Mulla on kaveri, 15-vuotias tyttö, joka on masentunu aika pahasti. Kaikki mitä se jaksaa sanoo on se että se ei jaksa enää. Ei se oo maininnu itsemurhaa (vielä) mutta mä pelkään että se vois tehä sen.
Mä luulen että se on melankolisen masennuksen ja nuoren masennuksen sekotusta. Kaveri tuntee ittensä likaseks ja oksentelee sen takia. Se oksentelu on kaiketi jonkilainen psykologinen juttu.
Oon harkinnu masennuslääkkeitä ja psykoterapiaa, mutta kumpikin vaihtoehto on aika vastenmielinen, sekä minusta että kaverista. Niin että mietin että onko joku kohdannut samalaisia ongelmia ja löytänyt niihin apua muuten kuin yllä mainittuja hyödyntäen?
Pahoittelen viestin pituutta ja mahdollisia kirjoitusvirheitä. Kiitos jos jaksatte vastata.
Miten auttaa läheistä?
5
361
Vastaukset
- välität
Voimia sinulle. Paras tapa autaa on kuunnella ja olla lähellä. Löytyisiköhön apua osoitteesta www.mtkl.fi/mielix/
Lämmin halaus :-) lääkitys ja psykoterapia ovat vastenmielisiä? Niillä pääsisi hyvin alkuun ja kartoitettua ongelman ydin! Ongelmat tuntuvat siksi kovilta, että maallikko ei niihin helposti apua pysty antamaan - paitsi tiettyyn pisteeseen asti kuuntelemalla ja myötäelämällä hänen rinnallaan!
- Ystävästä huolissaan
kaverini jostain syystä pelkää (tai inhoaa) lääkäreitä ja sairaanhoitorakennuksia. Sille ei oikeastaan ole selitystä, mutta en halua pakottaa kaveria mihinkään, se varmaan vain pahentaisi asioita. Meillä on kyllä kokemusta vain terveyskeskuksista ja sairaaloista, en tiedä minkälaista psykiatrilla on.
Lääkkeet taas ovat ehkä huonoja siksi että hänellä on muitakin lääkityksiä päällä, liian lääkkeen syöminen tuntuu huonolta. Lisäksi sanassa masennuslääke on vastenmielinen kaiku.
Löysin kyllä sellaisen laitoksen (tai vastaavan) nimeltä Nuorten kriisipiste, jossa on suoraan nuorille suunnattua psykoterapiaa. Sinne voisi olla helpompaa mennä kuin normaalille psykiatrille.
Selvittikö tämä asiaa ollenkaan? Jos ei niin kysykää vapaasti lisää. - autat!
Ystävästä huolissaan kirjoitti:
kaverini jostain syystä pelkää (tai inhoaa) lääkäreitä ja sairaanhoitorakennuksia. Sille ei oikeastaan ole selitystä, mutta en halua pakottaa kaveria mihinkään, se varmaan vain pahentaisi asioita. Meillä on kyllä kokemusta vain terveyskeskuksista ja sairaaloista, en tiedä minkälaista psykiatrilla on.
Lääkkeet taas ovat ehkä huonoja siksi että hänellä on muitakin lääkityksiä päällä, liian lääkkeen syöminen tuntuu huonolta. Lisäksi sanassa masennuslääke on vastenmielinen kaiku.
Löysin kyllä sellaisen laitoksen (tai vastaavan) nimeltä Nuorten kriisipiste, jossa on suoraan nuorille suunnattua psykoterapiaa. Sinne voisi olla helpompaa mennä kuin normaalille psykiatrille.
Selvittikö tämä asiaa ollenkaan? Jos ei niin kysykää vapaasti lisää.Nuoreten kriisikeskus on hyvä paikka saada neuvoja ja apua. Jos sieltä ei löydy, niin ne varmaan osaa neuvoa sopivan psykiatrin.
Psykiatri ja terapautti ovat sellasia,jotka kuuntelee ja ymmärtää. Niiden kanssa pitää synkata hyvin. Jos ei synkkaa pitää etsiä toinen, sillä muuten homma ei etene.
Avun hakemisessa masentunut tarvitsee tukee, sillä on rankkaa mennä selittään yhä uudelle auttajalle juttujaan. Itselläni neljäs psykiatri tärppasi. Ja olen ymmärtänyt, että myös auttajat itse haluavat, että etsitään niin kauan, kun sopiva löytyy. - Ystävästä huolissaan
autat! kirjoitti:
Nuoreten kriisikeskus on hyvä paikka saada neuvoja ja apua. Jos sieltä ei löydy, niin ne varmaan osaa neuvoa sopivan psykiatrin.
Psykiatri ja terapautti ovat sellasia,jotka kuuntelee ja ymmärtää. Niiden kanssa pitää synkata hyvin. Jos ei synkkaa pitää etsiä toinen, sillä muuten homma ei etene.
Avun hakemisessa masentunut tarvitsee tukee, sillä on rankkaa mennä selittään yhä uudelle auttajalle juttujaan. Itselläni neljäs psykiatri tärppasi. Ja olen ymmärtänyt, että myös auttajat itse haluavat, että etsitään niin kauan, kun sopiva löytyy.kaikille vastanneille. Annettu nettiosoite ja varsinkin tämä terapeuttien ja psykiatrien kanssa hommaamisen luonne ja toimintatavat auttoivat. Nyt on helpompi mennä kaverin kanssa hoitoon. Lisäksi kiitos tuestanne, auttaminen kun ei aina ole helppoa ja kommenttinne piristivät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110881"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76648
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73603Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483