Haluisin kokemuksia kohdunpoistosta alakautta.
Olen 47 lapset (3 ) tehnyt, vuotojen ja kovien kipujen takia menossa tammikuussa kohdunpoistoon.
Katsoin netistä filmiä operaatiosta ja näytti varsin hurjalta. Alapää venytetään ja sisältä leikataan. Miten olette toipuneet? Kauanko on kipeä ja milloin olette harrastaneet seksiä?
Onko seksi hyvää ( kuivuuko, kipuja ) ja onko halut entiset ? Munasarjat pitäs jäädä tallelle.
Kiitos asiallisista vastauksista.
Kohdunpoistoon menossa
8
1558
Vastaukset
- miimi
Minäkin olen menossa kohdunpoistoon. Mista löysit videon operaatiosta? Olisi kiva katsoa....
- aloittaja
Videoita löytyy runsaasti you tube :sta ja sieltä valinnalla: vaginal hysterectomy
Kaipa siitä selviää ja vaivat paranee, gynen vastaus oli hyvä.
Emättimen kiristämisestä ei ole ollut puhetta, mutta mistä sen tarpeellisuuden tietää? Pitääkö osata itse vaatia?
- gyne
Ilmeisesti tarkoitat emättimen kautta (=vaginaalinen) suoritettavaa kohdunpoistoa. Eipä tuo venytys ole käytännössä mitään synnyttämiseen verrattuna ;). Leikkaustavan edellytyksenä on se että tilaa on riittävästi jotta kohtuun menevät suuret verisuonet saadaan turvallisesti suljettua ja katkaistua.
Toipumisajaltaan vaginaalinen kohdunpoisto on useimmiten lyhyimmästä päästä. Siinä sairasloman pituus on keskimäärin 2-3 viikkoa. Sairaalasta pääsee pois yleensä leikkausta seuraavana päivänä, jos vointi on hyvä.
Naisen seksuaalisuutta kohdunpoiston jälkeen on kumma kyllä tutkittu varsin vähän. Yleisesti ottaen voi sanoa, että jos oireet jonka takia kohtu poistetaan ovat häirinneet seksielämää (eism. yhdyntäkivut, laskeuman tunne), kohdunpoiston jälkeen tilanne yleensä paranee. Vaginaalisen kohdunpoiston yhteydessä ei Suomessa ole tapana vetää munasarjoja yhteen keskilinjassa kuten esim Saksassa, mikä voi altistaa esim. yhdyntäkivuille. Jos leikkauksen yhteydessä korjataan laskeumia (ns. emättimen etu- ja takaseinien kiristykset), voivat tuntemukset kyllä muuttua ainakin joksikin aikaa. Limakalvojen kuivuminen liittyy enemmänkin estrogeeni-hormonin määrään ja munasarjojen toimintaan.
Kohdunpoiston tiedetään aikaistavan munasarjojen toiminnan lakkaamista hiukan. Tämä siksi että puolet munasarjojen verenkierrosta tulee kohdun kautta, ja tämä reitti tietysti leikkauksen yhteydessä suljetaan ja katkaistaan. Muuttuneet verenkierto-ominaisuudet ilmeisesti johtavat menopaussin aikaistumiseen.
Munasarjojen syklinen toiminta kuitenkin jatkuu leikkauksen jälkeen oman aikansa, mikä naisella tyypillisesti vaikuttaa haluihin (keskikierto usein halukkainta aikaa). Tosin lähemmmä viisikymppisellä ovulaatiot harvenevat muutenkin, mikä voi vaikuttaa mnyös haluihin. Munasarjat erittävät estrogeenin ja keltarauhashormonnin lisäksi pieniä määriä androgeeneja, jotka vaikuttavat halukkuuteen.- En halua mummoksi
Gyne hei, tuosta halukkuudesta voisi kysyä, että onko se niin, että kun kohtu ja munasarjat poistetaan, se on sitten siinä, eikä haluja enää ole ?
Rehellinen vastaus kiitos.
- paumake
Hei
Minulta poistettiin kohtu 2007 ja elämän laatu parani todella paljon. Jos olisin tiennyt parantuvani näin totaalisesti niin olisin mennyt leikkaukseen jo 2006. Minulla oli nyrkin kokoinen myöma joka aiheutti jatkuvaa kipua ja vuotoa. Veriarvot olivat huonot jatkuvan vuodon takia. Itse leikkaus tehtiin selkäydinpuudutuksessa,kipua en tuntenut, ainoastaan tunsin kun lääkäri leikkasi kohtua irti, niin liikuin siinä alustalla. Lääkäri sanoi, ettei ollut helppo leikattava, Olin sen verran utelias ,että pyysin nähdä kohtuni, oltiin sentään oltu kavereita kauan. Seksi luistaa. mutta vaihdevuodet tuli vaudilla. Saikkua sain leikkauksen jälkeen kolme viikkoa ja olin terve kun menin töihin. Kipeä olin noin viikon, mutta pikkuhiljaa paranin. Mikä parasta ei ole vuotoa eikä kipua. - vieläkö muistissa
Minkä ikäinen olit, kun menit leikkaukseen ja miten vauhdilla ne vaihdevuodet tulivat ? Miten ne vaikuttivat seksiin ja tuntemuksiin ?
- Tietoa tarvitseva
Niin ja leikattiinko sinulta munasarjat samalla ? Tämä olisi tärkeä tieto. Ja jos leikattiin, niin millä perusteilla ? Oliko niissä jotain pahanlaatuista tms ?
- Oisko tietäviä
Syöttekö kohdunpoistoleikkauksen jälkeen estrogeeniä ?
Onko se vain jos munasarjat on poistettu, vai myös ihan kohdunpoiston takia ?
Onko niin, kun lääkäri sanoi, ettei vaihdevuosien jälkeen munasarjoilla ole mitään virkaa ? Eivätkö ne ole kuitenkin osa ihmistä, kai niillä jokin muukin tehtävä elimistössä on. Eihän lisääntyminen ole seksinkään edellytys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077726
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085921- 835157
- 1394526
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552957
- 582918
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562046