Mikä on hyvä

matkavene koko luokkaan 26-30'

Kertokaa mielipiteenne, kaikki huomioidaan!
Vastaavissa keskusteluissa usein mainitaan ARCUS!
Löytyykö muita vastaavia? Itselläni kriteereinä ovat seuraavat; liukuva, matkanopeus n.20-24, huononkelin ominaisuudet oltava kohtuulliset jotta mökiltä pääsee pois tarvittaessa. Täyskatettu.
Nyt omistan "kylpyammeen" ja pressun alla ajaminen
ei enään kiehdo. Polttoainetta saa kulua vaikka hieman enemmän jos ominaisuudet kovalla kelillä ajoon ovat edes kohtuulliset.

42

4293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Flipperit

      Jos Räikköseltä kysyt, niin hammasmuki on vasta tässä kokoluokassa.

      Ervi;ltä saat factum est erectum-vastauksen.

    • tere
      me hankittiin puoliliukuva Finn-ess 26 pari kesää sitten, ja ollaan oltu tyytyväisiä. Vene kulkee helposti 20 solmua alkuperäisellä koneella, muistaakseni 135hv bensa (meidän veneessä uudempi 165hv MerCruiser diesel). Ainoa heikkous on se, että vene kallistuu helposti kovemmassa vauhdissa jos joku liikkuu veneessä puolelta toiselle, mutta muuten vankka ja tosi tilava vene!

      • Arcus on parempi valinta.

        Ei merelle , pressu oltava aina päällä, taakse ei näe.

        Arcus on parempi valinta. Pressuton vene on aina merikelpoisempi, koska YKSIKÄÄN PRESSU EI KESTÄ KELISSÄ AJOA.


      • Arcus on parempi valinta. kirjoitti:

        Ei merelle , pressu oltava aina päällä, taakse ei näe.

        Arcus on parempi valinta. Pressuton vene on aina merikelpoisempi, koska YKSIKÄÄN PRESSU EI KESTÄ KELISSÄ AJOA.

        No on se ihme ku meidän Finn-essillä pystyy lähtee merelle vaikka tuulee...ja jos vähän vettä sattuu roiskimaan veneeseen ni voi voi, ei kai me olla niin fiinejä?!


      • JRxxx
        macku82 kirjoitti:

        No on se ihme ku meidän Finn-essillä pystyy lähtee merelle vaikka tuulee...ja jos vähän vettä sattuu roiskimaan veneeseen ni voi voi, ei kai me olla niin fiinejä?!

        ...samaa mieltä. Kuomu ei ole sinänsä este, kyllä se säätä kestää. Toki sisäohjaamo on parempi sateessa ja kylmässä; jos tyypillisesti jatkaa veneilykauttaan marras-joulukuulle, on sisäohjaamo- tai flaikkarivene ilman muuta parempi kuin pelkällä ulko-ohjaamolla varustettu. Ja fakta on myös, että aikaa myöten niihin kuomusulkeisiin kyllästyy. Mutta merikelpoisuuteen on turha vedota kuomua vastaan, onhan meripelastuskäytössäkin paljon aluksia, joissa ei ole mitään sisäohjaamoa.


      • kun pressu pettää, niin
        JRxxx kirjoitti:

        ...samaa mieltä. Kuomu ei ole sinänsä este, kyllä se säätä kestää. Toki sisäohjaamo on parempi sateessa ja kylmässä; jos tyypillisesti jatkaa veneilykauttaan marras-joulukuulle, on sisäohjaamo- tai flaikkarivene ilman muuta parempi kuin pelkällä ulko-ohjaamolla varustettu. Ja fakta on myös, että aikaa myöten niihin kuomusulkeisiin kyllästyy. Mutta merikelpoisuuteen on turha vedota kuomua vastaan, onhan meripelastuskäytössäkin paljon aluksia, joissa ei ole mitään sisäohjaamoa.

        Finn-Ess26 on kevyt ja kova.

        Kun pressu pettää taka-aallokossa, niin
        miten toimitaan?


      • kun pressu pettää, niin kirjoitti:

        Finn-Ess26 on kevyt ja kova.

        Kun pressu pettää taka-aallokossa, niin
        miten toimitaan?

        Finn-ess kakskutosessahan on katettu ohjaamo, joten kuski pysyy kyllä kuivana.

        Tosi merimies ei minun mielestäni muutenkaan ajele, ainakaan liukuvalla veneellä, pressu päällä. Oikea vaatetus ratkaisee. Tosin kerran olisi pitänyt tehdä poikkeus kun Tiiskerin avotila oli reissun jälkeen puolillaan lunta..

        Mitä merikelpoisuuteen tulee, niin kyllä pressuvene kelluu siinä missä muutkin. Ei Arcuksenkaan avotilan luukut kestä avomerellä yli murtuvia aaltoja, vaan osa vedestä pääsee pilssiin. Ja pitäähän tilanteen olla todella epätoivoinen jos vene ajelehtii perä aallokkoa päin, ja on täysin ohjauskyvytön!


      • ja on siksi turvallisempi.
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Finn-ess kakskutosessahan on katettu ohjaamo, joten kuski pysyy kyllä kuivana.

        Tosi merimies ei minun mielestäni muutenkaan ajele, ainakaan liukuvalla veneellä, pressu päällä. Oikea vaatetus ratkaisee. Tosin kerran olisi pitänyt tehdä poikkeus kun Tiiskerin avotila oli reissun jälkeen puolillaan lunta..

        Mitä merikelpoisuuteen tulee, niin kyllä pressuvene kelluu siinä missä muutkin. Ei Arcuksenkaan avotilan luukut kestä avomerellä yli murtuvia aaltoja, vaan osa vedestä pääsee pilssiin. Ja pitäähän tilanteen olla todella epätoivoinen jos vene ajelehtii perä aallokkoa päin, ja on täysin ohjauskyvytön!

        LIsäksi Arcusin varalaidat ovat korkeammalla kuin FE:n.


      • ja on siksi turvallisempi. kirjoitti:

        LIsäksi Arcusin varalaidat ovat korkeammalla kuin FE:n.

        Nettiveneen halvempi, vai kalliimpi?

        Ihme selittelyä, etkä ottanut yhtään kantaa pressuihin (joka oli lähtökohtana)..?!?


      • JRxxx
        kun pressu pettää, niin kirjoitti:

        Finn-Ess26 on kevyt ja kova.

        Kun pressu pettää taka-aallokossa, niin
        miten toimitaan?

        ...pettäisi? En oikein osaa kuvitella, miten aalto voisi TAKAA osua pressuun, kyllä noilla yleensä ajetaan aaltojen edellä. Vähän kevythän tuo on, mutta se haittaa lähinnä vasta-aallossa.
        Sanoisin, että jos tyrii itsensä olosuhteisiin, joissa on vaarana pressun hajoaminen aallokon vuoksi, on vaarassa millä tahansa veneellä.


      • mutta mitä
        JRxxx kirjoitti:

        ...pettäisi? En oikein osaa kuvitella, miten aalto voisi TAKAA osua pressuun, kyllä noilla yleensä ajetaan aaltojen edellä. Vähän kevythän tuo on, mutta se haittaa lähinnä vasta-aallossa.
        Sanoisin, että jos tyrii itsensä olosuhteisiin, joissa on vaarana pressun hajoaminen aallokon vuoksi, on vaarassa millä tahansa veneellä.

        muita vaihtoehtoja on ns. hyväksi matkaveneeksi järvelle. Arcus on mielenkiintoinen vene, siitä kirjoitetaan paljon... löytyykö muita vastaavia?


      • asioista
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Nettiveneen halvempi, vai kalliimpi?

        Ihme selittelyä, etkä ottanut yhtään kantaa pressuihin (joka oli lähtökohtana)..?!?

        Pressut kiellettäisiin ajossa vaarallisuutensa takia, jos minä saisin päättää.

        Tiiskeri on saaristovene ja avotilan sulatus puuttuu. Taitaa olla vielä puutakin.


      • sandislainen
        JRxxx kirjoitti:

        ...pettäisi? En oikein osaa kuvitella, miten aalto voisi TAKAA osua pressuun, kyllä noilla yleensä ajetaan aaltojen edellä. Vähän kevythän tuo on, mutta se haittaa lähinnä vasta-aallossa.
        Sanoisin, että jos tyrii itsensä olosuhteisiin, joissa on vaarana pressun hajoaminen aallokon vuoksi, on vaarassa millä tahansa veneellä.

        Kaikkien Alojen Kuseskelija taas homoilemassa.


      • piss piss
        JRxxx kirjoitti:

        ...pettäisi? En oikein osaa kuvitella, miten aalto voisi TAKAA osua pressuun, kyllä noilla yleensä ajetaan aaltojen edellä. Vähän kevythän tuo on, mutta se haittaa lähinnä vasta-aallossa.
        Sanoisin, että jos tyrii itsensä olosuhteisiin, joissa on vaarana pressun hajoaminen aallokon vuoksi, on vaarassa millä tahansa veneellä.

        Joko päällesi on kustu, saasta? Jos ei, niin se päivä ei ole kaukana...


      • Golden shower meininki
        piss piss kirjoitti:

        Joko päällesi on kustu, saasta? Jos ei, niin se päivä ei ole kaukana...

        Mistäs tämmöset pissileikit tänne pesiytyneet?

        Että niin kova kaipuu suolaroiskeille että keltaisen joen vesikin kelpaa??

        Onk tää ny iha asiallist?


      • Jundze
        Golden shower meininki kirjoitti:

        Mistäs tämmöset pissileikit tänne pesiytyneet?

        Että niin kova kaipuu suolaroiskeille että keltaisen joen vesikin kelpaa??

        Onk tää ny iha asiallist?

        kaik tää asiallisuus juontaa juurens siihe ku muuan JRxxx uhos kusevans yhren isänmaallisen tosimiehen isän haudalle.

        Taitaa kyllä todellisuudessa mennä niin että sopivan paikan tullen saa neiti-JRxxx itse melkoisen kusilastin turvalleen. Jos pelkästään sillä selviää. Sitä odotellessa...


      • pojilla kujeet
        Jundze kirjoitti:

        kaik tää asiallisuus juontaa juurens siihe ku muuan JRxxx uhos kusevans yhren isänmaallisen tosimiehen isän haudalle.

        Taitaa kyllä todellisuudessa mennä niin että sopivan paikan tullen saa neiti-JRxxx itse melkoisen kusilastin turvalleen. Jos pelkästään sillä selviää. Sitä odotellessa...

        Meleko reipasta menoa!

        Muistakaahan että rikokseen yllyttäminenkin on rikos ... puolin toisin.

        Ja hyvää uutta vuotta, tai ainakin parempaa kuin männävuosi.


      • JRxxx
        Golden shower meininki kirjoitti:

        Mistäs tämmöset pissileikit tänne pesiytyneet?

        Että niin kova kaipuu suolaroiskeille että keltaisen joen vesikin kelpaa??

        Onk tää ny iha asiallist?

        Kuten joku kalikankolauttama koira jo älähtikin, natsihenkiset punaniskat ovat ottaneet nokkiinsa siitä, että minä kerran ilmoitin selkeästi ja samalla tarkoituksella mahdollisimman loukkaavasti mielipiteeni sotahulluista ja kansallisintoilijoista.
        Minä en roskasakin ininöistä välitä, joten eipä niistä kannata sivullistenkaan piitata.


      • JRxxx
        asioista kirjoitti:

        Pressut kiellettäisiin ajossa vaarallisuutensa takia, jos minä saisin päättää.

        Tiiskeri on saaristovene ja avotilan sulatus puuttuu. Taitaa olla vielä puutakin.

        Minkä helkkarin takia huviveneessä pitäisi olla sellainen? Kuten jo sana HUVIvene ilmaisee, niitä ei normaalisti käytetä olosuhteissa, joissa jäänmuodostumista esiintyisi.
        Väitteesi kuomun vaarallisuudesta ajossa on sekin katetta vailla. Oletan nyt tietysti, että tarkoitat pressulla nimenomaan sellaista ajokuomua etkä talvisäilytyspeitettä (jota sillä sanalla kyllä yleensä tarkoitetaan). Jos taas käytit sanaa tavanomaisemmassa merkityksessään, niin sitten olen samaa mieltä: pressu ei ainakaan ole hyödyksi ajossa :))


      • JRxxx kirjoitti:

        Minkä helkkarin takia huviveneessä pitäisi olla sellainen? Kuten jo sana HUVIvene ilmaisee, niitä ei normaalisti käytetä olosuhteissa, joissa jäänmuodostumista esiintyisi.
        Väitteesi kuomun vaarallisuudesta ajossa on sekin katetta vailla. Oletan nyt tietysti, että tarkoitat pressulla nimenomaan sellaista ajokuomua etkä talvisäilytyspeitettä (jota sillä sanalla kyllä yleensä tarkoitetaan). Jos taas käytit sanaa tavanomaisemmassa merkityksessään, niin sitten olen samaa mieltä: pressu ei ainakaan ole hyödyksi ajossa :))

        Ensimmäinen kirjoittaja ei nähtävästi tunne Tiiskeri-veneitä yhtään. On sinäänsä totta että ensimmäiset olivat puuta, mutta suurin osa on lasikuiturunkoisia, ja nykysin kokonaan lasikuiturakenteisia. Tiiskeri 770 oli aikonaan yksi käytetyimmistä viranomaisveneistä.

        Omani oli Helsingin Poliisin entinen partiovene jolla oli yli 10.000 tuntia viranomaiskäyttöä takanaan ennen kuin ostin sen. Mielenkiintoisena yksityiskohtana oli vihreä gelcoat:ti, koska vene oli alun perin tarkoitettu Merivartiostolle, ja sen päällä ainakin kuusi kerrosta erisävyistä sinistä maalia.. Jotain rakeenteesta kertoo yli 3.000 kg:n paino.

        Ajokuomutkin ovat minusta turhia, koska kelissä kun kelissä pärjää oikealla vaatetuksella. Eniten ihmetyttää kuitenkin väite että aallot tulisivat veneeseen sisälle ilman kuomua/katetta. Kyllä ehjä vene kelluu ja ottaa aallot ilman niiden päälle murtumista, eli maakravun puhetta (sori vaan).


      • Pro Patria
        JRxxx kirjoitti:

        Kuten joku kalikankolauttama koira jo älähtikin, natsihenkiset punaniskat ovat ottaneet nokkiinsa siitä, että minä kerran ilmoitin selkeästi ja samalla tarkoituksella mahdollisimman loukkaavasti mielipiteeni sotahulluista ja kansallisintoilijoista.
        Minä en roskasakin ininöistä välitä, joten eipä niistä kannata sivullistenkaan piitata.

        Et ansaitse asua ja elää Suomessa, luuseri, isänmaan mätäpaise.


      • JRxxx
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ensimmäinen kirjoittaja ei nähtävästi tunne Tiiskeri-veneitä yhtään. On sinäänsä totta että ensimmäiset olivat puuta, mutta suurin osa on lasikuiturunkoisia, ja nykysin kokonaan lasikuiturakenteisia. Tiiskeri 770 oli aikonaan yksi käytetyimmistä viranomaisveneistä.

        Omani oli Helsingin Poliisin entinen partiovene jolla oli yli 10.000 tuntia viranomaiskäyttöä takanaan ennen kuin ostin sen. Mielenkiintoisena yksityiskohtana oli vihreä gelcoat:ti, koska vene oli alun perin tarkoitettu Merivartiostolle, ja sen päällä ainakin kuusi kerrosta erisävyistä sinistä maalia.. Jotain rakeenteesta kertoo yli 3.000 kg:n paino.

        Ajokuomutkin ovat minusta turhia, koska kelissä kun kelissä pärjää oikealla vaatetuksella. Eniten ihmetyttää kuitenkin väite että aallot tulisivat veneeseen sisälle ilman kuomua/katetta. Kyllä ehjä vene kelluu ja ottaa aallot ilman niiden päälle murtumista, eli maakravun puhetta (sori vaan).

        ...mieltä siitä, että liukuvalla moottoriveneellä ei hevin Itämerellä joudu tilanteeseen, jossa aallot murtuisivat veneen päälle. Eiköhän se sinänsä mahdollista ole, jos aallot nousevat kyllin korkeiksi, mutta eihän sellaisiin 5-6 metrin aaltoihin huviveneellä lähdetäkään.
        Ajokuomun tarpeellisuudesta avo-ohjaamossa olen kuitenkin eri mieltä. Flaikkariveneessä se on tietenkin turha, mutta muuten on paljon mielekkäämpää suojautua sadetta vastaan kuomulla kuin vaatetuksella. Jos T-paita ei riitä yläkropan vaatetukseksi, niin kyse ei enää ole HUVIveneilystä :)


      • luopuminen teettää
        JRxxx kirjoitti:

        Kuten joku kalikankolauttama koira jo älähtikin, natsihenkiset punaniskat ovat ottaneet nokkiinsa siitä, että minä kerran ilmoitin selkeästi ja samalla tarkoituksella mahdollisimman loukkaavasti mielipiteeni sotahulluista ja kansallisintoilijoista.
        Minä en roskasakin ininöistä välitä, joten eipä niistä kannata sivullistenkaan piitata.

        Säästölinja ajanut sairaat ihmiset hyvästä hoidosta suljetuilta osastoilta oman onnensa nojaan. Täällä sitten mekkaloivat.

        Joo, näinhän se on viisaan menettely olla noteeraamatta kaiken mailman kahjoja - ihmetytti vai mikäs juttu tää nyt oli.

        Ovathan juttusi ennenkin ärsyttäneet ihmisiä, mutta nyt siirrytty jo kokonaan uusille tasoille; sanoisin jopa ureaalis-astraalisille. Tämä lienee seurausta pään sisäisen keltaisen nesteen ylikuumentumisen aiheuttamasta höyrystymisestä!

        Tässä tapauksessa tarvitaan lauhdutinta, joka jäähdyttäisi ja tivistäisi ylipainetta aiheuttavan höyryn takaisin lauhkeaksi nesteeksi.


      • Tiiskerit c luokkaa
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ensimmäinen kirjoittaja ei nähtävästi tunne Tiiskeri-veneitä yhtään. On sinäänsä totta että ensimmäiset olivat puuta, mutta suurin osa on lasikuiturunkoisia, ja nykysin kokonaan lasikuiturakenteisia. Tiiskeri 770 oli aikonaan yksi käytetyimmistä viranomaisveneistä.

        Omani oli Helsingin Poliisin entinen partiovene jolla oli yli 10.000 tuntia viranomaiskäyttöä takanaan ennen kuin ostin sen. Mielenkiintoisena yksityiskohtana oli vihreä gelcoat:ti, koska vene oli alun perin tarkoitettu Merivartiostolle, ja sen päällä ainakin kuusi kerrosta erisävyistä sinistä maalia.. Jotain rakeenteesta kertoo yli 3.000 kg:n paino.

        Ajokuomutkin ovat minusta turhia, koska kelissä kun kelissä pärjää oikealla vaatetuksella. Eniten ihmetyttää kuitenkin väite että aallot tulisivat veneeseen sisälle ilman kuomua/katetta. Kyllä ehjä vene kelluu ja ottaa aallot ilman niiden päälle murtumista, eli maakravun puhetta (sori vaan).

        Tiiskerit on luokitettu ja ne soveltuvat suojaisille vesille kuten Flipper 620.
        Luulin että puhe oli isosta puu Tiiskeristä.

        Kaikki yllämainitut ovat olleet aikoinaan suosittuja virnomaisveneitä.

        Oma liukuva, 10 m, valtameren rannikolle soveltuva ja hyväksytty, pressuton painaa yli 7 tonnia, ja sen kantavuus on 2 tonnia.

        Vankka liukuovi korkealaitaisesta avotilasta ja avotilan luukut ovat tiiviitä ja erillinen sisäohjaamo on vielä itsetyhjentyvä.

        Vene on korkeatasoinen matkavene, ja sillä voi liikkua ja on liikuttu turvallisesti kaikissa Itämeren olosuhteissa.


      • Utön kaakkoispuolella?
        Tiiskerit c luokkaa kirjoitti:

        Tiiskerit on luokitettu ja ne soveltuvat suojaisille vesille kuten Flipper 620.
        Luulin että puhe oli isosta puu Tiiskeristä.

        Kaikki yllämainitut ovat olleet aikoinaan suosittuja virnomaisveneitä.

        Oma liukuva, 10 m, valtameren rannikolle soveltuva ja hyväksytty, pressuton painaa yli 7 tonnia, ja sen kantavuus on 2 tonnia.

        Vankka liukuovi korkealaitaisesta avotilasta ja avotilan luukut ovat tiiviitä ja erillinen sisäohjaamo on vielä itsetyhjentyvä.

        Vene on korkeatasoinen matkavene, ja sillä voi liikkua ja on liikuttu turvallisesti kaikissa Itämeren olosuhteissa.

        Yöllä 28.9.1994? Etpä ollut, arvaan. Joten älä tule selittämään yhtään mitään, että veneelläsi "voi liikkua ja on liikuttu turvallisesti kaikissa Itämeren olosuhteissa". Kun merkitsevä aallonkorkeus yltää johonkin 5-8 metriin, ei siellä ole sinunkaan veneelläsi enää järin turvallista saati mukavaa. Mutta vastaavankokoinen kuomukatteinen ei olisi yhtään vaarallisempi.


      • ottaen
        Jundze kirjoitti:

        kaik tää asiallisuus juontaa juurens siihe ku muuan JRxxx uhos kusevans yhren isänmaallisen tosimiehen isän haudalle.

        Taitaa kyllä todellisuudessa mennä niin että sopivan paikan tullen saa neiti-JRxxx itse melkoisen kusilastin turvalleen. Jos pelkästään sillä selviää. Sitä odotellessa...

        J.R. kirjoitti näin:
        "
        Ja minua taas...
        Kirjoittanut: JRxxx 18.11.2008 klo 22.03

           ...oksettaa se, että kehtaat vielä ylpeillä moisesta natsipaskiaisesta. On lähinnä vahinko, ettei mädäntynyt sinne vankileiriin.

        Tunnen myötätuntoa niitä rintamamiehiä kohtaan, jotka joutuivat sinne pakosta, valtion määräämänä, eivätkä kohkanneet "isänmaalla". Mutta tuollaiset pro patria-tyypit olisi pitänyt kuskata ja haudata syvimpään Siperiaan.

        Minä kusen isäsi haudalle, saasta! "


      • kirjoittaa...
        ottaen kirjoitti:

        J.R. kirjoitti näin:
        "
        Ja minua taas...
        Kirjoittanut: JRxxx 18.11.2008 klo 22.03

           ...oksettaa se, että kehtaat vielä ylpeillä moisesta natsipaskiaisesta. On lähinnä vahinko, ettei mädäntynyt sinne vankileiriin.

        Tunnen myötätuntoa niitä rintamamiehiä kohtaan, jotka joutuivat sinne pakosta, valtion määräämänä, eivätkä kohkanneet "isänmaalla". Mutta tuollaiset pro patria-tyypit olisi pitänyt kuskata ja haudata syvimpään Siperiaan.

        Minä kusen isäsi haudalle, saasta! "

        ...myös näin ja onhan tuo edellinen palstalta sensuroitu (ja aiheesta!) lainauskin varmaankin JR:n mielestä asiallista asiaa:

        "
        Pidä sinä...
        Kirjoittanut: JRxxx 22.12.2008 klo 19.27

           ...sotahullu vain se leipäläpesi soukemmalla. Minä kirjoitan aina asiaa ja asiallisesti. Totuus vain sattuu välillä teikäläisiin. "


      • tarkistetaan ja hyväksytään...
        Utön kaakkoispuolella? kirjoitti:

        Yöllä 28.9.1994? Etpä ollut, arvaan. Joten älä tule selittämään yhtään mitään, että veneelläsi "voi liikkua ja on liikuttu turvallisesti kaikissa Itämeren olosuhteissa". Kun merkitsevä aallonkorkeus yltää johonkin 5-8 metriin, ei siellä ole sinunkaan veneelläsi enää järin turvallista saati mukavaa. Mutta vastaavankokoinen kuomukatteinen ei olisi yhtään vaarallisempi.

        Mikä on Avoimen valtameren rannikolle hyväksytyn matkaveneen tärkein ominaisuus ja veruste, joka tarkistetaan ja hyväksytään vuosittain?


      • se se saaammmmmuuutiiin
        tarkistetaan ja hyväksytään... kirjoitti:

        Mikä on Avoimen valtameren rannikolle hyväksytyn matkaveneen tärkein ominaisuus ja veruste, joka tarkistetaan ja hyväksytään vuosittain?

        Sammutin, sammutin, saammmmuuutiinn?? EIkö?


      • josta se sammutin on pienem...
        se se saaammmmmuuutiiin kirjoitti:

        Sammutin, sammutin, saammmmuuutiinn?? EIkö?

        Paloturvallisuus kokonaisuudessaan,
        josta se sammutin on pienempi osa.


      • saastainen Harri.
        JRxxx kirjoitti:

        ...mieltä siitä, että liukuvalla moottoriveneellä ei hevin Itämerellä joudu tilanteeseen, jossa aallot murtuisivat veneen päälle. Eiköhän se sinänsä mahdollista ole, jos aallot nousevat kyllin korkeiksi, mutta eihän sellaisiin 5-6 metrin aaltoihin huviveneellä lähdetäkään.
        Ajokuomun tarpeellisuudesta avo-ohjaamossa olen kuitenkin eri mieltä. Flaikkariveneessä se on tietenkin turha, mutta muuten on paljon mielekkäämpää suojautua sadetta vastaan kuomulla kuin vaatetuksella. Jos T-paita ei riitä yläkropan vaatetukseksi, niin kyse ei enää ole HUVIveneilystä :)

        Minä olen sitä mieltä, että jos ei voi kusta flaikkarilta ilman kiinni pitämättä saastojen kapiukkojen veneiden päälle, niin on liian tuulista ja aallokkoista!


      • Tiiskerifani
        Tiiskerit c luokkaa kirjoitti:

        Tiiskerit on luokitettu ja ne soveltuvat suojaisille vesille kuten Flipper 620.
        Luulin että puhe oli isosta puu Tiiskeristä.

        Kaikki yllämainitut ovat olleet aikoinaan suosittuja virnomaisveneitä.

        Oma liukuva, 10 m, valtameren rannikolle soveltuva ja hyväksytty, pressuton painaa yli 7 tonnia, ja sen kantavuus on 2 tonnia.

        Vankka liukuovi korkealaitaisesta avotilasta ja avotilan luukut ovat tiiviitä ja erillinen sisäohjaamo on vielä itsetyhjentyvä.

        Vene on korkeatasoinen matkavene, ja sillä voi liikkua ja on liikuttu turvallisesti kaikissa Itämeren olosuhteissa.

        ...niin kerron sinulle. Ensinnäkin SUUNNITTELUKATEGORIA EI ole mikään merikelposiuusluokitus, eikä mikään tae SELVIYTYMISESTÄ mistään tietyistä olosuhteista vaikka virheellisesti näin luullaan.
        Periaatteessa jopa D-luokkaan sertifioitu vene voi olla turvallisempi kuin C-luokan vene.
        Olen työkseni ajanut paljon Tiiskeriä, Vator 22:a, Fastereita ja molempia Flippereitä 620 ja 700. Jotta ei kukaan vaan suotta luulisi väärin, niin totuus on että Flippereistä tulee ikkunat syliin silloin kun Tiiskereillä ja isoilla Vatoreilla vielä mennään vauhdikkaasti. Vatorit olivat pääsääntöisesti vielä nopeampaa kalustoa kahdella isolla sisämoottorilla ja terävämmällä pohjalla.
        Näin voin sanoa summa sumaarumina muutaman tuhannen ajotunnin kokemuksien perusteella.
        Se että mitä suurempi alus, niin yleensä sen mukavampaa, mutta kun ajotaidot riittävät niin voi hyvällä pienemmälläkin partioveneellä liikkua turvallisesti ja nopeasti ja olla jo perillä kun muut vielä keinuvat ulapalla isolla möhköllään.


      • Tiiskerifani kirjoitti:

        ...niin kerron sinulle. Ensinnäkin SUUNNITTELUKATEGORIA EI ole mikään merikelposiuusluokitus, eikä mikään tae SELVIYTYMISESTÄ mistään tietyistä olosuhteista vaikka virheellisesti näin luullaan.
        Periaatteessa jopa D-luokkaan sertifioitu vene voi olla turvallisempi kuin C-luokan vene.
        Olen työkseni ajanut paljon Tiiskeriä, Vator 22:a, Fastereita ja molempia Flippereitä 620 ja 700. Jotta ei kukaan vaan suotta luulisi väärin, niin totuus on että Flippereistä tulee ikkunat syliin silloin kun Tiiskereillä ja isoilla Vatoreilla vielä mennään vauhdikkaasti. Vatorit olivat pääsääntöisesti vielä nopeampaa kalustoa kahdella isolla sisämoottorilla ja terävämmällä pohjalla.
        Näin voin sanoa summa sumaarumina muutaman tuhannen ajotunnin kokemuksien perusteella.
        Se että mitä suurempi alus, niin yleensä sen mukavampaa, mutta kun ajotaidot riittävät niin voi hyvällä pienemmälläkin partioveneellä liikkua turvallisesti ja nopeasti ja olla jo perillä kun muut vielä keinuvat ulapalla isolla möhköllään.

        Taidat olla merten herrasmies, eli venepoliisi.. Ainakin liikkuvalla on tainnut olla kaikkia mainitsemiasi (mikäköhän älynväläys muuten oli lopettaa liikkuva, ja siirtää valvonta merivartioille).


      • jota ei ole huomioitu ollenkan
        Tiiskerifani kirjoitti:

        ...niin kerron sinulle. Ensinnäkin SUUNNITTELUKATEGORIA EI ole mikään merikelposiuusluokitus, eikä mikään tae SELVIYTYMISESTÄ mistään tietyistä olosuhteista vaikka virheellisesti näin luullaan.
        Periaatteessa jopa D-luokkaan sertifioitu vene voi olla turvallisempi kuin C-luokan vene.
        Olen työkseni ajanut paljon Tiiskeriä, Vator 22:a, Fastereita ja molempia Flippereitä 620 ja 700. Jotta ei kukaan vaan suotta luulisi väärin, niin totuus on että Flippereistä tulee ikkunat syliin silloin kun Tiiskereillä ja isoilla Vatoreilla vielä mennään vauhdikkaasti. Vatorit olivat pääsääntöisesti vielä nopeampaa kalustoa kahdella isolla sisämoottorilla ja terävämmällä pohjalla.
        Näin voin sanoa summa sumaarumina muutaman tuhannen ajotunnin kokemuksien perusteella.
        Se että mitä suurempi alus, niin yleensä sen mukavampaa, mutta kun ajotaidot riittävät niin voi hyvällä pienemmälläkin partioveneellä liikkua turvallisesti ja nopeasti ja olla jo perillä kun muut vielä keinuvat ulapalla isolla möhköllään.

        Puutiiskeri palaa ja
        pienempi on tavallinen lasikuituvene.

        Käsitellään tämä paloturvallisuus ensin ja seuraavaksi vuototurvallisuus.

        Voi ola että c-luokitus on liikaakin.


      • jota ei ole huomioitu ollenkan kirjoitti:

        Puutiiskeri palaa ja
        pienempi on tavallinen lasikuituvene.

        Käsitellään tämä paloturvallisuus ensin ja seuraavaksi vuototurvallisuus.

        Voi ola että c-luokitus on liikaakin.

        Nämä puutiiskerit joista on tullut sinulle pakkomielle ovat 7,50 pitkiä. Pienempi lasikuitutiiskeri on 7,70 pitkä. 770 mallissa oli ensin puuiset ylärakenteet eikä avotila ollut itsetyhjentyvä. 771 malli (jossa sama runko) on lasikuituiset ylärakenteet ja istetyhjentyvä avotila.

        Isoa Tiiskeriä on valmistettu vain yksi puurakenteinen, 9,30 pitkä vene, joka on ollut ison Tiiskerin muotin "plugina". Isompi versio piteni nopeasti 9,40 metriin, ja siirryttäessä lasikuitusiin ylärakenteisiin 10,10 metriseksi.

        Tiiskereissä merikelpoisuuden takeena on massa joka yhdessä onnistuneden runkojen kanssa antavat erinomaiset omaisuudet kovassa kelissä. Tietysti lasikuitu maksaa, joten kaikki vastaavat (Bellat, Flipperit, Yamarinit ym) ovat huomattavasti kevyempiä.

        Omassa partiotiiskerisssäni oli niin paksu pohjalaminaatti että elektronisen lokin anturin syvyys ei tahtonut riittää..


      • nähyt lasikuitua
        jota ei ole huomioitu ollenkan kirjoitti:

        Puutiiskeri palaa ja
        pienempi on tavallinen lasikuituvene.

        Käsitellään tämä paloturvallisuus ensin ja seuraavaksi vuototurvallisuus.

        Voi ola että c-luokitus on liikaakin.

        ootkos nähnyt lasikuituveneen paloa, siinä on kiire kun palo syttyy että saa ittensä pelastettua. Etsi netistä kuvia. Puuveneen palo etenee rauhallisemmin.

        Jatketaanko vuodoista?


      • Käsitellään paloturvallisus...
        nähyt lasikuitua kirjoitti:

        ootkos nähnyt lasikuituveneen paloa, siinä on kiire kun palo syttyy että saa ittensä pelastettua. Etsi netistä kuvia. Puuveneen palo etenee rauhallisemmin.

        Jatketaanko vuodoista?

        Paloturvallisuus on ainoa vuosittain ammattilaisilla tarkistettava asia, josta ei neuvotella.

        Tästä voit päätellä myös sen palon todenäköisyyden.

        Kerro vielä ison ja pienen Tiiskerin mitat, paino ja kantavuus, sekä käytännön kuorman kesto kelissä.


      • Käsitellään paloturvallisus... kirjoitti:

        Paloturvallisuus on ainoa vuosittain ammattilaisilla tarkistettava asia, josta ei neuvotella.

        Tästä voit päätellä myös sen palon todenäköisyyden.

        Kerro vielä ison ja pienen Tiiskerin mitat, paino ja kantavuus, sekä käytännön kuorman kesto kelissä.

        Jos et kyseisiä veneitä tunne, niin miksi ihmeessä väittelet.

        http://www.tiiskeri.fi

        saat tiedot nykyisistä malleista, ja historiasta.

        Kannattaa muistaa että partiomallit ovat aina raskaampia kuin huvimallit, oma 770P painoi n. 3.300 kg, lasikuiturunko, veistämöllä kuidutetut, puiset, ylärakenteet ja moottorina VP AQAD 41/290SP.


      • molemmilla
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Jos et kyseisiä veneitä tunne, niin miksi ihmeessä väittelet.

        http://www.tiiskeri.fi

        saat tiedot nykyisistä malleista, ja historiasta.

        Kannattaa muistaa että partiomallit ovat aina raskaampia kuin huvimallit, oma 770P painoi n. 3.300 kg, lasikuiturunko, veistämöllä kuidutetut, puiset, ylärakenteet ja moottorina VP AQAD 41/290SP.

        Gelcoattia kuluu kun runko on täynnä vaarallisia ja pyöristämättömiä giljotiineja.

        Naapuriveneen kyljet, laiturit ja tolpat on sitä on täynnä gelcoattiasi.


        Törmäyslistan tulee suojata kaikkia rungon osia tasoja ja varusteita myös takana.

        Kaiteiden tulee olla törmäyslistan suojassa joka kohdassa.

        Kerro sinä Tiiskereiden palo- ja vuoto- osastoinnista, materiaaleista, ohjaamon tyhjentyvyydestä ja lopeta inttäminen.

        Veneen valinta ei ole uskon asia vaan faktat tulee ratkaista.


      • Edetään näin sitten pressut...
        Tiiskerifani kirjoitti:

        ...niin kerron sinulle. Ensinnäkin SUUNNITTELUKATEGORIA EI ole mikään merikelposiuusluokitus, eikä mikään tae SELVIYTYMISESTÄ mistään tietyistä olosuhteista vaikka virheellisesti näin luullaan.
        Periaatteessa jopa D-luokkaan sertifioitu vene voi olla turvallisempi kuin C-luokan vene.
        Olen työkseni ajanut paljon Tiiskeriä, Vator 22:a, Fastereita ja molempia Flippereitä 620 ja 700. Jotta ei kukaan vaan suotta luulisi väärin, niin totuus on että Flippereistä tulee ikkunat syliin silloin kun Tiiskereillä ja isoilla Vatoreilla vielä mennään vauhdikkaasti. Vatorit olivat pääsääntöisesti vielä nopeampaa kalustoa kahdella isolla sisämoottorilla ja terävämmällä pohjalla.
        Näin voin sanoa summa sumaarumina muutaman tuhannen ajotunnin kokemuksien perusteella.
        Se että mitä suurempi alus, niin yleensä sen mukavampaa, mutta kun ajotaidot riittävät niin voi hyvällä pienemmälläkin partioveneellä liikkua turvallisesti ja nopeasti ja olla jo perillä kun muut vielä keinuvat ulapalla isolla möhköllään.

        Turvallista on on takahytittömyys ja pressuttomuus.

        Edellä esitettyjen huonojen palo- ja vuotoominaisuusien lisäksi seuraavat asiat tulee laittaa turvallisiksi:

        Tutkan ja plotterin paikka puuttuu.

        Heijastamaton pimeänäkö-ohjaamo ja toinen ohjaamo puuttuvat.
        Sallitut värit ovat mattamusta ja harmaa.
        Ikkunat ja ovet tulee olla mustakehyksisiä.

        Liukuoven vaalea alumiini heijastelee kaikkiin suuntiin sekä sisä- että ulkopuolella.

        Takataso on kelvoton, pyöristäämätön ja pieni uloke. Takapää puuttu kokonaan.

        Tiikin ja vastaavien palavien tilalle ei palavaa materiaalia. Kaasupullon paikkaa ei löydy mistään kuvasta.


      • Edetään näin sitten pressut... kirjoitti:

        Turvallista on on takahytittömyys ja pressuttomuus.

        Edellä esitettyjen huonojen palo- ja vuotoominaisuusien lisäksi seuraavat asiat tulee laittaa turvallisiksi:

        Tutkan ja plotterin paikka puuttuu.

        Heijastamaton pimeänäkö-ohjaamo ja toinen ohjaamo puuttuvat.
        Sallitut värit ovat mattamusta ja harmaa.
        Ikkunat ja ovet tulee olla mustakehyksisiä.

        Liukuoven vaalea alumiini heijastelee kaikkiin suuntiin sekä sisä- että ulkopuolella.

        Takataso on kelvoton, pyöristäämätön ja pieni uloke. Takapää puuttu kokonaan.

        Tiikin ja vastaavien palavien tilalle ei palavaa materiaalia. Kaasupullon paikkaa ei löydy mistään kuvasta.

        Koko tämän ketjun aloittaneessa viestissä puhuttiin huviveneestä!

        Tiiskerit ovat sopivia sekä huvikäyttöön, että partiokäyttöön kaikilla suomalaisilla merialueilla.

        Mitä kojelautaan tulee, niin toisin kuin sinun Bellassasi, jokainen vene on yksilö joka rakennetaan ja varustellaan ostajan tarpeiden mukaisesti.

        Mikäli tavoitteena on meripelastustoiminta Atlantilla, niin kaikki keskustelussa mainitut veneet ovat sopimattomia. Toisaalta Tiiskeristäkin loppuu polttoaine ennen kuin ehdit joutua muuhun merihätään :)

        Joten lopeta noiden säädöskokoelmien tutkiminen ja säästä niin paljon kuin voit, niin sinäkin saat hankittua merikelpoisen ja sinun makuusi olevan veneen.


      • Kokonaisturvalisuus on aino...
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Koko tämän ketjun aloittaneessa viestissä puhuttiin huviveneestä!

        Tiiskerit ovat sopivia sekä huvikäyttöön, että partiokäyttöön kaikilla suomalaisilla merialueilla.

        Mitä kojelautaan tulee, niin toisin kuin sinun Bellassasi, jokainen vene on yksilö joka rakennetaan ja varustellaan ostajan tarpeiden mukaisesti.

        Mikäli tavoitteena on meripelastustoiminta Atlantilla, niin kaikki keskustelussa mainitut veneet ovat sopimattomia. Toisaalta Tiiskeristäkin loppuu polttoaine ennen kuin ehdit joutua muuhun merihätään :)

        Joten lopeta noiden säädöskokoelmien tutkiminen ja säästä niin paljon kuin voit, niin sinäkin saat hankittua merikelpoisen ja sinun makuusi olevan veneen.

        Tiiskereistä ei saa millään hinnalla sellaista turvallista versiota, jossa on yo. ehdot täytetty.

        Minun veneeni on kohta 20 vuotta ollut sellainen eikä niitä saa Suomesta ollenkaan.

        Joten älä opeta minulle valtameren rannikolle tarkoitetusta veneestä mitään.
        Sinun tietosi eivät riitä siihen.

        Jos mielestäsi riittävät niin vastaa yo. Tiiskerin turvallisuus kysymyksiin.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      150
      1799
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1661
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

      Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      30
      1242
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

      Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      193
      1161
    5. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      91
      1123
    6. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1021
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

      Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      351
      961
    8. Lakkaa haaveilemasta.

      Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      839
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      811
    10. Ois kiva nähdä

      Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50
      806
    Aihe