Supersäästäjän vinkkejä

vuoden ajan

Eron jälkeen lapsen kanssa tuli paha taloudellinen ongelma. Pakosta siis minusta kehnkeytyi supersäästäjä. Tässä vinkkejä:

Kaikki vaatteet ja kengät kirpparilta. Tingi sielläkin-> pyöristä kassiliinen kamaa alaspäin. Samoin huonekalut ja taloustavarat kuten lasit, kasarit yms. Lelut ja lastenkirjat myös.
Ostin tyttärelle joululahjaksi jätti-ison todella hyväkuntoisen pehmokoiran 2 eurolla. Uutena vastaava 50,- ja 3 "uutta" villapaitaa 50 c kappale.
Itselläni on Tigerofswedenin talvitakki 6 euroa, pertti palmrothit jalassa 4 euroa yms hyväkuntoisia merkkivaatteita-kaikki kirppiksiltä.
Värjään itse tukkani kerran kk:ssa ( 6 euroa, tarjoustalon sävy) ja ystävä tasoittaa hiukset joskus-> 0 euroa.
Kaikki mausteet ja kuivaruoat Lidlistä. Punaisilla lapuilla varustetut jauhelihat, broilerit, pihvit pakastimeen. Sitten vaan perunaa tai riisiä ja eldoradon ruokakermaa alle eurolla, voila hieno ateria 2 eurolla.
Ei osamaksuja, digiboksi räjähti ollaan ilman kunnes hyvä tarjous kävelee vastaan tai joku lahjoittaa.
Ei tupakkaa, rahapelejä, turhia puheluita ( prepaid käytössä) .
WC paperit jättipakkauksissa.
Kupongit kunniaan.
Näin elämme 2 hengen perheessä 200 eurolla kuussa.
Vuokran ja työmatkojen jälkeen tuo jää kk käteen.

50

18770

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elämää!! ?

      Itsestä ainaskin tuntuu jo tämä velkavankeus kun ostettiin talo ja vaimoa ei paljon huoleta on aina haluamassa ja hommaamassa kaikkea!

      Olen aina ollut tarkka rahoista ja säästöillä nyt elätän meitä vaikka olen ns. ihan hyvätuloinen(!?) 2200-2400€ jää käteen/kk ,mut siintä menee velkaan ja laskuihin n.2000€ ja lopuilla pitäisi elättää perhe syöttää ja vaatettaa bensat autoon lahjat sukulaisille ja kaiken maailman juhlija järjestää kavereille yms.

      Vaimoni ei ole ikinä tajunnut rahan päälle vaan on olettanut että hoidan kaiken hän ostaa kyllä itselleen vaatteet meikit yms. naisten jutut.

      Nyt pitkien keskustelujen (huutojen) jälkeen rupee sitä rahaa tippumaan minulle ja hän maksaa myös kaupassa ,koska muuten se raha vain katoaisi johonkin krääsää ja kahviloihin tai kaljalle tyyliin eihän sitä mennyt kuin muutama kymppi.

      Nyt kun hän on päässyt parempi palkkaiseen työhön mikä ei kiinnostanut kun entisessä pääsi helpolla vaikka ei siellä oikein mitään maksettu ,mut kunhan ei tarvitse ajatella tai vaivautua se on ollut ainaskin kaikkien minun naisteni motto ihan sama kunhan pääsee helpolla makso mitä makso.

      Kyllä jakssa vituttaa ois vaan pitänyt teettää lapset jollakin ja yrittää päästä eroon koska naiset ovat maksaneet minulle paljon.Jotkut puhuvat et ovat juoneet omakotitalon minulle naiset ovat maksaneet sen ilman et olen eronnut vielä kertaakaan.

      Tähän kun hoidan melkein yksin lapset ruuat ja melkein kaiken muun rupee olee käyrät aika tapissa.Illalla pullo viinaa mut huomenna lapsille raitis joulu.Ei tätä kestä enää selvinpäin kun kiristää ja jos yrittää jotain sanoo niin tulee pelkkää huutoa kun kaikesta pitää minun ressata antaa nyt mennä vaan.

      Jos ei olis lapsia minä lähtisin se olis aivan varma.

      • vaikka on nuo lapset

        Mutta ehkä olisi parempi että sovitte miten jaatte nuo menot. Onko talo yhteinen (velka yhteinen), silloin kannattaisi jakaa lainanhoitokulut uoleksi samoin laskut. Kummallekin pitäisi jäädäomaa käyttörahaa.


      • persiille

        mokomalle Kotkalle ja so long! Tai sitten osallistuu tasapainoisesti kuluihin!


      • Kyllä on
        vaikka on nuo lapset kirjoitti:

        Mutta ehkä olisi parempi että sovitte miten jaatte nuo menot. Onko talo yhteinen (velka yhteinen), silloin kannattaisi jakaa lainanhoitokulut uoleksi samoin laskut. Kummallekin pitäisi jäädäomaa käyttörahaa.

        Velka yhteinen ja minä olen sitä nyt vuosien saatossa maksanut (entiset säästöt mukaanlukien) n.140000€ korot ja velkaa on vielä n.80000€.
        Auton olen ostanut kun ei naiselleni kelvannut enää vanha vaan melkein uusi "kalliinpi" auto.

        Nyt todellakin hän maksaa n.200-300€/kk kauppaan ja vaatteisiin ja antaa tästä lähtien 400€/kk minulle.
        Minä kummiskin hommaan kaiken tähän taloon kun on vanha ja vaatii remppaa. Haen tallinnasta viinat yms. tarvittavan elektroniikan kaikkeen menee rahaa.
        Lapsiin tietenkin haluan panostaa eli tarvitsevat muutakin huomiota.

        Meillä on omat rahat olleet aina ja minä laitan kaikki kuitit esille (siis että hän voi katsoa ja itse vielä tarkasta)ja tämä kauniimpi puoliskoni ei ja sanoo pitääkö sinun aina niitä kuitteja jättää tähän pöydälle.
        Ihmisenä hän on hyvä ja antaisi minun mennä ja tehdä mitä melkein haluan.

        Kuuluu vaan siihen porukkaan joka ei nyt stressaa rahasta tai menosta eikä välitä hajoaako joku voihan aina ostaa uuden !


        Hyvää joulua! On mentävä lasten kanssa valmistelemaan ruokia yms. joulun juttuja.


      • Nainen elättää

        Itse tienaan enemmän kuussa kuin mieheni, johtuen suurista ylityötunneista.
        Ja se isäntä jaksaa valittaa että minä tuhlaan rahani joutavaa kun maksan ruuat, lasten harrastukset& vaatteet ym. pakolliset menot.
        Isäntä hoitaa asuntolainan,polttoaineet, vakuutusmaksut omasta puolestaan ja itkee ettei rahat riitä mihinkään koska minä joudun ostamaan 3:lle teinipojalle vaatteita sun muuta, tyttö onneksi jo pituuskasvunsa kasvanut....
        Vituttaa joskus oikein rankemman kautta, erottu ei vielä ole....


      • pihakaheli
        Kyllä on kirjoitti:

        Velka yhteinen ja minä olen sitä nyt vuosien saatossa maksanut (entiset säästöt mukaanlukien) n.140000€ korot ja velkaa on vielä n.80000€.
        Auton olen ostanut kun ei naiselleni kelvannut enää vanha vaan melkein uusi "kalliinpi" auto.

        Nyt todellakin hän maksaa n.200-300€/kk kauppaan ja vaatteisiin ja antaa tästä lähtien 400€/kk minulle.
        Minä kummiskin hommaan kaiken tähän taloon kun on vanha ja vaatii remppaa. Haen tallinnasta viinat yms. tarvittavan elektroniikan kaikkeen menee rahaa.
        Lapsiin tietenkin haluan panostaa eli tarvitsevat muutakin huomiota.

        Meillä on omat rahat olleet aina ja minä laitan kaikki kuitit esille (siis että hän voi katsoa ja itse vielä tarkasta)ja tämä kauniimpi puoliskoni ei ja sanoo pitääkö sinun aina niitä kuitteja jättää tähän pöydälle.
        Ihmisenä hän on hyvä ja antaisi minun mennä ja tehdä mitä melkein haluan.

        Kuuluu vaan siihen porukkaan joka ei nyt stressaa rahasta tai menosta eikä välitä hajoaako joku voihan aina ostaa uuden !


        Hyvää joulua! On mentävä lasten kanssa valmistelemaan ruokia yms. joulun juttuja.

        meillä on omat rahat ja melko lailla yhtä suuret tulotkin. Koska puolisoni on suorastaan saita ja minä tuhlari, riitelyn välttämiseksi tekee kumpikin niin, että minun tilipäivänä kuukauden ruokalaskut ym. kasataan yhteen, ja ne käydään läpi ja pistetään yhteiset menot puoliksi. Samoin tilipäivänä siirrän oman osuuteni lastenhoidosta, lainoista ja vastikkeista mieheni tilille, joka maksaa menot. ( ja jos joku miettii että maksaako tosiaan, niin hän näyttää tiliotteensa, että maksettu on. Kuulostaa varmaan oudolta niiden korvaan, joilla on yhteinen tili, mutta tämä toimii meillä. Ensi syksynä mieheni on vuorotteluvapaalla kuopuksen koulunaloituksen takia, ja minä olen luvannut maksaa isomman osan laskuista.) Silloin jos on niin että toisella on pienemmät tulot, kyllä se niin meneekin että toinen osallistuu menoihin enemmän, mutta ei se tarkoita että saa tuhlata toisen rahoja omiin shoppailuihinsa.

        Äläkä pompi sen eukkosi mielihalujen mukaan, vaan rupea mieheksi ja sano EI uusille ostoksille, vaadi niiden palauttamista ja remonttilaskuihin osallistumista. Pompotteluun ei tarvitse suostua.


      • nuo viinat
        Kyllä on kirjoitti:

        Velka yhteinen ja minä olen sitä nyt vuosien saatossa maksanut (entiset säästöt mukaanlukien) n.140000€ korot ja velkaa on vielä n.80000€.
        Auton olen ostanut kun ei naiselleni kelvannut enää vanha vaan melkein uusi "kalliinpi" auto.

        Nyt todellakin hän maksaa n.200-300€/kk kauppaan ja vaatteisiin ja antaa tästä lähtien 400€/kk minulle.
        Minä kummiskin hommaan kaiken tähän taloon kun on vanha ja vaatii remppaa. Haen tallinnasta viinat yms. tarvittavan elektroniikan kaikkeen menee rahaa.
        Lapsiin tietenkin haluan panostaa eli tarvitsevat muutakin huomiota.

        Meillä on omat rahat olleet aina ja minä laitan kaikki kuitit esille (siis että hän voi katsoa ja itse vielä tarkasta)ja tämä kauniimpi puoliskoni ei ja sanoo pitääkö sinun aina niitä kuitteja jättää tähän pöydälle.
        Ihmisenä hän on hyvä ja antaisi minun mennä ja tehdä mitä melkein haluan.

        Kuuluu vaan siihen porukkaan joka ei nyt stressaa rahasta tai menosta eikä välitä hajoaako joku voihan aina ostaa uuden !


        Hyvää joulua! On mentävä lasten kanssa valmistelemaan ruokia yms. joulun juttuja.

        jättää hakematta säästyis siinäkin ja lapsillakin olis mukavampi olla....;)


      • melkein aikuinen nainen47

        Miksi et eroa jos olet tuollainen vätys,ettet saa eukkoa kuriin?Mä en naisena voisi käytellä miehen rahoja miten sattuu.Onneksi ei tarvitse vaan itse tienaan omani,jotka sitten kyllä panen haisemaan,mutta omiahan ovat.Nälässä tms.ei ole tarvinnut vielä olla.Asuntoa katselin mutta siinä kohtaa tulee stoppi vastaan,koska ovat niin hirmuhintaisia.


      • on vähän samanlaista,paitsi miehestä on kysymys!
        Maksamme ainostaan talolaina puoleksi ja muut omat tulot mies saa käyttää miten lystää!Hän kyllä maksaa omat menot,bensa,autovakuutuksen.
        Mutta minä maksan kaikki ruuat,vaatteet ja omat menoni ja lasten,4 lasta kun on!
        Joskus "vittuilen" että onpa hänellä helppoa elämään,voitaisko joskus vaihtaa edes kuukaudeksi?Eipä ole tullut vielä sitä kuukuatta..ehei!
        Mutta kun rakastaa toista..niin jatketaan vaikka maristen:)
        Toivottavasti vaimosi joskus avaa silmänsä ja näkee miten kärsit!
        Tehkää laskelma,yhden kk menot,jos siinä viimeistään hänellä silmät avautuisivat!!
        Älä toivo heitä vielä kaivoon:)


    • Tuntuu hurjalta

      ettei teille jää elämiseen kuin tuo 200 eur. Normien mukaan pitäisi kaijäädä noin 500-600 eur. Jos olet hakenut asuntotukea & elatusapu ja lapsilisän yksinhuoltajakorotuksen, eikä jää kuin 200 eur kantsii kysyä sossulta tukea. Ei ole lapsen edun mukaista että joudut kituuttamaan tuolla tavalla.

      • siis mitä

        "Olen aina ollut tarkka rahoista ja säästöillä nyt elätän meitä vaikka olen ns. ihan hyvätuloinen(!?) 2200-2400€ jää käteen/kk ,mut siintä menee velkaan ja laskuihin n.2000€ ja lopuilla pitäisi elättää perhe syöttää ja vaatettaa bensat autoon lahjat sukulaisille ja kaiken maailman juhlija järjestää kavereille yms."

        siis tulot 2400€/kk jää käteen,niin yhteiskunnanko siinä pitäisi apuun tulla.
        se,että lainaan ja laskuihin menee 2000€,ei ole yhteiskunnan vika.

        eli asutaan kuin pellossa,niin veromarkatko pitäisi auksi ottaa.
        voi perkele.

        tämä siis tuolle "oletko hakenut asuntotukea" kirjoittajalle.


