opiskelun rahoitus

koulun penkille

Elikkäs jos jollain tietoa niin mielelläni kuulisin ne.
Olen 38 vuotias ja perheeseen kuuluu 17 vuotias lapsi. Aloitan vuoden vaihteen jälkeen opiskelut (lasten ja nuorten erityisohjaajaksi). Olen ollut noin vuoden työttömänä ja saanut liitonpäivärahoja 324 pv:ää. Työvoimatoimistokaan ei osannut kertoa mikä olisi opiskelu muotoni jne. Siis aloitan monimuotokoulutuksen ja koska minulla ei ole oppisopimuspaikkaa niin joudun käymään työssäoppimisjaksot sitten jossakin. Lähipäiviä opistolla on 20 lukuvuodessa. Tutkinnossa on viisi näyttöä. Työvimatoimisto ei osannut kertoa, että olenko kokopäivä opiskelija vai osa-aikainen opiskelija. Minulle ei käy koulutustuki sillä en ole ollut kymmentä vuotta töissä.
Jos opiskelu katsotaan kokopäiväiseksi niin voinko hakea opintolainaa? Voinko siitä huolimatta vaikka luottotiedot ovat menneet?
Miten taas jos olen osa-aikainen niin silloin saan luultavasti tuota liitonrahaa ja kun päivät tulevat täyteen niin putoan luultavasti sitten kelan rahoille.
Miten asumistuen kanssa käy? muuttuuko sen muoto joksikin asumislisäksi vai miten?

4

1506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • googlella

Etkö voi opintosi koko-/osa-aikaisuutta tiedustella opinahjosi kansliasta/opintotoimistosta? sieltähän tulisi vastaus, johon voisi luottaa ja sen jälkeen olisi helpompi hahmottaa mihin tukiin olet oikeutettu.

Jos tarkoitit aikuiskoulutustukea, niin siihen ei vaadita 10v. työkokemusta, vaan vähintään 5v. työkokemuksen. Asian voit tarkistaa sivulta http://www.koulutusrahasto.fi/

Kela tarkistaa opintolainan hakijan luottotiedot Suomen Asiakastieto Oy:n rekisteristä ennen takauksen myöntöä. Jos opiskelijalla on lievää vakavampi merkintä maksuhäiriöistä, lainatakauksen voi saada vain erityisistä syistä. Jos opintolainaa ei heru, niin silloinhan tulee kääntyä sossun puoleen, eikös? Em. asian voit tarkistaa http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170103160258IL?OpenDocument#maksuh

Jos et kuulu opintotuen piiriin, niin etköhän kuuluisi edelleen yleisen asumistuen piiriin?
      kelan sivuilta saat varmasti asiaan osviittaa: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170501111907EH?openDocument

• 358153886795 huijari

358153886795 huijarit taas liikkeella mitä poliisit odottaa??? kasto puhelin terroristit

• JJM

Mikään ei takaa, että saisit työttömyysturvaa vaikka opintosi henkilökohtaistettaisiin ei päätoimisiksi. Päätoimisena opiskelijana opintorahan lisäksi olisi hyvä saada myös lainaa, koska muuten tulotaso jää kyllä alhaiseksi. Tietenkin esim. keikkatyöllä opiskelujen aikana lisäät tulojasi (kts. tulorajat kelan sivuilta) Sosiaalitoimiston harkinnanvaraiseen toimeentulotukeen en myöskään liikoja luottaisi. Kuten itse toteat, että et saa koulutuspäivärahaa, koska 10 vuoden työhistoriaa ei löydy.

Sinun kannattaisi kyllä nyt yrittää löytää se oppisopimuspaikka. Siihen voidaan kytkeä palkkatukea työnantajalle työttömyytesi perusteella, jonka lisäksi työnantaja saa hieman koulutuskorvausta. Paikkoja on helpompi löytää yksityiseltä sektorilta mm. perhe- ja nuorisokodeista, päiväkodeista jne.

Ilman omien opintojen rahoituksen varmistamista opintoja ei kannata aloittaa, koska menetät työttömyysturvaoikeutesi.

• penkille sittenkään

kiitos vastanneille. Kyselin työkkäristä tuota asiaa, että onko opiskelu koko vai osa-aikaista niin sieltä ei osattu vastata. Kerrottiin, että sitten kun olen jo opiskelut aloittanut toimitan aloitus todistuksen työkkäriin ja ilmoitan liittoon, että aloitin opiskelut. Asia käsitellään jossakin työvoimahallinnon istunnossa.

Opiskelussa on 40 lähipäivää kahdelle vuodelle ja loput etäopiskelua. Työkkärin nainen selitti, että mietitään ja laskeskellaan miten vaativa koulutus tämä on, että miten paljon päivässä kuluu aikaa etäopiskeluun. Mietitään, että voinko opiskelun ohessa tehdä työtä jos sitä minulle tarjotaan.
      Saa nähdä miten asia menee. Aiemmin valmistuin koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajaksi oppisopimuksella ja lähijaksoja oli suunnilleen saman verran. Töitä alalla tein 5h päivässä ja illat sitten väsäsin esseitä.

Aika hankalaksi mennyt tämä opiskelu. Niin ja nyt vasta aikuisena ymmärrän miten tiukalla rahalla elävät opiskelijat. Ei sitä eka ammattiin lukiessa 1985-1989 kotona asuessa tarvinnut kun maksaa omat kirjat niin katto ja ruoka tuli kotona asumisen luontaisetuna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe