oikeuttaako kaupan purkuun

tämä asia

ostin 70 luvun omakotitalon, ollaan asuttu kohta 4kk ja löytyi seinärakenteista järkyttävä kosteusvaurio ja paljon mustaa hometta jossa terveydentarkastaja kävi toteamassa haitalliseksi terveydelle. home johtuu väärin rakennetusta talosta eli muovia seinät täynnä, raporteissa tai muissakaan ei ollut kerrottu asiasta eli on niin sanotusti piilevä virhe. Talo myytiin remontoitavaksi mutta eihän kukaan osta homeista taloa? kuinka iso osa on tässä myyjällä? joutuuko se maksaa koko remontin tai oikeuttaako tuo kaupan purkuun en ole vielä muita huoneita availlut mutta luulisi siellä olevan seinissä kanssa samat muovi systeemit seinissä. rakennusmestari kävi toteamassa asian ja väärin rakennettu

14

3442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaa jos ja kun

      se myytiin remontoitavaksi ja hinta oli sen mukaisesti alhainen. Eli remppaa se suosiolla kun kerran rempattavan ostit.

      Myyjä juuri sen takia möi sen halvalla ettei joudu piilovioista vastuuseen. Eli kaupanpurkuun tuskin koskaan pääset koska oikeus tulkitsee sinun tienneen riskit kun ostit remontaitavan talon.

      Hinnan allennuksen mahdollisuus on mutta sekin voi vaatia kallista käräjöintiä.

      • höpö...

        Vaikka se olisi myyty purkukuntoisena, se ei vie myyjän vastuuta. Viat pitää olla yksilöity. Tässä tapauksessa siis olisi pitänyt kertoa, että rakenteet on toteutettu väärin ja seinien sisällä on homekasvustoja jne..

        Purkukuntoisena myymisestä on kiinteistölakimies Tapio Nevala todennut mm. seuraavaa: (Taloustaito 11/2003):

        " Vuonna 1997 toteutetun maakaaren uudistuksen yhteydessä kansan ja osittain jopa kiinteistönvälittäjienkin keskuudessa alkoi elää uskomus, että pelkästään kauppakirjaan tehtävällä merkinnällä rakennuksen purkukuntoisuudesta myyjä pääsisi vastuustaan kuin koira veräjästä. Näin yksinkertainen asia ei todellakaan ole.

        ...Kiinteistönvälittäjät ja alalla toimivat juristit ovat tehneet hartiavoimin töitä, jotta väärä uskomus saataisiin kumottua. Oikea tapa toimia on, että kauppakirjaan yksilöidään tarkasti puutteet ja viat, joita rakennuksessa tiedetään olevan.

        Mikäli myyjä haluaa vähentää vastuutaan, tärkeintä on antaa ostajalle oikeat tiedot talon kunnosta myyntihetkellä.... "


      • oikeassa mutta
        höpö... kirjoitti:

        Vaikka se olisi myyty purkukuntoisena, se ei vie myyjän vastuuta. Viat pitää olla yksilöity. Tässä tapauksessa siis olisi pitänyt kertoa, että rakenteet on toteutettu väärin ja seinien sisällä on homekasvustoja jne..

        Purkukuntoisena myymisestä on kiinteistölakimies Tapio Nevala todennut mm. seuraavaa: (Taloustaito 11/2003):

        " Vuonna 1997 toteutetun maakaaren uudistuksen yhteydessä kansan ja osittain jopa kiinteistönvälittäjienkin keskuudessa alkoi elää uskomus, että pelkästään kauppakirjaan tehtävällä merkinnällä rakennuksen purkukuntoisuudesta myyjä pääsisi vastuustaan kuin koira veräjästä. Näin yksinkertainen asia ei todellakaan ole.

        ...Kiinteistönvälittäjät ja alalla toimivat juristit ovat tehneet hartiavoimin töitä, jotta väärä uskomus saataisiin kumottua. Oikea tapa toimia on, että kauppakirjaan yksilöidään tarkasti puutteet ja viat, joita rakennuksessa tiedetään olevan.

        Mikäli myyjä haluaa vähentää vastuutaan, tärkeintä on antaa ostajalle oikeat tiedot talon kunnosta myyntihetkellä.... "

        jokainen purkukuntoinen talo on yksilö ja kyllä ostajankin kellojen pitää soida kun sellaisen ostaa.
        Ei kaupanpurku ole mikään automaatti. Ja varmasti muutakin selvitystä on talosta ollut. Myyty esim pelkällä tontin ja rakennuoikeuden hinnalla.


      • lähteesi on
        höpö... kirjoitti:

        Vaikka se olisi myyty purkukuntoisena, se ei vie myyjän vastuuta. Viat pitää olla yksilöity. Tässä tapauksessa siis olisi pitänyt kertoa, että rakenteet on toteutettu väärin ja seinien sisällä on homekasvustoja jne..

        Purkukuntoisena myymisestä on kiinteistölakimies Tapio Nevala todennut mm. seuraavaa: (Taloustaito 11/2003):

        " Vuonna 1997 toteutetun maakaaren uudistuksen yhteydessä kansan ja osittain jopa kiinteistönvälittäjienkin keskuudessa alkoi elää uskomus, että pelkästään kauppakirjaan tehtävällä merkinnällä rakennuksen purkukuntoisuudesta myyjä pääsisi vastuustaan kuin koira veräjästä. Näin yksinkertainen asia ei todellakaan ole.

        ...Kiinteistönvälittäjät ja alalla toimivat juristit ovat tehneet hartiavoimin töitä, jotta väärä uskomus saataisiin kumottua. Oikea tapa toimia on, että kauppakirjaan yksilöidään tarkasti puutteet ja viat, joita rakennuksessa tiedetään olevan.

        Mikäli myyjä haluaa vähentää vastuutaan, tärkeintä on antaa ostajalle oikeat tiedot talon kunnosta myyntihetkellä.... "

        vuodelta 2003 ??? Nyt on jo muutakin tulkintaa olemassa.


      • muuttunut minnekään
        lähteesi on kirjoitti:

        vuodelta 2003 ??? Nyt on jo muutakin tulkintaa olemassa.

        Kauppakirjassa on yksilöitävä virheet. Yleislausekkeet eivät päde. Kts. esim. KKO:n päätös 2004:78. Sitä kumoavaa päätöstä ei ole KKO:sta tullut.

        ". Näillä rakennusteknisillä puutteilla ja virheellisyyksillä, joista nyt on kysymys, on merkittävä vaikutus omakotitalon soveltumiseen käyttötarkoitukseensa ja kiinteistön arvoon. Ostajalle kuuluvaa oikeutta vaatia hinnanalennusta tällaisen laatuvirheen perusteella voidaan maakaaren 2 luvun 9 §:n 2 momentin mukaan rajoittaa vain sopimalla yksilöidysti siitä, millä tavalla hänen asemansa poikkeaa laissa säädetystä. Koska kauppakirjassa ei yksilöidysti ole rajoitettu S:n vastuuta nyt kysymyksessä olevien rakenteiden asianmukaisuudesta, on P:llä kauppakirjaan sisältyvän vastuunrajoituslausekkeen estämättä oikeus vaatia kauppahinnan alennusta tällaisista kiinteistöllä olevassa omakotitalossa havaittujen rakennusvirheiden ja niiden aiheuttamien vaurioiden johdosta."


      • menee teoriassa
        muuttunut minnekään kirjoitti:

        Kauppakirjassa on yksilöitävä virheet. Yleislausekkeet eivät päde. Kts. esim. KKO:n päätös 2004:78. Sitä kumoavaa päätöstä ei ole KKO:sta tullut.

        ". Näillä rakennusteknisillä puutteilla ja virheellisyyksillä, joista nyt on kysymys, on merkittävä vaikutus omakotitalon soveltumiseen käyttötarkoitukseensa ja kiinteistön arvoon. Ostajalle kuuluvaa oikeutta vaatia hinnanalennusta tällaisen laatuvirheen perusteella voidaan maakaaren 2 luvun 9 §:n 2 momentin mukaan rajoittaa vain sopimalla yksilöidysti siitä, millä tavalla hänen asemansa poikkeaa laissa säädetystä. Koska kauppakirjassa ei yksilöidysti ole rajoitettu S:n vastuuta nyt kysymyksessä olevien rakenteiden asianmukaisuudesta, on P:llä kauppakirjaan sisältyvän vastuunrajoituslausekkeen estämättä oikeus vaatia kauppahinnan alennusta tällaisista kiinteistöllä olevassa omakotitalossa havaittujen rakennusvirheiden ja niiden aiheuttamien vaurioiden johdosta."

        Teoriassa se menee noin mutta kun talo on myyty normaalia hintatasoa halvemmalla ja remontoitava maininnalla. Enpä usko että oikeudessa menisi helposti läpi mikään kaupan purku ym. Kun vielä asuntojen hinnat on pudonneet yrittää moni ostaja kusettaa myyjää perumaan kaupan kun on tullut katumapäälle, lama ja velat painaa.


      • miten viat
        muuttunut minnekään kirjoitti:

        Kauppakirjassa on yksilöitävä virheet. Yleislausekkeet eivät päde. Kts. esim. KKO:n päätös 2004:78. Sitä kumoavaa päätöstä ei ole KKO:sta tullut.

        ". Näillä rakennusteknisillä puutteilla ja virheellisyyksillä, joista nyt on kysymys, on merkittävä vaikutus omakotitalon soveltumiseen käyttötarkoitukseensa ja kiinteistön arvoon. Ostajalle kuuluvaa oikeutta vaatia hinnanalennusta tällaisen laatuvirheen perusteella voidaan maakaaren 2 luvun 9 §:n 2 momentin mukaan rajoittaa vain sopimalla yksilöidysti siitä, millä tavalla hänen asemansa poikkeaa laissa säädetystä. Koska kauppakirjassa ei yksilöidysti ole rajoitettu S:n vastuuta nyt kysymyksessä olevien rakenteiden asianmukaisuudesta, on P:llä kauppakirjaan sisältyvän vastuunrajoituslausekkeen estämättä oikeus vaatia kauppahinnan alennusta tällaisista kiinteistöllä olevassa omakotitalossa havaittujen rakennusvirheiden ja niiden aiheuttamien vaurioiden johdosta."

        Yksilöidään jos ei vaivauduta edes tekemään kuntokartoitusta????


    • Alla olevaan on pitkälti otettu kantaa edellisessä ketjussa, mutta kun se polveilee niinkin paljon, niin on helpompi vastata uhdessä viestissä.

      Maakaaren vastuuta myyjän osalta ei voi poistaa muilta kun tiedossa olevista vioista. Silloin kyseiset viat ja puutteet tulee eritellä kauppakirjassa.

      Purkukuntoisena voi toki myydä, mutta silloinkin kauppakirjassa on hyvä olla maininta että ostaja sitoutuu purkamaan rakennuksen kustannuksellaan.

      Toinen tärkeä seikka kun myydään rakennuspaikkaa jolla sijaitsee purkukuntoinen rakennus on kauppahinta. Rakennuksen purkaminen maksaa, joten kauppahinnan on oltava alempi kuin vastaavalla rakennuspaikalla jolla ei sijaitse purettavaa taloa.

      Esimerkki:

      Rakennusoikeudenarvo 50.000 €.
      Purkukustannukset 5.000 €.

      Eli kauppahinnan on oltava 45.000 € tai alempi. Mikäli kauppahinta ylittää tuon 50.000 €, niin myyjä on varmasti vastuussa, koska silloin katsotaan että rakennuksestakin on maksettu.

      Mitä itse ongelmaan tulee, niin myyjä on vastuussa havaituista virheistä. Näin ollen myyjän tulisi maksaa virheistä aiheutuneet kohtuulliset korjauskulut. Sen sijaan ostaja maksaa luonnollisesti uudet pintamateriaalit ja muut rakennuksen arvoa kohottavat korjaukset.

      Kaupanpurkuun ei todennäköisesti ole edellytyksiä. Kaupanpurku on kovin maakaren sanktioista, ja niitä määrätään oikeudessa erittäin harvoin (muutama vuodessa).

      • mutta.....

        muttakun tätä taloa ei myyty purkukuntoisena vaan ihan normaalina talona edellytyksenä tietysti että pientä pintaremonttia täytyisi tehdä


      • mutta..... kirjoitti:

        muttakun tätä taloa ei myyty purkukuntoisena vaan ihan normaalina talona edellytyksenä tietysti että pientä pintaremonttia täytyisi tehdä

        Teidän tapauksessa myyjä vastaa kosteusvaurioiden korjaamisesta. Itse vastaatte pintamateriaaleista (pääsääntöisesti).

        Ja kaupanpurku ei liene mahdollinen..


      • kyse jostain

        välivaihetalosta, talossa peruskorjaustarvetta ikänsä puolesta koten tässäkin tapauksessa ja siitä syytä rakennevirheet ja -viat yleisiä.

        Vaikeutena on se että vastasiko hinta ostosta eli kuka vastaa piilovioista ja -puutteista joita talossa varmasti ikänsä puolesta on.

        Tietystu kauppakirjaan voisi viat yksilöidä vaikka ne onkin piilossa tyyliin salaojat tukossa/puttuu, kosteusersiteet puuttuu jne., tuuletusraot katossa olemattomat.


      • noin yksiselitteisiä
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Teidän tapauksessa myyjä vastaa kosteusvaurioiden korjaamisesta. Itse vastaatte pintamateriaaleista (pääsääntöisesti).

        Ja kaupanpurku ei liene mahdollinen..

        et voi ladata 100-varmaa totuutta kenenkään kaupoista tai niiden purusta tai kuka korvaa mitäkin. Näiden asioiden ratkaisuun vaikuttaa monet seikat kuten mitä tiesi ostaja ennen kauppaa tai mitä hänen oletettiin tietävän, mitä tiesi myyjä ja mitä hän kertoi ennen kauppaa sekä tehtiinkö kuntotarkastus ja mitä siinä mainittiin, myytiinkö talo huonokuntoisena jne.
        Mitä oli nähtävissä silmillä kun kohteeseen tutustuttiin eli mitä olisi pitänyt tajuta ostajan. Salasiko myyjä tietoja jne.

        Jos molemmat osapuolet sopivat kaupanpurusta, sekin on mahdollinen.

        Toisinsanoen, kaikki versiot ovat mahdollisia myös tämän kysyjän kohdalla, sillä mehän tiedämme varsin vähän kokonaisuudesta.


      • hyvä...
        noin yksiselitteisiä kirjoitti:

        et voi ladata 100-varmaa totuutta kenenkään kaupoista tai niiden purusta tai kuka korvaa mitäkin. Näiden asioiden ratkaisuun vaikuttaa monet seikat kuten mitä tiesi ostaja ennen kauppaa tai mitä hänen oletettiin tietävän, mitä tiesi myyjä ja mitä hän kertoi ennen kauppaa sekä tehtiinkö kuntotarkastus ja mitä siinä mainittiin, myytiinkö talo huonokuntoisena jne.
        Mitä oli nähtävissä silmillä kun kohteeseen tutustuttiin eli mitä olisi pitänyt tajuta ostajan. Salasiko myyjä tietoja jne.

        Jos molemmat osapuolet sopivat kaupanpurusta, sekin on mahdollinen.

        Toisinsanoen, kaikki versiot ovat mahdollisia myös tämän kysyjän kohdalla, sillä mehän tiedämme varsin vähän kokonaisuudesta.

        kommentti. Täällä on usein tapana ottaa kantaa asioihin, joista ei tiedetä oikeastaan mitään.


    • jos

      tehtävien korjausten osuus kauppahinnasta on 40%.
      Älkää luovuttako!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      761
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      550
    Aihe