montako heppaa

ostin purjeveneen

tollaseen 24 jalkaseen tarvittas, jotta vastatuuleen pääsis edes jotenkin,kun täällä sisävesillä on niin kapeita väyliä että luoviminen on mahdotonta?

10

880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • penta1

      valjastat anoppis venees keulaan niin se hoitaa homman. Äläkä kysele enää tyhmiä!!!

    • 5hv pääset tuon kokoisella veneellä vastatuuleen, kunhan ei ole kyseessä kovin pienihalkaisijainen
      perämoottoripärisijä, koska monissa perämoottoreissa on hyvin pieni potkuri joka pyörii hyvin nopeasti ja silloin sen työntövoima on melko pieni.

      Tarvitset riittävän suurihalkaisijaisen ja hieman hitaammin pyörivän potkurin.

      Varmaan voit halutessasi laittaa vaikka 15hv moottorinkin ja ei ole vielä liian tehokas.

    • on riittävä

      Panosta ennemmin potkurin kokoon ja rikin pituuteen, ja keveyeen. Itsellä 24 jalkaisessa 8hv sisäkone ja puolikaasua on tähänasti riittänyt.

      En ole viellä kuullut että ketään olisi sanonut että perämoottorista olisi tehot loppuneet. Moni on ihmetellyt miten saisi potkurin pysymään veden alla.

      • FE-Sillanpää

        Ei tosiaan kauheasti hevosvoimia tarvita että purkkari etenee runkonopeuttaan tai vähän alle. Mulla oli 17-jalkaisessa kaupan mukana tullut 5 hv Yammu. Tehoja oli aivan liikaa ja kokeilin 2hp koneella, sekin riitti mutta ostin sitten 3.3 hp:n Evarin lopulta Yammun alapään lauettua. Nyt 24 jalkaisessa on sisäkone, n 8 hv, josta juuri tuo puoli tehoa on yleensä riittävä runkonopeuden saavuttamiseen.

        Kovassa vasta-aallokossa varsinkin pitkäperäisen purkkarin perämoottorin potkuri haukkailee ilmaa ja tuolloinhan vauhti tyssää.

        Tärkeä pointti on valmistautua nopeisiin tankkauksiin, mikäli tankki on koneen kopan sisällä. Pitkällä tyynellä/vastatuulella bensaakin kuluu ja tankit ovat pieniä. Litran tönikkä valmista seosta kannattaa olla sitloodassa hyvin saatavilla.


      • kuulet,

        että teho yksinkertaisesti loppuu 6 hv pitkärikinen 4-tahti/pitkä riki (norm. potkuri), 24 jalkaa/2 tn. Kyseisessä tilanteessa aiheuttajana on kova tuuli ja ennen kaikkea korkea aalto Saaristomerellä ( n. 80-150 cm). Tökkää aivan samalla tavalla kuin pitkäkölinen tarvitsee aallokossa vauhtia kääntyäkseen.
        Kaksi esimerkkiä:
        * Myötä- ja sivutuulessa tulossa paikkaan, josta oli n. 0,5 mailia vastaiseen satamaan. Kolme kertaa kone sammui ja ei kun purjeilla luovien. Ajateltiin vain helpottaa loppumatkaa moottorilla.
        * Kustavi, Katanpää, tuulta pohjoisesta 12-17 m/s. Vesi mataloituu lahden suulla ja aalto nousee melko korkeaksi, ei tilaa purjeilla luovimiseen salmen läpi. Emme viitsineet edes yrittää vaan tutustuimme mm. paikan saunoihin (ihan käypäsiä). Samaan aikaan yksi vene katkaisi muuten Katanpään p-puolella mastonsa.
        Aikaisempi 8 hv (Honda) oli taas kohtuuttoman painava mutta riittävän tehokas.

        Järvialueella tuskin aallokko nousee liian korkeaksi, joten suosittelisin kevyempää, esim. 6 hv-moottoria. Kummastakin kokemusta.


      • puhua pelkistä hv:sta
        kuulet, kirjoitti:

        että teho yksinkertaisesti loppuu 6 hv pitkärikinen 4-tahti/pitkä riki (norm. potkuri), 24 jalkaa/2 tn. Kyseisessä tilanteessa aiheuttajana on kova tuuli ja ennen kaikkea korkea aalto Saaristomerellä ( n. 80-150 cm). Tökkää aivan samalla tavalla kuin pitkäkölinen tarvitsee aallokossa vauhtia kääntyäkseen.
        Kaksi esimerkkiä:
        * Myötä- ja sivutuulessa tulossa paikkaan, josta oli n. 0,5 mailia vastaiseen satamaan. Kolme kertaa kone sammui ja ei kun purjeilla luovien. Ajateltiin vain helpottaa loppumatkaa moottorilla.
        * Kustavi, Katanpää, tuulta pohjoisesta 12-17 m/s. Vesi mataloituu lahden suulla ja aalto nousee melko korkeaksi, ei tilaa purjeilla luovimiseen salmen läpi. Emme viitsineet edes yrittää vaan tutustuimme mm. paikan saunoihin (ihan käypäsiä). Samaan aikaan yksi vene katkaisi muuten Katanpään p-puolella mastonsa.
        Aikaisempi 8 hv (Honda) oli taas kohtuuttoman painava mutta riittävän tehokas.

        Järvialueella tuskin aallokko nousee liian korkeaksi, joten suosittelisin kevyempää, esim. 6 hv-moottoria. Kummastakin kokemusta.

        On aika iso ero, onko veneessä pienipotkurinen perämoottori vai sisämoottori ja isompi potkuri.

        Kun perämoottori ei "jaksa", tarkoittaako se ettei kone jaksa ottaa täysiä kierroksia (=potkurissa liian iso nousu) vai, että ottaa ärhäkästi maksimit mutta vene ei liiku (potkurin koko tai nousu voisi olla liian pieni)?


      • taatusti
        puhua pelkistä hv:sta kirjoitti:

        On aika iso ero, onko veneessä pienipotkurinen perämoottori vai sisämoottori ja isompi potkuri.

        Kun perämoottori ei "jaksa", tarkoittaako se ettei kone jaksa ottaa täysiä kierroksia (=potkurissa liian iso nousu) vai, että ottaa ärhäkästi maksimit mutta vene ei liiku (potkurin koko tai nousu voisi olla liian pieni)?

        aina kiinnostunut uusista mahdollisuuksista. Moottori on 6 hv Suzuki (vm.20006). Auttaisiko potkurin vaihto. Konetta käytettiin vasta-aaltoon lähes täydellä kaasulla ja se yksinkertaisesti sammui (hyytyi) kolmasti. Omasta mielestä isompi aalto lyö ylhäällä olevan keulan lähes tasaiseen pintaan ja aiheuttaa liian suuren vastuksen. Tuulta kestää mutta isompi aalto voi tökkiä. Auttaako tuohon potkurin vaihto? Jos auttaa, olisin valmis kokeilemaan. Moottori ei haukannut ilmaa.


    • purjevenemoottori

      Hanki purjevenemoottori (ovat 4 hv), siinä on potkurissa isot lavat ja sopiva nousu. Tuotenimiä esim. Mercury SailPower tai jotain sentapaista. Kuljettaa yhtä hyvin kuin 8 hv kone tavallisella moottoriveneeseen tarkoitetulla vispilällä, mutta on paljon halvempi, kevyempi ja syö vähemmän bensaa. Omat kokemukset veneestä 26 jalkaa ja 2 tonnia, sellaiseen riittää kirkkaasti.

    • Joskus maininnut

      Että sellainen 5hv/t olis aika sopiva, joten jos arvaan että sun 24 ei ole rautapaatti niin 5-7,5hv koneella pärjännet ihan ok.

      • riittää Itämeren alueella.

        Suositus 5hv/tn koski vuorovesialuita ja valtameriä. Suositus löytyy alan kirjallisuudestakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1919
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      126
      1381
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1333
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      927
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe