Mikä vapaassa

markkinataloudessa

on niin hyvää, että sen vuoksi kannattaa saattaa työttömiksi kaikki muut paitsi ne, jotka suostuvat tekemään 20 töitä hikipajoissa päiväpalkkanaan kupillinen riisiä?

20

2131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuntoutustukilainen

      Sitä olen minäkin jo vuosia ihmetellyt.

      Jengi pitää duunistaan loppuun asti itsekkäästi kiinni, ajattelematta muita, mutta kun kolahtaa omalle kohdalle, niin huudetaan kaikkia apuun....

      Miksei auteta heikompiin tilanteisiin joutuneita jo nyt? Tai olisi pitänyt herätä jo kauan sitten.

    • ideaalinen

      markkinataloudessa ei ole työttömyyttä

      paitsi ne jotka haluavat olla ilman töitä ja ilman palkkaa


      mutta vapaassa markkinataloudessa ei käytännössä koskaan ole työttömyyttä

    • peace not war

      markkinatalous = rauha

      • lyhytaikaiseksi

        kun lopulta ruvetaan tappelemaan jopa siitä riisikupillisesta.


      • eikös juu
        lyhytaikaiseksi kirjoitti:

        kun lopulta ruvetaan tappelemaan jopa siitä riisikupillisesta.

        Liberalistit kuuluvat ay-liittoon, ja kuppaavat demarin rahat

        Ay-kassan rahat on kiskottu veronmaksajien selkänahasta. verovaroista ne kassan rahat on, kun sillä on haluttu pakottaa ihmisiä ay-kartellin jäsenyyteen

        tottakai valtion rahoittamasta kassasta kannattaa aina ottaa rahat pois.. hölmähän se on joka ei ota niitä rahoja kun ne on veroilla katettu .... demarilta on aina kupattava rahat pois....


      • rauha?

        Rauha voi olla ylikansallisen pääoman omistajien aidatuilla ja yksityisarmeijan suojaamillaasuntoalueilla, mutta ei työväestöllä, joka ne aidat ja yksityisarmeijat kustantaa.

        Ei ole kovin rauhallista se, että yhdistäytymään pyrkivän hikipajatyöläisten kimppuun lähetetään paikallinen sotilasjuntta ja ay-johtajat tapetaan.

        Sanoisin sitä pikemminkin jatkuvaksi sotatilaksi.


    • ...

      Vertaa nykymaailmaa siihen mitä se oli n. 150-200 vuotta sitten ja sä näet itsekin sen hyvyyden. Tuo ero on nimiitäin ihan puhtaasti markkinatalouden aikaansaannosta.

      • AY-liikkeen

        aikaansaannosta. Ilman sitä oltaisiin vieläkin siinä 200 vuoden takaisessa tilassa.

        Ja nyt ylikansallinen pääoma haluaa ns. chicagolaisella täysin "vapaalla" markkinataloudellaan palauttaa sen 200 vuoden takaiseen tilaan mm. tekemällä kaikkensa, jotta ammattiyhdistysliike ei saisi toimia. Se haluaa, että valtion toimesta bisneksiä ei säädellä millään tavoin, mutta työläisten vaatimuksia säädellään kaikin mahdollisin tavoin.


    • ei ole

      markkinataloutta ollenkaan. Nykyään sekoitetaan käsitteet ja talouden aatesuunnat. Se, mitä nykyään kansalle syötetään markkinataloutena on kapitalismia. Hämäys on tarkoituksellista. Kapitalismi eroaa markkinataloudesta kuin yö päivästä ja on enemmänkin keskusjohtoisen kommunismin kaltaista.
      Adam Smithin "Kansojen varallisuus" kannattaa lukea.

    • asdfasd

      Kysymyksenasettelusi on väärä.

      Vapaa markkinatalous on (olisi) ainoa yhteiskunnallinen ja poliittinen järjestelmä, joka edistää ihmisen onnellista elämää (ihmisenä).

      Järjestelmät, jotka vaativat ihmisen itseuhrautumista tai muitten uhraamista, eivät tähän kykene. Myöskään kukaan ei ole onnistunut tarjoamaan järjellistä selitystä, miksi yksilön pitäisi asettaa omat intressinsä ja oma elämänsä taka-alalle ja miksi ihmisen pitäisi olla vähemmän kuin mihin kykenee.

      http://www.theobjectivestandard.com/issues/2008-winter/capitalism-moral-high-ground.asp

      • mukaan

        "vapaa", "friedmanilainen", "chicagolainen" eli säätelemätön markkinatalous johtaa katastrofiin ja äärettömään taloudelliseen eriarvoisuuteen, työläisten pahoinvointiin ja työttämien suoranaiseen hätään. Kommunismikin on parempi kuin "vapaa" markkinatalous eli äärimmäinen riistokapitalismi.

        Valtion säätelemä, ns. "keynesiläinen" markkinatalous taas johtaa yhteiskunnan hyvinvointiin ja sitä kautta mahdollisimman monen kansalaisen hyvinvointiin.


      • asdfasd
        mukaan kirjoitti:

        "vapaa", "friedmanilainen", "chicagolainen" eli säätelemätön markkinatalous johtaa katastrofiin ja äärettömään taloudelliseen eriarvoisuuteen, työläisten pahoinvointiin ja työttämien suoranaiseen hätään. Kommunismikin on parempi kuin "vapaa" markkinatalous eli äärimmäinen riistokapitalismi.

        Valtion säätelemä, ns. "keynesiläinen" markkinatalous taas johtaa yhteiskunnan hyvinvointiin ja sitä kautta mahdollisimman monen kansalaisen hyvinvointiin.

        Hyvinvointi on mahdollista vapaudessa, ei pakossa, koska hyvinvoinnilla on aina kohde. Jos ihminen elää pakossa, hänen tuottamansa hyvinvoinnin kohde on joku muu.

        Kun puhut jostain riistosta, tarkoitat varmaankin liikemiehen myymän tuotteen hinnan ja kustannusten välistä erotusta, mutta et kuitenkaan työntekijän palkan ja työntekemisen kustannusten välistä erotusta.

        Jos ajattelet, että on riistoa joutua elääkseen tekemään työtä (edes millä hinnalla hyvänsä), niin olet kuitenkin väärässä. Tämä johtuu siitä, että päinvastainen tulkinta vaatii sen, että jonkun toisen pitää tehdä työtä, jotta toisen ei tarvitse. Hallitukset kaikkialla maailmassa pyrkivät saattamaan kansalaiset pakollisiin riippuvaisuussuhteisiin voidakseen sitten osoittaa, että nämä eivät kykenisi elämään itsenäisesti vapaaehtoisuuteen perustuen: mitä enemmän valtiot kiristävät veroruuvia ja "huolehtivat", sitä hankalammaksi tulee yksilön toimeentulo ja onnellisuuden tavoittelu -- ja sitä sitkeämmin statistit (valtiouskonnon tunnustajat) vaativat lisää sääntelyä ja lisää huolenpitoa.


      • asdfasd
        mukaan kirjoitti:

        "vapaa", "friedmanilainen", "chicagolainen" eli säätelemätön markkinatalous johtaa katastrofiin ja äärettömään taloudelliseen eriarvoisuuteen, työläisten pahoinvointiin ja työttämien suoranaiseen hätään. Kommunismikin on parempi kuin "vapaa" markkinatalous eli äärimmäinen riistokapitalismi.

        Valtion säätelemä, ns. "keynesiläinen" markkinatalous taas johtaa yhteiskunnan hyvinvointiin ja sitä kautta mahdollisimman monen kansalaisen hyvinvointiin.

        Chicagolainen "vapaus" ei ole vapautta. Kuten keynesiläiset, myös uusklassiset *uskovat* rahapolitiikkaan, joka on yksi sosialismin/distributivismin muoto.


      • on kylläkin sortoa
        asdfasd kirjoitti:

        Hyvinvointi on mahdollista vapaudessa, ei pakossa, koska hyvinvoinnilla on aina kohde. Jos ihminen elää pakossa, hänen tuottamansa hyvinvoinnin kohde on joku muu.

        Kun puhut jostain riistosta, tarkoitat varmaankin liikemiehen myymän tuotteen hinnan ja kustannusten välistä erotusta, mutta et kuitenkaan työntekijän palkan ja työntekemisen kustannusten välistä erotusta.

        Jos ajattelet, että on riistoa joutua elääkseen tekemään työtä (edes millä hinnalla hyvänsä), niin olet kuitenkin väärässä. Tämä johtuu siitä, että päinvastainen tulkinta vaatii sen, että jonkun toisen pitää tehdä työtä, jotta toisen ei tarvitse. Hallitukset kaikkialla maailmassa pyrkivät saattamaan kansalaiset pakollisiin riippuvaisuussuhteisiin voidakseen sitten osoittaa, että nämä eivät kykenisi elämään itsenäisesti vapaaehtoisuuteen perustuen: mitä enemmän valtiot kiristävät veroruuvia ja "huolehtivat", sitä hankalammaksi tulee yksilön toimeentulo ja onnellisuuden tavoittelu -- ja sitä sitkeämmin statistit (valtiouskonnon tunnustajat) vaativat lisää sääntelyä ja lisää huolenpitoa.

        tämä ns huolenpito/holhous on kylläkin sitä että statisti päättää toisten rahoista, sinulta kyselemättä, tai sinun puolestasi, usein sinulle epäedullisella tavalla ja nii että itse vetää välistä. Siitähän veroparasiitti saa elantonsa. Siinä ei kysellä sinun oikeuksiesi perään kun statisti alkaa "holhoamaan", vaan verotus on keino riistää ihmisiä.

        Kyse on periaatteessa kansalaisoikeuksien loukkaamisesta,


      • teoriassa

        ei puhuta mistään rationaalisesta edusta, vaan "suhteellisen edun periaatteesta".


      • yhtä mieltä

        Adam Smithyn kanssa:"Kannatan pikemminkin kansojen välisten sidosten vähentämistä kuin niiden lisäämistä. Ideat, tieto, taide, vieraanvaraisuus ja matkailu ovat luonnostaan kansainvälisiä. Tavaroiden tulisi kuitenkin olla kotitekoisia aina, kun se järjen nimissä on mahdollista, ja ennenkaikkea rahoituksen tulisi olla ensisijaisesti kotimaista."


      • selittäjä
        asdfasd kirjoitti:

        Hyvinvointi on mahdollista vapaudessa, ei pakossa, koska hyvinvoinnilla on aina kohde. Jos ihminen elää pakossa, hänen tuottamansa hyvinvoinnin kohde on joku muu.

        Kun puhut jostain riistosta, tarkoitat varmaankin liikemiehen myymän tuotteen hinnan ja kustannusten välistä erotusta, mutta et kuitenkaan työntekijän palkan ja työntekemisen kustannusten välistä erotusta.

        Jos ajattelet, että on riistoa joutua elääkseen tekemään työtä (edes millä hinnalla hyvänsä), niin olet kuitenkin väärässä. Tämä johtuu siitä, että päinvastainen tulkinta vaatii sen, että jonkun toisen pitää tehdä työtä, jotta toisen ei tarvitse. Hallitukset kaikkialla maailmassa pyrkivät saattamaan kansalaiset pakollisiin riippuvaisuussuhteisiin voidakseen sitten osoittaa, että nämä eivät kykenisi elämään itsenäisesti vapaaehtoisuuteen perustuen: mitä enemmän valtiot kiristävät veroruuvia ja "huolehtivat", sitä hankalammaksi tulee yksilön toimeentulo ja onnellisuuden tavoittelu -- ja sitä sitkeämmin statistit (valtiouskonnon tunnustajat) vaativat lisää sääntelyä ja lisää huolenpitoa.

        "Kun puhut jostain riistosta, tarkoitat varmaankin liikemiehen myymän tuotteen hinnan ja kustannusten välistä erotusta, mutta et kuitenkaan työntekijän palkan ja työntekemisen kustannusten välistä erotusta."

        Puhun molemmista. Mutta mennään konkretiaan: riistoa on se, kun työläistyttö pakotetaan tekemään hikipajatyötä 12-20 tuntia vuorokaudessa palkkanaan kupillinen riisiä, joka uhataan ottaa häneltä pois, jos hän vilkaiseekaan ammattiyhdistysliikkeeseen päin, tai ei tee ylitöitä lisää peruspalkalla, kun käsketään.

        Riistoa on myös se, kun lakkoilevat työläiset palautetaan kuriin ja työpaikalle sotilasjuntan asevoimien avulla.

        Riistoa on se, kun 100 euron lenkkareiden tuottaminen on tullut maksamaan kupillisen riisiä, eikä lenkkarit tehneellä työläistytöllä ole ikinä mahdollisuutta ostaa itse tekemiään lenkkareita.

        Riistoa on se, kun kansalaisia tapetaan sotilasjuntan ja CIA:n voimin kuten Chilessä 70-luvulla, että maan kansallisomaisuus voitiin vapaasti yksityistää, elintarvikkeiden hinnat korottaa ja kansa pakottaa töihin nälkäpalkalla.

        Riistoa on se, kun "sivistyneistäkin" maista työpaikat lopetetaan ja valmistus siirretään alihankinnoiksi sellaisiin maihin, joissa ylläolevan kaltaista saa ja voi tapahtua, jotta tuottoisa yritys saisi vieläkin lisää tuottoa.

        Kyllä kapitalismia/liberalismia/markkinataloutta/globalismia tulee ehdottomasti säädellä kansalaisten etujen mukaisesti, eikä olla säätelemättä pääoman omistajien etujen mukaisesti.


      • ratkaisu!
        asdfasd kirjoitti:

        Hyvinvointi on mahdollista vapaudessa, ei pakossa, koska hyvinvoinnilla on aina kohde. Jos ihminen elää pakossa, hänen tuottamansa hyvinvoinnin kohde on joku muu.

        Kun puhut jostain riistosta, tarkoitat varmaankin liikemiehen myymän tuotteen hinnan ja kustannusten välistä erotusta, mutta et kuitenkaan työntekijän palkan ja työntekemisen kustannusten välistä erotusta.

        Jos ajattelet, että on riistoa joutua elääkseen tekemään työtä (edes millä hinnalla hyvänsä), niin olet kuitenkin väärässä. Tämä johtuu siitä, että päinvastainen tulkinta vaatii sen, että jonkun toisen pitää tehdä työtä, jotta toisen ei tarvitse. Hallitukset kaikkialla maailmassa pyrkivät saattamaan kansalaiset pakollisiin riippuvaisuussuhteisiin voidakseen sitten osoittaa, että nämä eivät kykenisi elämään itsenäisesti vapaaehtoisuuteen perustuen: mitä enemmän valtiot kiristävät veroruuvia ja "huolehtivat", sitä hankalammaksi tulee yksilön toimeentulo ja onnellisuuden tavoittelu -- ja sitä sitkeämmin statistit (valtiouskonnon tunnustajat) vaativat lisää sääntelyä ja lisää huolenpitoa.

        "Jos ajattelet, että on riistoa joutua elääkseen tekemään työtä (edes millä hinnalla hyvänsä), niin olet kuitenkin väärässä."

        En ole, jos tuo työ kuitenkin tuottaa ulostuspäässä miljardeja pääoman omistajille, jotka eivät välttämättä tee ollenkaan. Kysymys on kohtuudesta ja työn tuoton tasaisemmasta jakamisesta.

        "Tämä johtuu siitä, että päinvastainen tulkinta vaatii sen, että jonkun toisen pitää tehdä työtä, jotta toisen ei tarvitse."

        No näinhan asia juuri on! Jos/kun pääoman omistajat ottavat työn tuoton tekemättä työtä ja työläiset tekevät sen työn saamatta siitä kohtuullista korvausta.

        Verotus on erittäin tehokas keino tasata tuloja paremmin ja oikeudenmukaisemmin. Ongelma on vain se, että miten verolait saadaan globaaleiksi samalla tavoin kuin markkinatalouden "vapaus"!

        Miljardin pääomatuoloista voi hyvin maksaa vaikka 90% veroa, ilman että verollisen hyvinvointi heikkenisi millään tavoin.


      • pitää olla
        yhtä mieltä kirjoitti:

        Adam Smithyn kanssa:"Kannatan pikemminkin kansojen välisten sidosten vähentämistä kuin niiden lisäämistä. Ideat, tieto, taide, vieraanvaraisuus ja matkailu ovat luonnostaan kansainvälisiä. Tavaroiden tulisi kuitenkin olla kotitekoisia aina, kun se järjen nimissä on mahdollista, ja ennenkaikkea rahoituksen tulisi olla ensisijaisesti kotimaista."

        Ihmisten pitää saada tehdä työtä siellä missä ovat, eikä pakottaa heitä juoksemaan työn perässä sinne, missä sen teettäminen on globaalille pääomalle edullisinta.

        Miten se saadaan aikaan? Vain ja ainoastaan saattamalla globaali pääoma saman lainsäädännön ja verotuksen alaiseksi, jonka alla työväkikin joutuu olemaan.

        Käytännössä ei liene paljon muita mahdollisuuksia, kuin tehdä globaalin pääoman eläminen mahdottomaksi, tarvittaessa vaikka protektionistisilla suojatulleilla. Tämä taas voi alueesta riippuen vaatia jopa aseisiin tarttumista, sillä globaali pääoma ei varmasti anna ilmaiseksi pois jo saavuttamiaan etuoikeuksia.


    • liberalistien edustaja

      Niinkauan kuin valtio sallii ay-liikkelle, tai mafialle laillisen oikeuden toimia ja kiristää yrittäjiä, niin kauan on oikeutettua kuulua ay-liikkeeseen ja kupata siitä rahaa ja muita etuisuuksia. Demari on varas. On täysin oikein kupata ay-liitosta kassan varat itselleen sillä demari on varas/loinen. Demarilta tulee aina kupata rahat pois. Liitosta ei tule erota ennenkuin lakia muutetaan niin että

      1) AY:llä ei ole oikeutta anastaa työnantajat tiloja hallintaansa (lakkovahdit), tai estää lakkorikkureiden paikalle saapuminen.

      2) AY:llä ei ole oikeutta estää vapaita työsopimuksia

      3) AY:llä ei ole oikeutta estää lakkorikkureiden työpaikalle saapumista tai pahoinpidellä lakkorikkureita.

      Vasta sitten kun valtiovaltaa kriminalisoi ay-liikkeen selvästi rikolliset toimet vasta sitten me voimme erota ay-liikkeestä.
      Niin kauan kun itse valtiovaltakin on hyväksymässä rikollisliigojen toiminan (ay, mafia), niinkauan on oikeuttettua kuulua liittoon ja kupata siitä rahaa. Demari on varas, eikä varkaan tule sallia yksin hyötyä laista jonka demari on säätänyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1575
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1253
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1017
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      920
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      851
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      848
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      764
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe