Saluki

millainen?

Moikka! Sattuiskohan kellään täällä olemaan salukia? Millainen luonne ym millaista kokemusta löytyy? Taitaa olla aika harvinainen rotu.. Sekä paljonko salukilla mahtaa olla hintaa?
Luen kyllä kaikki rotumääritelmät, turha tulla huutaa siitä. Mutta täällä kyselenkin ihmisten omia kokemuksia..

31

7382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se ei

      todellakaan ole!

    • Otterhound

      Sen verran haluun huomauttaa, et vaikka en ite tunne yhtäkään salukia, niin kaksi kertaa semmonen on mua vastaa pyörätiellä käppäilly: se siis näistä huomautuksena, et molempien turkit oli täynnä takkuja, joten ainakin turkinhoitoon kannaattaa varautua.

      Kyllä salukia voi pitää semmosena keskimääräsen harvinaisena rotuna, sillä viime vuosi oli eka vuosi, jolloin saluki sijoittu Suomessa sadan suosituimman (eniten rekisteryidyn) rodun joukoon.

      T: Otterhound

      • on mm.

        suomessa ns. kahta linjaa, ns. länkkäriä ja aavikkoa. Molemmista linjoista tulee sileää salukia eli ei varmasti takkuunnu. Eikä hapsullisellakaan salukilla hirvittävästi takkuuntuvaa turkkia ole, se kun on hapsullinen, eli korvat ja häntä enimmäkseen. Joten oletkohan varma ettet sekoita johonkin toiseen rotuun?


      • Otterhound
        on mm. kirjoitti:

        suomessa ns. kahta linjaa, ns. länkkäriä ja aavikkoa. Molemmista linjoista tulee sileää salukia eli ei varmasti takkuunnu. Eikä hapsullisellakaan salukilla hirvittävästi takkuuntuvaa turkkia ole, se kun on hapsullinen, eli korvat ja häntä enimmäkseen. Joten oletkohan varma ettet sekoita johonkin toiseen rotuun?

        Kyllä ne salukeja olivat molemmat, näin ne aivan läheltä.

        Mutta kun en itse tunne yhtäkään salukia, niin kai jätän neuvot niiden turkin hoidostakin rodun harrastajille. Ittelleni vaan tuli niiden kahen koiran perusteella semmonen mielikuva, et turkki on melkosen vaativahoitonen.

        Uskon kyllä, et joku muu tietää salukista kaiken mua paremmin, joten en toivo tästä keskustelusta syntyvän mitään tulista soppaa.


        T: Otterhound


      • vgyiplå
        Otterhound kirjoitti:

        Kyllä ne salukeja olivat molemmat, näin ne aivan läheltä.

        Mutta kun en itse tunne yhtäkään salukia, niin kai jätän neuvot niiden turkin hoidostakin rodun harrastajille. Ittelleni vaan tuli niiden kahen koiran perusteella semmonen mielikuva, et turkki on melkosen vaativahoitonen.

        Uskon kyllä, et joku muu tietää salukista kaiken mua paremmin, joten en toivo tästä keskustelusta syntyvän mitään tulista soppaa.


        T: Otterhound

        salukin turkkia ei voi olla vaikea hoitaa, ellei se ole pentu, tai todella vanha koira, jolla on sellainen hötö-turkki. muuten niiden turkki on helppohoitoinen.sä olet nähnyt afgaanin.


      • 2salukia

        Tuota.. salukilla ei ole mainittavasti turkkia. Käytännössä salukit ovat varsin lyhytturkkisia lukuunottamatta korva- ja häntähapsuja. Sileäkarvainen versio on täysin sileä, sillä ei ole hapsuja lainkaan, eikä pohjavillaa ollenkaan.


      • salukeja
        vgyiplå kirjoitti:

        salukin turkkia ei voi olla vaikea hoitaa, ellei se ole pentu, tai todella vanha koira, jolla on sellainen hötö-turkki. muuten niiden turkki on helppohoitoinen.sä olet nähnyt afgaanin.

        työläs hoitaa turkki


      • saluki owner
        salukeja kirjoitti:

        työläs hoitaa turkki

        ei kyllä ole! 4 salukin kokemuksella.


      • Anonyymi
        Otterhound kirjoitti:

        Kyllä ne salukeja olivat molemmat, näin ne aivan läheltä.

        Mutta kun en itse tunne yhtäkään salukia, niin kai jätän neuvot niiden turkin hoidostakin rodun harrastajille. Ittelleni vaan tuli niiden kahen koiran perusteella semmonen mielikuva, et turkki on melkosen vaativahoitonen.

        Uskon kyllä, et joku muu tietää salukista kaiken mua paremmin, joten en toivo tästä keskustelusta syntyvän mitään tulista soppaa.


        T: Otterhound

        Kommentti vielä näin 12 vuoden jälkeen : ridut saluki ja afgaaninvinttikoira ovat menneet sekaisin. Minulla on ollut salukeja yli 35 vuotta ja olen tavannut satoja salukeja. Yhdelläkään ei turkki ole ollut takussa.


    • Salukin omistaja

      Minun salukini on ainakin todella lähellä rotumääritelmän mukaista luonnekuvausta (sori nyt vaan kun siitä laulan, se nyt vaan on just samanlainen), vieraita kohtaan pidättäytyvä ja varautunut, omiaan kohtaan maailman rakastavin koira. On jonkin verran vahtimiseen taipuvainen, muutenkin juttelee kovasti, ei siis kovinkaan hiljainen ole tämä minun koirani. Vapaanapitoa vaatii lähes joka päivä, muuten hyppii seinille. On maailman kauneinta katsottavaa kun juoksee.

      • Nelly Max

        Minulla on kotona kaksi welsh corgia ja tulevaisuuden haaveena olisi hommata saluki. minua kiinnostaisi tietää miten salukit tulevat toimeen toisten koirien kanssa. Haukkuvatko yksin jäädessään ja tuhoavatko paikkoja?


      • Salukisti
        Nelly Max kirjoitti:

        Minulla on kotona kaksi welsh corgia ja tulevaisuuden haaveena olisi hommata saluki. minua kiinnostaisi tietää miten salukit tulevat toimeen toisten koirien kanssa. Haukkuvatko yksin jäädessään ja tuhoavatko paikkoja?

        Salukeista useimmat ovat sisällä rauhallisia ja hiljaisia. Haukkuminen sisällä ei kuulu rodunomaisiin tapoihin, ulkona varoitushaukku reviirillä liikkuvista muista koirista on joidenkin tapana. Rotua kun on ammoin käytetty myös vahtina, metsästyksen ohella. Joissakin suvuissa on ulvonta esim. yksin jäätyä herkässä. Ja se ei sitten ole pieni ääni! Tuhoaminen on yleensä nuorten "murkkuikäisten" ongelma. Lienee monesti energian purkua hiukka väärään kohteeseen. Muiden rotujen kanssa saluki tulee toimeen kunhan totuttaa. Jotkut urokset - urosten tapaan - eivät siedä muita uroksia lähellään. Rodusta saa asiallista tietoa rotujärjestön sivuilta ja tuulenkoirien keskusteluista.


      • höpölöpöpö
        Salukisti kirjoitti:

        Salukeista useimmat ovat sisällä rauhallisia ja hiljaisia. Haukkuminen sisällä ei kuulu rodunomaisiin tapoihin, ulkona varoitushaukku reviirillä liikkuvista muista koirista on joidenkin tapana. Rotua kun on ammoin käytetty myös vahtina, metsästyksen ohella. Joissakin suvuissa on ulvonta esim. yksin jäätyä herkässä. Ja se ei sitten ole pieni ääni! Tuhoaminen on yleensä nuorten "murkkuikäisten" ongelma. Lienee monesti energian purkua hiukka väärään kohteeseen. Muiden rotujen kanssa saluki tulee toimeen kunhan totuttaa. Jotkut urokset - urosten tapaan - eivät siedä muita uroksia lähellään. Rodusta saa asiallista tietoa rotujärjestön sivuilta ja tuulenkoirien keskusteluista.

        miks vitussa kaikki suosittelee tuulenkoiria?siis täysin perseestä olevaa palstaa jonne ainakaan vinttikoirien kanssa aloittelevia ja niistä kiinnostavioa ei kannattaisi ohjata.saavat turhaan vääränlaisen kuvan vittumiaisista vinttari-harrastajista.kaikki eivät semmoisia ole,vaikka tuulenkoiriin onkin "pää-puhujiksi" joukko sellaisia päätynyt.minä suosittelen aloittelijoille tutustumista rotuihin kyllä ihan rotujärjestöjen kautta,niin ei ainakaan passiteta niin helposti pois tän mukavan harrastuksen parista.noita koira-palstoja kannattaa varoa muutenkin, mikäli niillä ei kirjoiteta omilla nimillään.


      • Archilupus
        höpölöpöpö kirjoitti:

        miks vitussa kaikki suosittelee tuulenkoiria?siis täysin perseestä olevaa palstaa jonne ainakaan vinttikoirien kanssa aloittelevia ja niistä kiinnostavioa ei kannattaisi ohjata.saavat turhaan vääränlaisen kuvan vittumiaisista vinttari-harrastajista.kaikki eivät semmoisia ole,vaikka tuulenkoiriin onkin "pää-puhujiksi" joukko sellaisia päätynyt.minä suosittelen aloittelijoille tutustumista rotuihin kyllä ihan rotujärjestöjen kautta,niin ei ainakaan passiteta niin helposti pois tän mukavan harrastuksen parista.noita koira-palstoja kannattaa varoa muutenkin, mikäli niillä ei kirjoiteta omilla nimillään.

        Joo, ei Tuulenkoiriin kannata täystosikoiden tulla. Huumoria ymmärtävät tervetuloa, päivän naurut saa helposti jotain viestiketjua lukiessaan.

        Omasta mielestäni uudet käyttäjät/aloittelijat otetaan hyvin vastaan ja kyllä ainakin olen itse tyytyväinen foorumiin, saa paljon tietoa jos osaa etsiä ja kysyä, kauniita kuvia on myös ja myynti/ostopalstalla saa tavaran kiertoon nopeasti. Hymiövalikoimaa löytyy niistä pitävälle :'D


    • näin se vaan on

      minulla on neljä salukia ja kyllä voin kertoa ihan rehellisesti niiden olevan vaikeita. ei mitään jokapojan-koiria todellakaan. tuhoavat kotia?KYLLÄ. kusevat ja paskovat sisälle? joskus jopa viisivuotiainakin. Etäisiä? omalle perheelle eivät, muille kyllä. Voiko koulutta? En nyt sanoisi niinkään, vaikeaa tuntuu olevan. oppivat kyllä jotenkiuten peruskäskyt,mutta epäonnistumisen mahdollisuus koulutuksessa on suuri,jos kouluttaja vähänkin on liian kova salukia kohtaan. salukista tulee helposti arka tärisiä,joita näkee paljon salukeissa.

      • Hukka-Musti

        Tuo tieto yllätti. Minä olen käsittänyt, että saluki on sopiva rotu aloittelijalle ja lapsiperheisiin. No olen kai erehtynyt ja samalla pettynyt, sillä luulin salukia aivan toisen laiseksi kuin mainitsit.


      • Minä vain.
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Tuo tieto yllätti. Minä olen käsittänyt, että saluki on sopiva rotu aloittelijalle ja lapsiperheisiin. No olen kai erehtynyt ja samalla pettynyt, sillä luulin salukia aivan toisen laiseksi kuin mainitsit.

        Juu ei ole mikään helppo rotu sen voiin minäkin kertoa.eikä sovi aloittelialle.


      • Hukka-Musti
        Minä vain. kirjoitti:

        Juu ei ole mikään helppo rotu sen voiin minäkin kertoa.eikä sovi aloittelialle.

        ...ties vaikka yksi koirista olisi kasvanut isäntäänsä ja loput sen mukaan.

        Yksittäistapauksesta ei pitäisi tehdä vakavia tulkintoja.

        Hulluus tarttuu helposti isännästä koiraan ja siitä toisiin koiriin.


      • ;-D
        Hukka-Musti kirjoitti:

        ...ties vaikka yksi koirista olisi kasvanut isäntäänsä ja loput sen mukaan.

        Yksittäistapauksesta ei pitäisi tehdä vakavia tulkintoja.

        Hulluus tarttuu helposti isännästä koiraan ja siitä toisiin koiriin.

        en tommosen ajatusmallin kehittelyn keksimisestä kyllä mitään nobeleita anneta sitten muuten ja sulle ei varmaankaan sovi mikään koira.


      • Fanko

        Miksi olet ottanut neljä salukia, jos koet ne noin vaikeina? En käsitä. Saluki sopii vallan mainiosti ekaksikin koiraksi, jos ihminen on luonteeltaan ns. vinttari-ihminen. Jos haluaa koiraltaan täyttä tottelevaisuutta ja luonteelta kovuutta, niin silloin saluki ei ole oikea valinta.


      • Fanko kirjoitti:

        Miksi olet ottanut neljä salukia, jos koet ne noin vaikeina? En käsitä. Saluki sopii vallan mainiosti ekaksikin koiraksi, jos ihminen on luonteeltaan ns. vinttari-ihminen. Jos haluaa koiraltaan täyttä tottelevaisuutta ja luonteelta kovuutta, niin silloin saluki ei ole oikea valinta.

        Mä voisin yhden salukin omistajana sanoa että ei se kauhean helppo koira välttämättä ole jos vertaa johonkin palveluskoiraan.Minäkin kyllä voisin sanoa että saluki on helppo ja hyvä koira sellaiselle joka ymmärtää vinttikoiria.
        Saluki tulee ainakin meillä hyvin toimeen jokaisen koiran kanssa kokoon ja näköön katsomatta,siis se ei välitä juurikaan muista koirista.
        Salukille saattaa helposti tulle eroahdistusta.Pentuna usein tuhoaa paikkoja,etenkin jos ei saa tarpeeksi tekemistä.
        Saluki ei välitä yhdestäkään vieraasta ihmisestä mutta rakastaa perheenjäseniään ja se näyttää myös heille sen.Monesti vieraat ihmiset sanovat että saluki on ylpeä mutta se ei riehu vieraiden kanssa kuten moni muu koira.Oma salukini myös ei ole sellainen säheltäjätyyppi puistoissa vaan tykkää ensin seurata muita etäämmältä ja jos katsoo että muut ovat sellaisia joiden kanssa tulee toimeen,menee mukaan leikkimään.

        Suosittelen kyllä salukia jos se kiinnostaa ja kannattaa kysellä tarkkaan kasvattajilta ja muilta salukin omistajilta..monesti saa pentua odottaa jonkun aikaa ennen kun löytää vapaan pennun.

        Karvasta vielä sen verran että salukini karva on pentuna ollut afgaanimainen eli erittäin pitkää ja höytyvää.Se on vaikeaa hoitaa koska menee jatkuvasti takkuun mutta sitten kun pentukarva lähtee pois,tulee salukin turkista helppohoitoinen eli ne paikat joissa on pitkät karvat,ei pitäisi mennä takkuun tavallisella hoidolla eli harjauksella.


    • dghdhfgh

      Meillä käppäilee 2 salukimummoa 10 ja 11v. Asutaan maalla jossa ei paljon ihmisiä liiku elikkä en suosittele ihmisten läheisyyteen tai saa varautua kunnon haukkuihin lenkillä... Vanhetessa ovat rauhoittuneet täysin, nuorempina juoksivat rottien ja jänisten perässä pelolla, nykyään viihtyvät myös enemmän sisätiloissa. Tietysti salukia pitää viedä piitkille lenkeille tarvitsevat rutkasti liikuntaa eli toivottavasti sitä löytyisi sinulta. Usen vaan omistajan alkuinnostus hiipuu ja lenkit luhenevät.
      Sateella eikä pakkasella millään haluta mennä ulos kun on sellanen asenne "Aah, turkki kastuu! Liian kylmä huoh! " että aika hienostelijoita yrittävät olla.

    • kaisaaaaaaaa

      Mulla on kolme salukia. Kaikki helppohoitoisia. Ainoa vaikeus on luoksetulon opetus, ja sekin käy helposti kun tarpeeks aikasin alottaa. Lapsiperheisiin täydellinen, kun ei kokoajan roiku kannoilla.

      Saattaa tosin pissata sisälle, jos on närkästynyt, kun omistaja on jättänyt liian pitkäksi aikaa yksin. Mutta sitten kysynkin: kannattaako hankkia yhtään mitään eläintä jos sille ei ole aikaa?

    • Salukit sotkee

      Kaisaaaaaa: "helppohoitoisia" ja "Saattaa pissata sisälle jos.." HAHAHAHA NÄIN JUURI.

      Salukit on aivan sekopäitä koiria ja helvetin vaikea totuttaa olemaan yksin kusevat lattiat piloille ja syövät koko kämpän

      • ou nou

        tällä tyypillä taitaa olla useampia vinttari rotuja tai sit ei ainakaan tekstistä päätellen yhtää. samanlaista p-jauhantaa tuolla affe puolella ja tulee yx tyyppi tuulenkoirilta mieleen joka tiettävästi vihaa ainakin affeja .. toivon tosiaan ettei hänellä ole yhtään minkäänlaista elävää olentoa itsensä lisäksi kämpässään. Ei koirat normaalisti sisälle kuse ,pasko ja riko paikkoja ,jos ne saa tarpeellisen hoidon . jollain ihmisillä vaan on taito saada koirasta kuin koirasta tuollaisia turhautuneita tyyppejä. olen vierestä seurannut kuinka kerta toisensa jälkeen samat tyypit ei saa koiriaan sisäsiistiksi ja koiran vikahan se tietty on. luulis noilla koiramäärillä löytyvän ees yx poikkeus sääntöön


    • Höyhtyvä

      Aika usein pannaan koiran syyksi jos omistaja ei osaa kouluttaa. Rodusta riippumatta. Saluki ei ole sen vaikeampi tai helpompi kuin vinttarit yleensäkään. Pitää perehtyä rodun tarpeisiin, ennenkuin hankkii mitään koiraa.

    • 123mol

      Uskomatonta tekstiä sai salukista lukea ,huh huh :)) Itselläni kaksi salukia ja voin sanoa samaa , ku edellä kirjoittanut.Ei ole yhtään sen vaikeampi tai helpompi kuin vinttarit yleensä.Rodun sisällä on luonne eroavuuksia samalla tavalla , kuin missä tahansa rodussa.Omista koiristani toinen on diiva ja herkkis , kun taas toinen täysin sen vastakohta.Vapaana juoksemista tarvitsevat lähes joka päivä ja turvallisen juoksutuspaikan löytäminen voi välillä olla hankalaa.Saluki on luonteeltaan itsenäinen ja ei niin koulutettavissa ,kuten palveluskoirat.Toki on niitäkin ,jotka kisaavat agilityssä.Rotuun tutustuu parhaiten , kun menee näyttelyihin ja saluki ihmisiä haastattelemaan.Kertovat varmasti mielellään omasta rodustaan. Hyvää kevättä kaikille :)) !!

    • lovesalukiislove

      Itse ensimmäiseksi koiraksi aikoinani otin salukin. Tuntui tosi hankalalta koiralta. Nyt tähän asti minulla on ollut 3 salukia, 1 englanninvinttikoira, 3 puolanvinttikoiraa, 4 mastiffia ja 7 tanskandoggia ja kokemuksella voin sanoa, että saluki oli mielestäni haastavin.. Ihana ja rakastava rotu kuitenkin, mutta vaatii (kuten muutkin koirat) paljon huolenpitoa ja aikaa. Pissailee sisälle, tuhoaa taloa.. Se on saluki. Ihana kaikkine virheineen :)

    • Kaisaaaaaa

      Salukit sotkee:
      okei selitä sitten mulle se että miksi meidän kämppää ei ole syöty ja lattiat on kunnossa :) saluki täytyy kouluttaa huolella ja se vaatii aikaa mutta jos sitä aikaa antaa ja sen koulutta niin se on helppohoitoinen

      • :::;p

        Koiratkin ovat tietenkin yksilöitä! Minun salukillani on ollut taipumista kusta sisälle ymym. Kun ikää on tullut lisää, meidänkin neiti käyttäytyy nätisti. Helppohoitoinen koira kyllä on. Tai miten sen sitten ottaa. Liikuntaa tarvitsee riittämiin ;D


    • mik0000

      Kokemuksen syvällä rintaäänellä kommentoin vanhaa ketjua jos tänne joku viellä eksyy. Eli salukia koiraksi miettivän täytyy realistisesti ajatella 'onko minulla aikaa joka päivä päästää koirani vapaaksi, onko minulla aikaa joka päivä pitkille ulkoiluille'. Jos ei niin ota toinen koira. Ei siksi että saluki kuolisi kärsimykseen jos näin ei tapahdu vaan siksi että koirarotu kuuluu valita itselle sopiva, ei ole mitään järkeä ottaa todella aktiivista koiraa sisälle lojumaan tai korttelilenkille koristeeksi, ota mielummin silloin rotu joka sinulle sopii sinun elämäntapaasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      28
      1387
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe