Chinchilla allergiselle?

chilla

Hei! Käykö chinchilla mahdollisesti allergiselle ihmiselle lemmikiksi? Olen allerginen koirille, kissoille ja joillekkin jyrsijöille. Meillä on kuitenkin ollut koiria ja alkuoireiden jälkeen siedätys on tehonnut. Olen tutkinut, että chinchilla ei aiheuta samalla tavalla allergiaa kuin jotkut muut jyrsijät. Toki tiedän, että kaikki on yksilöllistä, mutta yleisesti? Ja samalla haluaisin tietää, että käykö chinchillalle häkkiin pohjapurun sijasta jotain muuta "ei niin pölyävää" kuiviketta? Kertokaa mielipiteitä ja kokemuksia!

7

2946

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tytti

      itse olen allerginen monellekin eläimelle ja pölylle, mutta chinsusta saan oireita vain kun putsaan häkin tai siivilöin hiekan, eli silloin kun heinät/hiekat/purut erityisesti lentävät. muuten ei ongelmia. käytän häkin pohjalla puuhaketta, mahtoiko mörttiröpö olla nimeltään..

      • kaikille eläimille

        Äidilläni on chinchilla.Yhes vaihees se oli miun kans samas huonees mut jouduttiin siirtää toiseen huoneesee,ku touhus niitten heinien kans.Muuten ei oo chinchilla aiheuttanu allergia oireita, pelkästää se heinä.Muistelisin lukeneeni jostai et chinchu käy allergiselle,sen turkki on nii tihee tai jotai muuta vastaavaa ettei hilse pääse läpi.Ainoa allergian aiheuttaja chinchus on siis se heinä.


      • se jolla on kokemus
        kaikille eläimille kirjoitti:

        Äidilläni on chinchilla.Yhes vaihees se oli miun kans samas huonees mut jouduttiin siirtää toiseen huoneesee,ku touhus niitten heinien kans.Muuten ei oo chinchilla aiheuttanu allergia oireita, pelkästää se heinä.Muistelisin lukeneeni jostai et chinchu käy allergiselle,sen turkki on nii tihee tai jotai muuta vastaavaa ettei hilse pääse läpi.Ainoa allergian aiheuttaja chinchus on siis se heinä.

        Kaikille eläimille voi olla allerginen! nimim. kaikille eläimille" kirjoitti, että saa allergiaoireita vain chinchun heinästä. Kysymys herää: entä jos chinchilla onkin esim. pissannut tai ulostanut heiniin, ja se aiheuttaa oireita, vaikkei chinchun hilse sitä aiheuttaisikaan?

        Allergia voi myös puhjeta vasta vuosien päästä eläimen hankinnasta. Allergiavapaata eläintä ei vaan kertakaikkiaan ole =/. Allergiaa voivat aiheuttaa myös "allergisoimattomat" fretit, kääpiösiilit ja juuri ne ks. chinhut.

        Sitten oma kokemukseni: olin 9-vuotias, ja olen aina ollut allerginen kaikille eläimille.
        No, luin lehdestä, että chinchilla ei aiheuta allergiaa.
        Lopulta olimme hakemassa pientä chinchuamme kasvattajan luota.(niisk, tämä on kuin rakkaustarina).
        Chinchillamme, tuttavallisemmin Hupu, ehti olla meillä vain 2 viikkoa, kun alkoi mieletön nuha ja pärskiminen. Myimme Hupun ja heti oireet helpottivat...

        Tämän viestin tarkoitus ei ollut pahoittaa kenenkään mieltä tai saada ketään epätoivon partaalle, vaan kertoa, että kaikki eläimet voivat aiheuttaa allergiaa.

        Mutta voihan tuollainen "siedätyshoito" auttaa jonkin verran ja allergiathan ovat yksilöllisiä, eli osalle allergikoista saattaa sopia jokin karvainen lemmikki, osalle ei taas saata käydä edes akvaariokala :(.


      • se jolla on kokemus kirjoitti:

        Kaikille eläimille voi olla allerginen! nimim. kaikille eläimille" kirjoitti, että saa allergiaoireita vain chinchun heinästä. Kysymys herää: entä jos chinchilla onkin esim. pissannut tai ulostanut heiniin, ja se aiheuttaa oireita, vaikkei chinchun hilse sitä aiheuttaisikaan?

        Allergia voi myös puhjeta vasta vuosien päästä eläimen hankinnasta. Allergiavapaata eläintä ei vaan kertakaikkiaan ole =/. Allergiaa voivat aiheuttaa myös "allergisoimattomat" fretit, kääpiösiilit ja juuri ne ks. chinhut.

        Sitten oma kokemukseni: olin 9-vuotias, ja olen aina ollut allerginen kaikille eläimille.
        No, luin lehdestä, että chinchilla ei aiheuta allergiaa.
        Lopulta olimme hakemassa pientä chinchuamme kasvattajan luota.(niisk, tämä on kuin rakkaustarina).
        Chinchillamme, tuttavallisemmin Hupu, ehti olla meillä vain 2 viikkoa, kun alkoi mieletön nuha ja pärskiminen. Myimme Hupun ja heti oireet helpottivat...

        Tämän viestin tarkoitus ei ollut pahoittaa kenenkään mieltä tai saada ketään epätoivon partaalle, vaan kertoa, että kaikki eläimet voivat aiheuttaa allergiaa.

        Mutta voihan tuollainen "siedätyshoito" auttaa jonkin verran ja allergiathan ovat yksilöllisiä, eli osalle allergikoista saattaa sopia jokin karvainen lemmikki, osalle ei taas saata käydä edes akvaariokala :(.

        kyllä tällasta kroonista nuhaa on kokoajan.. itse olen niin allerginen. mutta tämä ei todellakaan ole mitään verrattuna yhteen vietettyyn päivään koiran seurassa!

        oho chinchu rupes huutaa. mikähä sitä pelottaa:D


    • |||

      Meillä on mieheni kanssa kummallakin astma, joka vaatii päivittäistä lääkitystä. Olemme siis luonnollisesti allergisia koirille, kissoille jne. Chinchilloja meillä on ollut jo useita vuosia eikä kummallekaan ole tullut mitään oireita. Mitään ei voi luvata, koska nämäkin asiat yksilöllisiä... joskus vähän nuhaa ilmennyt huonolaatuisesta purusta, joka mahdollisesti pölisee. Käytämme mörttiröpöä, josta ei aiheudu mitään...

    • ?

      Voiko chinchilla tulla astmaselle että allergiselle.

    • accd

      Kannattaa käydä testaamassa esim. kasvattajan luona, aiheuttaako chinchilla oireita. Kasvattajat löytyy osoitteesta www.slcry.net

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1769
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      42
      1568
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      46
      1527
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe