ei-perinteinen joulu kunniaan

kunnioitus ei raukottelu

Miten saisi ne "hyvää tarkoittavat" läheiset ja ystävät ymmärtämään ja lopettamaan lässytyksen ns. yksinäisestä joulusta ja sen kauheudesta. Minulle se on helpotus ja luulempa että on muitakin, jotka eivät halua viettää perinteistä joulunviettoa vaan olla kerrankin ihan rauhassa vaikka itsekseen ilman suuria suunnitelmia joulun ohjelmasta, ruuista, kinkuista ja ostetuista/saaduista lahjoista. Pitääkö tässä sanoa että olen ateisti, muslimi tai jotain muuta eikä joulu tässä teidän nykyisessä muodossa kuulu minun elämääni.

145

26793

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ............

Ei massaihmisiä saa uskomaan. Toiset ovat niin perinteiden orjia, ettei ole enää omaa ajattelua pelissä. Suomessakin on kolmasosa ihmisistä introverttejä, jotka rakastavat hiljaisuutta, saavat energiaa yksinolosta ja kaipaavat enemmän parin ystävän ystävyyttä lauman sijasta. Toisille ihmisille on häpeä olla yksin ja toiset pyrkivät ykksinolijan tuntemaan itsensä mahdollisimman kurjaksi. Tokaisepas heille vaan, että hyvää joulua tappelevien ja huutavien lapsien kanssa, kun siitä saavat energiansa.

• en ymmärrä

koko joulua lainkaan.

Kyseessä on vain juhannuksen vastakohta, päivien valoisat ajat alkavat joulusta pidentymään, ja tuon kaiken päälle sitten kasattu vaikka mitä typeryyttä.

• ei kärsinyt kun oli yksin

Jäin nuorena orvoksi. Usein ystävälliset naapurit kutsuivat minua heille joulun viettoon, mutta olin mielelläni yksin kotona. Luin kirjaa, kuuntelin musiikkia ja nautin joulurauhasta. Hieman olin koristellut kotiani. Usein olin myös jouluna töissä, että perheelliset pääsivät joulun viettoon. Nyt kun on oma perhe pitää joulu järjestää muutamalle lähiomaiselle. Attona en kuitenkaan halua hössöttää enkä raataa itseäni näännyksiin. Perhe saa tyytyä mahdollisimman vaatimattomaan joulujuhlaan. Hieman siivoan ja koristelen kotia ja ruuat ostan valmiina. Lahjoja ostan, jos ostan, mutta jouluruhkaan en lähde niitä hakemaan.

• sallittakoon omat vietot

No ne massaihmisethän on niitä SUN sukulaisia tai "ystäviä" ! Minkä sille muuta joulunviettäjät voivat. Sallittakoon kaikille omat valintansa. Joulu on ihana, niinkuin moni muukin asia. Positiivisuutta ihmiset !

• Kannustaa seisomaan
        en ymmärrä kirjoitti:

koko joulua lainkaan.

Kyseessä on vain juhannuksen vastakohta, päivien valoisat ajat alkavat joulusta pidentymään, ja tuon kaiken päälle sitten kasattu vaikka mitä typeryyttä.

Joululaululukin tähän.Mestaajayksilön huippuvale.Maan kamaralle kyykyttäjä.Tosi peto.Viivasuora hymy.Dostojevsikin tätä aglajaa kaipaisi.

• Valaistu kirkko
        ei kärsinyt kun oli yksin kirjoitti:

Jäin nuorena orvoksi. Usein ystävälliset naapurit kutsuivat minua heille joulun viettoon, mutta olin mielelläni yksin kotona. Luin kirjaa, kuuntelin musiikkia ja nautin joulurauhasta. Hieman olin koristellut kotiani. Usein olin myös jouluna töissä, että perheelliset pääsivät joulun viettoon. Nyt kun on oma perhe pitää joulu järjestää muutamalle lähiomaiselle. Attona en kuitenkaan halua hössöttää enkä raataa itseäni näännyksiin. Perhe saa tyytyä mahdollisimman vaatimattomaan joulujuhlaan. Hieman siivoan ja koristelen kotia ja ruuat ostan valmiina. Lahjoja ostan, jos ostan, mutta jouluruhkaan en lähde niitä hakemaan.

Sisko Marketan kanssa tultiin elokuvista.Pelottavasta sellaisesta.Pidettiin lujasti kiinni käsistä.Joulun valaisema kirkko tuntui hyvältä.Valoa ja lunta.

• Apina
        sallittakoon omat vietot kirjoitti:

No ne massaihmisethän on niitä SUN sukulaisia tai "ystäviä" ! Minkä sille muuta joulunviettäjät voivat. Sallittakoon kaikille omat valintansa. Joulu on ihana, niinkuin moni muukin asia. Positiivisuutta ihmiset !

En minäkään sen suurempaa joulua vietä, käyn ämmilässä ja otan vastaan lahjoja !
        Rauhallista joulua minä en halua, olen tottunut meluamiseen ja seurapiireihin !
        Mutta kenen valinta oma sielu on ?
        Järki hoi !

• Ac_i

Auts.. Vietän joulua. En siis osaa ajatella itsenäisesti omilla aivoillani.

• Erilainen kaupunkilainen

Joulu on hauska kun sen "suorittaa" perinteisellä tavalla :-)

Se että ihminen saa energia yksinolosta on aika hauska toteamus ;-) Kaikki haluvat asua Helsingin keskustassa ja samalla haluavat olla yksinään, koska arkinen ympäristö stressaa meluineen....

Itse vietän perinteinen perhejoulu maalla :-)

• kaikki perhejoulun tekemiseen
        Valaistu kirkko kirjoitti:

Sisko Marketan kanssa tultiin elokuvista.Pelottavasta sellaisesta.Pidettiin lujasti kiinni käsistä.Joulun valaisema kirkko tuntui hyvältä.Valoa ja lunta.

liittyvät "must" -jutut olen hylännyt jo ajat sitten. Koen kuitenkin joulun iloisena asiana, joka piristää tämän pitkän ja pimeän synkkyyden keskellä.

Jonkinverran koristelen kotia, laitan ainakin jouluvalot ja jotain jouluun liittyvää ruokaa ja leivonnaisia teen. Pakkovieraita meille ei tule eikä me käydä kuin vanhempien luona yhtenä päivänä. Lahjat ostan vain siskon tytöille. Itsellemme ostamme mieheni kanssa mieluiten sitten tammikuun alesta, jos jotain tarvetta.

Ei oteta paineita joulusta, vaan nautitaan levosta, toisistamme ja/tai yksinäisyyden tuomasta rauhasta. Sitten on ehkä voimia painaa työssä taas kesälomaan saakka.

• Rouva Koo

Mieluiten viettäisin joulua ihan rauhallisesti ilman turhia hössötyksiä, lahjoja, aina niitä kortteja, siivousta, koristeita, puoli sukua pitää tavata ym.ym.. Mutta kun on perhettä, ei voi olla yksinään joulunakaan, jos ei pakene hotelliin itekseen ! Se on minun unelmani, että joskus teen niin, ihanaa..

• minullakin

en millään jaksais innostua hössöttämisestä kun lapsetkin on isoja, mutta ei auta, kylään ovat tulossa lapsineen ja jotain täytyy tietenkin laittaa, mieluiten lähtisin jonnekkin timbuktuun olemaan rauhassa...

• vuosimalli -46
        minullakin kirjoitti:

en millään jaksais innostua hössöttämisestä kun lapsetkin on isoja, mutta ei auta, kylään ovat tulossa lapsineen ja jotain täytyy tietenkin laittaa, mieluiten lähtisin jonnekkin timbuktuun olemaan rauhassa...

Olne jo monta vuotta suunnitellut että lähden jouluksi pois, vaikka johonkin korpeen missä ei ole ruuhkaa eikä äkäsiä ihmisiä, mutta aina on jäänyt suunnitteluasteelle. Nyt kun olen jäämässä eläkkeelle, niin varmaan ensi jouluna lähden pois, en ole mikään jouluihminen.

• muori
        minullakin kirjoitti:

Olen samassa tilanteessa, kuin sinä ja toimia haluaisin myös samoin.

• Rakkauden juhla

joskus 70-luvulla, kun puuhasteltiin sellaisessa toivossa, että koko Joulua ei olisi olemassakaan. Vanhemmat ihmiset muistavat, miten joululauluista tehtiin rienaavia yms. Olin kuulemassa erään nuoren suunnitelmaa omasta joulunvietosta, jonka hän ajatteli perheensä kanssa viettää. He olivat päättäneet, että tulevana jouluna ei mässäillä, syödään ainoastaan näkkileipää ja vettä. Perhe oli siihen suostunut. Tämähän oli jotenkin hyvin radikaalia ja heidät varmasti myös huomattiin, kun nuoret sitä itse kovin julistivat. Valitettavasti en ollut kuulemassa, miten heidän joulunviettonsa sujui ja miten seuraavat joulut, tuliko siitä traditio, niin kuin oli tarkoitus.
        Kaikkea voi kokeilla, jos itsestä tuntuu, että noin on parempi, mutta siinäkin on sitä ihmismieltä hyvin paljon mukana... Miltä mahtoikaan maistua leivän päälle pantu voi ja maitolasi, kun Joulu oli noin ankeasti vietetty. Minulle tuollainen kokeilu ei soveltuisi, sillä muistan toki joulusaarnassa olevan kohdan aaseista ja härjistä, jotka söivät heiniä, sekä Jeesuslapsen tietäjiltä saamat aarteet. Kysyn itseltäni ja sinulta, mikä meitä vaivaa, kun emme anna mieliimme tulla Joulun Ilosanomaa? Olet itse antamassa lapsillesi esimerkkiä, miten joulua vietetään, tuskinpa se yksinäinen joulu jossain hotellissa voi koskaan kodin joulua voittaa.

• Sivullinenn

Eikös sitä sitten voi olla noteeraamatta niitä lässytyksiä. Luulisi että nekin loppuu kun niistä ei välitä. Kukin tavallaan ja se siitä.

Onhan sekin vaihtoehto että matkustaa jonnekin kauas pois joulun alla, mikäli innostaa matkustaa.

• Joulu omassa rauhassa

Olen johdonmukaisesti antanut ymmärtää jo viimeiset 30 vuotta, ettei sukujoulu ole minua varten, mutta silti joudun joka joulu selittämään samat asiat uudelleen ja uudelleen. Joulu on ihan OK, jos sen saisi selittelemättä viettää niinkuin haluaa, mutta aina löytyy joku joka tietää paremmin. Ei joulun juhlimiseen tarvita koko heimoa.

• niin helppoa se
        Joulu omassa rauhassa kirjoitti:

Olen johdonmukaisesti antanut ymmärtää jo viimeiset 30 vuotta, ettei sukujoulu ole minua varten, mutta silti joudun joka joulu selittämään samat asiat uudelleen ja uudelleen. Joulu on ihan OK, jos sen saisi selittelemättä viettää niinkuin haluaa, mutta aina löytyy joku joka tietää paremmin. Ei joulun juhlimiseen tarvita koko heimoa.

Mulla on ihan läheisiä sukulaisia, jotka viis veisaa joulusta, eikä koskaan tule "suvun" joulukokoontumisiin. Heillä on siihen oikeus.
        Ja sitten on näitä perinteiden vaalijoita ja yhteen kokoontujia, ja meillä on siihen oikeus.

• Eeva,
        niin helppoa se kirjoitti:

Mulla on ihan läheisiä sukulaisia, jotka viis veisaa joulusta, eikä koskaan tule "suvun" joulukokoontumisiin. Heillä on siihen oikeus.
        Ja sitten on näitä perinteiden vaalijoita ja yhteen kokoontujia, ja meillä on siihen oikeus.

Jos joulua ei olisi pimeän talven keskellä, olisi aika synkkää.Olen samaa mieltä sinun kanssa, joulua vietetään ihan vapaasti, kuinka vaan.Keski-euroopassa on paljon enemmän joulun perinteisiä vietto tapoja kuin suomessa, kuten käsityöläis-,ja kansanperinettä sitä kulttuurijoulua.

• Eeva, kirjoitti:

Jos joulua ei olisi pimeän talven keskellä, olisi aika synkkää.Olen samaa mieltä sinun kanssa, joulua vietetään ihan vapaasti, kuinka vaan.Keski-euroopassa on paljon enemmän joulun perinteisiä vietto tapoja kuin suomessa, kuten käsityöläis-,ja kansanperinettä sitä kulttuurijoulua.

Tässä mielipide ihmiseltä joka nimenomaan RAKASTAA pohjolan kylmiä ja pimeitä aikoja (kesä saa painua helvettiin).

Ehkä tällähetkellä ulkona näyttää synkältä siksi kun ei ole lunta? Asun länsi-suomessa joten en tosiaan enää kinosten keskellä, valitettavasti. Onhan se suomen talviaika tosi vähävaloinen mutta eikäs se pimeys ole aina hyvinä talvisina aikoina vain saanut joulun näyttämään valoisammalta ja lämminhenkiseltä? :) en ole jouluihmisiä, mutta kyllä nuo tunnot muistaa lapsuusajoilta..

Ilman jouluakin luminen talvi on mielestäni aivan ihanaa aikaa, nimenomaan pimeyden takia ja kuinka valkoiset hanget näkyvät sen läpi. Ai joo, kirjoitusvirhe.. ois pitäny kirjoittaa MENNEESSÄ muodossa tuo lumiosuus :S

• JzK

Itse olen muutaman joulun joutunut yksin viettämään. Aluksi se oli tavallaan ihan mukavaa, sai olla omassa rauhassa. Loppujen lopuksi se yksinoleminen ei ole lainkaan mukavaa, mieluummin sitä viettää joulun läheisten ihmisten kanssa.

Olen sitä mieltä, että nykyjoulu on ihan liian materialistinen. Ihmiset ostavat joululahjoja, -ruokia, -musiikkia ym. jouluun liittyvää. Joskus unohdetaan tyystin, että kaikki se glamour ei ole joulun pääasia.

Joillekin se on aikaa, jolloin pääsee irti arjesta. Voi heittää aivot narikkaan ja nauttia vapaasta ajasta. Jotkut taas stressaa joulua suunnattomasti, koska silloin joutuu ostamaan lahjoja, käydä sukulaisten luona ja tehdä paljon ruokia. Osa taas stressaa, kun joulu on ohi, paluu arkeen tulee aivan yhtäkkiä.

Itse olen ateisti enkä siis vietä kristillistä joulua. Minulle joulu on aikaa, joilloin ollaan perheen tai muiden läheisten ihmisten kanssa ja rentoudutaan. Tämänkin joulun vietän hyvän ystäväni ja siskoni kanssa. Mitään glamouria ei tarvita, vain hyvä seura, se on pääasia.

• MrRoi

Olen samaa mieltä että joulusta on tullu stressaava ja jolloin näytellään välittämistä lahjoilla yms tyhjänpäiväisellä..itse olen viimeset 10 joulua viettäny töissä ja nyt vapaalla. Haluaisin sen viettää läheisteni kanssa ilman mitään turhaa hössötystä..se tykkääminen ja välittäminen pitää osata näyttää vuoden jokaisena päivänä ilman lahjoja..siitä huolimatta Hyvää ja Rauhallista Joulua kaikille!!

• EI joulua,jos ei olisi pien...

HEI!Olen kanssasi aivan samaa mieltä,mutta olen vielä muutaman vuoden pakotettu näihin joulun "ihaniin" rituaaleihin.KUN menee muutama vuosi(mitä odotan innolla...)toimin aivan samoin,kuin sinä!pidä pintasi ja elä niinkuin itsellesi sopii!kaikkea hyvää sinulle!

• opiskelija-annikki

Juuri kävin ostamassa ruokaa ja vähän piparkakkutaloaineksia kaupasta. Maksoivat hiukan yli 8e, eli kaiken sen mitä tililläni oli. No, selviääpäs maanantaihin asti ja on jotain viemistä sitten vanhemmille kun heidän luokseen joulua menen viettämään. Mistään lahjoista ei ollut kahta puhetta, ei minulle ole varaa sellaisiin! Onneksi sukulaiset ja vanhemmatkin ovat jo kaikkien suvun lasten vartuttua luopuneet liiasta hössötyksestä, lahjoja ei juuri laiteta ja jos niin sitten jotain tarpeellista. Ollaan hissukseen kotona, syödään hyvin ja katsotaan joululeffoja, siitä se joulu syntyy.

• Rakkauden juhla

että myöhemmässä vaiheessa lapsesi kutsuvat sinut kotiin viettämään kanssaan Joulua. Näin se kyllä tavallisesti menee, lastenlasten kirkkaissa silmissä näet Joulusi ihmeen, onneksesi.

• K-haza

Ah, mikään olisi ihanampaa kuin karata maasta jonnekin, kun joulukuu sarastaa! Yritän sanoa kaikille, etteivät hanki minulle mitään, sillä en vastaa eleeseen, mutta aina joltain ilmestyy paketteja, ja niin oma omatunto alkaa kolkuttaa...
      En näe koko touhussa mitään järkeä. Miksi pitää muistaa näön vuoksi ihmisiä, joista ei oikeasti välitä? Piru periköön perhejuhlat! Loma olisi potentiaalista rauhoittumisaikaa, tai näkisi vihdoin oikeita ystäviä, mutta tietty tradition kaava pakottaa syömään ällöttäviä ruokia idioottejen keskellä (ja vielä hymyilemään kiiltävällä hammasrivillä iloisesti haarukoidessaan laatikkoa naamaan!!). Nuudelit jouluruuaksi!!

Älkää edes pyytäkö minua sanomasta mitään niistä koristeista, saatikka sitten joululauluista!!

Olen vahvasti sitä mieltä, että joulun skripti pitäisi uusia kokonaan. Tai minun sallittaisiin vetäytyä omaan hiljaiseen nurkkaani koko kuukaudeksi! Tapaninpäivästä eteenpäin helpottaa

• Irti hössötyksestä

Meillä nuoret tulevat jouluaattona syömään ja siinä vietetään ilta yhdessä suvun perinteiden tapaan. Sitten nuoret aikuiseni lähtevät tahoilleen bailaamaan, tapaamaan muita nuoria ja menevät omaan kotiinsa, jonne ei mitään jouluhössötyksiä ole rakennettu. - Olen varma , että he aikanaan omissa kodeissaan rakentavat joulunsa stressaantumatta ilman turhia jouluruokia ja lahjoja - ja vähän terveemmällä pohjalla. - Me suuri ikäluokka vielä juhlimme joulua 'yltäkylläisesti' lapsuuden 'pula-ajan' korvikkeena. - Nuoret eivät edes enää tunne kaikkia sukulaisiaan - saati vaivautuvat pyytämään mukaan jouluun.

• Jouluihminen
        Irti hössötyksestä kirjoitti:

Meillä nuoret tulevat jouluaattona syömään ja siinä vietetään ilta yhdessä suvun perinteiden tapaan. Sitten nuoret aikuiseni lähtevät tahoilleen bailaamaan, tapaamaan muita nuoria ja menevät omaan kotiinsa, jonne ei mitään jouluhössötyksiä ole rakennettu. - Olen varma , että he aikanaan omissa kodeissaan rakentavat joulunsa stressaantumatta ilman turhia jouluruokia ja lahjoja - ja vähän terveemmällä pohjalla. - Me suuri ikäluokka vielä juhlimme joulua 'yltäkylläisesti' lapsuuden 'pula-ajan' korvikkeena. - Nuoret eivät edes enää tunne kaikkia sukulaisiaan - saati vaivautuvat pyytämään mukaan jouluun.

Miksi ihmeessä Joulua ei saa viettää hyvällä omallatunnolla oikein överiksi vetäen...Ja jos jotakin ei kiinnosta joulun vietto niin ei sitten, ei kukaan pakota sitä viettämään. Itse haluan rakentaa lapsilleni joulumuistot ja traditiot ja toivon, että hekin jatkavat tätä samaa perintöä. Jotakin pysyvyyttä tähän "hulluun" nykyaikaan.

• lomana

Minäkin inhosin joulua jo pienenä ja nuorena, kaikkien täytyi kokoontua yhteen ja sitten oli muka niin jouluista, vaikka melkein tapeltiin että kuka laittaa ruokaa, kuka tiskaa yms. ja kaikki lahjojen ostot, painajainen. Nyt omassa perheessäni emme vietä joulua, ei joulukuusta, lahjoja tms. Otetaan ne päivät loman ja rentoutumisen kannalta, hirvittää jo ajatuskin perhejuhlista jonne kaikkien täytyisi kiirehtiä. Oma äiti ei aluksi meinannut millään hyväksyä asiaa ja kun omat lapset kasvaa niin en taatusti pakota heitä tulemaan luokseni tai kutsumaan minua luokseen jouluksi.
        Ja miksi lapsille valehdellaan joulupukista ja se on muka oikein?

• 3xmummi
        Irti hössötyksestä kirjoitti:

että nuoret tänäpäivänä ovat niin mukavuudenhaluisia ja "laiskoja" että eivät viitsi laittaa joulua kotona, kun on paljon helpompaa mennä äidin ruokapöytään syömään.Käydään aattona yhdessä ja joulupäivänä toisessa mummolassa. Lopun ajan pärjääkin sitten normaalilla arkisapuskalla.Meillä aina isovanhemmat kutsuttiin jouluksi vieraisille, nyt nuoret perheineen käyvät meillä. Kivaahan se on, mutta milloin on meidän vuoro mennä viettämään valmista joulua?

• Kuin monet muutkin

Pyrstöösi kun tunkeutus esine,niin vallan mainiosti jaksaisit.Unelmien tunkeutuja älähtäisi sinua.Omaperäinen Sirkka Hämäläinen tuskin kostuisi.

• Mariah
        lomana kirjoitti:

Minäkin inhosin joulua jo pienenä ja nuorena, kaikkien täytyi kokoontua yhteen ja sitten oli muka niin jouluista, vaikka melkein tapeltiin että kuka laittaa ruokaa, kuka tiskaa yms. ja kaikki lahjojen ostot, painajainen. Nyt omassa perheessäni emme vietä joulua, ei joulukuusta, lahjoja tms. Otetaan ne päivät loman ja rentoutumisen kannalta, hirvittää jo ajatuskin perhejuhlista jonne kaikkien täytyisi kiirehtiä. Oma äiti ei aluksi meinannut millään hyväksyä asiaa ja kun omat lapset kasvaa niin en taatusti pakota heitä tulemaan luokseni tai kutsumaan minua luokseen jouluksi.
        Ja miksi lapsille valehdellaan joulupukista ja se on muka oikein?

Olen samaa mieltä, että miksi lapsille valehdellaan, että joulupukki tuo lahjat jne.
        Minusta olisi paljon kivempi antaa lahjoja omana itsenään.Sitä paitsi lapset hukutetaan nykyään tavaraan ja lahjojen paljouteen....eihän ne osaa enää arvostaa, kun aina saa kaiken haluamansa.
        Mutta onhan jouluna kiva tavata rakkaita ihmisiä, omasta mielestäni,mutta ne ovat kyllä hyvin tuttuja ja läheisiä...muuten ei jaksaisi.
        Hyvää Joulua!

• eikä kuunnella radiosta Ollin

kinkkuvinkkejä, vedä kaljaa vaan tai pelaa pasianssia!

• ei hössötystä

ymmärrän sinua hyvin.
      mulle joulu on hengähdystauko kiireen keskellä,haluaisin viettää sen omassa rauhassa,tehden mitä haluan,tai olla tekemättä mitään.
      nyt on vain niin,etteivät sukulaiset usko,että vietän joulun mieluiten yksin,vaan kutsuja on tullut tyyliin "eihän kenenkään tarvitse olla yksin jouluna" jne.loukkaantumisilta tuskin vältytään,mutta olen aikuinen ja päätän itse mitä teen.
      en ole sen enempää uskova,kuin ateistikaan,siitä ei ole kyse.
      hyviä muistoja on lapsuuden jouluistani,kuten myös niistä jouluista,jotka vietin omien lasteni kanssa heidän ollessaan vielä kotona.eikä se suinkaan ollut "tappelevia kakaroita",joulurauhaa, iloa ja yhdessäoloa se oli.
      mutta nyt heillä omat joulunsa ja minä olen mielestäni ansainnut omani.

• pakkohössötystä

Olen sanonut läheisilleni että lahjoja ei saa ostaa jollen itse jotain halua. Kaapit tursuaa kaikenlaista tavaraa, ja eikos vaan lisää tulee...
        Lapsenlapsillekin laitan vaan jotain pientä, koska hukkuvat tavarapaljouteen. Olen laittanut nuorempana paljon ruokia ja lahjoja ja myös tykkäsin siitä. Aika aikaansa kutakin, nyt tykkään erilaisesta Joulusta. Poikanikin tuntuu olevan vaikea ymmärtää että haluan olla itsekseni myös tänä aikana. Juhlin silloin kun huvittaa...
        JOULURAUHAA KAIKILLE

• yksin kivaa
        pakkohössötystä kirjoitti:

Olen sanonut läheisilleni että lahjoja ei saa ostaa jollen itse jotain halua. Kaapit tursuaa kaikenlaista tavaraa, ja eikos vaan lisää tulee...
        Lapsenlapsillekin laitan vaan jotain pientä, koska hukkuvat tavarapaljouteen. Olen laittanut nuorempana paljon ruokia ja lahjoja ja myös tykkäsin siitä. Aika aikaansa kutakin, nyt tykkään erilaisesta Joulusta. Poikanikin tuntuu olevan vaikea ymmärtää että haluan olla itsekseni myös tänä aikana. Juhlin silloin kun huvittaa...
        JOULURAUHAA KAIKILLE

Ja ne lahjat, sellaista Tiimarirojua mä en ainakaan ilahdu halppis kamasta.
        Jos teillä ei oo rahaa ostaa kunnon lahjoja antakaa olla. Joulun jälkeen ne menee roskikseen.

• Ehdottomasti samaa mieltä
        pakkohössötystä kirjoitti:

JOULURAUHAA KAIKILLE

Katri-Helenan kiekaisua ilman joulu tuntuu oikealta.Lumi on peittänyt toivottoman maan.Suurpääpölvästi jatkaa.Hämmästyttävä kyky,Rohkea aikaansaapa,erimenehtyneen polkija,Eki aina oikessa.Kauhian kylmän talven tuo meille tämä suurpää

• lässytykseen

tyynen rauhallisesti. Älä ala selittelemään tai vänkäämään asiasta vaan ilmaise kantasi jämäkän lyhyesti ja rauhallisesti.

• tylsää aikuiselle, lapselle tärkeää oon aineki töis :)

• kaupallinen

Eipä ole tullu vietettyä moneen vuoteen joulua, joo itsekin käyn töissä ja olen taas joulun töissä. täyttä humpuukia koko joulu.

• my90

asiasta. En kans vietä joulua, koska en tykkää siitä juhlasta. Olen kans aina joulun ihan yksinään ja nautin siitä täysin rinnoin. Nykypäivän kulutusjuhlat ei ole minun makuun...

PS. Eikä mielipiteeni kuulu mitenkään uskontooni

• mä katselin

Ykkösen AamuTv:o tässä eräänä päivänä ja siellä oli seurakunnastakin pari muijaa kauhistelemassa kuinka "täytyy olla paksunahkainen kun viettää joulun yksin ja voi voi ja oi oi kun ei ole kettään."
      Mun mielestä ei tarvii yhtään paksunahkainen, jos joku avioton muksu on syntynyt jotain 2000 vuotta sitten josssain Juuttaan kaupungissa niin helvettiäkö mun tarvii täällä sitä syntymää juhlia, hiukan tökkii.
      Aivan oikein, en kuulu kirkkoon enkä vietä tätä -vapahtajan synttäri-ostoshuuma-perhe hankeen- rillumarei-kuusi palaa-päivää millään tavalla.
      Toivottavasti on ihan normaalit ke-to-pe-päivät.

• Veit sanat suustani!!! Mä en kans halua viettää joulua, inhoon koko paskaa!!! En kuulu kirkkoon, joten en usko tähän kristilliseen puoleen, ja taas tuo kaikki syöminen ja lahjojen ostaminen ja hössöttäminen ja häärääminen ja haaliminen ja stressaaminen ja leipominen ja laittaminen ja siivoominen ja ja ja... Kuinka ihmiset viitsii????!!!!

Kun olin naimisissa, vietimme miehen kanssa joulupäivät ihan yhtä normaalisti kuin kaikki muutkin päivät.. Tällä hetkellä olen sinkkuna ja mutsi tulee kohta lankoja pitkin, jos en tule lomalla hänen luokseen.. Voi v... Haluisin vaan olla yksin ja rauhoittua ja rentoutua ja lomailla.. Olisin toki mielummin töissä, mutta meidän alalla lomat on juuri tuolloin.. Mutta haluan lomailla omassa rauhassa.. En lähteä minnekään sosialisoitumaan... :)

Olen saanut suuren osan kavereistanikin ärsyyntymään tällä antijouluilullani.. Mutta onko mun pakko tykätä joulusta ja kaikkeen siihen liittyvästä, jos mä en tahdo??????

• yksinhuoltaja äiti
        tylyttäjä kirjoitti:

Veit sanat suustani!!! Mä en kans halua viettää joulua, inhoon koko paskaa!!! En kuulu kirkkoon, joten en usko tähän kristilliseen puoleen, ja taas tuo kaikki syöminen ja lahjojen ostaminen ja hössöttäminen ja häärääminen ja haaliminen ja stressaaminen ja leipominen ja laittaminen ja siivoominen ja ja ja... Kuinka ihmiset viitsii????!!!!

Kun olin naimisissa, vietimme miehen kanssa joulupäivät ihan yhtä normaalisti kuin kaikki muutkin päivät.. Tällä hetkellä olen sinkkuna ja mutsi tulee kohta lankoja pitkin, jos en tule lomalla hänen luokseen.. Voi v... Haluisin vaan olla yksin ja rauhoittua ja rentoutua ja lomailla.. Olisin toki mielummin töissä, mutta meidän alalla lomat on juuri tuolloin.. Mutta haluan lomailla omassa rauhassa.. En lähteä minnekään sosialisoitumaan... :)

Olen saanut suuren osan kavereistanikin ärsyyntymään tällä antijouluilullani.. Mutta onko mun pakko tykätä joulusta ja kaikkeen siihen liittyvästä, jos mä en tahdo??????

Inhoan joulua.
        Yksinäni siivoan, laitan ruokaa, leivon ja yritän vähillä rahoilla ostaa lapsille joululahjoa. Kakarat kiukuttelee ja kukaan ei tee mitään. Halutaan vaan sitä ja tätä ja tota.
        Inhoan ja vihaan joulua.
        Joulupukki voi tehdä oharit meille ei tarvitse tulla, täällä ei ole kuin kiltti äiti.

• mutta yritä saada
        yksinhuoltaja äiti kirjoitti:

Inhoan joulua.
        Yksinäni siivoan, laitan ruokaa, leivon ja yritän vähillä rahoilla ostaa lapsille joululahjoa. Kakarat kiukuttelee ja kukaan ei tee mitään. Halutaan vaan sitä ja tätä ja tota.
        Inhoan ja vihaan joulua.
        Joulupukki voi tehdä oharit meille ei tarvitse tulla, täällä ei ole kuin kiltti äiti.

heidät käyttäytymään sinua kohtaan kunnolla. Perheen tilanne on usein pohja koko elämälle, ja jos lapset eivät opi kunnioittamaan ketään, varsinkin äitiä, niin se kostautuu heille myöhemmin. He tekevät jotain, mistä he joutuvat vastuuseen.- Olin itsekin n.10 vuotta yksin kaikkien huolien kanssa, eivätkä lapset ymmärtäneet mitään. -Kun ei ole varoja, on lastenkin ymmärrettävä se, ja heidän on myös autettava kotona.

• Kolmen lapsen äiti

Ihana että on muitakin samoin ajattelevia!
      Sano vain suoraan mitä ajattelet, pakkohan heidän on ymmärtää, tai jos eivät ymmärrä, se on heidän ongelmansa.

Tuollainen yksinäinen rauhalllinen joulu on minunkin haaveeni, ehkä vielä joskus...

• realisti3

Onko järkeä toitottaa noin yksinkertaista asiaa maailmalle? Jos vietän joulua, vietän, jos en vietä, en vietä. Sillä siisti, MOT.

• varmaan..

niihin jotka tapaa omaisiaan ja läheisiään vain niiden hautajaisissa ja sielläkin pikaisesti.

• opiskelija m24

Eipä ole enää vuosiin joulu herättänyt muita kuin negatiivisia tuntemuksia. Kaikki paikat täynnä tekoiloista loilotusta ja kiireisiä ihmisiä, vähemmästäkin masentuu. Tekisi mieli skipata koko joulu jossain jossa sitä ei juhlita, rahat vaan puuttuu. Ei ole isoa perhettä, eikä muita läheisiä kovin montaa, joten vähiin jää juhliminen. Olisihan se mukava viettää joskus sellainen perinteinen perhejoulu rakkaitten kanssa, mutta ei tänäkään vuonna sellaista tullut. Ehkä sitten joskus jos omaa perhettä on.

• Ei uskova.

ottaa päähän tämä päivä joulukuussa, olis vaikka kuukautta aikaisemmin tai kuukausi myöhemmin niin ei olisi tunne että on joku uskova hourupää.

• koska...

...rakastan joulua. Kaikkea jouluun liittyvää. Jouluvaloja, pipareita, kynttilöitä, läheisten kanssa oloa, joululauluja, joululahjojen valitsemista, kirkossa käyntiä. Yksinkertaisesti rakastan kaikkea jouluun liittyvää, sitä pientä kipinää, että on ainakin yksi taianomainen yö vuodessa, jolloin voi unelmoida sydämmensä kyllyydestä. Rakastan joulusaunaa ja glögin juontia. Rakastan sitä kuinka ventovieraat toivottelevat hyvää joulua. En voi itselleni mitään, mutta joulu on mielestäni vuoden parasta aikaa. Sen tähden minun on vaikeaa ymmärtää niitä jotka haluavat teeskennellä ettei joulua olisikaan. Tekisi mieli ravistella ja huutaa: "on se olemassa, nauti siitä!"

Anteeksi jos pidätte kirjoitustani naviinina, se on kuitenkin itselleni todellisuutta. Toivon joulumieltä kaikille, myös koko seuraavaksi vuodeksi.

• joulun pakkosyöttäjä
        koska... kirjoitti:

...rakastan joulua. Kaikkea jouluun liittyvää. Jouluvaloja, pipareita, kynttilöitä, läheisten kanssa oloa, joululauluja, joululahjojen valitsemista, kirkossa käyntiä. Yksinkertaisesti rakastan kaikkea jouluun liittyvää, sitä pientä kipinää, että on ainakin yksi taianomainen yö vuodessa, jolloin voi unelmoida sydämmensä kyllyydestä. Rakastan joulusaunaa ja glögin juontia. Rakastan sitä kuinka ventovieraat toivottelevat hyvää joulua. En voi itselleni mitään, mutta joulu on mielestäni vuoden parasta aikaa. Sen tähden minun on vaikeaa ymmärtää niitä jotka haluavat teeskennellä ettei joulua olisikaan. Tekisi mieli ravistella ja huutaa: "on se olemassa, nauti siitä!"

Anteeksi jos pidätte kirjoitustani naviinina, se on kuitenkin itselleni todellisuutta. Toivon joulumieltä kaikille, myös koko seuraavaksi vuodeksi.

Sinä olet juuri niitä pakkopullan syöttäjiä jotka eivät voi ymmärtää ja hyväksyä sitä että toiset eivät vaan halua viettää joulua, sanothan että toiset "haluavat teeskennellä" että joulua ei ole. Ja tekisi mieli ravistella heitä ja huutaa että "on se olemassa, nauti siitä". Ja vielä toivot joulumieltä kaikille...etkö nyt vaan yksinkertaisesti voi ajatella on ihmisiä jotka syystä tai toisesta OIKEASTI ovat eri mieltä kanssasi, emme mekään tyrkytä sinulle omaa asennetta, mutta on tosiaan mahdotonta saada sinunlaisiasi hyväksymään meidän ajatus koska pidät sitä teeskentelynä. Just tuollaiset ihmiset saa minut inhoamaan joulunaikaa vielä enemmän. Pakkosyöttöä muille. Ja tiedän varsin hyvin että joulu on mutta nautin muista asioista.

• tehdä niin iso haloo??

täytyykö nyt siitä ettet sinä vietä joulua tehdä niin iso haloo?

anna niiden viettää joulua jotka haluavat viettää. sano heille ettet vietä joulua ja anna asian sitten olla vaikka he väittävät vastaan. jotkut tykkäävät, jotkut eivät, anna heidän pitää hauskaa jotka tykkäävät. joulu on kuitenkin joillekkin toivon aikaa, älä pilaa siis niiltä sitä sen takia kun kerta et itse nyt halua viettää.

mainittakoon etten itse vietä joulua erikoisemmin ja yleisemmin aina yksin. mutta en tee siitä mitään suurta haloota 'MINÄ en vietä joulua' ja valita ympäriinsä. jätän jouluihmiset omaan rauhaan enkä mieti sitä sen enenpää. joulu tulee ja menee.

• ugly girl

viettää joulunsa niinkuin parhaaksi kokee.Itselle on nautinto ja ihanuus saada kaikki rakkaat ja läheiset ympärille edes kerran vuodessa samaan aikaan. Meillä ei ole ikinä tapeltu vaikka porukkaa on nykyisinkin jo 17 hengen verran! Nykyihmisen suurin vika ja tyhmyys on ahnehtiminen ja jatkuva suorittaminen. Kyllä isonkin porukan kanssa voi ja tuleekin hiljentyä,itse otan oman aikani jo perinteeksi muodostuneella aamu kävelyllä,oli keli mikä tahansa käyn edes 15minsaa kävelemässä. Yksin en ota ketään koskaan millään verukkeella mukaani.

• Miako008

kyllä kinkusta, koristeista, joulumusiikista jne., mutten jaksa sitä hössötystä ja "yhdessäolon riemua", haluan olla yksin (totta kai nelijalkainen ystäväni on luonani, mutta en halua olla sukulaisten sun muiden seurassa).

Tänä vuonna olen sekä jouluaaton että joulupäivän töissä, tienaamassa enemmän rahaa itselleni. Monet ihmettelevät ratkaisuani, eihän kukaan ole jouluna töissä (hah, minäpä olen ja saan vielä hyvät lisät! =))

• toosa kii

Radio ja verhot kiinni ja auki sitten taas loppiaisena niin säästyy lässytyksiltä. Ja teeveetähän ei ole olemassakaan tällaisessa taloudessa. Helpottaa kummasti.
      Lähetäänkö telttaretkelle?

• mieltä

Joulu on yhtä helvettiä, kun ymmärtämättömät ihmiset eivät anna olla toisen rauhassa edes kerran vuodessa.
      Vaikka minä muutin maalta kaupunkiin vain sen takia, että voisin elellä omaa tahtia ja valita ystäväni, niin ei se tunnu Suomessa onnistuvan etes jouluna.

• -M-

Vaan "pakenen" pois kaupungista - ja maasta.
      Takaisin joskus joulukuun lopulla, luulisi sitten jouluhössötyksen laantuneen tarpeeksi...

• neiti25

Mulla on samanlaiset tuntemukset... kun joskus saisikin olla kotona rauhassa, mutta niin kauan kuin on vanhemmat elossa, pitää mennä sinne ja tuntea olonsa kiusaantuneeksi. Jossen mene, niin he pettyvät pahasti, joten mulle joulu on pelkkää vastuuntuntoa. Ehkä saan sitten viiskymppisenä viettää joulun kotona...

• Rakkauden juhla

Jos olet jo kolmekymppinen ja työssä käyvä ihminen, miksi et kutsuisi vanhempiasi omaan kotiisi! Katsos, kun joutuu ottamaan työvastuuta toisten Joulun järjestelyyn, siinä kaikkoaa kaikki moiset ajatukset, jotka sinua nyt kiusaavat. Kun vanhempasi ovat kuolleet, voit vielä muistoissasi nähdä heidän tyytyväiset kasvonsa, kun järjestit heille toisenlaisen joulun, joulun ilman puuhastelua kuuman hellan ääressä ym.ym. Ensi vuonna voisit jo yllättää heidät! Siinä olisi se suurin joululahja, niin itsellesi kuin vanhemmillesikin. Jouluiloa ajatuksiisi.

• Pukki.

No vittu sano se niille suoraan, mitäs täällä itket, vittu mitä tampioita!

• keskuuteemme

vittuuk tänne tuut kiroilemaan......

• Painua sisään pehmeään.

Hui kaikki.Sykäys vapauttaa.Sopiva kohde kun löytynee.Mattihujoppi tietänee.Kun on monenlaista pimppiä pannut.Mestaajasarjaa kuin ilekin.Väsymättömiä esineitä,kyltymättömiä runkkauksia valtion kustantamia.Leveät perseet kuiteskin.

• Rauhallisen

ja hössöttämättömän joulun viettää. Lahjat on sovittu, että ei suuntaan eikä toiseen! - Toivottavasti tämä lupaus pitää.
      En pidä siitä ollenkaan, että lahjoja tuodaan, maallista mammonaa on niin liiaksi, että olen valmis paljosta tavarasta luopumaan. Ankea ja köyhä joulu pitkästä aikaa ja siitä sopii olla iloinen.

Kerrankin tulee mieleen lapsuus ajan joulu, kunhan ruokaa saa niin se on Ok. Se kaupallinen joulu ei tarvi toistua mun kodissani!

• Nimetön täältä vaan

Mä kuulun kanssa niihin ihmisiin jotka haluavat olla omissa oloissa. En osta kotiini mitään jouluruokia, en mitään joulukoristeita laita- edes siivota en välttämättä viitti.

Näin se mulla menee kun muutenkin tottunut asumaan yksin. Oon tietokoneella ja kattelen telkkua ja luen, mutten takuuvarmasti myöskään dokaa. Sen pituinen se.

• ¤¤¤¤

menee joulupäivästä tapaniin,siellä on rauhallista voi lukea kirjaa ja tuplapalkkaa siitäkin maksetaan mikäs siinä ollessa,kun toiset äheltävät sukulaisissa.

• Teille Joulun....
    • Karkuri3

ollut kolmena vuonna Thaimaassa jo tähän aikaan ja selvinnyt kaikelta hössötykseltä ja jatkuvalta jonottamiselta.Paitsi tänävuonna,Ja voi sitä kansan paljoutta kaupoissa.Luulisi että on tulossa pulavuodet kun pitää ostaa (Luultavasti koko vuoden)ruokatavarat kerralla että tavallinen leivän ja maidon ostaja saa jonottaa tunnin, oli sitten kauppa kuin kauppa.Eikä se jonottaminen siihen lopu.Sitten jonotetaan parkkipaikalta pääsyä tai parkkipaikan saantia.Sitten jonotetaan kymmenien kilometrien autojonoissa kun pitää päästä maalle ja sama juttu kun tulee takaisin.Metsiäkin on tuhottu kymmenien hehtaarien verran kun pitää saada kuusi.Se siitä joulurauhasta. Halusi sitä tai ei niin olet rulianssissa mukana.Toivottavasti ensivuonna on mahdollisuus lähteä lämpimään karkuun.

• Koiranpää

Itse en ole joulua viettänyt, kuin lapsuudessa.

Jotenkin tuntuu, että koko joulu on vain kaupallinen ja äärinmäisen tekopyhä "juhla".

Ihmiset esittää niin hyväntahtoista, että tule oikeen paha olo.

• mitä sitä

täällä kailotat ? Kummaa porukkaa täällä , ku tollasist pitää "hehkuttaa"?

• Liitsi

Prosentuaalisesti pieni vähemmistö ei vietä joulua perinteisin menoin koska ei ole kunnossa olevia perhe ja sukulaisuus-suhteita.Joulun vastaanotto perheen,puolison perheen kesken on rentouttavaa ja terapeuttista hoitoa suhteiden vaalimiseen ja parantamiseen.Jos asioista tulee m.m joulunakin riitaa kannattaa katsoa itseään peiliin.Ihminen on sosiaalinen pohjaltaan ja tulee olemaan. Yksinäisyyteen vetäytymiseen löytyy taustalta jokin negatiivinen asia tai tapahtuma joka vaikuttaa taustalla.Jos kaikki ajattelisi joulun,juhannuksen,vapun ynnä muut juhlapyhät ankeiksi vuodesta toiseen niin aika paljon liikkuisi ilotonta ja negatiivista sakkia vähän ajan päästä kaduilla.Mutta kukin taaplaa tyylillään. Mutta älkää lässyttäkö tuota negatiivista jouluasennetta muille vaan olkaa sitten yksinänne jouluna älkääkä mainostako että ette pidä joulusta sillä se on vain säälin keräämistä.Hyvää joulua.

• joulu joka

vuosi aina enemmän, ja enemmän. Pakanallista paskaa koko juhla.

• Manumuna suurikokoinen
        joulu joka kirjoitti:

vuosi aina enemmän, ja enemmän. Pakanallista paskaa koko juhla.

Tässä taivastellaan taas.Kun manu lykkää kölliä,niin hirnuu tammat.Käsitteli suomen ohimennen.

• leoska

hei
      minä pidän joulusta.mutta jokaisella on oma mielipidä.sinuna minä sanoisin tuon lähimäisillesi nätisti että et jaksa joulu hössötystä.
      ps:sori kun neuvoin

• tonttu

Mikä joulu, minä olen kyllästynyt joulunviettoon jo monta vuotta sitten enkä mistään joulun rituaaleista tykkää, vaan rauhallisesta kotona olosta ja löhöilystä

• Mene tekee läksyt ;))

Ehkäpä opit vielä jotakin !

• joulupaniikki

..ne sukulaisetkin tajuumaan et haluaisin viettää joulun omilla ehdoillani=löysätä ja loikoilla; enkä siivoten,ruokaa laittaen ja palvellen kaikkia ennen ja jälkeen jouluaaton.-Muilla on aikataulut, minä juoksen keittiön ja ruokapöydän välillä melkein koko illan , tietysti odotellen muita ja vahtien ettei safkat kuivu liikaa ja kaikkea on saatavilla yms.yms.... ymmärrän ajatuksesi!!!
      Minulle "vapaat" alkaa vasta loppiaisen jälkeen, paniikki iskee jo marraskuussa.
      Yli 40v. muille joulua laittanut, olis kiva kerrankin jo olla vaan, nauttia ruoasta ja hyvistä kirjoista ja mieleistä musiikkia kuunnellen; ilman mitään aikataulua...........
      Leppoisaa Joulunaikaa kaikille---toivottavasti!!!!

• vaan

tervetuloo vaan hoitoalalle töihin jouluksi,pulaa tekijöistä on. sanot vaan että oot töissä...

• Sirkitta

En halua mitään hössätystä, enkä joululauluja. Viimeinkin on mahdollisuus olla ilman stressiä jouluna. Lapset ovat aikuisia, itse tällä hetkellä kivulias ja haluton mihinkäään. Olin sopinut jo lasten kanssa, että mitää ei laiteta. Poika 21v. sanoi syövänsä jouluna kaupan lihapiirakkaa ja ihan tavallista arkiruokaa.
      Ihanaa, saa palata mahjonggia ja pasiansseja ilman huonoa omaatuntoa - jouluna!!!

• Yksinäistä näpräilyä.vai

äänekäs tunnari,eli riemukiljahdus Saa ajan värähtämään.

• Gentlemanmaster

Joopa joo, olen elänyt ilman joulua jo 16 vuotta,
      ei kuusta, ei koristeita, eikä muitakaan turhia hössötyksiä ja vakuutan, että olen hyvin hyvin tyytyväinen.

olen nähnyt pari ulkomaistakin joulua, tyystin erilaisia, kuin suomessa ja pakko sanoa, että täällä on saavutettu puolihulluuden mittasuhteet jo aikoja sitten joulun touhuamisen kanssa.

• mz69

itsekkään en vietä joulua,kauhee kiire ihmisillä kaupoissa ja tukossa joka paikka.ja toisekseen kun ei ole ketään kenen kanssa sitä voisi ees viettää.parempi olla ilman joulua.

• joulusta!

http://uri.fi/joulunvietto/

tuolla on testejä että sopiiko joulu sinulle jne. :) pitää vastata rehellisesti

kanttii oikeesti käyä varsinkin ne jotka EI tykkää joulusta vai miten se oli

• Vittuilija

tommoset pitäs naulata ladon taakse kiveksistä kiinni nörtti..

• Joku muukin tajus =)

Hienoa, että joku muukin ajattelee noin =)

Facebookissa on aloittamani group tätä varten, viesti on ihan sama.

Itseäni ärsyttää eniten se, että JOULUNA yritetään olla ystävällisiä ja auttaa vähäosaisia vaikka ongelmia on ihmisillä ympäri vuoden.

Älä tee mitään ylimääräistä äläkä auta ketään 364:na päivänä vuodesta! Tee se JOULUNA!!! unohda sitten kaikki muut ja muiden ongelmat.

• Jouluton

Aivan turha juhla, mutta saapahan turhan juhlan takia edes monta palkallista vapaapäivää :)
      paras joululaulu: Jussi Hakulinen - Joulu avaruudessa Katsokaa vaikka you tubesta :)

• Hermostonut-ihminen

Kaikki viettää joulua miten huvittaa, mutta tässä nyt saa sellaisen kuvan että 99% ihmisistä täällä ovat taas näitä tarpeeksi vittuuntuneita Suomalaisia joille ei mikään kelpaa. Tapetaan itsemme talvi aikoihin, Yippee-ki-yay.

Arkisin saan olla yksin niin paljon, että kyllä sitä näitä päiviä joskus ikävöi. Menen joko ystävien tai vanhempien luokse viettämään Joulua kun ei yksin kotona viitsi olla murjottamassa.

Valoa kansalle nyt! Sentään on joulu. Kyllä on masentavaa katsottavaa kun SUOMALAISET murjoittaa jouluaikana.

• Arkeen yksin

se sitä tarkota, että heti ollaan syrjäytynyt/elämäänsä kyllästynt haulikonpiiput suuhun meininki, jos haluaa viettää joulun yksin.
        Kaikki vain eivät kaipaa hälinää ympärilleen.

• koltta

Kuule, olen jo vuosia tehnyt Jouluistani ehdottomasti oman näköiseni ja ollut tyytyväinen. Lähinnä huvittaa toi perinteistä lässyttäminen ja ihmisten koohotus kulakkien talutusnuorassa.

• ikävää...
    • llllooo

älä tuu tänne säälipisteitä keräämään. Ei ketään kiinosta sun yksityiselämäs.

• Valkosipulihengitys.

Kotkannenäkin kuin Chilen kondorikotkalla.Ruskeita pilkkuja pikkupöksyissä.Tässä tuoksujen huumassa tuskin rakastuu ritikkokaan

• muslimeja ne on

joo kohta on muslimeja kuin pipoa suoemssa , saatana perkele.,

• yksin jouluna 1

olla jouluna hössöttämättä, kun ei ole perhettä, ei sukulaisia eikä paljon ystäviäkään. Ne ainoat ystävät viettävät joulua perheineen ja minä yksin. Aikoinani nautin kyllä joulutunnelmasta ja perinteisistä jouluruoista, mutta varsinkin aikuisten kesken lahjahössötys on aina ollut typerää! Onnellista ja rauhallista joulua kaikille yksinäisillekin joulunviettäjille!

• ole enää mitään

No kun ei jeesusta ole olemassa...Ostin broilerinlenkkiä....äiti tarjoaa laatikot ja rosollit,jos jaksan kylille.

• Rakkauden juhla

kristikansasta haluaa viettää Joulua. Sinä, joka et halua niin tehdä, et saa minua vakuuttuneeksi siitä, että kaikki olisi ihan kohdallaan omassa elämässäsi.

Tyhjästä itsestään on aika paha mitään nyhjäistä, joten ei ole sitten ihme, jos on tuollainen asenne.

Olen tosin miettinyt sitäkin, miten paljon turhaa Jouluun on ympätty, rakennettu kauppiaitten ja rikkaitten juhla. Jokaisen tulee tietää, miksi Joulu on silti suurin perhejuhlamme, yhteen kokoontumisen juhla, antamisen ja saamisen juhla. Olen kiitollinen äidilleni, joka jo pienenä vei kirkkotielle, opetti iltarukouksen ja antoi minun vapaasti valita, haluanko olla Jumalan lapsi.

Tulen surulliseksi sinun vuoksesi, joka haluat vain yksinäisyyttä. En usko, että se on sinulle helpotus, kuten sanot, ehkä paremminkin pakkotilanne tai olosuhteitten tuoma tila. Mitä tarkoitat "joulun nykyisestä muodosta, joka ei sinun elämääsi kuulu". Eihän Joulun Sanoma ole miksikään muuttunut, ihminen on tehnyt siihen näkyvia muutoksia. Onnellista Joulujuhlaa kotiisi.

• Poropeukalo

Kyllä tuo perhejuhla on silkkaa tekopyhyyttä jos kristinuskosta kyse. Silloinhan unohdetaan juuri ne yksinäiset, sairaat ja kärsivät oman onnen nojaan. Silloin kun ahdat naama pullollaan kinkkua naamariin ja jätät puolet jouluaruuista syömättä.
        Että siinä sinulle pyhyyttä, menisit viettämään joulua yksinäisten ja sairaiden pariin jos jeesustelija haluat olla.
        Amen.

• näin on

Haluan viettää Joulua yksinäni ja hiljentyä jouluevankeliumia lukien ja joululauluja kuunnellen. Teen työtä ihmisten parissa ja sukulaisia sekä ystäviä tapailen mieluummin tavallisina päivinä. Jo marraskuussa alkaa "jouluhysteria" kaupungilla. Haluan olla kaukana siitä. Se on tyhmää ja hermostuttavaa. Ostetaan usein sellaisia lahjoja, joista saaja ei ollenkaan välitä. Ne vievät turhaa tilaa ja jäävät nurkkiin pyörimään. Opetetaan lapset samaan ostohysteriaan. Mikään ei ole heistä kohta enää mitään, kun tavaraa on niin paljon. Tavaran paljous ei ole edellytys sille kuinka lapsi onnistuu ja selviää myöhemmässä elämässä,
        pikemminkin on päinvastoin.

Ymmärrän oikein hyvin ihmisiä, jotka haluavat vapaaehtoisesti viettää Joulun yksin niinkuin minäkin. Silloin on parhaat edellytykset hiljentyä varsinaisen Joulun sanoman äärelle. Sitä kauemmaksi jää Joulun sanoma mitä enempi sukulaisia ja ystäviä on yhdessä, niin se vain menee...

• Rakkauden juhla
        Poropeukalo kirjoitti:

Kyllä tuo perhejuhla on silkkaa tekopyhyyttä jos kristinuskosta kyse. Silloinhan unohdetaan juuri ne yksinäiset, sairaat ja kärsivät oman onnen nojaan. Silloin kun ahdat naama pullollaan kinkkua naamariin ja jätät puolet jouluaruuista syömättä.
        Että siinä sinulle pyhyyttä, menisit viettämään joulua yksinäisten ja sairaiden pariin jos jeesustelija haluat olla.
        Amen.

ollut järjestämässä kodin joulua? Ilmeisesti et, korkeintaan hakenut kuusipuun ja sitten valmiisen joulupöytään, vai mitä?
        Minä olen jouluihminen. Aloitan kaiken tekemisen niin aikaisin, että en tunne kiirettä. Tänä jouluna en enää hankkinut yhtään lahjaa, koska kaikki on niin kallista. Jouluruuat (laatikot) tulevat halvaksi, kinkku toki maksaa vuosi vuodelta enemmän. Haikailen jo pitkin pimeää syksyä, että jokainen lapsi perheineen ehtisi tulemaan ja jakamaan jouluilon kanssani. Aina eivät kaikki ehdi tai ehkäpä haluakaan, kun bensan hinta pitää ihmiset omilla nurkillaan. Kun olin nuorempi, meille tuli muitakin jouluvieraita, yksinäisiä, lähinnä naisihmisiä. Muistan kerran, kun sinappi oli päässyt loppumaan ja lauloimme ruokavirttä, häpesin sanoja, joissa puhuttiin ruuan loppumisesta. Katsoin vierastamme, nyökkäsimme ja meitä olisi naurattanut... niin kuin sinapin loppuminen nyt paljoa voisi merkitä. Vieläkin nuorempana oli enemmän intoa huomata muut ihmiset, kun omaa perhettä ei ollut. Minusta se, että voi pitää yllä mielialaa, jossa ei loukkaa ketään ja jossa auttaa, jos pystyy, on oikeampi kuin se, että pakosta lähtisin kiertämään talosta taloon esittäen hyväntekijää, jollainen en voi olla ja johon en pysty. Vielä ehdit sinäkin viedä joulupakettisi tai lahjoittaa rahaa esm. Pelastusarmeijan pataan. Niin lienet tehnytkin, koska minulle neuvoa annat. "Hyvä tahto", sen meille antoi Jumala antaessaan Poikansa syntyä ihmiseksi, tarpeeksi lähelle meitä tavallisia ihmisiä.

• yoan----
        näin on kirjoitti:

Haluan viettää Joulua yksinäni ja hiljentyä jouluevankeliumia lukien ja joululauluja kuunnellen. Teen työtä ihmisten parissa ja sukulaisia sekä ystäviä tapailen mieluummin tavallisina päivinä. Jo marraskuussa alkaa "jouluhysteria" kaupungilla. Haluan olla kaukana siitä. Se on tyhmää ja hermostuttavaa. Ostetaan usein sellaisia lahjoja, joista saaja ei ollenkaan välitä. Ne vievät turhaa tilaa ja jäävät nurkkiin pyörimään. Opetetaan lapset samaan ostohysteriaan. Mikään ei ole heistä kohta enää mitään, kun tavaraa on niin paljon. Tavaran paljous ei ole edellytys sille kuinka lapsi onnistuu ja selviää myöhemmässä elämässä,
        pikemminkin on päinvastoin.

Ymmärrän oikein hyvin ihmisiä, jotka haluavat vapaaehtoisesti viettää Joulun yksin niinkuin minäkin. Silloin on parhaat edellytykset hiljentyä varsinaisen Joulun sanoman äärelle. Sitä kauemmaksi jää Joulun sanoma mitä enempi sukulaisia ja ystäviä on yhdessä, niin se vain menee...

Tuli tässä vain mieleen. Vanhempani erosivat kun olin aivan pieni. Siitä lähtien äiti on hoitanut
        elatukset ja kaikki erityisjutut kuten joulun.
        vähillä rahoilla ollaan eletty mutta ÄITINI kaivanut aina jostain rahat hienoihin joululahjoihin jota piti oikein olla paljon(katkeruus varmaan äidin omasta lapsuudesta?). noh, jouluisin oli aina vähän lahjoilla pilattu olo. D: vaikka ilonen niistä toki!

sitten ISÄNI osuus tähän kaikkeen..isälläni on ollut aina paljon rahaa.ainakin rutkasti enemmän kuin minulla ja äidiällä..ei ole paljon
        muistikuvia isän antamista joululahjoista vuosin varrelta. muutamalta vuodelta muistan saaneeni 10euron setelin käytetyssä kijekuoressa(vanha osoite sutattu) ja sitte jouluna jolloin olin 10v sain pehmoleluhamsteri -avaimenperän joka ei ollut hääppöinen mutta sympaattisen näköinen. hamsterin karvoitukseen oli niitetty takki, jonka sisällä pieni parepilappu jossa luki
        "Pidäthän minusta hyvää huolta! Rakastan sinua!
        t:isä"

kaikista saamistani lahjoista, tuo edellinen on ollut paras ikinä! se on lipastoni päällä vieläkin ja muistuttaa minua isästä ja niistä pienistä harvoista hetkistä mitä hänen kanssaan olen päässyt viettämään..

• Poropeukalo

Vietin kaksi joulua yksin, uskon että tekisi joka ihmiselle terää. Vaihtelu virkistää ja tänä vuonna aionkin olla taas sukulaisten seurassa.
      Kaksi joulua ilman jouluruokia (tänä vuonna maistuu), ilman lahjoja (ei ole tarviskaan, kun lahjoja on kivempi saada muulloin ja antaa yllätyksenä milloin sattuu) ja ilman tekopyhää "onpa nyt niin vitun ihanaa ja rauhaisaa" meininkiä (oikeasti ihmiset ovat sekopäisiä, kireitä ja mikään ei kelpaa).
      Melkeinpä kun tarkemmin ajattelin niin ihan kiva olisi sittenkin viettää joulu yksin :)

• petteri puna kuono

mä rakastan joulua ja joulu lahjoja!joulu on aivan ihana! eikä joulua kannata viettää yksin ja jos viettää voi saman tien perua koko joulun!

• on tottunut

Ja millaisia olivat lapsuuden joulut. Ymmärrettävästi kaikilla ei ole niin hyviä muistoja, joten ehkä "vihaavat" joulua siksi.

Minulla on vaan ihanat muistot lapsuuden jouluista ja haluaisin omille lapsilleni antaa samat kokemukset. Voin sanoa olevani jouluihminen, vaikka pidänkin joskus yksinolosta. Koko joulua en pystyisi/ haluaisi olla yksin. Lapset tekevät minusta joulun.

• sgdwegrfy

mä rakastan joulua en vihaa mitään juhlaa!

• TJ eden

mutta painostuksen alaisena, olen aina taipunut menemään vanhempien tai muiden sukulaisten luokse voimaan pahoin.

Ethän sä voi joulua yksin viettää!! Jos vietän yksin n. 300 päivää vuodesta niin miksen voisi yhtä päivää??? Tänä vuonna yritän taas viettää joulua yksin.

Painostaminen ja sinkkuuteni paheksuminen/syyllistäminen ei paljon saa joulumieltä aikaiseksi, päinvastoin. Joulu on kuitenkin perhejuhla ja minulla ei ole perhettä ja vietettyäni monet joulut "toisten" perheissä, se ei todellakaan enää kiinnosta.

Olen yksinäinen ihminen ja joulu ei sitä muuta.
      Se, että sanon olevani yksinäinen ei tee minusta onnettomampaa tai perheellisestä onnellisempaa, kaikki on niin suhteellista. Tätä eivät useat ymmärrä, eivät edes monet väkivaltaisten ja riitaisten perheiden jäsenistä.

Toivonkin rauhallista yksinäistä joulua kaikille sitä haluaville.

• Hurmaava.surmaava valo

Melua täynnä ilma.Tässä yököttävässä pötkäleessä hurlumhei nauti ei.Lohduton ote kaikkiaan.Melkein pielessä oleva suudelma.Pakararakas pieraisu,Kuten päsmäreistä ylivoimaisin,tämä erehtymätön jyrki.

• Joulu-Erakko

Joo tekis kyllä mieli syrjäytyä koko jouluhässäkästä. Minulle joulurauhaa tarkottaisi just sitä rauhaa että saisin olla yksin ja rentoutua kaikesta stressistä.
      On viittä vaille että pakaan kamani ja lähden mökille viettämään joulua ihan miten minä itse haluan.

Nyt soi: Leevi and the leavings - Koko talvi kesämökillä :D

• Jasu99

Mrkkinavoimat määrää mitä jouluna tehdään. Joku ehkä luulee voivansa itse määrittää oman joulunviettotapansa, mutta jos niitäkin vertaa tarpeeksi suureen otokseen, on omassa erilaisessakin joulussa samaa ostamisen riemua kuin kaikkien muidenkin. Eli siis käykää ostoksilla ja lopettakaa tarpeeton hössötys erilaisesta ja rauhallisesta joulusta. ei kukaan oikeasti uskalla poiketa perinteistä eikä haluakkaan, toiveet ei-perinteisestä ostosjuhlan vietosta on vain epätoivoinen yritys olla yksilö ja päättää itse omista tekemistä.

• Muistoissa

Olin nuori parikymppinen nainen ja olin töissä Tukholmassa eräässä vanhainkodissa. Tämä muistoni siitä joulusta silloin, on jäänyt ihanana tunnelmana mieleeni.
        Kävelimme erään suomalaisen tyttökaverini kanssa jouluyönä Tukholman Vanhassa kaupungissa. Oli vain muutama muu ihminen liikkeellä ja oli niin hiljaista. Satoi lunta sillei hiljalleen leijuen ja oli pieni pakkanen. Se tunnelma oli kyllä niin jouluinen ja ikimuistoinen, että on jäänyt rauhoittavana muistona ikuisesti mieleeni.
        Näinkin voi kokea Joulutunnelman.

• Zodium

Lähde ulkomaille tai mökille jouluksi ilman..
      voi unohtaa joulun jopa ihan kokonaan :--)

• 52 nainen

Joulu on ihan hössötystä.Itse vietän jouluaaton ja joulupäivän töiden merkeissä terveyskeskuksessa. Sielä aistii Joulun. Ei tarvi laittaa niitä laatikoita tällä kertaa. Antaa muut perheen jäsenet tehdä sen. En ressaa nyt.

• Jahves children ry

Joulu on puhtaasti pakanallinen juhla. Jeesus ei syntynyt jouluna.

Jeesuksen syntymäajankohdasta on Raamatussa vain viitteitä, ja niiden mukaan päädytään tulokseen että Jeesus syntyi Syys-loka kuussa.

1) Pääsiäsestä taaksepäin laskettuna. Jeesus aloitti julkisen toimintansa 30 vuotiaana (Luuk.3:23) ja hänet teloitettiin pääsiäisenä kolme ja puoli vuotta (puoli vuosiviikkoa) myöhemmin (Dan.9:27, ref.3Moos.35:8). Jeesuksen syntymäpäivä on siis puolivuotta ennen pääsiäistä. Jeesus syntyi syksyllä jokus syys-lokakuussa.

2) Perustuen Johannes kastajan syntymä-ajankohtaan. Jeesus oli 6 kk Johannes Kastajaa nuorempi (Luuk.1:36), jos oletetaan 9 kk raskausaika. Johanneksen isä Sakarja kuului Abian osastoon (Luuk.1:5), mikä oli pappisyhmä jonka palvelu aika alkoi Kesäkuun alussa(1Aikak.24:6-10), ja tuon palvelusajan päätyttyä Sakarja palasi kotiinsa ja hedelmöitti Elisabetin (~Kesäkuussa), mistä lasketaan puolivuotta Jeesuksen hedelmöittymiseen (~Tammikuu), ja 9 6 kk Jeesuksen syntymään (Syys-Loka).

http://www.members.shaw.ca/hdokter/birth.htm

3) Paimenet olivat laitumella/kedolla Jeesuksen syntymän aikoihin (Luuk.2:8). Tuon ajan juutalaisten lähteiden mukaan lampaat tuotiin talleihin Marraskuun alussa ja päästettiin laiduntamaan Maaliskuun lopussa (mm juutalaosten Talmud mainitsee tästä). Joulukuu ei siis sovi Jeesuksen syntymäajankohdaksi.

Jeesus siis syntyi joskus syys-lokakuussa.

Joululla on puhtaasti pakanallinen tausta, Joulukuun lopulla on juhlittu perinteisesti Europpassa mm roomalaisten "Saturnalia"-juhlaa, ja muita pakanallisia juhlia kultuurista riippien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Christmas

Lahjojen anto on peräisin roomalaisten saturnalia juhlasta ja joulukuusi ja kinkku germaanien pakanallisista juhlista (Freijan palvontaa)

Summa summarum: Joulu ei ole opillisesti kristillinen Juhla, vaan pakanajuhla, eivätkä Jeesus tai hänen seuraajansa juhlineet Joulua. Raamattu ei käske viettämään joulua, ja sillä ei ole mitään opillista merkitystä. Jeesus ei syntynyt Joulukuussa, eikä Jeesuksen syntymää ole ylipäätään käsketty viettää.

• J..

Joulu ei ehkä ole Jeesuksen oikea syntymäpäivä, mutta joulua vietetään hänen syntymänsä muistoksi ja kunniaksi.

Joulu ei ole pakanallinen juhla. Kyllä se on kristillinen juhla, mutta samoihin aikoihin on toki vietetty pakanallisiakin juhlia. Toisaalta, niitä lienee vietetty jossain aina vuoden jokaisena päivänä.

• on pakanallinen
        J.. kirjoitti:

Joulu ei ehkä ole Jeesuksen oikea syntymäpäivä, mutta joulua vietetään hänen syntymänsä muistoksi ja kunniaksi.

Joulu ei ole pakanallinen juhla. Kyllä se on kristillinen juhla, mutta samoihin aikoihin on toki vietetty pakanallisiakin juhlia. Toisaalta, niitä lienee vietetty jossain aina vuoden jokaisena päivänä.

juhla. Kuka voi olla noin helvetin tyhmä, ja yksinkertainen, että väittää selviä todisteita vastaan?

• uskikset
        J.. kirjoitti:

Uskikset viettää pakanallisia menojaa useammin vuodessa kuin jouluna. Jumalanpalvelukset ja raamattupiirit kokoontuvat useamman kerran joka viikko. Totta siis toi, pakanallisia menoja vietätte useamman kerran vuodessa ku vaan joulunanne.
        Kristinusko pitäis kieltää lailla, siinä oli neukkula oikeilla jäljillä.

• Ei Jumalanpilkkaa

Ei Jumalaa voi pilkata jos sanoo ettei Jeesus syntynyt jouluna. Ennemin voi sanoa, on Jumalanpilkaa väittää Jeesuksen syntyneen jouluna. Pakanallisia jouluja vaan viettämään, ja tieto lisää " kristittyjen " tuskaa.

• t.
      sotaveteraanit

• t.sotaveteraanit
      ps. ja eläkeläiset v 2020

• Kukin tavallaan

Teet jouluna, mitä huvittaa.

Miksi sinun pitäisi saada ketään ymmärtämään? Et taida itsekään ymmärtää heitä, joille joulu on ihanaa hössötystä.

Minä lepäilen jouluna. Yksinäni. En laita lahjoja, enkä ota vastaan. Ei kortteja, ei tekstareita, puheluita.

Puhelin kiinni ja ihanaa joulurauhaa!

• Mariah

Johtuu varmaankin siitä, että joulustahan on tehty täysin markkinavoittoinen tapahtuma.
      Mutta varmaan jokaisella on vapaa tahto viettää sitä niinkuin haluu....Itse nautin eniten siitä kun on ylimääräistä vapaata ja saa olla poissa töistä.:)
      Uskon itse Jeesukseen ja voihan sitä viettää myös Hänen kunniakseen....vaikkakaan Jeesus ei oikeasti syntynyt tähän vuodenaikaan.
      Eikä Jeesus myöskään pyytänyt viettää Joulua Hänen kunniakseen....Hän antoi ainoastaan lähetyskäskyn kertoa evankeliumi niille, jotka eivät ole sitä kuulleet.
      Jossain laulussa sanotaan, että joulu on joka päivä, kun on löytänyt Vapahtajan henkilökohtaisesti ja tietää mihin on matkalla...tuli sitten mitä tuleman pitää.
      Hyvää ja rentouttavaa joulua sinulle ....tunne itsesi vapaaksi nauttimaan siitä omalla tavallasi.:)

• syvälle

perseeseen voiko helvetti vieköön olla enää mulkumpaa juhlaa.Ihmiset kiertelevät kuin päättömät kanat ostoskeskuksia ostamassa paskaa pussissa.

• lol xd ty
        syvälle kirjoitti:

perseeseen voiko helvetti vieköön olla enää mulkumpaa juhlaa.Ihmiset kiertelevät kuin päättömät kanat ostoskeskuksia ostamassa paskaa pussissa.

joulu on peruttu

• Höpsän

Voihan joulua viettää myös jeesuksen kuoleman juhlana. Saa kai sitä riemuita kun epäjumalaton.

• Mariah
        Höpsän kirjoitti:

Voihan joulua viettää myös jeesuksen kuoleman juhlana. Saa kai sitä riemuita kun epäjumalaton.

Jokaisella on vapaa tahto tehdä miten haluaa.....mutta taivaaseen pääsee vain uskomalla Jeesukseen.Tällä ei ole mitään tekemistä joulun kanssa.
        Jumala on antanut jokaiselle vapauden valita.On vaan sääli,kun ihmiset kuvittelee, että tämä elämä eletään miten halutaan ja sitten joutuu hautaan ja siinä kaikki.Mutta jos ihminen pysähtyy miettimään syvällä sisimmässään...niin eihän hän oikeasti halua kuolla.Mutta en myöskään haluaisi elää tässä maailmassa ikuisesti...eikä se onneksi ole mahdollistakaan.Jumala on säätänyt tietyt rajat ihmiselle.Itse en jaksaisi elää täällä,elämä on tyhjää ilman Jeesusta.Ihminen yrittää kaikkensa miellyttää itseään ....mutta ei se anna rauhaa sydämeen.
        Jumala antaa yltäkylläisen elämän jo täällä, mutta päämäärä on iankaikkinen elämä.Näistä maailman asioista ei saa mitään tyydytystä sisimpään....on vaan hetken huvittelua ja ankaraa työntekoa ja siltikin on tyhjä olo.Vaikka saisi haalittua kaikki maailman rikkaudet ja huvitella koko ajan ....ei se jaksa kauaa innostaa.Ihminen haluaa vain koko ajan lisää....mutta nyt esim. nähdään, että globaali lama on edessä ...ahneus saa palkkansa aina.
        Hyvää Joulua ja kivaa ensi vuotta!
        T: Hömppä

• kuin sopuli

Mene vain ihmisten mukana jouluun. Turha selittää mitään viisasta, kun useimmat eivät tajua kuitenkaan. Näin oma elämäsi on helpompaa.

• taas,

Harmittaa olla yksin jouluna.Joulunalus kiireet,lahjat ja muut hössötykset ei kylläkään kiinnosta.Jouluaattona taas kaikki tuttavat käpertyvät omiinolihinsa eivätkä halua kotinsa yksinasuvaa tuttua.

• HyvätLisät

Olen joulun pyhät töissä. Uusi vuosi vapaa, ihan sama vaikka ois ollu töitä.
      Tulee hyvät lisät ja meitä on hyvä porukka työntekijöitä jouluna vuorossa :) Toivon vain että asikkaat kunnioittavat joulurauhaa eikä synny mitään rettelöintejä. That's all i wish for my christmas! :)

• pappa neuvoo

Ei tää "yksinäinen" joulukan herkkua ole. No onhan se tuo juniori kamuna ja tytär ja vävyntekelekin tulevat johnakin vaiheesa käymään. Mielestäni joulu on mennyt liian kaupalliseksi nyky yhteiskunnassa. En pidä turhasta hälinästä enkä kiireestä. Joitakin "perinteitä" tulee kaiketi vaalittua tänäkin jouluna lähinnä lasten (täysi-ikäsiä molemmat) ja ex anopin vuoksi. Mieluusti olisin jossakin etelän lämpimäsä joulun ajan ja kenties koko talvenkin, mutta valitettavasti minulla ei ole siihen varaa. Joululahjatoivekkin minulla on. Se, että saisin joskus - edes vaikka jouluna - rakkautta ja hellyyttä. Sillä sitä taas jaksaisinkin ensi vuoden. - Olla yksin.

• Vaihtoehtoja on aina.

" Joulukuusi

Ensimmäiset viittaukset koristeltuun puuhun löytyvät tuhansien vuosien takaa. Asherah-jumalattaren kunniaksi koristeltiin puu, jota on pidetty myös fallisena hedelmällisyyden symbolina. Vihreä joulupuu symboloi yhä elämää ja luo suomalaisilla yhteyttä rikkaaseen karsikkopuu-perinteeseen.

Ennen kuin joulukuusi yleistyi, oli suomalaisilla tapana pystyttää nimipäivän kunniaksi puita. Ensimmäiset joulukuuset Suomessa ripustettiin katosta roikkumaan. Kaupungeissa oli pieniä pöytäkuusia. "

Vaihtoehtona luonnollisemmat " uskot ":

http://www.lehto-ry.org/index.html

Tai Ortodoksi srk, joka on enemmän aito kuin luterilainen. Paljon itsestä kiinni mitä haluaa, mutta etsivä löytää.

• joulun tienoilla

Perheellisille ja ihmissuhderikkaille ihmisille joulu on varmasti mukavaa aikaa.

Niille vanhuksille joiden sukulaiset ovat kuolleet, jne., joulu on kunnon "haista paska" -juhla. Siinähän irvaillaan vähäosaiselle päin naamaa markkinoimalla perhejuhlaa.

Samoin läheisen menettäneelle erittäin raskas ajanjakso. Varsinkin jos sattuu olemaan kuten meikäläinen, että omainen kuoli juuri ennen joulua.
      Että hyvät joulut sitten vaan.

Voimia kaikille jouluttomille. Viettäkäämme joulua niinkuin se alunperin tarkoitettiin, tämän kaupallisen pelleshown sijasta.

• yyyiytr

etten tykkä mässäillä.Eron jälkeen olin yksin ja ihan nauttisin jouluista ja omasta rauhasta.Ei mtään pakkomässäilyä-yliyrittystä jne.Oli joulukuusi koristeinen,piparit ja se riitti mulle.Enitten päähän otti työkavereiden hössyttely -minne sinä menet jouluksi? Eikö sä yksi tänne jää jne.Sanoin ettei mua haittaa yksin olla. huomasin omituisia katseita ja siihen ei vastattu A-ta,eikä O-ta. Oikea ilmaisu on se että työkaverit esittivät sääliä-ihan vihaksi pisti koska isellä ei ollut hätä mitään. Nyt olen uudelleen naimisissa-lapset ovat omilla. Päähän ottaa että nyt pitää aikuise miehen kanssa mässäillä(olla jouluna kaksin) koska hän kuuluu mässäilijoiten joukko. Hän on aikoinaan tottunut siihen että ympärillä mässäillään.Olen 7 vuotta yrittänyt sitä mässäilyä vähentä.Ärsyttää että aikuiselle pitää kun lapselle valmistama .ELÄKÖÖN YKSINNÄISTE RAUHALLISET KODIKAT JOULUT!

• ^^^^

Ymmärrän sinua,mutta tee se selväksi muille kerralla jos suuttuvat niin sou? mun vanhemilla oli tapana sanoa että kuka suotta suuttuu se kunniatta leppyy!!! itse rakastan joulua,pidän joulun laittamisesta,jouluruuista jne...tokihan sitä ollaan vaan perheen kesken ja hiljennytään joulun viettoon,ei sitä juosta paikasta toiseen,sen me olemme välttäneet lähettämällä kortit,siitä suku ymmärtää et muita joulun toivotuksia ei tule.

• ...silti vietän joulua joskin rauhallisesti,pidän kinkusta ja muista joulu safkoista,yritän itekki pistää kystä kyllään,ja pari lahjaakin.
      ei mitää sukukokousta,minä ja muutama ystäväni.
      joulussa mua ei torellakaa nappaa
      1.jeesus jutut(ei loukkauksena ketään kohtaa)
      2.se karmee kiire ja häslinki
      3.joulun tuputtaminen,ilman tätä et löydä joulua yms
      4.tavaratalojen ja kauppojen joululaulut,menit minne vaa ni kajareista mäikää tauno äikää tai joku muu-kultakurkku-miettikää ny niitä myyjä reissuja jokka nykyää kaiketi lokakuusta asti kuulee joka v...n päivä joka tunti moista,ei ihme että napit ja häppä maistuu,
      -mun sukulaiset on onneks ymmärtäny tarpeeni vetäytyä ja rauhoittua.te jokka tressaatte tehkää käännös ilmoittakaa et hei me tullaanki teille kylään,sillo sua paapotaa ja voit rauhottaa kotis ja ko juhla puuruttaa lähet himaa.
      hyvää joulua kaikille

• KETÄÄN KÄMPPÄÄNI

TÄNÄ JOULUNA OLEN LOPEN KYLLÄSTYNYT KOKO HELVETIN JOULUUN.EN KYLLÄ TEE MITÄÄN KOKO JOULUNA.JOULUSTA ON TULLUT SELLAINEN PAKKOJUHLA JOSTA KAIPAA POIS.

• Nimetön

Ei enää nykyään minunkaan joulu ole niin perinteinen.Aatosta tapaninpäivään vedetään ihan perusettiä mutta ei sen enempää...

• Turha valittaa

Ehdotan, että alat hössöttää lähipiirissäsi senninpäivää.

Kannatan perinteistä joulua lähinnä siksi, että jouduin asumaan taloon, jossa on pari somaliperhettä, joiden pitää omien riittiensä mukaan möykätä ja mässätä yömyöhään.

• Miss Drinkwater

minulla ei riitä ymmärrystä aikuisille ihmisille, jotka eivät osaa sanoa jämäkästi, että "en vietä joulua". Jos ei tuota yhtä lausetta saa sanottua, niin sitten joutaakin kärsiä vastentahtoisesta juhlimisesta.

Aikansa minullekin yritettiin tarjota sääliä ja vedottiin muiden tunteisiin ja yritettiin vedellä vaikka mistä naruista, mutta enää vuosiin ei ole tarvinnut perustella omia ratkaisuja. Koko suku on sen hyväksynyt, että en vietä joulua ja that's it.

Tänä vuonna lähden joulunpyhiksi hotellilomalle Keski-Eurooppaan, aikaisempina vuosina olen varannut yleensä kotiin paljon kirjoja ja leffoja ja tietysti suklaata.

• JEESUKSEN KRISTUKSEN

muistoksi! n. 2000v sitten syntyi maailmaan Vapahtaja Jeesus Kristus. Hän syntyi tänne yhtä ainoaa asiaa varten, sovittamaan meidän syntimme.Jumala tuli siis ihmisen muotoon.Ja Uusitestamentti sanookin:Jumala sovitti mailman(ihmiset) itsensä kanssa(Golgatan tapahtumat). Pääsiäinen muistuttaa Jeesuksen ristinsovituksesta, kolmen päivän päästä kuolleista ylösnousemuksesta.Jokaisella kirkkopyhällä on oma mekityksensä.Esim. Juhannusta vietetään apostoli Johenneksen(Uusitestamentti Johanneksen evankeliumi) muistoksi jne.

jk., niin muuten Jeesus tulee pian oletko VALMIS? (se mitä tuo tark, selviää Raamatusta kun luet esim. Matteuksen evankeliumin).

• on sitten

täysin väärä ajankohta? Eikö edellinen kirjoittaja TOSIAANKAAN TIEDÄ ETTÄ JOULU ON PAKANALLINEN JUHLA JOTA EI TULE VIETTÄÄ MISSÄÄN MUODOSSA.

• joulua

kaikille,mut jättäkää mut rauhaan.

• syntyi

joulupäivänä ja muistuu aina mieleen...kapaloissa nyytti.

• SUOMIPORNOOO

Nyt on luvassa harvinaista herkkua!
      Sara Star tekee historiaa ja panee itsensä maailmankartalle Radicalin livestudiolla Sexhibition ´08-messuilla!
      Tässä videossa pannaan nussien sellaisella volyymilla, jollaista suomessa ole ennen nähtykään! Panomiehiä löytyy Japanista asti, kullia tulee joka suunnasta ja mälli lentää innokkaan liveyleisön edessä! Sara Star nussii kovaa ja Jeppe pistää kyrvällä tahtia...
      Tämän kovempaa gangbangia ei suomesta löydy. Näistä orgioista itse Caligulakin olisi kateellinen!
      KATSO VIDEO:
      http://www.suomi-pornoa.com/?page=scene&id=610&start=0

• Kunikaan sorutit

JOULU=ROOMALAINEN IRSTAS SIANSYÖNTI JUHLA.....

• ja vielä kerran

VÄÄRIN! Joulu on Vapahtajamme JEESUKSEN KRISTUKSEN muistoksi.Hän syntyi jouluna n. 2000 vuotta sitten.
        Kunnia Jumalalle, maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto.

• theologius theos dei

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      98
      5189
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      3385
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3195
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2439
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      249
      1502
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1281
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      81
      1260
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1188
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      133
      1108
    Aihe