Ikuinen opiskelija

outkast-73

Oon opiskellu lähes koko aikuisikäni- 12 vuotta- miinus muutama täysin tuhlattu vuosi: haaviin on jäänyt muutama melko hyödytön tutkinto ja paljon sirpaletietoa ja -taitoa... Työkokemusta on tuskin ollenkaan, ei yhtään vuotta pidempää työsuhdetta... Ja opiskelen edelleen. Kannattaako vielä suorittaa yksi korkeakoulu tutkinto, jos sillä pääsisi työelämään? Kaikissa opinnoissani olen aina pärjännyt loistavasti, kyse on tosiaan vain huonoista valinnoista (työllistymisen kannalta). Vai pitäisikö suosiolla mennä siivoamaan metron vessoja? Opintolainaakin on jo kertynyt ihan sievoisesti. Kokemuksia? Mielipiteitä?

11

2499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Santa's Little Helper

      Kai sitä tyhmempikin opinnoissaan pärjää loistavasti, jos ei tarvitse opiskeluaikaansa meidän muiden tavoin rahoittaa tekemällä ihan oikeaa työtä....vitun laiska humanistipaska!!

      yst. terv. nim. "18-vuotiaasta asti koulun ohella erilaisia osa-aikaisia paskahommia vääntänyt tuleva akateeminen duunari"

      • outkast-73

        sun on tarvinnu rahoittaa opintosi raatamalla? Voihan ottaa opintolainaa, sitä raadetaan sitten myöhemmin.
        Ei munkaan opiskeluja oo kukaan muu rahoittanut. Paitsi valtio opintotuen (hah) merkeissä. Kai sä nyt olet sentään sitä nostanut? (vai oletko todellinen periaatteen mies?)
        Tiedoksi vaan myös et olen koulun ohella kasvattanut kaksi lasta, et se siitä laiskuudesta.(loppuosan arvasit kyllä oikein...)


      • sika
        outkast-73 kirjoitti:

        sun on tarvinnu rahoittaa opintosi raatamalla? Voihan ottaa opintolainaa, sitä raadetaan sitten myöhemmin.
        Ei munkaan opiskeluja oo kukaan muu rahoittanut. Paitsi valtio opintotuen (hah) merkeissä. Kai sä nyt olet sentään sitä nostanut? (vai oletko todellinen periaatteen mies?)
        Tiedoksi vaan myös et olen koulun ohella kasvattanut kaksi lasta, et se siitä laiskuudesta.(loppuosan arvasit kyllä oikein...)

        ne sun penskas on ihan omaa extra vapaa-ajan viettetta etta turha niilla todistella ettet muka olis laiska...


    • Taina

      Vihdoin löysin tältä palstalta sinut outcast-73 ja tarinasi kuulostaa niin kovin samanlaiselta kuin minun.

      Samaten "opiskeltua" eli oltua läsnä yliopistolla nuo 12 vuotta. Minulla hukkavuosia, jolloin en ole suorittanut ollenkaan tai hyvin vähän, on kertynyt muutamia. Yksi niistä oli vuosi ulkomailla, jolloin en suorittanut yhtään kotimaan opintoviikkoa ja yksi hukkavuosi opintojen kannalta oli työskentely eräässä suomalaisessa suuressa teollisuusyrityksessä. Työtahti oli sen verran kiireinen, että sinä vuonna sain vain pari kurssia läpi. Työkokemusta on kuitenkin minulle kertynyt paljon omalta alaltani ja silti tällä hetkellä on kovin vaikean tuntuista työllistyä. Toivottavasti työtilanne paranee pian.

      Siinä mielessä olen opiskelija edelleen, että lopputyö opinnoista uupuu. Toivottavasti saan sen tehtyä lähitulevaisuudessa. Toki pelkään, että se jää kokonaan tekemättä, harmi sinänsä, kun kaikki 160 ov kuitenkin on suoritettuna.

      Tuo metron vessojen siivoaminen...itse olin opiskeluaikana jopa puolen vuoden ajan siivoamassa siivoufirmassa, koska tarvitsin rahaa. Opintotuki oli jo loppunut siinä vaiheessa. Opintolainaa on kertynyt pikkaisen, muttei liikaa. Sen pystyn nopeasti maksamaan takaisin.

