2 vaikeaa kysymystä.

boxerblock

1. KYSYMYS

Jumalanne on ääretön ajan ulkopuolella oleva olento joka on kaikkitietävä, kaikkivaltias ja yleisestikin ottaen aika mahtava raamatussa kuvailluilta voimiltaan. Uskovaiset joiden kanssa olen keskstellut sanovat että kaikki kuuluu jumalalle. Mikään ei ole ihmisen omaa koska jumala on heidät luonut ja tehnyt myös paikan jossa ihmiset asuvat.

Eli, ihminen ei tälle maailmankaikkeuden (ja kaiken muun) mahtavimmalle olennolle mitään pysty antamaan, mikä ei hänen jo olisi. Eikö tälläinen yhteenveto ole suunnilleen oikea?

Joten, miksi jumalanne sitten vaatii jotain ihmisiltä?

Mikä tekee näin rajattoman mahtavasta olennosta niin pikkumaisen että se haluaisi jotain joltain?

Miksi sellainen olento haluaisi itseensä uskottavan?


2. Kysymys.

Ihminen on rajallinen olento. Meillä on ruumiilliset rajat. Meillä on myös ajallinen raja. Joten kaikki tekomme ovat rajallisia, joko hyvässä tai pahassa. Mikään ihmisen luoma hyvä tai paha ei tule kestämään ikuisuutta. Eli kaikki rikkeemme kristinuskon jumalaa vastaan ovat rajallisia.

Ikuisuus helvetissä on rajaton.

Miten te uskovaiset selitätte että jumalanne on oikeudenmukainen antaessaan rajattoman rangaistuksen rajallisesta rikoksesta?

Sama jos varastaisit 100 euroa, jäisit kiinni ja tuomioksesi sinun pitäisi maksaa takaisin maailmankaikkeudella, eikä sekään riittäisi.


Tälläisiä kysymyksiä teille uskovaisille tällä kertaa.

Toivon vastauksia, mutta pelkkä näitten asioiden ajatteleminen riittää...

27

473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merim.raimo

      ei Jumala ole "olento", vaan Jumala on luonut kaikki "olennot", Jumala on Pyhä ja Jumala on Henki, ja mikä tärkeintä Jumala rakastaa ihmistä, mutta vihaa ihmisessä asustavaa syntiä. :)

      • "ei Jumala ole "olento""

        Taisi mennä ohi koko muu teksti.

        Ja noista jumalan tunnetiloista. Kts. vastaukseni auroralle.


    • 1. Mitä pystyisi antamaan mikä ei ole jo Hänen...1.ja toinen suurimmasta käskystä on: rakasta Herraa,sinun Jumalaasi kaikesta sielustasi jne."kertoo sen mitä Hän meiltä toivoo eli vähän samaa mitä me toisilta ihmisiltä joskus toivomme: rakkautta.
      Syntiinlankeemuksessa synti ei ollut vain se, että ihminen haukkasi hedelmästä ja sai siitä ikuisen kuoleman palkakseen vaan synti oli siinä että Jumala jätettiin ulkopuolelle. Aivan sama jos sinun kotiisi(vrt.Eden)tulisi sun kaveri ja se iskis sun tyttöystäväsi itselleen.
      Sinun kotisihan on sinun tekemä kaikin tavoin.
      Etkö haluaisi kostaa?
      Kyllä jos sinä tekisit kaikkesi että toisella on hyvä olla ja hän noin vaan lähtisi toisen(vrt.käärme)matkaan-olisit vihainen.
      Jumala on vihainen. Hyvyydestä ei välitetä ja sille kyllä löytyy verukkeita.
      Kysyit miksi Jumala vaatii jotakin ihmiseltä...miksi ei saisi vaatia? Miksi sinä"vaadit"hyväksyntää ja rakkautta...miksi Jumala ei saisi sitä "vaatia"(se 1.ja suurin käsky Sanassa johon sisältyy laki ja profeetat)
      2.kysymyksesi koski ikuista helvetin piinaa. Olen lukenut Sanasta että Hän maksaa kullekkin hänen tekojensa mukaan.
      Joku päivä näemme onko se totta.

      • "Jumala on vihainen."

        Tämä on osa tätä ajatteluani. Ottaen huomioon sen uskontonne jumalan ominaisuudet ja kaikenpuolisen "mahtavuuden" kuinka "realistista" on yhdistää helppoja ihmisten tunteita tälläiseen olentoon?

        Vai olisiko ihminen sitten äärettömän mahtavan jumalan kanssa tunne-elämältään samalla viivalla.

        Jos uskoisin, tuo edellinen asia olisi paljon pelottavampaa kuin helvetti.


        "Olen lukenut Sanasta että Hän maksaa kullekkin hänen tekojensa mukaan."

        Ja minä kun olen kuullut aivan liian monta kertaa helluntailaisilta että kristinusko on se ainoa oikea uskonto koska se perustuu armoon eikä tekoihin.


      • boxerblock kirjoitti:

        "Jumala on vihainen."

        Tämä on osa tätä ajatteluani. Ottaen huomioon sen uskontonne jumalan ominaisuudet ja kaikenpuolisen "mahtavuuden" kuinka "realistista" on yhdistää helppoja ihmisten tunteita tälläiseen olentoon?

        Vai olisiko ihminen sitten äärettömän mahtavan jumalan kanssa tunne-elämältään samalla viivalla.

        Jos uskoisin, tuo edellinen asia olisi paljon pelottavampaa kuin helvetti.


        "Olen lukenut Sanasta että Hän maksaa kullekkin hänen tekojensa mukaan."

        Ja minä kun olen kuullut aivan liian monta kertaa helluntailaisilta että kristinusko on se ainoa oikea uskonto koska se perustuu armoon eikä tekoihin.

        Jumala on vihainen ja Sanassa lukee, että"kateuteen asti hän halajaa henkeä jonka on pannut meihin asumaan"eli Hän on mustasukkainen.
        Olisin odottanut ateistilta kysymystä miten olematonta Jumalaa pystyy rakastamaan. Kysyitkin että miten ihminen on sitten äärettömän mahtavan jumalan...kanssa samalla viivalla...:/
        Jumala kirjoitetaan isolla muuten...
        Siihen kysymykseen voin vaan vastata että monet rakastavat.
        Kesti vähän aikaa tajuta tuo sun viimeinen lauseesi..mutta niin se on että jokin helvetti meillä on vastassa...kuolemankin jälkeen. Tekojen mukaan...Jokainen sen kai sisimmässään tietää.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Jumala on vihainen ja Sanassa lukee, että"kateuteen asti hän halajaa henkeä jonka on pannut meihin asumaan"eli Hän on mustasukkainen.
        Olisin odottanut ateistilta kysymystä miten olematonta Jumalaa pystyy rakastamaan. Kysyitkin että miten ihminen on sitten äärettömän mahtavan jumalan...kanssa samalla viivalla...:/
        Jumala kirjoitetaan isolla muuten...
        Siihen kysymykseen voin vaan vastata että monet rakastavat.
        Kesti vähän aikaa tajuta tuo sun viimeinen lauseesi..mutta niin se on että jokin helvetti meillä on vastassa...kuolemankin jälkeen. Tekojen mukaan...Jokainen sen kai sisimmässään tietää.

        "Olisin odottanut ateistilta kysymystä miten olematonta Jumalaa pystyy rakastamaan. Kysyitkin että miten ihminen on sitten äärettömän mahtavan jumalan...kanssa samalla viivalla...:/"

        Olen huomannut että on turhaa hokea uskovaisille "jumalaa ei ole". Kokeilen toista lähestymistapaa... Käyn läpi jumalastanne kirjoitettuja asioita ja yritän sitä kautta osoittaa jumalanne loogisesti olemattomaksi.

        Taitaa olla turhaa touhua sekin.

        "Jumala kirjoitetaan isolla muuten..."

        Kirjoittaisin sen isolla jos uskoisin että on olemassa jokin jonka nimi se on.


      • boxerblock kirjoitti:

        "Olisin odottanut ateistilta kysymystä miten olematonta Jumalaa pystyy rakastamaan. Kysyitkin että miten ihminen on sitten äärettömän mahtavan jumalan...kanssa samalla viivalla...:/"

        Olen huomannut että on turhaa hokea uskovaisille "jumalaa ei ole". Kokeilen toista lähestymistapaa... Käyn läpi jumalastanne kirjoitettuja asioita ja yritän sitä kautta osoittaa jumalanne loogisesti olemattomaksi.

        Taitaa olla turhaa touhua sekin.

        "Jumala kirjoitetaan isolla muuten..."

        Kirjoittaisin sen isolla jos uskoisin että on olemassa jokin jonka nimi se on.

        ateisti.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        ateisti.

        Mitäs kuuluu aurora siskolle?


      • juhani1965 kirjoitti:

        Mitäs kuuluu aurora siskolle?

        Kävin ostamassa pojalleni Gigantista puhelimen. Järkytyin kun hintalapussa luki yli 496euroa kun netissä oli 349euroa.
        Saatiin lopulta se sitten siihen hintaan. Sanoin pojalle että joulupukki tuo sen sitten...
        Kylläpä vaan on kalliita mokomat.
        Sulla on varmaan kanssa lapsia.
        Tämä mun on jo vähän pidempi jo äitiä. Täyttää puolen vuoden päästä 14.


    • ML213

      Pohdit kyllä mielenkiintoisia asioita.Toisaalta olisi hyvä ymmärtää ihmisen kehitys aina lankeemuksesta tähän päivään ja miten lankeemus ilmentyy ihmisessä ja kehityksessä yleensä.Asioiden ymmärtäminen olisi helpompaa.

      *

      "Joten, miksi jumalanne sitten vaatii jotain ihmisiltä"?

      ------
      Kun ihminen lankesi paratiisissa (tidät Aadamin ja Eevan lankeemuksen), niin tässä "prosessissa" ihminen turmeltui ja tämä turmeltuminen ilmentyy ihmisen perusolemuksessa/Genettisissä tekijöissä.Ihminen siis luonnostaan kasvaa syntikäyttäytyumiseen juuri tämän geneettisen ohjauksen takia.Tämä tila on eroa Jumalasta.

      Ymmärtänet, mitä tapahtuisi, jos Jumala ei huomioisi tämän lihallisen ihjmisen tahtoa,- vaan pakosta ohjaisi lihallisen ihmisen tekemään tahtoaan.Aivan sama tilanne kun psykopaatti pakottaa ihmiset , jopa ajattelemaan tahtonsa alle.

      Tilanne on aivan toinen, jos Jumala Pyhän Henkensä avulla antaa ihmioselle ymmärrystä nähdä tilansa eli syntikäyttäytyminen.

      Juuri tämä syntikäyttäytyminen (mielikuvamaailma) ongelmoittaa ihmisen mielen ja koko elämän ja tähän Jumala on avoittanut pelastuksen Jeesuksen sovitustyön kautta.Siis uskomalla tähän kokonaisuuteen.

      Siis JUmala ei painosta tai pakota ihmistä ottamaan vastaanb pelastusta, vaan se on todella vapaaehtoista.Siis ihminen ei ole robottimainen , vaan Jumala antaa mahdollisuuden ihmiselle tulla/palata Jumalan luo.

      *

      "Ikuisuus helvetissä on rajaton.

      Miten te uskovaiset selitätte että jumalanne on oikeudenmukainen antaessaan rajattoman rangaistuksen rajallisesta rikoksesta"?
      --------

      Muuten tästä alueesta on monenlaisia käsityksiä ja tämä asia menee oman ymmärryskykynikin yli.

      Raamatussa ei ole selkeää ilmoitusta, miten kadotus olisi ajaton olotila ihmiselle.Jeesus puhui ja opetti ja varoitti, ettei ihminen joutuisi kadotukseen.Raamatusta saa opin molemmista käsitteistä eli ihminen olisi ajattomasti kadotuksessa tekemistään synneistään,mutta Raamatusta saa myös ymmärryksen, jossa "kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus" ja Jumalalla on todella menetelmät miten kaikien ihmisten on kunnioitettava/polvien notkistuttava Jumlalan edessä.

      Itse olem pohtinut erästä mielenkiintoista tekijää, joka liittyy tähän.

      Niin, jokainen ihminen omaa geneettisen perimän, joka ohjaa hänen kehityksensä syntikäyttäytymiseen.Siis tämä tila ja kehitys on ihmisen tahdosta riippumaton tila.Kaikki ihmiset kasvavat tähän tilaan haluisi tai ei.

      Niin, miksi JUmala rankaisisi ihmistä, johon ei ole mahdollistunut vaikuttamaan.On täysin eri asia, jos ihminenb itse vaikuttaisi tähän kehitykseen ja Jumala tämän jälkeen laittaisi hänet tilille.

      Itse uskon mieluimmin siihen, miten todella Jumala ohjaa ihmiselle tilanteen, jossa hänen on myönnettävä ja tunnustettava syntisyytensä ja otettava pelastus vastaan Jeesuksessa.Niin, tapahtuuko sae tässä eläm,ässä vai kadotuksessa, sitä ei koskaan ihminen tule tietämään.

      Raamatun punainen lanka onkin "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".Entä sitten, jos ei anna? Kuka sen tietää.

      • Ensin pieni ajatusleikki.

        Koska uskossanne jumala on kaiken alku ja mitään ei olisi ilman häntä, jumala on myös vastaus kaikkiin vastuukysymyksiin.

        Kuka on vastuussa paholaisesta? Jumala

        Kuka on vastuussa synnistä? Jumala

        Kuka on vastuussa syntiinlankeamisesta? Jumala.

        Ja niin edelleen...

        Sitten vastaveto.

        "turmeltuminen ilmentyy ihmisen perusolemuksessa/Genettisissä tekijöissä.Ihminen siis luonnostaan kasvaa syntikäyttäytyumiseen juuri tämän geneettisen ohjauksen takia."

        Puhut paljon genetiikastaa ja tähän liittyy suoranaisesti periytyminen.

        Oliko Kainin vaimo perisynnin alainen. Hän ei ollut aatamin ja eevan lapsi vaan jostain Nodista ( 1.mooses 4:16). Sivukysymys, mistä sinne oli ilmestynyt ihmisiä? Keiden jälkeläisiä ne olivat?

        Eli olisiko perisynti mielestäsi vallitseva geneettinen ominaisuus joka siirtyy vanhemmalta kaikille lapsille vaikka puoliso on perisynnitön?


      • ja vapaa tahto

        Kaikkitietävyys ja 'vapaa tahto' ovat keskenään väistämättä ristiriidassa. Mutta ei siitä sen enempää, asiaa on varmastikin palstalla puitu paljonkin.

        Ylipäätään, kun Jumalaa ajatellaan kaikkivoipana äärttömään rakkauteen kykenevänä olentona ollaan kusessa.

        Aina tulee seinä pystyyn, kun asiaa yritetään käsitteellistää. Jumalan rakkauden täytyy olla luonteeltaan täysin poikkeava siitä mitä me ihmiset ymmärrämme sanalla 'rakkaus'.

        Koska tämä kaikkivoipa omaa varsin inhimillisiä, ihmismäisiä luonteenpiirteitä: kykenee rakastamaan ja olemaan armollinen mutta myös vihaamaan, katumaan, olemaan mustasukkainen, armoton ja kostonhimoinen sekä julma ei ihmisellä ole enää mahdollisuutta ymmärtää millainen tämä 'ääretön rakkaus' olemukseltaan on. Se sotii täysin sitä kuvaa vastaan mikä ihmisellä on vilpittömästä, anteeksiantavasta rakkaudesta.

        Jos Jumalan katsotaan edustavan ehdotonta ja pyytetöntä rakkautta täytyy silloin jättää paljon huomiotta siitä mitä Raamattu kertoo Jumalan luonteesta ja näin tunnutaan myös yleisesti toimittavan. Näitä ristiriitoja ei kai kukaan oikein tosissaan ole edes yrittänyt selittää.


      • vielä...
        ja vapaa tahto kirjoitti:

        Kaikkitietävyys ja 'vapaa tahto' ovat keskenään väistämättä ristiriidassa. Mutta ei siitä sen enempää, asiaa on varmastikin palstalla puitu paljonkin.

        Ylipäätään, kun Jumalaa ajatellaan kaikkivoipana äärttömään rakkauteen kykenevänä olentona ollaan kusessa.

        Aina tulee seinä pystyyn, kun asiaa yritetään käsitteellistää. Jumalan rakkauden täytyy olla luonteeltaan täysin poikkeava siitä mitä me ihmiset ymmärrämme sanalla 'rakkaus'.

        Koska tämä kaikkivoipa omaa varsin inhimillisiä, ihmismäisiä luonteenpiirteitä: kykenee rakastamaan ja olemaan armollinen mutta myös vihaamaan, katumaan, olemaan mustasukkainen, armoton ja kostonhimoinen sekä julma ei ihmisellä ole enää mahdollisuutta ymmärtää millainen tämä 'ääretön rakkaus' olemukseltaan on. Se sotii täysin sitä kuvaa vastaan mikä ihmisellä on vilpittömästä, anteeksiantavasta rakkaudesta.

        Jos Jumalan katsotaan edustavan ehdotonta ja pyytetöntä rakkautta täytyy silloin jättää paljon huomiotta siitä mitä Raamattu kertoo Jumalan luonteesta ja näin tunnutaan myös yleisesti toimittavan. Näitä ristiriitoja ei kai kukaan oikein tosissaan ole edes yrittänyt selittää.

        Ennen ongelmaa ei olut. Vielä viime vuosisadan puolella hyväksytiin yleisesti käsitys Jumalasta joka vihaa ja kostaa.

        Jumalan viha oli se elementti, jolla kansaa pidettiin kurissa ja nuhteessa. Vallankäytön väline toki mutta sisälsi myös aitoa pelkoa.

        Suomessakin oli aikanaan voimassa kuolemantuomio jumalankieltäjille. Tämän tarkoitus ei itseasiassa ollut rangaista yksilöä vaan ennemminkin suojella yhteisöä Jumalan vihalta.

        Katsottiin, että jumalankieltäminen yksilötasolla saa Jumalan vihan koko yhteisön päälle.


      • ei ole selkeää

        Kirkkaampaa ei voi olla:Ilm. 14:11
           
        Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin.
        Ilm. 14:11
           


      • yritän selittää
        boxerblock kirjoitti:

        Ensin pieni ajatusleikki.

        Koska uskossanne jumala on kaiken alku ja mitään ei olisi ilman häntä, jumala on myös vastaus kaikkiin vastuukysymyksiin.

        Kuka on vastuussa paholaisesta? Jumala

        Kuka on vastuussa synnistä? Jumala

        Kuka on vastuussa syntiinlankeamisesta? Jumala.

        Ja niin edelleen...

        Sitten vastaveto.

        "turmeltuminen ilmentyy ihmisen perusolemuksessa/Genettisissä tekijöissä.Ihminen siis luonnostaan kasvaa syntikäyttäytyumiseen juuri tämän geneettisen ohjauksen takia."

        Puhut paljon genetiikastaa ja tähän liittyy suoranaisesti periytyminen.

        Oliko Kainin vaimo perisynnin alainen. Hän ei ollut aatamin ja eevan lapsi vaan jostain Nodista ( 1.mooses 4:16). Sivukysymys, mistä sinne oli ilmestynyt ihmisiä? Keiden jälkeläisiä ne olivat?

        Eli olisiko perisynti mielestäsi vallitseva geneettinen ominaisuus joka siirtyy vanhemmalta kaikille lapsille vaikka puoliso on perisynnitön?

        En jaa ajatusleikkisi pika-analyysejä siitä, että Jumala olisi vastuussa niistä asioista, joita esität kirjoituksessasi.

        Itse olen taipuvainen ajattelemaan että samoin, kun pieni lapsi on täysin vanhempiensa rakkauden ja huolenpidon varassa, myöskin Jumalan lapset; me ihmiset, olemme viimekädessä riippuvaisia Hänen huolenpidostaan.

        Kuitenkin, kun lapsi kasvaa ja on kykenevä itsenäiseen ajatteluun, hän alkaa muodostaa omaa maailmankuvaansa itsenäisesti.

        Kysyt: Kuka on vastuussa paholaisesta?
        Vastaan: Paholainen itse. Ei Jumala.
        Miksi? kysyt.
        Siksi, koska hänet oli luotu korkeaksi enkeliksi, jolla oli oma vapaa tahto. Jumala ei ohjannut hänen ajatuksiaan. Hän itse ylpistyi ja koroitti itsensä sille paikalle, jolla voi istua vain yksi; Jumala itse.

        Jumala ei ole vastuussa myöskään synnistä eikä syntiinlankeemuksesta.

        Synti ja syntiinlankeemus tulivat maailmaan ihmisen oman tahdon kautta, ilman että Jumala mitenkään johti ihmistä.
        Sanoohan Jumala: "Eikö niin: jos teet hyvin, voit kohottaa katseesi; mutta jos et hyvin tee, niin väijyy synti ovella, ja sen halu on sinuun, mutta hallitse sinä sitä!"

        Mitä sitten tulee Noodiin, niin tässä kohtaa alkuperäisessä, hebreankielisessä versiossa käytetty sana (נוד) ei viittaa kaupunkiin, vaan sillä etiologisesti tarkoitetaan kiertävää elämäntyyliä, jota Kain jälkeläisineen joutui viettämään saamansa "Kainin merkin" vuoksi.

        Suomalainen käännös tässäkin tapauksessa johtaa lukijansa harhaan.


      • ML213
        yritän selittää kirjoitti:

        En jaa ajatusleikkisi pika-analyysejä siitä, että Jumala olisi vastuussa niistä asioista, joita esität kirjoituksessasi.

        Itse olen taipuvainen ajattelemaan että samoin, kun pieni lapsi on täysin vanhempiensa rakkauden ja huolenpidon varassa, myöskin Jumalan lapset; me ihmiset, olemme viimekädessä riippuvaisia Hänen huolenpidostaan.

        Kuitenkin, kun lapsi kasvaa ja on kykenevä itsenäiseen ajatteluun, hän alkaa muodostaa omaa maailmankuvaansa itsenäisesti.

        Kysyt: Kuka on vastuussa paholaisesta?
        Vastaan: Paholainen itse. Ei Jumala.
        Miksi? kysyt.
        Siksi, koska hänet oli luotu korkeaksi enkeliksi, jolla oli oma vapaa tahto. Jumala ei ohjannut hänen ajatuksiaan. Hän itse ylpistyi ja koroitti itsensä sille paikalle, jolla voi istua vain yksi; Jumala itse.

        Jumala ei ole vastuussa myöskään synnistä eikä syntiinlankeemuksesta.

        Synti ja syntiinlankeemus tulivat maailmaan ihmisen oman tahdon kautta, ilman että Jumala mitenkään johti ihmistä.
        Sanoohan Jumala: "Eikö niin: jos teet hyvin, voit kohottaa katseesi; mutta jos et hyvin tee, niin väijyy synti ovella, ja sen halu on sinuun, mutta hallitse sinä sitä!"

        Mitä sitten tulee Noodiin, niin tässä kohtaa alkuperäisessä, hebreankielisessä versiossa käytetty sana (נוד) ei viittaa kaupunkiin, vaan sillä etiologisesti tarkoitetaan kiertävää elämäntyyliä, jota Kain jälkeläisineen joutui viettämään saamansa "Kainin merkin" vuoksi.

        Suomalainen käännös tässäkin tapauksessa johtaa lukijansa harhaan.

        Synti ja syntiinlankeemus tulivat maailmaan ihmisen oman tahdon kautta, ilman että Jumala mitenkään johti ihmistä.
        ----

        Todella Jumala ei vaikuttanut ihmisen syntiinlankeemukseen.Pohdin aiemmin, ettei ihminen tämän jälkeen mahdollistu vaikuttamaan omaan kehitykseensä ja silloin ihmisen asema on muuttunut.

        Jos olet perheellinen, niin valitettava tosiasia on miten lapsesi eivät mahdoolistu vaikuttamaan ja ohjaamaan.Ihmisen turmeltuneisuushan ilemtyy monenlaisesti, niin mielessä kuin fyysisesti.Ihminen on todella synnin orja halusipa hän sitä tai ei.Siis ihminen ei voi tehdä parannusta tästä lihallisen ihmisen kehityksestään tänäkään päivänä.

        Ymmärränkin, miten yhden ihmisen kautta tuli ihmiskuntaan turmeltuneisuus/syntikäyttäytyminen ja yhden ihmisen kautta (Jeesus) se poistetaan.Jeesus tuli sovittamaan kaikkien ihmisten synnit.


      • yritän selittää kirjoitti:

        En jaa ajatusleikkisi pika-analyysejä siitä, että Jumala olisi vastuussa niistä asioista, joita esität kirjoituksessasi.

        Itse olen taipuvainen ajattelemaan että samoin, kun pieni lapsi on täysin vanhempiensa rakkauden ja huolenpidon varassa, myöskin Jumalan lapset; me ihmiset, olemme viimekädessä riippuvaisia Hänen huolenpidostaan.

        Kuitenkin, kun lapsi kasvaa ja on kykenevä itsenäiseen ajatteluun, hän alkaa muodostaa omaa maailmankuvaansa itsenäisesti.

        Kysyt: Kuka on vastuussa paholaisesta?
        Vastaan: Paholainen itse. Ei Jumala.
        Miksi? kysyt.
        Siksi, koska hänet oli luotu korkeaksi enkeliksi, jolla oli oma vapaa tahto. Jumala ei ohjannut hänen ajatuksiaan. Hän itse ylpistyi ja koroitti itsensä sille paikalle, jolla voi istua vain yksi; Jumala itse.

        Jumala ei ole vastuussa myöskään synnistä eikä syntiinlankeemuksesta.

        Synti ja syntiinlankeemus tulivat maailmaan ihmisen oman tahdon kautta, ilman että Jumala mitenkään johti ihmistä.
        Sanoohan Jumala: "Eikö niin: jos teet hyvin, voit kohottaa katseesi; mutta jos et hyvin tee, niin väijyy synti ovella, ja sen halu on sinuun, mutta hallitse sinä sitä!"

        Mitä sitten tulee Noodiin, niin tässä kohtaa alkuperäisessä, hebreankielisessä versiossa käytetty sana (נוד) ei viittaa kaupunkiin, vaan sillä etiologisesti tarkoitetaan kiertävää elämäntyyliä, jota Kain jälkeläisineen joutui viettämään saamansa "Kainin merkin" vuoksi.

        Suomalainen käännös tässäkin tapauksessa johtaa lukijansa harhaan.

        "Siksi, koska hänet oli luotu korkeaksi enkeliksi, jolla oli oma vapaa tahto. Jumala ei ohjannut hänen ajatuksiaan. Hän itse ylpistyi ja koroitti itsensä sille paikalle, jolla voi istua vain yksi; Jumala itse."

        Jumalanne kaikkitietävänä olisi tiennyt että tälläinen ylpistyminen tulee tapahtumaan jo ennen luomistyön aloittamista. Sama jos rakennusinsinööri tietää suunnitelmassaan olevan vian joka tuhoaisi osan taloa sen ollessa valmis. Jos insinööri ei tee muutoksia suunnitelmaansa, hän on täysin vastuussa kaikesta tuhosta mitä tulee tapahtumaan.

        Vähäinenkin looginen ajattelu toisi sinut samaan tulokseen.


        "Synti ja syntiinlankeemus tulivat maailmaan ihmisen oman tahdon kautta, ilman että Jumala mitenkään johti ihmistä."

        Synti ja syntiinlankeemus ovat uskonnossanne molemmat sellaisia asioita jotka jumalanne on luonut. Sama kuin jos lapsesi varastaisi omenan ja sinä rankaisisit häntä ruoskimalla hänet 100 kertaa koska päätit itse omassa päässäsi että se on se ainoa ja oikea rangaistus. Kumpi silloin on vastuussa ruoskinnasta? Lapsi joka teki jotain rangaistavaa vai sinä joka päätit rangaistuksesta.


        " sillä etiologisesti tarkoitetaan kiertävää elämäntyyliä, jota Kain jälkeläisineen joutui viettämään saamansa "Kainin merkin" vuoksi."

        Vastaisitko nyt ensin että mistä se vaimo tuli?
        Ilmestyi tyhjästä ilmasta?

        Ota nyt myös huomioon että kun väitttelen tälläisistä asioista, en anna jumalaluskolle yhtään enempää harkintaa kuin aikaisemminkaan.
        Käytän vain uskonne sisäisiä asioita osoittamaan sen epäloogisuutta.


      • moi taas
        boxerblock kirjoitti:

        "Siksi, koska hänet oli luotu korkeaksi enkeliksi, jolla oli oma vapaa tahto. Jumala ei ohjannut hänen ajatuksiaan. Hän itse ylpistyi ja koroitti itsensä sille paikalle, jolla voi istua vain yksi; Jumala itse."

        Jumalanne kaikkitietävänä olisi tiennyt että tälläinen ylpistyminen tulee tapahtumaan jo ennen luomistyön aloittamista. Sama jos rakennusinsinööri tietää suunnitelmassaan olevan vian joka tuhoaisi osan taloa sen ollessa valmis. Jos insinööri ei tee muutoksia suunnitelmaansa, hän on täysin vastuussa kaikesta tuhosta mitä tulee tapahtumaan.

        Vähäinenkin looginen ajattelu toisi sinut samaan tulokseen.


        "Synti ja syntiinlankeemus tulivat maailmaan ihmisen oman tahdon kautta, ilman että Jumala mitenkään johti ihmistä."

        Synti ja syntiinlankeemus ovat uskonnossanne molemmat sellaisia asioita jotka jumalanne on luonut. Sama kuin jos lapsesi varastaisi omenan ja sinä rankaisisit häntä ruoskimalla hänet 100 kertaa koska päätit itse omassa päässäsi että se on se ainoa ja oikea rangaistus. Kumpi silloin on vastuussa ruoskinnasta? Lapsi joka teki jotain rangaistavaa vai sinä joka päätit rangaistuksesta.


        " sillä etiologisesti tarkoitetaan kiertävää elämäntyyliä, jota Kain jälkeläisineen joutui viettämään saamansa "Kainin merkin" vuoksi."

        Vastaisitko nyt ensin että mistä se vaimo tuli?
        Ilmestyi tyhjästä ilmasta?

        Ota nyt myös huomioon että kun väitttelen tälläisistä asioista, en anna jumalaluskolle yhtään enempää harkintaa kuin aikaisemminkaan.
        Käytän vain uskonne sisäisiä asioita osoittamaan sen epäloogisuutta.

        Uskomme ei ole mitenkään epäloogista. Minä joko uskon tai en usko. Mitä epäloogista siinä muka on?
        Sinulla sensijaan on epäloogisia ajatusleikkejä , mutta ei niillä ole mitään tekemistä niiden mekanismien kanssa, miten asiat todellisuudessa toimivat.

        Jumala ei tiedä asioita vain konditionaalissa, vaan ihan preesensissä. Mutta perusteluistasi käy ilmi ettet ole perillä Jumalan persoonasta etkä Hänen toimintatavoistaan.
        Hän ei ole luonut kauko-ohjattavia robotteja, joita Hän voisi juoksuttaa oman mielensä mukaan. Hän on luonut jotakin paljon kauniinpaa ja vaikeammin ymmärrettävää; itsenäisiä olentoja, jotka itse saavat päättää tekemisistään ja sanomisistaan; tiettyyn rajaan asti!

        Juuri tässä on se asia, jota Jumalaa kaikesta pahasta syyttävä ihminen ei ymmärrä, koska ei ole vaivautunut tutustumaan asiaan. Sen voin kuitenkin sanoa, että pelkällä ihmisjärjellä ei voi koskaan päästä sisälle siihen syvyyteen ja leveyteen, joka Jumalan persoonassa on.

        Juuri tästä johtuu sekin, että sinä nyt haluat väitellä asioista, joita et kykene oman järkesi avulla ymmärtämään; katsos kun Jumalan maailman asioissa ei ihmisen logiikalla pitkälle pötkitä.

        "Vastaisitko nyt ensin että mistä se vaimo tuli?
        Ilmestyi tyhjästä ilmasta?"

        Joistakin asioista ei Raamattu vain yksinkertaisesti puhu ja me joudumme tyytymään silloin sekundäärisiin tietolähteisiin. Itselläni on laajoja tietosanakirja teoksia eri kielillä, Raamatun selitysoppaita ym. mutta nissä olevat vastaukset ovat vain arvailuja. Alkukielen tuntemus antaa kuitenkin erittäin hyviä viitteitä siitä, miten asia voisi olla.

        Mutta mikäli asia kiinnostaa sinua, niin eihän kukaan estä sinua itse etsimästä tietosanakirjoja.
        Muista kuitenkin se, että sellainen tutkija, joka sekoittaa ja rinnastaa keskenään ainutlaatuisen ilmoitustapahtuman sekä myyttiset kuvaukset, ei luovu vain historiallisista tosiasioista, vaan myös Raamatun lähtökohdasta Jumalan antamana Sanana.

        Raamatun ilmoituksen ehdottomuus sulkee kaikki mytologiset käsitykset ja kuvitelmat pois. Myyttinen kuvaamistapa merkitsee yritystä selittää ihmisen hätää ja etsintää hänen omista luonnonmukaisista edellytyksistään käsin. Raamattua ei ole koottu uskonnollisesta kansanperinteestä. Järki ei voi olla perustava tulkintaperiaate tässäkään mielessä. Raamattu itse ei anna myöskään viitteitä kahden eri tason ilmoitukseen eikä se anna ajatella, että uskonnollinen totuus olisi erillään sen historiallisesta sisällöstä, vaan se päinvastoin vetoaa toistuvasti historiaan. Raamatun takaa ei voida löytää jotakin vielä syvällisempää ja täydellisempää totuutta, koska Raamattu on perimmäinen totuus. Uskoitpa sen tai et.


      • moi taas kirjoitti:

        Uskomme ei ole mitenkään epäloogista. Minä joko uskon tai en usko. Mitä epäloogista siinä muka on?
        Sinulla sensijaan on epäloogisia ajatusleikkejä , mutta ei niillä ole mitään tekemistä niiden mekanismien kanssa, miten asiat todellisuudessa toimivat.

        Jumala ei tiedä asioita vain konditionaalissa, vaan ihan preesensissä. Mutta perusteluistasi käy ilmi ettet ole perillä Jumalan persoonasta etkä Hänen toimintatavoistaan.
        Hän ei ole luonut kauko-ohjattavia robotteja, joita Hän voisi juoksuttaa oman mielensä mukaan. Hän on luonut jotakin paljon kauniinpaa ja vaikeammin ymmärrettävää; itsenäisiä olentoja, jotka itse saavat päättää tekemisistään ja sanomisistaan; tiettyyn rajaan asti!

        Juuri tässä on se asia, jota Jumalaa kaikesta pahasta syyttävä ihminen ei ymmärrä, koska ei ole vaivautunut tutustumaan asiaan. Sen voin kuitenkin sanoa, että pelkällä ihmisjärjellä ei voi koskaan päästä sisälle siihen syvyyteen ja leveyteen, joka Jumalan persoonassa on.

        Juuri tästä johtuu sekin, että sinä nyt haluat väitellä asioista, joita et kykene oman järkesi avulla ymmärtämään; katsos kun Jumalan maailman asioissa ei ihmisen logiikalla pitkälle pötkitä.

        "Vastaisitko nyt ensin että mistä se vaimo tuli?
        Ilmestyi tyhjästä ilmasta?"

        Joistakin asioista ei Raamattu vain yksinkertaisesti puhu ja me joudumme tyytymään silloin sekundäärisiin tietolähteisiin. Itselläni on laajoja tietosanakirja teoksia eri kielillä, Raamatun selitysoppaita ym. mutta nissä olevat vastaukset ovat vain arvailuja. Alkukielen tuntemus antaa kuitenkin erittäin hyviä viitteitä siitä, miten asia voisi olla.

        Mutta mikäli asia kiinnostaa sinua, niin eihän kukaan estä sinua itse etsimästä tietosanakirjoja.
        Muista kuitenkin se, että sellainen tutkija, joka sekoittaa ja rinnastaa keskenään ainutlaatuisen ilmoitustapahtuman sekä myyttiset kuvaukset, ei luovu vain historiallisista tosiasioista, vaan myös Raamatun lähtökohdasta Jumalan antamana Sanana.

        Raamatun ilmoituksen ehdottomuus sulkee kaikki mytologiset käsitykset ja kuvitelmat pois. Myyttinen kuvaamistapa merkitsee yritystä selittää ihmisen hätää ja etsintää hänen omista luonnonmukaisista edellytyksistään käsin. Raamattua ei ole koottu uskonnollisesta kansanperinteestä. Järki ei voi olla perustava tulkintaperiaate tässäkään mielessä. Raamattu itse ei anna myöskään viitteitä kahden eri tason ilmoitukseen eikä se anna ajatella, että uskonnollinen totuus olisi erillään sen historiallisesta sisällöstä, vaan se päinvastoin vetoaa toistuvasti historiaan. Raamatun takaa ei voida löytää jotakin vielä syvällisempää ja täydellisempää totuutta, koska Raamattu on perimmäinen totuus. Uskoitpa sen tai et.

        "Uskomme ei ole mitenkään epäloogista. Minä joko uskon tai en usko. Mitä epäloogista siinä muka on?"

        Ei ole loogista uskoa mihinkään ilman todisteita. Jos millään uskonnolla olisi todisteita, silloin muita uskontoja ei enään olisikaan.


        "Sinulla sensijaan on epäloogisia ajatusleikkejä , mutta ei niillä ole mitään tekemistä niiden mekanismien kanssa, miten asiat todellisuudessa toimivat."

        Minun ajatusleikkini eivät ole yhtään sen epäloogisempia kuin itse alkulähteenkään tekstit.


        "Sen voin kuitenkin sanoa, että pelkällä ihmisjärjellä ei voi koskaan päästä sisälle siihen syvyyteen ja leveyteen, joka Jumalan persoonassa on."

        Kaikki sanovat että jumalaa ei voi ymmärtää mutta siiten uskovaiset tekevät tälläisiä lausuntoja: "Jumala ei tiedä asioita vain konditionaalissa, vaan ihan preesensissä."
        Osioittaen että he väittävät tuntevansa jumalansa ajatusmaailmaa. Kuinka loogista se on?
        Kuinka he pystyvät väittämään tietävänsä asioita siitä kuinka jumala ajattelee ja tahtoo ja mitä jumala on jos he samaan aikaan sanovat että jumalan tiet ovat tutkimattomia ja että jumala ei ole ihmisjärjen ymmärrettävissä?

        "Juuri tästä johtuu sekin, että sinä nyt haluat väitellä asioista, joita et kykene oman järkesi avulla ymmärtämään; katsos kun Jumalan maailman asioissa ei ihmisen logiikalla pitkälle pötkitä."

        Pystyn aivan hyvin ymmärtämään nuo asiat joista puhuin. Se mitä minä en pysty ymmärtämään että ihmiset aivan vakavissaan uskovat johonkin näin ristiriitaiseen ja sanotaan suorastaan lapselliseen tarustoon.

        Jos satut lukemaan joitain vanhoja tarinoita esimerkiksi zeuksesta, thorista tai apollosta eivät ne eroa millään muulla tavoin toisistaan tai kristinuskosta että ne ovat jo vaipuneet unohduksiin. Niistä ei ole eikä koskaan ollut yhtään enempää todisteita kuin kristinuskostakaan.

        Yhden uskonnollisen kirjan löytyminen lähes jokaisesta suomalaisesta kodista ei kerro mitään kirjan totuudellisuudesta. Henkilökohtaiset kokemukset eivät ole todiste uskon kohteen todellisuudesta. Jos näin olisi, silloin aikkien uskontojen uskonnolliset kokemukset olisivat samalla viivalla.


        "Raamatun ilmoituksen ehdottomuus sulkee kaikki mytologiset käsitykset ja kuvitelmat pois."

        Muidenkin uskontojen "pyhät" kirjat tekevät aivan yhtä ehdottomia ilmoituksia. Se ei ole todiste mistään.


        "Raamattua ei ole koottu uskonnollisesta kansanperinteestä."

        Se ei ole muusta koottukaan kuin uskonnolisesta kansanperinteestä.


        "Raamattu itse ei anna myöskään viitteitä kahden eri tason ilmoitukseen eikä se anna ajatella, että uskonnollinen totuus olisi erillään sen historiallisesta sisällöstä, vaan se päinvastoin vetoaa toistuvasti historiaan."

        Tintti-sarjakuvakaan ei anna viitteitä kahdesn eri tason ilmoitukseen eikä se anna ajatella että se olisi erillään historiallisesta sisällöstä. Historian oikeiden ja luotettavasti dokumentoitujen tapahtumien lisääminen mihinkään mytologiaan tai yliluonnolliseen kertomukseen ei lisää näiden tarinoiden totuudellisuutta.


        "Raamatun takaa ei voida löytää jotakin vielä syvällisempää ja täydellisempää totuutta, koska Raamattu on perimmäinen totuus."

        VOisiko joku perustelle millä lailla on puolueettomasti todistettu että raamatun kertomukset ovat totta. Jos raamattu on väärässä lukemattomissa pienissä asioissa, kuten että jänikset märehtivät, maanjäristykset johtuvat jumalan vihasta jne... niin miksi uskovaisten on helppo uskoa ne isot väitteet todellisiksi.

        Miksi luottaa suuriin todistamattomiin asioihin jos pienet asiat samasta lähteestä on lukemattomia kertoja todistettu virheellisiksi?


      • time ja hyvää joulua
        boxerblock kirjoitti:

        "Uskomme ei ole mitenkään epäloogista. Minä joko uskon tai en usko. Mitä epäloogista siinä muka on?"

        Ei ole loogista uskoa mihinkään ilman todisteita. Jos millään uskonnolla olisi todisteita, silloin muita uskontoja ei enään olisikaan.


        "Sinulla sensijaan on epäloogisia ajatusleikkejä , mutta ei niillä ole mitään tekemistä niiden mekanismien kanssa, miten asiat todellisuudessa toimivat."

        Minun ajatusleikkini eivät ole yhtään sen epäloogisempia kuin itse alkulähteenkään tekstit.


        "Sen voin kuitenkin sanoa, että pelkällä ihmisjärjellä ei voi koskaan päästä sisälle siihen syvyyteen ja leveyteen, joka Jumalan persoonassa on."

        Kaikki sanovat että jumalaa ei voi ymmärtää mutta siiten uskovaiset tekevät tälläisiä lausuntoja: "Jumala ei tiedä asioita vain konditionaalissa, vaan ihan preesensissä."
        Osioittaen että he väittävät tuntevansa jumalansa ajatusmaailmaa. Kuinka loogista se on?
        Kuinka he pystyvät väittämään tietävänsä asioita siitä kuinka jumala ajattelee ja tahtoo ja mitä jumala on jos he samaan aikaan sanovat että jumalan tiet ovat tutkimattomia ja että jumala ei ole ihmisjärjen ymmärrettävissä?

        "Juuri tästä johtuu sekin, että sinä nyt haluat väitellä asioista, joita et kykene oman järkesi avulla ymmärtämään; katsos kun Jumalan maailman asioissa ei ihmisen logiikalla pitkälle pötkitä."

        Pystyn aivan hyvin ymmärtämään nuo asiat joista puhuin. Se mitä minä en pysty ymmärtämään että ihmiset aivan vakavissaan uskovat johonkin näin ristiriitaiseen ja sanotaan suorastaan lapselliseen tarustoon.

        Jos satut lukemaan joitain vanhoja tarinoita esimerkiksi zeuksesta, thorista tai apollosta eivät ne eroa millään muulla tavoin toisistaan tai kristinuskosta että ne ovat jo vaipuneet unohduksiin. Niistä ei ole eikä koskaan ollut yhtään enempää todisteita kuin kristinuskostakaan.

        Yhden uskonnollisen kirjan löytyminen lähes jokaisesta suomalaisesta kodista ei kerro mitään kirjan totuudellisuudesta. Henkilökohtaiset kokemukset eivät ole todiste uskon kohteen todellisuudesta. Jos näin olisi, silloin aikkien uskontojen uskonnolliset kokemukset olisivat samalla viivalla.


        "Raamatun ilmoituksen ehdottomuus sulkee kaikki mytologiset käsitykset ja kuvitelmat pois."

        Muidenkin uskontojen "pyhät" kirjat tekevät aivan yhtä ehdottomia ilmoituksia. Se ei ole todiste mistään.


        "Raamattua ei ole koottu uskonnollisesta kansanperinteestä."

        Se ei ole muusta koottukaan kuin uskonnolisesta kansanperinteestä.


        "Raamattu itse ei anna myöskään viitteitä kahden eri tason ilmoitukseen eikä se anna ajatella, että uskonnollinen totuus olisi erillään sen historiallisesta sisällöstä, vaan se päinvastoin vetoaa toistuvasti historiaan."

        Tintti-sarjakuvakaan ei anna viitteitä kahdesn eri tason ilmoitukseen eikä se anna ajatella että se olisi erillään historiallisesta sisällöstä. Historian oikeiden ja luotettavasti dokumentoitujen tapahtumien lisääminen mihinkään mytologiaan tai yliluonnolliseen kertomukseen ei lisää näiden tarinoiden totuudellisuutta.


        "Raamatun takaa ei voida löytää jotakin vielä syvällisempää ja täydellisempää totuutta, koska Raamattu on perimmäinen totuus."

        VOisiko joku perustelle millä lailla on puolueettomasti todistettu että raamatun kertomukset ovat totta. Jos raamattu on väärässä lukemattomissa pienissä asioissa, kuten että jänikset märehtivät, maanjäristykset johtuvat jumalan vihasta jne... niin miksi uskovaisten on helppo uskoa ne isot väitteet todellisiksi.

        Miksi luottaa suuriin todistamattomiin asioihin jos pienet asiat samasta lähteestä on lukemattomia kertoja todistettu virheellisiksi?

        Ihminen voi ymmärtää Jumalan olemusta niihin henkilökohtaisiin rajoihin saakka, jotka hänellä ovat. Nämä rajat luonnollisesti vaihtelevat eri yksilöiden välillä, mutta kukaan ihminen ei koskaan tule ymmärtämään kaikkea Jumalasta.

        On täysin eri asia sanoa, että Jumalaa ei voi ymmärtää, kuin Jumalaa ei voi koskaan täysin ymmärtää.

        Enhän minä voinut noin sanoessani tietää, että olet ymmärrykseltäsi niin rajattu, että minun pitää kaikki itsestäänselvyydetkin sinulle selittää.

        Mitä todisteita vielä kaipaat? Uskon, ettet koskaan tule löytämään kylliksi todisteita, uskoaksesi.
        Kuten eräs Raamatun suuri ystävä sanoi: "Millä tavalla te siis luette Raamattua, ellette lue sitä kirjaimellisesti, sillä jos ei kirjaimesta pidetä kiinni, mitä Raamattu sitten on?”

        Teologiassa oppikysymykset ovat muuttuneet tulkintakysymyksiksi. Totuus ei enää olekaan se, mitä Raamatusta luetaan, vaan aivan jotain muuta; sitä mitä kukin oman järkensä mukaan tulkitsee.

        Näin on Raamatun sanan ymmärtäminen hajonnut tulkintojen viidakoksi ja kaikille mielettömyyksille löytyy aina myös niitä ymmärtäviä tulkintoja.
        Tästä seuraa väistämättä kysymys: Mistä tiedät, että juuri sinun tulkintasi on oikea?
        Et mistään! Koska Raamattua ei tulkita, vaan luetaan. Se, ymmärtääkö ihminen lukemansa onkin sitten aivan toinen juttu ja se riippu monista eri tekijöistä.

        Raamatun opin mukaan ihmiset eivät valaise Raamattua, vaan Raamattu valaisee ihmistä (Ps. 119:105). Raamattu on selkeä (ps. 119:105, 2 Piet. 1:19; 2 Kor. 4:3-4) eikä se tarvitse teologin oman minän tuotteilla valaisua.

        Kirjaimen merkitys ei ole aina ja kaikkialla sama kuin kirjaimellinen merkitys eli sanojen varsinaisesti ilmaisema merkitys. Se, mitä sanotaan kirjaimen merkitykseksi, ei ole aina Pyhän Hengen tarkoittama merkitys, jota on tapana sanoa kirjaimelliseksi. Tässä ei ole tarkattava pelkästään näiden sanojen merkitystä, vaan myös niiden käyttöä. Kirjaimellinen merkitys on se, mihin Pyhä Henki lähinnä tähtää annettujen sanojen avulla riippumatta siitä, onko nämä sanat käsitettävä varsinaisessa vai kuvaannollisessa merkityksessä. Tämä osoitetaan oikeaksi sillä, että olisi sopimatonta olettaa Pyhän Hengen käyttävän sanoja ilman mieltä ja vailla tarkoitusta. Raamatun tarkoittama hengellinen merkitys on joko kirjaimellinen tai sitä ei ole lainkaan.

        Kielihän lakkaisi olemasta ajatustenvaihdon väline, jos “on” ei enää olisi “on”, vaan merkitsisi jotain muuta. Jollakin on merkitystä vain siinä tapauksessa, että on todella olemassa jotain. Kun luovutaan tosiasioista, ei merkityskään voi säilyä. Teologian kriisitilanne onkin siinä, että ilmoitustapahtuma “tämä on” korvataan sanoilla “tämä merkitsee”. On mahdotonta edustaa sellaista teologiaa, joka korostaa merkitystä mutta samalla luopuu itse asiasta. “Raamatun tosiasia, että kirkon alttarilla lepää uhratun ja tapetun Luojan ruumis ja veri, herättää aina teologin ja teologisesti ajattelevan vastalauseen.

        Totuus ei ole heille sanan ilmiasussa, vaan se piileskelee jossakin myytin kätköissä, ikäänkuin peiton alla. Sana merkitsee jotain asiaa, mutta ei sellaisenaan ole se asia. Sana ei heille ole Jumala. Totuus ei ole se, mikä sanassa on ilmoitettu ja mikä siitä suoraan luetaan vaan jokin muu.

        Ensimmäinen raamattukriitikko sanoi Raamatun alkulehdillä: “Onko Jumala todellakin sanonut --- Ette suinkaan kuole...” Historiallis-kriittisen koulutuksen omaksuneet saattavat antaa aineistolle toisen merkityksen allegorisoinnin kautta. Tähän viittaavat sellaiset sanonnat kuin “varsinaisesti”, “pohjimmiltaan” jne.


      • time ja hyvää joulua kirjoitti:

        Ihminen voi ymmärtää Jumalan olemusta niihin henkilökohtaisiin rajoihin saakka, jotka hänellä ovat. Nämä rajat luonnollisesti vaihtelevat eri yksilöiden välillä, mutta kukaan ihminen ei koskaan tule ymmärtämään kaikkea Jumalasta.

        On täysin eri asia sanoa, että Jumalaa ei voi ymmärtää, kuin Jumalaa ei voi koskaan täysin ymmärtää.

        Enhän minä voinut noin sanoessani tietää, että olet ymmärrykseltäsi niin rajattu, että minun pitää kaikki itsestäänselvyydetkin sinulle selittää.

        Mitä todisteita vielä kaipaat? Uskon, ettet koskaan tule löytämään kylliksi todisteita, uskoaksesi.
        Kuten eräs Raamatun suuri ystävä sanoi: "Millä tavalla te siis luette Raamattua, ellette lue sitä kirjaimellisesti, sillä jos ei kirjaimesta pidetä kiinni, mitä Raamattu sitten on?”

        Teologiassa oppikysymykset ovat muuttuneet tulkintakysymyksiksi. Totuus ei enää olekaan se, mitä Raamatusta luetaan, vaan aivan jotain muuta; sitä mitä kukin oman järkensä mukaan tulkitsee.

        Näin on Raamatun sanan ymmärtäminen hajonnut tulkintojen viidakoksi ja kaikille mielettömyyksille löytyy aina myös niitä ymmärtäviä tulkintoja.
        Tästä seuraa väistämättä kysymys: Mistä tiedät, että juuri sinun tulkintasi on oikea?
        Et mistään! Koska Raamattua ei tulkita, vaan luetaan. Se, ymmärtääkö ihminen lukemansa onkin sitten aivan toinen juttu ja se riippu monista eri tekijöistä.

        Raamatun opin mukaan ihmiset eivät valaise Raamattua, vaan Raamattu valaisee ihmistä (Ps. 119:105). Raamattu on selkeä (ps. 119:105, 2 Piet. 1:19; 2 Kor. 4:3-4) eikä se tarvitse teologin oman minän tuotteilla valaisua.

        Kirjaimen merkitys ei ole aina ja kaikkialla sama kuin kirjaimellinen merkitys eli sanojen varsinaisesti ilmaisema merkitys. Se, mitä sanotaan kirjaimen merkitykseksi, ei ole aina Pyhän Hengen tarkoittama merkitys, jota on tapana sanoa kirjaimelliseksi. Tässä ei ole tarkattava pelkästään näiden sanojen merkitystä, vaan myös niiden käyttöä. Kirjaimellinen merkitys on se, mihin Pyhä Henki lähinnä tähtää annettujen sanojen avulla riippumatta siitä, onko nämä sanat käsitettävä varsinaisessa vai kuvaannollisessa merkityksessä. Tämä osoitetaan oikeaksi sillä, että olisi sopimatonta olettaa Pyhän Hengen käyttävän sanoja ilman mieltä ja vailla tarkoitusta. Raamatun tarkoittama hengellinen merkitys on joko kirjaimellinen tai sitä ei ole lainkaan.

        Kielihän lakkaisi olemasta ajatustenvaihdon väline, jos “on” ei enää olisi “on”, vaan merkitsisi jotain muuta. Jollakin on merkitystä vain siinä tapauksessa, että on todella olemassa jotain. Kun luovutaan tosiasioista, ei merkityskään voi säilyä. Teologian kriisitilanne onkin siinä, että ilmoitustapahtuma “tämä on” korvataan sanoilla “tämä merkitsee”. On mahdotonta edustaa sellaista teologiaa, joka korostaa merkitystä mutta samalla luopuu itse asiasta. “Raamatun tosiasia, että kirkon alttarilla lepää uhratun ja tapetun Luojan ruumis ja veri, herättää aina teologin ja teologisesti ajattelevan vastalauseen.

        Totuus ei ole heille sanan ilmiasussa, vaan se piileskelee jossakin myytin kätköissä, ikäänkuin peiton alla. Sana merkitsee jotain asiaa, mutta ei sellaisenaan ole se asia. Sana ei heille ole Jumala. Totuus ei ole se, mikä sanassa on ilmoitettu ja mikä siitä suoraan luetaan vaan jokin muu.

        Ensimmäinen raamattukriitikko sanoi Raamatun alkulehdillä: “Onko Jumala todellakin sanonut --- Ette suinkaan kuole...” Historiallis-kriittisen koulutuksen omaksuneet saattavat antaa aineistolle toisen merkityksen allegorisoinnin kautta. Tähän viittaavat sellaiset sanonnat kuin “varsinaisesti”, “pohjimmiltaan” jne.

        Minä olen lukenut sen ihan saman kirjan kannesta kanteen.

        Ja minä olen ymmärtänyt että se on vain kokoelma kansantaruja ja uskomuksia joilla on ollut käytännössä silloin vain arvoa vallanpitäjien välineenä.

        On kumma asia kuinka siinä jumalan sanassa uhrataan satoja kappaleita siihen kuinka eläimiä pitää uhrata, millaisia käytäntöjä noudatetaan kun hallitaan orjia ja kuinka suuri osuus uhreista menee papeille.

        Siitä näkee sen kuinka se on ollut lähinnä pappien väline pitää itsensä vallassa. Lukemattomissa muissa kulttuureissa toistuu samanlainen käytäntö: "Tämä on jumalan käsky, noudata sitä! Ja koska se on jumalan käsky sitä ei saa kyseenalaistaa. Ai niin, annapas nyt jumalalle uhriksi paras lampaasi...(että me papit saadaan syötävää)"

        On kumma kuinka nykyaikaiset ihmiset eivät näe noin selvän propaganda-systeemin läpi...


      • sulle taas
        boxerblock kirjoitti:

        Minä olen lukenut sen ihan saman kirjan kannesta kanteen.

        Ja minä olen ymmärtänyt että se on vain kokoelma kansantaruja ja uskomuksia joilla on ollut käytännössä silloin vain arvoa vallanpitäjien välineenä.

        On kumma asia kuinka siinä jumalan sanassa uhrataan satoja kappaleita siihen kuinka eläimiä pitää uhrata, millaisia käytäntöjä noudatetaan kun hallitaan orjia ja kuinka suuri osuus uhreista menee papeille.

        Siitä näkee sen kuinka se on ollut lähinnä pappien väline pitää itsensä vallassa. Lukemattomissa muissa kulttuureissa toistuu samanlainen käytäntö: "Tämä on jumalan käsky, noudata sitä! Ja koska se on jumalan käsky sitä ei saa kyseenalaistaa. Ai niin, annapas nyt jumalalle uhriksi paras lampaasi...(että me papit saadaan syötävää)"

        On kumma kuinka nykyaikaiset ihmiset eivät näe noin selvän propaganda-systeemin läpi...

        Olet sokea, jonka paranemisennuste on erittäin masentava, vaikka ei mahdoton. Loogisestikin!


      • sulle taas kirjoitti:

        Olet sokea, jonka paranemisennuste on erittäin masentava, vaikka ei mahdoton. Loogisestikin!

        Ja sitten sieltä tuli ad hominem hyökkäys "vastustajaa" kohti.

        On se vaan niin paljon helpompaa hyökätä perusteettomasti ja syyttä toista ihmistä vastaan kuin vastata asiallisesti keskustelua edistävällä kommentilla.

        Olen havainnut että tälläiset hyökkäykset tulevat aina peliin silloin kun ihmisellä ei ole enään mitään kunnon argumentteja, perusteita tai todisteita puolellaan...


      • HAH HAH!
        boxerblock kirjoitti:

        Ja sitten sieltä tuli ad hominem hyökkäys "vastustajaa" kohti.

        On se vaan niin paljon helpompaa hyökätä perusteettomasti ja syyttä toista ihmistä vastaan kuin vastata asiallisesti keskustelua edistävällä kommentilla.

        Olen havainnut että tälläiset hyökkäykset tulevat aina peliin silloin kun ihmisellä ei ole enään mitään kunnon argumentteja, perusteita tai todisteita puolellaan...

        "Olen havainnut että tälläiset hyökkäykset tulevat aina peliin silloin kun ihmisellä ei ole enään mitään kunnon argumentteja, perusteita tai todisteita puolellaan... "

        Niin tai silloin, kun hän huomaa, ettei noin tyhmän kanssa kannata väitellä.


      • Vastaus minulta
        boxerblock kirjoitti:

        Ja sitten sieltä tuli ad hominem hyökkäys "vastustajaa" kohti.

        On se vaan niin paljon helpompaa hyökätä perusteettomasti ja syyttä toista ihmistä vastaan kuin vastata asiallisesti keskustelua edistävällä kommentilla.

        Olen havainnut että tälläiset hyökkäykset tulevat aina peliin silloin kun ihmisellä ei ole enään mitään kunnon argumentteja, perusteita tai todisteita puolellaan...

        Tuo ensimmäisen kirjoittajan vastine tähän viestiisi sisälsi kaikessa rujoudessaan hieman asiaakin.

        Silloin kun olen vastannut sinulle, olen tehnyt sen asiallisesti. Myöskään tuo viimeinen kirjoitus, jonka otit hyökkäyksenä, ei sitä ollut.
        Sanoin ihan asiallisesti, että sinä olet mielestäni sokea, joka ei näe asioita, vaikka ne tuodaan ihan eteesi ja selvitetään sinulle.

        Vastineissasi on mielestäni ollut luvattoman paljon huomattavia sisällöllisiä, loogisia ja itsetuntemuksellisia puutteita. Aivan kuten eräät vapaa-ajattelijat, niin myös sinä suhtaudut ylemmyydentuntoisesti teksteihin, joihin ei näytä tutustuneen pintaa syvemmin. Harvat väitteesi ovat mielekkäitä, informoituja tai totuudellisia.

        Yleensä on lupa olettaa, että kriitikko (sinä kritisoit Raamatun sisältöä ja kristittyjen uskoa)perehtyisi aiheeseensa. Tämä kuuluu jo hyviin tapoihin, saati sitten mielekkääseen ja objektiiviseen keskusteluun. Et voi jättää omien väitteidesi perustelemista niiden tehtäväksi, jotka ovat eri mieltä kanssasi. Minulla esimerkiksi ei ole mitään oikeutta arvostella balettiesityksen koreografiaa tai hiukkasfysiikan tutkimuksen nykytilaa. En tiedä aiheista käytännössä mitään, mutta myönnän sen reilusti.

        Et näytä tuntevan, ja vielä paljon vähemmän hallitsevan, niitä kriteerejä, jotka tekisivät tästä "keskustelusta" mielenkiintoisen, innoittavan ja rohkaisevan. Pelkkä inttäminen ja periaatteessa vastustaminen ei ole mikään syy jatkaa tätä keskustelua.

        Olet kovin väärässä siinäkin, että minulla ei enää olisi argumentteja sanomisieni tueksi.
        En vain saa mitään nautintoa tämän tasoisista juupas/eipäs-väittelyistä.

        Jos haluat käydä hedelmällistä ja antoisaa keskustelua ja ajatustenvaihtoa Raamatun sisällöllisistä asioista, niin sinun tulee vähintäänkin tuntea:
        - muinaisen Lähi-idän kulttuuritaustaa,
        - Raamatun ulkopuolisia historiallisia lähteitä,
        - vähintään yksi kelvollinen Raamatun sanakirja
        - Raamattu suht läpikotaisin.

        Näiden asioiden lisäksi sinun tulee olla vähintääkin normaalijärkinen ja normaalisti hoksaava sekä ymmärtää, että Jumala ei ole vastuussa käännösvirheistä, kulttuurien eroista johtuvista sanamuunnoksista, jne

        Tähän mennessä olet käyttäytynyt rakkikoran tavoin; haukkunut paljon, mutta et purrut!


    • 1. Jos ajattelet maallisen lapsen ja isän rakastavaa suhdetta. He ovat paljon kanssa käymisissä keskenään, antavat toisilleen aikaa, rakastavat olla yhdessä ja tekevät kaikkea kivaa yhdessä.
      Uskossa on tähän verrattavasta asiasta kyse. Ei Jumala vaadi mitään, päinvastoin. Jos en esim.jaksa rukoilla, Jumala ymmärtää tämän hyvin. Ajatteles boxeri, että me uskikset ollaan ihan onnellisia tässä uskossa, me saadaan siitä ja se kantaa meitä, eihä me muuten oltas tässä uskossa. Ei mekään ihan dorkia olla,toivosin että ymmärtäsit tämän.


      2. Tämä onkin vaikeampi kysymys. Itsekkin olen tätä miettinyt, enkä kyllä osaa sanua täydellistä vastausta. Ainakin se tulee mieleen et jos vaikka olisi Raamatussa "rikos-rangaistus lista", vaikkapa just tuosta 100 e varastamisesta tulisi 3vrk kadotusta, niin ihmiset "pelaisivat", et kyl mää ny viikon siel jaksasin ja näin ollen laskelmoisivat rikoksiaan. Ihminen osaa olla kyllä ovela ja laskelmoiva. Ja toisaalta ihmisen valinta olla turvautumatta Jumalaan on hyvin kokonaisvaltainen Jumalalle selänkääntäminen.

    • hirvas

      mahtava ristiriita mielestäni, sillä Raamattu todistaa:

      1. Joh. 4:8
      Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      116
      1928
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      154
      1402
    3. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      55
      1317
    4. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      53
      1069
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      134
      1011
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      946
    7. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      857
    8. Nyt on hyvä laittaa

      kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      854
    9. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      832
    10. Kuinka nättinä

      Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      801
    Aihe