KISSAT JA KOIRAT

Help please

Mä haluaisin saada vinkkejä miten kannattaa totuttaa kissat ja koirat toisiinsa... Meillä on kaks 4-5 vuotiasta kissaa(tyttö ja poika),ja meille on todennäköisesti tulossa keväällä suomenlapinkoira uros.. Eli miten tää tutustuminen kannattaa toteuttaa?? Olis kiva kuulla myös omia kokemuksia kissojen ja koirien yhteiselosta ;D
PS. Kaikki hyvät kirjaehdotukset missä on asiasta jotain on enemmän kuin tervettulleita. :D

4

1816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sussex spaniel

      Jos ne kissat tulee hyvin toimeen keskenään, ne tulee melko varmasti hyvin toimeen myös teidän tulevan koiranpennun kanssa. Tykkääväthän kissat ja koirat leikkiä keskenään, jos niillä on sopu, ja onhan koirat hoitanu emoistaan erilleen joutuneita kissanpentuja ja toisin päin.

      Tietysti kannattaa aluks seurata, kuinka hyvin ne kissat ymmärtää teidän tulevan koiranpennun heikot puolet, mut riippuu se oikeestaan myös kissojen luontesta, miten ne koiriin suhtautuu.

      Kissat suhtautuu perheen uusiin lemmikkeihin yleensä melko samalla tavalla kun koiratkin, jos vaan ei oo liian reviiriviettisiä. Reviiriviettihän tarkottaa just sitä, et pitää huolta omasta reviiristään, eikä huoli sinne muita eläimiä.

      Mut yleensä jos kissat asustelee sopuisasti toisten kissojen kanssa saman katon alla, ne ei oo aggressiivisia samaan perheeseen liittyviä koiria kohtaan, vaan pikemminkin ystävällisiä.

      Nää on mun omia kokemuksia siitä, miten kissat suhtautuvat perheisiinsä tulleisiin koiriin, mut koirien suhtautumisesta perheisiinsä liittyneisiin kissoihin mulla ei oikein oo kokemusta.

      Sen verran oon kumminki siitä asiasta tietonen, et jos se suomenlapinkoira on pentu, sen on helppo tottuu kissoihin, mut jos se on jo aikuinen, eikä oo ollu asustelemassa kissojen kanssa saman katon alla, se voi suhtautua kissoihinne melkein miten tahansa.

      Tässä nyt omaa kokemusta ja tietoisuuttani koirien ja kissojen yhteiselosta, mut onnee nyt perheenlisäykselle!

      T: Sussex spaniel

      • Sussex spaniel

        Tulikin just mieleen, et tän kauden KOIRAMME-lehdessä oli just juttuu siitä, kuinka kissojen ja koirien yhteiselo sujuu, kun taloon astelee jompi kumpi toisen seuraks.

        Se on numerossa 11, eli Marraskuu 11 2008. Sitä voi mennä lukeen kirjastoon, sillä siellä on yleensä kaikki lähivuosien KOIRAMME-lehdet luettavana.

        Annoin tossa edellisessä viestissä tietoo omista kokemuksistani, mut vilkaskaapas vie tätä lehtee, jos meette kirjastoon.

        T: Sussex spaniel


    • .nooruska.

      Heissan!

      Meille tuli kahden kissan seuraksi lapinkoiran urospentu lokakuussa. Uros kissa on kohta 3 ja narttu 2.

      Ennen pennun hankintaa etsin paljon tietoa netistä ja kirjoista, mutta huomasin loppupeleissä, että kisujen ja koiran luonne on se mikä ratkaisee. Kysyin myös eri kasvattajien ja eläinläälärin mielipiteitä asiasta ja vastaukset olivat myönteisiä. Varsinkin kun koira on pentu, se oppii hierarkian nopeasti (tai niin ainakikn meillä). Kirjoissa kerrottiin mm. että asetelma on aina parempi/helpompi kun kissat ovat ensin talossa. Ja kissoilla täytyy olla aina "pakoreitti" tiedossa jos koira alkaa ahdistamaan. Meillä on esimerkiksi raapimispuu, johon kisut pääsevät rauhoittumaan sekä kylpyhuone/sauna, jonne ne pääsevät ilman, että koira tulee ahdistelemaan.

      Koiran saapuessa, ensimmäinen ilta oli aika vaikea, sillä vanhempi kissa ei oikein tiennyt, että miten uuteen tulokkaaseen pitäisi suhtautua. Se sylki ja sätti pentua, mutta nyt ne suhtautuvat toisiinsa paremmin (nykyään kun tullaan lenkiltä, on isompi kisu ovella vastassa odottamassa meitä sisälle. Siinä vähän nuuhkaistaan toisia ja sitten mennään tekemään omia juttuja).

      Pentu oppi nopeasti, että jos menee liian nopeasti kissojen lähelle hästämään, tulee helposti terävästä kynnestä. Mitään vakavia/pahoja haavoja ei ole tullut. Lähinnä koiruus on hieman säikähtänyt ja tajunnut perääntyä tilnateesta. Tällä hetkellä ne nukkuvat makuuhuoneessa, kissat vierekkäin sängyllä ja koira niiden alapuolella lattialla :)

    • Suomiboy_79

      Joo et mul ois hirvea koirakuume ( siis tosi tosi iso) et kun oon aina haaveillu tollasesta suomenlapinkoirasta. Niin pystyykö tai miten pitkään menee et toi meidän kissa sopeutuu elää koiran kanssa? Meidän katti on 7 tai 8 vuotta. (en muista tarkalleen)

      Kaikki kokemuskerronnat on tervetulleita:)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      735
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      68
      627
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe