Veithän kynttilöitä?

haudoille

Hei hautausmaalla käyneet,

veittehän kynttilöitä, kaikille ukeille ja mummeille ja isille ja äideille ja muille poismuuttaneille? Tietenkin kaikki fiksut ihmiset vievät. On ihanaa kun on näitä pois nukkuneita muistanut ja pääsee nauttimaan omasta joulustaan mieli jotenkin ylevöityneenä, hautausmaan kauneus mielessä. Ihana asia.

Kynttilät palavat loppuun, kallistuvat, muovireunukset käryävät, jotkut kynttilät sammuvat ennen aikojaan kun vaikka tulee tms. Ja muutama päivä kuluu... Menethän haudalle uudelleen, keräät palaneet kynttilänruodot pois ja laitat mahdollisesti lasiseen lyhtyyn uuden palamaan. Käyt senkin sitten aikanaan viemässä roskikseen - niin, roskiksethan on jo ylitäynnä ja muovikuoret ylt'ympäri, mutta jokuhan ne joskus siivoaa...

Liian usein kevään koittaessa huomaa, että koko suku on yhteisesti joulun jälkeen unohtanut että hauta voisi näyttää kauniilta (lue: vähintäänkin siistiltä) myös joulun jälkeen. Käykääpä katsomassa. Näyttää vielä siltä että jos joku joulun jälkeen haudoilla käy niin korkeintaan oman viemänsä kynttilän siirtää roskikseen, ei muita, ei tietenkään, sehän on niiden huki.

Summa summarum: hautausmaa on paljon kauemmin ruma kuin kaunis, kynttilänraadot haudoilla kuukausitolkulla, useimmiten kesään saakka, ovat äärettömän rumia.

Jospa ei vietäisi kynttilöitä, jos meillä ei ole "mahdollisuutta" korjata niitä myöhemmin pois. Jooko? Olen ilmiötä seurannut vuosikaudet. Tähän jälkien siivoamiseen en ole kenenkään missään yleisessä keskustelussa vielä huomannut puuttuvan.

18

923

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olisiko pitänyt?

Ilmankos en tuntenut mitenkään "ylevöityneeni," vaan joulu tuntui aivan normaalilta joululta. Omasta tulevasta tuhkastani olenkin antanut sellaisen ohjeen, että mitään tiettyä hautapaikkaa ei tule jäämäänkään. Meillä on tapana polttaa kynttilät kotona.

• En vie

Ja ehkä tuon "opettajan" kannattaisi mennä noiden nuorempien sivuille neuvomaan, eiköhän tämän ikäiset nuo asiat osaa hoitaa.

• hautausmaan vieressä

jotain kai pitää sillä kirkolliverollakin saada, korjatkoot seurakunnan työntekijät, jos tappeluiltaan ehtivät, sinne voisi laittaa muutaman papin ulkotöihin kun sisätyöt ei naispuolisen kolleegan kanssa kelpaa, lähtisi höyryt päästä.

• maltaita

Tuo ap taisi olla jonkinlainen provo?
        Mutta eikö se ole jokaisen oma asia tuo hautojen kukittaminen ja kynttilöiden polttaminen?
        En yleensäkään ymmärrä tuota palstanpitoa haudoilla, koskaan en istuta mitään kukkia haudalle, vien vain ruusun tai kynttilän.
        Sattumalta omat sukulaiseni tahtoo olla sitä kööriä jotka arvostelee ihmisarvoa sen mukaan kuinka kalliita istutuksia tai kuinka paljon kynttilöitä haudoilla on.
        Jokainen muistaa edesmenneen läheisen omassa sydämessään.
        Ei minun tarvitse lähteä esittelemään muisteluani istutuksilla.
        Itselleni en tahdo kiveä. Tuhkan paikasta en ole päässyt vielä yksinmielisyyteen itseni kanssa.

Muuten, olen ollut hautajaisissa jossa omaisia pyydettiin tuomaan vainalle kynttilä, eikä kukkia, kyllä oli upea näky himmenevässä illassa kun noin viisikymmentä kynttilää paloivat.

Sitten olin kaksi viikkoa sitten hautajaisissa joissa laskettiin kukkia.
        Sekin oli kaunis, mutta hiljaa protestoin sitäkin vastaan, kyllä niille kukille tuli hintaa, kukkakauppias taas sai hyvän tilin.

• onneksi saa

vielä päättää viekö haudalle kynttilän vai polttaako jossain muualla.Ja mitä tähän siivottomuuten tulee joulun jälkeen ,niin eiköhän tämä kuulu sentäs seurakunnalle.Asun sellaisella paikkakunnalla jossa partiolaiset kuulema keräävät kynttilän jätökset pois.Ja sinulle aloittaja mikähän sua seuraavaksi harmittaa että voisit pitää oppitunnin tämänkin ikäisille.

• asuin samalla

paikkakunnalla ,kävin usein hautuumaalla muistelemassa rakkaitani ja tuttuja ,vein kesällä kukkia ja talvella kynttilöitä, nyt kaukana muistelen heitä rakkaudella kotona , soittelen puhelimella lapsilleni ,he vievät puolestani kynttilät ja kukat,ei rakkaani ole kuolleet vaikka asun kaukana, he elävät minun muistoissani.

• mielipide'

oli, että se on pakanallista touhua koko kynttilöiden vieminen, niinpä en ole vienyt kynttilöitä miehen suvun haudalle.
      Omien vanhempieni hauta on sen verran kaukana, että lähellä asuva sisko hoitaa sinne kynttilän viemisen.

Nykyään niitä kynttilöitä viedään pisin vuotta - kesälläkin, vaikka haudoilla on kukkaset.
      Vähän ihmetyttää...

• on.

Pakanallista sytytellä noita tulia haudoille. Monikaan ei vaan ajattele koko asiaa, kun aina on näin tehty. Ihmiset kun muinoin asuivat metsän puskissa, silloinkin tykkäsivät sytytellä tulia, jos mistäkin syystä. Yksi palvoo jotain patsasta, toinen jotain piirroksia, joillekin jokin vuorenhuippu on ylitse tämän maallisen olotilan. Toiset marssivat jonnekin Mekkaan, lehmä on jollekin pyhä? Raamattu on joillekin se oikea.Kaikki tasan tarkkaan yhtä tyhmiä tapoja. Marttyrejakin on pilvin pimein, hoh hoijaa.

• marke-irmeli

Vein kynttilät isäni ja isovanhempieni sekä kummitätini haudoille. Aiemmin tein sen äitini kanssa yhdessä, mutta hän on jo niin iäkäs ja "huonojalkainen" ettei enää pysty tulemaan mukaan. Hautausmaa on aattoiltana todella kaunis kynttilöitten valossa. Minä olen siinä onnellisessa asemassa, että en ole joutunut kiistaan enkä arvostelun kohteeksi sukulaisten taholta hautojen hoidosta( ainakaan tietääkseni), enkä itsekään ole siihen syyllistynyt. Tunnen kyllä muutamia, jotka ovat ilmiriidoissa sukulaistensa kanssapaitsi muusta, myös hautojen istutuksista ja hoidosta.

En minä koe kirjoitustasi "opettamiseksi", on toki hyvä muistuttaa ihmisiä huolehtimaan kynttilöiden kuoret pois joulun jälkeen ja muulloinkin. Hautausmaalla käynnistä on monenlaisia mielipiteitä, se kaikille suotakoon. Mutta älkää riidelkö sukulaistenne kanssa; pitäkää omat mielipiteenne ja antakaa heidän pitää omansa.

Hyvää uutta vuotta!

• Aikaisempina vuosina lasilyhdyt katosivat haudoilta. Nyt ne ovat yleistyneet siinä määrin, että kukaan ei enää viitsi niitä varastaa.
      Lyhty on siisti ja kaunis, vaikka sen sisässä olisikin loppuunpalaneen kynttilän rengas.
      Kannattaisi siirtyä niihin, niin ei jälkisiivous olisi niin työläs.

Muutenkin voisi viedä havuseppeleen tai muun kukan kynttilän sijaan, ainakaan ei mielestäni kannattaisi panna kynttiläpatteria kiven eteen. Turhaa muovia jälkikäteen roskiksiin!

• minäkin ajattelen

Lyhtyjä on erilaisia, sisareni on vienyt vanhempiemme haudalle kauniin metallivarressa olevan, johon vain vaihdetaan öljykynttilä sisään kuka nyt haudalla käykään. Ja toki lasiset maassa istuvatkin ovat siistejä, vaikka sisällä oleva kynttilä välillä olisi jo sammunutkin.

Järkyttävää on kymmenkunta erimallista ja -väristä muovitötsää haudalla vinossa ja rempallaan, palaneina tai osa ei, "kaunistamassa" hautaa kevääseen/kesään asti - ja samalla kertomassa kuinka paljon jälkipolvet tässä haudassa lepääviä muistavatkaan.

Aivan: minä olin se joka aloitti ;-) ja on mukavaa kun usea on ymmärtänyt viestin perimmäisen tarkoituksen. Hyvää Uutta Vuotta kaikille!

• SAS*

Vain yksi kynttilä hautaa kohti. Muuten tulee liikaa muovijätettä.
      En ole rajoituksen kannalla, mutta lyhty on hyvä, jos siinä poltetaan tavallista kynttilää.
      Ei lyhtyjäkään saisi olla kovin montaa, ehkä kaksi.
      Jos lapset vievät vanhempiensa haudalle kaikki lyhdyn ja lapsia on vaikka 7 niin silloin olisi pelkkä kynttilärivi kauniimpi.
      Mutta siivottava on joulun jälkeen, siitä olen samaa mieltä.

• muistelen

Vien kynttilöitä läheisteni haudoille muulloinkin kuin jouluna. Seuraavaksi uutena vuotena, mieheni haudalle vien meidän hääpäivänä, isänpäivänä ja pääsiäisenä. Hänen syntymäpäivä on kesällä, samoin nimipäivä ja kuolinpäivä, silloin vien ruusun. Vanhempiani muistan samalla lailla, muu suku on haudattu toisille paikkakunnille, heidän muistoksi sytytän pyhäinpäivänä kynttilän kirkkoni pihalla muualle haudattujen muistomerkin viereen.
      Haudoilla on kynttilälyhdyt, ei ole esteettinen haitta vaikka ei heti käy siivoamassa palaneita kynttilöitä pois.
      Enää en käy joka viikko mieheni haudalla, mutta käyn siellä usein. Kesällä istun siellä penkillä haudan vieressä ja muistelen yhteistä taivalta, siellä tunnen olevani lähellä häntä, ikävä on vieläkin.

• mustat muistot

Haustausmaalla on rauhoittavaa, varsinkin jos siellä on joku joka on ollut tärkeä.
        Itse taistelen äitini kanssa vielä isäni haudan hoidosta, kynttilöistä ja kukista.
        Sinne en juuri vie mitään, paitsi joskus pakolla, vain äitini puolesta.
        Jos hän nyt niin sitä ihmistä rakasti?
        Minä en ainakaan, hän oli niin ilkeä minulle.
        Äitin tiesi ja huomasi, mutta ei tehnyt mitään asian hyväksi, tätä en voi koskaan antaa anteeksi.

• Tavoista saa poiketa

Aika käskevä sävy sinulla kirjoittaa asioista, jotka ovat jokaisen läheisensä jättäneen omassa harkinnassa, ei totutuissa tavoissa. Minulla on monia läheisiä hautausmaan mullissa lepämässä. En silti käy kynttilöitä jättämässä. Kukkia käyn viemässä silloin tällöin, kun siltä tuntuu. Tavan vuoksi en tee mitään. Näitä läheisiäni muistan mielessäni.

Varmasti arvostamme eri tavoin eri asioita, se näkyy kirjoitustyylistäsi. Fiksu en ole, ainakaan sillä tavoin fiksu,että yrittäisin päteä muiden silmissä tai että katselisin hautausmaata miettien, että kunpa kaikki tekisivät velvollisuutensa ja kävisivät kynttilöitä jättämässä ynnä muuta. Me emme suhtaudu kuolemaan, omaisiimme emmekä moniin muihinkaan asioihin juuri samoin kuin sinä satut ajattelemaan.

Olet luultavasti romantikko, et ilmeisesti ole joutunut kokemaan todella vaikeaa läheisen jättämistä. Sillä ylevöityminen hautausmaalla kuullostaa ontolta oikean surun ja tuskan rinnalla. Ylevöidy toki, mutta suo muille oikeus suhtautua omalla tavallaan kuolemaan ja läheistensä muistamiseen. Ei muistaminen ole kynttilöistä ja koristelusta kiinni lainkaan eikä siitä, että ylevöityy jouluna hautuumaalla.

Tjah, minulle jo aikanaan nämä manan majalle menneet sanoivat, että älä käy meidän haudoilla suremassa, tule sinne vain silloin, kun haluat tulla. Ei tavan vuoksi koskaan kuikuilemaan. Niin teen. Mitä tulee näihin siivousoperaatioihin, vie ideasi ja marinasi seurakuntaasi, kyllä niille siellä enemmän voi tehdä kuin täällä.

• asiasta oikeilla

sanoilla,etkä kaunistellen.kertomallasi tavallahan se on,mitäpä siellä haudoilla muodon vuoksi ulkoisen melkeinpä painostuksen alla,ei se joulunaika ole sen kummoisempi haudallakäynti hetki kuin mikään muukaan aika.Kukin käy milloin käy.Olen ihmetellyt ja ihmettelen vieläkin:mikä noista menneistä omaisistamme tekee niin puhtoisia,hyviä,rakastettavia ja suorastaan enkeleitä jne kun he ovat haudassa.
        Olkaamme eläessämme hyviä ja rakastettavia ja helliä,ettei sitten haudalla tarvitse itkeä noita muistoissa olevia murheita.Ja vielä jouluhan on syntymä juhla (ilon juhla),miksi siihen liitetään liikaa noita haudoillakäynti paineita.

• muistelen
        asiasta oikeilla kirjoitti:

sanoilla,etkä kaunistellen.kertomallasi tavallahan se on,mitäpä siellä haudoilla muodon vuoksi ulkoisen melkeinpä painostuksen alla,ei se joulunaika ole sen kummoisempi haudallakäynti hetki kuin mikään muukaan aika.Kukin käy milloin käy.Olen ihmetellyt ja ihmettelen vieläkin:mikä noista menneistä omaisistamme tekee niin puhtoisia,hyviä,rakastettavia ja suorastaan enkeleitä jne kun he ovat haudassa.
        Olkaamme eläessämme hyviä ja rakastettavia ja helliä,ettei sitten haudalla tarvitse itkeä noita muistoissa olevia murheita.Ja vielä jouluhan on syntymä juhla (ilon juhla),miksi siihen liitetään liikaa noita haudoillakäynti paineita.

En nyt aivan ymmärrä. Muistan rakkaita lähimmäisiäni, koska he olivat osaa minun elämääni, ja vaikuttivat siihen, jokainen tavallaan. Mitä pahaa siinä on?
        Eivät he pyhimykseksi ole muuttuneet kuollessaan, mutta en minäkään ole täydellinen.
        Muistan ja hyväksyn heidät sellaisen kuin olivat.

Haudalla tulee mieleen milloin mitäkin, pieniä hetkiä elämän varrelta. Kaipausta tunnen, en siellä murheissa vello. En ole ainakaan vielä jättänyt taakseni sovittamattomia asioita missä vielä pitäisi rypeä. Elän vahvasti tätä päivä läheisiä ja rakkaita on täällä maan päälläkin.

• aloittaja non-rec

En ole hirveän pahoillani, mutta näinhän siinä taas kävi että suuri(n?) osa keskustelua jatkaneista ei hoksannutkaan viestini peruspointtia. Jotkut kyllä ymmärsivät, kiva kun heitäkin täällä palstoilla on. Vaati kylläkin viestin lukemista alusta loppuun...

Saahan täällä olla vähän sarkastinen, skeptinen ja ilkikurinenkin, saahan? Minusta se on vain hyvästä, varsinkin tällaisilla palstoilla joilla ei ole tarkoitus (minulla ainakaan) kuolemanvakavasti tarkoitusperiään tuoda tiettäväksi. Puhumattakaan että komentelisin joitakuita, niinkuin osa porukasta valitettavasti on ymmärtänyt. En varsinkaan viemään haudoille kynttilöitä.

Viestini selkokielellä: jos viet kynttilöitä, niin ethän unohda käydä jälkeenpäin viemässä ne roskikseen - edes ennen kesää. Niin, enkä revi pelihousujani vaikka jättäisitte kynttilänruodot hautausmaalle, se kun on loppupelissä ihan jokaisen oma asia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      37
      4471
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      52
      2389
    3. Kun kohtaat jotain ainutlaatuista

ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö
      Ikävä
      48
      1442
    4. Minkälaisessa asunnossa

haluaisit kaivattusi kanssa asua?
      Ikävä
      93
      1288
    5. Ei tämä enää tervettä oo

Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.
      Ikävä
      28
      1237
    6. Mua ahdistaa

Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi
      Ikävä
      38
      1188
    7. Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista

Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä
      Savonlinna
      54
      1149
    8. Jenkkilahkojen kastekaava

Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan
      Kaste
      118
      973
    9. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      965
    10. Mikä siinä on että sinkku yrittää varattua?

Siis ihan aina yrittävät muiden puolisoita.
      Sinkut
      60
      931
    Aihe