      • oli vastaus
        siis mitä kirjoitti:

        "Olen aina ollut tarkka rahoista ja säästöillä nyt elätän meitä vaikka olen ns. ihan hyvätuloinen(!?) 2200-2400€ jää käteen/kk ,mut siintä menee velkaan ja laskuihin n.2000€ ja lopuilla pitäisi elättää perhe syöttää ja vaatettaa bensat autoon lahjat sukulaisille ja kaiken maailman juhlija järjestää kavereille yms."

        siis tulot 2400€/kk jää käteen,niin yhteiskunnanko siinä pitäisi apuun tulla.
        se,että lainaan ja laskuihin menee 2000€,ei ole yhteiskunnan vika.

        eli asutaan kuin pellossa,niin veromarkatko pitäisi auksi ottaa.
        voi perkele.

        tämä siis tuolle "oletko hakenut asuntotukea" kirjoittajalle.

        viestiketjun aloittajalle , ei tuolle provoilijalle, katso tarkemmin miten viestiketjukulkee.


      • Niinkö ?
        oli vastaus kirjoitti:

        viestiketjun aloittajalle , ei tuolle provoilijalle, katso tarkemmin miten viestiketjukulkee.

        En muuten provoillut !

        Totuus on et tulot tota luokkaa ja laskuihin menee n.2000€/kk. elämisen kulut talon kulut.

        Kyllähän tämä syö ja vi...taa ihan kympillä ,mut lasten takia on pakko vaan yrittää.


    • kierr keskukset on parempia

      luulempa että k kortila ja as kortilla on vain etua teillekin. 2v me olemme käyttäneet vähän enemmän ässää ja siinä on tilillä ylimäärästä bonusta n 200e. lisäksi voi prismassa tiettyinä päivinä kierellä 50% ruokia samoin cittarissa on semmosia kuin alepassakin.

      tinkinminen on tietenkin hyvä tapa saada alennusta.

      mitä töllöl tekee jos on netti esim ellu 2m 24 90e - maksaa monin kerroin takaisin ittensä vuodessa. netti auttaa hitna vertailuissa ja vaikka arvontoihin osallistumisessa ja akikkien aikataulujen etsimisessä. ei edes kännypalveluja tarvii perusnokialainen 39e riittää ja 11e kk maksut


      samoin vaaatteet jos uusia joskus haluaa niin vain aleista meille lähtee.

      oletkö työtön?

      on tapauksia jossa äöiti on kotiäiti ja muutama lapsi sekä isä opiskelee eikä ole työssä ja nämä maksavat osaketta! valtiolta saa ilmasta lainaa. tukien muodossa. en tietenkään kehota pummiksi mutta tää ei ole sellainen tilanne.

      • 4 lapsen yh

        mul 2 keskimmääistä on kehitysvammaisia,nuorin on allerginen kaikel mahdollisel ja mahdottomal. vanhin aloitti ammattikoulun. kirjat maksaa aivaan järkyttävästi! ja sitte ne vaihdetaan aina vuosittain niin ettei vaan käy vanhojen kirjojen ostaminen... saan asumistukee ja lapsilisät, äitiysloma loppui,työttömyyskorvaukses karenssi.en voi kahden kehitysvammaisen lapsen äitinä mennä kuin max.5t/vrk töihin. hoitopaikat tulee liian kalliiksi,samoin bussimatkat. äijä haki häätdön lapsilleen ja mulle kun ei jaksanu kattoa "kuolaavia kakaroita".ei oo maksanu elatusmaksui, eikä mua ulos meidän yhteisestä kodista. pelastusarmeijalta ja katulähetyksestä olen ruokaa käyny hakemassa, sellaista mitä kaupasta "heitetään roskiin"... kännykkää ei ole varaa pitää, onneksi netis on yks sivusto jost saa muutaman ilmasen tekstarin päiväs. ajanvaraus neuvolaan tms käy netis, hammaslääkäriin tai terveyskeskukseen pitää mennä varaamaan aika paikanpäälle...
        bussimatka keskustaan koko sakilla maksaa 14e/suunta, ei kovin usein käydä missään... laskut maksan kutakuinkin ajallaan, ulosotos ei ole mitään... vielä... tuntuu kun ei enää jaksais millään pinnistellä päivästä toiseen, kun se ei hyödytä ketään...


      • tukia?
        4 lapsen yh kirjoitti:

        mul 2 keskimmääistä on kehitysvammaisia,nuorin on allerginen kaikel mahdollisel ja mahdottomal. vanhin aloitti ammattikoulun. kirjat maksaa aivaan järkyttävästi! ja sitte ne vaihdetaan aina vuosittain niin ettei vaan käy vanhojen kirjojen ostaminen... saan asumistukee ja lapsilisät, äitiysloma loppui,työttömyyskorvaukses karenssi.en voi kahden kehitysvammaisen lapsen äitinä mennä kuin max.5t/vrk töihin. hoitopaikat tulee liian kalliiksi,samoin bussimatkat. äijä haki häätdön lapsilleen ja mulle kun ei jaksanu kattoa "kuolaavia kakaroita".ei oo maksanu elatusmaksui, eikä mua ulos meidän yhteisestä kodista. pelastusarmeijalta ja katulähetyksestä olen ruokaa käyny hakemassa, sellaista mitä kaupasta "heitetään roskiin"... kännykkää ei ole varaa pitää, onneksi netis on yks sivusto jost saa muutaman ilmasen tekstarin päiväs. ajanvaraus neuvolaan tms käy netis, hammaslääkäriin tai terveyskeskukseen pitää mennä varaamaan aika paikanpäälle...
        bussimatka keskustaan koko sakilla maksaa 14e/suunta, ei kovin usein käydä missään... laskut maksan kutakuinkin ajallaan, ulosotos ei ole mitään... vielä... tuntuu kun ei enää jaksais millään pinnistellä päivästä toiseen, kun se ei hyödytä ketään...

        http://www.fpa.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/180701083327EH?openDocument


      • Nimetön
        tukia? kirjoitti:

        http://www.fpa.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/180701083327EH?openDocument

        siis ne kelan tuet mitä nyt vaan saa...
        ei niillä rikastumaan pääse! häädön jälkeenkin on minun yhteisvastuullisena velallisena maksettava sitä asuntoa johon ex jäi asumaan...
        mies hakeutunut varattomaski, joten mun pitäis yksin maksa velat...
        ei paljoa naurata!


      • xmannen
        Nimetön kirjoitti:

        siis ne kelan tuet mitä nyt vaan saa...
        ei niillä rikastumaan pääse! häädön jälkeenkin on minun yhteisvastuullisena velallisena maksettava sitä asuntoa johon ex jäi asumaan...
        mies hakeutunut varattomaski, joten mun pitäis yksin maksa velat...
        ei paljoa naurata!

        uskomaton "tarina" kyllä.ja AIVAN uskomaton ex-mies,ei voi muuta sanoo saatana..tsemppiä sinne.


      • Pppppppppp
        Nimetön kirjoitti:

        siis ne kelan tuet mitä nyt vaan saa...
        ei niillä rikastumaan pääse! häädön jälkeenkin on minun yhteisvastuullisena velallisena maksettava sitä asuntoa johon ex jäi asumaan...
        mies hakeutunut varattomaski, joten mun pitäis yksin maksa velat...
        ei paljoa naurata!

        Ihan vaan utelaisuuttani kyselen että miten ihmeessä mies voi asua talossa eikä maksa siitä? Olet yhteisvastuullinen velallinen joten kai myös omistaja??? Toisena omistajana vaadit tietysti kämpän myyntiin. Jos toinen ei myy vapaaehtoisesti niin marssit hakeen oikeusapua ja vaadit tarvittaessa tämän yhteisen omaisuuden myyntiä oikeusteitse. Ei kai varattomalla miehellä voi olla asuntoa omistuksessaan? Onko tämä joku provo vai?


      • ja ositus
        4 lapsen yh kirjoitti:

        mul 2 keskimmääistä on kehitysvammaisia,nuorin on allerginen kaikel mahdollisel ja mahdottomal. vanhin aloitti ammattikoulun. kirjat maksaa aivaan järkyttävästi! ja sitte ne vaihdetaan aina vuosittain niin ettei vaan käy vanhojen kirjojen ostaminen... saan asumistukee ja lapsilisät, äitiysloma loppui,työttömyyskorvaukses karenssi.en voi kahden kehitysvammaisen lapsen äitinä mennä kuin max.5t/vrk töihin. hoitopaikat tulee liian kalliiksi,samoin bussimatkat. äijä haki häätdön lapsilleen ja mulle kun ei jaksanu kattoa "kuolaavia kakaroita".ei oo maksanu elatusmaksui, eikä mua ulos meidän yhteisestä kodista. pelastusarmeijalta ja katulähetyksestä olen ruokaa käyny hakemassa, sellaista mitä kaupasta "heitetään roskiin"... kännykkää ei ole varaa pitää, onneksi netis on yks sivusto jost saa muutaman ilmasen tekstarin päiväs. ajanvaraus neuvolaan tms käy netis, hammaslääkäriin tai terveyskeskukseen pitää mennä varaamaan aika paikanpäälle...
        bussimatka keskustaan koko sakilla maksaa 14e/suunta, ei kovin usein käydä missään... laskut maksan kutakuinkin ajallaan, ulosotos ei ole mitään... vielä... tuntuu kun ei enää jaksais millään pinnistellä päivästä toiseen, kun se ei hyödytä ketään...

        Äijä ei ole maksanut elatusmaksuja... Onko niistä sopimus ? Heti vaan hakemaan elatustukea sossusta, 136 e/lapsi, sossu joka perii sitten isältä. Sama äijä ei ole maksanut sinua ulos. Onko ositus tehty ? Saat varmasti ilmaisen oikeusavun. Heti hakemaan.


      • 4:N yh
        Pppppppppp kirjoitti:

        Ihan vaan utelaisuuttani kyselen että miten ihmeessä mies voi asua talossa eikä maksa siitä? Olet yhteisvastuullinen velallinen joten kai myös omistaja??? Toisena omistajana vaadit tietysti kämpän myyntiin. Jos toinen ei myy vapaaehtoisesti niin marssit hakeen oikeusapua ja vaadit tarvittaessa tämän yhteisen omaisuuden myyntiä oikeusteitse. Ei kai varattomalla miehellä voi olla asuntoa omistuksessaan? Onko tämä joku provo vai?

        ei todellakaa oo provo! tää oon tätä tasa-arvoo... pankki ottaa rahat sieltä mistä saa.jos ex jättää maksamatta,niin mullahan ne laskut tulee... valitettavasti.nuorin sai allergiakohtauksen hississä,oltiin sairaalas muutama päivä... olen laittanut oman puoliskoni asunnosta myyntiin,mutta kuka haluaa ostaa puolet asunnosta kun kerran ex ei suostu myymään omaansa?kaiken huipuks ex haluaa nyt lapset itelleen.kuienkaan ei ole puoleen vuoteen tavannu lapsiaan.ei oo koskaan ees ruokaa tehny tai muita kotihommia,imeny kaksosilta limaa nielusta(koska eivät osaa itse yskiä),ruokkinu heitä letkusta,käyny juniorin allergiahoidois jne.sossu teki kivan päätöksen:vähensi kotiapua kun parisuhde stressi loppui... oon niin väsyny tästä kaikesta eetä nukun jo seisaaltani ruokaa tehdessä. seuraavaks sossu tietty vielä huostaanottaa lapset kun oon niin huono äiti... se tästä vielä puuttuis! olen käynyt oikeusaputoimistossa hakemassa apua, mutta ositusasia kestää ainakin 6-12kk, koska toinen osapuoli ei halua sopia omaisuuden jaosta.elatussopimusta ex ei halua tehdä ennen huoltajuusoikeudenkäyntiä joten saan kunnalta elatusmaksut kunhan saan ensin lakimieheltä kirjallisena erohakemuksen kopion.... mul sellanen olo että mua vaan pompotetaan luukulta toisel ja kusetetaan joka välis... vähemmästäkin sekoo! omat tunteet pitäny jäädyttää ja yrittää vaan ponnistella eteenpäin lasten takia.hehän tähän ovat syyttömiä... juniori kysyy iltaisin että koska isi tulee peittelemään? miten selität 3v.ikäiselle eron yms.tai kehitysvammaiselle joka etsii katseellaan isäänsä? paljon kysymyksiä ja niin vähän vastauksia... pakko vaan jaksaa


      • isomies ja pienet aivot
        4:N yh kirjoitti:

        ei todellakaa oo provo! tää oon tätä tasa-arvoo... pankki ottaa rahat sieltä mistä saa.jos ex jättää maksamatta,niin mullahan ne laskut tulee... valitettavasti.nuorin sai allergiakohtauksen hississä,oltiin sairaalas muutama päivä... olen laittanut oman puoliskoni asunnosta myyntiin,mutta kuka haluaa ostaa puolet asunnosta kun kerran ex ei suostu myymään omaansa?kaiken huipuks ex haluaa nyt lapset itelleen.kuienkaan ei ole puoleen vuoteen tavannu lapsiaan.ei oo koskaan ees ruokaa tehny tai muita kotihommia,imeny kaksosilta limaa nielusta(koska eivät osaa itse yskiä),ruokkinu heitä letkusta,käyny juniorin allergiahoidois jne.sossu teki kivan päätöksen:vähensi kotiapua kun parisuhde stressi loppui... oon niin väsyny tästä kaikesta eetä nukun jo seisaaltani ruokaa tehdessä. seuraavaks sossu tietty vielä huostaanottaa lapset kun oon niin huono äiti... se tästä vielä puuttuis! olen käynyt oikeusaputoimistossa hakemassa apua, mutta ositusasia kestää ainakin 6-12kk, koska toinen osapuoli ei halua sopia omaisuuden jaosta.elatussopimusta ex ei halua tehdä ennen huoltajuusoikeudenkäyntiä joten saan kunnalta elatusmaksut kunhan saan ensin lakimieheltä kirjallisena erohakemuksen kopion.... mul sellanen olo että mua vaan pompotetaan luukulta toisel ja kusetetaan joka välis... vähemmästäkin sekoo! omat tunteet pitäny jäädyttää ja yrittää vaan ponnistella eteenpäin lasten takia.hehän tähän ovat syyttömiä... juniori kysyy iltaisin että koska isi tulee peittelemään? miten selität 3v.ikäiselle eron yms.tai kehitysvammaiselle joka etsii katseellaan isäänsä? paljon kysymyksiä ja niin vähän vastauksia... pakko vaan jaksaa

        itse olen nähnyt vastaavanlaisen äidin elämää hyvin läheltä. en usko että kukaan suomalainen mies voi täysin ymmärtää millaisia selvitytymistarinoita tämänpäivän yksinhuoltajaäidit käyvät läpi, ja miten he silti jaksavat tehdä työtä lasten eteen. en minäkään ymmärrä, mutta olen luvannut yrittää.

        valitettavasti suomalainen yhteiskunta on mennyt siihen, ettei apua eikä edes niitä tukia mitkä lain mukaan kuuluisi meinaa taistelematta saada ennen kuin on jo miltei liian myöhäistä. voisin antaa käsittämättömiä ja epäinhimillisiä esimerkkejä vaikka kelasta tai sossusta, mutta en tiedä mitä se auttaa täälläkään. ja kuten te äidit tietävät, ei valitus auta, teot ratkaisee.

        olet älykäs, sinninkäs ja hieno äiti, muista se kun taistelet lapsiesi ja sinun puolesta! paljon lämpöisiä ajatuksia sinne - et ole yksin!


    • Charmiina

      Täytyy sanoa, että olet sentinvenytyksen mestari kun saat tuon summan riittämään itsellesi ja lapsellesi! Itsellä vielä paljon oppimista. Hyvää kevättä!

    • likap***e.

      StoraEnso lomautti 1400 ihmistä.
      Kostoksi en enää pyyhi persettä.

    • ..voispa auttaa

      Ei kateeksi käy sun elämäs, vaikkei itellä juuri paremmin ole. Mut kirjotuksesta huoku kuitenkin selämän myönteisyys ja oot nähtävästi onnellinen, siis katsot etenpäin. Meidän köyhien pitää muistaa, että meil on asiat siin mieles hyvin, että meille ei lama enää pahempaa voi tehdä, kun jo ollaa nollatuloilla mutenkin.

    • YH-KöyhäYrittäjä

      Varmaan säästää, kun kiertää kirppiksiä ja tarjouksia ja etsii punatarratuotteita, mutta kenellä työssäkäyvällä (saati 24/7 yrittäjällä) on aikaa moiseen? Ei minulla ainakaan, silloin jäisi työt tekemättä. Näissä "säästövinkeissä" unohdetaan aina tämä puoli asiasta. Menen lähikauppaan, vaikka se kallis onkin, ei vaihtoehtoja. Ja kukaan ei voi elää noin vähällä. En usko.

      • kokemusta.

        Kyllä noin vähällä voi elää kun ei kuluta ja ei yksinkertaisesti ole varaa. Minulla 1 lapsi myös ja saldo kuussa samankaltainen. Vaatteita meillä ei osteta kuin 2 kertaa vuodessa, jos silloinkaan itselleni. Kaikki huonekalut, tekstiilit etc. ovat lahjoituksina saatuja. Ruoka on kotiruokaa aamusta iltaan, leivät tehdään itse... 5€ kännykkä prepaidilla, tietsikka sukulaisten vanha "laatikko", ei lehtitilauksia, ei harrastuksia.. Lista olisi loputon. Alkuperäisen kirjoittajan säästövinkit ovat minullakin käytössä - aikaa ale-tuotteiden metsästämiseen töiden jälkeen jää; illat ja viikonloput. Köyhiä on Suomessa, köyhempiä kuin minäkin...


      • Ihmeelliset tilastot.
        kokemusta. kirjoitti:

        Kyllä noin vähällä voi elää kun ei kuluta ja ei yksinkertaisesti ole varaa. Minulla 1 lapsi myös ja saldo kuussa samankaltainen. Vaatteita meillä ei osteta kuin 2 kertaa vuodessa, jos silloinkaan itselleni. Kaikki huonekalut, tekstiilit etc. ovat lahjoituksina saatuja. Ruoka on kotiruokaa aamusta iltaan, leivät tehdään itse... 5€ kännykkä prepaidilla, tietsikka sukulaisten vanha "laatikko", ei lehtitilauksia, ei harrastuksia.. Lista olisi loputon. Alkuperäisen kirjoittajan säästövinkit ovat minullakin käytössä - aikaa ale-tuotteiden metsästämiseen töiden jälkeen jää; illat ja viikonloput. Köyhiä on Suomessa, köyhempiä kuin minäkin...

        Alin toimeentulotuki Suomessa jotain 233€/kk:ssa.Tällä summalla sijoudutaan maailman väestön 14%parhaimmin elävien kastiin.Epäilys tilaston paikkaansapitävyyteen hiipii mieleen.Pari viikkoa pärjää toimeentulotuella.Toiset kaksi kurnii nälkä.Sehän on aivan hirmuinen kurina,Kun 86%mailman 6,5 miljardista ihmisestä on nälissään.Nälässä kiertää kurnivin vatsoin aurinkoa valtava enemmistö ihmiskuntaa.Ja Miksi?Koska ahneudessaan kyltymättömät saalistavat rahamaailman himokkaat eivät saa tyydytystä.Eivät mistään.


      • Nälissään oleva enemmistö
        Ihmeelliset tilastot. kirjoitti:

        Alin toimeentulotuki Suomessa jotain 233€/kk:ssa.Tällä summalla sijoudutaan maailman väestön 14%parhaimmin elävien kastiin.Epäilys tilaston paikkaansapitävyyteen hiipii mieleen.Pari viikkoa pärjää toimeentulotuella.Toiset kaksi kurnii nälkä.Sehän on aivan hirmuinen kurina,Kun 86%mailman 6,5 miljardista ihmisestä on nälissään.Nälässä kiertää kurnivin vatsoin aurinkoa valtava enemmistö ihmiskuntaa.Ja Miksi?Koska ahneudessaan kyltymättömät saalistavat rahamaailman himokkaat eivät saa tyydytystä.Eivät mistään.

        Tähän helvettiin kun lisätään toive paremmasta huomisesta,Tämän aivopesuejoukkion,ylen uutisten tekijöiden halveksunta vähäosaista kohtaan,Rullaluistelija on tärkein.Nälästä sameutunut kieli pitkällä odottaa köyhä apua.Tästä rullailijasta.Työväen Presidentti.Pilkatkaa..pilkatkaa...siitähän tekin eväänne saatte.


      • ei köyhä, ei rikas
        Ihmeelliset tilastot. kirjoitti:

        Alin toimeentulotuki Suomessa jotain 233€/kk:ssa.Tällä summalla sijoudutaan maailman väestön 14%parhaimmin elävien kastiin.Epäilys tilaston paikkaansapitävyyteen hiipii mieleen.Pari viikkoa pärjää toimeentulotuella.Toiset kaksi kurnii nälkä.Sehän on aivan hirmuinen kurina,Kun 86%mailman 6,5 miljardista ihmisestä on nälissään.Nälässä kiertää kurnivin vatsoin aurinkoa valtava enemmistö ihmiskuntaa.Ja Miksi?Koska ahneudessaan kyltymättömät saalistavat rahamaailman himokkaat eivät saa tyydytystä.Eivät mistään.

        Ei syy köyhyyteen ole se että jotkut menestyy ja on "ahneita"! Kyllä köyhäkin voi olla yhtä ahne kuin rikas kun vain rahaa saa.

        Mainitsemasi ahneet maksavat esim. 50% palkastaan veroa, jotta köyhät pysyy hengissä, siitähän pitäisi köyhän olla onnellinen. Näin ei ole todellakaan kaikkialla. Enkä usko että pitkällä tähtäimellä se on hyväksikään. Ennemmin valtion hommaamiin töihin sitäkin rahaa vastaan, niin nopeammin ihminen siinä tilanteessa etsii ja löytää parempaa työtä. Eikä muutenkaan saa "ilmaiseksi" mitään, jolloin kaikille jää hyvä mieli. En missään nimessä kritisoi aloittajaa, vaan puhun yleisesti.

        Miten perustelet että rikkaat ovat luoneet kurjuuden?

        Itse olen köyhä(opiskelija) mutta tyytyväinen tilanteeseeni. Ainahan voi tehdä enemmän töitä jos rahat tuntuu loppuvan.

        P.S.Sairaseläke on ihan eri asia. Jos ei pysty, ei pysty. Silloinkin pitäisi kouluttautua alalle jolla mahdollisesti kykenee töitä tekemään, jos sellainen ala on olemassa.


      • Ahneus,vieläpä hirmuinen.
        ei köyhä, ei rikas kirjoitti:

        Ei syy köyhyyteen ole se että jotkut menestyy ja on "ahneita"! Kyllä köyhäkin voi olla yhtä ahne kuin rikas kun vain rahaa saa.

        Mainitsemasi ahneet maksavat esim. 50% palkastaan veroa, jotta köyhät pysyy hengissä, siitähän pitäisi köyhän olla onnellinen. Näin ei ole todellakaan kaikkialla. Enkä usko että pitkällä tähtäimellä se on hyväksikään. Ennemmin valtion hommaamiin töihin sitäkin rahaa vastaan, niin nopeammin ihminen siinä tilanteessa etsii ja löytää parempaa työtä. Eikä muutenkaan saa "ilmaiseksi" mitään, jolloin kaikille jää hyvä mieli. En missään nimessä kritisoi aloittajaa, vaan puhun yleisesti.

        Miten perustelet että rikkaat ovat luoneet kurjuuden?

        Itse olen köyhä(opiskelija) mutta tyytyväinen tilanteeseeni. Ainahan voi tehdä enemmän töitä jos rahat tuntuu loppuvan.

        P.S.Sairaseläke on ihan eri asia. Jos ei pysty, ei pysty. Silloinkin pitäisi kouluttautua alalle jolla mahdollisesti kykenee töitä tekemään, jos sellainen ala on olemassa.

        Kyltymätön,vertaansa vailla OLEVA ahneus saa aikaan kurjuuden ja nälän.Altruismi on väistymässä.Aivopesuun erikoistuneet tiedotusvälineet pitävät huolen,että yksilö kykyyntyy.Ja ahneuden huima populaatio laajenee.Köyhän ja sairaan ihmisen on väistyttävä kuoleman unhoon.


    • Yeah2

      Siis vitsit!
      ihan loistavasti olet oppinut supersäästäjäksi! Mä voisin tulla sulle oppiin! :D Kyllä pitää ruveta nuita neuvojasi noudattamaan.. Laskeskelin loppukuun palkaksi n.400e ja laskujen yhteis summa ois sitten 363e..
      Kyllähän tuon 2 viikkoa pärjää tuolla 37eurollakin...Nälkä voi olla mutta nou kän duu!! :) Positiivisin mielin kuitenkin-> seuraavaa palkkapäivää ootellessa :)
      Laittakkee ihimeset lisää säästövinkkejä jos teillä on! Minä otan kaiken ilolla vastaan! :)

      • Nimimerkki vaan

        Niin,joillain paikkakunnilla,kuten Nummelassa on ilmainen leipien jakelupiste.Haemme sielta leivat.Maitotaloustuotteita ja ruokaakin saa.

        Kannattaa kysya eu-ruokajakelua seurakunnilta. Se on monipuolinen kuivamuonapussi; Ilmaiseksi.

        Kirppikset on hyvia. Kun tytareni oli pieni ja olin kotona,niin ostin aina uudenveroisia vaatteita,vahan isompiakin saastoon.

        Olen nyt ulkomailla,siksi pisteet puuttuu kirjainten paalta.

        Tsemppia!


      • iö-yil-hkjh
        Nimimerkki vaan kirjoitti:

        Niin,joillain paikkakunnilla,kuten Nummelassa on ilmainen leipien jakelupiste.Haemme sielta leivat.Maitotaloustuotteita ja ruokaakin saa.

        Kannattaa kysya eu-ruokajakelua seurakunnilta. Se on monipuolinen kuivamuonapussi; Ilmaiseksi.

        Kirppikset on hyvia. Kun tytareni oli pieni ja olin kotona,niin ostin aina uudenveroisia vaatteita,vahan isompiakin saastoon.

        Olen nyt ulkomailla,siksi pisteet puuttuu kirjainten paalta.

        Tsemppia!

        ihmetyttää vähän..ristiiitaista..haet leipäjonosta leipää ja silti olet nyt ulkomailla..


    • Toimeentulotuella

      Sairaslomalla-toista vuotta.3 murkkua kotona,omine vaatimuksineen.
      Tuloina:lapsilisät,asumistuki,elatusmaksut ja toimeentulotuki.
      Sossu hoitaa vuokran,vedet,sähkön ja terveydenhuoltokulut,keskiasteen oppimateriaalin ja lasten harrastusleirit.
      Toimeentulotukea~100-250 egee/kk.
      Sillä eletään,ostettu 3 tietsikkaa,4 kännyy prepaidit,loma jossain päin Suomee kerran kesässä...........
      Joka paikasta säästän mistä voin,menettämättä kuitenkaan omanarvontuntoa.
      Suosittelen hakemaan kaikkia mahdollisia-ja mahdottomia tukia ja stipendejä,ne on ilmaisia ja kaikki saatu on kotiinpäin.

      • Työläinen2

        Hei

        Tsemppiä jatkoon ja onnea matkaan. Hienoa, että olet pärjännyt vähällä. Yritä jaksaa lasten kanssa, toivottavasti tervehdyt ja saat jatkossa myös työtuloja - ehkä ei elämä onnellisemmaksi muutu, mutta ehkäpä hieman helpommaksi.


      • Toimeentulotuella
        Työläinen2 kirjoitti:

        Hei

        Tsemppiä jatkoon ja onnea matkaan. Hienoa, että olet pärjännyt vähällä. Yritä jaksaa lasten kanssa, toivottavasti tervehdyt ja saat jatkossa myös työtuloja - ehkä ei elämä onnellisemmaksi muutu, mutta ehkäpä hieman helpommaksi.

        Sillä on pärjättävä,mitä on.Eipähän ole puhelin-,luottokortti-,eikä pikavippilaskuja.
        Pyörät ei ole uusia,skootteri ostettiin sukulaisten kanssa pojalle kimpassa,jne.
        Ehkä itekin olen eräänlainen supersäästäjä?
        Kuitenkin tyytyväinen elämään............


    • ..,...

      Vuokran ja työmatkojen jälkeen tuo jää käteen. Näinköhän?

      Miksi et saa asumistukea? Elarit? Lapsilisät?

      Kyllä se 200:kin riittää, mutta sinä et joudu elämään niin vähällä rahalla.

      • Ruumishuoneen räyhähenki

        On tulossa kovat ajat.Raimo sailas pitää siitä huolen.Semmoinen viljalaarin vartija.


    • just joo

      ja nuo mainitsemasi kirppikset ovat missä ?? arvaan että jossakin päin helsinkiä tai sen ympäristössä, ei täällä maalta ja pikkukaupungista saa kirppikseltä tuollaisilla hinnoilta mitään muuta kuin roskis tavaraa, hinnat ovat huimat, joillakin ihmisillä on myös sairaskuluja ja lääkekuluja, niitä ei voi ostaa kirppikseltä, pitkien etäisyyksien maassa tarvitaan autoa....oliskohan nyt ollut ihan kivat ideat oikein keskustan city nikkarilta,,, minä kaipaisin oikeita säästä neuvoja, millä maksat kuukausimenot jos tulot ovat esim noin 800-1000 euron luokkaa (asunto, auto, lapset, ruoka, vaatetus, koulusta tulevat jatkuvat vaatimukset luistimet ja sukset ja ties vaikka mitä.....siis tällä paikkakunnan kouluilta ei saa suksia ja luistimia lainaksi, joten jos vanhempi ei niitä hommaa lapsi katselee sivusta ja tulee leimatuksi) ja HUOM. täällä ei tosiaakaan saa suksia ja luistimia halvalla kirppikseltä, joten sen kaltaisia ehdotuksia ei kannata laittaa. Voishan sitä tietysti matkustaa päiväksi helsinkiin ja koluta kirpparit, jäisköhän siinä plussan puolelle jos matkustaa 200 km?

    • oma vinkkini

      Mitäs sanositte, jos ette ostais ruokaa ollenkaan. Säästätte samalla rahaa kuin luontoakin!

      Ana pelastaa maailman!

      • Pyhä henki

        Kiipeäisin tolppaan ja sitten syomättä,juomatta ,naimatta.Leijuva sielu varjostaisi kapitalismilta.Ehdottamasti kannattaa yrittää olla syömättä.Mahdollisuus huimaavaan levitaatioon.Kun on vain syömättä.Mättäämättä nieluunsa mitään mädäntyvää.Leijua kuin enkeli.Perskeles,tähän pyritään,tai pyristellään.


      • ilmaista on
        Pyhä henki kirjoitti:

        Kiipeäisin tolppaan ja sitten syomättä,juomatta ,naimatta.Leijuva sielu varjostaisi kapitalismilta.Ehdottamasti kannattaa yrittää olla syömättä.Mahdollisuus huimaavaan levitaatioon.Kun on vain syömättä.Mättäämättä nieluunsa mitään mädäntyvää.Leijua kuin enkeli.Perskeles,tähän pyritään,tai pyristellään.

        Vaikka olenkin ihan kohtuullisesti toimeentuleva, niin on tullut tavaksi lehtiä roskiin viedessä tsekata onko siinä kasan päällä hyviä lehtiä luettavaksi. Ja onhan niitä, tänäänkin hain ison nipun ihan uusia menaisia, seuroja ja sisustuslehtiä. Tämä kaivelu onnistuu ilman nolostumista ainoastaan taloyhtiöissä joissa roskikset on sisätiloissa.... ulkonakin tietysti voi pimeellä mennä kaiveleen ja valoisallakin jos kehtaa....


      • useiden vuosien
        ilmaista on kirjoitti:

        Vaikka olenkin ihan kohtuullisesti toimeentuleva, niin on tullut tavaksi lehtiä roskiin viedessä tsekata onko siinä kasan päällä hyviä lehtiä luettavaksi. Ja onhan niitä, tänäänkin hain ison nipun ihan uusia menaisia, seuroja ja sisustuslehtiä. Tämä kaivelu onnistuu ilman nolostumista ainoastaan taloyhtiöissä joissa roskikset on sisätiloissa.... ulkonakin tietysti voi pimeellä mennä kaiveleen ja valoisallakin jos kehtaa....

        ajan..ala-asteella aloitin nyt 18-v..täällä erämaassa kun lehtienkeräys piste oli koulun pihassa (joillakin matkaa siihen 35 km) että sillee.. : DD


    • melkoinen selviytyjä

      Lisäisin tuohon,et metsän marjat on meidän kaikkien saapuvilla.Leivon ihmisille ja vaihdan lihaan.Työtönkin voi menetellä näin.Tulot niin pienet,että tällä hetkellä sossu joutuu maksamaan
      perheenjäsenien lääkkeet.Emme lomaile,ei ole rahaa.
      Liikumme kuitenkin monin tavoin ja pidämme kunnostamme huolta, näin mielikin pysyy virkeänä.
      Arjen rytmitys tärkeää.Ajoissa nukkumaan ja aamusta
      ylös.Kirjastoa käytämme todella paljon.Nautin elä-
      mästä,vaikka olenkin vakavasti sairas yh.Voimia teille kaikille arjen pyöritykseen.

    • amanda72

      Mulla on kaks tyttöä(11 ja 13v.)Ja vähä pelottaa miten selvitään helmi-maaliskuu kun narahdin tv-lupatarkastajalle ja siitä olis 180 euroo maksettava(tai eräpäivä meni jo,mut joulun jälkeen ollu tosi tiukkaa...)ja sit tuli 150 sähkölasku niin ja pakollisiin lääkkeisiin menee noin satku ja mun tulot on kuukaudessa 1545(elatustuki,työttömyyspäiväraha,asumistuki ja lapslisät) Ja nää pakolliset laskut on reilu 900.ja sit kun on kaverille velkaa lyhennän sitä 150 eurroo kuussa,mut joo toi sun kirjotukses anto kyl voimaa siinä mielessä et en ole ainoo jolla i oo varaa uusiin juttuihin mut olishan se hienoo jos joskus pääsis kauppaan niin et vois ite päättää mitä syö,mut kun se menee aina sen mukaa mitä on punalappusina,ja arvaa hirvittääkö kun tiedän et valintatalo laittaa(ainakin meilläpäin) illaalla huomisen leivät roskiin! on kuulemma huonoa mainosta kaupalle jos leipää ja maitoo myydään puoleen hintaan.mut joo voimia sulle ja onneks kohta tulee kevät ja aurinko paistaa koyhillekin.

      • noilla tuloilla

        pitäs tulla toimeen.Nimittäin tein 85 %työtä ja sain
        tuon saman käteen kuukaudessa ja säästinkin.Mulla myös kolmen hengen talous ja olen ainoa elättäjä.Tietenkin jos velkaa,tilanne on toinen.
        Meidän perheen ruokamenot noin 350-400 euroa per kk.
        Siihen sisältyy pesuaineet,pienet vaateostot ja opiskelijan lyijyt,vihkot sun muut.Ja ettei kukaan käsitä väärin tuo netto 1500 euroa koostui palkasta
        elat.maksuista,asumistuesta ja lapsilisistä.


    • vinkkejä

      kyllä. lisäks on olemas näitä ilmaisruokajakeluita. ite olen yhdessä jakajana ja siellä on todella hyvää tavaraa. on jugurttia, maitoa, lihaa, leipää, hedelmiä, juureksia, mehua... ihmiset vaan on turhan ronkeleita jos on päivankin ylipäivästä niin ei muka voi käyttää enää. ainakin tässä paikas mis ite työskentelen niin ruoka säilytetään asianmukaisesti kylmässä tai viileässä. valmisruokia on paljon jne. kannattaa selvittää missä näitä jakopaikkoja on. joka kaupungissa niitä melkovarmasti on. ja ite olen eläny monta aikaa näillä ilmasruuilla ilman että on ikinä tullut mitään vatsavaivoja tms. itellä tilanne on että vuokran ja laskujen jäljeen tili on miinuksen puolella kun tukea yhteensä tulee 610€/kk ja siitä 200 vuokra, 200 sähkö 80 vesi, lainalyhennyksiä yhtees 80€ kuussa ja sitten vielä puhelinlaskut kahdelta. ja tarvis vielä bensaa ja rahaa koko kuuksi. on se kivaa olla opiskelija. porukat ei paljo pysty auttaa ku neki on miinuksilla ja kaveri ei saa tukia ku sen isä tienaa liikaa. mut ainakaan nälkään ei ole kuoltu kiitos elämän leivän, elämän eliksiirin ja muiden ruokajakoyhdistysten.

      • +999+

        Alkuperäiselle. Oletko saanut erityistukea 2lle lapsellesi, johon he käsittääkseni ovat oikeutettuja? Hae aika myös velkaneuvojalle vaikka pitkät jonot.Pyydä myös pankista oma-alotteisesti, että vain lainan korot menevat ei lyhennykset tämän tilanteen johdosta.
        Saatko mahdollisesti myös tukea kaikkiin lasten lääkkeisiin? Siirrä käyttötilisi toiseen pankkiin, jottei pankki voi ottaa automaattisesti tililtä rahoja. Sen he tekevät, jos tuloja tulee samaan pankkiin, josta laina on.
        Mene ehdottomasti puhumaan lasten tilanteesta paikkakuntasi sosiaaliviranomasten kanssa. Ei lapsia sinulta tässä tilanteessa pois voida ottaa. Voit myös allekirjoittaa siellä elatusavun perimissopimuksen, jotta he perivät rahat mieheltäsi.
        En usko että selviät ilman velkaneuvojan apua. Vaikka ositus tulisi voimaan ,niin on eri asia saada mahdollinen asunto myytyä tässä tilanteessa ja millä hinnalla. Siksi velkaneuvoja on tarpeen.
        Pyydä myös lääkäriltä B-lausunto omasta kunnostasi ettet romahda täysin.Tämä todistus mukaan sosiaalivirastoon. Esim namä 2 kehitysvammasta välillä hoitoon kodin ulkopuolelle tai apua kotiin. Et selviä 24/7 tuntia yksin. Mitä teet jos sairastut pahasti etkä saa mistään apua? Et jaksa loputtomiin.Et ole kone, joka venyy loputtomiin joka suuntaan.


      • just joolle
        +999+ kirjoitti:

        Alkuperäiselle. Oletko saanut erityistukea 2lle lapsellesi, johon he käsittääkseni ovat oikeutettuja? Hae aika myös velkaneuvojalle vaikka pitkät jonot.Pyydä myös pankista oma-alotteisesti, että vain lainan korot menevat ei lyhennykset tämän tilanteen johdosta.
        Saatko mahdollisesti myös tukea kaikkiin lasten lääkkeisiin? Siirrä käyttötilisi toiseen pankkiin, jottei pankki voi ottaa automaattisesti tililtä rahoja. Sen he tekevät, jos tuloja tulee samaan pankkiin, josta laina on.
        Mene ehdottomasti puhumaan lasten tilanteesta paikkakuntasi sosiaaliviranomasten kanssa. Ei lapsia sinulta tässä tilanteessa pois voida ottaa. Voit myös allekirjoittaa siellä elatusavun perimissopimuksen, jotta he perivät rahat mieheltäsi.
        En usko että selviät ilman velkaneuvojan apua. Vaikka ositus tulisi voimaan ,niin on eri asia saada mahdollinen asunto myytyä tässä tilanteessa ja millä hinnalla. Siksi velkaneuvoja on tarpeen.
        Pyydä myös lääkäriltä B-lausunto omasta kunnostasi ettet romahda täysin.Tämä todistus mukaan sosiaalivirastoon. Esim namä 2 kehitysvammasta välillä hoitoon kodin ulkopuolelle tai apua kotiin. Et selviä 24/7 tuntia yksin. Mitä teet jos sairastut pahasti etkä saa mistään apua? Et jaksa loputtomiin.Et ole kone, joka venyy loputtomiin joka suuntaan.

        hesan kirpparit uskomattoman kalliita paitsi valtteri


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1026
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      56
      742
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      618
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe