mutta nyt on pakko kysyä eräästä pelkästään Jouluun liittyvästä ruuasta:
Kenenkä pöydässä on ruokalajina livekalaa, tai oikeammin sanottuna, lipeäkalaa???
Itse söin sitä aina niin kauan kun kotona vanhempien luona asuin mutta mennessäni yhteen Justiinan kanssa, se jäi ruokapöydästä vallan.
Syytä miksi, en tiedä, sillä minä todella tykkäsin siitä.
Minä harvoin teen galluppia...
48
1215
Vastaukset
gallupiin:
En koske pitkällä kepilläkään eikä meidän pöydästä sitä taatusti löydy.
Olen just lähdössä äitiä kyyditsemään kaupoissa (huoh) ja ilmotin etukäteen että jos aikoo ostaa lipeäkalaa niin ottaa mukaan pitkän narunkin johon se kala sidotaan ja takapuskuriin kiinni, mun autooni ei moinen yökötys tule vaan vedetään auton perässä.
Lupasi hakea lipeäkalansa lähikaupasta!- arkipiru
livekalasta onkin tuollainen on/off tyylinen???
Tunnen monia, mm. vaimoni, joka on kanssasi samaa mieltä, mutta en muista että hän olisi koskaan maistanutkaan sitä. arkipiru kirjoitti:
livekalasta onkin tuollainen on/off tyylinen???
Tunnen monia, mm. vaimoni, joka on kanssasi samaa mieltä, mutta en muista että hän olisi koskaan maistanutkaan sitä.aikoinaan ehdoton sääntö että maistaa oli pakko ja turha yökötellä sitä ennen.
Äiti oli vankka myös vaatimuksessaan että jouluna jokainen otti ainakin pikkuriikkisen palan lipeäkalaa, sen pelkkä hajukin sai mulla niskakarvat pystyyn.
Mä hoidin sen koettelemuksen mahdollisimman nopeesti joka kerta niin pääsin karkoittamaan maun muilla, paremmilla ruuilla.
Sen verran opetti mulle että en milloinkaan oo pakottanut omia penskoja syömään jos maistettuaan ovat huomanneet että eivät jostain tykkää.
Eihän aikuinenkaan syö sitä mikä suussa maistuu pahalta, mun mielestä ei lastenkaan tarvi.
Eri asia jos yököttelee vaikka ei ole edes maistanut.
- Heloisa
lipeäkalaa, eikä tuu niinkauan kun minä hoidan emännyyttä. Kerran oon maistanu 30 vuotta sitten ja maistaisin jos sattuisi eteen jossain. Minä kun en käy pikkujouluissa ni ei ole mahdollisuutta törmätä siihen herkkuun.
- arkipiru
kuinka kukin on sitä syönyt; meillä kala keitettin ja maustettiin lautasella maustepippurilla ja suolalla. Kastikkeena oli maitokastike, ja leipänä hiivaleipä.
Se oli ns. alkuruoka. Ja voi että kun maistui hyvältä.
- Virtuaalikoneistaja
harvoin vastaan gallupeihin.
Ei ole pöydässäni lipeäkalaa, vaikka kalastavana tykkään hyvinkin paljon kalasta, lipeäkala ei kuulu suosikkeihini, olen maistanut minäkin äitini tekemänä, mutta itse en laita.
Paistettua lohta ja silliä, siinä jouluni kalat.- arkipiru
mutta erona suolalohi. Meillä suositaan yleensäkin kalavoittoista ruokaa kaikkien perinteisten laatikoiden kanssa.
Ja tietenkin, kinkku.
lipeäkala kuuluu ehdottomasti meijän joulupöytään..
meillä tykätään lipeäkalasta...- arkipiru
tänä päivänä. Muistan nuoruuteni ajooista kun se kala tehtiin itse kotona.
Oli se aika rääpimistä; liotella sitä lipeässä ja koivun tuhkassa. arkipiru kirjoitti:
tänä päivänä. Muistan nuoruuteni ajooista kun se kala tehtiin itse kotona.
Oli se aika rääpimistä; liotella sitä lipeässä ja koivun tuhkassa.Meijän neljätoista henkisessä joulupöydässä on yksi joka ei lipeäkalaa syö...mulle se lipeäkala on oikeen jouluherkku, ei maistuis joululle ellei olis lipeäkalaa.... ;)))
(lapsena en tykännyt)
no juu toi alusta-asti itse valmistus ei multa onnistuis, kotona meilläkin se valmistettiin alusta loppuun..nykyään on helppoa kun saa keittovalmiissa pusseissa ja ruodottomina...- Pukeli 1
paitsi, että ennen se pysyi paremmin koossa, kun nykyään, joku kertoi syynkin siihen.
Paksu perunanpäällä pysyvä valkokastike ja mustapippuria.
Voiko parempaa enään olla ? - arkipiru
Sikra kirjoitti:
Meijän neljätoista henkisessä joulupöydässä on yksi joka ei lipeäkalaa syö...mulle se lipeäkala on oikeen jouluherkku, ei maistuis joululle ellei olis lipeäkalaa.... ;)))
(lapsena en tykännyt)
no juu toi alusta-asti itse valmistus ei multa onnistuis, kotona meilläkin se valmistettiin alusta loppuun..nykyään on helppoa kun saa keittovalmiissa pusseissa ja ruodottomina...Suomalainen odottaa saavansa kaikki valmiina, niin minäkin nykyään, ja onhan silloin kynnys matalampi kokeilla uusia makuja.
Pukeli 1 kirjoitti:
paitsi, että ennen se pysyi paremmin koossa, kun nykyään, joku kertoi syynkin siihen.
Voiko parempaa enään olla ?On meitä sentään kaksi täälä, jotka ymmärtää hyvän päälle... ;))))
eri firmoilla on toi lipeäkalan rakenne erilaista, viimejouluna onnistuin saamaan tosi hyvää, hyvin pysyi koossa..
'' Paksu perunanpäällä pysyvä valkokastike ja mustapippuria. Voiko parempaa enään olla ? ''
EI VOI !!! nyt tuli oikeen nälkä..- Heloisa
Sikra kirjoitti:
Meijän neljätoista henkisessä joulupöydässä on yksi joka ei lipeäkalaa syö...mulle se lipeäkala on oikeen jouluherkku, ei maistuis joululle ellei olis lipeäkalaa.... ;)))
(lapsena en tykännyt)
no juu toi alusta-asti itse valmistus ei multa onnistuis, kotona meilläkin se valmistettiin alusta loppuun..nykyään on helppoa kun saa keittovalmiissa pusseissa ja ruodottomina...kuinka helppoa sen laittaminen on? Jos sattuisi että mun maku olisi kehittynyt 30 vuodessa parempaan suuntaan. Tekisin kastikkeen ja sitä mustapippuria, kun toiset tuntuu tykkäävän, että hyvää siten, kokeilisin.
Heloisa kirjoitti:
kuinka helppoa sen laittaminen on? Jos sattuisi että mun maku olisi kehittynyt 30 vuodessa parempaan suuntaan. Tekisin kastikkeen ja sitä mustapippuria, kun toiset tuntuu tykkäävän, että hyvää siten, kokeilisin.
tosi helppa, pakkauksen kyljessä on vielä varmuudenvuoksi valmistusohje... ;)) ite keitän pussissa, ei niin herkästi sitte hajoa...
uunissakin voi valmistaa...tosi helppo nopea herkku...kannattaa kokeilla...jos vaikka maistuis...- Heloisa
Sikra kirjoitti:
tosi helppa, pakkauksen kyljessä on vielä varmuudenvuoksi valmistusohje... ;)) ite keitän pussissa, ei niin herkästi sitte hajoa...
uunissakin voi valmistaa...tosi helppo nopea herkku...kannattaa kokeilla...jos vaikka maistuis...ettei koskaan. Kiitos vinkeistä.
Pukeli 1 kirjoitti:
Voiko parempaa enään olla ?Kyllä lipeäkalan päälle kuuluu ehdottomasti..
jauhettu MAUSTEPIPPURI ja suola !!!!- kiljut???
Sikra kirjoitti:
Kyllä lipeäkalan päälle kuuluu ehdottomasti..
jauhettu MAUSTEPIPPURI ja suola !!!!ne on makuasioita; mauste- tai mustapippuria
http://www.kalaapoytaan.fi/joulu_rese_4.htm - ..hyvän päälle...?
Sikra kirjoitti:
jauhettu MAUSTEPIPPURI ja suola !!!!tänään ei ennää mustapippuri kelvantkaan
.
Näytä aiheet >
On meitä sentään kaksi täälä
Kirjoittanut: Sikra 19.12.2008 klo 12.43
On meitä sentään kaksi täälä, jotka ymmärtää hyvän päälle... ;))))
eri firmoilla on toi lipeäkalan rakenne erilaista, viimejouluna onnistuin saamaan tosi hyvää, hyvin pysyi koossa..
'' Paksu perunanpäällä pysyvä valkokastike ja mustapippuria. Voiko parempaa enään olla ? ''
EI VOI !!! nyt tuli oikeen nälkä.. ..hyvän päälle...? kirjoitti:
tänään ei ennää mustapippuri kelvantkaan
.
Näytä aiheet >
On meitä sentään kaksi täälä
Kirjoittanut: Sikra 19.12.2008 klo 12.43
On meitä sentään kaksi täälä, jotka ymmärtää hyvän päälle... ;))))
EI VOI !!! nyt tuli oikeen nälkä..No kuules nyt näsäviisas, eilen en huomannu tota mitä pippuria tuo pukeli tarjosi, koska ite en osannut edes kuvitella et joku tarjoaisi muuta kun maustepippuria..
- mitäs.....
Sikra kirjoitti:
No kuules nyt näsäviisas, eilen en huomannu tota mitä pippuria tuo pukeli tarjosi, koska ite en osannut edes kuvitella et joku tarjoaisi muuta kun maustepippuria..
suolaa käytät???????
kiljut??? kirjoitti:
ne on makuasioita; mauste- tai mustapippuria
http://www.kalaapoytaan.fi/joulu_rese_4.htmkiljun mitä kiljun....ja tuo ei ole makuasia vaan kun se kuuluu olla maustepippuria... ;))))
- pittää
Sikra kirjoitti:
merisuolaa minä käytän..mutta sillä ei ole väliä...
olla ehtottomasti merisuolaa!!!!!!!
pittää kirjoitti:
olla ehtottomasti merisuolaa!!!!!!!
hyvä, sitähän mä käytän......ja yleensä kalan valmistuksessa käytän aina merisuolaa..
- arkipiru
Sikra kirjoitti:
kiljun mitä kiljun....ja tuo ei ole makuasia vaan kun se kuuluu olla maustepippuria... ;))))
maustepippuria.....
- issu56
Sikra kirjoitti:
jauhettu MAUSTEPIPPURI ja suola !!!!jauhettu maustepippuri, eikä mikään mustapippuri.
meidän porukka tekee kuolemaa jo pelkästä live-kalan tuoksustakin.
Otamme sisareni kanssa varaslähdön jouluun, hän laittaa livekalaa ja nautimme sen keskenämme.
Minusta se kuuluu joulupöytään ja on siksi toiseksi todella hyvää.- arkipiru
ja laittaa sitä tänä jouluna itsekin. Alkoi peijooni vieköön tekemään sitä niin mieli.
- Telpet
arkipiru kirjoitti:
ja laittaa sitä tänä jouluna itsekin. Alkoi peijooni vieköön tekemään sitä niin mieli.
Rohkea rokan syö, uhkarohkea karjaportin makkaran.
Sanonta täällä meilläpäin, kun oli tuo laitos täällä. Ei ole enää.
Kyllä sä uhkarohkea olet, kun et pelkää sitä Justiinan kaulinta. Eikö se ollut niin, että hänellä on tämä kova kivikaulin.
Meillä saisi isäntä myös kaulimesta, jos laittaisi lipeäkalaa, onneksi hänkään ei syö sitä.
Eikä nuoripolvikaan, no, missähän ne olisivat oppineet. Täytyy sanoa, että se valkoinen kastike, joka tuohon iljetykseen kuuluu, on hyvää.
Äiti sitä teki aina jouluksi ja yksin söi.
- Mayi
kerran nuoruudessa lipeakalaa syönyt ja ainakin minusta se oli ihan hyvää. Oman lapsuudenkotini jouluruokiin se ei kuulunut (eikä miehenikään) joten eipä sitä ole aikuisiässäkään tullut hankituksi. Olisi kyllä ihan mukava sitä taas syödä kun en enää jaksa muistaa että miltä se maistui!
- arkipiru
vaikka siitä onkin aikaa kun viimeksi olen sitä syönyt.
Nyt täytyy ottaa ruoka takaisin joulupöytään. Saas nähdä sitten, miten jälkikasvu asiaan suhtautuu.
ole ollut eikä tule varmasti olemaankaan lipeäkalaa, isä kertoi siitä kauhujuttuja omasta lapsuudestaan. :) Minä olen oppinut syömään sitä täällä Norjassa. Se on tosi hyvää, en ole muuten jouluruokien ystävä mutta norjalainen lipeäkala, rosolli ja suomalainen kinkku (ja äidin tekemä sinappi) ovat suosikkini, tuossa järjestyksessä. :) Niin ja karjalanpaisti, sitä meillä on yleensä joulupöydässä.
- arkipiru
sitä lipeäkalaa syödäänkin; sitä on muuten kahta eri lajiketta. On seitä ja turskaa.
Minun hommiini kuulu monena vuonna sitä kuivattuna tänne etelä-suomeen rahdata.
- issu56
lipeäkala, valkokastike ja maustepippuri...eihän sitä voita edes kinkku :).
Toi oli jo raju väite!
Ei oo kuuleppas kinkun voittanutta ja lipeäkälasta ei voi mun mielestä puhua samana päivänäkään.Haukullinen kirjoitti:
Toi oli jo raju väite!
Ei oo kuuleppas kinkun voittanutta ja lipeäkälasta ei voi mun mielestä puhua samana päivänäkään.issun kanssa samaamieltä täysin....ja jos mun olisi valittava vaan toinen, kinkku tai lipeäkala, niin valinta olis kyllä ilmanmuuta tuo lipeäkala..
- arkipiru
kääntymässä samaan uskoon. Perhana kun tulin maininneeksi koko kalan.
- issu56
Haukullinen kirjoitti:
Toi oli jo raju väite!
Ei oo kuuleppas kinkun voittanutta ja lipeäkälasta ei voi mun mielestä puhua samana päivänäkään.että lipeäkala ja kinkku on samalla viivalla...lipeäkala vain pikkuisen edellä ;)).
issu56 kirjoitti:
että lipeäkala ja kinkku on samalla viivalla...lipeäkala vain pikkuisen edellä ;)).
otetaan viiva joka kierretään naruksi ja sillä sidotaan lipeäkala jota voidaan narunpäästä pitäen kieputtaa keskellä peltoa pään yläpuolella vinhaan vauhtiin, sitten päästetään irti ja niin päätyy lipeäkala elämänsä ilmalennolle.................
No ei ole eikä tule.
Joskus tenavana iso-äidillä maistoin.Se riitti.- arkipiru
Kinkustakin tykkää vasta toisen maistiaisen jälkeen.
arkipiru kirjoitti:
Kinkustakin tykkää vasta toisen maistiaisen jälkeen.
No joskus riittää...
Muuten kalaa syödään paljon,koko jengi.Mutta rajansa kaikella o_O
- n.sorsa
lipeäkalaa, jouluna, harvoin tulee muutakaan kalaa tuoreessa muodossa, emäntä ei käsittele tuoretta kalaa, ja ällöö jos pikkanen saa välillä Uuno Turhapuron herkkua, silakkaa.
- arkipiru
kala kun on tärkeä elintarvike niin ihmisille kuin eläimillekin.
Meillä Marja syö silakkaakin ihan sellaisenaan ja turkki kiiltää.
- Ärrieri
joulupöydässä tuota ei ole ollut eikä varmasti tulekaan.Graavilohi ja savulohi ovat meidän joulukalat.
- arkipiru
Nyt kuitenkin kun asian otin puheeksi, mdeillä syödään myöskin lipeäkalaa.
Saas nähdä, mitä ruokailijat tykkää kun sanon että sitä onb pakko maistaa. graavilohi on meiänkn joulupöydässä, mutta savulohi ei, savulohta syödään meillä kesäisin kyllästymiseen saakka...
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2115980- 1691681
Vihjeitä kaivatusta
Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)661507- 691048
- 101967
Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?6897Lieksa missä syy?
Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte124857Martina Jeopardyssa
Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy195828- 100780
En olisi uskonut et
Suhun tutustuminen toisi elämään näin synkän varjon. Surullista kun luulee löytävänsä rakkautta ja saa vain pahaa.66779