      Eli tässä minun kokemukseni. Mietin, että olisiko parempi lopputulos nyt tällä hetkellä, jos olisin yliopisto-opintijen sijaan valinnut jonkin muun alan, tai saman alan mutta 2-3 vuoden opiskeluilla. (alempi tutkinto) Olisinko jo nyt turvallisesti hyvässä työssä. Tienaisin ja makselisin asuntolainaa. Loistavasti en itse ole pärjännyt opinnoissani, mutta alakin on sen verran vaikea, että siinä mielessä olen tyytyväinen.

      Ei nyt muuta kommentoitavaa tule mieleen !

      • outkast-73

        vielä näyttää. Sulla on kuitenkin omalta alaltasi paljon työkokemusta, eikä opintolainaa: eli heti kun pääset alan töihin olet ihan pinnalla. Ja olet työnhakijanakin ihan vahvoilla kun saat vielä pian lopputyösikin tehtyä. En sun sijassasi murehtisi ollenkaan- vaikka ainahan siltä tuntuu kun on itsellä huonommin...
        Yritän kyllä olla murehtimatta minäkin, eipä siitä ole mitään hyötyä. Elämässä on niin paljon muutakin kuin ura, vaikka jotkut muuta väittää...


      • Taina
        outkast-73 kirjoitti:

        vielä näyttää. Sulla on kuitenkin omalta alaltasi paljon työkokemusta, eikä opintolainaa: eli heti kun pääset alan töihin olet ihan pinnalla. Ja olet työnhakijanakin ihan vahvoilla kun saat vielä pian lopputyösikin tehtyä. En sun sijassasi murehtisi ollenkaan- vaikka ainahan siltä tuntuu kun on itsellä huonommin...
        Yritän kyllä olla murehtimatta minäkin, eipä siitä ole mitään hyötyä. Elämässä on niin paljon muutakin kuin ura, vaikka jotkut muuta väittää...

        Näyttää hyvältä siksi, että ilmeisesti kirjoitin melko positiivisella "käsialalla". Todellisuus on kuitenkin aika karu.

        Jokin aikaa sitten, kun vielä yritykset kutsuivat työhaastatteluihin, tyypillinen kysymys/toteamus on ollut "koskas meinaat niitä lapsia tehdä" tai "pian se miehesi alkaa vaatimaan lapsia". Naurettavan kuuloista korvissani. Mutta oli kuinka vaan, olen sitten lapseton nyt tai olisi jo pieniä lapsia, niin kummassakaan tapauksessa minua ei oteta työsuhteeseen. Tuntuu kuin ainoa hyvä vaihtoehto olisi ollut syntyä mieheksi. Tietysti tilanne olisi toinen, jos olisi työvoimapuute työmarkkinoilla. Toivottavasti sellainen ihme tapahtuu lähitulevaisuudessa. Olis' kiva olla töissä ja tienata jo vihdoin.

        Olen kanssasi samaa mieltä, että elämässä on paljon muutakin kuin pelkästään työura. Itse olen nähnyt paljon ulkomailla ollessani. Vaikkakaan vuosi ei uraa edistänyt opintoviikkojen suhteen. Ja on elämässäni myös paljon muuta mukavaa, mielenkiintoisia harrastuksia jne.

        Samaten yritän olla murehtimatta ja vielä tällä hetkellä ei kannatakkaan, koska tilanteeni on melko tuore: kaikki tutkintoon vaadittavat ov:t juuri suoritettu ja hiljattain olen alkanut etsiin töitä. Muutama kuukausi sitten loppui viimeisin työni, joka oli tosi mukava sekä tehtävien että työkavereiden puolesta. Harmi kun se oli vaan määräaikainen.

        Puuttuuko sinulla, Outcast-73, paljon opintoviikkoja opinnoistasi, ja oletko ajatellut lukea loppuun yhden tutkinnon ? (vai onko sinulla ehkä tutkinto joltakin alalta, sori, jäi epäselväksi...)
        Minulle lopputyön teko ei ole osoittautunut pelkäksi "hatunkääntötempuksi" eli ongelmia on sen kanssa vaikka muille jakaa...


      • outkast-73
        Taina kirjoitti:

        Näyttää hyvältä siksi, että ilmeisesti kirjoitin melko positiivisella "käsialalla". Todellisuus on kuitenkin aika karu.

        Jokin aikaa sitten, kun vielä yritykset kutsuivat työhaastatteluihin, tyypillinen kysymys/toteamus on ollut "koskas meinaat niitä lapsia tehdä" tai "pian se miehesi alkaa vaatimaan lapsia". Naurettavan kuuloista korvissani. Mutta oli kuinka vaan, olen sitten lapseton nyt tai olisi jo pieniä lapsia, niin kummassakaan tapauksessa minua ei oteta työsuhteeseen. Tuntuu kuin ainoa hyvä vaihtoehto olisi ollut syntyä mieheksi. Tietysti tilanne olisi toinen, jos olisi työvoimapuute työmarkkinoilla. Toivottavasti sellainen ihme tapahtuu lähitulevaisuudessa. Olis' kiva olla töissä ja tienata jo vihdoin.

        Olen kanssasi samaa mieltä, että elämässä on paljon muutakin kuin pelkästään työura. Itse olen nähnyt paljon ulkomailla ollessani. Vaikkakaan vuosi ei uraa edistänyt opintoviikkojen suhteen. Ja on elämässäni myös paljon muuta mukavaa, mielenkiintoisia harrastuksia jne.

        Samaten yritän olla murehtimatta ja vielä tällä hetkellä ei kannatakkaan, koska tilanteeni on melko tuore: kaikki tutkintoon vaadittavat ov:t juuri suoritettu ja hiljattain olen alkanut etsiin töitä. Muutama kuukausi sitten loppui viimeisin työni, joka oli tosi mukava sekä tehtävien että työkavereiden puolesta. Harmi kun se oli vaan määräaikainen.

        Puuttuuko sinulla, Outcast-73, paljon opintoviikkoja opinnoistasi, ja oletko ajatellut lukea loppuun yhden tutkinnon ? (vai onko sinulla ehkä tutkinto joltakin alalta, sori, jäi epäselväksi...)
        Minulle lopputyön teko ei ole osoittautunut pelkäksi "hatunkääntötempuksi" eli ongelmia on sen kanssa vaikka muille jakaa...

        Joo, mulla on taiteen alalta ulkomailla hankittu korkeakoulututkinto jonka oon Suomessa huomannu olevan ihan yhtä tyhjän kanssa. Enkä muutenkaan ole mitenkään mielettömän taiteellinen että jaksaisin yrittää myydä itseäni (töitäni) tai edes tehdä niitä töitä, kun ei ole mitään ideoita... Eli oli tosi tyhmä valinta lähteä opiskelemaan alaa alunperin vaikka se silloin tuntui innostavalta.
        Nyt olen ajatellut ihan uudelleen kouluttautua teknilliselle alalle, kun on tuota matikkapäätä. Mut on jo hyväksyttykin TKK:lle, mut vielä pelottaa uusi pitkä opiskelurupeama, kun ei sit kuitenkaan oo mitään takeita että sais töitä kolmevitosena vastavalmistuneena... Lapset oon onneksi jo tehnyt.
        Toivon sulle tosi paljon onnea työnhakuun. Vaikutat kyllä positiiviselta ja aktiiviselta ihmiseltä ja mä jaksan uskoa että kyllä elämä palkitsee sellaista.
        Ootko ajatellut hakea (tai hakenut)töitä ulkomailta?


    • rikkipikkitikki

      1985-1998 metsänhoitoa ja taloutta, samalla olin töissä, risusavottaa.

      senkin jälkeen yks.opiskelua...

      opintovelkaa ei ollut, talous kunnossa...mukavaa vapaata elämää.

      yeah...

    • Anonyymi

      Jos lukio lasketaan, niin vuodesta 1980 opiskellut.

      Intissä opiskeltiin sotimista.

      Sitten taloutta, ekologiaa, historiaa, teologiaa,maantietoa.

      Velkaa ei ole enkä saa opintukea.

      Minimi budjetilla ollaan.

      Tv:ikuinen opiskelija.

    • Anonyymi

      Ikuinen opiskelja, sinulle kysymys: mikä sinulla on pääaineena?

      T. Toinen ikuinen ja ikääntynyt

    • Anonyymi

      Kyllä se historia on, jo lukio ajoista asti.

      Kun verotus vaan kiristyy, niin budjettia tarkkailen aika tarkkana.Ylimääräistä karsintaa kuluista,joten pääpaino lukemiseen ja olemisen optimointiin.

      Teologiaa kun opiskelin (ortodoksista) niin tutustuin kotiasketismiin. Asia tuntui mielenkiintoiselta ja ryhdyin harjoittanaan sitä.

      Kuntoa pidän yllä kävelemällä ja voimistelemalla (jooga liikkeitä).

      Harmi kun ei pääse Osloon, siellä on viikinkilaivoja museossa. Youtuubin kautta voi tutustua. Nyt hissan osalta siis viikinkiaika opiskelun kohteena.

      Historiikin olen tehnyt omaan käyttöön 2015.N.3 kk projekti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2466
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      60
      1368
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1123
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe