Prolaktinooma

Prolaktinooma

Kärsin aiemmin kilpparin liikakasvusta ja kilpirauhanen leikattiin lähes kokonaan pois.
Nyt ilmennyt Prolaktinooma.

Onko syy/seuraus kilpirauhasesta?
Eräällä tuttavalla oli myös kilpirauhas vaivoja ja hänelläkin todettiin prolaktinooma, joka leikattiin, koska kasvain oli jo niin suuri.

Muita saman kohtalon jakajia?

1

1762

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toivoa on!

Hei! Mulla prolaktiiniarvo huiteli yli 24.000, olin leikkausjonossa n. puoli vuotta, söin cabaseria 1mg/1 krt vko. Arvo aleni vähän. Lapsettomuuden takia hakeuduin lääkäriin, maitoa vuosi rinnoista ja ne oli turvonneet ja kipeät, menkat jäi pois heti pillereiden lopetuksen jälkeen. Nyt leikkauksesta on kohta kaksi kuukautta. 1x2 cm kasvain saatiin pois hyvin ja prolaktiiniarvo oli ihanne 69! Kuukauden päästä se olikin pompannut yli 2.000 ja nyt syön taas cabaseria 0,5mg/1krt vko ja odotan seuraavaa kontrollia. Leikkaukseen menoa pelkäsin hullunlailla. Mutta jälkeenpäin se tuntuu siedettävän kivuttomalta. Siitä toipui kahdessa viikossa -voitteko kuvitella :) ! Sieraimesta jollakin mikrokirurgisella välineellä mentiin 10 cm pään sisään ja porattiin kalloon reikä ja sen jälkeen avattiin aivolisäke ja sieltä ongittiin kasvain pois. Leikkaus kesti n. 2h. Reidestä otettiin rasvakudosta paikaksi aivolisäkkeeseen ja kalloon. Reidessä on nyt n. 10cm arpi. Nenässä oli n. 15cm "jännät" tyynyt pari päivää imemässä nestettä (verta). Niiden poisotto ei sattunut, mutta oli ehkä vähän epämieluisaa. Rauhallisesti piti ottaa sairaalassa viikon päivät ja kotona kaksi viikkoa, aivastella eikä niistä ei saanut. Hyvin olen toipunut. Vauva on haave, mutta ei enää pakkomielle, toivotaan, että joskus sitten tärppäisi, kun ensin saamme edes luvan alkaa yrittää. Tsemppiä kaikille leikkaukseen meneville! Stressi on pahempaa kuin itse operaatio! Ja stressi on pahasta, ainakin mulla, syön yhä kortisonia, jotta kortisoliarvo pysyy hyvänä, mutta sekin ehkä loppuu jossain vaiheessa se kortisonin popsinta. Painokin on laskenut nyt, kun elimistö ei enää ole ikäänkuin imettäjän tilassa, sillä minusta se on sitä, kun prolaktiini on koholla. VOIMIA!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      94
      8201
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3942
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1400
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      35
      1282
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      32
      1132
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1030
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe