Olen 45-vuotias neljän tyttären äiti ja olen tupakoinut 30-vuotta. Välissä oli taukoja kun odotin tyttäriäni, onnistuin lopettamaan aina raskausajaksi. Heti lapsien synnyttyä aloitin aina savuttamaan uudelleen. Nykyään tupakkaa menee aski päivässä ja saman verran oikeastaan jo 18-vuotiaasta lähtien. 15-vuotiaana aloittelin ja koukkuun jäin. Tyttärilleni koetin neuvoa, etteivät tekisi samoin kuin minä, mutta en onnistunut. Esikoistyttäreni on nyt 24-vuotias ja hänkin on polttanut jo 8-vuotta. Toiseksi vanhin on 19-vuotias ja hän tupakoinut 5-vuotta. Kolmas tytöistä on 16 ja hän aloitti jo yläasteelle tultuaan 13-vuotiaana. En ole ollut hyvä esimerkki. Kuopus on nyt 12, ja toivottavasti onnistun varjelemaan hänet savuuttamiselta. Muussa raittiudessa olen ollut esimerkillinen ja tyttäreni eivät käytä onneksi alkoholia, kuten en minäkään. Olenko ollut huono äiti?
Tupakoiva äiti
19
5127
Vastaukset
- äiti
Et todellakaan ole ollut huono äiti. Kyllä äiti saa tupakoida, jos muuten pitää lapsistaan huolen niin, että lapset tietävät että äiti rakastaa ja muut kasvatusnormit on ok. On äitejä, jotka eivät tupakoi, mutta hakkaavat lapsiaan ja ovat ns. "huonoja" äitejä. Äidin ei tarvi olla täydellinen, eikä siihen kukaan pystykkään. Saat ihan rauhassa tupakoida :)).
- Nainen45
Kiitos mielipiteestäsi että en ole huono äiti. Rakastan tyttäriäni ja he minua, kaikilla vain on pahana tapana tupakointi. Oletko itse polttava äiti?
- äiti
Nainen45 kirjoitti:
Kiitos mielipiteestäsi että en ole huono äiti. Rakastan tyttäriäni ja he minua, kaikilla vain on pahana tapana tupakointi. Oletko itse polttava äiti?
Olen itsekin tupakoiva äiti. Olen 30 ja olen polttanut niin kauan kuin minulla on nämä lapset olleet ja aiemminkin. Kukaan ei koskaan ole tullut sanomaan minulle, että olisin huono äiti tai että kannattaisi lopettaa polttaminen koska on lapsia. En koe olevani huono äiti vaikka poltankin, ja tiedän että en ole. Sen tietävät muutkin vaikka sauhuttelenkin. Älä suotta murehdi polttamistasi, se meille suotakoon!! :))
- Harri
Niinhän se on, että lähin aikuisen malli löytyy kotoa tai niinhän sen pitäisi olla ja tässä tapauksessa juuri niin se näyttää olevankin. Kun tässä vähän katsoo ympärilleen, ei voi kuin todeta, että aika moni asia näyttää periytyvän sukupolvelta toiselle.
Et erikseen mainitse, että olisit painostanut tytöt polttamaan, eli onkohan tyttöjen tupakanpolton aloittaminen sinun ansiotasi sittenkään? Hyvinhän tupakoimattomien vanhempienkin tenavat näyttävät oppivan polttamaan, vaikka kuinka kotona paheksuttaisiin ja saarnattaisiin, valistettaisiin jne (?). Et myöskään kerro, että olisit pieksänyt lapsiasi tai tehnyt muuta pahaa. Miksi siis uskot olevasi huono äiti??
Sanotaanko siis niin, että hyvä äiti rakastaa lapsiaan. Piste. ( sama pätee myös isiin ) - marikki
..kuin ei äitiä ollenkaan. Noh, saattavat lapset menettää äitinsä vuosia aikaisemmin kuin oli tarkoitus. Eikö omatunto kolkuta?
- Harri
Eiköhän elämä ole tarkoitettu elämistä varten, ei suinkaan kädet tiukasti sylissä kuoleman odottamista varten! Vaikka tokihan elämänsä voi niinkin viettää... ...ja ehtiipähän tarkkailemaan muita tarkemmin, paremmin ja niin edelleen. Hupinsa kullakin.
- Ninja
Harri kirjoitti:
Eiköhän elämä ole tarkoitettu elämistä varten, ei suinkaan kädet tiukasti sylissä kuoleman odottamista varten! Vaikka tokihan elämänsä voi niinkin viettää... ...ja ehtiipähän tarkkailemaan muita tarkemmin, paremmin ja niin edelleen. Hupinsa kullakin.
Elämänsä voi myös viettää hupaisasti ilman tupakkaakin, koska siinähän nyt ei ole mitään huvittaa ole. Hyväkin äiti voi polttaa ja eihän kaikki sairastu siitä.
- Liisa
Tupakointisi ei taatusti tee Sinusta huonoa äitiä,mutta muuten vain kysyn,oletko yrittänyt lopettaa? Täällä Pohjois-Karjalan keskussairaalassa on aloitettu tupakastavieroitusprojekti, johon kuuluu poltettujen savukkeiden myötä tarvittava nikotiinikorvaushoito,joka on ehdottoman tärkeää.
Yht´äkkiä lopettaminen ei varmasti onnistu.
Tupakoimattomien lapsetkin polttavat,olen huomannut.Lisäksi on sairauksia,joita tupakointi edesauttaa:esim. keuhkoahtauma.Muutoin älä kanna huolta ja syyllisyyttä;olet paras äiti lapsillesi! - Äiti28
En ole huono äiti, vaikka tupakoin hyvinkin paljon. Minulla on kaksi lasta 5 ja 2-vuotiaat ja raskaana ollessani en ole polttanut. Muulloin en ole saanut riittävää kimmoketta lopettaa, kun yksinkertaisesti pidän tupakasta liikaa. Joku nautinto elämässä pitää olla. Koetan kuitenkin polttaa kaukana lapsistani ja yritän neuvoa heitä aikanaan olemaan polttamatta. Rakastan lapsiani, ja olen hyvä äiti vaikka tupakoinkin.
Sinullakin on oikeus polttaa ja nauttia omastakin elämästäsi.- M-19V
Ei tupakointi sinusta huonoa äitiä tee. Omasta tahdostaan tyttäresi ovat tupakoinnin aloittaneet, sinä olet vain toiminut tahtomattasi kannustavana esimerkkinä.
- Tupakoinut
Mielestäni, jos haluaa olla hyvänä esimerkkinä lapsilleen, täytyy tupakointi lopettaa ennen raskaaksi hankkiutumista. Jos on yksineläjä tai muuten lapseton, sopii sauhutella.
Itse lopetin tupakoinnin lasta suunnitellessamme (olin tupakoinut 15 vuotta puolen askin päivätahdissa, joskus kului enemmänkin). Mieleenkään ei tullut aloittaa sauhuttelua lapsen syntymän jälkeen - turha minun olisi antaa tupakkavalistusta, jos itselläni olisi kessu suupielessä. Lapset oppivat enemmän tekojen (hyvän esimerkin) kuin sanojen voimalla etenkään, jos vanhemman/opettajan sanat puhuvat hänen omia tekojaan vastaan.
Lisäksi haluan tehdä kaikkeni, jotta voisin aikanaan nauttia lapsenlapsistani, hoitaa heitä ja nauttia heidän olemassaolostaan - en halua olla keuhkosyövän tai keuhkoahtaumataudin tai muun tupakkataudin runtelema, kuolemaa tekevä tai jo kuollut, kun lapseni ja lapsenlapseni tarvitsevat minua.
Toki loppu voi tulla varhain, vaikkei olisi koskaan tupakoinutkaan, se on selvä. - Harri
Tupakoinut kirjoitti:
Mielestäni, jos haluaa olla hyvänä esimerkkinä lapsilleen, täytyy tupakointi lopettaa ennen raskaaksi hankkiutumista. Jos on yksineläjä tai muuten lapseton, sopii sauhutella.
Itse lopetin tupakoinnin lasta suunnitellessamme (olin tupakoinut 15 vuotta puolen askin päivätahdissa, joskus kului enemmänkin). Mieleenkään ei tullut aloittaa sauhuttelua lapsen syntymän jälkeen - turha minun olisi antaa tupakkavalistusta, jos itselläni olisi kessu suupielessä. Lapset oppivat enemmän tekojen (hyvän esimerkin) kuin sanojen voimalla etenkään, jos vanhemman/opettajan sanat puhuvat hänen omia tekojaan vastaan.
Lisäksi haluan tehdä kaikkeni, jotta voisin aikanaan nauttia lapsenlapsistani, hoitaa heitä ja nauttia heidän olemassaolostaan - en halua olla keuhkosyövän tai keuhkoahtaumataudin tai muun tupakkataudin runtelema, kuolemaa tekevä tai jo kuollut, kun lapseni ja lapsenlapseni tarvitsevat minua.
Toki loppu voi tulla varhain, vaikkei olisi koskaan tupakoinutkaan, se on selvä.On jaloa toimia itse esimerkkinä jälkikasvulleen, mutta taitaa olla pakko muistuttaa, että teini-iässä vanhempien merkitys alkaa hiipumaan. Se ei tarkoita sitä, että lapsen oma identiteetti olisi valmis, ehei, vaikutteita vaan otetaan sieltä, missä eniten aikaa vietetään eli kaveripiiristä.
Kavereiden kautta savuttomien vanhempienkin tenavat saavat tilaisuuden perehtyä jopa omakohtaisesti tupakoitsijan elämään sikäli jos kaveripiirissä sattuu löytymään sauhukkeille persoja ihmisiä. Eikä silti, oikeastaanhan jokaiikan pitäisikin maistaa röökiä, että sitten tietää, mistä puhutaan ihan kuten viinastenkin kanssa. Eihän niistä ole pakko tykätä ja siten ei mikään pakko enää koittaa toistamiseen jos ei kerran yhtään tee mielikään.
Mitä valistamiseen ja tai saarnaamiseen tulee, kyllä tenavat niitä kuuntelevat, tarkkavaisesti suorastaan, eivät vaan taida ottaa vanhempien mielipiteitä huomioon jos ne vain vähänkin poikkeavat omista käsityksistä... ...toisaalta ainahan asiapuhetta kuunnellaan ja arvostetaankin. Kai se on eniten kiinni siitä, miten asia esitetään. Vaikka teini-iässä vaikutteet tulevatkin pääasiassa muualta kuin vanhemmilta, vanhempien vastuuhan ei katoa minnekään.
- hölmön hommaa
...paljonko teidän perhe on pistänyt rahaa palamaan.
- tollo
Mutta älä polta tyttäriesi seurassa äläkä anna tyttäriesi polttaa silmiesi alla. Näin ehkä he oppivat ettei se olekaan niin luonnollista.
Nykyisin nuorten tyttöjen polttaminen on ihan liian yleistä ja yksi syy on se että annetaan liian helposti periksi. Äidit suorastaan tyrkyttävät , no ei nyt sentään mutta näin voisi kuvitella kun tuolla äidit ja tyttäret vetävät kilvan. - 16w astmaatikko
Ei tupakointi huonoa ihmisestä välttämättä tee. Mutta toki kannattaa miettiä missä ja millä asenteella sitä tekee. Oma äitini on aina polttanut, odottaessaan minua ja sen jälkeenkin.
Itse en polta, luultavasti isäni tehokkaan "manipuloinnin" vuoksi ja hyvä niin. En toki itse suhtaudu negatiivisesti tupakoiviin ihmisiin, ainoastaan tupakkaan.
Äitini on myös polttanut aina sisätiloissa. Enkä usko sen tehneen hyvää mulle. Mulla on astma, krooninen keuhkoputken tulehdus sekä krooninen poskiontelotulehdus. Uskon jatkuvan passiivisen tupakoinnin vaikuttaneen tähän. Tosin suvussani on jonkin verran allergiaa muillakin.
Ei ole kivaa. - pureSHit
Olet huono äiti, niin kuin kaikki muutkin tupakoivat äidit.
- terve elämä
Hyvä äiti ei pahoinpitele lapsiaan, eihän? Passiivinen tupakointi on pahoinpitelyä, jonka uhriksi lapsesi ovat väistämättä joutuneet, vai oletko aina siirtynyt kauas pihan perälle lastesi aikana polttaessasi. Hyvä äiti ei tietenkään anna myöskään lapsilleen huonoa esimerkkiä, ainakaan toistuvasti ja tietoisesti. Hyvä äiti ei myöskään lyhennä lastensa elämää, antamalla näille esimerkin erittäin invalidisoivasta tavasta, joka todennäköisesti johtaa heidät ennenaikaiseen ja tuskalliseen kuolemaan. En tiedä, oletko ollut huono äiti, mutta sen tiedän, ettet ainakaan hyvä.
- Anonyymi00018UUSI
Noh jos ei pysty lopettaan hakee apua tupakointi ei kuulu vanhemmuuteen
- Anonyymi00019UUSI
Aloitus on yli 20 vuotta vanha. Nykyään ei kukaan kunnon ihminen polta. Tupakointi ei kuulu hyviin tapoihin missään. Tupakointi leimaa toisen luokan kansalaiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1774995Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,194387Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993107Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2532952Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432892- 522511
- 271919
- 221757
- 341743
- 651719