Mulla on kaveri, 15-vuotias tyttö, joka on masentunu aika pahasti. Kaikki mitä se jaksaa sanoo on se että se ei jaksa enää. Ei se oo maininnu itsemurhaa (vielä) mutta mä pelkään että se vois tehä sen.
Mä luulen että se on melankolisen masennuksen ja nuoren masennuksen sekotusta. Kaveri tuntee ittensä likaseks ja oksentelee sen takia. Se oksentelu on kaiketi jonkilainen psykologinen juttu.
Oon harkinnu masennuslääkkeitä ja psykoterapiaa, mutta kumpikin vaihtoehto on aika vastenmielinen, sekä minusta että kaverista. Niin että mietin että onko joku kohdannut samalaisia ongelmia ja löytänyt niihin apua muuten kuin yllä mainittuja hyödyntäen?
Pahoittelen viestin pituutta ja mahdollisia kirjoitusvirheitä. Kiitos jos jaksatte vastata.
Miten auttaa läheistä?
5
361
Vastaukset
- välität
Voimia sinulle. Paras tapa autaa on kuunnella ja olla lähellä. Löytyisiköhön apua osoitteesta www.mtkl.fi/mielix/
Lämmin halaus :-) lääkitys ja psykoterapia ovat vastenmielisiä? Niillä pääsisi hyvin alkuun ja kartoitettua ongelman ydin! Ongelmat tuntuvat siksi kovilta, että maallikko ei niihin helposti apua pysty antamaan - paitsi tiettyyn pisteeseen asti kuuntelemalla ja myötäelämällä hänen rinnallaan!
- Ystävästä huolissaan
kaverini jostain syystä pelkää (tai inhoaa) lääkäreitä ja sairaanhoitorakennuksia. Sille ei oikeastaan ole selitystä, mutta en halua pakottaa kaveria mihinkään, se varmaan vain pahentaisi asioita. Meillä on kyllä kokemusta vain terveyskeskuksista ja sairaaloista, en tiedä minkälaista psykiatrilla on.
Lääkkeet taas ovat ehkä huonoja siksi että hänellä on muitakin lääkityksiä päällä, liian lääkkeen syöminen tuntuu huonolta. Lisäksi sanassa masennuslääke on vastenmielinen kaiku.
Löysin kyllä sellaisen laitoksen (tai vastaavan) nimeltä Nuorten kriisipiste, jossa on suoraan nuorille suunnattua psykoterapiaa. Sinne voisi olla helpompaa mennä kuin normaalille psykiatrille.
Selvittikö tämä asiaa ollenkaan? Jos ei niin kysykää vapaasti lisää. - autat!
Ystävästä huolissaan kirjoitti:
kaverini jostain syystä pelkää (tai inhoaa) lääkäreitä ja sairaanhoitorakennuksia. Sille ei oikeastaan ole selitystä, mutta en halua pakottaa kaveria mihinkään, se varmaan vain pahentaisi asioita. Meillä on kyllä kokemusta vain terveyskeskuksista ja sairaaloista, en tiedä minkälaista psykiatrilla on.
Lääkkeet taas ovat ehkä huonoja siksi että hänellä on muitakin lääkityksiä päällä, liian lääkkeen syöminen tuntuu huonolta. Lisäksi sanassa masennuslääke on vastenmielinen kaiku.
Löysin kyllä sellaisen laitoksen (tai vastaavan) nimeltä Nuorten kriisipiste, jossa on suoraan nuorille suunnattua psykoterapiaa. Sinne voisi olla helpompaa mennä kuin normaalille psykiatrille.
Selvittikö tämä asiaa ollenkaan? Jos ei niin kysykää vapaasti lisää.Nuoreten kriisikeskus on hyvä paikka saada neuvoja ja apua. Jos sieltä ei löydy, niin ne varmaan osaa neuvoa sopivan psykiatrin.
Psykiatri ja terapautti ovat sellasia,jotka kuuntelee ja ymmärtää. Niiden kanssa pitää synkata hyvin. Jos ei synkkaa pitää etsiä toinen, sillä muuten homma ei etene.
Avun hakemisessa masentunut tarvitsee tukee, sillä on rankkaa mennä selittään yhä uudelle auttajalle juttujaan. Itselläni neljäs psykiatri tärppasi. Ja olen ymmärtänyt, että myös auttajat itse haluavat, että etsitään niin kauan, kun sopiva löytyy. - Ystävästä huolissaan
autat! kirjoitti:
Nuoreten kriisikeskus on hyvä paikka saada neuvoja ja apua. Jos sieltä ei löydy, niin ne varmaan osaa neuvoa sopivan psykiatrin.
Psykiatri ja terapautti ovat sellasia,jotka kuuntelee ja ymmärtää. Niiden kanssa pitää synkata hyvin. Jos ei synkkaa pitää etsiä toinen, sillä muuten homma ei etene.
Avun hakemisessa masentunut tarvitsee tukee, sillä on rankkaa mennä selittään yhä uudelle auttajalle juttujaan. Itselläni neljäs psykiatri tärppasi. Ja olen ymmärtänyt, että myös auttajat itse haluavat, että etsitään niin kauan, kun sopiva löytyy.kaikille vastanneille. Annettu nettiosoite ja varsinkin tämä terapeuttien ja psykiatrien kanssa hommaamisen luonne ja toimintatavat auttoivat. Nyt on helpompi mennä kaverin kanssa hoitoon. Lisäksi kiitos tuestanne, auttaminen kun ei aina ole helppoa ja kommenttinne piristivät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901945
- 1131053
- 104991
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20747- 52694
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42598Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä29590Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m174546Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;203481