Minnesota

hoito!

Ihan tässä keski-ikäinen holisti sai kylmiä väreitä kun luin heidän sivuja. Voiko enempää osua omalle kohdalle! Mutta uskon kuitenkin että onnistun vielä ilman esin heidän hoitoa. Tänä vuonna on ollut 6vk ja 4vk jaksot kuivilla. Uskon että rakas vaimoni auttaa minulle vielä toivon elämään. Tuskin sitä enää paljon on jäljellä jos jatkan tätä. Viimeisen 6vk kuivan kauden jälkeen on myös vaimoni tajunnut etten voi juoda edes sitä kuuluisaa yhtä. Siitä se taas lähti ja yritän lopettaa. En tee sitä itseni takia vaan lasten ja vaimoni. Olen mielestäni kuitenkin hyvässä asemassa koska tiedostan ongelmani. Pelottaa kuitenkin tulevaisuus ilman alkoholia jota olen käyttänyt "seurustelujuomana". Mene minne menet ja aina siellä juodaan. Mulla on vain yksi kaveri joka on raitistunut. En etsi vastauksia tms vaan kerroin oman tarinani teille jotka jaksoitte lukea tämän.
Ps. kavereiden haudoilla kävin tänään ja sain lisää potkua (raitistumiseen)!

16

834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valitsemallesi

      tielle. minäkin yritin ja yritin yksin hampaat irvessä raitistua mutta se oli helvettiä kaikille.pitkähkön kuivan kauden jälkeen join, onneksi join ja tajusin mennä minnesotaan hoitoon. en enää ole kuivilla vaan raittiina. raitistuin ihan itseni vuoksi sillä vain se kantaa elämään raittiina.

    • Holizon

      Joulu on tulossa, ja kaikkine välipäivineen se on aina ollut "sosiaalisesti luvallista" juopotteluaikaa (kuten erilaiset tilastot kertovat).

      Olen itsekin päässyt alkoholista eroon Minnesota-mallisen hoidon avulla. Se tapahtui reilut kahdeksan vuotta sitten.
      Näinä raittiina vuosina olen tajunnut monta juopotteluun liittyvää tosiasiaa, joita juodessa en edes nähnyt(halunnut nähdä).

      Ensiksikin, noista kuivista jaksoistasi.
      Useimmat alkoholistien puolisot (ja lapset) ovat sitä mieltä, että juuri nuo "kuivattelut" ovat perheenjäsenille kaikkein helvetillisintä aikaa. Silloin he pelkäävät kaikkein eniten aiheuttavansa omilla toimillaan juomisen alkamisen. He siis syyttävät itseään siitä, että sinä alat taas juomaan.

      Toisekseen, kun kerroit lopettavasi juomisen perheesi takia, se on suuri virhe!
      Pienikin eripura, tai pieni väärä teko joltain perheen jäseneltä, ja sinä saat itsellesi hyvän syyn juoda taas. Näin se yleensä menee, kun alkoholisti tarvitsee aina sen ulkopuolisen syyn juomiselleen. Vaikka todellinen syy juomiseen on kuitenkin alkoholistissa itsessään, nimittäin sairaus nimeltä alkoholismi.
      Siksi ne jotka onnistuvat lopettamaan juomisen, tekevät sen nimenomaan itsensä takia, eivät puolison tai lastensa takia.

      Kolmanneksi, alkoholismi on sairaus, jota sairastaa aina koko perhe!
      Siksi pelkkä juomisen lopettaminen ei vielä riitä. Silloin itse sairaus voi edelleen hyvin, ja sekä alkoholisti, että perheenjäsenet oireilevat vuosiakin, elleivät saa asianmukaista hoitoa sairauksiinsa.
      Siksi ominvoimin juomisensa lopettaneet palaavat yleensä hyvinkin pian "rakkaimpansa" pariin, kuten omasta kokemuksestasi hyvin tiedät.

      Kun olet juonut kuitenkin jo vuosikausia, ja ylläpitänyt perheessäsi todellista perhehelvettiä, haluaa myös vaimosi auttaa sinua lopettamaan juomisen.
      Mutta hän ei kuitenkaan voi sinua auttaa, ei mitenkään. Vaimosi voi auttaa sinua vain juomaan lisää, tämä on fakta.
      Juomisen lopettamisen sinä tarvitset tukea, mutta sitä tukea eivät perheenjäsenesi osaa sinulle antaa. Päinvastoin hekin tarvitsevat tukea omasta "alkoholismistaan" toipumiseen, ja siinä sinä voit kyllä tukea heitä.
      Mutta sinä tarvitset vertaistukea, ja sitä saat vain muilta raitistuneilta alkoholisteilta. Muut eivät yksinkertaisesti osaa sitä antaa.

      Sinä todennäköisesti yrität lopettaa juomisen itse, kuten kerroit.
      Se tulee olemaan hyvin vaikeaa aikaa, sekä sinulle että perheellesi. Toisaalta se aika vie sinua retkahduksineen yhä lähemmäs sitä hetkeä, jolloin olet valmis ottamaan apua vastaan. Mutta se voi myös tuoda sen toisen vaihtoehdon, sen josta itsekin mainitsit.
      Alkoholismi on suurin työikäisten kuolisyy länsimaissa.

      En toivota sinulle tsemppiä, sillä sitä sinä et tarvitse. Sinä tarvitset apua, ja sitä en toivottamalla sinulle voi antaa.
      Hyvää Joulua kuitenkin sinulle ja ennenkaikkea perheellesi.

    • oli taas mahdutettu

      yhteen tarinaan.Hoh hoijaa...

      • Minnesota-hoidosta sain avun

        Itse elettynä nuo seikat ovat minulle mitä suurimmassa määrin tosiasioita, ei mitään puhki kuluneita hokemia, mitä klisee tarkoittaa. Niiden kirjoittaja oli mielestäni tehnyt hyvää työtä ja varmasti auttamisen mielellä.
        Edellisen kirjoittajalle puolestaan ripaus joulumieltä ja lauluksi vaikkapa "Klisee, klisee, kulkunen..."


      • Holizon
        Minnesota-hoidosta sain avun kirjoitti:

        Itse elettynä nuo seikat ovat minulle mitä suurimmassa määrin tosiasioita, ei mitään puhki kuluneita hokemia, mitä klisee tarkoittaa. Niiden kirjoittaja oli mielestäni tehnyt hyvää työtä ja varmasti auttamisen mielellä.
        Edellisen kirjoittajalle puolestaan ripaus joulumieltä ja lauluksi vaikkapa "Klisee, klisee, kulkunen..."

        Kaveri purkaa omaa pahaa oloaan, ei siitä juurikaan kannata välittää.

        Minnesotahoito on siinä mielessä ainutlaatuinen, että siellä ei suvaita huijareita.
        Mikäli hoitojakson aikana käy ilmi, että joku ei haluakaan raitistua, hän lentää hoidosta ulos kuin leppäkeihäs. Tämä käytäntö on välttämätön muita potilaita kohtaan, sillä toipumisen alkuvaiheessa ei kenenkään tarvisi sietää minkäänlaista provosointia.

        Näistä "uloslentäneistä" sata prosenttia (100%) on jatkanut juomistaan, ja tottakai se harmittaa jälkeenpäin, kun juominen tuo koko ajan vaan lisää pahaa oloa.
        Tätä pahaa oloaan monet "minnesota-vastaiset" täällä sitten purkavat.

        Sinulle voin toivottaa hyvää ja raitista joulua.


      • Minne- johtajat
        Holizon kirjoitti:

        Kaveri purkaa omaa pahaa oloaan, ei siitä juurikaan kannata välittää.

        Minnesotahoito on siinä mielessä ainutlaatuinen, että siellä ei suvaita huijareita.
        Mikäli hoitojakson aikana käy ilmi, että joku ei haluakaan raitistua, hän lentää hoidosta ulos kuin leppäkeihäs. Tämä käytäntö on välttämätön muita potilaita kohtaan, sillä toipumisen alkuvaiheessa ei kenenkään tarvisi sietää minkäänlaista provosointia.

        Näistä "uloslentäneistä" sata prosenttia (100%) on jatkanut juomistaan, ja tottakai se harmittaa jälkeenpäin, kun juominen tuo koko ajan vaan lisää pahaa oloa.
        Tätä pahaa oloaan monet "minnesota-vastaiset" täällä sitten purkavat.

        Sinulle voin toivottaa hyvää ja raitista joulua.

        Saavat siitä huolimatta sen 5500 euroa?


      • Holizon
        Minne- johtajat kirjoitti:

        Saavat siitä huolimatta sen 5500 euroa?

        Ohhoh, mikä väite!
        Otappa nyt selvää ensin.


      • myllyhoidossa?
        Holizon kirjoitti:

        Kaveri purkaa omaa pahaa oloaan, ei siitä juurikaan kannata välittää.

        Minnesotahoito on siinä mielessä ainutlaatuinen, että siellä ei suvaita huijareita.
        Mikäli hoitojakson aikana käy ilmi, että joku ei haluakaan raitistua, hän lentää hoidosta ulos kuin leppäkeihäs. Tämä käytäntö on välttämätön muita potilaita kohtaan, sillä toipumisen alkuvaiheessa ei kenenkään tarvisi sietää minkäänlaista provosointia.

        Näistä "uloslentäneistä" sata prosenttia (100%) on jatkanut juomistaan, ja tottakai se harmittaa jälkeenpäin, kun juominen tuo koko ajan vaan lisää pahaa oloa.
        Tätä pahaa oloaan monet "minnesota-vastaiset" täällä sitten purkavat.

        Sinulle voin toivottaa hyvää ja raitista joulua.

        Tiedätkö, onko myllyhoidossa Kalliolassa sama käytäntö? Kuulostaa järkevältä, varsinkin, jos itse maksaa hoitonsa, mikä summa ei ole niin vähäinen!


    • mahdollista..

      saada vaimosi mukaan tähän ketjuun kirjoittamaan oma näkemys ja oppimaan asiaa ?

      tuossa yllä on kirjoitus missä ei ole mitään ylimääräistä.
      luethan sen tarkasti. se on totta.

      • kirjoittaa vaimon

        osuuden.Niinhän tämä palsta toimii.


    • Eilen Käymässä

      Minnessä syötiin Joulukinkkua!
      Tunnelmat olivat leppoisat.
      Menossa on läheisviikonloppu, joka päättyy maanantaina.
      Iloista ja tyytyväistä olivat potilaat, läheiset ja terapeutit.
      Kiitos sinne Minneen!

      • läheisviikonloppu

        askarruttaa potilasta niin ettei varmasti kovin iloiselta tunnu. sunnuntai vasta päästää kaiken ilon ja riemun esiin. näin on ollut en tiedä josko potilaat olisivat erilaisia kuin minun hoidon aikana.


      • joku naureskelee
        läheisviikonloppu kirjoitti:

        askarruttaa potilasta niin ettei varmasti kovin iloiselta tunnu. sunnuntai vasta päästää kaiken ilon ja riemun esiin. näin on ollut en tiedä josko potilaat olisivat erilaisia kuin minun hoidon aikana.

        Eiköhän ne kaikki potilaat naureskele,jotka tekivät stoorinsa tosissaan ja mitään salaamatta myös kertoivat sen terapiaryhmässään.
        Eihän läheisviikonloppu tuon jälkeen miltään tuntunut. Lähinnä vilkuiltiin taaksepäin kavereita, kun läheiset kertoivat omat versionsa tarinoistamme. Hehän jo tiesivät kuinka näytelmä kehittyi.

        Potilas 800 ja risat.


    • Tisipojanoijka

      Minnesota on kallis ja harva tulee ulos raittiina.

      • Joviisivuotta

        Minnesota on kallis mutta moni tulee ulos raittiina.


      • Akat_ja_Kristian
        Joviisivuotta kirjoitti:

        Minnesota on kallis mutta moni tulee ulos raittiina.

        Miten se Minnesota toimii ja minne pitää mennä? Maksaako sossu?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe