lapinporokoira ja suomenlapinkoira

luonne-eroja...

Voisitteko joku molempia rotuja tunteva valottaa näiden kahden rodun luonne-eroja?

Kaikki mahdollinen kiinnostaa; avoimuus, suhtautuminen vieraisiin, suhtautuminen lapsiin jne.

En ole ensikertalainen koiranomistaja, koiria on perheeseen kuulunut aina. Tällä hetkellä kotona on sekarotuinen lähinnä spanielityyppinen koira.

Nyt siis haluaisimme toisen koiran, tältä nykyiseltä koiraltamme siirtyi kaveri paremmille metsästysmaille, kun ikä alkoi painaa liikaa.

Rotuja olemme miettineet kovasti ja näitä kahta harkinneet tosissamme...

16

8061

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toisesta

      Suomenlapinkoira on itselläni ja lapinporokoiria on muutamia tavannut. Lapinkoira ainakin on hyvin avoin, ihmisystävällinen viraillekin, tykkää lapsista, hyvä oppinen ja seurallinen. Porokoira vaikuttaa aika lailla samanlaiselta, ehkä kuitenkin hieman pidättyväisempi kontaktissaan vieraisiin ihmisiin? Voin suositella molempia, mahtavia koiria ovat luonteeltaan.

      • haukkuminen

        tosta suomenlapinkoirasta että ku oon etti ny kaiken laisia koiria mitkä meidän perheeseen sopis olisin kiinnostunu tosta suomenlapinkoirasta mutta oon lukenu joistaki että se haukkuu ''paljon'' tai sillä tavalla... nii ku sulla oli kokemusta nii tiedäkö kuinka paljo ne haukkuu ku ne yksin jää ku me asutaan rivitalossa nii tietää pitäiskö se karsia listasta


      • suomenlapinkoiraaaaa
        haukkuminen kirjoitti:

        tosta suomenlapinkoirasta että ku oon etti ny kaiken laisia koiria mitkä meidän perheeseen sopis olisin kiinnostunu tosta suomenlapinkoirasta mutta oon lukenu joistaki että se haukkuu ''paljon'' tai sillä tavalla... nii ku sulla oli kokemusta nii tiedäkö kuinka paljo ne haukkuu ku ne yksin jää ku me asutaan rivitalossa nii tietää pitäiskö se karsia listasta

        Meillä on kaksi suomenlapinkoiraa, ja haukkuvat aika paljon. : )mutta mua ei häiritse.


      • pateN67
        haukkuminen kirjoitti:

        tosta suomenlapinkoirasta että ku oon etti ny kaiken laisia koiria mitkä meidän perheeseen sopis olisin kiinnostunu tosta suomenlapinkoirasta mutta oon lukenu joistaki että se haukkuu ''paljon'' tai sillä tavalla... nii ku sulla oli kokemusta nii tiedäkö kuinka paljo ne haukkuu ku ne yksin jää ku me asutaan rivitalossa nii tietää pitäiskö se karsia listasta

        Meillä nyt 3kk:n ikäinen lapinkoirauros ja voin sanoa,että ei hauku,korkeintaan kerran tai pari leikkiessään.Asutaan kerrostalossa ja hyvin on mennyt.Sanotaan et muutamista minuuteista pitäis aloittaa yksin olo,mut meillä se alkoi parista tunnista ja oli nukkunut sen ajan,ei näkynyt tuhon jälkiä ja haukotteli kun tultiin kotiin(kuunneltiin myös oven takana).Keittiön ja olohuoneen ovi oli kiinni sen ajan.jäi eteinen ja pojun huone käyttöön eli kannattaa rajata paikat missä saa olla.Monia kertoja jo yksin ollut eikä mitään haittaa,opeta pennusta kun kotiin tulee niin jättämään itse.Oppii varmasti.Suloinen veitikka on,ainakin tähän mennessä ollut.suosittelen :).Koirien määrä kennelissä ei vaikuta haukkumiseen,vaikka siellä kuulee haukkumista koko ajan,olen kuullut näin väitettävän.Meidän pennun kennelissä 5 koiraa haukkuvaa niin ei mitään vaikutusta siitä.Tsemppii koiranpennun etsintään.


      • jos kouluttaa sen oikein.
        pateN67 kirjoitti:

        Meillä nyt 3kk:n ikäinen lapinkoirauros ja voin sanoa,että ei hauku,korkeintaan kerran tai pari leikkiessään.Asutaan kerrostalossa ja hyvin on mennyt.Sanotaan et muutamista minuuteista pitäis aloittaa yksin olo,mut meillä se alkoi parista tunnista ja oli nukkunut sen ajan,ei näkynyt tuhon jälkiä ja haukotteli kun tultiin kotiin(kuunneltiin myös oven takana).Keittiön ja olohuoneen ovi oli kiinni sen ajan.jäi eteinen ja pojun huone käyttöön eli kannattaa rajata paikat missä saa olla.Monia kertoja jo yksin ollut eikä mitään haittaa,opeta pennusta kun kotiin tulee niin jättämään itse.Oppii varmasti.Suloinen veitikka on,ainakin tähän mennessä ollut.suosittelen :).Koirien määrä kennelissä ei vaikuta haukkumiseen,vaikka siellä kuulee haukkumista koko ajan,olen kuullut näin väitettävän.Meidän pennun kennelissä 5 koiraa haukkuvaa niin ei mitään vaikutusta siitä.Tsemppii koiranpennun etsintään.

        minulla lapinkoira 1v ja ulkonakin ollessa vaikka toisia koiria näkyvillä tai kotona yksin niin jo naapurit on kyselleen onko koira terve,kun ei hauku juuri ollenkaan.Vastaus ei oel kipeä vaan koulutettu olemaan haukkumatta turhia.Tietysti epävarma omistajakin saa koiran,kuin koiran haukkumaan ja puolustaan kämppää jos se ei luota isäntään.
        Ainoa keino opettaa koira olemaan haukkumatta on opettaa se ensin käskystä haukkumaan ei ole muita keinoja jollei eläinrääkkääjäksi rupea.Lueppa tuire kaimion kirjanen sieltä minä neuvoja sain joitain.Kaikkea ei tietenkään tarvitse kirjaimellisesti ottaa vaan itse valikoi.


      • ...
        jos kouluttaa sen oikein. kirjoitti:

        minulla lapinkoira 1v ja ulkonakin ollessa vaikka toisia koiria näkyvillä tai kotona yksin niin jo naapurit on kyselleen onko koira terve,kun ei hauku juuri ollenkaan.Vastaus ei oel kipeä vaan koulutettu olemaan haukkumatta turhia.Tietysti epävarma omistajakin saa koiran,kuin koiran haukkumaan ja puolustaan kämppää jos se ei luota isäntään.
        Ainoa keino opettaa koira olemaan haukkumatta on opettaa se ensin käskystä haukkumaan ei ole muita keinoja jollei eläinrääkkääjäksi rupea.Lueppa tuire kaimion kirjanen sieltä minä neuvoja sain joitain.Kaikkea ei tietenkään tarvitse kirjaimellisesti ottaa vaan itse valikoi.

        Mutta jos koiran haukkuminen häiritsee kovasti, ei ehkä kannata ottaa lapinkoiraa. :D Itselläni on näitä kaksi, molemmat kotioloissa osaavat olla hiljaa mutta leikkiessään yllättäen haukkuvat... "Aika" paljon :D Näyttelyissä, kokeissa jne, osaavat pitää äänijänteet kurissa, onneksi!


      • Päivi Laakso
        haukkuminen kirjoitti:

        tosta suomenlapinkoirasta että ku oon etti ny kaiken laisia koiria mitkä meidän perheeseen sopis olisin kiinnostunu tosta suomenlapinkoirasta mutta oon lukenu joistaki että se haukkuu ''paljon'' tai sillä tavalla... nii ku sulla oli kokemusta nii tiedäkö kuinka paljo ne haukkuu ku ne yksin jää ku me asutaan rivitalossa nii tietää pitäiskö se karsia listasta

        Kyllä molemmat osaavat haukkua,muttakyllä sitä noin keskimääräisesti irtoaa lapinkoirasta enempi


      • pen
        Päivi Laakso kirjoitti:

        Kyllä molemmat osaavat haukkua,muttakyllä sitä noin keskimääräisesti irtoaa lapinkoirasta enempi

        Itselläni pian 8kk porokoira, joka ei hauku kun toisten kanssa ulkona leikkiessään. Samasta pentueessta tullut toinen uros haukkuu kuulemma paljon, joten ei kai voi ihan varmaksi sanoa miten äänekkäitä ne ovat.


      • Päivi Laakso
        pen kirjoitti:

        Itselläni pian 8kk porokoira, joka ei hauku kun toisten kanssa ulkona leikkiessään. Samasta pentueessta tullut toinen uros haukkuu kuulemma paljon, joten ei kai voi ihan varmaksi sanoa miten äänekkäitä ne ovat.

        No itellä porokoiranarttu kyseisen 3kk vanhoja pentuja ja 4muuta aikuista koiraa niin kyllä se "poro" on hiljaisin joukosta


      • toinen porokoiraihminen
        Päivi Laakso kirjoitti:

        No itellä porokoiranarttu kyseisen 3kk vanhoja pentuja ja 4muuta aikuista koiraa niin kyllä se "poro" on hiljaisin joukosta

        Yksilöt ovat yksilöjä. Kummastakin rodusta löytyy hiljaisia sekä räkyjä ja kaikkea siltä väliltä.
        Meilläkin on porokoiria ja on pitkältä ajalta kokemusta.


        Ne räkymmätkin tapaukset näissä roduissa voivat olla aika hiljaisia joidenkin muiden rotujen edustajiin, muuten.

        Usein ne on kyllä, kieltämättä, jos niillä ei ole mitään erikoista asiaa. Osaavat ne terveen koiran tavoin ääntä kurkustaan päästää, jos niillä on asiaa.

        Erinomaisia koiria. Suosittelen.


        Niitä voisi paremminkin suositella joskus. Voi vain ihmetellä, miksi niitä ilmoitetaankaan sitten joskus kuitenkin myyntiin, jos myyntihaluja ei kuitenkaan ole -.

        Eriskummallista mihin joskus törmää. On tässä ihmetelty korvallista raapien että mikä juju. No jaa se on siinä ja tässä ja itse kukin miten tahtoo. Omapa asiansa. Eikös näin! Kannata maailman aikaa tuhlata jonkun toisen käsittämättömien eriskummallisuuksien miettimiseen - eikös totta.


        Meillä tässä telmii juuri yksi pienokainen narttupenneli aikuisten koirien kanssa, tomera suuri vahva penneli, josta voi olla häikäisevän ylpeä, kun tuollaisen priskin mallikkaan flikkalapsen on käteen saanut. Kelpaa kehuja esitellä muille kasvattajasta, pennusta, pentueesta, sen suvusta ;) ja mielellään.

        Hyviä koiria ovat tämänrotuiset koirat. Kyllä niitä voi suositella. Minä ainakin suosittelen ja puffaan mielelläni hyvää, jota minulla on tilaisuus sen verran tietää, että voin sanoa hyväksi, kun näen ja tiedän ;)


      • x
        haukkuminen kirjoitti:

        tosta suomenlapinkoirasta että ku oon etti ny kaiken laisia koiria mitkä meidän perheeseen sopis olisin kiinnostunu tosta suomenlapinkoirasta mutta oon lukenu joistaki että se haukkuu ''paljon'' tai sillä tavalla... nii ku sulla oli kokemusta nii tiedäkö kuinka paljo ne haukkuu ku ne yksin jää ku me asutaan rivitalossa nii tietää pitäiskö se karsia listasta

        Suomenlapinkoira ja lapinporokoira paimentavat haukkumalla, joten siinä yksi syy miksi nämä rodut saattavat haukkua paljon. Oma slk on varsin hiljainen tapaus, aika yksilökohtaista varmaan tuo haukkuminen.


      • Ulkokoira
        haukkuminen kirjoitti:

        tosta suomenlapinkoirasta että ku oon etti ny kaiken laisia koiria mitkä meidän perheeseen sopis olisin kiinnostunu tosta suomenlapinkoirasta mutta oon lukenu joistaki että se haukkuu ''paljon'' tai sillä tavalla... nii ku sulla oli kokemusta nii tiedäkö kuinka paljo ne haukkuu ku ne yksin jää ku me asutaan rivitalossa nii tietää pitäiskö se karsia listasta

        Meillä on suomenlapinkoira, eikä se hauku ns. turhaan. On utelias ohikulkeviin ihmisiin, aluksi haukahteli heille, mutta kun tottui ketä kulkee ohi niin oon hiljaa, ainoastaan katsoo heitä korvat "höröllä". Saattaa pari kolme kertaa haukahtaa päivässä turhaakin, voi olla vain pitkästymistä. Tutuille jotka tulevat kylään ei hauku, mutta ei kaikille oudoillekkaan aina hauku. On tosi utelias ja viisas katse aina päällä. Nytkin on aamun tuijottanut häkistä meidän liikkeitä haukkumatta. Pitää kovasti lapsista ja muista koirista.


    • mietteitä

      Suomenlapinkoira painottuu enemmän seurakoiraksi, koska se on samasta kannasta nimenomaan seurakoiraksi etelässä kehitetty kennelrotu. Porokoirana enempi varsinaisia työkoirarotuisia lapinporokoiria. Se ei estä niitä olemasta äärimmäisen upeita ihmisen seuralaisia.

      On mahdoton sanoa että joku rotu on lapsiystävällinen piste, tai että joku toinen ei ole piste.

      Erot ovat yksilöeroja ja eroja linjoissa. Jos jotain voidaan ennustaa, vanhempien perusteella, mikäli ovat molemmat asiassa samanlaisia -mutta taata ei voi missään rodussa eikä linjassa mitään.

      Itsellä on kaksi kuin nyrkillä tungettuna työsukuista lapinporokoiraa, jotka ovat perusluonteeltaan äärettömän sosiaalisia ja avoimia, lapsirakkaita pikku näsikkäästä alkaen. Yksi näyttissukuinen sitten on ollut nuorempana vilkkaassa lapsiperheessä jossa paljon alle 10-v lapsia ja paljon vilkkaita muun rotuisia koiria. Se on tyystin lapsivarma sekin, erittäin ihmisille nöyrä ja paljon nöyrempi kuin em otukset, mutta ei missään nimessä vähimmässäkään määrin lapsista kiinnostunut. Ulkona vierailla paikoilla tyystin välinpitämätön vieraille ihmisille ja ilmiöille. Vaikka vieraat penskat heittäisivät kärrinpyöriä nenän edessä, ei välittäisi korviaan lotkauttaa. On täysin välinpitämätön. Niin laumaa puolustava kuitenkin, jos olisi omia lapsia, ne taatusti pysyisivät uhilta turvassa tuon huomassa, koska sillä on kova puolustusvietti oman lauman suhteen. Jumalan tähden miten taloon tuotua narttupentuakin puolustetaan vieraita uhkia vastaan, vaikka ei itse edes pidä vieraasta samaa sukupuolta olevasta "tunkeilijasta".
      Tyypillisesti hyvästä porokoirassa on sisua ja tahtoa puolustamaan omaa laumaa.

      Porokoiria on kyllä kumpaakin tyyppiä, - kovin avoimia ja sosiaalisia, ja toisaalta sitten sitä tiettyä tyyppiä, joka on vain omien ihmisten koira ja luotetuiksi koettujen hyväksyttyjen vieraiden suhteen ok. Se ei tarkoita, olisi vieraille vihainen. Se tarkoittaa sen tyyppistä, ei ala höslätä vieraita, ei pyri niihin, vain sitten kun kotiin tulee niitä, jotka oma väki hyväksyy. Sitten ne löytää kainalosta : )

      Missä tahansa rodussa sattuu poikkeustapauksia.


      Suomenlapinkoiraa ei niin ole jalostettu sellaisia asioita silmällä pitäen kuin lapinporokoiraa. Äärimmäisen suuri osa suomenlapinkoirista on seurakoirakäyttöön, eikä yleisellä tasolla katsota ja mietitä luonne ominaisuuksia siten kuin lapinporokoirassa ainakin *aiemmin* on katsottu....

      Päästään parhaat lapinporokoirat ovat hyvin helposti niitä työsukuisia, väittäisin. Ero on paljolti siinä, että Lapissa on perinteisesti vailla estoja pistetty päästään p*skat koirat monttuun. Etelässä niillä tehdään penikoita ja myydään rahasta. Eikä se varmasti katso niin karvojen pituutta. Tietysti etelästäkin voi sattua joltain kasvattajilta hyviä koiria käteen, mutta nykyajan ns nuorilta kasvattajilta yleisesti populana en ottaisi käteen, - poikkeus säännön vahvistaen.

      juoksankoirista umpiläpeensä polveutuvat koirat ovat hyviä etelänkoirissa, ja niistä on tullut erittäin hyviä työkoiria - ja missäpä ne eivät olisi takana tänä päivänä - ja miksi eivät olisi, koska ne ovat olleet väärtejä koiria. Ja ovat. Sillä nimellä niitä ei enää kasvateta. Mikälien sivuilla on äärettömän hyvä pentue juuri nyt. Suosittelen. .

      • An-tte

        Meillä kotonakin suomenlapinkoira. Meillä ei hauku sisällä yhtään, mutta ulkona sitten aika paljon, mutta uskon, että koira kuin koiran saa meko hiljaiseksi kouluttamalla. Oma lapinkoirani on lapsiystävällinen. Perheen pienimpänä välillä lenkillä tulee pientä johtajuuskiistaa (n. 1-2 kertaa vuodessa) ja meidän Elli (siis koiran nimi on Elli) on muutenkin aika itsepäinen. Suomenlapinkoira on silti mielestäni se ainoa oikea rotu :D


      • olli43
        An-tte kirjoitti:

        Meillä kotonakin suomenlapinkoira. Meillä ei hauku sisällä yhtään, mutta ulkona sitten aika paljon, mutta uskon, että koira kuin koiran saa meko hiljaiseksi kouluttamalla. Oma lapinkoirani on lapsiystävällinen. Perheen pienimpänä välillä lenkillä tulee pientä johtajuuskiistaa (n. 1-2 kertaa vuodessa) ja meidän Elli (siis koiran nimi on Elli) on muutenkin aika itsepäinen. Suomenlapinkoira on silti mielestäni se ainoa oikea rotu :D

        edes haukkumaan.Itse opettanut sitä pennusta saakka käskystä haukkuun ja vieläkin sa maanitella jotta kunnolla tulee ääntä:=)Se on sen verran kiero eli älykäs,jotta jos isäntä haluaa jotta haukkuu se ei perskele hauku ei sitten ikinä.Minulla on siis haukkumaton lapinkoira.


      • jeepoks:DD7
        olli43 kirjoitti:

        edes haukkumaan.Itse opettanut sitä pennusta saakka käskystä haukkuun ja vieläkin sa maanitella jotta kunnolla tulee ääntä:=)Se on sen verran kiero eli älykäs,jotta jos isäntä haluaa jotta haukkuu se ei perskele hauku ei sitten ikinä.Minulla on siis haukkumaton lapinkoira.

        Mulla on 5kk vanha lapinkoira uros ja haukkuu paljon niin sisällä kuin ulkonakin.. millä saa opetettua sen pois? Ihan vinkkei kaipailisin millä vois pikku hiljaa alottaa :) ei ole kovinkaan kivan kuulosta tuo pennun kimeä haukunta :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2478
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2240
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2072
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1873
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe