Tappelin taas

murkkuni kanssa

eilisiltana mm. tietokoneen käytöstä. Olen harvoja asioita elämässäni katunut niin kuin kadun sitä, että annoin periksi lapselleni ja hommasin uuden uutukaisen tietokoneen ja laajakaistan ja asensin laitteet vielä ('väliaikaisesti') hänen huoneeseensa! Joulu tulee, ja tuntuu että teinin koko elämä on siellä saatanan koneessa! Minä tai pikkuveli emme ole enää mitään, korkeintaan täysihoitolan pitäjiä ja kaiken lystin maksajia. Mitä minun pitää tuolle asialle tehdä? Kaikista sopimuksista ja lupauksista huolimatta meillä ei päästä siihen, että tietokone olisi vain väline, hyötykäyttöön tarkoitettu kapistus, jolla voin maksaa laskuni ynnä muuta. Hyvä jos kerran viikossa pääsen viideksi minuutiksi päivittämään omaa blogiani.
"Sä et voi rajoittaa mun elämääni tolla lailla!" teini raivoaa, kun puhun tästä 24/7 koneella istumisesta tai siitä, että laitan puhelimeensakin saldorajan, koska lasku kasvaa, jos muksu ei saa olla koneella läpi yön. Heivaanko molemmat hevon kuuseen? Raivostuttaa!
Kevätlukukausi on viimeinen peruskoulussa, eikä siitäkään mitään tule tuolla menolla. Masentaa ja vituttaa, että tunnen olevani ihan kädetön tässä.
Minulla ei ole ollut kunnolla aikaa tarttua tähän asiaan, mutta nyt työt loppuvat ja jään kotiin ainakin joksikin ajaksi. Aion siirtää tietsikan pois tytön huoneesta, mutta miten saisin hänet käsittämään, että liika on liikaa?! Eihän kenenkään elämä voi olla riippuvainen jostakin perkeleen aparaatista?! Apuja kaipaisin, hyviä neuvoja. Omaa läppäriä en aio hänelle ostaa, se on varma.

5

926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan

      lujana, ja ota raa'asti kone pois. Sopimus siitä että sitä saa käyttää esim. tunnin päivässä, teet kirjallisena. Jos sopimusta rikotaan niin sekin lukee mustaa valkosella. Näin tekisin minä. Ja jossei toimi niin mukula maksaa käytön itse, ts. viikkorahat tms. pois.

    • vaan puhumalla

      Ruvetkaa tekemään yhdessä asioita vaikka kodin ulkopuolella. Houkuttele vaikka johonkin yhteiseen harrastukseen. Sinun pitää opettaa (totuttaa) hänet nauttimaan muullakin tavoilla vapaa-ajastaan, kuin vain koneella olemisen tuottamasta ilosta.

      Huuto, rähjäys, kiristys, uhkaus, rankaisu ovat niitä keinoja mitkä eivät AINAKAAN auta! Se miten itse käyttäydyt, oppii lapsesi samat käyttäytymiskeinot ja alkaa käyttää samoja juttuja sinuun (huuto, rähjäys, kiristys..).

      Meillä on auttanut, että olen lukenut nuorelleni lehtileikkeitä, nettijuttuja ja näyttänyt telkkarijuttuja, mitä pitkään koneellaolo ihmiselle voi aiheuttaa. Järkisyyt ja rauhallinen puhe ovat tehonneet ja nyt on pysynyt koneilu suht aisoissa.

      Voimia sinulle!

      • lie

        ihan hyvä, mutta silti nauratti jotenkin synkän mustasti kun ajattelen antamaasi ohjetta. VOIHAN se toki toimiakin, mutta kun mietin itseäni houkuttelemassa mss murkkua nauttimaan vapaa-ajastaan muulla tavoin kuin siten kun hän sen nautittavaksi kokee, tai kun luen hänelle jotain artikkeleita. "BLAA BLAA blaa, Ei Vois Vähempää Kiinnostaa.. noloo he.."

        Se miten itse käyttäydyt ei ihan ole relevanttia sekään murkun kanssa. Olen esimerkillisen ahkera, teen niitä asioita, joita pyydän/toivon/vaadin murkkujenikin tekevän, mutta ei kannettu vesi näköjään kaivossa kestä.

        Kaikista naurettavimmat ohjeet olen saanut niiltä, kenellä ei lapsia edes ole.


      • TOIMII TUO!

        Toi toimii.. kunhan ei raivoo huuda uhkaile tai kiristä.. ja jos se kone on vähän uus juttu niin siinä tulee vietettyä enemmän aikaa.. lopuks se ei ookkaan niin kiva enää ja toi 24/7 loppuu itestään.


    • kalenteriin

      ylös. Meillä on aina keskiviikko, perjantai ja sunnuntai tietokonepäiviä. Muina päivinä koneelle ei mennä, tai se otetaan kokonaan pois käytöstä. Hyvin on toiminut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      165
      6911
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4087
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2065
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1999
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1849
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1591
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1583
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      20
      1564
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe