onko se lahja lapselle vai vanhemmille?
Kouluikäinen kummipoikani saa sukulaisilta yleensä pehmeitä paketteja. Naamasta näkyy, että EVVK. Meiltä tulee lapsen joulun pelastus.
Mielestäni lapselle pitää antaa lahja, joka lasta miellyttää. No, tytölle voi pehmeä pakettikin olla lahja mutta harvemmin pojalle. Uusi (kallis) toppapuku on pikemminkin lahja (vähävaraisille) vanhemmille kuin lapselle itselleen.
Onko näin?
Pehmeä paketti lapselle...
29
1127
Vastaukset
- Sinimarjanen
olen lapsenlapsilleni, kolmelle pojalle ostanut.
Joka vuosi on noita leluja ostettu ja niitä on
niin mielettömän paljon ennestään, vaikka esillä on
aina vain yksi kolmasosa kerrallaan.
Olen kyllä mielessäni pohdiskellut, että pitäisikö
niitä lelujakin ostaa. Vanhemmat ostavat niitä
joka tapauksessa.
Lelutkin ovat muuttuneet tässä vuosien saatossa melkoisesti.suhtautumiseen tietysti vaikuttaa sekin, mitä tietää lapsen vanhemmiltaankin saavan. Jos sitä tavaraa on yllinkyllin ja aina saa mitä haluaa, ei mitään oikein osaa arvostaakkaan.
Tässä tapauksessa niin ei ole.
- RosaLiiin
ole lapselle pahaksi jos hän jo pienestä pitäen oppii arvostamaan lahjaa,
on se sitten pieni tai suuri, kova tai pehmeä.
Ja lahjanantajaa, olkoonkin se jouluna lapselle vielä joulupukki.
Lahjanantaja on kuitenkin antaessaan lahjaa ajatellut sen lapsen parhaaksi.
Ei lahjalla tarvitse kosiskella tai ostaa suosiota.ei olisi pahaksi, päinvastoin. Mutta osaavatko monetkaan tämän päivän tavarapaljoudella "hemmotellut" lapset lahjaa oikeasti arvostaa?
mies-vm56 kirjoitti:
ei olisi pahaksi, päinvastoin. Mutta osaavatko monetkaan tämän päivän tavarapaljoudella "hemmotellut" lapset lahjaa oikeasti arvostaa?
niitäkin lapsia jotka ei arvosta, - ja yltäkylläistä on, en ymmärrä sitä rojun paljoutta mitä nykyajan lapsilla on, tekisi joskus mieli viedä lapsenlapsetkin elämysmatkalle - kuukaudeksi nälän ja puutteen keskelle johonkin Kalkutan kujille, ja maahan jossa soditaan oikeasti..ja ihminen kuolee oikeasti kun siihen sattuu luoti..
Taijjan vielä toteuttaa aikomukseni, - ainakin vien tunturiin viikoksi kävelemään, ja ei yhtään puhelinta eikä peliä mukaan..:)- RosaLiiin
mies-vm56 kirjoitti:
ei olisi pahaksi, päinvastoin. Mutta osaavatko monetkaan tämän päivän tavarapaljoudella "hemmotellut" lapset lahjaa oikeasti arvostaa?
poikani antoi kummipojalleen pienen karkkipussin syntymäpäivälahjaksi.
Sankari katsoi nyrpeästi pakettia ja totesi, eikö muuta.
Siinä vaiheessa peliin astuivat viisaat vanhemmat, hissunissun kahdenkeskisellä keskustelulla.
Lapset ovat tottuneet niin suuriin ja entistä runsaampiin lahjoihin.
Pieni ja vähäinen ei tunnu miltään.
Ehkä me isovanhemmatkin voimme olla välittämässä viestiä, että pieni ja vähäinenkin voi olla lahja ja täydestä sydämestä annettu.
- kutriina : )
Ei minusta. Lapsi tarvitsee vaatteita siinä, kuin lelujakin. Ajettele miten mukava lapsen on kovana pakkasaamuna pukea lämmin toppapuku päälle kouluun lähtiessä, jos vaikka vanhemmilla ei ole oikeesti varaa tuohon.
Mutta, jokainen antaa sen lahjan, minkä haluaa.
Itse annan kummilapselle kivoja vaatteita, koska tiedän, että hänellä on leluja pilvin pimein.
Toinen vaihtoehto minulla on ollut kirjat.
Leluilla lapsi leikkii muutaman päivän ja sitten ne unohtuvat nurkkaan muiden lelujen joukkoon.
Vähän niinkuin omalla tytöllä oli aikanaan. Kaupungilta piti aina saada joku tosi ihana ja tärkeä lelu mukaan. Päästiin kotiin, niin tyttö ei enään edes muistanut, että hänelle oli joku lelu ostettu. Eli yhtä hyvin olisi voinut jättää ostamattakin, yhtä tyhjän kanssa oli.vaatteita mutta jos lapselle vaatteet on itsestäänselvyys, vanhemmat hankkivat ne joka tapauksessa.
Onhan asia sitten jo hieman toinen, jos niitä leluja on pilvin pimein. Kaikilla ei ole niinkään.- ent.tehtaantyttö
minä ainakin arvostin suuresti kun poika oli pieni ja sisareni (toinen) heistä hankki usein pojalleni kunnon talvitakin. Tai vaatteita joihin minulla ei olisi ollut rahaa.. monesti hän hankki kunnon puuvillapuseroita (marimekon), jotka kyllä olivat sellaisia jotka kestivät ja kestivät. Hänellä kun tuota rahaa oli silloin käytössä enemmänkuin minulla. Näitä leluja tuli sitten itsekin hankittua aivan riittämiin tai veljeni tai silloinen miesystäväni osteli....no, onhan tuo leluja saanut, koska nyt haluaa itse antaa omiaan sähköjunaratoja sun kauko-ohjattuja autoja pois antaa...muille lapsille...leikittäväksi. No, minä annan taas veljeni lapsille hänellä kun monta pientä...nyt.
- Pirre*
lapsen iästä, sekä perheen rahatilanteesta, - kyllä varattoman perheen lapsi iloitsee uusista vaatteistakin.
Voihan sitä laittaa siihen pehmeän paketin kätköihin jotain tosi mieluistakin tavaraa.
Minä tosin en tiedä enää yhtään millä lapset leikkivät nykyään, ja mitä heiltä niistä ihmesarjoista milloinkin puuttuu, - tietysti tukeutumalla vanhempien asiantuntijuuteen sekin asia selviää.
Ehkä on pääasia että muistaa..tosiaan on, että yleensä muistaa.
Sen kovankin lahjan hankkiminen voi tosiaan olla "taitolaji", sitä krääsää kun on jos jonkinmoista.
Vaatteet ovat kalliita ja esim. jo kunnolliset vettäpitävät rukkasetkin maksavat noin 30 euroa. Siksi mielestäni se onkin oikein hyvä lahjaidea. Kauniita lämpimiä vettäpitäviä rukkasia arvostaa jokainen lapsi, jonka sormet ovat joskus kastuneet kylmällä. Aikuinen luulee vain, että lapsen mielestä sen pitää olla aina lelu.
lelu mutta jos kaikki paketit on pehmeitä, on monen lapsen joulu pettymys, se on nähty ja koettu, ei vain luultu. Jos vanhemmatkaan eivät lasta tässä mielessä ajattele, ajattelen ainakin minä.
mies-vm56 kirjoitti:
lelu mutta jos kaikki paketit on pehmeitä, on monen lapsen joulu pettymys, se on nähty ja koettu, ei vain luultu. Jos vanhemmatkaan eivät lasta tässä mielessä ajattele, ajattelen ainakin minä.
Mp3 soittimen ja siihen sopivan cd soittimen ja levyjä. Sitten ostin myös playstation2 ja pelejä, kauko-ohjattavan ulkokäyttöisen maastoauton ja leegoja. Pehmeitä paketteja olen vienyt tuliaisina jo syksyllä ennen joulua.
- ent.tehtaantyttö
ja villasukkia ne pienet varpaat...
- viivi-amaldiina
laitan vaan pehmeitä paketteja, vanhemmat ja kummit hoitaa sen kovemman puolen.
- HTZA
Mies ostaa, poikalapselle, aina kovia paketteja.
Nainen ostaa , mieslapselle, aina kovia paketteja.
Ja muulla ei sitten ole väliäkään.- ent.tehtaantyttö
..myös jotain ylellisen pehmeitä paketteja kuten...vaikka silkkiset boxerit joissa pusuhuulelien kuvia....puss..tai kukapa mies voi vastuttaa silkkistä aamutakkia...tai kasmirvillainen kaulahuivi tai...ylellinen pehmeä neulepusero...siinä kun ne ihanat partavedet ja sticikitkin kovia paketteja siis..
nooh;) mies taas ostaa todella poikalapselle aina kovia paketteja...sähköjunarata,autorata ym.täysin samaa mieltä..nainen taas pehmeitä...paketteja...enemmänkin... - HTZA
ent.tehtaantyttö kirjoitti:
..myös jotain ylellisen pehmeitä paketteja kuten...vaikka silkkiset boxerit joissa pusuhuulelien kuvia....puss..tai kukapa mies voi vastuttaa silkkistä aamutakkia...tai kasmirvillainen kaulahuivi tai...ylellinen pehmeä neulepusero...siinä kun ne ihanat partavedet ja sticikitkin kovia paketteja siis..
nooh;) mies taas ostaa todella poikalapselle aina kovia paketteja...sähköjunarata,autorata ym.täysin samaa mieltä..nainen taas pehmeitä...paketteja...enemmänkin...kainaloon, hänellä on tavoite,
Silkkisyyttä ja pehmoutta ja hyvää tuoksua.
Ja niitä hän ostaa.
Jos nainen ostaisi nelipiippuisen kaasarin, miehensä kiihdytydautoon, joutuisi hän leipomaan, aika paljon, hyviä paakelseja, saadakseen miehen takaisin makuuhuoneeseen.
Tuohon lahjaan kykenee vain "ämmänläyskä". - ent.tehtaantyttö
HTZA kirjoitti:
kainaloon, hänellä on tavoite,
Silkkisyyttä ja pehmoutta ja hyvää tuoksua.
Ja niitä hän ostaa.
Jos nainen ostaisi nelipiippuisen kaasarin, miehensä kiihdytydautoon, joutuisi hän leipomaan, aika paljon, hyviä paakelseja, saadakseen miehen takaisin makuuhuoneeseen.
Tuohon lahjaan kykenee vain "ämmänläyskä"....sitähän varten just, näitä pehmiksii ja hyvää tuoksua...
Hyvää Joulua sulle Hatsa; ja pusu..poskelle. semmonen hellä ja pehmoinen. Multa kans;
t.friidu - HTZA
...sitähän varten just, näitä pehmiksii ja hyvää tuoksua...
Hyvää Joulua sulle Hatsa; ja pusu..poskelle. semmonen hellä ja pehmoinen. Multa kans;
t.friiduovat pusuhuuleni.
Ja tällä sekunnilla tunnet ne korvasi takana.
Uudetkaan Villasukat eivät pärjää sille mitä nyt tunnet.
- T-muna
Taisin joku aika sitten sen jossain mutkassa esittää.
- kawe
elämä on, laskelmoitua tarkoitushakuisuutta ja hyötynäkökulmaa. Se vaan piilotetaan rakkauden ja huomaavaisuuden nimikkeiden alle, niinhän...
- ent.tehtaantyttö
kawe kirjoitti:
elämä on, laskelmoitua tarkoitushakuisuutta ja hyötynäkökulmaa. Se vaan piilotetaan rakkauden ja huomaavaisuuden nimikkeiden alle, niinhän...
..kukin muuten tavallisista suomalaisista lahjoja toisilleen ostaa muutakuin Jouluna? Jos, nyt ei oteta lukuun syntymäpäiviä tms. Veikkaisin että, aika harva. Minä ainakin myönnän olevani siinä lahjahankinnassa muuten aika kehno...Minullakin on yksi naisystävä joka aina muistaa, kun tulee kylään, niin aina on kassi täynnä "lahjoja". Itsetehtyjä juttuja vielä...no minä kun vasta vierailulle hänen luokseen, niin mietin aina pääni kipeäksi, että mitä kummaa hänelle keksisin...olen yrittänyt vihjata että, jätettäisiin tämä "lahjajuttu", hän kun on tuolta Pohjoisesta kotoisin ja isosta perheestä, siellä kun tämä sellainen kulttuurijuttu ja tapa, siellä ei mennä tyhjin käsin kyläilemään...täällä taas riittää että, tulee vaan, ilman lahjoja. Ja jos, nyt väen väkisin,joku lahja niin kyllä se kaffeepaketti hyvinkin riittäisi..
- vaikkapa
..kukin muuten tavallisista suomalaisista lahjoja toisilleen ostaa muutakuin Jouluna? Jos, nyt ei oteta lukuun syntymäpäiviä tms. Veikkaisin että, aika harva. Minä ainakin myönnän olevani siinä lahjahankinnassa muuten aika kehno...Minullakin on yksi naisystävä joka aina muistaa, kun tulee kylään, niin aina on kassi täynnä "lahjoja". Itsetehtyjä juttuja vielä...no minä kun vasta vierailulle hänen luokseen, niin mietin aina pääni kipeäksi, että mitä kummaa hänelle keksisin...olen yrittänyt vihjata että, jätettäisiin tämä "lahjajuttu", hän kun on tuolta Pohjoisesta kotoisin ja isosta perheestä, siellä kun tämä sellainen kulttuurijuttu ja tapa, siellä ei mennä tyhjin käsin kyläilemään...täällä taas riittää että, tulee vaan, ilman lahjoja. Ja jos, nyt väen väkisin,joku lahja niin kyllä se kaffeepaketti hyvinkin riittäisi..
uusi tiskiharja tai luutu. Myöskin muutama hammasharja vierasvaralle olisi kiva saada.
Pyykkipulveri ja huuhteluaine on aina loppu ja tulee kuin taivaan lahja vieraan mukana. :)
Tulitikkuja meillä etsitään epätoivoisesti kun yritetään sytyttää kynttilänjämät asentautuessamme teeveen ääreen, joka meillä onneksi on omasta takaa.
Jos ei telkusta näy mitään katsomisen arvoista, niin lukisin hömppälehteä, jos olisin raskinut moiseen tuhlata rahani.
Siinäpä sinulle lahjaideaa...:) - T-muna
kawe kirjoitti:
Noinkin on nähtävissä, eiks nii...
- ent.tehtaantyttö
vaikkapa kirjoitti:
uusi tiskiharja tai luutu. Myöskin muutama hammasharja vierasvaralle olisi kiva saada.
Pyykkipulveri ja huuhteluaine on aina loppu ja tulee kuin taivaan lahja vieraan mukana. :)
Tulitikkuja meillä etsitään epätoivoisesti kun yritetään sytyttää kynttilänjämät asentautuessamme teeveen ääreen, joka meillä onneksi on omasta takaa.
Jos ei telkusta näy mitään katsomisen arvoista, niin lukisin hömppälehteä, jos olisin raskinut moiseen tuhlata rahani.
Siinäpä sinulle lahjaideaa...:)..nuohan ne aina loppu, varsinkin jos tuota lapsia tai nuoriso vielä siellä kotona. Meillä ainakin tuota pesulveria ja huuhtelu-ainetta kuluu. Vähän tässä mieheni kanssa hymyilytti kun keskinmmäinen kundi tuli joulunviettoon kotiin...niin pyykkikassi oli mukana. Isä sitten hänelle tuon pyykkitupavuoron kävi varaamassa, itse kyllä tuo nuorimies pyykkinsä pesee ei siinä mitään..Sytkärit ja tulitikit aina kateissa meilläkin..Hömppälehtiä en minäkään osta.
Mutta, täytyy minun tästä ystävästäni sanoa, hän kun sinkkuna on tai seurustelee kyllä mutta yksin asuu, ja tuon emäntäkoulun on aikanaan käynyt, niin hälläpä nuo pulverit ja huuhtelu-aineet aina on. Hyvin käytännöllinen ja JÄRKEVÄ nainen ja hyväntahtoinen...käsistään vielä taitava, miehelleniki on monet pitkävartiset saapassukat kutononut, kunnon villalangasta...nooh, kyllä tälläiselle naisihmiselle mielellään lahjoja veisi, mutta ihan totta mitä keksiä naisihmisille; jolla on jo kaikkea? Hän kun ei tuota kirjallisuutta harrasta ja ruokaa ei kehtaa viedä, alkoholia tämä nainen ei juuri käytä...kukkia joka paikka täynnä...ja jos minä joskus risteilyllä tuonne Tallinnaan yritän hänen ruokansa ja juomansa maksaa, niin ei sitä salli...
t.friidu
Sukulaistyttö joka sanoi ettei saanut ollenkaan lahjoja, vaatteita vaan!
Ainakin lapsenlapsemme osaavat arvostaa pehmeitä paketteja. Olisittepa nähneet kuusivuotiaan pikkumiehen joka selitti ukille kuinka hyvän ja lämpimän toppatakin pukki oli hänelle tuonut! No ukki oli tietenkin onnesta ymmyrkäisenä koska juuri hän tuon takin valitsi ja osti.
Ei se mitään köyhäin apua ole. Ainakin itse olin aikoinaan tosi tyytyväinen lasten vaatelalahjoista. Nykyaikana lapset vaan on opetettu niin kaiken tavaran perään ettei aina muisteta että ne mummon neulomat sukat on myös lahjoja.
Ostakaa ja tehkää vaan pehmeitäkin paketteja, ne lämmittävät lapsia ja aikuisia.- Anskuliini
lastenlasta ja kun tsekkasin mitä lahjoja heille on, niin on sekä kovia että pehmeitä.
Tiedän, että 13v. poika hymyilee leveästi, kun kovasta paketista tulee dvd ja pehmeästä samaan teemaan huppari ja vielä tulee "merkkidödö" kaverille, jonka ääni välillä särähtää.
Pikkuinen saa myös "lempparisarjansa" dvd:n ja mummun kutomaa pehmoista pakkasten varalle.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀784280BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että1933518- 1992885
Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome682746Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main442646- 571176
- 781120
Aitolehti Capital
HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle2381012- 57909
MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka
Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t114899