Talon rakentaminen

Karmoussa

Onko joku täällä kirjoittelevista rakennuttanut taloa Tunisiaan? Olisin kiinnostunut kaikista asiaan liittyvistä tiedoista. Se kiinnostaa varsinkin, että miten olette hoitanut talon vartioimisen sinä aikana kun ette ole itse paikalla, jos asutte vaikka Euroopassa ja vietätte lomat Tunisiassa. En haluaisi vuokrata sitä vieraille.

Rakennetaanko talot aina niistä punaisista tiileistä? Onko niitä erilaisia? Entä miten rakennetaan parhaiten talvilämmin talo Tunisiaan, mikä lämmityssysteemi on hyvä ja toimiva?

Entä onko mahdollista saada toimivaa suihkua josta tulee voimakkaammin vettä? Olen käyttänyt vain suihkuja joista vesi tulee ohuena liruna.

Pyydän asiallista keskustelua :)

8

987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollaan!

      Ollaan rakennettu talo tunisiaan. En osaa sanoa miten vartioinnin voisi hoitaa (meillä ei ole ollut tarvetta) mutta tarpeellista se on, jos ei itse koko aikaa talossa asu.

      Aurinkopaneelit ovat rantautuneet tunisiaankin ja ovat halvin ja helpoin vaihtoehto pidemmän päälle. Aurinkoahan riittää mutta ongelma on siinä vielä ettei kuka tahansa paneeleita osaa asentaa muuta kuin suihkuveden lämmittämiseen. Kaupunkikaasulla toimiva patterilämmitys on hyvä vaihtoehto ja huomattavasti halvempi kuin sähkö. Kantsii ottaa selvää ennen rakentamista onko alueella (jos esim uusi tai tosi vanha asuinalue) olemassa kaupunkikaasut. Lisäksi jos mahdollista suosittelen takan rakentamista taloon!!

      Paikallisia taloja harvemmin eristellään mitenkään mutta meillä on saatu vedoton talo ihan vain tiivistämällä kaikki ikkunat sekä ovet kunnolla. Kylmä kausi on vain 2kk ja talon lämmittäminen riittää ilta ja yöaikaan. Ei ole kylmä.

      Ehkä käyttämissäsi suihkuissa on ollut vikaa itse suihkussa eikä putkissa koska kyllä meillä tulee vesi ihan kunnon voimalla (voihan sitä myös säätää..), oikeastaan paremmin kuin suomen suihkussa tulee eli kunnon suihkut saa :)

      Useimmiten rakennetaan punaisista tiilistä (en tiedä niiden eroista) mutta myös kivestä.

      Rakentaminen on aina stressaavaa ja hermoja koettelevaa työtä niin kuin ehkä tiedät. Tunisiassa rakentaminen on sitä potenssiin sata :D Valmistaudu erittäin pitkällä pinnalla ja siihen, ettei juurikaan mikään mene niin kuin suunnitellaan vaikka istuisit itse vieressä vahtaamassa rakentamista (niin kuin pitää istuakin, jos edes jotain tolkkua haluaa). Hyviä työmiehiä on vaikea löytää ja voivat lopettaa työn milloin vain. Ammattitaito ei ole samaa kuin suomessa ja monilla apupojilla ei ole yhtään mitään opintoja alalle. Vatupassia ei muisteta aina käyttää ja kaikki tehdään muutenkin vähän toiskätisesti eli täydellistä on turha odottaa ja aikatalut eivät koskaan pidä paikkansa (mutta sellaisia ei edes tehdä, joten ei se haittaakaan). Mutta niitä hyviäkin rakennusmiehiä on kuhan ne löytää!

      Jos tarvitsette talovahtia talon rakennusvaiheessa niin se onnistuu usein esim jonkun rakennusmiehen asumisella talon jossain valmiissa kolkassa tai autotallissa.

      Muuta ei nyt tule mieleen. Mutta kysy lisää, niin vastaan jos osaan.

