Voiko tähystyksen

diagnoosi

olla väärä?
eli olin tähystyksessä ja lääkäri sanoi, että on viitteitä keliakiaan ja kävin samantien vasta-aine verikokeissa. Odottelen nyt tuloksi. Asia tietenkin pyörii päässä koko ajan ja mietin, että miten todennäköistä se on, että lopullinen diagnoosi olisi sittenkin negatiivinen?

3

885

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainoa diagnoosi

Sanoo verikokeet mitä tahansa niin tähystyksen perusteella se diagnoosi tehdään. Sinulla siis on keliakia, kumma ettei lääkäri sitä suoraan sanonut!

• Lääkäreissä hypännyt

Minun pikatesti näytti,ei keliakiaa
      Mulla ylävatsan turvotusta hyla ym ei sovi
      muu kuin laktoositon.Tähystyksessä ollut suolinukka kuihtunut siis Keliakia,verikokeissa ei näytä mitään kaikki hyvin.Nyt gluteniton ruokavalio,toukokuussa uuteen tähystykseen katsotaan onko suolinukka kasvanut suolistoon.

• Yksi vaihtoehto

Olen jo aiemmin tuonut esille, että IgA - vasta-ainepuutteisilla pikatesti ei näytä keliakiaa, ei myöskään useimmat muut vasta-ainetestit,koska ne pohjautuvat juuri IgA- vasta-aineisiin. Ainoastaan IgG-vasta-ainetesti näyttää kyseisessä tapauksessa positiivista. IgA-puutteisia Suomessa on 40 000:sta henkilöstä noin 100 ja heistä noin joka kymmenes sairastaa keliakiaa. Vaikka ihmistyyppiä IgA-puute ja keliakia on melko vähän, he jäävät useimmiten hoidotta, koska tutkimukset aloitetaan vasta-ainetesteillä ja harvalle edes ehdotetaan ennen vasta-ainetestiä suolinukan tähystystä, ei myöskään siinä tapauksessa, jos IgA- testi ei ole positiivinen. Olet onnekas, jos sairastat keliakiaa ja se todettiin jo ennen verikokeita. Monet ovat kirjoitelleet, että eivät ole päässeet alkutestejä pidemmälle, ennen kuin oireet ovat olleet jo todella pahat, eli vasta- vuosien kuluttua ensimmäisestä epäilystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      40
      2959
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      33
      2787
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      48
      2433
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      45
      2071
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      21
      2004
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1770
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      43
      1672
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      37
      1530
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      45
      1453
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26