karttaplotterin

toimivuudesta

Olen hommaamassa karttaplotteria nopeakulkuiseen takakoppiveneeseen. Miten vastaanottimien tehojen kanssa mahtaa olla, pitääkö ostaa ulkoisella antennilla varustettu vai pärjääkö sisäisellä antennilla.
Mahtaakohan ulkoisella antenneilla varustetuissa malleissa olla joka tapauksessa myös sisäinen vastaanotin?
Mitä malleja suosittelette?

17

3729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se tärkein

      asia on esteetön näkyvyys taivaalle.. omalla kiinteellä antennilla varustettu plotteri sopii etupäässä avomalliseen veneeseen.. tärkeää myös mitä karttaa laite käyttää.. eroja on .. osta lowrance.. hinta /laatu kohdallaan

      • Lowrangea

        Osta joku muu merkki kuin Lowrange jos haluat luotettavan karttaplotterin.


      • katellu Seiwan Barracudaa
        Lowrangea kirjoitti:

        Osta joku muu merkki kuin Lowrange jos haluat luotettavan karttaplotterin.

        Plotteri tulisi kahden veneen käyttöön, joista toinen kaipaisi ulkoista antennia ja toiseen kelpaisi sisäänrakennettu.
        Osaatteko sanoa onko ulkoisella antennilla varustetussa mallissa myös sisäänrakennettu vastaanotin?


      • antenni 90606
        katellu Seiwan Barracudaa kirjoitti:

        Plotteri tulisi kahden veneen käyttöön, joista toinen kaipaisi ulkoista antennia ja toiseen kelpaisi sisäänrakennettu.
        Osaatteko sanoa onko ulkoisella antennilla varustetussa mallissa myös sisäänrakennettu vastaanotin?

        Tässä asiassa ihmiset sotkevat pahemman kerran asioita. Esim. Lowrancen ulkoinen "antenni" ei ole pelkkä antenni vaan kokonainen gps-vastaanotin. Näin ollen lienee turhaa toivoa, että näyttöpurkissa olisi vielä toinen vastaanotin.

        Omiin kokemuksiin perustuen uskon kyllä, että sisään rakennettu vastaanotin toimii myös hytissä. Sisäantennilla olen ajellut jopa teräsveneessä ja kuitupaatissa USB-GPS on tarralla kiinnitettynä veneen kattoon sisäpuolelle ilman ongelmia.


      • plotterissa
        antenni 90606 kirjoitti:

        Tässä asiassa ihmiset sotkevat pahemman kerran asioita. Esim. Lowrancen ulkoinen "antenni" ei ole pelkkä antenni vaan kokonainen gps-vastaanotin. Näin ollen lienee turhaa toivoa, että näyttöpurkissa olisi vielä toinen vastaanotin.

        Omiin kokemuksiin perustuen uskon kyllä, että sisään rakennettu vastaanotin toimii myös hytissä. Sisäantennilla olen ajellut jopa teräsveneessä ja kuitupaatissa USB-GPS on tarralla kiinnitettynä veneen kattoon sisäpuolelle ilman ongelmia.

        Mun plotteri toimii loistavasti ns.sisäisellä antennilla. Jo kolme kesää on mennyt täysin ongelmitta, ei minkäänlaisia satelliittikatkoksia eikä sijaintivirheitä. Plotteri kiinnitetty sisälle lasikuituveneen hyttiin. Merkki on Navman. Karttajärjestelmää pidän tärkeimpänä. Kokemusteni perusteella C-map on parhainpia. Garminin Blue Chart on huomattavasti epätarkempi. Vaikutelma on että se olisi koottu useista "karttalehdistä", esim syvyyskäyrät vaihtelevat siirryttäessä toiselle "karttalehdelle".


      • fmas
        plotterissa kirjoitti:

        Mun plotteri toimii loistavasti ns.sisäisellä antennilla. Jo kolme kesää on mennyt täysin ongelmitta, ei minkäänlaisia satelliittikatkoksia eikä sijaintivirheitä. Plotteri kiinnitetty sisälle lasikuituveneen hyttiin. Merkki on Navman. Karttajärjestelmää pidän tärkeimpänä. Kokemusteni perusteella C-map on parhainpia. Garminin Blue Chart on huomattavasti epätarkempi. Vaikutelma on että se olisi koottu useista "karttalehdistä", esim syvyyskäyrät vaihtelevat siirryttäessä toiselle "karttalehdelle".

        Käyttäjät kertoo että C-mapeissa olisi jonkin verran virheitä. Väylä saattaa olla merkitty reimarin väärälle puolelle.

        Itse en ainakaan ole löytänyt Garminin Blue Charteista mitään huomautettavaa, ellei tuota "karttalehti-tyyppistä" jakoa lasketa. Sekin on pelkästään visuaalinen juttu, eikä vaikuta navigointiin mitenkään.


    • Joujou

      Mulla on yhden kauden käyttökokemus uudesta kosketusnäyttömallista Garmin 5008. Upea peli. Kovassakaan rynkytyksessä ei käsi eksy nappuloissa. Kartan vieritys naurettavan helppoa, siitä vaan etusormella vetäen. Värilliset ilmakuvat satamista kirjapainolaatuisia kuvia. Ja kaikki vörkkii ihan kymmenellä, ei mitään ongelmaa ekana kesänä. Ostin suomalaisesta nettimyynnistä ja asensin itse helposti vaikka en ole mikään sähköväinö.

      • Husse

        Mulla ollut Garmin 5012 syksyn ja ihan joka pennin väärti. Ennen tartti korttia sunnistamiseen vierailla vesillä, mutta nyt se käy kosketusnäyttöisellä kuin leikki vain!


    • tere

      meillä on kesän käytetty Lowrancen LCX-37C plotteri erillisellä GPS-vastaanottimella, joka on toiminut ainakin tähän mennessä moitteettomasti.
      Ainakin mitä olen kuullut, ni erillinen antenni/vastaanotin kannattaa aina olla, jos plotteri on hytin sisällä tai jopa vain kuomun alla. GPS signaalit ovat aika herkkiä häiriöille, joten miksi ei hankkia sellaista laitetta jossa on erillinen vastaanotin, ni ainakin yksi mahdollinen häiriön lähde on poistettu kuvioista:-)

      • luulo

        Olet kuullut väärää tietoa. Olen tässä vertaillut omani ja ystäväni plotterin toimintaa. kaverilla on ulkoisella antannilla ja itselläni sisäisellä oleva plotteri. Joka on ajohytissä lasikuitupaatissa. Miten on mahdollista, että kaverin singnaali heittelee aika paljon. Kun mulla on jatkuvasti samaa tasaista voimakkuutta. Ei satelliitti singnaali mikään herkkä häiriöille ole. Vertaisin sitä melkein kuin gsm kenttään. Esim käsi gepsini löytää satelliitit talon sisätiloissa. Kun on esim sateliitipuhelin, niin ei se vaadi veneen katolla istumista ulkona että sillä voi soitella.


      • luulo kirjoitti:

        Olet kuullut väärää tietoa. Olen tässä vertaillut omani ja ystäväni plotterin toimintaa. kaverilla on ulkoisella antannilla ja itselläni sisäisellä oleva plotteri. Joka on ajohytissä lasikuitupaatissa. Miten on mahdollista, että kaverin singnaali heittelee aika paljon. Kun mulla on jatkuvasti samaa tasaista voimakkuutta. Ei satelliitti singnaali mikään herkkä häiriöille ole. Vertaisin sitä melkein kuin gsm kenttään. Esim käsi gepsini löytää satelliitit talon sisätiloissa. Kun on esim sateliitipuhelin, niin ei se vaadi veneen katolla istumista ulkona että sillä voi soitella.

        ok, no tää asia taita olla taas tällanen et yks on yhtä mieltä, ja toinen täysin eri mieltä. Pistäkää se antenni vaikka veneen pohjaan mun puolesta:-)


      • ny vielä
        macku82 kirjoitti:

        ok, no tää asia taita olla taas tällanen et yks on yhtä mieltä, ja toinen täysin eri mieltä. Pistäkää se antenni vaikka veneen pohjaan mun puolesta:-)

        saako sellaiseen sisäisellä vastaanottimella varustettuun liitettyä myös ulkoisen antennivastaanottimen?
        Ainakin Seiwa näyttää myyvän noita ulkoantenneja erikseen. Luulisi siis sopivan, jos vaan standardit täsmää ja ne on kai nykyään samat, eli nmea...


      • Myös Lowrance

        Asensin viime kesänä Lowrance 8200C karttaplotterin ja erinomaisesti on pelittänyt. Laitteessa on erillinen gps- vastaanotin, jonka asensin sisälle ajohyttiin kaltevan etuikkunan taakse. Mitään ongelmia ei signaalin vastaanottamisessa ole esiintynyt. Vene on lasikuiturakenteinen ja matkanopeus 20 solmua.


      • Anonyymi

        Miksi esimerkiksi tabletissa sailmate toimii hyvin missä tahansa, sisällä, ulkona, vaikka kivitalon sisällä. Ihmettelen, miksi näissä plottereissa, jotka on tehty varta vasten navigoimiseen, on huonommat ominaisuudet paikanmääritykseen.


    • käsi gbs

      ..... ja karttaohjelma on elmeri. ihan eri juttu katsoa läppäriä, kun pienen pientä kartta plotterin näyttöä (mihin minulla olisi ollut vara) nyt tiirailen hp pavilionin näytöllä vetoreittien edistymistä.

      • saako plotteriin

        luotan takakoppiveneessä läppäriin, mulla on ilmainen Sea Clear, johon saa tehtyä omia reittejä, mutta


      • siikliö
        saako plotteriin kirjoitti:

        luotan takakoppiveneessä läppäriin, mulla on ilmainen Sea Clear, johon saa tehtyä omia reittejä, mutta

        Läppärillä minäkin ajelen. Nyt on menossa vanha Toshiba Tecra, mutta ensi kaudella ajattelin käyttää Asuksen 8,9 tuumaista jossa on SSD, wlan ja BT.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      87
      1971
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1695
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1626
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe