keliakiaa mulla?

jeesu

minulla epäillään keliakiaa, mutta tutkimuksiin en ole vielä päässyt.

täsmääkö oireet:

- selkä kipeä, niskat myös
- vatsakrampit ala ja ylävatsassa
- jännekipua käsissä
- kuukautiset sekasin
- pahoinvointia sillointällön
- närästää

5

1853

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikatesti

Apteekista saa nykyään itsetehtäviä pikatestejä keliakian toteamiseen. Maksaa alle 20 euroo. Kokeile sellaista. Antaa se ainakin jotain suuntaa.

• Varmuutta etsivä

Pikatesti ei ole varma, ainakin jos henkilöllä on IgA-puute se ei näytä lainkaan, koska testi pohjautuu juuri IgA-vasta-aineisiin. Plussa-tulos anataisi tietysti viitteitä, että tauti on olemassa, mutta miinus ei anna varmuutta, että sitä ei ole. IgA-puutteisia on suomalaisessa väestössä 1:400. Kuitenkin vasta suolinukan kuluminen on riittävä osoitus taudin olemassaolosta- valitettavasti, ehkä joskus päästään siihen, että pelkät vasta-ainetestit anatavat riittävän luotettavan diagnoosin.
        Keliakia oireilee eri ihmisillä hyvin eri tavalla. Antaisi kyllä viitteitä siihen, että keliakiaa on olemassa useita eri tyyppejä.

• Jussi83

Oireesi kuulostavat samanlaisilta kuin mun oireet. Mulla oli pahoja vatsakramppeja, nivelsärkyä ja pahoinvointia oli toisinaan (tuntui siltä, että meinaa tulla oksennus, mutta sitä ei kuitenkaan tullut). Kärsin myös hengitystieoireista ja keuhkoissa oli koko ajan limaa.

Menin aika huonoon kuntoon ja lopulta lääkäri sanoi, että tutkitaanpas onko keliakiaa. Pikatestin perusteella sitä ei ollut, mutta suolinäytepalan mukaan mulla oli keliakia (pikatesti ei siis ole kovin luotettava).

Oireeni helpottuivat noin 6-7 viikossa, mutta lopullisesti pääsin eroon oireista vasta vuoden päästä.

Jos sulla epäillään keliakiaa, niin mene heti testeihin. Keliakia on vakava sairaus, jos sitä ei hoideta kuntoon.

• keli 28v

Mulla taas ei ollut mitään noista oireista. Keliakia voi oirehtia monella eri tavalla, ja monesti se ei oirehdi lainkaan. Oireiden perusteella ei voi sanoa täsmääkö vai ei. Itselläni on muuten ollut tismalleen noita oireita, mutta kyse oli selkävaivoista (se oli siis monta vuotta keliakian toteamisen jälkeen). Vaikka jokainen vastaaja sanoisi että täsmää oireet, se ei silti tarkoita että sulla olisi keliakia.

• selvinnyt

Minulla oli samat oireet kuin ketjun aloittajalla. Kärsin niistä melkein vuoden, ennen kuin olo lopulta helpottui.

Olen samaa "keli 28v":n kanssa siitä, että nuo oireet eivät välttämättä ole keliakiaa.

Jos epäilet keliakiaa, niin mene lääkäriin ja pyydä näytepalan ottaminen ja verikokeet. Verikokeessa ei ehkä ole mitään (epäluotettava testi), mutta näytepalassa on, jos on keliakia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      138
      2368
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      69
      2280
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      66
      1959
    4. EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa

Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt
      Maailman menoa
      74
      1654
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      104
      1523
    6. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      102
      1498
    7. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      119
      1391
    8. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      32
      1244
    9. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1191
    10. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      81
      1134
    Aihe