Miten auttaa läheistä?

Ystävästä huolissaan

Mulla on kaveri, 15-vuotias tyttö, joka on masentunu aika pahasti. Kaikki mitä se jaksaa sanoo on se että se ei jaksa enää. Ei se oo maininnu itsemurhaa (vielä) mutta mä pelkään että se vois tehä sen.

Mä luulen että se on melankolisen masennuksen ja nuoren masennuksen sekotusta. Kaveri tuntee ittensä likaseks ja oksentelee sen takia. Se oksentelu on kaiketi jonkilainen psykologinen juttu.

Oon harkinnu masennuslääkkeitä ja psykoterapiaa, mutta kumpikin vaihtoehto on aika vastenmielinen, sekä minusta että kaverista. Niin että mietin että onko joku kohdannut samalaisia ongelmia ja löytänyt niihin apua muuten kuin yllä mainittuja hyödyntäen?

Pahoittelen viestin pituutta ja mahdollisia kirjoitusvirheitä. Kiitos jos jaksatte vastata.

5

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • välität

      Voimia sinulle. Paras tapa autaa on kuunnella ja olla lähellä. Löytyisiköhön apua osoitteesta www.mtkl.fi/mielix/
      Lämmin halaus :-)

    • lääkitys ja psykoterapia ovat vastenmielisiä? Niillä pääsisi hyvin alkuun ja kartoitettua ongelman ydin! Ongelmat tuntuvat siksi kovilta, että maallikko ei niihin helposti apua pysty antamaan - paitsi tiettyyn pisteeseen asti kuuntelemalla ja myötäelämällä hänen rinnallaan!

      • Ystävästä huolissaan

        kaverini jostain syystä pelkää (tai inhoaa) lääkäreitä ja sairaanhoitorakennuksia. Sille ei oikeastaan ole selitystä, mutta en halua pakottaa kaveria mihinkään, se varmaan vain pahentaisi asioita. Meillä on kyllä kokemusta vain terveyskeskuksista ja sairaaloista, en tiedä minkälaista psykiatrilla on.

        Lääkkeet taas ovat ehkä huonoja siksi että hänellä on muitakin lääkityksiä päällä, liian lääkkeen syöminen tuntuu huonolta. Lisäksi sanassa masennuslääke on vastenmielinen kaiku.

        Löysin kyllä sellaisen laitoksen (tai vastaavan) nimeltä Nuorten kriisipiste, jossa on suoraan nuorille suunnattua psykoterapiaa. Sinne voisi olla helpompaa mennä kuin normaalille psykiatrille.

        Selvittikö tämä asiaa ollenkaan? Jos ei niin kysykää vapaasti lisää.


      • autat!
        Ystävästä huolissaan kirjoitti:

        kaverini jostain syystä pelkää (tai inhoaa) lääkäreitä ja sairaanhoitorakennuksia. Sille ei oikeastaan ole selitystä, mutta en halua pakottaa kaveria mihinkään, se varmaan vain pahentaisi asioita. Meillä on kyllä kokemusta vain terveyskeskuksista ja sairaaloista, en tiedä minkälaista psykiatrilla on.

        Lääkkeet taas ovat ehkä huonoja siksi että hänellä on muitakin lääkityksiä päällä, liian lääkkeen syöminen tuntuu huonolta. Lisäksi sanassa masennuslääke on vastenmielinen kaiku.

        Löysin kyllä sellaisen laitoksen (tai vastaavan) nimeltä Nuorten kriisipiste, jossa on suoraan nuorille suunnattua psykoterapiaa. Sinne voisi olla helpompaa mennä kuin normaalille psykiatrille.

        Selvittikö tämä asiaa ollenkaan? Jos ei niin kysykää vapaasti lisää.

        Nuoreten kriisikeskus on hyvä paikka saada neuvoja ja apua. Jos sieltä ei löydy, niin ne varmaan osaa neuvoa sopivan psykiatrin.

        Psykiatri ja terapautti ovat sellasia,jotka kuuntelee ja ymmärtää. Niiden kanssa pitää synkata hyvin. Jos ei synkkaa pitää etsiä toinen, sillä muuten homma ei etene.

        Avun hakemisessa masentunut tarvitsee tukee, sillä on rankkaa mennä selittään yhä uudelle auttajalle juttujaan. Itselläni neljäs psykiatri tärppasi. Ja olen ymmärtänyt, että myös auttajat itse haluavat, että etsitään niin kauan, kun sopiva löytyy.


      • Ystävästä huolissaan
        autat! kirjoitti:

        Nuoreten kriisikeskus on hyvä paikka saada neuvoja ja apua. Jos sieltä ei löydy, niin ne varmaan osaa neuvoa sopivan psykiatrin.

        Psykiatri ja terapautti ovat sellasia,jotka kuuntelee ja ymmärtää. Niiden kanssa pitää synkata hyvin. Jos ei synkkaa pitää etsiä toinen, sillä muuten homma ei etene.

        Avun hakemisessa masentunut tarvitsee tukee, sillä on rankkaa mennä selittään yhä uudelle auttajalle juttujaan. Itselläni neljäs psykiatri tärppasi. Ja olen ymmärtänyt, että myös auttajat itse haluavat, että etsitään niin kauan, kun sopiva löytyy.

        kaikille vastanneille. Annettu nettiosoite ja varsinkin tämä terapeuttien ja psykiatrien kanssa hommaamisen luonne ja toimintatavat auttoivat. Nyt on helpompi mennä kaverin kanssa hoitoon. Lisäksi kiitos tuestanne, auttaminen kun ei aina ole helppoa ja kommenttinne piristivät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe