Nikaman liukuma

Rullatuoli?

Minulla on tässä puoli vuotta sitten todettu selässä jopa hieman yli sentin liukuma viidennessä nikamassa ja skolioosi ja muuta madaltumaa ja kulumaa. Tämä vaiva on minulla varmasti ollut jo 20-30 vuotta.. niin hullua kuin se onkin nyt vasta todettu ja röntkattu.
Eli tilanteeni on päässyt näinkin pahaksi, kun en ole tiennyt treenata sisäisiä vatsalihaksia ja muuten varoa. Pitkillä juoksu lenkeillä olen vain ihmetellyt kun selkä aina kipeytyy.
Pari vuotta sitten puolimaratoonin jälkeen kivun takia en päässyt sängystä ylös.
Onkohan nämä pitkät lenkit saattanut pahentaa tilannetta?
Sen jälkeen olen kyllä ollut varovaisempi ja treenaan oikea oppisesti.
Kuntoutuksesta olen saanut paljon oikea oppisia treenejä.
Selkäni kipeytyy heposti varsinkin kiertoliikkeistä.
Mielessäni kävi, että onko tällaisesta vaivasta tiedossa tapauksia, jotka ovat joutuneet rullatuoliin esim:vanhana? Nyt olen 47v.
Kuinka muut saman kaltaiset tapaukset muuten pärjää 60-80v iässä?

3

5466

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei hoidettu

olen 28v ja minulla on liukuma 2cm:) olen pitänyt itseni hyvässä kunnossa ja kykenen toimimaan työelämässä normaalisiti. tärähdysliikuntaa en kykene harrastamaan mutta esim hiihtoa kyllä. Sinä olet sellaisessa iässä että tämä on sinun viimeisiä hetkiä päästä luudustusleikkaukseen. Sanoisin että jos olet pärjännyt sen kanssa ei leikkausta suositella ja kaikillahan selkäranka kuluu ja madaltuu. Tämä madaltuminen on hyvä asia siksi että nämä liukamat luutuvat yhteen ja liike selkärangassa loppuu ja samoin mahdollinen hermoärstys lieventyy.jos kipu on siedettävä juo paljon maito ja treenaa sen minkä pystyt ja mene vuoden päästä MRI tutkimuksiin yksityisesti ;läääkärin lähetteen kanssa (50prossaaa kuluista kela maksaa) ja jos tutkimuksissa todetaan siirtyneiden nikamien luutuneen ylempiin tai alempiin nikamiin, voit tiedustella hermojen vapauttamistoimenpidettä (mikäli hermoärsytystä on). Tämä vapautustoimenpide on paljon helpompi ja kivuttomampi leikkaus kuin luudutus.

• D-vitamiini yhdiste

en suosittele maitoa.

• rullis..

2cm liukumaa on enemmän kuin luulin edes mahdolliseksi ja noin nuorella. Sinun täytyy olla kyllä sitkeä kun olet sen kanssa pärjännyt. Voimia sinulle!
      Neuvosi olivat sen verran hyvät, että pidän ne mielessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      120
      2248
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      423
      2151
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1176
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      958
    5. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      790
    6. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      44
      784
    7. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      756
    8. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      14
      740
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      166
      706
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      32
      669
    Aihe