Buddhalaisuus ja wicca

Totuuden etsijä

Harjoitan wiccaa,mutta buddhalaisuus puhuttelee kamalasti.Miten buddhalaiset suhtautuvat uskontooni?Itse en näe estettä,miksen voisi harjoittaa omalla tavallani.Mutta tuomitsisivatko muut minut?

22

1897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Buddhisti

      Buddhalaiset eivät koe tarvitsevansa wiccaa, heille buddhalaisuudessa on kaikki.

      Mielestäni sinun kannattaisi pohtia eri kulmista,
      mihin pohjimmiltasi oikein uskot, ja mikä sinulle
      lopulta tuottaisi suurimman henkisen tyydytyksen elämässä.

      Esimerkiksi wiccat ymmärtääkseni palvovat Jumalatarta.
      Onko se sinulle Jumalan feminiininen prinsiippi?
      Mitä mieltä olet siitä, että buddhalaisuudessa ei mitään
      luojajumalaa ole olemassa?

      Wiccan ja buddhalaisuuden harjoittaminen sinänsä
      ei mielestäni kuitenkaan ole paha asia, jos se on mitä
      itse haluat. Et ehkä kuitenkaan löydä kovin helposti
      ymmärtäjää - vaikka se varmaan selkiyttäisi sinulle
      hyvin monia ajatuksia.

      • Totuuden etsijä

        Wicca on uskonto,jossa voi valita "polkunsa",elli joku voi harjoittaa esim.kristilliseltä pohjalta(tai jonkin vanhemman uskonnon),eli meillä ei ole mitään ehdotonta näkemystä Jumalasta(tai Jumalattaresta).Meille Jumalatar ja Jumala ovat vain yksi tapa kuvata ihmiselle ymmärrettävin käsittein Yhtä,josta harvemmin puhutaan pidemmälti wiccasta ulkopuolisille kerrottaessa,koska on inhimillisin käsittein mahdotonta kuvata jotain,johon ei ymmärryksemme läheskään riitä,joten me kuvaamme tätä Yhtä(jonka koen olevan myös buddhlaisuuden-ja kaikkien muidenkin uskontojen- pohjana,koska uskon,että tämä Yksi ei ole persoonallinen henkilö,kuten Jumala,johon esim.kristityt uskovat,ja että meidän tulee monien elämien aikana puhdistua ja valaistua,jotta pääsemme sulautumaan Yhteen)Jumalana ja Jumalattarena,jotta voisimme lähestyä sitä mielessämme ja tunteissamme,eli nämä "jumalhahmot"on"luotu" ihmistä varten;ei ihmistä niitä varten,joten me emme palvo Jumaluuksia,vaan niiden takana olevia Energioita,jotka ovat saman Energian kaksi puolta;miehinen ja naisellinen.Nämä Energiat ovat molemmat lähtöisin Yhdestä.Täten en näe mitään ristiriitaa,jos alan harjoittaa "buddhalaista wiccaa",koska molemmissa on sama päämäärä,ja wiccalaisena minulle ei tuota vaikeuksia seurata buddhalaisuuden moraalisia ohjeita.Kyselen suhtautumistapaa tähän buddhalaisilta,koska kovin monet uskonnot eivät katso wiccan harjoittamista kovin hyvällä...Tietäisi vähän etukäteen,mitä odottaa,jos on tekemisissä buddhalaisten kanssa,ja kertoo avoimesti omasta uskostaan.


      • Butternut
        Totuuden etsijä kirjoitti:

        Wicca on uskonto,jossa voi valita "polkunsa",elli joku voi harjoittaa esim.kristilliseltä pohjalta(tai jonkin vanhemman uskonnon),eli meillä ei ole mitään ehdotonta näkemystä Jumalasta(tai Jumalattaresta).Meille Jumalatar ja Jumala ovat vain yksi tapa kuvata ihmiselle ymmärrettävin käsittein Yhtä,josta harvemmin puhutaan pidemmälti wiccasta ulkopuolisille kerrottaessa,koska on inhimillisin käsittein mahdotonta kuvata jotain,johon ei ymmärryksemme läheskään riitä,joten me kuvaamme tätä Yhtä(jonka koen olevan myös buddhlaisuuden-ja kaikkien muidenkin uskontojen- pohjana,koska uskon,että tämä Yksi ei ole persoonallinen henkilö,kuten Jumala,johon esim.kristityt uskovat,ja että meidän tulee monien elämien aikana puhdistua ja valaistua,jotta pääsemme sulautumaan Yhteen)Jumalana ja Jumalattarena,jotta voisimme lähestyä sitä mielessämme ja tunteissamme,eli nämä "jumalhahmot"on"luotu" ihmistä varten;ei ihmistä niitä varten,joten me emme palvo Jumaluuksia,vaan niiden takana olevia Energioita,jotka ovat saman Energian kaksi puolta;miehinen ja naisellinen.Nämä Energiat ovat molemmat lähtöisin Yhdestä.Täten en näe mitään ristiriitaa,jos alan harjoittaa "buddhalaista wiccaa",koska molemmissa on sama päämäärä,ja wiccalaisena minulle ei tuota vaikeuksia seurata buddhalaisuuden moraalisia ohjeita.Kyselen suhtautumistapaa tähän buddhalaisilta,koska kovin monet uskonnot eivät katso wiccan harjoittamista kovin hyvällä...Tietäisi vähän etukäteen,mitä odottaa,jos on tekemisissä buddhalaisten kanssa,ja kertoo avoimesti omasta uskostaan.

