Agnethan ja Fridan laulu kuulostaa loistavalta, oikeastaan missä tahansa laulussa.
Siksi mietinkin, onko 70-luvun suurten nimien, kuten Abba, Stevie Wonder ja Eagles, ääniä käsitelty levyillä jotenkin. Autotunea ei kai ollut vielä keksitty, mutta onko studiotekniikalla osansa Agnethan ja Fridan laulusoundin erinomaisuudessa?
ABBAN
9
554
Vastaukset
- A Man After Midnight
on ainakin sellainen kappale, jolla jotain kikkailua on harrastettu, päällekkäisäänityksiä ja eri nopeudella kulkevia nauhoja tai jotain, en muista miten se juttu oikeesti meni. Mutta muuten ne olivat kyllä juuri niin hyviä laulajia kuin miltä ne kuulostavatkin, senhän kuulee vaikkapa mistä tahansa livetaltioinnistakin... oikeastaan ainoa ero studio-Abban ja live-Abban välillä oli että livenä Abba oli vähän rokimpi.
- Olen miettinyt...
kun nykyään ei saa mitään kuvaa todellisista taidoista kuuntelemalla laulua levyllä: kuinka surkea laulu tahansa saadaan kuulostamaan kuinka hienolta tahansa käyttämällä autotunekikkailua yms. Nojoo, liioittelua tietysti vähän tuossa, eihän ketä tahansa keskinkertaisuutta saada upeaksi soundaamaan, mutta silti jotenkin esim. epäilyttää jonkun Robbie Williamsin tasoisen levylaulajan taidon livenä. :/
Agnetha on mun suosikki! Teillä sama vai Frida? - Abban A:T :)
Olen miettinyt... kirjoitti:
kun nykyään ei saa mitään kuvaa todellisista taidoista kuuntelemalla laulua levyllä: kuinka surkea laulu tahansa saadaan kuulostamaan kuinka hienolta tahansa käyttämällä autotunekikkailua yms. Nojoo, liioittelua tietysti vähän tuossa, eihän ketä tahansa keskinkertaisuutta saada upeaksi soundaamaan, mutta silti jotenkin esim. epäilyttää jonkun Robbie Williamsin tasoisen levylaulajan taidon livenä. :/
Agnetha on mun suosikki! Teillä sama vai Frida?Arvostan kumpaakin AbbA;n A;TA: Agnethaa ja Fridaa (Anni-Frid) ja yhtä paljon biisintekijöitä, eli B:itä, Bennyä sekä Björniä.
Mut hei, mistä johtuu et livetaltioinneis (ainakin varhasissa Abban konserteissa) enkun ääntäminen kuulostaa paljon kehnommalta kuin levyllä. Esim. SOS-biisin live-pätkässä kuulostaa hoono enklannilta koko vokalisointi, kun taas levyllä se on erittäin hyvän kuuloista, eikä ruotsalaisuus välity negatiivisesti.
Kyseessä vieläpä ABBAN upein kappale tuo SOS! - on stressi kova
Abban A:T :) kirjoitti:
Arvostan kumpaakin AbbA;n A;TA: Agnethaa ja Fridaa (Anni-Frid) ja yhtä paljon biisintekijöitä, eli B:itä, Bennyä sekä Björniä.
Mut hei, mistä johtuu et livetaltioinneis (ainakin varhasissa Abban konserteissa) enkun ääntäminen kuulostaa paljon kehnommalta kuin levyllä. Esim. SOS-biisin live-pätkässä kuulostaa hoono enklannilta koko vokalisointi, kun taas levyllä se on erittäin hyvän kuuloista, eikä ruotsalaisuus välity negatiivisesti.
Kyseessä vieläpä ABBAN upein kappale tuo SOS!ja ruotsalaisuus purkautuu. :)
- voulez-vous
on stressi kova kirjoitti:
ja ruotsalaisuus purkautuu. :)
voi myös laulaa uusiksi niin monta kertaa että tulee äännettyä oikein (kuten Abban tapauksessa) tai laulettua nuotilleen (kuten Dingon tapauksessa). Livenä sitten laulaa niin kuin oikeasti laulaa ;)
- edes
voulez-vous kirjoitti:
voi myös laulaa uusiksi niin monta kertaa että tulee äännettyä oikein (kuten Abban tapauksessa) tai laulettua nuotilleen (kuten Dingon tapauksessa). Livenä sitten laulaa niin kuin oikeasti laulaa ;)
kovin hyvää äänenkorjailutekniikkaa? Vasta nykysillä laitteilla se mahdollistetaan ja se tekee epäselväksi sen kuka osaa laulaa ja kuka ei. Live on raaka paikka, koska silloin on paha korjailla nuotin vierestä menemisiä. Surkeilla laulajilla onkin apunaan surullisen kuuluisa playback.
ABBAn mimmit osasivat laulaa ja sen kuulee yhtä hyvin levyltä ja livetilanteissa/livetaltioinneilta. - 1970-luvulla
edes kirjoitti:
kovin hyvää äänenkorjailutekniikkaa? Vasta nykysillä laitteilla se mahdollistetaan ja se tekee epäselväksi sen kuka osaa laulaa ja kuka ei. Live on raaka paikka, koska silloin on paha korjailla nuotin vierestä menemisiä. Surkeilla laulajilla onkin apunaan surullisen kuuluisa playback.
ABBAn mimmit osasivat laulaa ja sen kuulee yhtä hyvin levyltä ja livetilanteissa/livetaltioinneilta.niin minkäänlaista äänenkorjailutekniikkaa, ellei mikrofonia sellaiseksi lasketa ;)
- södjfsjsinsb
Olen miettinyt... kirjoitti:
Agnetha on mun suosikki! Teillä sama vai Frida?Frida
- aapo63
Agnetha ja Frida olivat/ovat loistavia laulajia kyllä. Jotain kikkailuja Michael B.Tretow teki äänitystilanteissa nauhanopeuksia vaihdellen ainakin Ring Ring - biisissä, että hän sai naisten äänet "soimaan", mutta muutoin mitään ihmeellisyyksiä ei tuolloin ollut. Agnethan ja Fridan äänet yhdessä muodostivat aivan omanlaisensa soundin, johon ei paljon muokkausta tarvittu.
Livetallenteet jo paljastavat, että hommansa osasivat; siitä parhaana esimerkkinä voi tuoda esille Hole In Your Soul-biisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133718Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja272990Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2742775Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin51925- 2221459
- 751261
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...1611078Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk21047Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi31994Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä95951