Olen opiskellut viron kieltä yli kaksi vuotta ja innossani yritän käyttää sitä aina Virossa kun vain osaan. Esimerkiksi ravintoloissa ja tietä kysyessä. Siis en liiku turistipaikoissa vaan muualla, siis törmää siihen, että vastapuoli ei ymmärrä kuin venäjää.
Minusta on erittäin haastavaa yrittää puhua viroksi. Kaikissa matkaoppaissa aina korostetaan sitä, että "pari sanaa maan omaa kieltä tekee ihmeitä", eli se tuntuisi paikallisista kivalta, jos joku on nähnyt vaivaa ja yrittää maan omalla kielellä.
Jotenkin vaan näyttää sieltä, että virolaisille on aivan sama, vaikka kunnioitan heitä yrittämällä puhua heidän kieltä. Näinköhän suorastaan nauravat tällaisille turisteille...itse olen niin perinteinen, että minusta on suomalaisena hienoa, jos joku matkailija yrittää suomella, vaikka ääntäisikin päin peetä ja taivutukset ihan väärin.
Millasia tuntamuksia asiasta?
Olenko vain naurettava?
59
1841
Vastaukset
- kirjatonhoitaja ?
hanki elämä
- mielipiteitä vaan haluan, e...
kielen opiskelu on ollut ihan mukavaa tekemistä, Hanki sinä yksi ässä tuohon viestiisi...
- marjakaisa
mielipiteitä vaan haluan, e... kirjoitti:
kielen opiskelu on ollut ihan mukavaa tekemistä, Hanki sinä yksi ässä tuohon viestiisi...
rohkeasti,välillä suomeksi ja välillä viroksi,ole välitön ja iloinen,saat vastakaikua.Mulle on monesti sanottu,että haluaisivat oppia suomea.Mä olen lukenut 5 vuotta viron kieltä kansalaisopistossa ja kahden vuoden jälkeen en vielä kyllä paljon rohjennut puhua,mutta nyt jo uskallan,mutta se on jo aika hyvä,jos edes ymmärtää,mitä sulle sanotaan.Tuollaiset "hanki elämä"kommentit voi jättää omaan arvoonsa,ei näköjään ole suomenkieli ihan hallussa!
- että viisi
marjakaisa kirjoitti:
rohkeasti,välillä suomeksi ja välillä viroksi,ole välitön ja iloinen,saat vastakaikua.Mulle on monesti sanottu,että haluaisivat oppia suomea.Mä olen lukenut 5 vuotta viron kieltä kansalaisopistossa ja kahden vuoden jälkeen en vielä kyllä paljon rohjennut puhua,mutta nyt jo uskallan,mutta se on jo aika hyvä,jos edes ymmärtää,mitä sulle sanotaan.Tuollaiset "hanki elämä"kommentit voi jättää omaan arvoonsa,ei näköjään ole suomenkieli ihan hallussa!
vuotta opiskelua ei anna vielä täysiä valmiuksia:) sillä olen välillä epätoivoinen, että miksi en opi nopeammin. Varsinkin, kun suomalaisten mielitokaisuja ovat viron kielen helppous...kielioppi on yhtä monimutakinen kuin suomessa ja sanojen taipuminen saa pään pyörälle. Mukavia opintojen jatkoja sinulle!
- marjakaisa
että viisi kirjoitti:
vuotta opiskelua ei anna vielä täysiä valmiuksia:) sillä olen välillä epätoivoinen, että miksi en opi nopeammin. Varsinkin, kun suomalaisten mielitokaisuja ovat viron kielen helppous...kielioppi on yhtä monimutakinen kuin suomessa ja sanojen taipuminen saa pään pyörälle. Mukavia opintojen jatkoja sinulle!
joudun loppujenlopuksi käyttämään viron kieltä,käyn noin 4-5 kertaa vuodessa siellä tuttujen luona ja he puhuvat hyvää suomea,no räägime kyl eesti keelesga aga mull on kodus ETV kanal ja ma vaatan sita ja saan aru keelest,nii etten oska mu mehele tulkita sitä,mut ise saan aru.Niin että näin mä osaan,puhuminen onkin sitte vähän siitä kiinni,minkälainen sattuu sunäpäivänä olemaan tuo "humeetti",en aina uskalla!!
- marjakaisa
marjakaisa kirjoitti:
joudun loppujenlopuksi käyttämään viron kieltä,käyn noin 4-5 kertaa vuodessa siellä tuttujen luona ja he puhuvat hyvää suomea,no räägime kyl eesti keelesga aga mull on kodus ETV kanal ja ma vaatan sita ja saan aru keelest,nii etten oska mu mehele tulkita sitä,mut ise saan aru.Niin että näin mä osaan,puhuminen onkin sitte vähän siitä kiinni,minkälainen sattuu sunäpäivänä olemaan tuo "humeetti",en aina uskalla!!
piti lisäämäni,että en enää kahteen vuoteen ole käynyt lukemassa viroa ja että sama mulla,kielioppi on mullekkin yhtä"hebreaa",niin suomen kuin vironkin!!
- Poliitline Mängur
marjakaisa kirjoitti:
piti lisäämäni,että en enää kahteen vuoteen ole käynyt lukemassa viroa ja että sama mulla,kielioppi on mullekkin yhtä"hebreaa",niin suomen kuin vironkin!!
Kielen opiskelussa on 3 osa-aluetta: kirjoittaminen, puhuminen ja kuullun ymmärtäminen.
Se vaatii harjoittelua,aina.
Virolaisissa olen aina ihaillut sitä miten hyvin he ovat oppineet suomen kielen,kun sen d:n saisivat vielä t:ksi ei edes murteesta tunnistaisi.
Itse opin viron kielen alkeita katsomalla videoita,kuuntelemalla radiota, musiikkia,kirjastossakin löytyi virolaisia kirjoja,ja onhan ne virolaiset ystävätkin tärkeitä opettajia(nimim.kokemusta on)
Kansalaisopiston alkeet riitti 3 kuukauden jälkeen.
Netistä saa dc lta ja winmxltä dokuja,leffoja ja nii edasi!
Kun kävin viimeksi Tallinnassa eräs paikallinen kaveri kysyi että olenko Saarenmaalta kun puhun niin outoa murretta;).
Niin helppoa se on kun vain opiskelet! Poliitline Mängur kirjoitti:
Kielen opiskelussa on 3 osa-aluetta: kirjoittaminen, puhuminen ja kuullun ymmärtäminen.
Se vaatii harjoittelua,aina.
Virolaisissa olen aina ihaillut sitä miten hyvin he ovat oppineet suomen kielen,kun sen d:n saisivat vielä t:ksi ei edes murteesta tunnistaisi.
Itse opin viron kielen alkeita katsomalla videoita,kuuntelemalla radiota, musiikkia,kirjastossakin löytyi virolaisia kirjoja,ja onhan ne virolaiset ystävätkin tärkeitä opettajia(nimim.kokemusta on)
Kansalaisopiston alkeet riitti 3 kuukauden jälkeen.
Netistä saa dc lta ja winmxltä dokuja,leffoja ja nii edasi!
Kun kävin viimeksi Tallinnassa eräs paikallinen kaveri kysyi että olenko Saarenmaalta kun puhun niin outoa murretta;).
Niin helppoa se on kun vain opiskelet!Me ollaan "melkein" tavattu, ja saalrlased ka ei oska õelda õõõ ka Sina ütled ööö ;-)
- superliitto
Olet todellinen unelma turisti !
Monella ei vain ole nykyään aikaa - olkoon sitten oppimisesta taikka puhumisesta toisten kanssa.
Moni ihminen haluaisi oppia suomea ja Suomesta - mutta kun heillä ei ole aikaa moiseen ? - naurettava....
_Näinköhän suorastaan nauravat tällaisille turisteille._
No ma seda küll ei usu, et kõik sinu üle naeravad. Juba see on igati tore, et oled võtnud vaevaks õppida eesti keelt. Ära neid märkuste tegijaid võta tõsiselt, neid on iga rahvuse hulgas.Nad ei oska hinnata seda, et inimene on näinud vaeva keele õppimisel, vaid koheselt kipuvad tegema märkusi vigade suhtes.
Ma ise teen vahest meeleka viku, sest huvvidav on jälkita inimesde reaktsioone.:))))) - Päinvastoin
Ihminen pärjää ihan hyvin vaikkei osaisi paikallista kieltä, sekin on tullut testattua.
Älä murehdi Virossa liikaa oikeakielisyyttä ym. sivuseikkoja vaan anna palaa niin paljon kuin osaat. Lisäoppia tulee kun käyttää kieltä ja siinä sivussa oppii tuntemaan maata ja kansaa entistä paremmin. Itse puhun korvakuulolla opittua viroa hyvällä menestyksellä eikä siitä ole tähän saakka ollut muuta kuin hyötyä ja iloa. Kirjoittamisen kanssa on vähän niin ja näin mutta toistaiseksi olen tullut ymmärretyksi.
Virheistään ihminen oppii: joitain kertoja juttukaveri on puuttunut kohteliaasti asiaan kun olen yrittänyt muodostaa liian suoraa käännöstä suomenkielisestä ilmaisusta, joka ei sellaisenaan mene perille vaan kuulostaa omituiselta tai naurettavalta viroksi. Tämä tosin yleensä vaatii juttukaverilta jonkinasteista suomen kielen osaamista että hän pääsisi jyvälle mitä poro nyt yrittää sanoa. Oppia ikä kaikki, olen noilla kerroilla painanut mieleeni vastaavan ilmaisun viroksi ja käyttänyt sitä samassa tilanteessa myöhemmin.
Venäläisten kanssa olen pärjännyt vaihtelevalla menestyksellä alkaen elekielestä ja englannin käyttämisestä ja päätyen tilanteeseen, jossa juttukumppani osaa itse hiukan viroa eikä edes tajua minun olevan ulkomaalainen. Venäjänkieliset torikauppiaat, taksikuskit ym. ovat melko usein opetelleet auttavan suomen kielen edistääkseen kaupantekoa joten heidän kanssaan kieliongelmia ei ole tullut.- jutule
et eesti ja soome keels on palju sarnaseid sõnu, kuid erineva tähendusega. Võibolla see ongi, mis mõnda ajab naerma.
Näiteks:
pulm, pulm(ad) = häät
korista = siivoa
ruum(is) = huonessa
"Korista kõik ruumis pulmade tarbeks." :D - ovat hauskoja
jutule kirjoitti:
et eesti ja soome keels on palju sarnaseid sõnu, kuid erineva tähendusega. Võibolla see ongi, mis mõnda ajab naerma.
Näiteks:
pulm, pulm(ad) = häät
korista = siivoa
ruum(is) = huonessa
"Korista kõik ruumis pulmade tarbeks." :Dja ne muistaa sen takia, mutta se kielioppi ja sanojen taivuttaminen, nominatiivi, partitiivi ja genetiivi...vaikea löytää logiikkaa, on vain painettava mieleensä. Grammatik on raske!
- ise oppisin kojus
Kun matkustat niin sinä olet " herkempi " oppimaan kieltä - kuin jos et kuulisi sitä ollenkaan.
- kieliopissa
Hanki joku hyvä virolainen ystävä. Hän korjaisi sinun viron kielen taitoa, ja sinä hänen suomen kielen taitoa. Hyöty olisi kaksisuuntainen.
Viron ja suomen kielioppi on periaatteessa sama, paitsi että viron kielessä ei ole akusatiivia (v.k. vinitelnõi padezh). Ja muuten, ota iisisti. Aina ei tarvitse murehtia.- sanoistasi
olen vaan muutamissa elämän osa-alueissa turhan pedantti ihminen:)
- kieliopista
sanoistasi kirjoitti:
olen vaan muutamissa elämän osa-alueissa turhan pedantti ihminen:)
Sillä ei ole mitään merkitystä, oletko pedantti tai ei. Tärkein että pärjäisit muiden kanssa. Olen minäkin pedantti, mutta silti minulla on ystäviä USA:sta, Venäjältä, Ukrainasta, Virosta Suomesta jm maista.
- soomlased,
kes te siin olete sõna võtnud, ei tahaks rohkem vestelda eesti foorumis?
Siis taanduvad need haukkujad kaugemale.
Ärge häbenege, kui lähebki keel sõlme, eks siis teeme vikate parantust. :)))Eks see on üks voimalus, aga need ajuvabad sita loopijad siin rohgem sõna võtavad.
Ma ise külastan sellist suhtelise värsged foorumid kuhu tahatakse Eestlasi juurde.
Seal pole sellist sitaviskamst(rahvuse voi isamaa pärast)mitte kindlasti.
www.finestglobe.com
Kui seal tahad kirjutada siis peab registreeruma, selle pärast et siis voimalik kiiresti reageerida tülinõrijatele, et mulguauk kinni panna.- vaata ka
xv-750 kirjoitti:
Eks see on üks voimalus, aga need ajuvabad sita loopijad siin rohgem sõna võtavad.
Ma ise külastan sellist suhtelise värsged foorumid kuhu tahatakse Eestlasi juurde.
www.finestglobe.com
Kui seal tahad kirjutada siis peab registreeruma, selle pärast et siis voimalik kiiresti reageerida tülinõrijatele, et mulguauk kinni panna.Selleks et asju arutada,leidsin ühe normaalse koha,
http://finestglobe.com/forum/viewtopic.php?f=39&t=1378&p=23843#p23843 alguses nats segane, aga normaalsed inimesed, kugi neid veel vähe. - jepjepjep
vaata ka kirjoitti:
Selleks et asju arutada,leidsin ühe normaalse koha,
http://finestglobe.com/forum/viewtopic.php?f=39&t=1378&p=23843#p23843 alguses nats segane, aga normaalsed inimesed, kugi neid veel vähe.Ega te seal liiiiga tõsised ei ole? :)
- hhhmmmmmmmhh
jepjepjep kirjoitti:
Ega te seal liiiiga tõsised ei ole? :)
Seal pole tösiseid,eestlasi, veel käinud.
- eks vaatame
hhhmmmmmmmhh kirjoitti:
Seal pole tösiseid,eestlasi, veel käinud.
Mul nimelt kaasasündinud puue: ma ei suuda koguaeg tõsine olla. :))))
- Nali?
xv-750 kirjoitti:
Eks see on üks voimalus, aga need ajuvabad sita loopijad siin rohgem sõna võtavad.
www.finestglobe.com
Kui seal tahad kirjutada siis peab registreeruma, selle pärast et siis voimalik kiiresti reageerida tülinõrijatele, et mulguauk kinni panna.Proovisin FinEstGlobe`i, siin tulemus:
"Informaatio
Teidät on asetettu pysyvästi porttikieltoon.
Ota yhteyttä Keskustelufoorumin ylläpitäjään saadaksesi lisää tietoa.
Tämä porttikielto on annettu IP-osoitteellesi."
Mis see tähendab, kas see on mingi nali või? - mõista
Nali? kirjoitti:
Proovisin FinEstGlobe`i, siin tulemus:
"Informaatio
Mis see tähendab, kas see on mingi nali või?Eestlastest sisenejatele on uks pauguga kinni löödud?
- "modetiim"
Nali? kirjoitti:
"Informaatio
Mis see tähendab, kas see on mingi nali või?Siis üritasit mone "sitaloopija" arvutist sisse logida.
- oskad
Nali? kirjoitti:
"Informaatio
Mis see tähendab, kas see on mingi nali või?Hästi teha ka siin, aga kehva kuulsus on ka heaks. Siis tahan sind tänada sellest.
Kasva meheks, äkki saad külastada ka teised portaalid.
Aga see vist meeldib sulle, kahju küll. - asi käpas
oskad kirjoitti:
Hästi teha ka siin, aga kehva kuulsus on ka heaks. Siis tahan sind tänada sellest.
Kasva meheks, äkki saad külastada ka teised portaalid.
Aga see vist meeldib sulle, kahju küll.Mis moodi sa üritasid,ma aind klikkisin selle linki peale ja kohe sees
http://finestglobe.com/forum/viewtopic.php?f=39&t=1378
ei mingid raskusi. - krt..
asi käpas kirjoitti:
Mis moodi sa üritasid,ma aind klikkisin selle linki peale ja kohe sees
http://finestglobe.com/forum/viewtopic.php?f=39&t=1378
ei mingid raskusi.ainult soome keeles, aru ei saa .((
- sellepärast vaja muretseda
krt.. kirjoitti:
ainult soome keeles, aru ei saa .((
Nii kerged sõnat vaja teada,sest kui oskad siia tulla siis saad hakkama ka selle rekisteröidy nupu all olevast tekstist, õnne katsetele.
- saad tõlkida
sellepärast vaja muretseda kirjoitti:
Nii kerged sõnat vaja teada,sest kui oskad siia tulla siis saad hakkama ka selle rekisteröidy nupu all olevast tekstist, õnne katsetele.
www.ilmainensanakirja.fi
- vain narutettu
vaan kusetettu!
Virolaiset ovat maailmankuulusia takinkääntäjiä -riippuen mistäpäin tuulee;vuosikausia idästä ja nyt lännestä..
Itse olen törmännyt näin kerrostalo asukkaana eestiläisiin jotka puhuvat vain englantia kun on kyse pesutuvan/saunan ym käytöstä.. heille huonoin tuloksin kylläkin ...- Noor Hoop
Virossa on kaksi äidinkieltä / osaatko kumpaakaan niistä ?
- Koopsepp
Noor Hoop kirjoitti:
Yleensä ihmisellä on vain yksi äidinkieli ja maassa niitä voi olla useampia !
- keventyjä
Noor Hoop kirjoitti:
Tere eestlased ja soomlased!!
On ikka vahva jagada laatikoid ja hapukapsast seapekiga!!!!!!!!!!!! ( sülge tikub) !!!
Kivaaaaaaaaaaaaaaaa! Hapankaali tasoittaa silavaa! Suomalaiset siskot – FIGURI tulee tästä! Hapankaaliaaaaaaa! - NyLon Calling
Oletko koskaan itse asunut muualla kuin kotona Suomessa ?
- Helsinkiläinenkin
Et ole, vaan virolaiset ovat naurettavia:) En ole kohdannut koskaan muita ihmisiä, jotka olisivat yhtä pallo hukassa joka puolella. Itse en puhu virolaisten kanssa englantia.
- virolaiset
ilmselt sinusuguseid naeravadki-.-.-
- hyvä itsetunteminen
Mielenkiintoinen kirjoitus - tuntuu että sinulla on itsetunto kohillaan !
- Degerby
Paljonko Helsingissä asuu virolaisia ?
- No English
Hienoa että on joku helsinkiläinen joka osaa opettaa ja auttaa muualta muuttaneita. Tavoille he oppivat jo vuodessa !
- jee
_Itse en puhu virolaisten kanssa englantia._
????? Älykäs jätkä yeah! - Tell i mine
jee kirjoitti:
_Itse en puhu virolaisten kanssa englantia._
????? Älykäs jätkä yeah!Kaikki virolaiset eivät puhu englantia ?
- eestlane666
kui ei oska rääkida eesti keelt ja arvavad, et eestlased peavad nende koledat ja kohmakat soome keelt oskama! Oled välismaal, nii unusta oma soome keel, aga soomlased ei oska korralikult ei inglise ega vene keelt, rääkimata eesti keelest! Soomlaste ajudes teatud intelligentsuse koodid puuduvad, seepärast soomlased ei oska hääldada ühtegi keelt normaalselt . KGB agent Uhri Kalevi Käkkönen Londoni hotellis: TU TII TU TÖÖTITUU ( 2 tea to 32) Hahahaaaaaaaaaa
- Kalteva Torni
eestlane666 kirjoitti:
kui ei oska rääkida eesti keelt ja arvavad, et eestlased peavad nende koledat ja kohmakat soome keelt oskama! Oled välismaal, nii unusta oma soome keel, aga soomlased ei oska korralikult ei inglise ega vene keelt, rääkimata eesti keelest! Soomlaste ajudes teatud intelligentsuse koodid puuduvad, seepärast soomlased ei oska hääldada ühtegi keelt normaalselt . KGB agent Uhri Kalevi Käkkönen Londoni hotellis: TU TII TU TÖÖTITUU ( 2 tea to 32) Hahahaaaaaaaaaa
Olet väärässä anna kun kerron... suomalaiset osaavat ruotsin kieltä 1.000.000 puhuu sitä.
Englantia puhuu 500.000 ja muita isoja / vanhoja kieliä 20.000 - 30.000 ihmistä.
Viro on vain uusi kieli ja siten sitä ei moni vielä osaa, mutta kunhan opetus paranee niin eiköhän sekin valtaa nuoprison. - Nimetön
eestlane666 kirjoitti:
...teillä ei tunnetusti ole läpi vuosisatojen ollut MITÄÄN tärkeämpää tehtävää maailmassa kuin opetella ahkerasti muiden kansojen kieliä, jotta teitä pidettäisiin edes ihmisinä!
Sry, mutta niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
GOVORI PO-TSHELOVETSHESKI TSHUHONSKAJA MORDA! - hauskaa legendaa
eestlane666 kirjoitti:
Ne tankerovitsit ovat kylläkin Ahti Karjalaisesta, eivät Kekkosesta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tankero - vanduda.
Nimetön kirjoitti:
...teillä ei tunnetusti ole läpi vuosisatojen ollut MITÄÄN tärkeämpää tehtävää maailmassa kuin opetella ahkerasti muiden kansojen kieliä, jotta teitä pidettäisiin edes ihmisinä!
GOVORI PO-TSHELOVETSHESKI TSHUHONSKAJA MORDA!Ei tea mis selles keelte õppimises siis sinu arvates on viga?
Mida rohkem oskad, seda rohkem saad maailmas hakkama. Ega soome keelegagi kuskilgi maailma nurgas hakkama ei saa, saati siis ainult vene keelega. Kuigi jah, nii mõnigi rossija karjuja arvab, et vene keel võiks olla üleilma keel.
Aga vene keeles vanduda oskad sa hästi. Kust sa selle ära õppisid, kui tohib küsida? Ega ometi.... - Vaaristolainen
hauskaa legendaa kirjoitti:
Ne tankerovitsit ovat kylläkin Ahti Karjalaisesta, eivät Kekkosesta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/TankeroKun meillä oli tankerous miehet asialla niin hommat hoitui - kansa taas opetteli hieman enemmän englantia.
Kun nämä päämiehet huonolla englannin lausumisella saivat asiat kerrottua, niin moni ajatteli että mitä jos itse puhuisi vielä heitäkin paremmin.
Eli Suomessa on opeteltu englantia jo 60 luvulta - kun Virossa vasta 90 luvulta. - naerma.:))
Vaaristolainen kirjoitti:
Kun meillä oli tankerous miehet asialla niin hommat hoitui - kansa taas opetteli hieman enemmän englantia.
Kun nämä päämiehet huonolla englannin lausumisella saivat asiat kerrottua, niin moni ajatteli että mitä jos itse puhuisi vielä heitäkin paremmin.
Eli Suomessa on opeteltu englantia jo 60 luvulta - kun Virossa vasta 90 luvulta._Eli Suomessa on opeteltu englantia jo 60 luvulta - kun Virossa vasta 90 luvulta._
Ma ei tea, kes sa oled või kust sa SELLISED andmed võtad, kuid sinu teadmised on puudulikud.
Ah et meil õpetati inglise keelt koolides alles 90 luvuilla? :)) - englanti
Vaaristolainen kirjoitti:
Kun meillä oli tankerous miehet asialla niin hommat hoitui - kansa taas opetteli hieman enemmän englantia.
Eli Suomessa on opeteltu englantia jo 60 luvulta - kun Virossa vasta 90 luvulta.Kui selliseid "teadmisi" kuuled mõne soomlase käest, siis hoiad ainult pead kinni...ja mõtled..., miks, miks, miks?... ei tea nad midagi oma naabritest,... kust tulevad sellised nende luulud,... miks ei tahetagi/ei soovitagi teada,... miks ollakse nii jäärapäiselt oma "teadmistes" kinni..?
- lets have a party
englanti kirjoitti:
Kui selliseid "teadmisi" kuuled mõne soomlase käest, siis hoiad ainult pead kinni...ja mõtled..., miks, miks, miks?... ei tea nad midagi oma naabritest,... kust tulevad sellised nende luulud,... miks ei tahetagi/ei soovitagi teada,... miks ollakse nii jäärapäiselt oma "teadmistes" kinni..?
Nyt olisi kiva tietää että mitä englantia opeteltiin Virossa jo 60 luvulla ?
Itse olen ymmärtänyt että suhteet välis estlane / ulko virolaisiin olisi olleet huonot koko vapautuksen ajan.
Eli opettajat olivat " muita " ?
Kuka puhui ja kuka opetti ? - topski !
lets have a party kirjoitti:
Nyt olisi kiva tietää että mitä englantia opeteltiin Virossa jo 60 luvulla ?
Itse olen ymmärtänyt että suhteet välis estlane / ulko virolaisiin olisi olleet huonot koko vapautuksen ajan.
Eli opettajat olivat " muita " ?
Kuka puhui ja kuka opetti ?_Eli Suomessa on opeteltu englantia jo 60 luvulta - kun Virossa vasta 90 luvulta. _
Nii! Ja nüüd too kähku siia sinu oma teadmiste lingid, kus väidetakse et Eesti koolides õpetati inglise keelt ALLES 90 aastatel.
KUST SA SELLISE INFO VÕTSID ?
Kas jälle naised saunas rääkisid? - juurde
topski ! kirjoitti:
_Eli Suomessa on opeteltu englantia jo 60 luvulta - kun Virossa vasta 90 luvulta. _
Nii! Ja nüüd too kähku siia sinu oma teadmiste lingid, kus väidetakse et Eesti koolides õpetati inglise keelt ALLES 90 aastatel.
KUST SA SELLISE INFO VÕTSID ?
Kas jälle naised saunas rääkisid?Huvi pärast uurisin ka oma tutvusringkonnast järgi.
Minu tuttava vanemad lõpetasid 1957.aastal keskkooli ning isegi SIIS oli inglise keele õpe kooliprogrammides sees. - Made in Estonia
juurde kirjoitti:
Huvi pärast uurisin ka oma tutvusringkonnast järgi.
Minu tuttava vanemad lõpetasid 1957.aastal keskkooli ning isegi SIIS oli inglise keele õpe kooliprogrammides sees.Herää kysymys että kenen kanssa sai englantia puhua ? Voisitko vastata - Kiitos !
- :)))))))
Made in Estonia kirjoitti:
Herää kysymys että kenen kanssa sai englantia puhua ? Voisitko vastata - Kiitos !
Naabri koeraga.:))))
P.S. Endal on olnud kirjasõbrad 17 erinevast riigist. - Virolainen666
Nimetön kirjoitti:
GOVORI PO-TSHELOVETSHESKI TSHUHONSKAJA MORDA!teie soome keel on perseestä ja ruma, eesti keel on 100 korda kaunim. Ära mölise siin saatana soome poro, joklla aivot ummistunud.
- Nimetön
Virolainen666 kirjoitti:
teie soome keel on perseestä ja ruma, eesti keel on 100 korda kaunim. Ära mölise siin saatana soome poro, joklla aivot ummistunud.
MUAHHHAAAHAHAHAHHAAAHHH!!
Niinpä näkyy olevan... - soppajootik
Virolainen666 kirjoitti:
teie soome keel on perseestä ja ruma, eesti keel on 100 korda kaunim. Ära mölise siin saatana soome poro, joklla aivot ummistunud.
Kertooko tämä kirjoittajasta enemmän kuin mitä sanat antaa ymmärtää ?
Minä arvan et eesti keel on ainult 97 korda kaunim kuin Soome keel !
Joten asia on pois päiväjärjetyksestä ?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2181831Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101738Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse531122Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.16956TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi14927Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki74910- 45790
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään84781- 69762
Oli pakko saada sut suuttumaan
Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä18752