      • Karmoussa

        Kiitos sinulle vastauksestasi! Kirjoittelen paremmin myöhemmin, nyt on vähän kiirus. Kiinnostaisi silti tietää vielä, että asutko pysyvästi Tunisiassa? Saako kysyä missä ilmansuunnassa maata mikäli asut siellä? Itse suunnittelemme taloa pohjoiseen rannan lähistölle. Jos saa vielä udella niin onko todellakin kovin vaikeaa saada työlupa sieltä? Onko vaikeaa löytää töitä jos on euroopassa opiskeltu ammatti? Tietenkin ala vaikuttaa, tiedän. Tunisian kielen taito on tietenkin tärkeä juttu.


      • talon rakentanut
        Karmoussa kirjoitti:

        Kiitos sinulle vastauksestasi! Kirjoittelen paremmin myöhemmin, nyt on vähän kiirus. Kiinnostaisi silti tietää vielä, että asutko pysyvästi Tunisiassa? Saako kysyä missä ilmansuunnassa maata mikäli asut siellä? Itse suunnittelemme taloa pohjoiseen rannan lähistölle. Jos saa vielä udella niin onko todellakin kovin vaikeaa saada työlupa sieltä? Onko vaikeaa löytää töitä jos on euroopassa opiskeltu ammatti? Tietenkin ala vaikuttaa, tiedän. Tunisian kielen taito on tietenkin tärkeä juttu.

        Asumme Monastirin lähellä ja kyllä pysyvästi.

        En osaa sanoa työluvista.

        Oletteko täysin suomalainen perhe vai onko puolisosi tunisialainen? Se vaikuttaa lupien saannissa aika paljonkin.

        Työpaikoista sen verran, että olen kyllä kuullut, että jotkut työnantajat eivät ole kiinnostuneita ulkomailta tulevasta työvoimasta peläten ettei ihminen osaa työskennellä tässä kulttuurissa ja näillä säännöillä kun on tottunut muuhun. Lisäksi monella voi olla suuremmat palkkatoivomukset kuin mitä paikalliselle joutuisi maksamaan.

        Mutta riippuu varmasti myös työalasta.

        Työttömyysprosentti on todella korkea eli työttömiä on paljon. Tiedän tunisialaisia maahan euroopasta palaneita, jotka ovat saaneet vain muutaman kuukauden sopimuksia työpaikoilla ja koska elämä on ollut niin epävarmaa taloudellisesti ovat he palanneet takaisin eurooppaan.

        Täällä on lukuisia perheitä, joissa mies työskentelee muualla kuin tunisiassa koska ei ole löytänyt oman alan pitempiaikaisia töitä kunnon palkalla.

        Oma yritys on hyvä vaihtoehto, jos siihen on mahdollisuus.

        En tiedä kuinka paljon teillä on tietoa tai kokemusta tunisiasta mutta ihan yleisenä tietona, että lomalaisille maa tuntuu kovinkin halvalta paikalta elää mutta kun täällä sitten on paikallisilla palkoilla, hyvilläkin, tulee huomaamaan, että maa on tosi kallis.

        Sähkön kulutus on varmaan kolme kertaa kalliimpaa kuin suomessa, nettiyhteydet paljon kalliimpia kuin suomessa, puhelinmaksut ovat pilvissä jne. Yksityislääkärit kalliita käyttää jatkuvasti ja jos perheessä on lapsia kaikki on vielä kalliimpaa. Esim lasten kouluttamiseen saa menemään useita satalappusia kuukaudessa, jos ei halua valtion kouluun laittaa. Aika moni täällä elämää kokeillut euroopasta tullut perhe on palannut ja nimenomaan taloudellisten tekijöiden takia.

        Tervetuloa tunisiaan. Elämä täällä on ihanaa :)


      • voi sen näinkin ajatella
        talon rakentanut kirjoitti:

        Asumme Monastirin lähellä ja kyllä pysyvästi.

        En osaa sanoa työluvista.

        Oletteko täysin suomalainen perhe vai onko puolisosi tunisialainen? Se vaikuttaa lupien saannissa aika paljonkin.

        Työpaikoista sen verran, että olen kyllä kuullut, että jotkut työnantajat eivät ole kiinnostuneita ulkomailta tulevasta työvoimasta peläten ettei ihminen osaa työskennellä tässä kulttuurissa ja näillä säännöillä kun on tottunut muuhun. Lisäksi monella voi olla suuremmat palkkatoivomukset kuin mitä paikalliselle joutuisi maksamaan.

        Mutta riippuu varmasti myös työalasta.

        Työttömyysprosentti on todella korkea eli työttömiä on paljon. Tiedän tunisialaisia maahan euroopasta palaneita, jotka ovat saaneet vain muutaman kuukauden sopimuksia työpaikoilla ja koska elämä on ollut niin epävarmaa taloudellisesti ovat he palanneet takaisin eurooppaan.

        Täällä on lukuisia perheitä, joissa mies työskentelee muualla kuin tunisiassa koska ei ole löytänyt oman alan pitempiaikaisia töitä kunnon palkalla.

        Oma yritys on hyvä vaihtoehto, jos siihen on mahdollisuus.

        En tiedä kuinka paljon teillä on tietoa tai kokemusta tunisiasta mutta ihan yleisenä tietona, että lomalaisille maa tuntuu kovinkin halvalta paikalta elää mutta kun täällä sitten on paikallisilla palkoilla, hyvilläkin, tulee huomaamaan, että maa on tosi kallis.

        Sähkön kulutus on varmaan kolme kertaa kalliimpaa kuin suomessa, nettiyhteydet paljon kalliimpia kuin suomessa, puhelinmaksut ovat pilvissä jne. Yksityislääkärit kalliita käyttää jatkuvasti ja jos perheessä on lapsia kaikki on vielä kalliimpaa. Esim lasten kouluttamiseen saa menemään useita satalappusia kuukaudessa, jos ei halua valtion kouluun laittaa. Aika moni täällä elämää kokeillut euroopasta tullut perhe on palannut ja nimenomaan taloudellisten tekijöiden takia.

        Tervetuloa tunisiaan. Elämä täällä on ihanaa :)

        Itse ajattelin nähdessäni siivoojien ja puutarhurien työskentelyä, käsittämätöntä tehottomuutt... mieheni oli tulkinnut asian kuitenkin, että he tekevät työtä juuri sen verran kuin heille maksetaankin 120 ekeä kuussa- mitä sinä tekisit...


      • Karmoussa
        talon rakentanut kirjoitti:

        Asumme Monastirin lähellä ja kyllä pysyvästi.

        En osaa sanoa työluvista.

        Oletteko täysin suomalainen perhe vai onko puolisosi tunisialainen? Se vaikuttaa lupien saannissa aika paljonkin.

        Työpaikoista sen verran, että olen kyllä kuullut, että jotkut työnantajat eivät ole kiinnostuneita ulkomailta tulevasta työvoimasta peläten ettei ihminen osaa työskennellä tässä kulttuurissa ja näillä säännöillä kun on tottunut muuhun. Lisäksi monella voi olla suuremmat palkkatoivomukset kuin mitä paikalliselle joutuisi maksamaan.

        Mutta riippuu varmasti myös työalasta.

        Työttömyysprosentti on todella korkea eli työttömiä on paljon. Tiedän tunisialaisia maahan euroopasta palaneita, jotka ovat saaneet vain muutaman kuukauden sopimuksia työpaikoilla ja koska elämä on ollut niin epävarmaa taloudellisesti ovat he palanneet takaisin eurooppaan.

        Täällä on lukuisia perheitä, joissa mies työskentelee muualla kuin tunisiassa koska ei ole löytänyt oman alan pitempiaikaisia töitä kunnon palkalla.

        Oma yritys on hyvä vaihtoehto, jos siihen on mahdollisuus.

        En tiedä kuinka paljon teillä on tietoa tai kokemusta tunisiasta mutta ihan yleisenä tietona, että lomalaisille maa tuntuu kovinkin halvalta paikalta elää mutta kun täällä sitten on paikallisilla palkoilla, hyvilläkin, tulee huomaamaan, että maa on tosi kallis.

        Sähkön kulutus on varmaan kolme kertaa kalliimpaa kuin suomessa, nettiyhteydet paljon kalliimpia kuin suomessa, puhelinmaksut ovat pilvissä jne. Yksityislääkärit kalliita käyttää jatkuvasti ja jos perheessä on lapsia kaikki on vielä kalliimpaa. Esim lasten kouluttamiseen saa menemään useita satalappusia kuukaudessa, jos ei halua valtion kouluun laittaa. Aika moni täällä elämää kokeillut euroopasta tullut perhe on palannut ja nimenomaan taloudellisten tekijöiden takia.

        Tervetuloa tunisiaan. Elämä täällä on ihanaa :)

        Kiitos sinulle talon rakentanut! Olemme suomalais-tunisialainen pariskunta. Tiedän melko paljon Tunisiasta, mutten tarpeeksi :) Olen ollut siellä vain lomalla, en kyllä hotellissa mutta sukuloimassa noin kuukauden pätkiä kerrallaan.

        Olen tosiaan kuullut, että töiden löytyminen voi olla vaikeaa, varsinkin ulkomaalaiselle. Toki he oalkkaavat mieluummin tunisialaisen työnhakijan kuin ulkomaalaisen, jos kyvyt on samat.

        Oma yritys kiehtoisi, mutta emme ole keksineet millä alalla pärjäisi hyvin, mistä olisi kysyntää. Tuleeko sinulle jotain mieleen? En viitsi kirjoittaa tähän millä aloilla olemme ettei mene liian henk. koht. :) ymmärräthän.

        Ehkä eniten minua viehättää Tunisiassa kuitenkin uskonto. Haluaisin niin elää islaminuskoisessa maassa ja kasvattaa lapseni siellä.

        Ainahan niitä haaveita on. Jotkut toteutuu, jotkut ei. Ainakin loma-asunnon haluamme rakentaa, vaikka haaveeni olisikin, että joskus voisimme muuttaakin sinne ja mieluiten ennen eläkeikää.


      • lähtisivät
        Karmoussa kirjoitti:

        Kiitos sinulle talon rakentanut! Olemme suomalais-tunisialainen pariskunta. Tiedän melko paljon Tunisiasta, mutten tarpeeksi :) Olen ollut siellä vain lomalla, en kyllä hotellissa mutta sukuloimassa noin kuukauden pätkiä kerrallaan.

        Olen tosiaan kuullut, että töiden löytyminen voi olla vaikeaa, varsinkin ulkomaalaiselle. Toki he oalkkaavat mieluummin tunisialaisen työnhakijan kuin ulkomaalaisen, jos kyvyt on samat.

        Oma yritys kiehtoisi, mutta emme ole keksineet millä alalla pärjäisi hyvin, mistä olisi kysyntää. Tuleeko sinulle jotain mieleen? En viitsi kirjoittaa tähän millä aloilla olemme ettei mene liian henk. koht. :) ymmärräthän.

        Ehkä eniten minua viehättää Tunisiassa kuitenkin uskonto. Haluaisin niin elää islaminuskoisessa maassa ja kasvattaa lapseni siellä.

        Ainahan niitä haaveita on. Jotkut toteutuu, jotkut ei. Ainakin loma-asunnon haluamme rakentaa, vaikka haaveeni olisikin, että joskus voisimme muuttaakin sinne ja mieluiten ennen eläkeikää.

        sieltä heti kun pystyisivät.
        Itse istuisit rättihuivi päässäsi siellä loppuikäsi.


      • talosta unelmoiva
        lähtisivät kirjoitti:

        sieltä heti kun pystyisivät.
        Itse istuisit rättihuivi päässäsi siellä loppuikäsi.

        :)


      • ohikulkija vain
        talosta unelmoiva kirjoitti:

        :)

        Minäkin unelmoin talosta... Kesällä mennään katselemaan tontteja!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2012
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1907
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      11
      1381
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe