Pitkäaikais-refluksikot, miten olette kokeneet
ruokavalio/laiton tai ruokailutapojen muutokset?
Onko niistä ollut mitään apua vai ei? kuinka kauan olette niitä noudattaneet/kokeilleet?
(Yaaza, viitsitkö laittaa kokemuksistasi vielä viestiä - se, mitä kerroit tuolla jossain aiemmassa viestissä)?
ruokavalio ja refluksi
25
2808
Vastaukset
- jaazaa
että nuo ruokajutut eivät kovinkaan paljon vaikuta refluksitautiin, minulla. Ihan mitä vaan voi syödä, syön myös jonkin verran iltaisinkin, ja olen ollut syömättä iltaisin, melkein on parempi olo kun syö illallakin jotain. Ruoka-puolelta mä en ole saanut mitään hyötyä. Myös mun vatsakirurgini vahvisti ettei noilla ruoka-jutuilla saada mitään konkreettista apua. Näin se ainakin menee mulla.
- chiliman
Olen yrittänyt välttää itselleni hankalia ruoka-aineksia, mutta sanoisin, että niillä on vaikea saada mitään merkittävää pitkäaikaista vaikutusta aikaiseksi. Iltasyöminen on yleensä pahasta. Jos ei syö mitään klo 18 jälkeen, niin seuraava aamu on yleensä aika hyvä. Toisaalta, jos tulee vaikka yöllä jano, niin jo vedenkin juonti tyhjään vatsaan tuottaa kovaa kipua.
Lounasaikaan voivat mausteiset ruoat aiheuttaa ikäviä tuntemuksia. Tätäkään ei tapahdu aina. Joskus kykenee syömään jalopenoja ja chiliä ilman mitään ongelmia. Olo voi jopa helpottua.
Minun käsitys on, että asia on niin monimutkainen, että siihen ei ole mitään yhtä hyvää konstia ja jokaisen on etsittävä omansa.
Väittäisin, että stressin osuus vatsan häiriöihin on suurempi kuin syömisen.- jaazaa
"Väittäisin, että stressin osuus vatsan häiriöihin on suurempi kuin syömisen"
Olet täysin oikeassa, ja sen useampi gastro-puolen erikoislääkärikin on vahvistanut. - tiukalla
dietillä melkeinpä koko kesän, vältin kaikkea mitä kirjoissa ja ohjeissa käsketään, mutta oireilin silti jatkuvasti. Joten palasin entiseen ruokavalioon, eli syön "kiellettyjä" juttuja ja oireilen silti kurkullani. Eli koen ettei mitään vaikutusta ruokavaliolla, omalla kohdallani siis. Nyt menossa kolmas päivä Gastronelli plussaa ja kurkkukivut helpottaneet huomattavasti. On se vaan niin ihmeellistä.
- Laryngo
tiukalla kirjoitti:
dietillä melkeinpä koko kesän, vältin kaikkea mitä kirjoissa ja ohjeissa käsketään, mutta oireilin silti jatkuvasti. Joten palasin entiseen ruokavalioon, eli syön "kiellettyjä" juttuja ja oireilen silti kurkullani. Eli koen ettei mitään vaikutusta ruokavaliolla, omalla kohdallani siis. Nyt menossa kolmas päivä Gastronelli plussaa ja kurkkukivut helpottaneet huomattavasti. On se vaan niin ihmeellistä.
joskus aikaisemminkin kirjoitella tästä.
Kuinka kauan sinulla olikaan ollut refluksi ja
kuinka kauan olet syönyt lääkkeitä?
Oireita varmaan on joka tapauksessa (ilman tai ei dieetillä), koska niitä muita ärsyttäviä ylöstulevia
aineita (pepsiini, sappi) ei voi hoidella mitenkään. - Laryngo
paljon yleensä juot sitä?
Itse otan joskus pari pientä huikkaa huonelämmintä vettä yöllä
ja se on itsellä ihan ok. Jos olen
vaakatasossa juodessa (vaikka sänky kohotettu), huikat on tosi pieniä
(lähinnä kostuttaa kurkun, jos nukun suu auki). - jaazaa
tiukalla kirjoitti:
minullakin; Ruokaremppa ei tuonut mitään muutoksia, parempaan suuntaan, päinvastoin aika ajoin tuntui että olisi mennyt refluksitauti pahempaan suuntaan.
Myös Gastronel auttaa minulla, kurkkuoireita selvästi vähemmän, välillä ei lainkaan.
- Laryngo
pidän huolta, että viimeisen iltapalan
ja vaakaan menon välissä on se 3-4 tuntia
... tavallisesti syön iltapuuron tai vastaavan
noin yhdeksän kanttiin. Mulle hidas syöminen ja
nesteiden välttäminen ruokailun yhteydessä
on ollut selvästikin hyvä juttu. Vihannesten ja kasvisten käsittely auttaa vatsan tyhjenemisessä selvästi.
Itsellä ainakin tomaattituotteet, kahvi ja kurkku aiheutti aikaisemmin kuplauttelua ylös. Rasvaisempi jauheliha tuntuu myös. Sipuli ja minttutuotteet
kokeiltuna aiheuttaa heti ekstra ilmaa =
röyhtäily lisääntyy (mahdollisuus refluksointiin lisääntyy myös).
Useimmat lekurit on ohjeistettu antaa nuo ohjeet ruokavaliosta mutta varsinaisia ruokavalioon liittyviä positiivisia tuloksia ei ole saatu tutkimuksissa (refluksiin liittyen ei myöskään tupakoinnin suhteen). Tosin ruokailutavat ym/elintavat nähdään vaikuttavan kuitenkin positiivisesti.
Kun puhutaan stressistä/stressitilanteista/muusta vastaavasta, koska huomaatte refluksin pahentuvan?
Stressin aikanako vai stressitilanteen jo mentyä ohi? Miten pyritte aktiivisesti vähentämään stressiä?- jaazaa
"Kun puhutaan stressistä/stressitilanteista/muusta vastaavasta, koska huomaatte refluksin pahentuvan?
Stressin aikanako vai stressitilanteen jo mentyä ohi? Miten pyritte aktiivisesti vähentämään stressiä?"
Refluksi pahenee stressin aikana, ja stressistä ei pääse eroon muuta kuin lääkkeellä taikka joskus keskustelevalla ihmisseuralla. - vastailee
pepsiini vai sappiko lie tosiaan oireilee koska ei tavallista refluksia muka ole. Tuntemuksia on ollut kohta vuoden ajan, lääkkeitä syönyt yhteensä noin kolmen kuukauden ajan, mutta niistä ei kamalan paljon kyllä hyötyä ole. Tällä hetkellä en syö Nexiumia, olen piakkoin helikon häädön tarkistuskseen menossa. Olisi mielenkiintoista tietää oletteko miehiä vaiko naisia ja minkäikäisiä? Itse olen reilu nelikymmppinen nainen.
Tuntemusten alkuaikoihin sijoittui kova stressitilanne. Nyttemmin ei enää "tavallista" suurempaa stressiä ole. - chiliman
Minä olen 52-vuotias mies. Refluksi on vaivannut 2000-luvun.
Stressiä minulle tuo työ ja jotkut siviiliasiat. En ole keksinyt mitään helppoa konstia stressin vähentämiseksi. Vatsa oireilee stressin aikana.
Vatsa- ja rintalihasten krampit on myös oireena.
Asiaa ei helpota se, että olen kärsinyt jo nuoresta lähtien myös paniikkioireista. Veikkaanpa, että en ole tämän palstan väestä ainoa niistä kärsivä. Vatsa on niin herkkä paikka sotkemaan koko kropan toiminnan. - jaazaa
chiliman kirjoitti:
Stressiä minulle tuo työ ja jotkut siviiliasiat. En ole keksinyt mitään helppoa konstia stressin vähentämiseksi. Vatsa oireilee stressin aikana.
Asiaa ei helpota se, että olen kärsinyt jo nuoresta lähtien myös paniikkioireista. Veikkaanpa, että en ole tämän palstan väestä ainoa niistä kärsivä. Vatsa on niin herkkä paikka sotkemaan koko kropan toiminnan.ainoa pannarista kärsivä henkilö, sama kuvio minulla myös kuten sinullakin, sanoisin että aika identtinen.
Olen itse asiassa aivan sata varma että stressi mulla synnytti tämän refluksitaudin vuonna 2000, koska silloin alkoi myös stressi painaa ja vatsa alkoi prikulleen saman aikaan "vihoittelemaan".
Ja kun tulee stressitön aikakausi, ei edes tunne mitään refluksia.
On tämä niin metka kuvio... - chiliman
jaazaa kirjoitti:
ainoa pannarista kärsivä henkilö, sama kuvio minulla myös kuten sinullakin, sanoisin että aika identtinen.
Olen itse asiassa aivan sata varma että stressi mulla synnytti tämän refluksitaudin vuonna 2000, koska silloin alkoi myös stressi painaa ja vatsa alkoi prikulleen saman aikaan "vihoittelemaan".
Ja kun tulee stressitön aikakausi, ei edes tunne mitään refluksia.
On tämä niin metka kuvio...Tänään on tilanteeni tämä:
- Somacia on syöty viikko, 40 mg nappi aamulla 1 h ennen syömistä
- Gastronel kokeilu on toistaiseksi pysäytetty, vaikka sinänsä se alkoi todella hyvin, mutta oireiden palattua lopetin sen.
- Stressitaso on suurehko lähinnä jouluun liittyvien latausten takia
- Illalla en syönyt mitään klo 18 jälkeen. Olo oli aamulla melko hyvä, mutta kaukana täydellisestä.
- Lounan jälkeen otin Gavisconia. Se hieman auttaa.
- Suuhun nousee edelleen hapan maku ja vatsaa turvottaa ja kihelmöi.
Paniikkityyppisiin oireisiin kuuluu esim. se, että vatsan hermoilu leviää koko kehoon ja alkaa vapisuttamaan. Rytmihäiriöt on mulle ihan arkipäivää.
Uskon kuitenkin, että joku lääke tai luontaistuote voisi auttaa oikein kunnolla. Somacin syöminen tuntuu tavallaan hömöltä, kun se hoitaa vain yhtä vaivaa. - jaazaa
chiliman kirjoitti:
Tänään on tilanteeni tämä:
- Somacia on syöty viikko, 40 mg nappi aamulla 1 h ennen syömistä
- Gastronel kokeilu on toistaiseksi pysäytetty, vaikka sinänsä se alkoi todella hyvin, mutta oireiden palattua lopetin sen.
- Stressitaso on suurehko lähinnä jouluun liittyvien latausten takia
- Illalla en syönyt mitään klo 18 jälkeen. Olo oli aamulla melko hyvä, mutta kaukana täydellisestä.
- Lounan jälkeen otin Gavisconia. Se hieman auttaa.
- Suuhun nousee edelleen hapan maku ja vatsaa turvottaa ja kihelmöi.
Paniikkityyppisiin oireisiin kuuluu esim. se, että vatsan hermoilu leviää koko kehoon ja alkaa vapisuttamaan. Rytmihäiriöt on mulle ihan arkipäivää.
Uskon kuitenkin, että joku lääke tai luontaistuote voisi auttaa oikein kunnolla. Somacin syöminen tuntuu tavallaan hömöltä, kun se hoitaa vain yhtä vaivaa.on ihan tuttu ilmiö minullekin.
Käytän myös Somacia, Gastronel toistaiseksi auttaa, eli kurkkuoireet poissa tai ainakaan niitä ei tunne.
Joitain röyhtäyksiä tulee päivän mittaan.
Minä syön iltaisin aivan normaalilla tavalla.
Gavisconia pitänee ottaa käyttöön, jos Gastronelin tehot jossain vaiheessa hiipuu, nyt kuitenkin tuntuu hyvältä, 1-2 huonompaa päivää toki oli välillä.
Suuhun mulla nousi hapan maku, mutta sitä ei ole ollut ainakaan puoleentoista kuukauteen, vatsa ehkä hieman turvoksissa mutta ei mitään kihelmöintiä. Olen jotenkin onnistunut laihduttamaan 7-8 kiloa mikä on voinut auttaa, ehkä, jonkin verran.
Helmikuussa pitäisi päättää leikkaukseen menemisestä mutta juuri tällä hetkellä vaivat niin paljon heikentyneet että jos helmikuussa on vielä sama tilanne, saattaa leikkaus peruuntua.
Palan tunne kurkussa oli mulle pahin vaiva, mutta sitä ei ole ollut ainakaan kolmeen viikkoon.
Minä myös olen optimistinen ja uskon että tulee vielä luontaistuote tai joku muu "rohto" mikä selättää refluksitaudin moninaiset vaivat. - chiliman
jaazaa kirjoitti:
on ihan tuttu ilmiö minullekin.
Käytän myös Somacia, Gastronel toistaiseksi auttaa, eli kurkkuoireet poissa tai ainakaan niitä ei tunne.
Joitain röyhtäyksiä tulee päivän mittaan.
Minä syön iltaisin aivan normaalilla tavalla.
Gavisconia pitänee ottaa käyttöön, jos Gastronelin tehot jossain vaiheessa hiipuu, nyt kuitenkin tuntuu hyvältä, 1-2 huonompaa päivää toki oli välillä.
Suuhun mulla nousi hapan maku, mutta sitä ei ole ollut ainakaan puoleentoista kuukauteen, vatsa ehkä hieman turvoksissa mutta ei mitään kihelmöintiä. Olen jotenkin onnistunut laihduttamaan 7-8 kiloa mikä on voinut auttaa, ehkä, jonkin verran.
Helmikuussa pitäisi päättää leikkaukseen menemisestä mutta juuri tällä hetkellä vaivat niin paljon heikentyneet että jos helmikuussa on vielä sama tilanne, saattaa leikkaus peruuntua.
Palan tunne kurkussa oli mulle pahin vaiva, mutta sitä ei ole ollut ainakaan kolmeen viikkoon.
Minä myös olen optimistinen ja uskon että tulee vielä luontaistuote tai joku muu "rohto" mikä selättää refluksitaudin moninaiset vaivat.En ole mitenkään lihava, mutta vyötäröllä on liikaa läskiä. Kyllä sekin pahentaa vaivaa ja joulun jälkeen aloitan vatsan trimmauksen.
Gaviscon on lääke, jota voi ottaa ruokailun jälkeen. Se tekee vatsaan pinnan, josta ei pitäisi nousta happoa ylös. Joskus se hieman auttaa, mutta ei aina.
Yksi outo vaiva on se, että välillä alkaa kehoa ja etenkin kasvoja oudosti kuumottamaan. Välillä korvalehdet alkavat ikävästi punoittamaan. Tätä saattaa kestää tunnin ja sitten se menee itsestään ohi. Samaan aikaan on vatsakipuja. - Laryngo
ehkä tuo stressin (kuten muidenkin) vaikutus vaihtelee yksilöllisestikin ?? Ja jos on jo
joku pitkäaikaisen stressin aiheuttama sairaus/vaiva, stressi tuntuu voimakkaammin tai tulee helpommin muita oireita?
Jos ajattelee esim tätä viimeistä kuukautta,
niin voisi sanoa, että itsellä on "stressiä" kun melkoinen hulabaloo päällä (paljon hommia eli työt, jouluhommelit, tapettiremontti, 2 juhlat tänään ja huomenna). Nyt jos koskaan pitäisi olla enemmän refluksioireita mutta ei ole. Eikä huono kausi laukea myöskään stressisen ajan jälkeen.
Varmaan ehkä sulatus kaiken kaikkiaan hitaampaa mutta itse en sitä mitenkään huomaa (mulla ei ole sellaisia oireita kun tällä palstalla kirjoitellaan suolistosta ja vatsasta - eksyin tänne suolistovaivaisen mieheni suositukssta). Myös viikottaiset venyttelyt (=rauhoittumiset) ja rentoutumishetket (rentoutumiskasetti) on jäänyt kokonaan pois väliaikaisesti.
Itsellä stressi laukeaa melko perinteisesti - liikuntaa, rentoa puuhastelua, illanviettoja, nukkuminen, hierontaa, äänihierontaa ym. - Laryngo
vastailee kirjoitti:
pepsiini vai sappiko lie tosiaan oireilee koska ei tavallista refluksia muka ole. Tuntemuksia on ollut kohta vuoden ajan, lääkkeitä syönyt yhteensä noin kolmen kuukauden ajan, mutta niistä ei kamalan paljon kyllä hyötyä ole. Tällä hetkellä en syö Nexiumia, olen piakkoin helikon häädön tarkistuskseen menossa. Olisi mielenkiintoista tietää oletteko miehiä vaiko naisia ja minkäikäisiä? Itse olen reilu nelikymmppinen nainen.
Tuntemusten alkuaikoihin sijoittui kova stressitilanne. Nyttemmin ei enää "tavallista" suurempaa stressiä ole.se tavallinen refluksi eli ylösnouseva aines sisältää aina
happoa, sappea ja pepsiiniä ( ruokainetta).
H-salpaaja ottaa vaan sen hapon lähes kokonaan pois - ja muu kama virtaa ylös kuten ennenkin. Sen takia kun joku puhuu, että h-salpaaja ei auttanut, mietin onko todellisuudessa näin vai onko kyse tästä jäljellejäävästä ärsyttävästä aineksesta.
Yhdessä pienessä refluksitutkimuksessa oli myös mielenkiintoinen lopputulos - (en ole itse mitenkään h-salpaajavastainen!) - h-salpaajakäyttäjillä oli sappea enemmän kuin verrokkiryhmällä. Kompensoiko keho puuttuvaa happoa, aiheuttaako joku lääkeaines nousun vai jotain muuta?
terv Nainen 41v - Laryngo
jaazaa kirjoitti:
"Kun puhutaan stressistä/stressitilanteista/muusta vastaavasta, koska huomaatte refluksin pahentuvan?
Stressin aikanako vai stressitilanteen jo mentyä ohi? Miten pyritte aktiivisesti vähentämään stressiä?"
Refluksi pahenee stressin aikana, ja stressistä ei pääse eroon muuta kuin lääkkeellä taikka joskus keskustelevalla ihmisseuralla.sulla auta mikään esim liikunta tai joku
tietoinen rentoutumishetki (ryhmässä, kasetin kanssa, jooga ym) yhtään stressin laukeamista? - Laryngo
chiliman kirjoitti:
Asiaa ei helpota se, että olen kärsinyt jo nuoresta lähtien myös paniikkioireista. Veikkaanpa, että en ole tämän palstan väestä ainoa niistä kärsivä. Vatsa on niin herkkä paikka sotkemaan koko kropan toiminnan.nämä tavalliset liikunta, rentoutuminen ym
stressitilanteissa yhtään? Mistä sulle tulee rintaihaten kramppeja?
Muutamilla täällä on tosiaankin paniikkihäiriövaivaa. Laukeaako paniikkihäiriökohtaus stressitilanteiden aikana/jälkeen?
Kuinka kauan sulla yksi kohtaus kestää
yleensä? - jaazaa
Laryngo kirjoitti:
sulla auta mikään esim liikunta tai joku
tietoinen rentoutumishetki (ryhmässä, kasetin kanssa, jooga ym) yhtään stressin laukeamista?mutta pitää myös mainita että mun stressini on kausiluontoista, riippuu pitkälti duuniasioista, niihin ei pysty yhtään itse vaikuttamaan, ja esimerkiksi liikkumaan ei ehdi kuin viikonloppuisin eikä mihinkään muuhunkaan, jolloin ainoa konsti on osittainen rentoutuslääkitys.
- jaazaa
Laryngo kirjoitti:
ehkä tuo stressin (kuten muidenkin) vaikutus vaihtelee yksilöllisestikin ?? Ja jos on jo
joku pitkäaikaisen stressin aiheuttama sairaus/vaiva, stressi tuntuu voimakkaammin tai tulee helpommin muita oireita?
Jos ajattelee esim tätä viimeistä kuukautta,
niin voisi sanoa, että itsellä on "stressiä" kun melkoinen hulabaloo päällä (paljon hommia eli työt, jouluhommelit, tapettiremontti, 2 juhlat tänään ja huomenna). Nyt jos koskaan pitäisi olla enemmän refluksioireita mutta ei ole. Eikä huono kausi laukea myöskään stressisen ajan jälkeen.
Varmaan ehkä sulatus kaiken kaikkiaan hitaampaa mutta itse en sitä mitenkään huomaa (mulla ei ole sellaisia oireita kun tällä palstalla kirjoitellaan suolistosta ja vatsasta - eksyin tänne suolistovaivaisen mieheni suositukssta). Myös viikottaiset venyttelyt (=rauhoittumiset) ja rentoutumishetket (rentoutumiskasetti) on jäänyt kokonaan pois väliaikaisesti.
Itsellä stressi laukeaa melko perinteisesti - liikuntaa, rentoa puuhastelua, illanviettoja, nukkuminen, hierontaa, äänihierontaa ym.on niin yksilöllistä ja vaikuttaa ihmisiin eri tavoin, minuun stressi iskee paitsi pääkoppaan niin myös vatsaan ja sitä kautta täysi yhteys refluksiin.
Mutta stressiä en saa mistään kotipuuhasteluista, ainoastaan duunipaikan jutuista.
Hieronta mullakin vie stressiä pois. - chiliman
Laryngo kirjoitti:
nämä tavalliset liikunta, rentoutuminen ym
stressitilanteissa yhtään? Mistä sulle tulee rintaihaten kramppeja?
Muutamilla täällä on tosiaankin paniikkihäiriövaivaa. Laukeaako paniikkihäiriökohtaus stressitilanteiden aikana/jälkeen?
Kuinka kauan sulla yksi kohtaus kestää
yleensä?Liikunta yleensä hieman helpottaa stressiä, jos ei rasita itseään liikaa. Raja ylirasituksen ja hyvän liikunnan välillä on ainakin minulla erittäin tarkka ja ylirasitus iskee helposti.
Rintalihsten yms. kramppien syynä on stressi ja jonkinlaiset ahdistusreaktiot. Joskus näitä sähköiskumaisia kramppeja on niskalihaksissa ja pahimmillaan kallonpohjan lihaksisssa. Ne tuntuvat kipeinä äkkinäisinä pistoina pään seudulla.
Paniikkioireet ovat moninaiset. Vatsaoireet ovat vain yksi osa niitä, mutta joskus ne tuntuvat alkavan sieltä. Pahin kohtaus sisältää koko kehon puutumista ja tunnetta sydämen pysähtymisestä. Ylensä ne menevät ohi puolessa tunnissa, mutta pahimmilalan kohtaus vie voimat pariksi päiväksi. - jaazaa
chiliman kirjoitti:
Liikunta yleensä hieman helpottaa stressiä, jos ei rasita itseään liikaa. Raja ylirasituksen ja hyvän liikunnan välillä on ainakin minulla erittäin tarkka ja ylirasitus iskee helposti.
Rintalihsten yms. kramppien syynä on stressi ja jonkinlaiset ahdistusreaktiot. Joskus näitä sähköiskumaisia kramppeja on niskalihaksissa ja pahimmillaan kallonpohjan lihaksisssa. Ne tuntuvat kipeinä äkkinäisinä pistoina pään seudulla.
Paniikkioireet ovat moninaiset. Vatsaoireet ovat vain yksi osa niitä, mutta joskus ne tuntuvat alkavan sieltä. Pahin kohtaus sisältää koko kehon puutumista ja tunnetta sydämen pysähtymisestä. Ylensä ne menevät ohi puolessa tunnissa, mutta pahimmilalan kohtaus vie voimat pariksi päiväksi.mitään lääkitystä tuohon pannariin?
- chiliman
jaazaa kirjoitti:
mitään lääkitystä tuohon pannariin?
Paniikioireisiin en suostu syömään ssri tai muita myrkkyjä. Olen pärjännyt karnosiinilla ja joskus e-epalla. Jäkimmäinen on pohjimmiltaan erinomainen tuote, mutta närästyksen osalta aivan kammottavaa tavaraa.
- ppkooo
Minulla on ollut nyt 2 vuotta kestänyt refluksitauti, ja nimenomaan kurkussa. Olen käynyt usealla lääkärillä, joista vain yksi "ymmärsi" tämän ns. kurkkurefluksin. Sanoi sen olevan ruokatorven tuledusta. Olen kokenut kaikkein pahimmillani refluksin yhteydessä myös hammas- ja korvasärkyä, jonne hapan mahaneste saattaa höyryillä. Onko tälläisesta muilla kokemusta? Nexium alkoi auttaa vasta sitten, kun tuplasin annoksen eli 2 x 40mg päivässä. Sitä helpotusta kesti n. 2 kk. Nexium on lakannut tehoamasta pari viikkoa sitten. Toki se vaikuttaa, että lisäsin kahvinjuontiani heti kun vaivat helpottivat ja nyt se kostautuu... Hain juuri Gastronel paketin ja toivon sen rupeavan auttamaan. Olisi kiva kuulla muiden kohtalotovereiden tietoa ruoista, joita kannattaa välttää. Olen todennut ainoastaan käristetyn ruoan, tumman leivän ja kahvin/tupakan pahentavan tilannetta. Ideaalinen ruokavalio yksistään voisi jopa auttaa asiaan ja tietysti se, että syö monta kertaa päivässä, vähän kerrallaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3147894Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne926164Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1733611Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322147Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222056- 391963
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1961954- 751706
- 441514
En mä itke
sun perään mies. Tykkäsin kyllä. Tykkään vieläkin, mutta kyllä tä tästä. Mun sisällä kuplii kuitenkin jo ilo kesästä ja311470