onko vielä ketään muita täällä jotka oltiin silloin Suomen viimeisessä "kolitrampissa" 60-luvulla. Esimerkiksi reissulla Leningrad - Westhartlepool, kun oltiin kyljellään Pohjanmerellä lankkulastissa. Pitäis kyllä olla, mun laskujen mukaan ollaan n. 60 - 75 vuotiaita nyt, ja meno jatkuu ; ))
Ilmoitelkaa itsestänne !!!
s/s Theseus
23
2674
Vastaukset
- Martinniemen poika
Kaverini Kalevi Kauppi seilasi Teseuksessa (Anchor Shipping Oy) noihin aikoihin. Kale asuu Englannissa, puh. 040 5654694, lankapuhelin Englantiin soitettuna: (0)151 3559881.
- Raste
Terveiset Kaleville,vuokrattiin Kemissä auto fiiperin ferrari "Rabant" käväistiin sillä Martinniemessä ja Patelassa .
- Tooto
ss. Rigel. FÅA tais olla viimeinen kolistimmi.
Thetis. yritettiin takaisin paksuölly stimmistä
koliin. Ei onnistunut. Välimerelle jäi.
Red: Korpoo osti romun nimellä "Contella"- Tooto
Korjaus.
#Thetis"
- tooto
Siie aikaan kaikilla laivoilla oli vähän slagsiidaa. Täkkilastissa.
Määoon seilaanut kolitrampaessa'
Hakuni
Rigel
Ja monessa oljytrampissa.
[email protected]- lemppari
Mielestäni pohjoismaiden viimeinen kolistimmi kauppalaiva oli s/s Airisto.Viimeinen muu kolistimmi Suomessa oli MKH:n Hyöky,vielä -80 luvun loppupuolella höyrysi Reposaaresta käsin,kunnes runko havaittiin heikoksi!!
- Tooto
lemppari kirjoitti:
Mielestäni pohjoismaiden viimeinen kolistimmi kauppalaiva oli s/s Airisto.Viimeinen muu kolistimmi Suomessa oli MKH:n Hyöky,vielä -80 luvun loppupuolella höyrysi Reposaaresta käsin,kunnes runko havaittiin heikoksi!!
Aivan oikein. s/s Airisto ja risti perään muistolle.
s/s Hyöky ei taida samaan mauselomiuun päästä.
Kas kun, on niitä kolistimmejä vieläkin ja vakinaisessa linja liikeenteessä. Tukholman lähi vesillä esim: s/s Mariefred ja s/s Blidö.
Mutta kun. Rahoituksesta huolehtii erinäiset säätiöt. Että ne on ikään kuin teholla respiraattorissa.
s/s Airisto taisi olla viimeinen ilman museo apua "jotenkuten pystyssä" seilaava kolistimmi.
Ja. Terkkuja lempparille. Ei taideta enää muutaman vuoden päästä tietää että mikä ihmeen ammatti se semmonen on (oli)
Hyvää joulua toivoo Tooto. [email protected] - jaska
Tooto kirjoitti:
Aivan oikein. s/s Airisto ja risti perään muistolle.
s/s Hyöky ei taida samaan mauselomiuun päästä.
Kas kun, on niitä kolistimmejä vieläkin ja vakinaisessa linja liikeenteessä. Tukholman lähi vesillä esim: s/s Mariefred ja s/s Blidö.
Mutta kun. Rahoituksesta huolehtii erinäiset säätiöt. Että ne on ikään kuin teholla respiraattorissa.
s/s Airisto taisi olla viimeinen ilman museo apua "jotenkuten pystyssä" seilaava kolistimmi.
Ja. Terkkuja lempparille. Ei taideta enää muutaman vuoden päästä tietää että mikä ihmeen ammatti se semmonen on (oli)
Hyvää joulua toivoo Tooto. [email protected]kovaa ja työtä kuitenkin, kesti monta kuukautta ennenkuin kaikki kolipöly oli pesty pois nahasta ja etenkin sielusta (ei koskaan mielestä).
Vaikka joka vahdin jälkeen käytiinkin "stimmisaunasssa" niin tytöt joka kapakassa ja satamassa haistoivat jätkän, "ai, oletko lemppari" ;o)) - Tooto
jaska kirjoitti:
kovaa ja työtä kuitenkin, kesti monta kuukautta ennenkuin kaikki kolipöly oli pesty pois nahasta ja etenkin sielusta (ei koskaan mielestä).
Vaikka joka vahdin jälkeen käytiinkin "stimmisaunasssa" niin tytöt joka kapakassa ja satamassa haistoivat jätkän, "ai, oletko lemppari" ;o))Juu. Stimmisaunassa. s/s Hakunissa oli oikein hyvä. Puugarneeraus ja kaikki. s/s Thetis oli toista luokkaa. Rautaskotit ja vessat samassa sapissa. Kuivaa paskapaperia ei tunnettu.
No.Se siitä. Mutta mitä ne tytöt sulle sano kun haistoivat että oot trimmari. Kato, en tiiä, kun seilasin siihen aikaan täkki päällä.
Mulle sanoivat että. You like mi, you gif mi one cicarret. You love mi. you gif mi 2£. - Stimmitopissa
lemppari kirjoitti:
Mielestäni pohjoismaiden viimeinen kolistimmi kauppalaiva oli s/s Airisto.Viimeinen muu kolistimmi Suomessa oli MKH:n Hyöky,vielä -80 luvun loppupuolella höyrysi Reposaaresta käsin,kunnes runko havaittiin heikoksi!!
Viimeinen mäntähöyrykoneella varustettu stimmipaatti oli Ilmari Tuulen s/s Narvi, joka myytiin kreikkalaisille 1974. Ex- Talo -60, Lake Ontsario -67, jolloin Ilmari Tuuli osti laivan.
Oli aika isaokin 6752 brt. 134 metrinen.
Stimmitopissa - stimmitopissa
Stimmitopissa kirjoitti:
Viimeinen mäntähöyrykoneella varustettu stimmipaatti oli Ilmari Tuulen s/s Narvi, joka myytiin kreikkalaisille 1974. Ex- Talo -60, Lake Ontsario -67, jolloin Ilmari Tuuli osti laivan.
Oli aika isaokin 6752 brt. 134 metrinen.
StimmitopissaKorjaus
Nimi piti olla Lake Ontario
sama
- matkustaja
Hei vaan!
En ollut mukana tuolla matkalla, mutta minulla on jossain kaapissa kuva Teseuksesta, kun se on kallellaan päästyään tuolta matkalta Englantiin satamaan.
Paikalliset viranomaiset ovat kuuleman mukaan todenneet aluksesta, että Very Dangerous ship.
Ymmärtääkseni Teseusta oli hyvin vaikeaa pitää pystyssä, sillä se tahtoi aina olla vinossa jompaan kumpaan suuntaan.
Että sillai.- jaska
kiitos, vähän myöhäinen vastaus mutta koko ajan vielä liikkeellä ; )) Oiskohan mahdollista saada jollakin konstilla se sinulla oleva kuvasi ja lehtileikkele. Omani on hävinnyt elämän myrskyissä, ei merellä.
osoitteeni on: loupe-m-@suomi 24.fi
Kiitos !
- masa
mun faija on ollut 50-luvulla- ja 60-luvun alussa
Tarsiksessa, Theseuksessa ja Thetiksessä. (synt. 1930).- Jungmanni 1957
Silloin v. 1957 oli Tarsiksessa neljä miestä, jotka olivat -30 syntyneitä. Kaksi perämiestä, yksi pulimatruusi ja yksi kokki. Laiva romutettiin1959, joten ei -60 luvulla ole voinut seilata Tarsiksessa.
Junkki - Voi noita aikoja
Oliko isäsi P.P
Tapasin hänet Toppilassa joskus 60-luvulla. En ole enää varma oliko Teseua vai Thetis, mutta olilivat juuri tulleet Afrikan keikalta. P.P:llä oli apina olalla, kun juteltiin.
Olimme yhtäaikaa Tarsiksessa. - seacaptain
Voi noita aikoja kirjoitti:
Oliko isäsi P.P
Tapasin hänet Toppilassa joskus 60-luvulla. En ole enää varma oliko Teseua vai Thetis, mutta olilivat juuri tulleet Afrikan keikalta. P.P:llä oli apina olalla, kun juteltiin.
Olimme yhtäaikaa Tarsiksessa.Moi!
Minun isäni oli P.P.
Hän oli useassa Anchorshippingin laivassa.
Viimeiset vuodet Thetiksessä kipparina vuoteen -63 , jolloin se myytiin Mäntyluodossa
Tämän jälkeen hän jäi maihin luotsiksi ensin Kustaviin sitten Raumalle.
Edelleen hyvissä voimissa ja asuua Vanhassa Raumassa. - Tarsiksen junkki
seacaptain kirjoitti:
Moi!
Minun isäni oli P.P.
Hän oli useassa Anchorshippingin laivassa.
Viimeiset vuodet Thetiksessä kipparina vuoteen -63 , jolloin se myytiin Mäntyluodossa
Tämän jälkeen hän jäi maihin luotsiksi ensin Kustaviin sitten Raumalle.
Edelleen hyvissä voimissa ja asuua Vanhassa Raumassa.Hei
Olisi kiva olla yhteydessä häneen. Olen tehnyt kirjan, jossa kerron meidän Islannin matkasta kesällä 1957. Hän oli mukava perämies.
Tarsiksen jungmanni - Tarsiksen junkki
seacaptain kirjoitti:
Moi!
Minun isäni oli P.P.
Hän oli useassa Anchorshippingin laivassa.
Viimeiset vuodet Thetiksessä kipparina vuoteen -63 , jolloin se myytiin Mäntyluodossa
Tämän jälkeen hän jäi maihin luotsiksi ensin Kustaviin sitten Raumalle.
Edelleen hyvissä voimissa ja asuua Vanhassa Raumassa.Terve
Mitenkähän saisin hänen osoitteensa, voisin laittaa tuon kirjan lahjaksi.
P.U
- kale.k.
laivan nimi oli Teseus.olin siinä n.6 kk.uffarikallena.laaksiida oli tosi kamala.ensin kallistui oikealle ja sitten rajusti vasemmalle.kaikilla oli hankalat oltavat piti seiniä pitkin kävellä.lämmittäjät noitui koneessa kun piti kolia heittää fyyriin.ei ollut kuin yks kattila toiminnassa.vauhtia 3 solmua mutta lasti meni perille ei lankkuakaan mereen.se oli tosi merimiestaidon näyte.
- teseus
Anchor Shippingista ovat keranneet Aanimereen tietoja ja kuviakin. on tama teseuskin. http://www.aanimeri.fi/anchorshippinghistoria
- vaippari
Noissa vanhoissa kolitrampeissa oli todella pienet painolastitankit ja täkkilastissa oltaessa bunkkerien vähentyessä laivoista tuli tuli "topheviä" ja ne retkahtivat jompaan kumpaan suuntaan slagsiidaan.
Olimme Ramsdalin kanssa Maltalla bunkraamassa ja slagsiida oli 16 astetta. Bunkrauksen jälkeen laiva oli taas kutakuinkin suora, mutta perillä Haifassa makasimme taas kallellaan.
Oletteko kuulleet sellaisesta käsitteestä kuin konemestarislagsida. Sen tekivät konemestarit, pääkone voiteli kuulemma helpommin. Ehkä joku vanha mestari tietäisi tämän paremmin.
Muistan kyllä tuon Theseuksen. Samoin kuin Tarsis. Ei ollut muuta valkoväriä kuin nimi ja kotipaikka.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!871959- 821780
- 511410
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai471357- 1461328
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481252Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1141108Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!231032- 39965
Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen59952