s/s Theseus

"Jaska"

onko vielä ketään muita täällä jotka oltiin silloin Suomen viimeisessä "kolitrampissa" 60-luvulla. Esimerkiksi reissulla Leningrad - Westhartlepool, kun oltiin kyljellään Pohjanmerellä lankkulastissa. Pitäis kyllä olla, mun laskujen mukaan ollaan n. 60 - 75 vuotiaita nyt, ja meno jatkuu ; ))
Ilmoitelkaa itsestänne !!!

23

2774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Martinniemen poika

      Kaverini Kalevi Kauppi seilasi Teseuksessa (Anchor Shipping Oy) noihin aikoihin. Kale asuu Englannissa, puh. 040 5654694, lankapuhelin Englantiin soitettuna: (0)151 3559881.

      • Raste

        Terveiset Kaleville,vuokrattiin Kemissä auto fiiperin ferrari "Rabant" käväistiin sillä Martinniemessä ja Patelassa .


    • Tooto

      ss. Rigel. FÅA tais olla viimeinen kolistimmi.
      Thetis. yritettiin takaisin paksuölly stimmistä
      koliin. Ei onnistunut. Välimerelle jäi.
      Red: Korpoo osti romun nimellä "Contella"

      • Tooto

        Korjaus.
        #Thetis"


    • tooto

      Siie aikaan kaikilla laivoilla oli vähän slagsiidaa. Täkkilastissa.
      Määoon seilaanut kolitrampaessa'
      Hakuni
      Rigel
      Ja monessa oljytrampissa.

      [email protected]

      • lemppari

        Mielestäni pohjoismaiden viimeinen kolistimmi kauppalaiva oli s/s Airisto.Viimeinen muu kolistimmi Suomessa oli MKH:n Hyöky,vielä -80 luvun loppupuolella höyrysi Reposaaresta käsin,kunnes runko havaittiin heikoksi!!


      • Tooto
        lemppari kirjoitti:

        Mielestäni pohjoismaiden viimeinen kolistimmi kauppalaiva oli s/s Airisto.Viimeinen muu kolistimmi Suomessa oli MKH:n Hyöky,vielä -80 luvun loppupuolella höyrysi Reposaaresta käsin,kunnes runko havaittiin heikoksi!!

        Aivan oikein. s/s Airisto ja risti perään muistolle.
        s/s Hyöky ei taida samaan mauselomiuun päästä.
        Kas kun, on niitä kolistimmejä vieläkin ja vakinaisessa linja liikeenteessä. Tukholman lähi vesillä esim: s/s Mariefred ja s/s Blidö.
        Mutta kun. Rahoituksesta huolehtii erinäiset säätiöt. Että ne on ikään kuin teholla respiraattorissa.
        s/s Airisto taisi olla viimeinen ilman museo apua "jotenkuten pystyssä" seilaava kolistimmi.

        Ja. Terkkuja lempparille. Ei taideta enää muutaman vuoden päästä tietää että mikä ihmeen ammatti se semmonen on (oli)

        Hyvää joulua toivoo Tooto. [email protected]


      • jaska
        Tooto kirjoitti:

        Aivan oikein. s/s Airisto ja risti perään muistolle.
        s/s Hyöky ei taida samaan mauselomiuun päästä.
        Kas kun, on niitä kolistimmejä vieläkin ja vakinaisessa linja liikeenteessä. Tukholman lähi vesillä esim: s/s Mariefred ja s/s Blidö.
        Mutta kun. Rahoituksesta huolehtii erinäiset säätiöt. Että ne on ikään kuin teholla respiraattorissa.
        s/s Airisto taisi olla viimeinen ilman museo apua "jotenkuten pystyssä" seilaava kolistimmi.

        Ja. Terkkuja lempparille. Ei taideta enää muutaman vuoden päästä tietää että mikä ihmeen ammatti se semmonen on (oli)

        Hyvää joulua toivoo Tooto. [email protected]

        kovaa ja työtä kuitenkin, kesti monta kuukautta ennenkuin kaikki kolipöly oli pesty pois nahasta ja etenkin sielusta (ei koskaan mielestä).
        Vaikka joka vahdin jälkeen käytiinkin "stimmisaunasssa" niin tytöt joka kapakassa ja satamassa haistoivat jätkän, "ai, oletko lemppari" ;o))


      • Tooto
        jaska kirjoitti:

        kovaa ja työtä kuitenkin, kesti monta kuukautta ennenkuin kaikki kolipöly oli pesty pois nahasta ja etenkin sielusta (ei koskaan mielestä).
        Vaikka joka vahdin jälkeen käytiinkin "stimmisaunasssa" niin tytöt joka kapakassa ja satamassa haistoivat jätkän, "ai, oletko lemppari" ;o))

        Juu. Stimmisaunassa. s/s Hakunissa oli oikein hyvä. Puugarneeraus ja kaikki. s/s Thetis oli toista luokkaa. Rautaskotit ja vessat samassa sapissa. Kuivaa paskapaperia ei tunnettu.
        No.Se siitä. Mutta mitä ne tytöt sulle sano kun haistoivat että oot trimmari. Kato, en tiiä, kun seilasin siihen aikaan täkki päällä.
        Mulle sanoivat että. You like mi, you gif mi one cicarret. You love mi. you gif mi 2£.


      • Stimmitopissa
        lemppari kirjoitti:

        Mielestäni pohjoismaiden viimeinen kolistimmi kauppalaiva oli s/s Airisto.Viimeinen muu kolistimmi Suomessa oli MKH:n Hyöky,vielä -80 luvun loppupuolella höyrysi Reposaaresta käsin,kunnes runko havaittiin heikoksi!!

        Viimeinen mäntähöyrykoneella varustettu stimmipaatti oli Ilmari Tuulen s/s Narvi, joka myytiin kreikkalaisille 1974. Ex- Talo -60, Lake Ontsario -67, jolloin Ilmari Tuuli osti laivan.
        Oli aika isaokin 6752 brt. 134 metrinen.
        Stimmitopissa


      • stimmitopissa
        Stimmitopissa kirjoitti:

        Viimeinen mäntähöyrykoneella varustettu stimmipaatti oli Ilmari Tuulen s/s Narvi, joka myytiin kreikkalaisille 1974. Ex- Talo -60, Lake Ontsario -67, jolloin Ilmari Tuuli osti laivan.
        Oli aika isaokin 6752 brt. 134 metrinen.
        Stimmitopissa

        Korjaus
        Nimi piti olla Lake Ontario
        sama


    • matkustaja

      Hei vaan!

      En ollut mukana tuolla matkalla, mutta minulla on jossain kaapissa kuva Teseuksesta, kun se on kallellaan päästyään tuolta matkalta Englantiin satamaan.

      Paikalliset viranomaiset ovat kuuleman mukaan todenneet aluksesta, että Very Dangerous ship.

      Ymmärtääkseni Teseusta oli hyvin vaikeaa pitää pystyssä, sillä se tahtoi aina olla vinossa jompaan kumpaan suuntaan.

      Että sillai.

      • jaska

        kiitos, vähän myöhäinen vastaus mutta koko ajan vielä liikkeellä ; )) Oiskohan mahdollista saada jollakin konstilla se sinulla oleva kuvasi ja lehtileikkele. Omani on hävinnyt elämän myrskyissä, ei merellä.
        osoitteeni on: loupe-m-@suomi 24.fi
        Kiitos !


    • masa

      mun faija on ollut 50-luvulla- ja 60-luvun alussa
      Tarsiksessa, Theseuksessa ja Thetiksessä. (synt. 1930).

      • Jungmanni 1957

        Silloin v. 1957 oli Tarsiksessa neljä miestä, jotka olivat -30 syntyneitä. Kaksi perämiestä, yksi pulimatruusi ja yksi kokki. Laiva romutettiin1959, joten ei -60 luvulla ole voinut seilata Tarsiksessa.
        Junkki


      • Voi noita aikoja

        Oliko isäsi P.P
        Tapasin hänet Toppilassa joskus 60-luvulla. En ole enää varma oliko Teseua vai Thetis, mutta olilivat juuri tulleet Afrikan keikalta. P.P:llä oli apina olalla, kun juteltiin.
        Olimme yhtäaikaa Tarsiksessa.


      • seacaptain
        Voi noita aikoja kirjoitti:

        Oliko isäsi P.P
        Tapasin hänet Toppilassa joskus 60-luvulla. En ole enää varma oliko Teseua vai Thetis, mutta olilivat juuri tulleet Afrikan keikalta. P.P:llä oli apina olalla, kun juteltiin.
        Olimme yhtäaikaa Tarsiksessa.

        Moi!

        Minun isäni oli P.P.
        Hän oli useassa Anchorshippingin laivassa.
        Viimeiset vuodet Thetiksessä kipparina vuoteen -63 , jolloin se myytiin Mäntyluodossa

        Tämän jälkeen hän jäi maihin luotsiksi ensin Kustaviin sitten Raumalle.
        Edelleen hyvissä voimissa ja asuua Vanhassa Raumassa.


      • Tarsiksen junkki
        seacaptain kirjoitti:

        Moi!

        Minun isäni oli P.P.
        Hän oli useassa Anchorshippingin laivassa.
        Viimeiset vuodet Thetiksessä kipparina vuoteen -63 , jolloin se myytiin Mäntyluodossa

        Tämän jälkeen hän jäi maihin luotsiksi ensin Kustaviin sitten Raumalle.
        Edelleen hyvissä voimissa ja asuua Vanhassa Raumassa.

        Hei
        Olisi kiva olla yhteydessä häneen. Olen tehnyt kirjan, jossa kerron meidän Islannin matkasta kesällä 1957. Hän oli mukava perämies.
        Tarsiksen jungmanni


      • Tarsiksen junkki
        seacaptain kirjoitti:

        Moi!

        Minun isäni oli P.P.
        Hän oli useassa Anchorshippingin laivassa.
        Viimeiset vuodet Thetiksessä kipparina vuoteen -63 , jolloin se myytiin Mäntyluodossa

        Tämän jälkeen hän jäi maihin luotsiksi ensin Kustaviin sitten Raumalle.
        Edelleen hyvissä voimissa ja asuua Vanhassa Raumassa.

        Terve
        Mitenkähän saisin hänen osoitteensa, voisin laittaa tuon kirjan lahjaksi.
        P.U


    • kale.k.

      laivan nimi oli Teseus.olin siinä n.6 kk.uffarikallena.laaksiida oli tosi kamala.ensin kallistui oikealle ja sitten rajusti vasemmalle.kaikilla oli hankalat oltavat piti seiniä pitkin kävellä.lämmittäjät noitui koneessa kun piti kolia heittää fyyriin.ei ollut kuin yks kattila toiminnassa.vauhtia 3 solmua mutta lasti meni perille ei lankkuakaan mereen.se oli tosi merimiestaidon näyte.

    • vaippari

      Noissa vanhoissa kolitrampeissa oli todella pienet painolastitankit ja täkkilastissa oltaessa bunkkerien vähentyessä laivoista tuli tuli "topheviä" ja ne retkahtivat jompaan kumpaan suuntaan slagsiidaan.
      Olimme Ramsdalin kanssa Maltalla bunkraamassa ja slagsiida oli 16 astetta. Bunkrauksen jälkeen laiva oli taas kutakuinkin suora, mutta perillä Haifassa makasimme taas kallellaan.
      Oletteko kuulleet sellaisesta käsitteestä kuin konemestarislagsida. Sen tekivät konemestarit, pääkone voiteli kuulemma helpommin. Ehkä joku vanha mestari tietäisi tämän paremmin.
      Muistan kyllä tuon Theseuksen. Samoin kuin Tarsis. Ei ollut muuta valkoväriä kuin nimi ja kotipaikka.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      93
      4137
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      133
      3629
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      85
      3406
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2819
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1683
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1546
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1201
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1174
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1144
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1140
    Aihe