otsa täynnä finnejä!

<::

mistä voi johtua että otsa tulee vähän väliä täyteen isoja,täynnä mätää olevia,kipeitä finnejä? vaikka iho on muuten suht puhdas niin otsa näyttää ihan kun olisi paha akne, sattuu kurtistaa otsan ihoa... :( tämä ilmiö tapahtuu n.kerran parissa viikossa, on jättänyt aika ikäviä arpia jälkeensä... outoa vaan kun sattaa välillä mennä viikoksikin pois ja sitten muutamassa päivässä on otsa ihan karmeen näkönen...onneks on otsa tukka edessä ettei näy kuitenkaa... :)
onko tämä ihan hyvä syy mennä ihotauti lääkärille?

4

3414

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntuu siltä

Itse aikoinani mietin ja siirsin vuosia ihotautilääkärille menoa, kun ajattelin ettei akneni ollut tarpeeksi paha. Kuitenkin se häiritsi minun elämääni valtavasti. Häpesin olla ihmisten lähellä. Sinä itse siis olet ainoa, joka voi kertoa, milloin on syytä mennä lääkäriin. Joku sietää seitsemän finniä, joku ei ensimmäistäkään. Lääkäri sitten katsoo, mikä hoito on sopiva juuri sinulle. Luulen että tuohon hän määräisi antibioottia, mitkä minulla kyllä ovat tehonneet. Tosin ongelma on palannut lääkkeen jälkeen. Ajattelen näin että lääkekuurin aikana sinulla on hyvää aikaa ottaa selvää, mistä sinun iho-ongelmasi voisi johtua. Lääke toimii siis tilapäisapuna. Itse olen syönyt oieastaan kaikki mahdolliset aknelääkkeet ( melkein ainakin) Finnit palaavat aina. Siksi olenkin alkanut miettiä mikä elämäntavoissani voisi olla pielessä. Useimpien ihmisten iho kestää käsiteltyä ruokaa, stressiä, lämpötilavaihteluita, hiustuotteita... Minun taas ei. Voisikohan sinun "aknesi" johtua hiustuotteista, jos se tulee juuri otsatukan alle...? Äh, tämä on loputon suo, mutta miettiä ja kokeillahan voi. Minun taisteluni ainakin vielä jatkuu =) Tsemppiä sinulle!

• <::

juu kiitos vastauksista tuosta oli paljon apua, heti huomenna varaan ajan lääkärille, kun en jaksa tätä ainaista finnien peittelyä!
        meneekö se niin että ensin pitää varata ihan normaalille terveys keskus lääkärille aika ja hän antaa sitten lähetteen ihotauti lääkärille, vai miten?(olen "lääkäri kammoinen", karttanut aina lääkärillä käynnin, siksi asiat vähän hakusessa ;))
        voiko se olla että ihossani on joku tulehdus mikä ei mene ilman antibioottia ohi, kun tämä finni ongelma alkoi ihan yht äkkiä, n.puol vuotta sitten. teininä ei ollut naamassa minkään laista iho ongelmaa, alkoi vasta nyt( melkein 18-vuotiaana)
        minulla on myös toinen ongelma alue selässä, selässä siellä täällä pieniä finnejä,eivät tosin läheskään yhtä pahoja kun otsassa, onneksi! millä ootte saanu selkä aknen kuriin?

jos viittitte vielä näihin vastata :D

• haluat =)
        <:: kirjoitti:

juu kiitos vastauksista tuosta oli paljon apua, heti huomenna varaan ajan lääkärille, kun en jaksa tätä ainaista finnien peittelyä!
        meneekö se niin että ensin pitää varata ihan normaalille terveys keskus lääkärille aika ja hän antaa sitten lähetteen ihotauti lääkärille, vai miten?(olen "lääkäri kammoinen", karttanut aina lääkärillä käynnin, siksi asiat vähän hakusessa ;))
        voiko se olla että ihossani on joku tulehdus mikä ei mene ilman antibioottia ohi, kun tämä finni ongelma alkoi ihan yht äkkiä, n.puol vuotta sitten. teininä ei ollut naamassa minkään laista iho ongelmaa, alkoi vasta nyt( melkein 18-vuotiaana)
        minulla on myös toinen ongelma alue selässä, selässä siellä täällä pieniä finnejä,eivät tosin läheskään yhtä pahoja kun otsassa, onneksi! millä ootte saanu selkä aknen kuriin?

jos viittitte vielä näihin vastata :D

Hei!
        Itse aloitin lääkärissä "ramppaamiset" terveyskeskuslääkäristä. He voivat määrätä paikallisia hoitovoiteita, antibiootteja tai esimerkiksi e-pillereitä. Itse sain ensimmäisellä kerralla yleislääkäriltä diane nova e-pillerit akneni vuoksi. Finnit pysyivät poissa vuoden. Sen jälkeen varasin ajan ihotautilääkärille, sillä he ovat erityisesti perehtyneet juuri ihoon, ja tietävät kokemuksesta mistä juuri minun tilanteessani on kyse. Sain antibiootteja, jotka auttoivat niin kauan kuin niitä söi. Taas varasin ihotautilääkärin ajan, ja silloin valitsin jo Roaccutanin. Se on aknelääke, jota voi määrätä vain ihotautilääkäri. Lääke auttoi, ja puolitoista vuotta iho oli tosi hyvä. Nyt taas kamppailen finnien kanssa. Hain ehkäisyneuvolasta pillerit, ja kokeilen ensin niiden vaikutusta =)

Eli yhteenvetona. Ihosta voit puhua joko yleislääkärin tai ihotautilääkärin kanssa. Ihotautilääkärikäynti tietenkin on maksullinen, ainakin kun varasin sen ihan omasta aloitteesta, enkä lääkärin lähetteellä.

• ---------

kokeile ensin apteekista saatavaa basiron ac wash pesuainetta, sillä pestään finnialue,kerran päivässä, kastelet kasvot ja annat vaikuttaa alueella 1-5minuuttia sitten peset pois..kuivattaa hyvin näpyt ja ehkäisee niiden syntymistä..

on olemassa myös basiron 5%voide,mutta sitä en suosittele jos iho herkkä, muutoin sinulla tulipunainen otsa..se siis jätetään iholle.....tehokas kylllä,mutta sitä käytettäessä iho saattaa alussa punoittaa ja hilseillä ,joillekin se ei sovi ollenkaan..voi aiheuttaa voimakkaan allergisen reaktion...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7725
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1945
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1900
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      879
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      802
    Aihe