Voiko kani olla ulkona talvella jos..

ei ole siellä

ikinä ennen ollut?
Eli siis kanillani on ikää 2v. Ja olen vasta nyt kuullut että kaneja saa pitää talvellakin ulkona, onko totta?
No, jokatapauksessa. Jos on totta niin kannattaako enään kokeilla jos ei kanini ole ikinä ennen ollut ulkona talvella?
Kesällä nukkuu aina parvekkeella käytän useasti ulkona, mutta entä talvella? :)
Kiitos jo etukäteen!

48

15168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jari:

      Se riippuu siitä, minkä rotuinen kanisi on ja onko se tottunut aiemmin olemaan viileässä.
      Minulla on hermeliininaaras, joka täyttää 2.1. kaksi vuotta. Se on parvekkeella vapaana häkin ovi avoinna aina huhtikuun alusta syyskuun loppuun. Se on "sisäsiisti", eli osaa käyttää vessaansa. Välillä vien sitä pihalle valjaissa, tosin viime kesänä vain muutaman kerran. Nyt kun se on sisällä, niin se saa jaloitella vain valvonnan alla, koska menee tekemään "pahojaan" jos sitä ei valvo.
      Suuret kanirodut kestävät paremmin viileyttä ja kylmää kuin pienet. Kani kestää kylmyyttäkin, mutta veto ja kosteus on pahasta. Jos se saa nuhan, niin se voi olla vaikea parannettava ja voi vaatia eläinlääkärissä käynnin.
      Sen suhteen, missä lämpötilassa kanin tulisi asustaa on montaa mielipidettä. Kanin voi totuttaa viileyteen, mutta vain vähitellen.
      Normaali kanin asuinympäristön lämpötila pitäisi olla siinä 15-25 astetta. Jos kani on tottunut viileyteen, voi se pärjätä hyvin pitempiäkin aikoja esim. 5-15 asteen lämmössä.
      Jos kanisi on ollut pääasiassa sisällä, niin  älä vie sitä talvella ulos ainakaan pakkasella kuin korkeintaan muutamaksi minuutiksi.

      • Pikku-Linda

        Heips! Kuulostaa siltä, että ulkoilutatte kania joko koko asunnossa valvovan silmän alla tai huoneessa jossa on sähköjohtoja tai jotain mitä ei saisi pureskella/ mitä te ette halua tuhottavan. Jos kaninne saa olla kovin vähän vapaana se voi vaikka masentua tai jopa tulla hulluksi... Jos kani taas on esim. n. 5 h vapaana / päivä


      • Pikku-Linda
        Pikku-Linda kirjoitti:

        Heips! Kuulostaa siltä, että ulkoilutatte kania joko koko asunnossa valvovan silmän alla tai huoneessa jossa on sähköjohtoja tai jotain mitä ei saisi pureskella/ mitä te ette halua tuhottavan. Jos kaninne saa olla kovin vähän vapaana se voi vaikka masentua tai jopa tulla hulluksi... Jos kani taas on esim. n. 5 h vapaana / päivä

        Lähetin vahingossa jo viestin kun pikku pojuni tuli häsläämään... Tässä jatkoa.
        Eli siis jos kanisi saa olla vapaana n. 5 h / päivä niin se ei ehkä enenmpää vapautta osaa arvostaakaan. Ja on siksi täysin tyytyväinen, mutta mitä enemmän vapaana sen parempi! Meillä asia on hoidettu niin että kanilla on oma huone. Asun kaksiossa, eli jäljelle jää olohuone. Minä ja poikani nukumme olohuoneessa, minä patjalla ja piltti vuoteessa. No, asiasta kolmanteen... Minun kanini on vuorokauden ympäri vapaana, sillä kanit eivät ole häkkieläimiä! Liinu-kani käyttää häkkiä vain pesäkoppinaan, ja kun imuroin huoneen joka päivä Liinu on häkissään, ja vaikka sen pitäisi olla tarpeeksi iso, niin että mahtuu loikkimaan(150,50,60), haluaisi se silti päästä silloinkin pois häkiastä, vaikka joutuu olemaan siellä vain 10 minuuuttia.Huoneessa ei siis ole yhtäkään sähköjohtoa, ja kaikki mikä huoneessa on saa Liinu rauhassa tuhota, ja virikkeitä on kylliksi. Huonee suorastaan "pursuaa" este-, temppu ja puuharatoja. Ja kyllä näkee, että on onnellinen kani! Seuraakin riittää kun olen vielä hoitovapaalla. Sitten kohta alan etsiä töitä/ menen opiskelemaan, kun pikku-pilttini on jo kohta 2v. Iso poika! Minkä kokoinen häkki kanillasi on? Jos kani joutuu olemaan häkissä osan vuorokaudesta, on sillä olta "hyper" iso häkki. Pidätkö sille minkä verran seuraa? Onnistuisiko oma huone järjestely kanille? Se olisi tosi hyvä! En voi tuntemattomia tietenkään mihinkään pakottaa, kunhan annan vain vähän vinkkiä ja puhun niiden puolesta ketkä ei itse voi mistään huomauttaa. Hyvää talvea sinulle ja kanillesi! Toivottaa: Linda, Liinu ja Luukas


      • Kanienhoitajajaneuvo
        Pikku-Linda kirjoitti:

        Heips! Kuulostaa siltä, että ulkoilutatte kania joko koko asunnossa valvovan silmän alla tai huoneessa jossa on sähköjohtoja tai jotain mitä ei saisi pureskella/ mitä te ette halua tuhottavan. Jos kaninne saa olla kovin vähän vapaana se voi vaikka masentua tai jopa tulla hulluksi... Jos kani taas on esim. n. 5 h vapaana / päivä

        Eli mun kani on ollut jo 7 vuotta vapaana asunnossa. Se teki ensin vähän pahojaan pureskeli johtoja ja pissasi sohvalle... Nykyään se vain pissaa sohvalle/sängylle ;D Mutta se on jo 7w ;O kun on ollut vapaana eli kannattaa pitää sitä aina vapaana nini elää pitkään ;) Kerranb pissasi mun hiuksille ^^ Eli oon 12w ps.Mun kani on jo tosi hullu hyppii sohvalle ja alas :D edestakaisin (varmaankin onnellinen) Mun kani on muuten Englannin luppa ruskea luppakorva poika kastroitu (kannattaa leikata pahoja muistoja) xDD Vien sen kesäsin>/talvisin ulos kesällä se sa aolla vapaana mökillä kerran lähti jonnekkin tutkimusmatkalleen mut tuli silti. Naapurissa asuu koiria eli kannattaa olla varuillaan Talvella en sitä kania kauheesti ulos vie ehkä joku 1 minan lenkki´. Nyt on pahassa nuhassa ;( Piti viedä äsken höyryhengitykseen vessaan toivottavasti elossa meen vilkaseen ja tää viesti on lähetetty klo: 18.55-56 02.02.2010 :D


      • plöö
        Pikku-Linda kirjoitti:

        Lähetin vahingossa jo viestin kun pikku pojuni tuli häsläämään... Tässä jatkoa.
        Eli siis jos kanisi saa olla vapaana n. 5 h / päivä niin se ei ehkä enenmpää vapautta osaa arvostaakaan. Ja on siksi täysin tyytyväinen, mutta mitä enemmän vapaana sen parempi! Meillä asia on hoidettu niin että kanilla on oma huone. Asun kaksiossa, eli jäljelle jää olohuone. Minä ja poikani nukumme olohuoneessa, minä patjalla ja piltti vuoteessa. No, asiasta kolmanteen... Minun kanini on vuorokauden ympäri vapaana, sillä kanit eivät ole häkkieläimiä! Liinu-kani käyttää häkkiä vain pesäkoppinaan, ja kun imuroin huoneen joka päivä Liinu on häkissään, ja vaikka sen pitäisi olla tarpeeksi iso, niin että mahtuu loikkimaan(150,50,60), haluaisi se silti päästä silloinkin pois häkiastä, vaikka joutuu olemaan siellä vain 10 minuuuttia.Huoneessa ei siis ole yhtäkään sähköjohtoa, ja kaikki mikä huoneessa on saa Liinu rauhassa tuhota, ja virikkeitä on kylliksi. Huonee suorastaan "pursuaa" este-, temppu ja puuharatoja. Ja kyllä näkee, että on onnellinen kani! Seuraakin riittää kun olen vielä hoitovapaalla. Sitten kohta alan etsiä töitä/ menen opiskelemaan, kun pikku-pilttini on jo kohta 2v. Iso poika! Minkä kokoinen häkki kanillasi on? Jos kani joutuu olemaan häkissä osan vuorokaudesta, on sillä olta "hyper" iso häkki. Pidätkö sille minkä verran seuraa? Onnistuisiko oma huone järjestely kanille? Se olisi tosi hyvä! En voi tuntemattomia tietenkään mihinkään pakottaa, kunhan annan vain vähän vinkkiä ja puhun niiden puolesta ketkä ei itse voi mistään huomauttaa. Hyvää talvea sinulle ja kanillesi! Toivottaa: Linda, Liinu ja Luukas

        Tässä jatkoo...Mun kanilla on vaan kissan pissalaatikko jossa on sen heinät ja hiekkaa eli se on sisäsiisti teke kylläkin niitä pippureitaan joka puolella kämppää. Sen ruokakupit ja vesikupit on keittiössä se on kuin koiranjakissan risteytys xD


      • Emmaaa97
        Kanienhoitajajaneuvo kirjoitti:

        Eli mun kani on ollut jo 7 vuotta vapaana asunnossa. Se teki ensin vähän pahojaan pureskeli johtoja ja pissasi sohvalle... Nykyään se vain pissaa sohvalle/sängylle ;D Mutta se on jo 7w ;O kun on ollut vapaana eli kannattaa pitää sitä aina vapaana nini elää pitkään ;) Kerranb pissasi mun hiuksille ^^ Eli oon 12w ps.Mun kani on jo tosi hullu hyppii sohvalle ja alas :D edestakaisin (varmaankin onnellinen) Mun kani on muuten Englannin luppa ruskea luppakorva poika kastroitu (kannattaa leikata pahoja muistoja) xDD Vien sen kesäsin>/talvisin ulos kesällä se sa aolla vapaana mökillä kerran lähti jonnekkin tutkimusmatkalleen mut tuli silti. Naapurissa asuu koiria eli kannattaa olla varuillaan Talvella en sitä kania kauheesti ulos vie ehkä joku 1 minan lenkki´. Nyt on pahassa nuhassa ;( Piti viedä äsken höyryhengitykseen vessaan toivottavasti elossa meen vilkaseen ja tää viesti on lähetetty klo: 18.55-56 02.02.2010 :D

        voi sitä raukkaa ;( mutta tosi on että kania ei SAA pitää kauaa ulkona.. muuten kani sairastuu ;) oon ittekki 12w mut täytän 13 :DD mul on ittelläni noin 3w kani :)


      • 5vuottaollutkaninhoitaja

        No,meidän kanit on ulkona aina :@


      • Put_it_this_way

        Pannaan se tällä tavalla... Kani on eläin, ja eläimet ovat luonnosta lähtöisin. Luonto on niiden alkuperäinen asuinpaikka. Kani ei rakenna lattialämmitettyä taloa, se asuu hyisessä maakolossa tai jopa hankeen kaivamassaan kolossa. Okei?

        Pohjoismaiden lumisessa pakkastalvessakin kanit ovat aikojen alusta asti asuneet luonnossa. Ne ovat eläneet kokonaisia talvia ulkona. Vaikka kani olisi sisällä syntynyt ja ikänsä sisällä asunut, se on silti luonnon eläin ja siinä on sisäänrakennettuna kyky selvitä ulkona talvella.

        Ei siis ole mitenkään mahdotonta pitää kania hangessa silloin tällöin joitakin kymmeniä minuutteja kerrallaan.


    • Pikku-Linda

      Terve! Jos kani ei ole tottunut niin EN MISSÄÄN TAPAUKSESSA SUOSITTELE! Ja vaikka jotkut pitävät pennusta lähtien kaneja ulkona talvisinkin, voi niille tulla siitä huolimatta flunssa ja nuhahan on kanille hengen vaarallinen! Kani hemgittää nenällä, eikä osaa suulla hengittää. Jos nenä on tukossa kani ei saa happea ja kuolee. Jos flunssa on siis niin paha. Alle 10 asteen ei saisi kania ulkona pitää tai ainakaan alle nollan. Vaikka kani olisikin tähän tai kylmempään lämpötilaan tottunut. Liian pieni lämpötila, sade, kosteus, viima, routainen maa, tuuli... Kaikki nämä tekiät ovat herkädti kanin terveydelle huonoksi.. Flunssa voi iskeä nopeasti, vaikka kanilla onkin melko hyvä vastustus kyky. Itse ulkoilutan kaniani valjaissa vaiv kesäisin kun on n. 20 astetta lämmintä, eikä tuule liikaa. Aurinko ei myöskään saa liiaksi porottaa, ja pidänkin kania useimmiten varjossa. Sisällä lämpötilan täytyisi olla 15-22 astetta lämmin. Ja ulos jos kani on selvästi koleisiinkin keleihin tottunut, niin AINAKAAN alle nollakelin ei kania voi ulos viedä ollenkaan. Eikä mielellään alle 10 asteen jos kani on tottunut sisällä oloon ja lämpimään "ilmapiiriin" Paras ulkoilu lämpö on kuitenkin 20 asteen tienoossa tai yli 15 asteen.

      • höpise

        sontaa.. Kani tottuu ulkoilmaan (myös talvella siellä elämiseen) vallan hyvin, kunhan se on kesästä lähtien ulkona, jotta se kasvattaa itselleen kunnon talviturkin. Eristetty pesäkoppi ym. sillä tottakai tarvitsee olla. Kannattaa käydä kurkistamassa esim. puput.net siellä lisäinfoa.


      • Norppalorppa
        höpise kirjoitti:

        sontaa.. Kani tottuu ulkoilmaan (myös talvella siellä elämiseen) vallan hyvin, kunhan se on kesästä lähtien ulkona, jotta se kasvattaa itselleen kunnon talviturkin. Eristetty pesäkoppi ym. sillä tottakai tarvitsee olla. Kannattaa käydä kurkistamassa esim. puput.net siellä lisäinfoa.

        Ooon samaa mieltä höpisen kanssa


      • martsimagnusti

        AI MITÄ? Mulla on leijonaluppa tytsi ja hermis poika, molemmat on pienestä pitäen ulkoillu päivittäin, avaan oven, menevät ulos, avaan oven tulevat sisään. eivät karkaa eikä mitään. tulevat sisälle kun haluavat. tein niille lumeen iglun ja ne rundaili siellä ku oli kaks sisäänpääsyä ja selkää myöten lumihangessa pomppivat ja tekevät iloloikkia. ulkoilutan JOKA PÄIVÄ pupujani. Ainoastaan kun on YLI 15astetta PAKKASTA, kanini jäävät sisälle. hermis tulee kokonsa tähden mieluusti hieman ennen leijonaluppaa sisälle, omatoimisesti. viihtyvät nollakelissä aina neljääKIN tuntia ulkona hangessa, muutaman asteen pakkasessa puolesta tunnista tuntiin ja kymmenen asteen pakkasessa noin 5-10minuuttia (eli pikainen haistelukierros vaan). Nyt en tokikaan vie ulos kun on joku 20 ja rapiat. Ja joo, pupuilla ei ole pihassa eristettyä koppia. Niillä on paksu karva koska ovat totutelleet päivä päivältä sään kylmenemiseen. :) PUPUT NAUTTIVAT LUMESSA KAIVELUSTA!!!! :D


      • Iitsi

        Okei mutta jos kani on 1 ja puol vuotta ja ei ole ikinä talvella käynyt ulkona voiko sitä viedä vähän ajaksi ulkoilemaan?


    • ulos pakkaseen

      vaan keväällä/kesällä laitat totutat kanin ulos niin, että loppukesästä se jo asustaa siellä ja sillä on syksy aikaa kasvattaa itselleen talviturkki. Tämä tarkoittaa myös sitä ettei kania voi ottaa takaisin sisälle keskellä talvea tai pompottaa sitä sisä- ja ulkotilojen välissä, sillä se voi läkähtyä paksun turkkinsa alla tai pudottaa sen.

      Tiloista sen verran, että sillä tulee olla hyvin eristetty iso koppi, ja asuintilan tulee olla kuiva, vedoton ja riittävän suuri juoksemiseen. Ja ennen kaikkea: Se kaipaa seuraasi ihan yhtä paljon kuin ennen, satoi tai paistoi! :)

      • mainita

        että ulkokanin kanssa tulee muistaa madotukset!


      • Paveli ja natuli
        mainita kirjoitti:

        että ulkokanin kanssa tulee muistaa madotukset!

        Meillä on pidetty kaneja ulkona noin 4 vuotta yhtäjaksoisesti. Niillä on oma pesäkolo puuliiterissä, minne ne menevät tarvittaessa suojaa ja turvaan. Kanit ovat pysyneet terveinä ja varmasti onnellisina kun ovat saaneet elää oikeaa kanin elämää maalla kaivellen tunneleita ja kuopsutellen. Ruokansa ne ovat etsineet omin nokkineen kesällä ja talveksi niille on rahdattu kokonainen heinäpaali puuliiteriin, mitä ovat sitten syöneet ja kaivelleet. Ehdottomasti kannattaa pitää kania vapaana ulkosalla !


      • uhjkdogvbhjnk
        Paveli ja natuli kirjoitti:

        Meillä on pidetty kaneja ulkona noin 4 vuotta yhtäjaksoisesti. Niillä on oma pesäkolo puuliiterissä, minne ne menevät tarvittaessa suojaa ja turvaan. Kanit ovat pysyneet terveinä ja varmasti onnellisina kun ovat saaneet elää oikeaa kanin elämää maalla kaivellen tunneleita ja kuopsutellen. Ruokansa ne ovat etsineet omin nokkineen kesällä ja talveksi niille on rahdattu kokonainen heinäpaali puuliiteriin, mitä ovat sitten syöneet ja kaivelleet. Ehdottomasti kannattaa pitää kania vapaana ulkosalla !

        no joo kyllähän kani viihtyy paremmin ulkona isossa häkissä ku sisällä, mut miks totutttaa sisäkani ulos? meillä on ulkokaneja ja ne viihtyy ulkona, ne ei tykkää sisäilystä esim. häkin siivouksen aikana..:) kun ne pääsee ulos, ne vetää riemuloikkia:D mut en mä ainakaan sisäkania pistäis ulos, jos sitä voi sisälläkin pitää..vaikka kanilla olis kaverikin niin sille tulee ikävä omistajaansa, joa ei seurustele enää niiden kanssa yhtä paljon kun sisällä ollessa


    • Emmaaa97

      voi olla mutta ei todellakaan kauaa!!! kani sairastuu hyvin herkästi että jos käytät kaniasi ulkona ota valjaat ja flexi tai joku hihna ja ulkoilluta kaniasi.. jos kanisi haluaa sisälle älä estä kania pääsemästä sisälle.. sillä kani ei välttis tykkää olla ulkona tai sen on kylmä!

      • HALOO IHMISET

        Emmaaa97 sun kanis ei taia olla kovin onnellinen kun aina ulkoillessa pitää olla kytkettynä... Sääli.

        Uskoisin vahvasti, että kanisi viihtyisi ulkokanina, kunhan et laita sitä pakkaseen kylmiltään. Kanin täytyy saada kasvattaa kunnon talviturkki ennen pakkasia , joten suosittelen laittamaan kanin ulos kaverin kanssa vaikka toukokuusta alkaen. tTosiaan kesken talven sitä ei kannaa ottaa takaisin sisälle pitemmäksi ajaksi, sillä kanille tulee aika varmasti kuuma turkkinsa alla kuten monet jo täällä sanoivatkin.

        Ulkokani tarvitsee lämpöeristetyn kopin sekä verkko/tms aitauksen. Olisi hyvä, että ainakin osa aitauksesta (varsinkin kopin edusta) olisi myös katon alla jotta sateet eivät tee kuravelliä aitauksen maasta, ja kani tulee varmasti joka säällä ulos edes vähäksi aikaa kopistaan. Kaverikani ehdottomasti samaan häkkiin , kanit voivat lämmitellä yhdessä, jos niille tulee kylmä (joka tosin on aika epätodennäköistä kunnon talviturkin takia). Kanit tarvitsevat aina kaverin. Suosittelen lämpimästi ympärivuorokautista ulkoilmaa kaneille!:)


    • ?__?

      Mä olen vasta saanut kaksi kania. Ne ovat olleet ulkona pienestä pitäen mutta minkälainen häkki niille pitäisi olla talveksi ?

    • Krrrr

      Mikähän mahtaa olla kanin ulkoillessa pakkas raja, jos kani on keväästä syksyyn ulkona, ja haluaisin käyttää aina silloin tällöin kaniani ulkona valjaitten kanssa? Kiitos jos vastaatte nopeeta :)) Koska olen lähtemässä pikku hiljaa ulos kanini kanssa :D



      . kanihullu

    • tällästä

      juu mun kani on kans keväästä syksyyn ulkona... minä oon ulkoitullanu sitää
      max. 5 astetta pakkasta.... mää en tiiä sen enempätä pakkasrajasta, mut en oo sitte viittiny kylmemmällä viedä sitä ulos... mun kani asuu aina talvisin meidän kellarissa siellä on n. 15 astetta lämmintä talvisin, se ei ole mikää perunakellari vaan ihan asuttava paikka :).. mullekkin sais kertoa tarkemman pakkasrajan kiitos :D

      • Lellukka ::)

        Oon lukassu jostain että se on jtn. 5 se raja ja sit se lempitila on joku 18 ja sit nää on siis sellasille jotka sopii kaikenlaisille kaneille, mut meidän veijari on sellane et se on meil kotona 28 :))) ja ei hikoile Hihihi...


    • theamlappars

      meillä pitkäkarvaiset puput ovat villikset päällä ulkona päivitttäin. pupuja on 6kpl ja pakkasraja on -10. välillä tosi vaikea saada puput sisälle ulko-aitauksesta, ja he on yleensä 1-4h ulkona, niillävon mökkejä joissa huopia ja hankeen on heitetty huopia kanssa, huovilla ainoastaan syövät.(lumihanget yleensä n.40cm) ja
      rakastaa sukellella hangissa kaikki puput!

    • theamlappars

      meillä pitkäkarvaiset puput ovat villikset päällä ulkona päivitttäin. pupuja on 6kpl ja pakkasraja on -10. välillä tosi vaikea saada puput sisälle ulko-aitauksesta, ja he on yleensä 1-4h ulkona, niillävon mökkejä joissa huopia ja hankeen on heitetty huopia kanssa, huovilla ainoastaan syövät.(lumihanget yleensä n.40cm) ja
      rakastaa sukellella hangissa kaikki puput!

    • Mulla on n.6 v ranskanluppa. Se on ollut edellisessä kodissa ent.navetas, jossa ei ollut lämpöä, niin se on tottunut kylmään. Nyt se on asunut 2 vuotta leikkimökissä kesät talvet ja on talvella kylmillä ilmoilla pirteämpi kuin kesällä, eikä oo koskaan ollut flunssassa. Ulos en vie, koska pupuneiti ei halua kastella tassuja lumessa :3

      • Lellukka ::))

        ::) Meillä mun pitää pestä mun kania (Lellu)(Poika) ja sit se menee vatii ja laittaa pään siihe reunalle ::)) Söpöö : DD , Viimekesänä Lellu meni vesilätäkköön pomppii oli mustaturkki hienon näköne ::)) t: 12w tyttö


    • Lellukka ::))

      Meillä Lellu (poika) kani on siis kääpiöluppa oli kesällä innolla ulkona ja meillä sisällä on aina häkki auki (yöllä ei) eli siis niin meillä oli syksyllä Lellu ulkona ja sille tuli nuha :( Oon siis 12w ja kani nukkuu huoneessani, oli kiva :( nukkuu ku poika vaa yski ja tuhis joten jos ei oo tottunu syksy/talvi ulkoiluun niin en suosittele. Oishan se kiva et poika pääsis ulos syksyllä ja talvella´, mutta en ota riskejä :))

    • siirilydia

      Kyllä meillä viedään kaneja talvellakin ulos, n. jokatoinen viikko, tai kerran viikossa. Olen -20 asteenkin pakkasessa kerran vienyt, eivät sanoneet siihen juuta eikä jaata, iloisesti loikkivat ulkona ja sitten kun alkoi tassuja paleltaa (huomaa siitä että esim. pesee tassuja usein), tai jos ei heitä muuten enää huvita jalotella niin sitten mennään sisälle. Eniten sitä vilustumista aiheuttaa se viima ja kosteus, jos kani esimerkiksi hyppää kuralätäkköön, tai kahlaa jossain loskassa niin hyvät ihmiset kuivatkaa se kani. Ihan yhtälailla kanit vilustuvat vaikka pesisi ne lämpimällä vedellä (no kanien pesemistä ei nyt muutenkaan suositella elleivät ole ihan sontasia), jos ei kuivaa kunnolla. Eli ennemmin sanoisin sen kosteuden aiheuttavan vilustumista kuin kylmyyden.

      Kyllähän nuo rusakot ja metsäjäniksetkin elävät täällä suomessa talvet, kasvattavat vaan kunnon talviturkin. Jos joku aikoo nyt sanoa ettei villikania voi verrata lemmikkikaniin, niin kyllä periaatteessa voi, sillä nykyinenkään lemmikkikani ei ole kovin kaukana sukulaisistaan villikaneista, sen näkee jo siitäkin kuinka "villiksi" kanit menevät mikäli ei käsittele asianmukaisesti. Arastelevat ihmistä ja pelkäävät käsittelyä, se kuuluu niiden luontaisiin vaistoihin juuri siksi koska ovat edelleen niin samankaltaisia ja geneettisestikin samanlaisia kuin ne villit sukulaisensa.

      Kanin korvia kokeilemalla tuntee myös aika helposti jos niillä on kovin kylmä, kanit säätelevät ruumiinlämpöänsä siis erittäin paljon korvillansa, kuten jotkin muutkin eläimet, esimerkiksi norsut tekevät. Jos kanin korvat ovat kuumat, on sillä kuuma, jos ihan kylmät, on sillä kylmä. Yksinkertaista.

      Kyllä monet ihmiset pitävät ihan ulkokanejakin, niin että kaneilla on vain lämmitetty koppi johon voivat mennä jos alkaa paleltamaan.

      • Cuniculus

        Sanotko rusakkoa ja metsäjänistä villikaneiksi? Voin sanoa että ne eivät ole kaneja ja eroavat muutenkin niin paljon että niitä ei voi oikein verrata lemmikkikaniin.
        Uskon että tarkoitit kaniinia(eli villikania) josta nykyinen lemmikkikani on polveutunut.

        Mutta mielestäni olet ihan oikeassa tuossa ulkoiluasiassa, kania saa viedä ulos talvella mutta silloin sitä pitää katsoa milloin rupeaa tulemaan vilu esim. juuri tuosta korvien koittelusta ja jos kani alkaa tassujansa pestä niin silloin se on yleensä merkki että varpaita viluttaa.

        Mutta maalaisjärkeä saa käyttää aina.

        Jos jotakuta vielä kiinnostaa lukea tästä talviaiheesta suosittelen menemään tänne.
        http://puput.net/keskustelu/index.php/topic,36555.0.html?PHPSESSID=6aage1loicocaeou8jp5rregb1


      • siirilydia
        Cuniculus kirjoitti:

        Sanotko rusakkoa ja metsäjänistä villikaneiksi? Voin sanoa että ne eivät ole kaneja ja eroavat muutenkin niin paljon että niitä ei voi oikein verrata lemmikkikaniin.
        Uskon että tarkoitit kaniinia(eli villikania) josta nykyinen lemmikkikani on polveutunut.

        Mutta mielestäni olet ihan oikeassa tuossa ulkoiluasiassa, kania saa viedä ulos talvella mutta silloin sitä pitää katsoa milloin rupeaa tulemaan vilu esim. juuri tuosta korvien koittelusta ja jos kani alkaa tassujansa pestä niin silloin se on yleensä merkki että varpaita viluttaa.

        Mutta maalaisjärkeä saa käyttää aina.

        Jos jotakuta vielä kiinnostaa lukea tästä talviaiheesta suosittelen menemään tänne.
        http://puput.net/keskustelu/index.php/topic,36555.0.html?PHPSESSID=6aage1loicocaeou8jp5rregb1

        Juu anteeksi, en tosiaan tullut siis ajatelleeksi tuota asiaa :D Toisaalta, onhan sitten ne belgian_jänikset_, kääipö_jänikset_ sun muut.. Mutta antaa asian olla, pointtina oli vain se, että kanit ei ole mitään sellaisia heiveröisiä vauveleita joita ei saisi viedä pakkaseen ollenkaan, tai mitenkään muutenkaan käsitellä "kovakouraisesti". Kovakouraisella käsittelyllä tarkoitan siis esim. rimpuilevan kanin pitämistä tukevassa otteessa, mulla on hoidossa sellainen kani, ja hänen omistajansa ihmetteli suuresti että saako muka pitää noin lujasti. Näytin hänen käteensä sitten että miten pdän kiinni, et purista vaan pidän tukevasti, ja hän oli onneksi asian kanssa ok. Meni nyt vähän ot:ksi :D

        Mutta juu siis meilläkin aina kummastellaan, et saako nuo muka olla ulkona. Haloo, kaneilla on kolme kertaa paksumpi turkki varsinkin talvisin kuin esim. jollain lyhtykarvasella chihuahualla, joten miksi ei saisi? :D Kesällä ollaan suunniteltu, et parvekkeelle väsätään jonkunlainen katos pupseille, kun tänne kerrostaloon tukehtuu jos ei kesällä voi tuulettaa. Onneksi on parvekelasit niin voi kanitkin huoletta siellä sitten oleilla, ei tarvitse pelätä mitään petolintuja tms.

        Youtubessa oli joku video, jossa tyttö vei kaninsa ulos talvella, ja kevyesti pudotti ne sellaiseen pehmeään lumihankeen. Siitähän vasta haloo syntyikin siellä kommenteissa, itte en näe siinä mitään kamalaa, olen itekin kanini "pudottanut" hankeen, ja siellähän ne rakastavat kaivella :) Ja en siis nyt mistään korkealta, mutta silleen kevyesti ne siihen pudottanut. Ihme muuten ettei oo meille mitään valitusta tullut et ulkoilutan kaneja kerrostalon pihalla, vaikka rappukäytävässä lukee säännöissä selkeästi et eläimiä ei saa ulkoiluttaa kerrostalon pihalla. :P


    • Totuttele

      En kyllä suosittele viemään kania ulos, jos se ei ole tottunut siihen.. Kesä kun on tulossa, niin anna kanin totutella viileämpään keliin sitten syksyllä, kasvattaa sitten talviturkin. Se riippuu kuitenkin siitä, että onko kanisi kovinkin herkkä ja minkälainen turkki sillä on luonnostaan :)

    • Jänöliini

      Pidän kanini talvellakin ulkona, tosin lämpöeristetty koppi on lohtuna jossa lämpötila ehkä 8 tai jtn, ja ovat ihan terveenä olleet. Voit ensi syksynä kokeilla pitää kania ulkona, mutta jos kani saa nuhan, niin se pitää viedä takaisin sisälle. kannattaa laittaa tarjolle jokin lämmin koppi johon kani voi mennä kylmyyden iskiessä. Tosin sinuna pitäisin tämän kanin sisällä, jos se on siellä ennenkin asunut. :)

    • kani

      Voinko laittaa kanit leikkimökkiin jos siellä on niille heinää ja olkia lämmikkeenä? Siellä olisi niille enemmän tilaa kuin sisällä ja enemmän virikkeitä.
      Laitan ne kuitenkin toukokuun puolessa välissä ulos niin että ne on ulkona häkeissä joista pääsee leikkimökkiin suojaan. Mutta voiko ne laittaa nyt jo leikkimökkiin, vielä ei kuitenkaan pääse ihan ulos.

    • PEACE✌

      Anteeks ny vaan mut sanon että kyllä se kani siel pihal pärjää alle 10- asteen pakkases meillä ittellä on kääpiöluppa ja hermeliini ja asustaa pihalla AINA kun ei oo yli kymmenen astetta pakkasta silla on se kanin elämä aika kurjaa jos pitää sisällä könöttää ja kuvitella vaan et miltä se maailma näyttää:/ ei olis vrm teistä ittestäkään kivaa jos olisitte ite sisäl:| että................ Kyllähän ne siel luonnoski pärjää! Eikä siinäkään oo mitään ideaa jos KANIA kuljetetaan valjais sillai no niin kuseppas siihen EI! Pihalle vaan koppi ruokaa virikkeitä ja vettä niin kyllä se siel viihtyy ja hyvin jos te KANIA kuljetatte pihalla valjais niin moni ajattelee vrm et ootte ihan pimeitä! Kyllähän teki vrm ajattelisitte tyypist joka kuljettais lintua narus et on silläki elämä mut tää on mun mielipide.PEACE✌

      • Sedä

        Kanin valjastelu on vähän eri maailmasta kuin koiran :P Siinä juostaan kanin perässä ja katotaan kun Se istuu ja kaivelee tai syö, ei "taluteta". Mulle on ihan sama vaikka ihmiset pitäisi mua pimeenä, kani on kuitenkin kiitollinen... Mäkin oon sitä mieltä että ulkona on kanilla hauskinta, mutta valjastelu on kyllä loistava virike myös ulkohäkissä asuvalle :)

        Siihen on kyllä turha vedota et kylä villikkanitkin pärjää, kun ne nimenomaan pärjää Suomen talvessa aika huonosti paitsi pk seudulla. Mut kunnon eristetyt kopit niin sitten :)


    • Danilehti

      Hauska keskustelu. Moneen junaa. Meillä ranskikset ulkona. Häkki alue ja koppi ja kopissa eristetty siipi. Illalla kun kattoo pakkasessa lampulla kopille ni hömöt tönöttää verkon vieressä rinnakkain

    • kanikommentti

      vanha ketju mutta vastataan. meillä kanit pääsee kanilasta ulos ja takasin sisälle päivällä aina kun haluaa. yöksi laitan kissanluukun kiinni. luukkua osaa käyttää hyvin. sisällä on 18 ja kovilla pakkasilla kovimmillaan -29 kanit katteli pihalla tyytyväisenä. ja terotetaan vielä että kanit pääsee ja osaa mennä sisälle aina kun haluaa. paitsi yöllä ovat sisällä. ja turkki on kyllä erittäin tuuhea ja komea molemmilla. ei oo sairastellu ja muutenkin vireitä ovat. kääpiöluppia ovat. tämä siis vain kommenttina. meillä kanit ollu sisä/ulkokanina pienestä asti, joten on siihen tottuneet.

    • Muesjostakin86

      Kyllä kanit voi ulkona pitää kunhan eivät ole taivasalla. Meidän kanit vietiin ulos kasvihuoneeseen toukokuun alussa kun alkoi pysymään plussan puolella. Kyllä ne pakkastakin kestävät kunhan on lämmitetty koppi. Meidän kääpiölupilla on isossa eristetyssä puukopissa lattialämmitys ja styroxpohja ja sen päällä vesivaneri. Sinne aina rakentavat pesää. Ei kanit ihmisen seuraa kaipaa, ennemminkin toisin päin. Kasvihuoneessa on kuitenkin aina lämpimämpää kuin ulkona koska sinne ei sada eikä tuule. Kasvihuoneessa monta paalia heinää kahden lavan päällä ja lavojen alle ovat kaivaneet pesää ja muutenkin kuskanneet talouspaperia, heinää ja olkia ja repineet itsestänsä karvaa.

    • ooooooooo

      mulla on kani..... JATKUVAISTA HUONOA ONNEA TÄÄ EI LIITY ASIAAN VAIKKA HOITAISIT KANIA KUINKA HYVIN SE EI OO ONNELLINEN YKSIN.... ittelläni on 2kpl eikä oo tarvetta viedä pihalle.....

    • UlkokanitSaara

      Meillä on Belgian jättejä. Ovat kesät talvet ulkona. Mitään lämpö eristettyä paikkaa heillä ei ole. Tuuli/sadekoppi kyllä on ja turvetta ynm lämmikettä. Viihtyvät hyvin. Monet poikasetkin tehneet keskellä talvea ja ikinä ei ole poikasia kuollut :) vedestä täytyy vaan huolehtia hyvin :)

      • Pupuli123

        Mulla oli aikoinaan leijonanharja, ja se oli ihan sisäkani eli sen häkki oli makuuhuoneessa, jossa se sai olla vapaani koko päivän (yöllä häkkiin sen omaksi turvaksi). Meillä oli aidattu pida, jossa se sai olla valjaissa, mutta ei vapaana, koska naapurissa oli kissa. Valjaissa se kuitenkin viihtyi tosi hyvin kesällä ja talvella, ja lumi vaikutti olevan tosi mielenkiintonen elementti. Neiti eli oikein vanhaksikin eli 8-vuotiaana kuoli yllättäen yön aikana, eläinlääkärin mukaan todennäköisesti sydänkohtaukseen, koska mitään sairauden merkkejä ei ollut.


    • Anonyymi

      Itsellä on kanitarha, kanit on ain ulkona, ainoastaan valitut pikku kanit pääsee lemmikeiksi sisälle.

      On hyvä pitää häkissä, jottei ketut, sudet yms tapa niitä. Lämmitystä ei tarvita, kunnon tiivisteet vaan ja kanit kyllä lämmittää toisiaan.

    • Anonyymi

      Itellä on jättìkanit ollu aina pelkästää ulkona 4v enkä ole ostanu (kanin ruokaa ollenkaa)paitsi talvella harvakseltaan porkkanoita.kuivat leivät heitän kanille kyllä(ei homeiset).talveksi 1 säkki poro eloa sillon tällön.luonnon ravinnolla ei ole ollu ongelmia.sehän kyllä on fakta että jos sisäkanin meinaa laittaa talveksi ulos niin totuttelu pitää aloittaa hyvissä ajoin loppukesästä

    • Anonyymi

      Kanit pärjäävät vallan mainiosti ulkona kesät talvet .eikä tarvii lämmitettyä koppia kunhan pääsevät ajoissa tottumaan kylmään.en kyllä laittas vanhempaa (sisäkania)ulkokaniksi.kaikki jotka ovat sitämieltä että kani ei pärjää luonnon olosuhteissa nii käyköön keräämässä citykanit lakanoittesa väliin.kopin kani tarvii talveksi mutta ei välttämättä lämmitettyä.harvemmin pääsevät kaivamaan koloa tarhassa johon pääsevät

    • Anonyymi

      Saako kääpiöluppa naaras tai pitää talvella - 11 asteen pakkasella ulkona?

    • Anonyymi

      Kanista tuli oikein hyvää lihapataa nami nami...ei jänis eläimillä ole muuta käyttöä kuin kastikkeisiin. Mitä se kani edes tekee? Mussuttaa rehuja. Ei voi edes lenkille lähtä sen kans ilman että pihalla ensimmäinen koira repii sen kappaleiksi.

    • Anonyymi

      Hei mulla on kaksi angora pupua jotka ovat asuneet ulkona häkissä ympäri vuoden neljä vuotta putkeen ni voiko niitä totuttaa sisätiloissa asumaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe