Talvisin autoon kylkiin, varsinkin etuovien alareunaan kertyy melko paksu kerros likaa ja se tuntuu olevan niin tiukassa, että harjapesussa ei irtoa mihinkään ja käsinpesussakin sitä saa hinkuttaa mieltei tuloksettomasti. En osaa sanoa mitä em. paska on, liekkö pikeä tiestä tai jotain suolamössöä vai näitä molempia, mutta irti se ei lähde.
Ennen luulin, että kyseinen ässehtynyt lika on vanhaan peltiin vuosien kuluessa pinttynyt eikä enää irtoa, mutta nyt on uudenkin auton kyljet samassa kunnosssa. Pesun jälkeen maalipinta tuntuu ikäänkuin karhealta ja rapsuttamalla kynnellä siitä jotain tauhkaa irtoaa. Eli olisiko jotain kotikonstia millä pinttyneen lian saisi irtoomaan vai onko auto vietävä johonkin koneelliseen vahaukseen hinkutettavaksi.
Ja "vittu teräsharjalla", "vaiha auto" tai "kuse sen päälle" vastauksia en välittäisi lukea, asiallisia kiitos.
Lika ei meinaa irrota pesussa
8
7986
Vastaukset
- MP33
Laimentamallomalla Lasolilla (tai muu vastaava laimentamaton etanolipohjainen tuulilasin pesuneste) pitäisi lähteä pahimmat ja pinttyneimmät liat pois. Kastat laimentamatonta sinolia kangaspalaan tai vetopaperiin ja puhdistat pinttineet kohdat.
Laimentamaton Lasol poistaa maalipinnasta myös vahat todella tehokkaasti, joten puhdistuksen jälkeen on tärkeää vahata puhdistetut kohdat autovahalla. - esson veijo
vähemmällä ähkimisellä pääset, kun vahaat autosi säännöllisesti. Vahaat talvella vaikka kerran kuussa ne ovien alareunat. Lähtee sitkeämpikin paska samalla pois.
- ratkaisu tähän
Pensseleiden pesussa ja maalien ohenteena käytetty lakkabensiini eli mineraalitärpätti on kätevä: liuottaa pien pois, muttei vahingoita metalli- tai muoviosia eikä edes vahausta. Jos auto on hyvin vahattu, ei pestessä tarvitse käyttää mitään turhanpäiväisiä ja kalliita pesuaineita, pelkkä vesi riittää. Ja ehkä tärpätti harninaisiin pinttymiin, kuten lukkoöljyvalumiin.
- asentaja..
Varaosakaupoissa on sama aine liuotinpesu nimellä. Kyseessä on hiilivetyliuotin joka on ainoa millä tuo suolan ja pien pinttymä lähtee. Tärpätti ja lakkabensiini on sama aine, tuoksuu vain voimakkaammin.
Kannattaa tarkistaa purkin kupeesta että ei ole vedellä laimennettavaa alkalipesuainetta joka soveltuu vain kuran ja saven poistoon.
Huomioitavaa on että aine tulee ruiskuttaa kuivaan pintaan. Vesi vie liuottimesta tehon kokonaan.
Nuo ns. vihreät ja ECO aineet voi unohtaa kokonaan, niillä ei puhdistu kuin ostajan rahapussi. - vahaamattomaan maalipintaan
Itse olen firmassa töissä jossa käsitellään polttomaalattuja alumiiniopasteprofiileja. Jos profiileissa on pahoja tarrajäämiä niin ne puhdistetaan aina etanoli pohjaisella liottimella. Jos samoja profiileja puhdistaa mineraalipohjaisella aineella rupeaa polttomaalattu maalipinta haalistumaan ja kiilto katoaa.
Tosin tämäkin riippuu vähän siitä kuinka hyvin maalipinnassa on autovahaa. Mineraalipohjainen liotin kun on koostumukseltaan rasvaisempi kuin etanoli niin voi olla että mineraalipohjainen liotin on turvallisempi jos autossa on hyvä vaha pinta. Mutta vahaamattomaan maalipintaan suosittelisin etanolipohjaista liotinta. Niin kuin ensimmäinen vastaaja kirjoitti etanoli kyllä vie vahan mennessään joten vahaus on tarpeen pudistuksen jälkeen mutta eiköhän sekin ole tarpeen myös mineraalipohjaisella puhdistusaineella.
No näköjään tässäkin on kahta koulukuntaa mutta kai sitä sitten kokeilemalla huomaa mitä kannattaa käyttää ja mitä ei :-) Varmaan turvallisin vaihtoehto lienee joka tapauksessa autoliikkeissä myytävät liotinpesuaineet jotka on tehdä juuri autonpesua varten.
- meister69
Clay Bar on nykyaikainen tapa poistaa KAIKKI paska auton maalipinnalta Esim. 2 kertaa vuodessa.
http://www.jnt-finland.fi/forum/viewtopic.php?t=21- glanssaaja
Puhdistaako tuo Clay Bar paremmin kuin esimerkiksi joku kliineri, jossa on vähän hionta-ainetta seassa?
- Kokemusta on
Eli ostat spraypullon:
Turtle Wax Super Liuotinpesu
Jos ei tuolla lähde ni ei sitten millään !!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654190
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363482Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162893Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102134IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121216Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006