otsa täynnä finnejä!

<::

mistä voi johtua että otsa tulee vähän väliä täyteen isoja,täynnä mätää olevia,kipeitä finnejä? vaikka iho on muuten suht puhdas niin otsa näyttää ihan kun olisi paha akne, sattuu kurtistaa otsan ihoa... :( tämä ilmiö tapahtuu n.kerran parissa viikossa, on jättänyt aika ikäviä arpia jälkeensä... outoa vaan kun sattaa välillä mennä viikoksikin pois ja sitten muutamassa päivässä on otsa ihan karmeen näkönen...onneks on otsa tukka edessä ettei näy kuitenkaa... :)
onko tämä ihan hyvä syy mennä ihotauti lääkärille?

4

3428

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntuu siltä

Itse aikoinani mietin ja siirsin vuosia ihotautilääkärille menoa, kun ajattelin ettei akneni ollut tarpeeksi paha. Kuitenkin se häiritsi minun elämääni valtavasti. Häpesin olla ihmisten lähellä. Sinä itse siis olet ainoa, joka voi kertoa, milloin on syytä mennä lääkäriin. Joku sietää seitsemän finniä, joku ei ensimmäistäkään. Lääkäri sitten katsoo, mikä hoito on sopiva juuri sinulle. Luulen että tuohon hän määräisi antibioottia, mitkä minulla kyllä ovat tehonneet. Tosin ongelma on palannut lääkkeen jälkeen. Ajattelen näin että lääkekuurin aikana sinulla on hyvää aikaa ottaa selvää, mistä sinun iho-ongelmasi voisi johtua. Lääke toimii siis tilapäisapuna. Itse olen syönyt oieastaan kaikki mahdolliset aknelääkkeet ( melkein ainakin) Finnit palaavat aina. Siksi olenkin alkanut miettiä mikä elämäntavoissani voisi olla pielessä. Useimpien ihmisten iho kestää käsiteltyä ruokaa, stressiä, lämpötilavaihteluita, hiustuotteita... Minun taas ei. Voisikohan sinun "aknesi" johtua hiustuotteista, jos se tulee juuri otsatukan alle...? Äh, tämä on loputon suo, mutta miettiä ja kokeillahan voi. Minun taisteluni ainakin vielä jatkuu =) Tsemppiä sinulle!

• <::

juu kiitos vastauksista tuosta oli paljon apua, heti huomenna varaan ajan lääkärille, kun en jaksa tätä ainaista finnien peittelyä!
        meneekö se niin että ensin pitää varata ihan normaalille terveys keskus lääkärille aika ja hän antaa sitten lähetteen ihotauti lääkärille, vai miten?(olen "lääkäri kammoinen", karttanut aina lääkärillä käynnin, siksi asiat vähän hakusessa ;))
        voiko se olla että ihossani on joku tulehdus mikä ei mene ilman antibioottia ohi, kun tämä finni ongelma alkoi ihan yht äkkiä, n.puol vuotta sitten. teininä ei ollut naamassa minkään laista iho ongelmaa, alkoi vasta nyt( melkein 18-vuotiaana)
        minulla on myös toinen ongelma alue selässä, selässä siellä täällä pieniä finnejä,eivät tosin läheskään yhtä pahoja kun otsassa, onneksi! millä ootte saanu selkä aknen kuriin?

jos viittitte vielä näihin vastata :D

• haluat =)
        <:: kirjoitti:

juu kiitos vastauksista tuosta oli paljon apua, heti huomenna varaan ajan lääkärille, kun en jaksa tätä ainaista finnien peittelyä!
        meneekö se niin että ensin pitää varata ihan normaalille terveys keskus lääkärille aika ja hän antaa sitten lähetteen ihotauti lääkärille, vai miten?(olen "lääkäri kammoinen", karttanut aina lääkärillä käynnin, siksi asiat vähän hakusessa ;))
        voiko se olla että ihossani on joku tulehdus mikä ei mene ilman antibioottia ohi, kun tämä finni ongelma alkoi ihan yht äkkiä, n.puol vuotta sitten. teininä ei ollut naamassa minkään laista iho ongelmaa, alkoi vasta nyt( melkein 18-vuotiaana)
        minulla on myös toinen ongelma alue selässä, selässä siellä täällä pieniä finnejä,eivät tosin läheskään yhtä pahoja kun otsassa, onneksi! millä ootte saanu selkä aknen kuriin?

jos viittitte vielä näihin vastata :D

Hei!
        Itse aloitin lääkärissä "ramppaamiset" terveyskeskuslääkäristä. He voivat määrätä paikallisia hoitovoiteita, antibiootteja tai esimerkiksi e-pillereitä. Itse sain ensimmäisellä kerralla yleislääkäriltä diane nova e-pillerit akneni vuoksi. Finnit pysyivät poissa vuoden. Sen jälkeen varasin ajan ihotautilääkärille, sillä he ovat erityisesti perehtyneet juuri ihoon, ja tietävät kokemuksesta mistä juuri minun tilanteessani on kyse. Sain antibiootteja, jotka auttoivat niin kauan kuin niitä söi. Taas varasin ihotautilääkärin ajan, ja silloin valitsin jo Roaccutanin. Se on aknelääke, jota voi määrätä vain ihotautilääkäri. Lääke auttoi, ja puolitoista vuotta iho oli tosi hyvä. Nyt taas kamppailen finnien kanssa. Hain ehkäisyneuvolasta pillerit, ja kokeilen ensin niiden vaikutusta =)

Eli yhteenvetona. Ihosta voit puhua joko yleislääkärin tai ihotautilääkärin kanssa. Ihotautilääkärikäynti tietenkin on maksullinen, ainakin kun varasin sen ihan omasta aloitteesta, enkä lääkärin lähetteellä.

• ---------

kokeile ensin apteekista saatavaa basiron ac wash pesuainetta, sillä pestään finnialue,kerran päivässä, kastelet kasvot ja annat vaikuttaa alueella 1-5minuuttia sitten peset pois..kuivattaa hyvin näpyt ja ehkäisee niiden syntymistä..

on olemassa myös basiron 5%voide,mutta sitä en suosittele jos iho herkkä, muutoin sinulla tulipunainen otsa..se siis jätetään iholle.....tehokas kylllä,mutta sitä käytettäessä iho saattaa alussa punoittaa ja hilseillä ,joillekin se ei sovi ollenkaan..voi aiheuttaa voimakkaan allergisen reaktion...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kyllä tiedän että ajattelet

Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä
      Ikävä
      20
      8039
    2. Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä

Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      331
      1514
    3. YlE aloitti sateenkaari messuilla kirkkovuoden

Siinä kirkon luopumus paljaimmillaan.
      Luterilaisuus
      374
      1268
    4. Hyvää yötä S******

Ja parempaa uutta vuotta 😉
      Ikävä
      6
      1235
    5. Jos totta puhutaan niin

Ikävöin sua ihan valtavasti
      Ikävä
      60
      1095
    6. Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa

Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset
      Maailman menoa
      235
      1070
    7. Ensi vuonna

Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin
      Ikävä
      24
      1006
    8. Yksi elämän pahimmista virheistä

Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo
      Ikävä
      33
      1000
    9. Odotatko sä

Ensi vuotta ja sitä että näet kaivattua?
      Ikävä
      36
      948
    10. Parempaa uutta

vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.
      Ikävä
      48
      938
    Aihe