Ajatteletteko

miten hullua

tämä joulun aika on? Kehotetaan kuluttamaan ja sitähän ihmiset tekevät. Ostetaan vaikka lainarahalla. Ruokaa pitää tehdä jumalattomasti vaikka kaikki lihovat. Että saa yöllä syödä... joo!
Minun lapsuudessani jouluruokiin satsaaminen oli jotenkin hyväksyttävää, koska niukkuus oli vallitseva olotila. Edes kerran vuodessa voi hiukan mässäillä.

Nykyisin on ruokaa tarjolla liiaksikin ja siitä huolimatta pitää ruokaa hamstrata jouluksi aivan kuin olisi tulossa nälänhätä

Sama ylilyönti on lahjojen kanssa. Osta, osta, osta vaikka rahat eivät riittäisikään ja vaikka suurimmalla osalla kansaa on roinaa liiaksikin.

Kulutuksen lisääminen köyhdyttää maapalloa entisestään. Miksi emme voisi opetella tulemaan toimeen vähemmällä - niin jouluna kuin muulloinkin?

näin kysyy vähempään kulutukseen opetellut

18

712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä.fi

      Jokainen tehköön ja ostakoon miten paljon vain ikinä tarvitsee, turhaa kantaa toisten ihmisten rahankäytöstä huolta.
      Samoin varmasti ajattelivat meitä vanhemmat joskus 40 v sitten..
      Jos on oma elämä ei tällaisiin kiinnitä huomiota

      • aloittaja

        kiinnittää huomiota liialliseen kuluttamiseen. Miksi tähän ikäluokkaan kuuluvat eivät kanna huolta maapallon hukkumisesta krääsään?

        Niinpä, ei varmaan tarvitse kiinnittä huomiota, jos ei ajatus yllä oman pihan ulkopuoelle.


      • minä fi.

        pystyt noin itsenäisiin ratkaisuihin, ihailen sinua!


    • Seitsemänkymmentä joulua,
      juhannusta ja vappua.

      Monet mielessä pysyvät
      niistä toisetkin kysyvät.
      Parhaimmat pitkälle kantaa
      vuosiksi iloa antaa.

      Jotkut muistin hämärässä,
      mitäs niitä peräämässä.
      Kaikki lienee hyvin käynyt
      kun ei muistiin jälki jäänyt.

      Pienin juoksuin, pienin eväin
      myös tämänkin jouluni tein.

    • Laritsa M

      Saimme sukulaisten kesken sovituksi, että aikuiset eivät osta toisilleen mitään lahjoja.

      Homma olikin menossa farssiksi. Aikuiset ihmiset, joilta ei puutu mitään, pähkäilevät stressaantuneina mitä lahjoja kellekin pitää ostaa. Nyttemmin kaikki ovat tyytyväisiä.

      Lapsille kyllä pitää jotain olla. Heillekin on vaikea keksiä lahjoja. Saapa nähdä montako jojoa 5-vuotias tyttärentyttäremme tulee saamaan. Jojo kuuluu olevan tänä jouluna in.

      Muistan, kun lapsena sain paperisen joulupussin, jossa oli omena, iso pipari, muutamia karkkeja sekä joulukortti. Olin tyytyväinen pussilliseeni.

      • paitsi yhden,

        eli minä.fi-nikin kanssa täysin eri mieltä.

        ON kyllä outo tilanne, kun väljä ostosparatiisin parkkihalli pullistelee liitoksissaan, ja kiertelyn jälkeen löytää yhden, siis yhden tyhjän ruudun.

        Kaupoissa seisoo väkeä niin paljon, ettei ohi pääse. Useilla silmissä tyhjä ympyrä,
        ikään kuin ei tietäisi mitä on haalimassa.

        Ei ihmisarvoista touhua.


      • Jouluiloa
        paitsi yhden, kirjoitti:

        eli minä.fi-nikin kanssa täysin eri mieltä.

        ON kyllä outo tilanne, kun väljä ostosparatiisin parkkihalli pullistelee liitoksissaan, ja kiertelyn jälkeen löytää yhden, siis yhden tyhjän ruudun.

        Kaupoissa seisoo väkeä niin paljon, ettei ohi pääse. Useilla silmissä tyhjä ympyrä,
        ikään kuin ei tietäisi mitä on haalimassa.

        Ei ihmisarvoista touhua.

        Minusta on ihana ostaa lahjoja ystävilleni ja omaisilleni. Ilahdutan heitä jollakin kivalla lahjalla, jonka hinta ei päätä huimaa ja on kuitenkin käyttökelpoinen. Ja onpa taas hauskaa, kun kaikki lähimmät olemme pitkästä aikaa kaikki yhdessä joulupöydän ääressä ja viettämässä perinteistä jouluaattoamme leikkien ja yhdessä ollen. Ja jouluruuatkin on niin helppoja nykyään, kaupasta saa niin 'äitien tekemää' ruokaa ja on niin niin kaunista kattaa värikkäästi ja koristella koti.
        Minä ja sukuni ainakin nautimme: tvstä ja radiostakin tulee ihanaa jouluohjelmaa. (meidän kulutuksemme on kuitenkin pientä ja kerran vuodessa tuhlailemme toisiimme). Ei muuta kuin: Hyvää ja rauhallista, lämminhenkistä joulua kaikille!


      • minä.fi
        Jouluiloa kirjoitti:

        Minusta on ihana ostaa lahjoja ystävilleni ja omaisilleni. Ilahdutan heitä jollakin kivalla lahjalla, jonka hinta ei päätä huimaa ja on kuitenkin käyttökelpoinen. Ja onpa taas hauskaa, kun kaikki lähimmät olemme pitkästä aikaa kaikki yhdessä joulupöydän ääressä ja viettämässä perinteistä jouluaattoamme leikkien ja yhdessä ollen. Ja jouluruuatkin on niin helppoja nykyään, kaupasta saa niin 'äitien tekemää' ruokaa ja on niin niin kaunista kattaa värikkäästi ja koristella koti.
        Minä ja sukuni ainakin nautimme: tvstä ja radiostakin tulee ihanaa jouluohjelmaa. (meidän kulutuksemme on kuitenkin pientä ja kerran vuodessa tuhlailemme toisiimme). Ei muuta kuin: Hyvää ja rauhallista, lämminhenkistä joulua kaikille!

        Mitä me 70set saadaan täällä sivuilla kirjoitettua, ei ainakaan maailman tilannetta, vai luuletko todella että tämä on ainoa foorumi mistä Euroopan talousihmeet käyvät hakemassa oppia?
        Siispä hankkikaa oma elämä ja eläkää ihmisiksi, ihan sama mitä mieltä toiset on minä olen tätä mieltä.
        Älä aloita sellaista ketjua joka on tarkoitettu vain sinun mielipiteille, täällä on edelleenkin muita kirjoittajia kuten mielipiteitäkin.
        Iloista kulutusjuhlaa ihan kaikille.


      • Tätäkautta hukkuu
        paitsi yhden, kirjoitti:

        eli minä.fi-nikin kanssa täysin eri mieltä.

        ON kyllä outo tilanne, kun väljä ostosparatiisin parkkihalli pullistelee liitoksissaan, ja kiertelyn jälkeen löytää yhden, siis yhden tyhjän ruudun.

        Kaupoissa seisoo väkeä niin paljon, ettei ohi pääse. Useilla silmissä tyhjä ympyrä,
        ikään kuin ei tietäisi mitä on haalimassa.

        Ei ihmisarvoista touhua.

        Kuka voi olla noin putkiaivo, ei kaikki ihmiset ala opettamaan täällä sinunkin *paitsi yhden* mielipide ja tyhjäsisältöinen piikittely ei taida oikein purra kunnon ihmisiin.
        Jokainen on jo löytänyt omat tavat, sinulla hakusessa.


    • Röntti'

      Eivät kaikki tee noin. Usein syyllistämme koko lössiä huomaamattamme. Jouluna on iloisia aiheita. Siis viihtykää, olkaa onnellisia, kosketelkaa toisianne !

    • Ei ylipainoa

      En jaksa lukea enkä kuunnella näitä leipomis-,
      paistamis- ja tekemisjuttuja.
      Jotain näiltä ihmispoloiltan puuttuu elämästä, kun täytyy tekemisillään itseään korostaa.
      Joulunsanoma on heiltä unohtunut täysin.

      Rauhaa ja rakkautta toivon kaikille
      varsinkin lapsille ja lapsenmielisille!

      • Jos on kiire, ei ole onnistunut järjestämään tekemisiään oikein, ja miksi hössöttää sitä tai tuota.
        En stressaa itseäni enkä muita tekemislläni, koska tärkeintä joulussa on lämmin mieli ja läheiset ihmiset.

        Tänään kohti lapsenlapsen kotia, mukana pieni eväskoppa ja kukkurakuorma rakkautta heille jotka minulle ovat tärkeitä.

        Joulumieltä kaikille ja tuvallisia askelia, missä sitten liikuttekin.

        "Ja niin joulu joutui jo taas..."


      • Fanni

        Juhlan tekee ohjelma, ihmiset, pukeutuminen ja ruoka. Jouluna ohjelma kirkko, kuoro, perhe, sukulaiset ja perinteisesti joulusauna, jossa puhdistaudutaan henkisestikin. Luetaan jouluevankeliumi, lauletaan enkelitaivaan kotonakin. Joulunsanomaa perinteistä kirkonmenoa ja virret tulevat myös TV:stä usean kerran.
        Kaikki on paremmin kuin oli 50-luvulla.
        Emme totisesti ole ihmispoloja. Toisilla vaan on enemmän temperamenttia, toiminnantarvetta, terveyttä ja halu myös tekemällä noudattaa perinteitä. Kukin tavallaan.
        Ei nyky-ihmiset itseään tajuttomiksi syö. Kallistakin se on, eivätkä varat riitä.
        Nautitaan joulusta omilla tavoillamme !


      • Fanni kirjoitti:

        Juhlan tekee ohjelma, ihmiset, pukeutuminen ja ruoka. Jouluna ohjelma kirkko, kuoro, perhe, sukulaiset ja perinteisesti joulusauna, jossa puhdistaudutaan henkisestikin. Luetaan jouluevankeliumi, lauletaan enkelitaivaan kotonakin. Joulunsanomaa perinteistä kirkonmenoa ja virret tulevat myös TV:stä usean kerran.
        Kaikki on paremmin kuin oli 50-luvulla.
        Emme totisesti ole ihmispoloja. Toisilla vaan on enemmän temperamenttia, toiminnantarvetta, terveyttä ja halu myös tekemällä noudattaa perinteitä. Kukin tavallaan.
        Ei nyky-ihmiset itseään tajuttomiksi syö. Kallistakin se on, eivätkä varat riitä.
        Nautitaan joulusta omilla tavoillamme !

        omista tavoistaan ja minulle joulu on juhlaa.

        Pidän joulun laittamisesta, lahjojen antamisista (usein oma tekemiä) ja jouluna minun mielestäni on hyvä tapa ruokailla yhdessä ja tottakai silloin parastaan laittaa.

        Mikä kenenkin mielestä on liiallista, minä teen perinteiden ja varojen mukaan.
        Aloitan joulun valmistelun ajoissa, ei mitään kiirettä pääse syntymään, joulua laitaessa tulee useimmin kuin tavallisesti ajateltua ihmisiä kelle joulua laitan.

        Päälimäisenä ajatuksena on nähdä vaivaa, juuri sitä henkilöä huomioiden kuka kohteena on.
        Joulu on mukava asia, mutta tiedän että kaikille se ei sitä ole, erilaisia olemme.


    • K-riitikko

      Ratkaisin joululahjakiireet omalta osaltani.
      Menen nykyisin sukkakauppaan ja pankkiin.
      Sukkakaupasta ostan sopivat sukat lapsilleni ja pankista nostan seteleitä, joita tungen sukkiin täytteeksi.
      On se vekkulia katsella aikuisten ihmisten silmien kiiltoa, kun he lahjasukkiinsa kurkkivat.

      • Ei Jummarra

        miten väljä halli pullistelee?


    • Makriina ek

      En minä ainakaan ole velaksi joulua ikinä tehnyt.
      Hankintoja on tietysti joskus joutunut tekemään vähittäismaksulla, mutta ei sen vuoksi, että jokin ylellisyysesine olisi jouluksi hankittu.

      Kaikkein kireimpänä jouluna joskus 60-70-luvun taitteessa jouduttiin siirtämään joulun vietto uuteenvuoteen, kun silloin oli tilipäivä, ja joulun aikaan rahat olivat niin lopussa, ettei jouluhörhellyksiin ollut lanttiakan.
      Onneksi lapset olivat niin pieniä silloin, etteivät arvostelleet.
      Kai meillä oli joulukuusi, siitä kai ei ole ikinä tingitty, ja joku lahjapakettikin saatiin aikaan, mutta vähän leveämmin sitten vietettiin uusivuosi.

      Mutta ei ollut kai edes mahdollisuutta velkaan silloinkaan.

      • Fanni

        Tiukoilla olimme mekin siihen aikaan, kun asunnosta 80 % oli velaksi ja jäi kuukausittain sen aikaista rahaa vain 200 Smk lasten ja omiin vaatteisiin. Jouluksi me, ainoan lapsen perhe, saimme aina kutsun anoppilaan. Helpotti kovasti.

        Tuli se asunto maksettua ja nyt huhulemme toisiamme kaksin täällä tilavassa kodissa. Joululahjat ovat aina järkevyyden rajoissa yhteisiä. Tänä vuonna tasoskanneri.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4700
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      275
      2777
    3. 134
      1717
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1411
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      204
      1380
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1134
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1089
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1067
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1061
    Aihe