en ole itse ravintola-alalla, mutta tunsin aikanaan pari ikävää tapausta. tarkoitan sellaisia työntekijöitä, jotka eivät ole vakinaisia, ja heidät pyydetään töihin lyhyellä varoitusajalla. esiintyy tällaista varmaan vakityöntekijöidenkin kanssa. tämä on varmaankin yleistä pienissä työpaikoissa. työvuorolistathan pitäisi tehdä kaksi viikkoa etukäteen. on se kanssa kun pitää aina olla valmis töihin tunnin varoitusajalla. tietysti työntekijä on valmis tällaiseen työsuhteeseen, kun jostain tarvii saada rahaa, mutta eikö tähän ole keksitty mitään inhimillisempää tapaa? keksitty varmaan on, mutta noudatetaanko sitä, se onkin eri juttu.
tunnin varoitusajalla töihin
7
3468
Vastaukset
- yksi monista
ole lähteä tunnin varoistusajalla töihin, mutta varmasti se on suotavaa, jos aikoo myöhemminkin saada kutsuja. Kysessä on yleensä kyllä sairasloman tuuraaminen, joten kyllä yleensä tietää työvuoroista 3 viikko eteenpäin (sellainen on tämän alan työvuorolista). Jos porukka vaan ilmoittelisi sairaaksi tulostaan edes ajoissa eikä vasta työvuoron alkaessa jäisi tuota työhön valmistautumisaikaakin aina enemmän.
- sairaslomalla
tosiaan, kolme viikkoa aikasemmin on oltava lista esillä.
Sairaaksi tulosta kun vaan ei aina voi tietää "tarpeeksi" ajoissa. minä ainakaan en ole ennustaja, valitettavasti viimeksi sairastuin juuri siinä tuntia ennen alkavaa työvuoroa. siis ilmoitus tuli kai liian myöhään, voivoi, mutta en tosiaan kyennyt tekemään itse sitä vuoroa.
- paskan
Älkää nyt sentään itsestänne ihan huoraa tehkö!
Vois olla ihan noin niikun oman psyykeen kannalta hyvä
Kannattais varmaan olla vastaamatta siihen puhelimeen silln jos se soi ja Puolihullu pomo se siellä taas jotain määkyy. - ex-kokki
Olin itse aikoinani kokkina eräällä isomalla firmalla joka toimii vieläkin ympäri suomen, pääasiassa henkilöstöravintoloina. Itse en ollut vakituinen vaan ns. extraaja, joka teki vain ja ainoastaan tuntipalkalla työtä, lomatkin maksettiin aina suoraan tiliin ettei vaan saanut kesälomaa. Useita kertoja piti lähteä töihin pelkästään puhelinsoitolla ja monesti työvuorolistoja kohdallani ei ollut täytetty koska olin extra. Tehdyt tuntimäärätkin oli aina itse tarkistettava että sai edes palkan oikein.
Että ei tuo tunnin veroitusaika mikään uusi ja outo juttu ole. Onneksi älysin hypätä pois kelkasta ajoissa ja opiskella itselleni uuden ammatin.
Voimia muille jotka vielä joutuvat moista jaksamaan, ja tiedoksi vain, joskus muutos on pelkästään eduksi se vaan vaatii vähän rohkeutta.- ki-su
Toimin vuokrattuna työvoimana isommissa ravintola-yrityksissä, ja lähdin vielä opiskelemaan alaa. Onneksi älysin hypätä pois kyydistä, ala ei sopinut minulle. Saahan siitä rahaa jos on tarve, töitä on aina. Mutta on stressaavaa ja ahdistavaa kun ei ikinä tiedä mihin on menossa työskentelemään.Aina uusi paikka.. Ja kun ei kerkeä sisänsä päästä sisään työpaikan ilmapiiriin ja tutustumaan muihin työntekijöihin. Niin on se rankkaa. Mut joskus töitä on vaan tehtävä jos haluaa rahaa..
- sweetheart
kyllä meillä ainakin sitä tehdään siis nykyisessä työpaikassani,saatetaan soittaa vapaa päivänä että pääsetkö töihin ja mahdollisimman äkkiä,että siinä menee sellainen 15minuuttia kun olen sitten työpaikalla jos on auto käytössä,että siinä sulle sitä varoitusaikaa.
se on ihan "normaalia" tälläisessa palveluammatissa ja ravintola alalla työskentelevällä vaikka vakituinenki olisikin.
Laki taitaa mennä tuonne työnanatajan puolelle näissä jutuissa.
Mutta toisaalta sitten jos kieltäydyt menemästä niin johan jaksaa työkaverit valittaa toisilleen mutta asianomaiselle henkilölle ei puhuta mitään,jos ei satu joku kaveri siitä sanomaan,siis sellainen hyvä työkaveri.
kyllä ne työvuorolistat tehdäänkin kaksi viikkoa aikaisemmin mutta jos jotain sattuu töissä tai joku sairastuu äkillisesti niin eipä niitä voi etukäteen kirjoitella työvuorolistaa.
ja on myös se että minkalaisessa työpaikassa on töissä,esim:rälläiset niin sanotut kausipaikat,jossa tarvitsee välillä enemmän ja välillä vähemmän työntekiöitä niin on paljon näitä joille soitellaan että pääsetkö töihin.ja jos sattuu pistäytymään joku oikein iso ryhmä joka ei ilmoittanut etukäteen tulostaan niin varmasti soitetaan. - Röhnä
Niin lyhyellä varoitusajalla ei ole mikään pakko lähteä töihin. Tosin kannattaa miettiä, olisiko siitä sinulle jatkossa hyötyä. Olen itsekin joutunut 15min varoitusajalla töihin. Menin ilomielin, koska rahaa ei koskaan ole liikaa (ei edes mulla, alaikäisellä). Siitä asiasta on vissiin joku lakikin, että työnantajan pitäisi maksaa joku korvaus siitä. En ole täysin varma joten kenenkään on turha tulla sanomaan "älä puutu asioihin joista et tiedä mitään" ;).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-83443486Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2192969Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy622491Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1781542Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa
MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har201386Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?
Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään601367Kuka lääketeollisuuden lahjoma "professori" on tämän takana
Lääkäri Ari Miettinen on otettu kiinni poliisin toimesta. Ari on avoimesti tuonut esiin lääketeollisuuden bisneksen vast21115Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!
Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j14985- 61982
- 90917