lihamureke

apuja kiitos! :)

Jääkaapissa köllöttää 700g jauhelihaa ja ajattelin jos ainaisen makaroonilaatikon sijaan kokeilisin ensimmäistä kertaa elämässäni tehdä siitä lihamurekkeen.

Muutama kysymys siis asiasta:
Onko lihamureketaikinaan pakko laittaa korppujauhoja ja jos on niin miksi? Mikä on korppujauhojen funktio murekkeessa? :)

Tulisiko murekkeen tapaistakaan seuraavanlaisista aineksista: jauhelihaa, kananmuna, kermaviilipurkki, aromisuolaa?

Ja vielä että jos tuollaisen pötkyn laittaa uuniin niin pärjääkö se sellaisenaan siellä pellillä (muistan että äiti laittoi aina pellille sellaisenaan) vai kuuluisko se laittaa johonkin vuokaan? Ja tarvitseeko sitä peitellä sinne jotenkin vai palaako sen pinta jos on esim. 175 asteessa 50 minuuttia?

KIITOS PALJON jos joku viitsii vastailla ja ihanaa joulun odotusta! :)

8

17165

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köökkäri

Mie ite ainaki oon tehny sellasen lihapullataikinan-suuntasen..
      Ja kannattaa taputella sit koko homma leivinpaperin kokoseks ja sit rullata..
      Ja koko homma joko vuokaan tai sit pellille.
      Siks kannattaa paistaa leivinpaperiin käärittynä, et pysyy kasassa..muuten halkeilee..

Ei siihen ny tarvi välttämättä korppujauhoja..joku sipulikeittopussikin käy..et jätä sillo suola pois..
      Ja mitä ny oon kokeillu ni ihan jees tulee ku sekottaa vaan jauhelihaan kananmunaa ja mausteet..pysyy ihan hyvin kasas..mut jos pelaa varman päälle ni käyttää sit korppujauhoja..

Oiskohan tästä vastauksesta apua..et tarkemmin en osaa sanoa..ku en pahemmin ohjeita käytä..sen varta et suuntia paljon mitäki pitäs olla:)) "sopivasti"..

• allergikon äiti

Aikanaan käytin perunahiutaleita (esim. Mielihyvä)tai sitten ihan raastettua perunaa korppujauhojen sijaan. Siis meillä oli vilja-allergikko

Itse teen murekkeen ihan vuokaan, enkä peittele sitä millään lailla. Ei ole palanut.

Murekkeen saa tehtyä aika moninaisista aineista, ja siihen on helppo saada muunnoksia. Meillä on muksujen suosikki sellainen, että laitetaan sekaan Fetaa ja ananasta, tosin silloin kannattaa olla suolan kanssa tarkkana.

700 grammaan olen laittanut korppujauhoja jotain reilun desin, nestettä noin 1,5 desiä, ja kaksi kananmunaa. Mausteita olen heitellyt sinne summassa, ja riippuen siitä, mitä sattuu olemaan käytettävissä. Kermaviiliä en ole käyttänyt, vaan nesteenä ihan vettä tai sitten kermaa. Toisinaan laitan juustoraastetta pintaan, toisnaan en mitään. Ja aina maistuu.

• äippä
        allergikon äiti kirjoitti:

Aikanaan käytin perunahiutaleita (esim. Mielihyvä)tai sitten ihan raastettua perunaa korppujauhojen sijaan. Siis meillä oli vilja-allergikko

Itse teen murekkeen ihan vuokaan, enkä peittele sitä millään lailla. Ei ole palanut.

Murekkeen saa tehtyä aika moninaisista aineista, ja siihen on helppo saada muunnoksia. Meillä on muksujen suosikki sellainen, että laitetaan sekaan Fetaa ja ananasta, tosin silloin kannattaa olla suolan kanssa tarkkana.

700 grammaan olen laittanut korppujauhoja jotain reilun desin, nestettä noin 1,5 desiä, ja kaksi kananmunaa. Mausteita olen heitellyt sinne summassa, ja riippuen siitä, mitä sattuu olemaan käytettävissä. Kermaviiliä en ole käyttänyt, vaan nesteenä ihan vettä tai sitten kermaa. Toisinaan laitan juustoraastetta pintaan, toisnaan en mitään. Ja aina maistuu.

Ei tarvitse välttämättä laittaa korppujauhoja.Onnistuu hyvin myös ilman niitä.Itse laitan jauhelihan joukkoon sipulia,kananmunaa ja mausteita ja ihan pienen tilkan vettä. Taputtelen sen vaan uunivuoalle sopivaksi "pötkyläksi".Ja hyvää tulee.

• äippä
        äippä kirjoitti:

Ei tarvitse välttämättä laittaa korppujauhoja.Onnistuu hyvin myös ilman niitä.Itse laitan jauhelihan joukkoon sipulia,kananmunaa ja mausteita ja ihan pienen tilkan vettä. Taputtelen sen vaan uunivuoalle sopivaksi "pötkyläksi".Ja hyvää tulee.

Kermaviili sopii oikein hyvin mureketaikinaan.

• märillä käsillä

tiiviiksi pötkyläksi niin ei halkeile:)

• helppo ohje

että sekoita ensin kaksi kananmunaa ja ranskalaisen sipulikeiton kuiva-aineista 2/3 pussillista. Voit laittaa koko pussillisenkin mutta silloin murekkeesta tulee melko suolaista. Muita mausteita ei tarvita. Sekoita huolella jauhelihan kanssa ja muotoile murekkeeksi.

Laita erilliseen kulhoon pari ruokalusikallista öljyä sekä vähän suolaa ja esimerkiksi paprikajauhetta. Pese ja lohko muutama peruna, pottuja ei tarvitse kuoria jos ovat ohutkuorisia. Saat tietysti kuoria jos haluat mutta kuoressa on potun parhaat ravinteet. Pyörittele perunalohkot maustetussa öljyssä.

Taittele foliosta alusta murekkeelle ja laita mureke ja potut samalle pellille. Folio siksi että paistamisen aikana murekkeesta valuu vähän nesteitä. Uuniin noin 175 C' ja paistoaikaa vajaa tunti. Kaikki kypsyy samoilla lämpimillä ja maistuu ihan hyvältä. Ja mikä parasta, tämä on tosi helppoa =)

• kotikokkiäiti

ite käytän korppujauhoja, pysyy kasassa paremmin, mutta korppujauhojen sijasta voi käyttää myös vaaleeta leipää. turvotetaan samalla tavalla nesteessä(tai kermaviilissä jos sitä käytät)ku korppujauhotkin.

tohon korppujen määrään en osaa sanoa kun ite vaan laitan silmämääräsesti sopivan määrän nestettä kulhoon ja samoin siihen sitten korput.
      vinkkinä kannattaa sotkea se jauheliha korppujauho-nesteseokseen sillon ku se korppusotku on vielä vähän löysää, menee sillon paremmin sekasin eikä jää isoja korppujauhoklönttejä sinnetänne massaa.

murekkeen voi laittaa ihan peruspellille, kunhan käytät sellasta missä on korkeet reunat, koska siitä murekkeesta tulee nestettä ja se sitten jää siihen peltiin eikä valu uuniin.

ite en oo koskaan laittanu mitään sen murekkeen päälle eikä oo koskaan palanu. uunissa lämpöä 200C ja oon pitäny uunissa 40-50min, riippuen murekkeen koosta.

tulee muuten hyvää mureketta kun levittää massan leivinpaperille ja levittää sen päälle bonjour tuorejuustoa(ite käytän valkosipulista mutta mikä vaan maustetuista käy, oman maun mukaan)ja käärii murekken rullaksi ja uuniin.

• äitipöllö

"Tulisiko murekkeen tapaistakaan seuraavanlaisista aineksista: jauhelihaa, kananmuna, kermaviilipurkki, aromisuolaa?"
      Minä jättäisin tuosta kananmunan pois ja laittaisin 1 dl kaurahiutaleita. Tai jos kaurakaan ei käy tai sitä ei ole kaapissa, voi myös laittaa muussattua perunaa. Ainakin lihapulla- ja pihvtaikinan voi tehdä niin että sekoittaa vain jauhelihaan mausteet. Tulee lihaisampaa.

Korppujauhot yms. jatket on alunperin keksitty sitä varten, että siitä pienestä jauhelihamäärästä saatais ruokaa mahdollisimman isolle porukalle tai moneksi päiväksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      317
      8133
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      99
      6379
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      174
      3683
    4. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      72
      2529
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      40
      2450
    6. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      45
      2263
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2176
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196
      2024
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      89