s/s Theseus

"Jaska"

onko vielä ketään muita täällä jotka oltiin silloin Suomen viimeisessä "kolitrampissa" 60-luvulla. Esimerkiksi reissulla Leningrad - Westhartlepool, kun oltiin kyljellään Pohjanmerellä lankkulastissa. Pitäis kyllä olla, mun laskujen mukaan ollaan n. 60 - 75 vuotiaita nyt, ja meno jatkuu ; ))
Ilmoitelkaa itsestänne !!!

23

2674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Martinniemen poika

      Kaverini Kalevi Kauppi seilasi Teseuksessa (Anchor Shipping Oy) noihin aikoihin. Kale asuu Englannissa, puh. 040 5654694, lankapuhelin Englantiin soitettuna: (0)151 3559881.

      • Raste

        Terveiset Kaleville,vuokrattiin Kemissä auto fiiperin ferrari "Rabant" käväistiin sillä Martinniemessä ja Patelassa .


    • Tooto

      ss. Rigel. FÅA tais olla viimeinen kolistimmi.
      Thetis. yritettiin takaisin paksuölly stimmistä
      koliin. Ei onnistunut. Välimerelle jäi.
      Red: Korpoo osti romun nimellä "Contella"

      • Tooto

        Korjaus.
        #Thetis"


    • tooto

      Siie aikaan kaikilla laivoilla oli vähän slagsiidaa. Täkkilastissa.
      Määoon seilaanut kolitrampaessa'
      Hakuni
      Rigel
      Ja monessa oljytrampissa.

      [email protected]

      • lemppari

        Mielestäni pohjoismaiden viimeinen kolistimmi kauppalaiva oli s/s Airisto.Viimeinen muu kolistimmi Suomessa oli MKH:n Hyöky,vielä -80 luvun loppupuolella höyrysi Reposaaresta käsin,kunnes runko havaittiin heikoksi!!


      • Tooto
        lemppari kirjoitti:

        Mielestäni pohjoismaiden viimeinen kolistimmi kauppalaiva oli s/s Airisto.Viimeinen muu kolistimmi Suomessa oli MKH:n Hyöky,vielä -80 luvun loppupuolella höyrysi Reposaaresta käsin,kunnes runko havaittiin heikoksi!!

        Aivan oikein. s/s Airisto ja risti perään muistolle.
        s/s Hyöky ei taida samaan mauselomiuun päästä.
        Kas kun, on niitä kolistimmejä vieläkin ja vakinaisessa linja liikeenteessä. Tukholman lähi vesillä esim: s/s Mariefred ja s/s Blidö.
        Mutta kun. Rahoituksesta huolehtii erinäiset säätiöt. Että ne on ikään kuin teholla respiraattorissa.
        s/s Airisto taisi olla viimeinen ilman museo apua "jotenkuten pystyssä" seilaava kolistimmi.

        Ja. Terkkuja lempparille. Ei taideta enää muutaman vuoden päästä tietää että mikä ihmeen ammatti se semmonen on (oli)

        Hyvää joulua toivoo Tooto. [email protected]


      • jaska
        Tooto kirjoitti:

        Aivan oikein. s/s Airisto ja risti perään muistolle.
        s/s Hyöky ei taida samaan mauselomiuun päästä.
        Kas kun, on niitä kolistimmejä vieläkin ja vakinaisessa linja liikeenteessä. Tukholman lähi vesillä esim: s/s Mariefred ja s/s Blidö.
        Mutta kun. Rahoituksesta huolehtii erinäiset säätiöt. Että ne on ikään kuin teholla respiraattorissa.
        s/s Airisto taisi olla viimeinen ilman museo apua "jotenkuten pystyssä" seilaava kolistimmi.

        Ja. Terkkuja lempparille. Ei taideta enää muutaman vuoden päästä tietää että mikä ihmeen ammatti se semmonen on (oli)

        Hyvää joulua toivoo Tooto. [email protected]

        kovaa ja työtä kuitenkin, kesti monta kuukautta ennenkuin kaikki kolipöly oli pesty pois nahasta ja etenkin sielusta (ei koskaan mielestä).
        Vaikka joka vahdin jälkeen käytiinkin "stimmisaunasssa" niin tytöt joka kapakassa ja satamassa haistoivat jätkän, "ai, oletko lemppari" ;o))


      • Tooto
        jaska kirjoitti:

        kovaa ja työtä kuitenkin, kesti monta kuukautta ennenkuin kaikki kolipöly oli pesty pois nahasta ja etenkin sielusta (ei koskaan mielestä).
        Vaikka joka vahdin jälkeen käytiinkin "stimmisaunasssa" niin tytöt joka kapakassa ja satamassa haistoivat jätkän, "ai, oletko lemppari" ;o))

        Juu. Stimmisaunassa. s/s Hakunissa oli oikein hyvä. Puugarneeraus ja kaikki. s/s Thetis oli toista luokkaa. Rautaskotit ja vessat samassa sapissa. Kuivaa paskapaperia ei tunnettu.
        No.Se siitä. Mutta mitä ne tytöt sulle sano kun haistoivat että oot trimmari. Kato, en tiiä, kun seilasin siihen aikaan täkki päällä.
        Mulle sanoivat että. You like mi, you gif mi one cicarret. You love mi. you gif mi 2£.


      • Stimmitopissa
        lemppari kirjoitti:

        Mielestäni pohjoismaiden viimeinen kolistimmi kauppalaiva oli s/s Airisto.Viimeinen muu kolistimmi Suomessa oli MKH:n Hyöky,vielä -80 luvun loppupuolella höyrysi Reposaaresta käsin,kunnes runko havaittiin heikoksi!!

        Viimeinen mäntähöyrykoneella varustettu stimmipaatti oli Ilmari Tuulen s/s Narvi, joka myytiin kreikkalaisille 1974. Ex- Talo -60, Lake Ontsario -67, jolloin Ilmari Tuuli osti laivan.
        Oli aika isaokin 6752 brt. 134 metrinen.
        Stimmitopissa


      • stimmitopissa
        Stimmitopissa kirjoitti:

        Viimeinen mäntähöyrykoneella varustettu stimmipaatti oli Ilmari Tuulen s/s Narvi, joka myytiin kreikkalaisille 1974. Ex- Talo -60, Lake Ontsario -67, jolloin Ilmari Tuuli osti laivan.
        Oli aika isaokin 6752 brt. 134 metrinen.
        Stimmitopissa

        Korjaus
        Nimi piti olla Lake Ontario
        sama


    • matkustaja

      Hei vaan!

      En ollut mukana tuolla matkalla, mutta minulla on jossain kaapissa kuva Teseuksesta, kun se on kallellaan päästyään tuolta matkalta Englantiin satamaan.

      Paikalliset viranomaiset ovat kuuleman mukaan todenneet aluksesta, että Very Dangerous ship.

      Ymmärtääkseni Teseusta oli hyvin vaikeaa pitää pystyssä, sillä se tahtoi aina olla vinossa jompaan kumpaan suuntaan.

      Että sillai.

      • jaska

        kiitos, vähän myöhäinen vastaus mutta koko ajan vielä liikkeellä ; )) Oiskohan mahdollista saada jollakin konstilla se sinulla oleva kuvasi ja lehtileikkele. Omani on hävinnyt elämän myrskyissä, ei merellä.
        osoitteeni on: loupe-m-@suomi 24.fi
        Kiitos !


    • masa

      mun faija on ollut 50-luvulla- ja 60-luvun alussa
      Tarsiksessa, Theseuksessa ja Thetiksessä. (synt. 1930).

      • Jungmanni 1957

        Silloin v. 1957 oli Tarsiksessa neljä miestä, jotka olivat -30 syntyneitä. Kaksi perämiestä, yksi pulimatruusi ja yksi kokki. Laiva romutettiin1959, joten ei -60 luvulla ole voinut seilata Tarsiksessa.
        Junkki


      • Voi noita aikoja

        Oliko isäsi P.P
        Tapasin hänet Toppilassa joskus 60-luvulla. En ole enää varma oliko Teseua vai Thetis, mutta olilivat juuri tulleet Afrikan keikalta. P.P:llä oli apina olalla, kun juteltiin.
        Olimme yhtäaikaa Tarsiksessa.


      • seacaptain
        Voi noita aikoja kirjoitti:

        Oliko isäsi P.P
        Tapasin hänet Toppilassa joskus 60-luvulla. En ole enää varma oliko Teseua vai Thetis, mutta olilivat juuri tulleet Afrikan keikalta. P.P:llä oli apina olalla, kun juteltiin.
        Olimme yhtäaikaa Tarsiksessa.

        Moi!

        Minun isäni oli P.P.
        Hän oli useassa Anchorshippingin laivassa.
        Viimeiset vuodet Thetiksessä kipparina vuoteen -63 , jolloin se myytiin Mäntyluodossa

        Tämän jälkeen hän jäi maihin luotsiksi ensin Kustaviin sitten Raumalle.
        Edelleen hyvissä voimissa ja asuua Vanhassa Raumassa.


      • Tarsiksen junkki
        seacaptain kirjoitti:

        Moi!

        Minun isäni oli P.P.
        Hän oli useassa Anchorshippingin laivassa.
        Viimeiset vuodet Thetiksessä kipparina vuoteen -63 , jolloin se myytiin Mäntyluodossa

        Tämän jälkeen hän jäi maihin luotsiksi ensin Kustaviin sitten Raumalle.
        Edelleen hyvissä voimissa ja asuua Vanhassa Raumassa.

        Hei
        Olisi kiva olla yhteydessä häneen. Olen tehnyt kirjan, jossa kerron meidän Islannin matkasta kesällä 1957. Hän oli mukava perämies.
        Tarsiksen jungmanni


      • Tarsiksen junkki
        seacaptain kirjoitti:

        Moi!

        Minun isäni oli P.P.
        Hän oli useassa Anchorshippingin laivassa.
        Viimeiset vuodet Thetiksessä kipparina vuoteen -63 , jolloin se myytiin Mäntyluodossa

        Tämän jälkeen hän jäi maihin luotsiksi ensin Kustaviin sitten Raumalle.
        Edelleen hyvissä voimissa ja asuua Vanhassa Raumassa.

        Terve
        Mitenkähän saisin hänen osoitteensa, voisin laittaa tuon kirjan lahjaksi.
        P.U


    • kale.k.

      laivan nimi oli Teseus.olin siinä n.6 kk.uffarikallena.laaksiida oli tosi kamala.ensin kallistui oikealle ja sitten rajusti vasemmalle.kaikilla oli hankalat oltavat piti seiniä pitkin kävellä.lämmittäjät noitui koneessa kun piti kolia heittää fyyriin.ei ollut kuin yks kattila toiminnassa.vauhtia 3 solmua mutta lasti meni perille ei lankkuakaan mereen.se oli tosi merimiestaidon näyte.

    • vaippari

      Noissa vanhoissa kolitrampeissa oli todella pienet painolastitankit ja täkkilastissa oltaessa bunkkerien vähentyessä laivoista tuli tuli "topheviä" ja ne retkahtivat jompaan kumpaan suuntaan slagsiidaan.
      Olimme Ramsdalin kanssa Maltalla bunkraamassa ja slagsiida oli 16 astetta. Bunkrauksen jälkeen laiva oli taas kutakuinkin suora, mutta perillä Haifassa makasimme taas kallellaan.
      Oletteko kuulleet sellaisesta käsitteestä kuin konemestarislagsida. Sen tekivät konemestarit, pääkone voiteli kuulemma helpommin. Ehkä joku vanha mestari tietäisi tämän paremmin.
      Muistan kyllä tuon Theseuksen. Samoin kuin Tarsis. Ei ollut muuta valkoväriä kuin nimi ja kotipaikka.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

      Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      87
      1959
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

      Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      82
      1780
    3. Tiedätkö et olet

      Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      51
      1410
    4. Nyt tiedän

      Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      47
      1357
    5. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      146
      1328
    6. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      48
      1252
    7. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      114
      1108
    8. Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla

      Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!
      Puolanka
      23
      1032
    9. Teki mieli

      Huutaa meidän nimet tänne, niin ei jäisi epäselvyyttä. Ikävä sinua urpo.
      Ikävä
      39
      965
    10. Tiedän kyllä sen

      Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      59
      952
    Aihe