Ulfåsa

........

Onko kukaan ollut koskaan ulfåsassa? Millaista siellä on?

5

4634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saana--

      Paikka on aika kodikas ja elämästä yritetään tehdä nuorille mahdollisimman normaalia.. Oli paljon erilaisia aktiviteetteja yms. Ja tosi kivalla paikalla meren vieressä. Itselläni loppupeleissä hyvät muistot, vaikkakin siellä asuessani halusin tietysti vain kotiin.. Anoreksiaa sairastin, kohtalotovereita samalla osastolla oli ainakin 2-3, loput kärsi muista ongelmista.

      • nicol3

        Joo siis käyn nytten siellä avohoidossa. Ellen just nyt jouluks joudu osastolle.. tai sitten Jorvin sairaalaan.

        En oo siis siellä osastolla ollut, mutta saatan joutua. Muuten ne käynnit on ollut silleen ihan jees. Porukka on tietysti ymmärtävää ja rauhallista mun suhteen. Ainakin oman terapeuttini kanssa on ollut kiva jutella, ja ilmapiiri muutenkin on sellainen rento.

        En halua parantua, mutta kuitenkin ei siellä käynti ole hirveääkään ollut.


      • Sama täällä
        nicol3 kirjoitti:

        Joo siis käyn nytten siellä avohoidossa. Ellen just nyt jouluks joudu osastolle.. tai sitten Jorvin sairaalaan.

        En oo siis siellä osastolla ollut, mutta saatan joutua. Muuten ne käynnit on ollut silleen ihan jees. Porukka on tietysti ymmärtävää ja rauhallista mun suhteen. Ainakin oman terapeuttini kanssa on ollut kiva jutella, ja ilmapiiri muutenkin on sellainen rento.

        En halua parantua, mutta kuitenkin ei siellä käynti ole hirveääkään ollut.

        Moi!
        Minä kans olen ollut Ulfåsassa hoidossa. U26:lla. Mukava ja kodikas paikka. :) Siellä pääsi myös kokemaan tosi paljon kivoja juttuja ja sai paljon kavereita. Niitä ihmisiä onkin vähä ikävä..
        Nykyään se osasto on siis ihan vain anorektikoille. Muita ongelmia siellä ei hoideta. Naapuriosastot ovat keskittyneet niihin.

        Hei, jos tahdotte enemmänkin alkaa juttelee, niin ihan kiva olis jakaa kokemuksia! ;)


      • Anorektikon sisko
        Sama täällä kirjoitti:

        Moi!
        Minä kans olen ollut Ulfåsassa hoidossa. U26:lla. Mukava ja kodikas paikka. :) Siellä pääsi myös kokemaan tosi paljon kivoja juttuja ja sai paljon kavereita. Niitä ihmisiä onkin vähä ikävä..
        Nykyään se osasto on siis ihan vain anorektikoille. Muita ongelmia siellä ei hoideta. Naapuriosastot ovat keskittyneet niihin.

        Hei, jos tahdotte enemmänkin alkaa juttelee, niin ihan kiva olis jakaa kokemuksia! ;)

        Tuosta Ulfåsasta olisi sellainen kysymys, että onko sinne jokin tietty painoraja tai jotakin? Siis, että joutuuko sinne vasta kun paino on esimerkiksi todella kriittinen, vai mitkä ne kriteerit oikeastaan ovat?
        Ja kysyisin vielä sitäkin, että mitä tuollainen syömishäiriöisten hoito oikeastaan maksaa?

        Kysyn uteliaisuudesta, sillä pikkusiskoni kärsii jonkin asteen anoreksiaa... En edes tiedä kuinka paha se on! Mitat ovat käsittääkseni hänellä 160/45. Muina oireina ovat menkkojen loppuminen ainakin... Lisäksi hän itkee todella paljon, vaikken ennen hänen sairastumistaan ollut nähnyt juuri koskaan hänen itkevän (oli aina hyväntuulinen).
        Voisiko siskollani olla jokin mahdollisuus päästä tänne Ulfåsaan? Hän on yrittänyt lopettaa laihduttamisen, mutta pelkää koko ajan, että retkahtaa taas... Samoin pelkään minä, sillä hän ei edelleenkään kykene syömään paljoakaan. Yhtenä päivänä hän itki sitä, että oli syönyt lähes 600 kaloria päivän aikana.

        Haluan vain, että hän paranee, eikä hänen tarvitsisi enää kärsiä. Koulunsa terveydenhoitajalle hän ei suostu menemään, sillä juuri tämä terkka vihjasi aikanaan, että siskoni oli lähes ylipainoinen ( Silloin hän oli mitoissa 160/60, ei MINUSTA mitenkään lihava... ). Lisäksi nyt on kesäloma, ja pelkäämme, että siskon tila vain ehtii huonontua ennen koulun alkua...

        Mitä minä voin tehdä?


    • Anonyymi

      Moi! Haluaisin päivittää näitä tietoja niille, jotka nyt lukevat näitä ja haluaisivat tietää ulfåsan s1 osastosta (2021 vuoden perusteella) eli siis aluksi jokainen saa oman huoneen, loppuvaiheessa saattaa olla yhteinen huone. Osastolla on yleensä 12 potilasta, kaikki syömishäiriön takia. Lääkärit tukevat ja osaavat auttaa syömishäiriön hoidossa, sekä osastolla on joka päivä aktiviteetteja, esim askartelua, pelailua, karaokea ja ulkoilua (jos haluaa) kaikki potilaat osallistuu ravitsemurterapeuttien oppitunneille ja rentoutusryhmiin. Joka toinen viikko järjestetään retki esimerkiksi leffateatteriin mentiin silloin kun minä siellä olin:) . Ulfåsassa syödään 6 kertaa päivässä ja levot ovat 30 minuuttia. Jos kaikki sujuu hyvin, kotilomille pääsee viikonloppuisin (pituudesta yms sovitaan lääkärin kanssa hoitokokouksessa) osastolla saa itsenäisiä ulkoiluja, kun lääkäri arvioi sen onnistuvan. Osasto-jaksosta selviää kyllä, Ulfåsassa on hyvä ilmapiiri, vaikka tietenkin todella vaikeita aikoja elät, mutta se on se mitä tarvitset!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      102
      7315
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      36
      2792
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2366
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      107
      2076
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1775
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1381
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1343
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1324
    Aihe