jos menet kohloihin, onko päätös mennä naimisiin

joullei

Kaikki ei perusta häitä vaikka kihloissa ovatkin. Onko täällä ketään sellasta lukijaa jolla on sormessa kihlasormus, mut ei aio mennä naimisiin??

30

5538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsiisus....

      Taas näitä. Menkää nyt edes maistraatissa naimisiin, kun kerran olette avioliittoon lupautuneet. Häitä teidän ei tietenkään ole mikään pakko pitää.

    • Tsiisus...

      ...kertoo myös kirjoitustyylisi.

    • swanholm

      Ei se ole kihlasormus jos ei aio mennä naimisiin, kihlaushan on lupaus avioliitosta. Puhutaan sitoutumissormuksista tai "teinikihloista".
      Naimisiin voi mennä ilman häitä (=hääjuhlia) ihan hyvin vaikka maistraatissa.

    • ainakin miettiä vielä..

      Kaikkien ei tosiaankaan tarvitse mennä naimisiin, eikä myöskään kihloihin... Vähän harkintaa ennen kumpaakaan toimenpidettä, ei se sormus onnea tuo eikä järkeä...

    • Niin..

      Kihlaus ei välttämättä kaikille merkitse lupausta avioliitosta. Minä mieheni kanssa hyvänä esimerkkinä. Kihloissa ollaan, muttei ole mitään aikomusta mennä naimisiin. Kihlauduimme, koska halusimme. Ilman mitään sen suurempia syitä, kuin halu olla yhdessä ja jollain tapaa sitoutua toiseen entistä lujemmin. Arki on kuin vihityillä pareillakin, sitä samaa, vaikkei ole sama sukunimi. Periaatteessa olemme jo naimisissa, vaikkei olekaan virallista paperia todistamassa asiaa.

      Toinen hyvä esimerkki asiasta ovat vanhempani. Eivät ole naimisiin menneet, vaikka ovat kihloissa olleet viimeiset 20v.

      • tai laki sanoo

        Ei mikään tietysti kiellä sanomasta kuuta auringoksi, mutta jos pikkutarkkoja ollaan, niin ette ole kihloissa ettekä varsinkaan "periaatteessa naimisissa".

        Arki on varmaan niin kuinka haluatte, mutta erityisesti avioliittoasian osalta sanoisin, että jos olette vakiintunut pari, niin sitä kannattaisi ehkä harkita. Jos ei muuten, niin koska lain edessä ette ole "periaatteessa naimisissa" ettekä mitenkään muutenkaan ja jos jotain sattuu, niin asiat voivat mennä hyvin eri tavoin kuin jos olisitte naimisissa. Tästä esimerkkinä vaikka vain lesken oikeus pitää pariskunnan koti hallussaan perillisistä huolimatta, mutta avoleskellä tällaista oikeutta ei ole. Ja jos teillä ei ole lapsia, niin toisen kuollessa kaikki vainajan omaisuus menee tämän verisukulaisille tai valtiolle, jos ette ole tehneet erikseen testamenttia. Avoleskelle se ei mene missään tapauksessa ilman testamenttia.

        No, nämä vain parina esimerkkinä siitä, että vaikka itse haluaisi kutsua asioita miten, niin ne saattavat olla hyvin erilaisia eri tilanteissa - ja niistä kannattaa olla tietoinen.


      • ..............................

        .. jos ei naimisiin aio. Kutsukaa sitä vaikka "sitoutumissormukseksi", mutta älkää kihlasormukseksi, sillä kihlat tarkoittavat vain ja ainoastaan lupausta avioliitosta ja kihloissa voi olla myös ilman sormusta.

        Get it? Kihloissa voi olla ilman sormusta ja sormuksen kanssa, mutta ilman kihlausta kihlasormus sormessa ei ole kihlat laisinkaan.

        Sama kuin olisi naimisissa ilman itse avioliittoa. Tai seurustelisi ilman poika/tyttöystävää. Tai aukaisisi tuoremehupurkin, jossa ei ole mehua laisinkaan.

        Se ei ole mielipideasia. Kihlaus on tapa ilmoittaa lähipiirille "nyt mennään naimisiin"!


      • kihloissa olen....
        .............................. kirjoitti:

        .. jos ei naimisiin aio. Kutsukaa sitä vaikka "sitoutumissormukseksi", mutta älkää kihlasormukseksi, sillä kihlat tarkoittavat vain ja ainoastaan lupausta avioliitosta ja kihloissa voi olla myös ilman sormusta.

        Get it? Kihloissa voi olla ilman sormusta ja sormuksen kanssa, mutta ilman kihlausta kihlasormus sormessa ei ole kihlat laisinkaan.

        Sama kuin olisi naimisissa ilman itse avioliittoa. Tai seurustelisi ilman poika/tyttöystävää. Tai aukaisisi tuoremehupurkin, jossa ei ole mehua laisinkaan.

        Se ei ole mielipideasia. Kihlaus on tapa ilmoittaa lähipiirille "nyt mennään naimisiin"!

        mutta....

        milloin kihlauksesta pitää teidän mielestä mennä naimisiin???
        joka paikassa tuntuu porukka olevan sitä mieltä että parin vuoden päästä kihloista naimisiin.... eli omalla kohdallani se tietäisi vuoden sisään.. vaan eipä olla ukon kanssa viä menos naimisiin... vaan olemme kihloissa ja sitten kun aika on valmis niin menemme naimisiinkin... eipä sinne ole hoppua ei....

        vai onko sittenkin???


      • skörä
        kihloissa olen.... kirjoitti:

        mutta....

        milloin kihlauksesta pitää teidän mielestä mennä naimisiin???
        joka paikassa tuntuu porukka olevan sitä mieltä että parin vuoden päästä kihloista naimisiin.... eli omalla kohdallani se tietäisi vuoden sisään.. vaan eipä olla ukon kanssa viä menos naimisiin... vaan olemme kihloissa ja sitten kun aika on valmis niin menemme naimisiinkin... eipä sinne ole hoppua ei....

        vai onko sittenkin???

        No, kihlaushan on lupaus avioliitosta. Otetaanpa esimerkki. Kysyn kaveriltani, mennäänkö uimaan huomenna tai mennäänkö uimaan ensi viikon torstaina. Kaveri lupaa, jees, ihan toteutettavissa olevia lupauksia. Mutta jos kysyn, että mennäänkö uimaan ensi vuoden lokakuussa tai mennäänkö uimaan joskus niin sellaisten lupausten pitäminen voikin olla sitten vähän epävarmaa... Eli jos sopii, että naimisiin mennään viiden vuoden päästä tai naimisiin mennään joskus, voi miettiä, onko sellaisen lupaaminen oikeasti ihan varteenotettava lupaus ja voiko asiasta sopimisen jättää sinne myöhemmälle, jos ei se ole.

        Kenenkään kihlausta en rupea kyseenalaistamaan jos naimisiin kuitenkin joskus ollaan menossa, mutta sitä voitte pienissä sievissä päissänne miettiä, kuinka realistista on sopia häitä kymmenen vuoden päähän.


      • kanssasi uimaan
        skörä kirjoitti:

        No, kihlaushan on lupaus avioliitosta. Otetaanpa esimerkki. Kysyn kaveriltani, mennäänkö uimaan huomenna tai mennäänkö uimaan ensi viikon torstaina. Kaveri lupaa, jees, ihan toteutettavissa olevia lupauksia. Mutta jos kysyn, että mennäänkö uimaan ensi vuoden lokakuussa tai mennäänkö uimaan joskus niin sellaisten lupausten pitäminen voikin olla sitten vähän epävarmaa... Eli jos sopii, että naimisiin mennään viiden vuoden päästä tai naimisiin mennään joskus, voi miettiä, onko sellaisen lupaaminen oikeasti ihan varteenotettava lupaus ja voiko asiasta sopimisen jättää sinne myöhemmälle, jos ei se ole.

        Kenenkään kihlausta en rupea kyseenalaistamaan jos naimisiin kuitenkin joskus ollaan menossa, mutta sitä voitte pienissä sievissä päissänne miettiä, kuinka realistista on sopia häitä kymmenen vuoden päähän.

        Ei vaan minä kysyn mennäänkö uimaan huomenna/torstaina tai ihan vaan mennäänkö uimaan. Ja kaveri vastaa, että kyllä mennään. Eli lupaa mennä. Ei mitään epämääräistä, että joo ihan toteutettavissa olevia lupauksia. Tai että joo ehkä voisin mennä. Jos ehdin, huvittaa, oon vielä sun kaveris, ei sada vettä, en mee jonkun muun kanssa tms.

        Mennään ja ehkä mennään on eri asia. Lupaus taas on lupaus. Vaikka tietysti lupaus on helpompi unohtaa, jos sanoo vaan, että joo mennään sitten joskus. Mutat periaatteessa riittää, kun on luvannut. Sama se koska se toteutetaan. Toisaalta jos ei ole mitään kunnon syytä, menkat, kylmä vesi, huono keli, jalka kipsissä, muuta menoa tms. minkä takia siirtää uimista pidemmälle niin miksipä ei voisi mennä vaikka heti? Jos taas ei ole varma haluaako mennä toisen kanssa uimaan vaan tarvitsee vielä harkinta-aikaa niin sitten ei lupaa. Menee sitten joskus, jos siltä sitten joskus tuntuu. Kysyy sitten vaikka 5 vuoden päästä, kun tuntuu, että hei nyt mä haluan mennä sun kanssa uimaan.


      • kihlis

        Kihlaus ei todellakaan aina tarkoita sitä että pitäisi olla naimisiin menossa.. Se on juuri hyvä tapa sitoutua toiseen paremmin ja vaikka kihloihin menisi niin voihan joku ajatella että se on lupaus avioliitosta, mutta omasta mielestäni kihloihin voi mennä ilman että menisi ikinä naimisiin.


    • kokemusta on

      ka naiminenhan on iliman sormuksii ihka sama ku iliman sormuksii..paljolti luvataa ilman takuita..näin on..hulluja ootta jos kaiken uskotta..mut omapa on assiinne...paljolti luvataa vaan äläkäää uskoke naiset miehet elättää vaik toisin puhuvatte--elekee pettykö jos ette mua uskone..lykkyä tok jos näin teet

      • Kihlathan ovat periaatteessa lupaus avioliitosta, mutta eivät kaikki silti mene naimisiin, minusta jokaisen oma päätös. Vanhempani olivat yhdessä 30vuotta ja kihloissa. Kun isä joutui syövän takia sairaalaan ja oli kuolemassa, papin piti vihkiä heidät ihan minun ja äidin toimeentulon takia, mutta ei ehtinyt. Äiti on myöhemmin naureskellut, että heillä oli aina niin paljon muuta puuhaa, etteivät naimisiin koskaan kerinneet niiden vuosikymmenien aikana. Kyllähän he suunnittelivat sitä välillä, mutta sille asteelle jäi.

        Itse taas olen kihloissa avomieheni kanssa ja suunnitteilla on ensivuonna mennä naimisiin maistaraatin kautta. Mies on sellaisen kasvatuksen saanut, että kun nainen kihlataan, niin sitten se myös viedään alttarille. Me molemmat haluamme sitä ja ollaan paljon avioliitosta puhuttu. Kyllä meille avoliittokin kävisi, mutta tämä on mielekkäämpi vaihtoehto. Useasti ihmiset sanovat, että sinä olet vielä nuori (ensivuonna 18) ja sinun pitäisi pitää hauskaa, bilettää, nähdä maailmaa ja ompa joku vihjaissutkin että kokeilla erilaisia miehiä. Mutta minä taas tiedän mitä haluan, vaikka olenkin vielä nuori. Minä kaipaan parisuhteen tuomaa vakautta ja turvallisuuden tunnetta. Ja tietty rakkautta. Yhteiselo on sujunut hyvin kun molemmilla on tarpeeksi omaa vapautta, kuitenkaan unohtamatta yhteistä aikaa. Suurin osa suvusta, varsinkin äitini, ovat täysin puolellamme. Miehen sukulaiset pitävät minua vielä vähän kakarana, vaikkei meillä olekaan kuin kolme vuotta ikäeroa, mutta kuitenkin pitävät minusta muuten.


      • Avun saanut
        Mokkasuklaa kirjoitti:

        Kihlathan ovat periaatteessa lupaus avioliitosta, mutta eivät kaikki silti mene naimisiin, minusta jokaisen oma päätös. Vanhempani olivat yhdessä 30vuotta ja kihloissa. Kun isä joutui syövän takia sairaalaan ja oli kuolemassa, papin piti vihkiä heidät ihan minun ja äidin toimeentulon takia, mutta ei ehtinyt. Äiti on myöhemmin naureskellut, että heillä oli aina niin paljon muuta puuhaa, etteivät naimisiin koskaan kerinneet niiden vuosikymmenien aikana. Kyllähän he suunnittelivat sitä välillä, mutta sille asteelle jäi.

        Itse taas olen kihloissa avomieheni kanssa ja suunnitteilla on ensivuonna mennä naimisiin maistaraatin kautta. Mies on sellaisen kasvatuksen saanut, että kun nainen kihlataan, niin sitten se myös viedään alttarille. Me molemmat haluamme sitä ja ollaan paljon avioliitosta puhuttu. Kyllä meille avoliittokin kävisi, mutta tämä on mielekkäämpi vaihtoehto. Useasti ihmiset sanovat, että sinä olet vielä nuori (ensivuonna 18) ja sinun pitäisi pitää hauskaa, bilettää, nähdä maailmaa ja ompa joku vihjaissutkin että kokeilla erilaisia miehiä. Mutta minä taas tiedän mitä haluan, vaikka olenkin vielä nuori. Minä kaipaan parisuhteen tuomaa vakautta ja turvallisuuden tunnetta. Ja tietty rakkautta. Yhteiselo on sujunut hyvin kun molemmilla on tarpeeksi omaa vapautta, kuitenkaan unohtamatta yhteistä aikaa. Suurin osa suvusta, varsinkin äitini, ovat täysin puolellamme. Miehen sukulaiset pitävät minua vielä vähän kakarana, vaikkei meillä olekaan kuin kolme vuotta ikäeroa, mutta kuitenkin pitävät minusta muuten.

        Ei ole sama , missä vihitään ja kuka vihkii . Avioliitto on Jumalan säätämä ja Jumalan siunausta pyydetään sille papin vihkiessä teidät kristilliseen avioliittoon . Avioliitto on vaikea laji ja siinä tarvitaan totisesti Jumalan apu ja siunaus . Samoin on lapset kastettava kristillisesti ja heille opetettava Jumalasta , ainoasta auttajasta . Jos et itse osaa , viekää pyhäkouluun , seuroihin tms. On myös lasten kuvaraamattuja ja rukouskirjoja . Muuta turvaa ei ole meillä kuin Jumala , Herra . Ei elämässä eikä kuolemassa .


      • se on varma se
        Avun saanut kirjoitti:

        Ei ole sama , missä vihitään ja kuka vihkii . Avioliitto on Jumalan säätämä ja Jumalan siunausta pyydetään sille papin vihkiessä teidät kristilliseen avioliittoon . Avioliitto on vaikea laji ja siinä tarvitaan totisesti Jumalan apu ja siunaus . Samoin on lapset kastettava kristillisesti ja heille opetettava Jumalasta , ainoasta auttajasta . Jos et itse osaa , viekää pyhäkouluun , seuroihin tms. On myös lasten kuvaraamattuja ja rukouskirjoja . Muuta turvaa ei ole meillä kuin Jumala , Herra . Ei elämässä eikä kuolemassa .

        eipä pappi tule koskaan minulle aamenta sanomaan naimisiin menossa... se on fakta se..
        kirkkoon en kuulu enkä koskaan tule enää siihen liittymään kun kerran olen eroon päässyt..
        maistraatissa vihkiminen tapahtuu jos tapahtuu joskus....


      • vaan on sopimus
        Mokkasuklaa kirjoitti:

        Kihlathan ovat periaatteessa lupaus avioliitosta, mutta eivät kaikki silti mene naimisiin, minusta jokaisen oma päätös. Vanhempani olivat yhdessä 30vuotta ja kihloissa. Kun isä joutui syövän takia sairaalaan ja oli kuolemassa, papin piti vihkiä heidät ihan minun ja äidin toimeentulon takia, mutta ei ehtinyt. Äiti on myöhemmin naureskellut, että heillä oli aina niin paljon muuta puuhaa, etteivät naimisiin koskaan kerinneet niiden vuosikymmenien aikana. Kyllähän he suunnittelivat sitä välillä, mutta sille asteelle jäi.

        Itse taas olen kihloissa avomieheni kanssa ja suunnitteilla on ensivuonna mennä naimisiin maistaraatin kautta. Mies on sellaisen kasvatuksen saanut, että kun nainen kihlataan, niin sitten se myös viedään alttarille. Me molemmat haluamme sitä ja ollaan paljon avioliitosta puhuttu. Kyllä meille avoliittokin kävisi, mutta tämä on mielekkäämpi vaihtoehto. Useasti ihmiset sanovat, että sinä olet vielä nuori (ensivuonna 18) ja sinun pitäisi pitää hauskaa, bilettää, nähdä maailmaa ja ompa joku vihjaissutkin että kokeilla erilaisia miehiä. Mutta minä taas tiedän mitä haluan, vaikka olenkin vielä nuori. Minä kaipaan parisuhteen tuomaa vakautta ja turvallisuuden tunnetta. Ja tietty rakkautta. Yhteiselo on sujunut hyvin kun molemmilla on tarpeeksi omaa vapautta, kuitenkaan unohtamatta yhteistä aikaa. Suurin osa suvusta, varsinkin äitini, ovat täysin puolellamme. Miehen sukulaiset pitävät minua vielä vähän kakarana, vaikkei meillä olekaan kuin kolme vuotta ikäeroa, mutta kuitenkin pitävät minusta muuten.

        Mulle kihlat eivät ole periaatteessa mikkän lupaus avioliitosta vaan juuri sitä. Jos ei olla sovittu naimisiin menosta en voi olla kihloissakaan, koska ne on mulle sama asia. Ja miksi sopisin jotain mitä en aio toteuttaa? Jos en jostan syystä myöhemmin haluakaan naimisiin vaikka olen siitä sopinut niin sitten purkaisin kihlauksen.

        Itse sanoisin niin päin, että sopiminen/lupaus avioliitosta on kihlaus. Eikä, että kihlaus on lupaus avioliitosta.


    • Huonosti käynee,

      Sattuman kauppaa kaikki.Kahleita tarjoaa avio.Hämmästyttävän upea nujertaja alkaa silpoa miestä.Ja mies joka tästä kalttauksesta jotenkuten selviää onkin sitten aika vahvoilla.Nujerruksen ytimessä käynyt.Sen osaa nainen himotessaan..ja mennessä kohloihin

    • Summan mutikkaan ehkäpä

      Surkuhupainen rakkaus joka lainehtii antoisalla meren aalloilla on tuomittu,sysätty hymyilevän hirviön syliin.Jyrkiin.Tämä tehoesine julman kauniisti nujerttaa köyhälistön.Sinipukuisten vartiosuomen aika on tällä taapertajalla käsissä.Tämä hurjimus loihtii uuden yltäkylläisyyden.Turhautuminen,pettymys.Laiskanpulskea köyhälistö siinä lämpimässä sylissä.Melko varmasti joutunee ottaan Aatun otteet.Että selviää.

    • atnilav amo

      Mun isä ja äippä on olleet kihloissa jo ennen, ku synnyin :D olen 25 vuotta. Eivät ole vieläkään menneet naimisiin. En ole yleensäkään tuomitseva ihminen, joten mielestäni he ovat tehneet oman elämänsä valinnat aivan oikein. Itse haluaisin naimisiin, tosin juuri maistraatissa, koska en kuulu kirkkoon. En vain ole vielä päässyt edes kihloihin :)

    • maistraatissa ehkä

      Me menimme kihloihin neljän vuoden seurustelun jälkeen. Koska itse vihaan kaiken maailman jeesustelijoita, jotka jauhavat avioliitosta ja jumalasta ja muusta vastaavasta, en haluaisi kirkkohäitä. En usko kirkkoon enkä kristinuskoon instituutiona millään lailla. Menin kihloihin, koska halusin solmia mieheni kanssa sopimuksen, että olemme loppuelämämme yhdessä. Jumalan edessä en vannonut yhtään mitään.

      Todennäköisesti tulemme virallistamaan suhteemme maistraatissa jonain päivänä ihan käytännön syistä. Juhlatkin varmaan pidetään, mutta ne pidetään mahdollisesti esim. muinaisen suomalaisen pakanakulttuurin hengessä - kihlasormuksenikin on Kalevalaa.

      Minusta on väärin että jotkut tuomitsevat toisten liittoja vain siksi, että aikeita mennä naimisiin ei ole. Sellaiset ihmiset vaikuttavat äärimmäisen katkerilta. Me ei eletä enää missään keskiajalla.

      • kihlausta?

        Toisaalta sinua ei kuitenkaan haittaa pitää sormusta vasemmassa nimettömässä ja kutsua sitä kihlaukseksi? Mikä tarkoittaa myös lain mukaan ja perinteisesti sitä, että on sovittu naimisiin menosta. Luulisi, että et halua mitään siihen viittaavaakaan, kun niin vihaat avioliitosta jauhavia jne. Vaan protestoisit koko kihlausta ja et olisi hommannut mitään sormusta. Tai olisit laittanut sen varpaaseen ja kutsunut ihan muuksi kuin kihlaukseksi!


      • ???
        kihlausta? kirjoitti:

        Toisaalta sinua ei kuitenkaan haittaa pitää sormusta vasemmassa nimettömässä ja kutsua sitä kihlaukseksi? Mikä tarkoittaa myös lain mukaan ja perinteisesti sitä, että on sovittu naimisiin menosta. Luulisi, että et halua mitään siihen viittaavaakaan, kun niin vihaat avioliitosta jauhavia jne. Vaan protestoisit koko kihlausta ja et olisi hommannut mitään sormusta. Tai olisit laittanut sen varpaaseen ja kutsunut ihan muuksi kuin kihlaukseksi!

        Missä kohtaa laissa lukee et kihlaus on lupaus avioliitosta?


    • no entäs

      Entäs homo- ja lesboparit sitten? he eivät voi suomessa mennä kirkkonaimisiin, eli eivätkö he sitten jeesustelijoiden mukaan voi mennä kihloihinkaan?

      • skörä

        Homo- ja lesboparithan eivät VOI mennä Suomessa naimisiin minkään systeemin kautta. Ne voi vaan rekisteröidä parisuhteensa. Kai lupausta parisuhteen rekisteröimisestä voi myös kihloiksi kutsua. Jos kerran myös lupausta ei-mistään kutsutaan nykyään kihloiksi -_-'


    • hmpei

      aio mennä naimisiin ja kihlauskin pian huono muisto vain...
      No, kai tämäkin piti kokea, ikää sentään päälle 40 ja ekaa kertaa sormus sormessa
      mutta ei onneksi enää kauaa!

    • oli kihlaus joo

      Yleensä sovitaan naimisiin menosta ja sen merkiksi hankitaan sormukset.

      Itse en näe muuta tapaa "mennä kihloihin". Eli kihlaus ei ole päätös mennä naimisiin vaan naimisiin meno päätös on kihlaus. Vai miten mennää mielestäsi kihloihin? Onko siihen olemassa joku tietty rituaali?

      Toki tiedän, että joku vain saattaa kysyä, että mennääks kihloihin ja toinen vastaa joo. Ja sitten kun sormukset on vaihdettu niin pitävät sitä sormusten vaihtoa (ilmeisesti) sinä kihlauksena. Joka tehdään ehkä esim. siksi, että se olisi merkkinä vakavammasta seurustelusta tms.

      Mulla kihlaus on "vain" lupaus avioitumisesta. Ja vaikea sitä naimisiin on mennä, jos siitä ei etukäteen sovita.

    • kihlis

      kyllä kihloissa voi olla ilman että pitäis naimisiin mennä..itse en oo varma olenko joskus menossa naimisiin vaikka nyt kihloissa olenkin , mutta mielestäni se ei ole pakollista ainakaan.

      • asia?

        Ovatko nämä sitten mielipideasioita? Avomieheni mielestä emme ole avoliitossa, koska emme ole kihloissa. Asumme yhdessä. Hänen mielestään kihlaus = avoliitto. Vaikka hän on sitä mieltä niin näin ei kuitenkaan ole. Ainahan saa olla sitä mieltä, että emme ole avoliitossa. Mutta silti tästä mielipiteestä huolimatta olemme. Tai joku voi olla sitä mieltä, että naapuri ei ole kihloissa ja toine naapuri naimisissa, mutta jos he ovat, he ovat. Oli kuka mitä mieltä tahansa.

        Mikään ei kuitenkaan estä kutsumasta mitä tahansa esim. kihlaukseksi. Vaikka sitä, että muuttaa yhteen kumppaninsa kanssa tai pesee pyykkiä... Toki on aika yleistä, että sitä kun laitetaan sormukset vasempiin nimettömiin esim. vakavamman seurustelu merkiksi kutsutaan kihlaukseksi. Vaikka puhetta ei ole ollut naimisiin menosta. Yleisempää esim. kuin se, että joku kutsuu kihlausta avoliitoksi. Mutta muuttaako se jonkun faktaksi, jos tarpeeksi moni on sitä mieltä?

        Itse kuitenkin pidän kihlausta vain sinä, kun sovitaan naimisiin menosta. Ne on kaksi samaa asiaa. Ja siitä ei ainakaan voi kiistellä onko tämä sopiminen kihlaus vai ei, kosa määritelmä löytyy ihan laista. Joten on selkeä juttu. (Tai voi tietysti kiistellä, mutta asia ei muuksi muutu) Tietenkään vaikka asiasta on sovittu eli kihlauduttu ei naimisiin ole pakko mennä. Kihlauksen voi purkaa.

        Mutta jollain sanamuotoa avioitumisesta keskenään sovitaan ja se on kihlaus. Halusi sitä kutsua kihlaukseksi tai ei.

        Sormuksia kihlauksen merkiksi ei tarvitse ostaa. Ja tosiaan aika hankala naimisiin on mennä, jos ei asiasta jollain tapaa etukäteen sovita. Joten kaikki, jotka ovat naimisissa ovat olleet sitä ennen kihloissa.


    • oli päätös

      Kun vastasin mieheni kosintaan myöntävästi (=kihlaus) niin olihan se päätös mennä naimisiin! Se taas, että oliko se kihlaus niin siitä ihmiset tuntuu olevan eri mieltä. Me emme hankkineet kihlasormuksia. Toisten mielestä kihloissa ollaan vaan silloin kun on kihlasormukset. En ole alkanut sitä korjaamaan, pari kertaa korjasin. Mutta sitten ajattelin, että antaa olla.

      Siskoni on ollut kihloissa jo 14-15 vuotta. Hän ei aio mennä avomiehensä kanssa naimisiin. Avomies on kertonut kosineensa useamman kerran. Se tuntuu aika erikoiselta, en tiedä mitä kihlaus heille alunperin merkitsi ja miten he kihloihin menivät. Sopivatko naimisiin menosta silloin vai eivät. Mutta sama tuo mulle.

    • ei ole

      Kihlasormukset laitetaan sormiin merkiksi tapahtuneesta kihlauksesta. Tämä tapahtuma eli kihlasormusten laitto sormiin ei ole kuitenkaan se itse kihlaus. Kuten vihkisormusten pujottaminen sormiin ei ole avioituminen. Mutta kun monet kutsuu tuota "sormustamista" kihlaukseksi niin tietysti ihmiset alkaa luulemaan, että asia on niin. Niin minäkin luulin aikoinaan. Olin toki nähnyt elokuvissa ja saippuasarjoissa kosintoja ja kuinka pari kertoi menneensä kihloihin. Mutta silti en oikein hoksannut. Itsekin menin sanomaan kaveristanu joka meni ns. salaa naimisiin, että he eivät olleet kihloissa. Tarkoitin sitä, että heillä ei ollut kihlasormuksia.

      Kannattaa aina varmistaa kumppanilta, mitä kihlaus toisen mielestä tarkoittaa. Että molemmat ymmärtää asian samalla tavalla. Pelkkä sormusten vaihtaminen ei ole "sanaton" lupaus naimisiinmenosta. Joten ei kannata ihmetellä, jos ei kumppani vuosienkaan päästä halua naimisiin. Vaikka olette "kihloissa".

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5369
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4785
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3036
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1653
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe