Moikka tänne !
Olen 70-luvulla syntynyt ja muistan, kun lapsuudessa isosiskojen opastuksella tein villalangasta käsillä erilaisia hauskoja juttuja. Ainakin oli "iso kalaverkko" ja "pieni kalaverkko" ja sit oli jonkinlainen vispilä. Perhonen tai rusetti oli helppo, kahvikuppi. Eli pitkän villalangan päät solmittiin yhteen ja otettiin käsien väliin. Sitten sormien väliin lankaa tietynlaisesti, "kudottiin" sormilla niitä kuvioita.
Miksi näitä naruleikkejä sanottiin ? Aattelin, että jos netistä löytyisi ohjeita.
Itse en muista kun ison kalaverkon ja kahvikupin. Opetin ne nyt 7-vuotiaalle tytölleni ja hän on aivan intona. Lanka tuntuu niin kivalta sormien välissäkin. Näitä juttuja täytyis tuoda nykyajan lapsillekin, on vähän vaihtelua :)
Naruleikit, muistaako joku ?
7
7646
Vastaukset
- ........................
sen enempää kuin että hauskoja ne oli, mutta me käytettiin kuminauhaa. Jostain tiimarista ostettiin sellaisia aikas ohuita, värikkäitä ja pitkiä kuminauhoja.
- valois*vm.-73
piti oikein ottaa langanpätkä käteen, olen melkeinpä unohtanut koko jutun. Kalaverkko onnistuu, iso ja pieni, samoin kahvikuppi, vispilä,rusetti ja näyttämön verhot. Sit sellainen muka umpisolmu joka lähteekin oikeasta narusta vetämällä auki... Sit joskus 8 vuotiaana opin sellasen loppumattoman naruleikin, mitä tehdään kahdestaan. Toinen ottaa toisen kädestä narut ja kuvio muuttui aina uudeksi. Sen olen unohtanut tyystin.
Nimeä en tiedä, millä näitä voisi etsiä... Hauskaa, kun muistutit, täytyy harjoitella, että voi omille lapsille opettaa :)) - josta löytyy paljon erilaisia
- näpertelijä
Jouluviikolla tuli joku elokuva, jossa nainen puhui puhelimeen ja samalla teki narujuttuja.
Aloin muistella narujuttuja pojalleni matkalla Luostolle. Osasin tehdä hainhampaat, kahvikupin, silityslaudan, vaarinhousut, hämähäkkiverkon, nayttämöverhot aukeaa, vispilän ja pikajunan. Upea tuo linkki, ei ole tullut mieleen että nämä ovat inkkarien juttuja alunperin. Täytyy harjoitella lisää, että voi taas saada ihmetystä siitä mitä kaikkea äiti osaa...
- äippä 7
Muistaisiko joku mitä niiden naruleikkien nimi on, kun lapseni haluaa oppia lisää, kun hän osaa vain kahvikupin ja vispilän. Vastatkaa pian, jos muistatte!!
- Kurunavio
"String Figure", eli "Narukuvio"? Kokeilepa noilla hakusanoilla :)
- Anonyymi
Mietin samaa että nimellä ne oli ku yritän lapsilleni opettaa niitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289