Hämmästyttävät äidit...

mies-vm56

ja isoäidit. Miten te jaksatte, mistä ammennatte voimanne? Rankka joulu takana, kaikilla ei edes puolisolta apuja heru.
Auttaako tämä, tai vastaava, jaksamaan? Onko lapset ja lapsenlapset se voima, joka auttaa jaksamaan?
Lapsen kiitos on paras kiitos?
http://www.youtube.com/watch?v=9CNhyKzVppY&feature=related

28

1709

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huomaavaisuus

ja osanotto on parasta kiitosta.
      Usein sanaton viestintä antaa voimaa, hellä halaus päälle sinetöi jatkamisen voiman jatkumiselle.

• Laivat

Ennen joulua oli kova työputki, ja siinä sivussa piti hommata kinkut sun muut ja raataa koko aatto laatikoiden teossa. Kun kaiken pitää olla kotonatehtyä. No, muutama tunti vain, ja pojat lähtivät tyttöjään tapaamaan, ja minä jäin kotiin kinkkuni kanssa. Miksi tuollainen kauhea hössötys? Rahaa menee ja ruokaa menee hukkaan, kun eihän kukaan määräänsä enempää pysty syömään.

Ensi joulu onkin peruutettu. Aion olla töissä. Siellä pääsen paljon helpommalla. Rahaa ei mene vaan tulee.

• sitä vasta hössötettiin jouluruokien kanssa. Lapsuuskodissakin oli ensin lipeäkalaa ja riisipuuroa. Pääruuan kanssa kaikkea mahdollista, hyvä kun pöytään mahtui ja lopuksi vielä lihapiirakkaa ja tietysti jälkiruoka päälle. Miten niitä kaikkia sai edes mahaan mahtumaan.

• Laivat
        mies-vm56 kirjoitti:

sitä vasta hössötettiin jouluruokien kanssa. Lapsuuskodissakin oli ensin lipeäkalaa ja riisipuuroa. Pääruuan kanssa kaikkea mahdollista, hyvä kun pöytään mahtui ja lopuksi vielä lihapiirakkaa ja tietysti jälkiruoka päälle. Miten niitä kaikkia sai edes mahaan mahtumaan.

Enpä ole kuullutkaan, että joulupöydässä on lihapiirakkaa...missäpäin maata on sellainen perinne?

Ennenvanhaan syötiin arkena vaihdellen perunaa ja soosia ja soosia ja perunaa, joten jouluna oli jo sitten herkuttelunälkää kertynyt. Nykyään syödään arkenakin juhlaruokia, joten ei jouluna jaksa mahdottomia.

Aattelin, että voisin riisua joulupöydän ihan kalapöydäksi. Lämmintä ja kylmää kalaa ja puikulaperunoita ja itsetehtyä joululimppua ja kotikaljaa. Siinä olisi menu, sitten kahvia päälle. Jos siis kuitenkin vielä joskus innostun joulun laitosta...

• Laivat kirjoitti:

Enpä ole kuullutkaan, että joulupöydässä on lihapiirakkaa...missäpäin maata on sellainen perinne?

Ennenvanhaan syötiin arkena vaihdellen perunaa ja soosia ja soosia ja perunaa, joten jouluna oli jo sitten herkuttelunälkää kertynyt. Nykyään syödään arkenakin juhlaruokia, joten ei jouluna jaksa mahdottomia.

Aattelin, että voisin riisua joulupöydän ihan kalapöydäksi. Lämmintä ja kylmää kalaa ja puikulaperunoita ja itsetehtyä joululimppua ja kotikaljaa. Siinä olisi menu, sitten kahvia päälle. Jos siis kuitenkin vielä joskus innostun joulun laitosta...

sitä syötiin mutta en tiedä kuuluiko se lihapiirakka hämäläiseen jouluruokaperinteeseen vai oliko tapa suvun naisten muualta tuomaa vai peräti itse keksimää.

Ilman joululaatikoita varmasti pärjäisi, samoin ilman kinkkua. Graavilohesta ja rosollista en luopuisi.

• ent.tehtaantyttö
        Laivat kirjoitti:

..mieheni on myös entinen kokki. Työskennellyt alalla yli 30v. Täällä Stadissa oli duunissa nuoruudessaan Kaivohuoneella ja Seurahuoneella. Mies on tässä asiassa tarkka. No, meillä tuo kalaruoka on aina ensin. Sitten vasta liharuoka. Klassiseen kala-annokseen kuuluu; (alkuruoka) kuuluu keitetetty peruna, keitetty kananmuna, graavikalaa, tai jos tykkää kylmäsavutetusta lohesta (lohta tai siikaa) tai molempia,vanhan-ajan rasvasilliä, sekä mätiä. (kirjo-siika tai muikun mäti) Mädin joukkoon hienoksi hakattua sipulia. Smetaanaa tai vaihto-ehtoisesti muuta vaikka tuorejuustoa. Jos, smetanasta ei pidä. Mädin kanssa myös vastajauhettua mustapippuria. Tarjoiluvati koristellaan sitruunlohkoilla ja tillillä. Lämpimmin kala ruoka tarjotaan erikseen ja kylmä erikseen. Lämmin kalaruoka voi olla vaikka silakkarullat.Uunissa haudetettuna tai sitten lämmin lohi.

• Laivat
        ent.tehtaantyttö kirjoitti:

..mieheni on myös entinen kokki. Työskennellyt alalla yli 30v. Täällä Stadissa oli duunissa nuoruudessaan Kaivohuoneella ja Seurahuoneella. Mies on tässä asiassa tarkka. No, meillä tuo kalaruoka on aina ensin. Sitten vasta liharuoka. Klassiseen kala-annokseen kuuluu; (alkuruoka) kuuluu keitetetty peruna, keitetty kananmuna, graavikalaa, tai jos tykkää kylmäsavutetusta lohesta (lohta tai siikaa) tai molempia,vanhan-ajan rasvasilliä, sekä mätiä. (kirjo-siika tai muikun mäti) Mädin joukkoon hienoksi hakattua sipulia. Smetaanaa tai vaihto-ehtoisesti muuta vaikka tuorejuustoa. Jos, smetanasta ei pidä. Mädin kanssa myös vastajauhettua mustapippuria. Tarjoiluvati koristellaan sitruunlohkoilla ja tillillä. Lämpimmin kala ruoka tarjotaan erikseen ja kylmä erikseen. Lämmin kalaruoka voi olla vaikka silakkarullat.Uunissa haudetettuna tai sitten lämmin lohi.

Yhdessä taidatte tehdä tuon kaiken? Laitanpa muistiin, jos toteutan tosiaan tuon pelkän kalajutun jonain jouluna.

Meillä on ennen kyllä mennyt kinkku ja laatikot, ja muutkin pöperöt, kun pojat ovat olleet yötä ja käyneet hautuumaalla ja syöneet yöpalaa ja vielä joulupäivänä on katettu samat ruuat pöytään.Mutta nyt kun en asu enää heidän lapsuudenkotiaan, niin eivät jääneet yöksi ja jäin ihmettelemään sen ison kinkun kanssa. Eihän siitä nyt yhdellä aterialla montaa siivua oteta. Kalaa olisi helppo laittaa vain yhden aterian verran.

• ent.tehtaantyttö
        Laivat kirjoitti:

Yhdessä taidatte tehdä tuon kaiken? Laitanpa muistiin, jos toteutan tosiaan tuon pelkän kalajutun jonain jouluna.

Meillä on ennen kyllä mennyt kinkku ja laatikot, ja muutkin pöperöt, kun pojat ovat olleet yötä ja käyneet hautuumaalla ja syöneet yöpalaa ja vielä joulupäivänä on katettu samat ruuat pöytään.Mutta nyt kun en asu enää heidän lapsuudenkotiaan, niin eivät jääneet yöksi ja jäin ihmettelemään sen ison kinkun kanssa. Eihän siitä nyt yhdellä aterialla montaa siivua oteta. Kalaa olisi helppo laittaa vain yhden aterian verran.

..kyllä nuo jutut tehdään itse. Mies minulla kun on innokas kalastamaan. Tänä vuonna saatiin jopa tuo lohi merestä. Ei tarvinut itse ostaa kaupasta. Aika paljon voi etukäteen tehdä. Graavikalat voi suolata etukäteen kokonaisena merisuolaa vain hieman hienoa sokeria fileinä,tuohon graavisiikaan voi rakaa sipuli silppua myös laittaa mukaan valmiina muovikelmuun kiedottuna voi laittaa pakkaseen. Samoin mädit voi hyvin pakastaa... Sitten vaan otat sulamaan jääkaappiin vuorókautta ennen tarjoilua..Silakat ovat nopea valmistaa, vaikka valmista fileistä, jos et kokonaisia halua perata. Valkopippuria, ja suolaa fileisiin, vähän tilliä ja sitruunanmehua. Sitten vain kierrät fileet rullalle ja ladot ne voideltuun vuokaan, päälle kunnon kermaa, annat hautua uunissa silakat pehmeiksi. Ovat kylminäkin hyviä...tuon punasipulin unohdin tuossa mainita. Kun laitat oikein ohkasia renkaita punasipulista..myös siihen kalavadille tarjolle...

Meillä on oikeastaan ainoa jouluruoka mitä ei itse tehdä on rosolli ja lanttulaatikko. Niitäkun menee sen verran vähän. Edesmennyttä Isääni en kyllä olisi pystynyt huijaamaan, hänestä rosolli piti tehdä itse alusta loppuun. Ja äitini mielestä rosolli ilman kermavaahtoa ei ole rosolli...eikä rosollin joukossa missään nimessä saa olla sillin paloja joukossa....täydellinen joulu jos, laitettaisiin niin että, se olisi kaikki vanhempia ja iso-vanhempia mielittänyt...niin..eiköhän siinä tämäkin tyttö olisi jo useamman ruokaryypyn ottanut etukäteen...jääkylmän sellaisen...onneksi päästään vähemmällä....

tuo liha-ja sieni -kaalipiirakat kyllä kuuluvat myös jouluruokapöytään, ensimmäinen "anoppini" oli Kivennavalta ja evakonna sieltä Hämeeseen nuoreksi aviovaimoksi..."anopin" tekemät piirakat veivät kielen mennessään....ja unohtamatta tietysti itse tehtyjä karjalanpiirakoita..

• on vain ohjelmoitu niin,..elämää ylläpitäviksi :)

• vaatisi kai hieman päivityksiä. Joskus naisen tehtävä on ollut pääasiassa lasten- ja kodinhoito ja miehen tehtävä ruuan haku. Nykymaailmassa ruuanhaku on molempien tehtävä. Yhtälailla pitäisi tasaantua ne kotihommat jotta äiditkin jaksaisivat paremmin.
        Onhan ne tietysti joillakin tasaantuneetkin mutta elämää ympärillä seuratessa näyttäisi, että yhä jää liikaa naisten harteille.

• mies-vm56 kirjoitti:

vaatisi kai hieman päivityksiä. Joskus naisen tehtävä on ollut pääasiassa lasten- ja kodinhoito ja miehen tehtävä ruuan haku. Nykymaailmassa ruuanhaku on molempien tehtävä. Yhtälailla pitäisi tasaantua ne kotihommat jotta äiditkin jaksaisivat paremmin.
        Onhan ne tietysti joillakin tasaantuneetkin mutta elämää ympärillä seuratessa näyttäisi, että yhä jää liikaa naisten harteille.

aika päivittää, - äidit muuttuvat muuttuvan yhteiskunnan mukana ja sen vaatimusten mukaisiksi - ei huolta :)

Meitä auttaa myös aika, voimat vähenee sen myötä - ja hössötys..:))

• Juuri heidän takiaan oletetaan naisten tyytyvän myös huonoon asemaansa ja huonoon palkkaansa myöskin työelämässä.

• Kyllä moon sitä mieltä notta nykyysin vaimoosethenget pääsöö aika helepolla. Ennen aikahan ne akaat teki tällaaset työt ihan vaan siinä touhujensa välihis. Kukaan puhu koskaan palijon mitään meistä yksinääsistä äijistä, meillähän se takkuaa ja aina saa olla luurikorvalla soittamas pojaanvaimoolle notta kuinka se ja se työ teherähän. Musta vois tulla hyväänlaanen sellaanen passaripoika jollekki likaalle ku jo pikkuusen osaan ittekki.
        Se pitääs olla sitten sellaanen joka komentaasi oikeen koko kovasti. Kyllä mä tormuuttaasihin jauhoopussia siihen vierehen, oikeen sellaasta mumman juoksua ja aimoo piika lakasoo pyhänäki lavittaan ja pöyrän aluuset.
        No ny niitä vastaväittehiä orootellees...
        terv.
        seppä ja Tiitu kulta täältä meirään kotoa vaan.

• seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Kyllä moon sitä mieltä notta nykyysin vaimoosethenget pääsöö aika helepolla. Ennen aikahan ne akaat teki tällaaset työt ihan vaan siinä touhujensa välihis. Kukaan puhu koskaan palijon mitään meistä yksinääsistä äijistä, meillähän se takkuaa ja aina saa olla luurikorvalla soittamas pojaanvaimoolle notta kuinka se ja se työ teherähän. Musta vois tulla hyväänlaanen sellaanen passaripoika jollekki likaalle ku jo pikkuusen osaan ittekki.
        Se pitääs olla sitten sellaanen joka komentaasi oikeen koko kovasti. Kyllä mä tormuuttaasihin jauhoopussia siihen vierehen, oikeen sellaasta mumman juoksua ja aimoo piika lakasoo pyhänäki lavittaan ja pöyrän aluuset.
        terv.

MUTTA, se aika on toinen, ja ajan vaatimukset; naisen pitää olla työssä kodin ulkopuolella, ja kaikki työt on tehtävä ylitöinä siellä kotona, ellei ole sellaista passaripoikaa kuin seppä kuulus olovan hi..:)))

P.s. fyysiseti entisajan naiset oli tiukilla ja taloudellinen toimeentulokin oli niukempaa..

Kyllä moon sitä mieltä notta nykyysin vaimoosethenget pääsöö aika helepolla. Ennen aikahan ne akaat teki tällaaset työt ihan vaan siinä touhujensa välihis. Kukaan puhu koskaan palijon mitään meistä yksinääsistä äijistä, meillähän se takkuaa ja aina saa olla luurikorvalla soittamas pojaanvaimoolle notta kuinka se ja se työ teherähän. Musta vois tulla hyväänlaanen sellaanen passaripoika jollekki likaalle ku jo pikkuusen osaan ittekki.
        terv.

En ehtinyt eilen vastaamaan, kun olin taas lapsia hoitamassa illalla. Ei ole nykyäideillä helppoa kun heillä on noita vuorotöitä, kauppojenkin pitää olla yötämyöten auki...

Mutta sulla on oikea asenne, yhdessä tehdään kotihommat. Varsinkin jos molemmat käy töissä. Olin luullut että sä olet vanhanaikainen, mutta sinähän taidatkin olla oikea nykynaisen unelma. Ai, että oikein mumman juoksua ja komentaakin saisi, heh heh....

Minä en ainakaan pysty kuvittelemaankaan, että passailisin toisia aikuisia jatkuvasti kotonani, niin että ne toiset saisivat oleskella kuin hotellissa.

• miljoona kirjoitti:

En ehtinyt eilen vastaamaan, kun olin taas lapsia hoitamassa illalla. Ei ole nykyäideillä helppoa kun heillä on noita vuorotöitä, kauppojenkin pitää olla yötämyöten auki...

Mutta sulla on oikea asenne, yhdessä tehdään kotihommat. Varsinkin jos molemmat käy töissä. Olin luullut että sä olet vanhanaikainen, mutta sinähän taidatkin olla oikea nykynaisen unelma. Ai, että oikein mumman juoksua ja komentaakin saisi, heh heh....

Minä en ainakaan pysty kuvittelemaankaan, että passailisin toisia aikuisia jatkuvasti kotonani, niin että ne toiset saisivat oleskella kuin hotellissa.

Hei Sinulle miljoona...
        Varmahan monees asias oonki jo jääny sillälaalla ajastani jäläkehen. Sitä ku ihiminen on tarpeeksi pitkähän yksin, niin sitä kattoo vaan niihin omihin kengänkärkiinsä ja silloon ku tuijottaa yksityyskohtihin niin ei huomaa sitä kokonaasuutta.
        Joo kyllä mua pitääs täs jo jonkun komentaa, muutoonhan täs kalakkiintuu ja happanoo ihan kokoonaansa. Kiitos Sinulle kultaanen miljoona lämpimistä sanoostasi, oli kiva ku kirijootit.
        terv. seppä ja Tiitu kulta täältä lumiselta lakeurelta.

Hei Sinulle miljoona...
        Varmahan monees asias oonki jo jääny sillälaalla ajastani jäläkehen. Sitä ku ihiminen on tarpeeksi pitkähän yksin, niin sitä kattoo vaan niihin omihin kengänkärkiinsä ja silloon ku tuijottaa yksityyskohtihin niin ei huomaa sitä kokonaasuutta.
        Joo kyllä mua pitääs täs jo jonkun komentaa, muutoonhan täs kalakkiintuu ja happanoo ihan kokoonaansa. Kiitos Sinulle kultaanen miljoona lämpimistä sanoostasi, oli kiva ku kirijootit.
        terv. seppä ja Tiitu kulta täältä lumiselta lakeurelta.

Enpä usko. Et sinä ole mihinkään jälkeen jäänyt mistään. Ja kiva kun pitkästä aikaa minullekin vastailet.

Minä en tahdo ehtiä koneelle kun on ensin työ ja sitten vielä vapaa-ajan hurvittelu, toi lastenhoito ja rakennustyömailla kahvinkeittoa yms. laudankantamista. Tartteis taas viikonloppuna mennä, saan ilmaiseksi raikasta meri-ilmaa ja maalaiselämyksiä.

• miljoona kirjoitti:

Enpä usko. Et sinä ole mihinkään jälkeen jäänyt mistään. Ja kiva kun pitkästä aikaa minullekin vastailet.

Minä en tahdo ehtiä koneelle kun on ensin työ ja sitten vielä vapaa-ajan hurvittelu, toi lastenhoito ja rakennustyömailla kahvinkeittoa yms. laudankantamista. Tartteis taas viikonloppuna mennä, saan ilmaiseksi raikasta meri-ilmaa ja maalaiselämyksiä.

Kivaa Sinulle on kirijoottaa, me on oltu jotenki niin vierahia. Se on usein oikeen vaivannu mun mieltäni. Kumpaanenki ollahan jo kuitenki pitkähän tänne palstoolle kirijooteltu. Justihin se on tua ku menöö nämä päivät välihin niin kovasti tarkoon työhommiis niin ei aina taharoo oikeen jaksaakaan. Se on kans täs ittelläni ku sitten pitää ehtoolla hoitaa liioon kotihuusholli. Oon kova lukemahan, vessa reissuullaki pitää olla kirija kouraas, sekin vie oman osaansa ajasta.
        Sinä oot ahkera ku niin monehen ennätät aina päivän mittahan.
        Kyllä mä ny tästä lähäriin kirijootan Sinulle ja kaulastaki puristaasin jos oliisit lähempänä.
        terv. minä ja Tiitu täältä kotoa.

Kivaa Sinulle on kirijoottaa, me on oltu jotenki niin vierahia. Se on usein oikeen vaivannu mun mieltäni. Kumpaanenki ollahan jo kuitenki pitkähän tänne palstoolle kirijooteltu. Justihin se on tua ku menöö nämä päivät välihin niin kovasti tarkoon työhommiis niin ei aina taharoo oikeen jaksaakaan. Se on kans täs ittelläni ku sitten pitää ehtoolla hoitaa liioon kotihuusholli. Oon kova lukemahan, vessa reissuullaki pitää olla kirija kouraas, sekin vie oman osaansa ajasta.
        Sinä oot ahkera ku niin monehen ennätät aina päivän mittahan.
        Kyllä mä ny tästä lähäriin kirijootan Sinulle ja kaulastaki puristaasin jos oliisit lähempänä.
        terv. minä ja Tiitu täältä kotoa.

Minä en joskus ymmärrä lainkaan mitä sinä kirjoitat ja joudun arvaamaan.

Joskus olen ymmällä, kun en tiedä oletko tosissas vai pelleilet. On se niin vierasta murretta ja kun ei näe toisen naamaa. Et aika vaikea se on mitään kaulasta puristaa sellaista.

• paapuuri.re

tässä mennään, ei siinä mitään sen ihmeempää ole:)

Tässä joulun jälkeen tulee sellainen hetkellinen tyhjiö, mutta pian arkipuuhat valtaavat ajatukset.

En minä odota kiitollisuuden osoituksia keneltäkään, omasta tahdosta teen mitä teen.

• "En minä odota kiitollisuuden osoituksia keneltäkään, omasta tahdosta teen mitä teen. "

Yhdyn mielipiteeseesi, tai toteamukseesi, juuri noin se on, ei tekemisiini liity mitään marttyyriutta..

• Ukoot tualla pajaas sanoo ja oltihin yksmielisiä siitä asiasta notta ne naiset teköö ja saa valamihiksi ne työnsä jos niitä sillälaalla höystää sellaasehen oikianlaasehen vireesehen. Se vissiihin on oikeen VTT:llä tutkittu asia jotta vaimoonenhenki ku soon pikkuusen äkeessäänsä niin teköö ne hommat puolta nopiammin ku normaalitilaas ollessaansa. Niin ne nua ukoot tiesi ja sanoovat notta ihan on toreenperäänen asia. Kuulemma saa matoot kyytiä ku ovat pikkuusen pahallapäällä siinä siivotes.
        Ja eisunkahan ny kukaan voi tuallaasta väitestä kumotakkaan, mikä kerran on oikeen tutkimuslaitoksees moneen tohtorin ja prohofesoriin toimesta tutkittu.
        terv. me hyväänlaaset sotkemahan seppä ja Tiitu kulta.

• paapuuri.re
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Ukoot tualla pajaas sanoo ja oltihin yksmielisiä siitä asiasta notta ne naiset teköö ja saa valamihiksi ne työnsä jos niitä sillälaalla höystää sellaasehen oikianlaasehen vireesehen. Se vissiihin on oikeen VTT:llä tutkittu asia jotta vaimoonenhenki ku soon pikkuusen äkeessäänsä niin teköö ne hommat puolta nopiammin ku normaalitilaas ollessaansa. Niin ne nua ukoot tiesi ja sanoovat notta ihan on toreenperäänen asia. Kuulemma saa matoot kyytiä ku ovat pikkuusen pahallapäällä siinä siivotes.
        Ja eisunkahan ny kukaan voi tuallaasta väitestä kumotakkaan, mikä kerran on oikeen tutkimuslaitoksees moneen tohtorin ja prohofesoriin toimesta tutkittu.

Olen aina sanonut, että kun saan itseni sopivaa "apinanraivovireeseen", niin kyllä valmista syntyy:)

Kyllä se pitää paikkansa, kiva, että joku on oikein viitsinyt asiaa tutkia. Olisivat vaan tulleet kysymään minulta:)

• paapuuri.re
        Pirrejuupas kirjoitti:

"En minä odota kiitollisuuden osoituksia keneltäkään, omasta tahdosta teen mitä teen. "

Yhdyn mielipiteeseesi, tai toteamukseesi, juuri noin se on, ei tekemisiini liity mitään marttyyriutta..

tarvetta marttyyriksi heittäytyä, näinköhän sitä kukaan huomaisikaan, ihmettelisivät vaan, että mitä se nyt mököttää:)))

• paapuuri.re kirjoitti:

tarvetta marttyyriksi heittäytyä, näinköhän sitä kukaan huomaisikaan, ihmettelisivät vaan, että mitä se nyt mököttää:)))

menisi ihan hukkaan mökötykset..eikä sitäpaitsi mökötyksellä saatu huomio, tai arvostus oisi mistään kotoisinkaan :)

• pii-pii
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Ukoot tualla pajaas sanoo ja oltihin yksmielisiä siitä asiasta notta ne naiset teköö ja saa valamihiksi ne työnsä jos niitä sillälaalla höystää sellaasehen oikianlaasehen vireesehen. Se vissiihin on oikeen VTT:llä tutkittu asia jotta vaimoonenhenki ku soon pikkuusen äkeessäänsä niin teköö ne hommat puolta nopiammin ku normaalitilaas ollessaansa. Niin ne nua ukoot tiesi ja sanoovat notta ihan on toreenperäänen asia. Kuulemma saa matoot kyytiä ku ovat pikkuusen pahallapäällä siinä siivotes.

Nuin justihinsa. Kuulostaa ihan K:n Kusikiven tienoon murtehelta...

Sitä kieltä en osaa, muuta kuin sujuvasti kuunnella. Totta lie tekstisi seppäpohojalaanen, ehkä kuitenkin enemmän kuin vähän huumorin pilke silmäkulmassa kirjoitettu... Emännätkin kun tämän lukee niin jopa jaksaa taas!

• Hmmm hmmmm
        pii-pii kirjoitti:

Nuin justihinsa. Kuulostaa ihan K:n Kusikiven tienoon murtehelta...

Sitä kieltä en osaa, muuta kuin sujuvasti kuunnella. Totta lie tekstisi seppäpohojalaanen, ehkä kuitenkin enemmän kuin vähän huumorin pilke silmäkulmassa kirjoitettu... Emännätkin kun tämän lukee niin jopa jaksaa taas!

pyörähti jalassa. Olihan taas sepältä niin hauskaa juttua.

• luotu organisoimaan töitä ja asioita.
      Priorisoimaan ja aikatauluttamaan.
      Tämä kaikki tapahtuu synergisesti kaiken elämän keskellä huomaamattomasti.

Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      62
      968
    2. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      113
      860
    3. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      294
      850
    4. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      59
      769
    5. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      55
      683
    6. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      95
      599
    7. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      46
      581
    8. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      57
      580
    9. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      23
      576
    10. Nykytiedon valossa

Tekisitkö nykyisellä tietämyksellä jotain toisin ja mitä se olisi?
      Ikävä
      79
      564
    Aihe