Muistoja Paulaharjun koulusta

1970-luvulta

Olipa tänään Paulaharjun koulun ulkopuolella pari tappelua koulusta tulevien poikien kesken. Muistuipa samalla mieleeni millainen tuo koulu oli 1970-luvulla. Silloin alueella oli niin paljon lapsiperheitä, että koulun oppilasmäärä taisi olla Suomen suurimpia. Muistan, että jouduin ekaluokalla samaan luokkaan Puokkarin suurimpien häiriköiden kanssa. Nämä asuivat kaupunginosan pahamaineisimmissa vuokrataloissa (Järvitie 10, Maahisentie 2 jne). Nämä oppilaat häiriköivät tunnilla. Väkivalta oli niin fyysistä kuin psyykkistäkin. Opettaja joutui usein huutamaan heille ja rehtori kävi usein luokassa. Mitäänhän nämä häiriköt eivät oppineet. En ole eläissäni tavannut ketään niin häiriintynyttä oppilasta. Opettaja jätti heidät luokalle. Sen jälkeen oli luokassa onneksi mukava ilmapiiri. Kaikki oppilaat tukivat toisiaan. Ehkäpä se yhteinen kokemus häiriköistä sai aikaan toisten kannustamisen. Oispa vaan ollut mahdollista siirtää heidät heti jonnekin tarkkikselle. Opettajat olivat onneksi kivoja.

36

3937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KLH

      Oppilaita oli todellakin paljon tuolloin. Osa joutui käymään naapurikaupunginosassa Välivainiossa koulunsa. Paulaharjun kakkosluokka kuskattiin linja-autolla Nokkalan pieneen kouluun toisen luokan ajan. Siellä oli tosi rauhallista.

      • ainakin 10.000 oppilasta

        oli tosi iso koulu.


    • ;) ;) ;)

      Kävin pari vuotta Etelä-Kellon koulua: paras kaikista, oli vain kaksi luokkaa. Pihaa riitti leikkimiseen, paripulpeteissa istuttiin.

      • nekku ja pullolasse

        sun luokkakavereita??


    • kiersi luokasta luokkaan

      ja lauloi tulkaa tytöt takaisin ja olkaa niinkuin ennenkin!! Ja anna whispenniä!! Puppeli oli mun poikakaveri!

      • tietoa on

        ole ollut Paulaharjun koulussa koskaan eikä Puolivälinkankaalla asunutkaan.
        Kaupungilla keppi kädessä kuljeskeli Puppeli ja lauleli laulujansa, vieläköhän elänee?


      • se oli!

        Pumpeli ei tainnut kouluja käydä.Asusteli jossain höyhtyällä.


      • höpötä!!!

        kattele kuusen,pumpeli ei ollu sun luokkatoveri,ei näet käyny ns. normaali koulua!


      • Piva

        Lauloi viidestä pennistä ,mut en tiiä oliko koluja käyny ;) Ihana Pumpeli <3


    • sdfdh

      Mitenkähän osa näistä kirjoituksista liittyi millään tavalla kyseiseen kouluun? Tyypillistä tämän palstan kirjoittajille.

    • häiriköt oli

      Muistatkos lemppari nimiä häiriköille?Ite alotin koulun -71

    • siirikissa

      Aloitin itse Paulaharjun koulussa 1967 ja silloin se oli ihan kiva ja rauhallinen koulu. Tosin meidät siirrettiin kolmannella tai neljännellä Kuivasjärven kouluun. Kuudennen luokan aloitin muuttomme takia Etelä-Suomessa.

      • tkkk

        Oltiinkoha samalla luokalla?
        Pasasen Lea oli mulla opettajana justiin sillon...


      • siirikissa

        Olisiko ketään jonka opettaja oli Aili tai Aino Kukkonen????


      • hanhisuo

        Aloitin koulun -65 ja taisi olla Aili Kukkonen opettajani. Hän oli silloin vasta valmistunut


      • nomuttakueikelepaa
        siirikissa kirjoitti:

        Olisiko ketään jonka opettaja oli Aili tai Aino Kukkonen????

        Mulla oli eka ja toka luokan ope Aili Kukkonen.


      • Siirikissa
        nomuttakueikelepaa kirjoitti:

        Mulla oli eka ja toka luokan ope Aili Kukkonen.

        Mitkä vuodet olit eka ja toka luokalla?


      • Siirikissa
        Siirikissa kirjoitti:

        Mitkä vuodet olit eka ja toka luokalla?

        Vuonna 68 aloitin


      • Anonyymi
        nomuttakueikelepaa kirjoitti:

        Mulla oli eka ja toka luokan ope Aili Kukkonen.

        Minulla oli Aili Kukkonen opettajana. Pidin kyllä hänestä. Oli hyvä opettaja.


      • Anonyymi
        siirikissa kirjoitti:

        Olisiko ketään jonka opettaja oli Aili tai Aino Kukkonen????

        HEI!

        Muistaakseni ensimmäisen ja toisen luokan opettajani Oulussa vuosina 1960-1962 oli Aili Kukkonen.

        Terv. Keijo Rosenberg


      • Anonyymi
        nomuttakueikelepaa kirjoitti:

        Mulla oli eka ja toka luokan ope Aili Kukkonen.

        Milloin aloitit koulun?

        Aili Kukkonen oli myös minun ekan ja tokan luokan opettaja vuosina 1960-1962.

        Terv. Keijo Rosenberg


    • ex_oppilas

      Ainaskin Pokka-nimisiä terroristeja pyöri Puokkarilla 60-luvun lopulla ja 70-luvun alussa. Ja tosiaan kaupungintalo Maahisentie 2 oli häiriköiden pesäpaikka. Onkohan nuista enää ketään hengissä? Luultavasti juoneet ittesä maan alle.

    • koulunsajokäynyt

      Pasasen Lea oli minunkin openi. Kakkosluokalla siellä Nokkalan pienessä koulussa. Jossain vaiheessa piti siirtyä välivainion viipalekouluun :)

    • Puokkarin_poitsu

      Paulaharjun koulussa oli miesopettaja sukunimeltään Tiainen, ainakin v. 68-69. Tukisti oppilaita ja muistan miten laittoi erään ex-k-kauppiaan/kiintvälittäjän nurkkaan häpiämään reilun kraiveliotteen jälkeen. Onneksi jäi eläkkeelle keväällä -69, ei terrorisoinut enää muita oppilaita.

      • Anonyymi

        Ai tuo Tiainen, Tintti lempinimeltään tietysti. Äijä suuttui, kun pv-värisokeana piirsin sille vihreät hiukset. Määräsi, että jokaisen luokan oppilaan piti piirtää hänestä kuva eläkkeelle lähdön "kunniaksi".


    • Peikontie

      Opiskelin Paulaharjun koulussa v. 1970 - 1976. Oli ihan mukava koulu. Opettajina olivat mm. Annikki Halkola ( 1.- 2. lk), Lea Lahdenperä ( 3. - 4. lk) ja Matti Immonen (5. - 6. lk). Mukavia olivat. Kivat muistot jäivät. Koulu oli kävelymatkan päässä.

    • toistamieltä

      Kauheaa ennakkoluuloa, ihmiset jotka eivät tiedä mistään kirjoittelee tämmöisiä..itse asuin maahisentie 2:saa ja en ole juonut itseäni hengiltä.
      Olen tehnyt kansainvälisen työuran ja pärjännyt hyvin. Olen sähkö ja tietotekniikan insinööri sekä pari muutakin koulutusta käynyt. Opin ko. paikalta paljon , mm hyvät ihmissuhde taidot jne. Ongelma oli siinä että paljon suuria perheitä oli pienellä alueella.

    • Puokkarinpoikanen

      Olin varmasti kanssasi samassa koulukyydissä. Keltuaisella mentiin ja tultiin. Olin yksi niistä lapsista joka sai kiusaamista osakseen. Tosin se loppui sen jälkeen kun kerran isovelet olivat odottamassa mua koulubussilta. Kiusaajat sai aika hyvin nahkoihinsa. Ihan hyvää elämää olen saanut elää kiusaamisesta huolimatta.

    • Anonyymi

      Aloin Paulaharjussa ekaluokkalaisena 1968 Kaija Lahtisen luokassa. Pari vuotta myöhemmin jatkoin musiikkiluokalla Kaisu Merenheimon luokassa. Oli tosi hyvä ja innostava opettaja.
      Minua kiusattiin silmälasien takia, mutta siihen aikaan saimme itse ratkaista keskinäiset kiistamme, eli annoin yksinkertaisesti turpiin kiusaajille, ja se auttoi. Kiusaaminen loppui siihen ja olimme hyviä kavereita siitä eteenpäin. Monesti olen ajatellut sitä, kun nykyisen liturgian mukaan kaikki selviää keskustelemalla, eikä väkivalta ole hyväksyttävää. Minun tapauksessani väkivalta ratkaisi ongelmani ja lopetti kiusaamisen. En edes muista, että välitunnilla olisi aina ollut ketään aikuista valvomassa.

    • Anonyymi

      Maahisentien kaupungin vuokrataloissa asui paljon Typellä töissä ollutta roskasakkia. Millaiset isät, sellaiset lapset. Toki siellä oli jokunen kunnollinenkin perhe. Kuulopuheiden mukaan kaupungin silloinen vuokratalojen isännöitsijä Loukkola kävi "perimässä" vuokria leskirouvilta...

    • Anonyymi

      Muistaako kukaan onko täällä ollut jokin toinen muisteluketju Puolivälinkankaasta ? En saa kiinni.

    • Anonyymi

      Nykyään siellä on töissä todella törkeitä opettajia.
      Tiina Pikkarainen ja Elina Tuovinen.

    • Anonyymi

      Toisten asioista kertominen on rikos. Levittävät oppilaista väärennettyjä tietoja.

    • Anonyymi

      Juorut ohjaavat näitä kanoja. Koululla on ollut joskus maine hyvän opettajan takia, mutta on tyhmää kuvitella, että nykyään olisi toisia.

    • Anonyymi

      halkolan annikki oli mun ope paletsulla vuonna 70 kouluu käytiin kahessa vuorossa ilta ja aamu

    • Anonyymi

      Joo 1970-luvun puolivälissä minä olin eka luokalla Paulaharjussa. Olikohan tämä sama luokka kuin aloittajalla? Luokassa oli 3 kauhukakaraa. Järvitie kympistä oli kaksi ja Menninkäisentie kolmosesta yksi. Kaikki he olivat kiusaajia. Rehtori kävi tosiaan luokassamme huutamassa kovalla äänellä: ketä tämä on kiusannut. Useampi käsi nousi. Oli pienelle lapselle kärsimys tuollainen luokka. Jossain facebookin puokkari-ryhmässä nämäkin tyypit mainitaan nimeltä, muttei tietenkään puhuttu mitään siitä että he olivat kiusaajia. Naapurit vain kehuivat heitä muuten. Kaksi heistä joutui jonnekin kasvatuslaitokseen. Kolmas tyyppi näkyi luokalle jääneenä silloin tällöin tulevan meidänkin luokkaamme juttusille valitettavasti. Yläasteella sitten Lassinkalliossa joskus 1980-luvun alussa oli näitä ihmeellisiä Hiidentien ja Perhostien tyyppejä. Tällaista hiljaisempaa oppilasta pidettiin sitten sen verran tyhmänä että sitä sai haukkua ja nimitellä. Ja se oli olevinaan hauskaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4714
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1904
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      229
      1463
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    10. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1234
    Aihe