        ... ainakin minun tuntemani pitkälle edistyneet harjoittajat kuunneltuaan sinun ajatuksiasi Yhdestä kertovat buddhalaisen harjoituksen päämäärästä eli ylittää dualismi.

        Sitten on taas heitä, jotka ehkä ja varmaankin jonkin verran vierastavat wiccaa. Mutta jyrkkää tuomiota tuskin tulee.

        Eli etsi itse sopivat keskustelukumppanit itsellesi!


      • on minun
        Totuuden etsijä kirjoitti:

        Wicca on uskonto,jossa voi valita "polkunsa",elli joku voi harjoittaa esim.kristilliseltä pohjalta(tai jonkin vanhemman uskonnon),eli meillä ei ole mitään ehdotonta näkemystä Jumalasta(tai Jumalattaresta).Meille Jumalatar ja Jumala ovat vain yksi tapa kuvata ihmiselle ymmärrettävin käsittein Yhtä,josta harvemmin puhutaan pidemmälti wiccasta ulkopuolisille kerrottaessa,koska on inhimillisin käsittein mahdotonta kuvata jotain,johon ei ymmärryksemme läheskään riitä,joten me kuvaamme tätä Yhtä(jonka koen olevan myös buddhlaisuuden-ja kaikkien muidenkin uskontojen- pohjana,koska uskon,että tämä Yksi ei ole persoonallinen henkilö,kuten Jumala,johon esim.kristityt uskovat,ja että meidän tulee monien elämien aikana puhdistua ja valaistua,jotta pääsemme sulautumaan Yhteen)Jumalana ja Jumalattarena,jotta voisimme lähestyä sitä mielessämme ja tunteissamme,eli nämä "jumalhahmot"on"luotu" ihmistä varten;ei ihmistä niitä varten,joten me emme palvo Jumaluuksia,vaan niiden takana olevia Energioita,jotka ovat saman Energian kaksi puolta;miehinen ja naisellinen.Nämä Energiat ovat molemmat lähtöisin Yhdestä.Täten en näe mitään ristiriitaa,jos alan harjoittaa "buddhalaista wiccaa",koska molemmissa on sama päämäärä,ja wiccalaisena minulle ei tuota vaikeuksia seurata buddhalaisuuden moraalisia ohjeita.Kyselen suhtautumistapaa tähän buddhalaisilta,koska kovin monet uskonnot eivät katso wiccan harjoittamista kovin hyvällä...Tietäisi vähän etukäteen,mitä odottaa,jos on tekemisissä buddhalaisten kanssa,ja kertoo avoimesti omasta uskostaan.

        mielessäni liikkunut,kuin mitä hieman selitit wiccan periaatteista.Tosin omat mietteeni on muodostuneet itseni kokemuksista ja ajatuksista.Minkään suuremman ryhmittymän/lahkon jäsentä minusta ei enää milloinkaan tule.Siksi hirvittäviä kokemuksia on esim. helluntalaisista,ja osittain ns. kansankirkkoonkin kuuluvista henkilöistä.


      • pyörä uudelleen.....
        Totuuden etsijä kirjoitti:

        Wicca on uskonto,jossa voi valita "polkunsa",elli joku voi harjoittaa esim.kristilliseltä pohjalta(tai jonkin vanhemman uskonnon),eli meillä ei ole mitään ehdotonta näkemystä Jumalasta(tai Jumalattaresta).Meille Jumalatar ja Jumala ovat vain yksi tapa kuvata ihmiselle ymmärrettävin käsittein Yhtä,josta harvemmin puhutaan pidemmälti wiccasta ulkopuolisille kerrottaessa,koska on inhimillisin käsittein mahdotonta kuvata jotain,johon ei ymmärryksemme läheskään riitä,joten me kuvaamme tätä Yhtä(jonka koen olevan myös buddhlaisuuden-ja kaikkien muidenkin uskontojen- pohjana,koska uskon,että tämä Yksi ei ole persoonallinen henkilö,kuten Jumala,johon esim.kristityt uskovat,ja että meidän tulee monien elämien aikana puhdistua ja valaistua,jotta pääsemme sulautumaan Yhteen)Jumalana ja Jumalattarena,jotta voisimme lähestyä sitä mielessämme ja tunteissamme,eli nämä "jumalhahmot"on"luotu" ihmistä varten;ei ihmistä niitä varten,joten me emme palvo Jumaluuksia,vaan niiden takana olevia Energioita,jotka ovat saman Energian kaksi puolta;miehinen ja naisellinen.Nämä Energiat ovat molemmat lähtöisin Yhdestä.Täten en näe mitään ristiriitaa,jos alan harjoittaa "buddhalaista wiccaa",koska molemmissa on sama päämäärä,ja wiccalaisena minulle ei tuota vaikeuksia seurata buddhalaisuuden moraalisia ohjeita.Kyselen suhtautumistapaa tähän buddhalaisilta,koska kovin monet uskonnot eivät katso wiccan harjoittamista kovin hyvällä...Tietäisi vähän etukäteen,mitä odottaa,jos on tekemisissä buddhalaisten kanssa,ja kertoo avoimesti omasta uskostaan.

        -Myös laakerivaurioiset huomioidaan,hehe

        ..buddhalainen wicca?...sehän sopii kuin deodorantti lihapullaan.

        Wiccassa ei vapaudu kärsimyksistä eikä joudu kohtaamaan sisäistä pelkoa joka on buddhalaisen meditaation ydin,yhdistelmä on kelvoton,siis epäkäytännöllinen.
        Niissä ei ole sama määränpää,nirvana.Sanoisiko ajanhaaskausta.
        Yksi=
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Atman

        maailmansielu/mielikuvitus/aivorunko
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Itseoivallus

        Laaja kokemuspohja jossa on alkuperäinen oppi eli dharma, tavallaan hylkii uusioversioita,
        yritä pysyä alkuperäisessä,siinä on haastetta.

        Sovellettua Buddhaa on täysin mahdollista
        käyttää,niin hekin ovat tehneet sukupolvien ajan,mutta pysytellen mahdollisimman alkuperäisessa tarkoituksessa.

        "-ei harmaat hiukset tee miehestä tathagataa,ne on turhaan vanhentunut"-sanoi Buddha n 2500v sitten

        "-ei polulla harhailu tee miehestä tathagataa,ne on turhaan hortoillut, vailla päämäärää."
        (tathagata,unesta herännyt,oivaltanut,näin tullut,)
        -Sovelletusti Buddhalta lainaten

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Meditaatio
        http://www.buddhanet.net/wheel2.htm


      • Nimetön
        on minun kirjoitti:

        mielessäni liikkunut,kuin mitä hieman selitit wiccan periaatteista.Tosin omat mietteeni on muodostuneet itseni kokemuksista ja ajatuksista.Minkään suuremman ryhmittymän/lahkon jäsentä minusta ei enää milloinkaan tule.Siksi hirvittäviä kokemuksia on esim. helluntalaisista,ja osittain ns. kansankirkkoonkin kuuluvista henkilöistä.

        Tutustui wiccaan juuri omien ajatusteni ja kokemusteni kautta.Olen myös kokenut huonona sen kun ihmisille kerrotaan,mitä tulee uskoa ja ajatella.Pitää tutkia kaikkea itse perusteellisesti ennen kuin hyväksyy mitään elämänsä ohjenuoraksi.Wicca on uskonto,joka pitää itse löytää;se-ja sen opit-ei löydä ihmisen luo,joka ei JO siten ajattele.Me emme käännytä ketään tai väitä tietävämme"ainoaa totuutta",jota voi lähestyä vain uskomalla samoin kuin me.Olemme vain samojen ajatuskulkujen yhdistämiä totuuden etsijöitä,jotka(tottakai!)haluavat harjoittaa tietyllä tavalla(koska se tapa juuri meihin vetoaa eniten)uskontoaan samanmielisten kanssa.Ja,kuten jo mainitsin,wiccaa saa jokainen halutessaan "kehittää"haluamaansa suuntaan(kunhan se ei vahingoita ketään),mitä minäkin nyt teen...


      • Nimetön
        pyörä uudelleen..... kirjoitti:

        -Myös laakerivaurioiset huomioidaan,hehe

        ..buddhalainen wicca?...sehän sopii kuin deodorantti lihapullaan.

        Wiccassa ei vapaudu kärsimyksistä eikä joudu kohtaamaan sisäistä pelkoa joka on buddhalaisen meditaation ydin,yhdistelmä on kelvoton,siis epäkäytännöllinen.
        Niissä ei ole sama määränpää,nirvana.Sanoisiko ajanhaaskausta.
        Yksi=
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Atman

        maailmansielu/mielikuvitus/aivorunko
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Itseoivallus

        Laaja kokemuspohja jossa on alkuperäinen oppi eli dharma, tavallaan hylkii uusioversioita,
        yritä pysyä alkuperäisessä,siinä on haastetta.

        Sovellettua Buddhaa on täysin mahdollista
        käyttää,niin hekin ovat tehneet sukupolvien ajan,mutta pysytellen mahdollisimman alkuperäisessa tarkoituksessa.

        "-ei harmaat hiukset tee miehestä tathagataa,ne on turhaan vanhentunut"-sanoi Buddha n 2500v sitten

        "-ei polulla harhailu tee miehestä tathagataa,ne on turhaan hortoillut, vailla päämäärää."
        (tathagata,unesta herännyt,oivaltanut,näin tullut,)
        -Sovelletusti Buddhalta lainaten

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Meditaatio
        http://www.buddhanet.net/wheel2.htm

        Mutta ei varmaan wicca yksinäänkään ole juuri sinulle räätälöity hengellinen tie.Joten,kun nyt olen jo tälle tielle vuosia sitten(todella pitkän ja perusteellisen uskonnollisen etsinnän tuloksena)lähtenyt koko sydämmestäni,ja ollessani sitä harjoittaessani onnellinen ja yhteydessä(minulla on paljon hengellisiä kokemuksia)korkeampiin Energioihin,jotka ovat opettaneet minua olemaan parempi ihminen itselleni ja muille,ja-kyllä-kohtaamaan sisäisiä pelkojani ja nousemaan niiden yläpuolelle.Sama vihan,kateuden,ahneuden-ja-kärsimyksen kanssa,vain pari esimerkkiä mainitakseni...Ja uskon kaikkien uskontojen johtavan(ainakin lopulta)samaan päämäärään.


      • Jemppu89
        Totuuden etsijä kirjoitti:

        Wicca on uskonto,jossa voi valita "polkunsa",elli joku voi harjoittaa esim.kristilliseltä pohjalta(tai jonkin vanhemman uskonnon),eli meillä ei ole mitään ehdotonta näkemystä Jumalasta(tai Jumalattaresta).Meille Jumalatar ja Jumala ovat vain yksi tapa kuvata ihmiselle ymmärrettävin käsittein Yhtä,josta harvemmin puhutaan pidemmälti wiccasta ulkopuolisille kerrottaessa,koska on inhimillisin käsittein mahdotonta kuvata jotain,johon ei ymmärryksemme läheskään riitä,joten me kuvaamme tätä Yhtä(jonka koen olevan myös buddhlaisuuden-ja kaikkien muidenkin uskontojen- pohjana,koska uskon,että tämä Yksi ei ole persoonallinen henkilö,kuten Jumala,johon esim.kristityt uskovat,ja että meidän tulee monien elämien aikana puhdistua ja valaistua,jotta pääsemme sulautumaan Yhteen)Jumalana ja Jumalattarena,jotta voisimme lähestyä sitä mielessämme ja tunteissamme,eli nämä "jumalhahmot"on"luotu" ihmistä varten;ei ihmistä niitä varten,joten me emme palvo Jumaluuksia,vaan niiden takana olevia Energioita,jotka ovat saman Energian kaksi puolta;miehinen ja naisellinen.Nämä Energiat ovat molemmat lähtöisin Yhdestä.Täten en näe mitään ristiriitaa,jos alan harjoittaa "buddhalaista wiccaa",koska molemmissa on sama päämäärä,ja wiccalaisena minulle ei tuota vaikeuksia seurata buddhalaisuuden moraalisia ohjeita.Kyselen suhtautumistapaa tähän buddhalaisilta,koska kovin monet uskonnot eivät katso wiccan harjoittamista kovin hyvällä...Tietäisi vähän etukäteen,mitä odottaa,jos on tekemisissä buddhalaisten kanssa,ja kertoo avoimesti omasta uskostaan.

        olen kovasti kiinostunut ja tutkinut wiccalaisuutta ja olisin iloinen jos voisin täältä löytää wicca ystävän :))


      • kummastellen
        Totuuden etsijä kirjoitti:

        Wicca on uskonto,jossa voi valita "polkunsa",elli joku voi harjoittaa esim.kristilliseltä pohjalta(tai jonkin vanhemman uskonnon),eli meillä ei ole mitään ehdotonta näkemystä Jumalasta(tai Jumalattaresta).Meille Jumalatar ja Jumala ovat vain yksi tapa kuvata ihmiselle ymmärrettävin käsittein Yhtä,josta harvemmin puhutaan pidemmälti wiccasta ulkopuolisille kerrottaessa,koska on inhimillisin käsittein mahdotonta kuvata jotain,johon ei ymmärryksemme läheskään riitä,joten me kuvaamme tätä Yhtä(jonka koen olevan myös buddhlaisuuden-ja kaikkien muidenkin uskontojen- pohjana,koska uskon,että tämä Yksi ei ole persoonallinen henkilö,kuten Jumala,johon esim.kristityt uskovat,ja että meidän tulee monien elämien aikana puhdistua ja valaistua,jotta pääsemme sulautumaan Yhteen)Jumalana ja Jumalattarena,jotta voisimme lähestyä sitä mielessämme ja tunteissamme,eli nämä "jumalhahmot"on"luotu" ihmistä varten;ei ihmistä niitä varten,joten me emme palvo Jumaluuksia,vaan niiden takana olevia Energioita,jotka ovat saman Energian kaksi puolta;miehinen ja naisellinen.Nämä Energiat ovat molemmat lähtöisin Yhdestä.Täten en näe mitään ristiriitaa,jos alan harjoittaa "buddhalaista wiccaa",koska molemmissa on sama päämäärä,ja wiccalaisena minulle ei tuota vaikeuksia seurata buddhalaisuuden moraalisia ohjeita.Kyselen suhtautumistapaa tähän buddhalaisilta,koska kovin monet uskonnot eivät katso wiccan harjoittamista kovin hyvällä...Tietäisi vähän etukäteen,mitä odottaa,jos on tekemisissä buddhalaisten kanssa,ja kertoo avoimesti omasta uskostaan.

        No, minä olen tutkinut vanhoja uskontoja ja ymmärrän ihan hyvin viehtymyksen wiccaan, vaikken ole koskaan sellaista missään opiskellut. Onhan tiibetinbuddhalaisuudessakin yab-yum.

        Lähes kaikissa uskonnoissa, ennen patriarkaatin niiden haltuunottoa ja jumaluuden miehistämistä, on kyse kahden eri asian yhdistämistä: esim. taolaisuus (yin-yang). Feminiininen prinsiippi on aina osa ydintä: pyhä henki (sofia) kristinuskossa, kabbalassa shekina, hindulaisuudessa shakti... Kabbalassa sanotaan jotain sellaista, että universumin pahuus johtuu energian epätasapainosta (toinen hallitsee toista).

        (Tiibetin) buddhalaisuudessa taas ovat maailman parhaat elävät opettajat. Wicca on vanhaa tietoa eikä ole olemassa tämän linjan mestareita. Kun kohtaat oikean opettajasi, aika pian varmaankin siirryt wiccasta buddhalaisuuteen, jos on kyse tiibetinbuddhalaisuudesta, koska sitten alkaa tapahtua. :)


    • kokemuksella...

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Neljä_jaloa_totuutta

      Voit ihan hyvin harjoittaa omalla tavallasi,
      historiallisesti oppia eli dharmaa on käytetty
      sovelletusti koko tunnetun ajan eli n.2500 vuotta, siitä johtuu eri suuntaukset joita on mahajana,hinajana,theravada ja vayrajana.

      Pääideana on pysytellä alkuperäisessä opissa,
      jolloin kokemuksesi perustuu tukevalla pohjalle,
      ajatukset ei horju kovin helposti,
      Miksi tuomita ketään,ei siitä ole apua suuntaa(vapautumista)etsivälle,ja suunta on kohti sisäistä pelkoa,sen voittaminen.

      Vastustajanasi on enää mielikuvituksesi.Oikea keskittyminen,oikea tarkoitus.../kahdeksan puolaa../kahdeksanosainen polku...

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Jalo_kahdeksanosainen_polku...

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Dharma_wheel.svg
      Kahdeksanpuolainen opinpyörä löytyy hyvin monista idän piirroksista (mandala) muiden symbolien seassa.(Buddha piirsi hiekkaan alkuperäisen dharman ,pyörän jossa on kahdeksan osaa/puolaa)

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Mandala

      Tiibetiläisessä kuolleidenkirjassa on vastaava
      kuva selitysmalli mielikuvituksesta.

      http://www.buddhanet.net/wheel2.htm

    • tuntematon

      minulle,mutta kaikilla on vapaus elää omalla tavallaan ja omata erilaisia näkemyksiä.
      Jokaisella on oma totuutensa. Emme voi päättää muiden elämänkatsomuksesta ja ohjata heidän tapaansa elää.Ainoa ymmärrettävä totuus on jokaisen itsensä rakentama maailmankuva.

    • ei varmaankaan

      ole ensimmäisenä sinua tuomitsemassa.Tältäkin palstalta voi löytää hyvät vihjeet,minkä uskonnon edustajat ovat siihen hommaan erikoistuneet.Kauan eläköön Wicca,elämäntapa jossa ei tehdä kenellekään tai millekkään pahaa.Tämän tiedän,en ole sen enempää asiaan tutustunut.

    • nimetön myös

      Viestisi kertoo ainakin minulle haluasi lähentyä Jumalattareen. Se ei ole vierasta buddhalaisuudessakaan vaan sen on sen salatumpi tantrinen puoli. Uskon sinun vaan haluavan kivuta henkisyyden puolapuita. Riippuu sinun oman kehitystasostasi haluatko jäädä loitsujen tasolle vai lähentyä Häntä.
      Ise olen ollut aina auki kaikelle henkisyydelle, wicca mukaan luettuna.
      Jumalatar Kali ei ole helposti käsitettävävissä. Ja on turha luulla että kaikki tehtäisiin meidän puolestamme. Joudumme kohtaamaan pahimmat pelkomme Hänen avullaan mutta Hän on myöskin niiden tuhoaja. Mutta Hän on myös kaikkein kaunein rakkaus, huolehtiva, myötätuntoinen feminiinen prinsiippi jonka voimme kohdata. Ja Hänen avulla pystymme kohtaamaan myös sen maskuliinisen prinsiipin joka on Shiva.
      Matkamme täällä maanpäällä on rajoittunutta, mielemme tasolla, haluamme koteloida sen ymmärryksemme mukaan. Mutta tämä kaikkihan on vain minun rajoittunutta ja itse koettua todellisuutta minulle.

      • Nimetön

        kyllä minä haluan lähentyä Jumalatar-energiaa...Mutta ei se mielestäni sulje pois sitä,että etsii ja yhdistelee eri tapoja harjoittaa-päästäksen Hänen ja Jumalan läheisyyteen.Ja lopulta sulautuakseen Yhteen(tai paremminkin Yhden kaikenkattavuuteen heräämistä).Minulla on paljon omakohtaista kokemusta Jumalattaren(ja Jumalan)läsnäolosta,varsinkin rituaaleissani,mutta muutenkin.Koen jo eläväni yhteydessä Hänen kanssaan.Mutta toki läheisyyttä voi aina syventää...


      • Nimetön

        Rukoilen mieluummin.Mutta siinä olet oikeassa,että ei ole kohtuullista-eikä järkevää odottaa Jumalattaren tiputtavan kaiken haluamamme meille taivaasta.En rukoilekaan enää kuin toisten puolesta(ja yritän auttaa heitä "maallisin keinoin"!),kiittääkseni Heitä,puhuakseni Heidä kanssaan,ja aivan hätätapauksissa;en siis lue loitsuja,kuten monet saattavat luulla äkkiseltään...Ne eivät edes vetoa minuun tarpeeksi,että käyttää niitä vakavissani.Jotkut wiccat toki lukevat niitä,mutta minä en kuulu hehin.


    • angelina_09

      tai miksi nyt sitä haluat kutsua.
      Sinua ohjaavat kirjoitukset ovat kaiketi hyväntahtoisia. Niistä ei kuitenkaan saa mitään tolkkua!!
      Olen aito toveri ja wiccalaisuuteen jo yli 20 v perehtynyt. Jos haluat minuun yhteyden niin vastaan kun jätät pyynnnön. Kaikki hyvin?

      • Nimetön

        Jos olet todella niin perehtynyt wiccalaisuuteen,en ymmärrä miksi luulet,että minua ohjaavat("kaiketi";mitä wicca sanoo pahantahtoisuudesta?)jotkin kirjoitukset?Kuten hyvin tiedät,wicca ei ole "pyhiin kirjoituksiin"perustuva ilmoitususkonto,vaan tietoa wiccasta saa sitä harjoittamalla ja eri teorioita testaamalla-pitäen toki muutamasta "kultaisesta ohjesäännöstä" kiinni(esim."älä vahingoita").Jotkin covenit kylläkin väittävät omistavansa "ainoan oikea"Varjojen Kirjan.Kuulutko mahdollisesti heihin?On ikävää,jos selityksistäni ei saa selvää(en ole kirjailija),mutta ne ovat MINUN käsitykseni oppimastani tällä tiellä...Voi olla,että joidenkin mielestä meni mönkään,mutta se ei vähennä tippaakaan oman kokemukseni arvoa.Ja,kutn jo sanottu,harjoitan omalla tavallani,wiccan pääsääntöjä kunnioittaen,ja sen rituaaleja käyttäen.Ja,kuten tiedät,meditaatokin on osa wiccaa.


    • Samainen

      Moi, tiibetin buddhalaisuudessa on aineksia vanhasta Intian tantrisesta suuntauksesta. Miranda Shaw'n mukaan naiset olivat harjoittamisen ytimessä ja jopa opettajina alunperin.

      http://www.enlightennext.org/magazine/j13/shaw.asp
      http://press.princeton.edu/titles/5488.html

      Kirjan Passionate Enlightenment saa Helsingin Yliopiston kirjastosta lainattua. Erittäin mielenkiintoinen.

      Jumaluudet ovat mielessämme edustaen aspekteja ihmisen psyykessä ja 'keino' saavuttaa valaistuminen. Tiibetin alkuperäinen uskonto oli shamanismi, johon Padmasambhava, joka toi lopullisesti buddhalaisuuden Tiibettiin, yhdisti buddhalaisuuden periaatteet.

      Tutki vanhoja uskontoja: niillä on yhteiset juuret. Intiahan on vanha jumalatar-uskontojen sija, kuten Lähi-itä ja Eurooppa ja koko maapallo, mutta Intiassa noita ajatuksia on yhä elossa, toisin kuin miehisten uskontojen valloittamassa Eurooppa-Lähi-itä -akselissa, vaikka onhan Brahma-Vishnu-Shiva kombinaatio vallannut ihmisten mielet ja Parvati-Durga-Kali -kombinaatio jäänyt vähäisemmäksi.

      Kalille uhrataan eläimiä tänä päivänä. En tiedä alkuperäistä jumallattaren tarkoitusta. Buddha kielsi uhrieläimet, paitsi oman egomme uhraamisen.

      Tiibetin buddhalaisuudessa on Dakini-käsite:
      http://www.crystalinks.com/dakini.html
      http://www.khandro.net/dakini_khandro.htm

      Lisäksi Tiibetin buddhalaisessa filosofiassa
      Yab-Yum:issa yhdistyy miehinen (myötätunto) ja naispuolinen (viisaus) prinsiippi.

      Juutalaisessa Kabbalassa nais- ja mies-prinsiipit myös yhdistyy.

      Nyky-uskonnoissa on vallitsevana vain miespuolinen jumaluus, minkä sanotaan aiheuttavan universumin tämänhetkisen epätasapainon (enkä yhtään ihmettele!!!) Tarvitaan siis naispuolista että miespuolista energiaa -tai mitä lienee- jotta maailma voi hyvin. Yhtä hyvin voisi sanoa, että taolaisuudessa haetaan samaa tasapainoa universumin elementtien välille.

      • Nimetön

        Aloitin wiccan harjoittamisen juuri tutkittuani vanhoja uskontoja ja historiaa...Wicca pyrkii ottamaan vanhoista uskonnoista parhaat käytännöt uudelleen käyttöön(emme siis uhraa eläimiä,esim.)ja tuomaan Jumalattaret jälleen takaisin ihmisten tietoisuuteen.Sikksi,wiccan tutkivan luonteen ja Jumalatar-henkisyyden tähden olen juuri wiccalainen,enkä esim.kristitty,vaikka kaikki uskonnot ovatkin todelliselta olemukseltaan vain välineitä itsemme löytämiseen...Ja tämä tieto(niiden yhteisestä alkuperästä) kannustaa minua-wiccasta luopumatta-tutkimaan muitakin nykyisiä uskontoja lähemmin.Buddhalaisuus kiinnostaa erityisesti viisaan katsantokantansa tähden.Ja koska sen nimissä ei ole suoritettu milloinkaan julmuuksia.


    • Istuskelija

      Harjoita miten haluat. Vaikka harjoitan zen-buddhalaisuutta, niin olen myös kiinnostunut hindujen chakroista. Minussa on myös hieman shamaania sillä olen nuorempana kokeillut 'taikasieniä'.

      Olen myös kiinnostunut Jeesuksen opetuksista (en siitä miten kirkko tulkitsee niitä) ja uskon että hän oli valaistunut siinä missä Buddhakin. Paolo Coelhon kautta olen myös vähän tutustunut tähän wiccaan.

      Kaikista teistä varmasti voi oppia jotain. Ja Ykseys tuntuisi tosiaan olevan kaikkia suuntauksia yhdistävä tekijä.

      • Buddhisti

        Olen juuri lueskellut suufimystikko Al-Ghazálin kirjaa Kirkkauteen kätketty
        - Valojen lamppusyvennys;

        "Todellisuuden taivaaseen nousseet mystikot ovat yhtä mieltä siitä,
        etteivät he näe mitään muuta olemassa olevaa kuin Yhden, Todellisen.
        Heidän joukossaan on niitä, jotka ovat saavuttaneet tämän tilan
        tiedollisena oivalluksena, sekä niitä, joille tämä tila tulee välittömänä
        kokemuksena. Moneus katoaa heistä kokonaisuudessaan ja he uppoavat
        puhtaaseen ykseyteen. Heidän järkensä täyttyy siinä määrin puhtaasta
        ykseydestä, että he ovat tuossa tilassaan kuin typertyneitä. Jumalan
        muistamista lukuun ottamatta millekään muulle ei jää tilaa, ei edes
        heidän itsensä muistamiselle. Heillä ei ole muuta kuin Jumala ja he
        juopuvat niin, että järki menettää heistä otteensa. Eräs heistä on sanonut
        "Minä olen Totuus!", ja toinen taas "Kunnia minulle! Kuinka mahtava
        onkaan tilani!" ja "Vaatteissani ei ole muuta kuin Jumala!"

        Rakastajien puhe juopumuksen tilassa tulee pitää kätkössä, eikä sitä
        tule kertoa eteenpäin. Kun heidän juopumuksensa hellittää, järki saa taas
        vallan. Järki on Jumalan vaaka maan päällä. Silloin he ymmärtävät, että
        se ei ollut todellista yhdeksi tulemista, vaan vain jotain sen kaltaista. "


      • Nimetön
        Buddhisti kirjoitti:

        Olen juuri lueskellut suufimystikko Al-Ghazálin kirjaa Kirkkauteen kätketty
        - Valojen lamppusyvennys;

        "Todellisuuden taivaaseen nousseet mystikot ovat yhtä mieltä siitä,
        etteivät he näe mitään muuta olemassa olevaa kuin Yhden, Todellisen.
        Heidän joukossaan on niitä, jotka ovat saavuttaneet tämän tilan
        tiedollisena oivalluksena, sekä niitä, joille tämä tila tulee välittömänä
        kokemuksena. Moneus katoaa heistä kokonaisuudessaan ja he uppoavat
        puhtaaseen ykseyteen. Heidän järkensä täyttyy siinä määrin puhtaasta
        ykseydestä, että he ovat tuossa tilassaan kuin typertyneitä. Jumalan
        muistamista lukuun ottamatta millekään muulle ei jää tilaa, ei edes
        heidän itsensä muistamiselle. Heillä ei ole muuta kuin Jumala ja he
        juopuvat niin, että järki menettää heistä otteensa. Eräs heistä on sanonut
        "Minä olen Totuus!", ja toinen taas "Kunnia minulle! Kuinka mahtava
        onkaan tilani!" ja "Vaatteissani ei ole muuta kuin Jumala!"

        Rakastajien puhe juopumuksen tilassa tulee pitää kätkössä, eikä sitä
        tule kertoa eteenpäin. Kun heidän juopumuksensa hellittää, järki saa taas
        vallan. Järki on Jumalan vaaka maan päällä. Silloin he ymmärtävät, että
        se ei ollut todellista yhdeksi tulemista, vaan vain jotain sen kaltaista. "

        vaan todellinen selkeys ja ymmärrys vallitsee omien kokemusteni mukaan siinä,kun ihminen saa hetkittäin täällä maanpäällä kokea Ykseyttä(lue vaikka kuoleman takana käyneiden kokemuksia,minulla on ollut eläessäni samantapaisia selkeyden ja"valaistumisen"hetkiä).Sellaiset kokemukset muuttavat meitä parempaan,niiden tarkoitus ei ole vain tarjota yksilölle hetken hurmostila,vaan auttaa häntä ymmärtämään syvemmin.Hänelle on silloin luonnollista auttaa muita parhaansa mukaan ja olla myötätuntoinen kaikkia kohtaan.Käsittääkseni myös budhhalaisuus puhuu tämän kaltaisesta tilasta...?Uskon,että tämä on jotakin ihmisten keksimien uskonnollisten termien tavoittamattomissa,joten en usko että sitä ei voisi kokea jokaisen uskonnon palvoja,koska Ykseyshän on kaikien muotojen tuollapuolen,ollen kuitenkin kaikessa kantavana voimana.Kaikki riippuu vain meidän omasta sisimmästämme;miten vastaanottavaisia osaamme olla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4853
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4613
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      621
      4220
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3197
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2721
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2223
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      223
      2196
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      348
      2168
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1807
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe