Huuli turpoaa, allergia ??

äippy

Kummallinen juttu. Nyt keskellä yötä, toistamiseen, ylähuuli alkoi yhtäkkiä turvota nopeasti. On jo todella hassun näköinen... Voiko kyse olla jostain allergiasta ?
N.kk sitten samanlainen tapaus. Luulin, että joku ötökkä olis pistänyt ylähuuleen, mutta ei sittenkään ehkä.

29

38679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla....

      Voi johtua jostain esim. voiteesta mitä olet laittanut kasvoihisi/naamaasi, tai jostain mitä olet syönyt kyseisenä päivänä/iltana.

      Esim. tietyt mausteet saa aikaan tuollaisia reaktioita.

    • myös samanlaista

      Minulla alkoi samanlainen huulen turvotus vuoden 2008 alussa ja sitä on kestänyt nyt vuoden. Saattaa tulla useamman kerran viikossakin ja sitten voi olla muutama viikko väliä. Myöhemmin tuli myös turvotusta kieleen.
      Kävitkö lääkärissä? Mitä lääkäri sanoi? Saitko jotain lääkettä?
      Itse olen aika epätoivoinen asian kanssa, koska mitään aiheuttajaa ei ole löydetty vaikka on tehty paljon allergiatestejä.
      Minulla turpoaa aina OSA huulesta tai OSA kielestä, ei siis kokonaan, miten sinulla? Turvotus on välillä ala- ja välillä ylähuulessa, turvotus alkaa suupielestä ja siis on toispuoleista. Jos turvotus on oikein paha niin silloin myös huulen toinen puoli on jonkin verran turvoksissa.
      Lääkkeeksi olen saanut prednisolonia ja allergialääkettä. Turvotus menee ohi 4-14 tunnissa.

      • greeer

        Joo mulla on samallainen ongelma, tosi paskamainen juttu.Olin sairaalassa tipalla, mutta lääkärikään ei osannu sanoo muuta kun "TODENNÄKÖISESTI EI ENÄÄ UUSI"että näi se menee.


      • 1Hurahtanut
        greeer kirjoitti:

        Joo mulla on samallainen ongelma, tosi paskamainen juttu.Olin sairaalassa tipalla, mutta lääkärikään ei osannu sanoo muuta kun "TODENNÄKÖISESTI EI ENÄÄ UUSI"että näi se menee.

        Joo halvattu sama vika ja on sitten tosi kiusallinen juttu. Kohta en enää syö mitään, niin katotaan sitten mitä käy lempo soikoon!


      • Maija 2

        On samanlainen tapaus! Turvotus siirtyy paikasta toiseen tulee nopeasti 5-10 tunnin kuluttua ei saata näkyä, joskus kestää vuorokausia? Myös kieli turpoaa ja tulee kauhistuttava olo..
        Tultiin just lääkäristä joka arvaili hyvin harvinaista sairautta!


      • huhuhhhuh

        Voi olla mitä vain, mutta itselläni oli tuollaisessa tapauksessa kyse bentsoehappoallergiasta. Sitä ja sen johdannaisia käytetään tietyissä elintarvikkeissa säilöntäaineena ja lisäksi sitä löytyy ihan luontaisesti tietyistä tuotteista, esim. karpalosta.

        Googlaa tuo.


    • vinkkinä

      Kysykäähän, josko voisi olla Angioödeemaa. Sitä on sekä perinnöllisenä että hankinnaisena.

      • kamala vaiva

        Sama mulla ja allergiasairaalan diagnoosi kroonisen urticarian aiheuttama angioödema. Ollut jo yli 4 vuotta. Lääkkeet prednisolon, aerius ja epipen. samoin tulehduskipulääkkeet ja aspiriini tuntuvat laukaisean, panadol ainoa joka sopii. Jos on pidempään niin ettei syö mitäään mikä sisältää lisäaineita niin helpompaa muuten voi olla muutaman päivän välein. Perinnöllinen hane tai hae ei ole, otettu moneen kertaan verikoe. Allergioita tutkittu paljon, ei löytynyt.


    • xc
    • TyttöTurBoHuuli

      Mulla on nyt kahtena päivänä peräkkäin huuli turvonnut, eilen illalla alahuuli turposi vasemmalta puoleta todella isoksi ja kipeäksi (toispuoleisuus ja tänään ylähuuli, taas vasen puoli...Nyt tätäkin kirjottaessani sattuu kun on turvonnut todella isoksi taas... Mistä tää voi johtua? Luulin, ensin että huulessa afta (joita minulla usein on), mutta tämä turvotus ei voi johtua siitä. Myös outoja paukamia tullut käsiini ja kroppa kutisee. Ranteenseen tullut noin muutaman tunnin kestäviä ulkonevia paukamia, jotka katoavat ja tulevat uudelleen. Mulle on tehty pari vuotta sitten allergiatestit, kun vatsani turposi kipeäksi ja epäiltiin jtn ruokaa-aine allergiaa, mutta ei löytynyt mtn muuta kuin todettiin laktoosi-intoleranssi, joka on todella yleinen. Tää huuliongelma nyt kyllä häiritsee ja mietityttää mistä johtuu ja nämä epämääräiset paukamat (kuin isoja hyttysenpuremia, tosin ulkonevampia)... Osaisiko kukaan auttaa?

      • Ruusutkukkivat

        Nokkosrokko eli urticaria. Zyrtec auttaa. Toinen tie on homeopaattinen Urtica.


    • Tuuli

      Lapsellani (silloin 8v) todettiin kahden vuoden rajujen suutulehdusten jälkeen erythema multiforme. Ei saatu selville mikä sen laukaisee, tulehdus suun limakalvoille tuli vaihtelevin väliajoin muutaman kerran vuodesssa, kesti 2-3 vk kerrallaan. Limakalvot turposivat ja vuotivat verta, huulet liimaantuivat tämän takia kiinni.

      Viimein löysin bioresonanssiterapian, jossa hiustesteillä selvitettiin allergisoivia aineita. Vasta siinä tuli esille, että lapseni on allerginen bentsoaateille (E210-219) ja aspartaamille (E951) sekä natriumglutamaatille (E621). Ensinmainitut ovat pahimmat, jopa yksi puolukka laukaisee tulehduksen.

      Tuohon EM:n kuuluvat myös Steven Johnsonin oireyhtymässä (taudin vakavampi muoto) myös iholla olevat paukamat. Yhden kerran lapselleni on tullut niin vakava reaktio, että suun lisaksi silmät verestivät punaisina ja paukamia tuli sinne tänne (hoitona oli sisäinen kortisoni). Silloin reaktion aineuttivat väärät lääkkeet, mm. aspartaamia sisältävät.

      Kannattaa tarkkailla siis oireita sekä aspartaamin että bentsoaattisen jälkeen, jos syy olisi jommassa kummassa. Aspartaamia on mm. monissa nestemäisissä lääkkeissä, esim. antibiooteissa! Bentsoaattia on eniten hilloissa, säilykkeissä, ketsupeissa, sinapeissa ja puolukalssa, karpalossa ja lakassa. Myös esim. jotkut konvehdit, joissa on "nestemäinen" täyte, saattavat sisältää E211:ta. Jos on allerginen bentsoaateille, on tod.näk. myös asetyylisalisyylihapolle ja esim. penisilliineille.

      Meidän pojalla oireilu alkaa yleensä 2-4 pv jälkeen kiellettyä ainetta saatuaan. Ensin tulee pienenpieniä punaisia kohtia suuhun, ja jos herkistymistä on enemmän, punaiset kohdat alkavat kasvaa ja etenevät vähitellen leesioiksi. Mielestäni jos huomaa itsellään joistain em.aineista lievääkin oirehdintaa, kannattaa sitä välttää, ettei altistuisi niin rajuille jaksoille kuin lapseni (joka muuten koskaan ei ole ollut karkkien tms. lisäaineherkkujen perään, mutta vihannesten ja hedelmien syönti on aina ollut vastenmielistä - ehkä siksi elimistö altistui näille aineille).

      Toivottavasti tästä oli apua joillekin teille! :)

    • rteterteertetrertert

      Itse heräsin ja huulta kutisi. Menin katsomaan peilistä ja tunnustelin huulta ja huomasin, että se on hieman turvonnut. Ei varsinaisesti kipeä ellei sitä paina.

      Saa nähdä mihin tämä kehittyy.

    • jassukka1

      Minulla diagnosoitiin pitkäaikainen nokkosihottuma joulun jälkeen. Huuli turposi jouluaattona todella paljon, ja äitini vei minut lääkäriin. Ja kutinat alkoivat 19. joulukuuta. Välillä kutisee olkapäät, välillä kädet, välillä jalat ja välillä vatsa.. Muutama päivä uudenvuoden jälkeen alkoi turpoamaan pääni leikkauskohta. Ja nyt turpoaa huuli toisen kerran, ja haluaisin että joku veisi lääkäriin, mutta kenelläkään ei ole autoa millä viedä noin 5 kilometrin päähän kun en saisi pyöräillä tai kävellä yksin, kun sairastan epilepsiaa.. Ei ihme että sairauksia ja tauteja tulee nopeammin kuin normaalisti, kun ei ole vastustuskykyä. Harvoin joku ostaa mm. appelsiinia, sitruunaa tai omenia mistä voisi saada vitamiineja jotka sisältävät vastustuskykyä.. Flunssasta minulla on noin 1,5 viikkoa..

    • nainen 40v.

      Moi!

      Minulla ylähuuli on turvonnut nyt neljättä kertaa. Nämä ovat tapahtuneet noin puolen vuoden välein. Nyt olen menossa allergiakokeisiin. Eilen kävin lääkärissä. Sain lääkkeeksi prednisolonia ja histec:iä. Huuli on turvoksissa ollut nyt 2 vrk. Imusolmukkeet leuan alta myös turvoksissa ja hiukan kko oikeanpuoleinen poski. Joskus huuli tuvonnut kamalasti ihan siten, että se pingottuu...

      Minulla vahva epäily kaupan hammastahnojen sopimattomuudesta. Olenkin käyttänyt apteekin vaahtoamattomia hammastahnoja, mutta nyt sorruin taas Pepsodenttiin. Ilmeisesti tuli hiukan liikaa laitettua (yleensä vain ihan milli....)

    • öööödeemaa

      Minulla toista kertaa urticaria, viimeksi oli joulukuun alussa. Olen jo kohta 60 v nainen, tautia on monenlaista. Mutta että tämäkin vielä. Aloitin omin päin kortisonit (oli jäljellä joulukuusta) suun kautta, koska tulen hulluksi tuosta kutinasta ja tuntuu kuin olisi kuumetta. Tämä aamuna sitten alkoi taas ylähuuli turvota; no mulla ei kovin kummoset pusuhuulet olekaan, mutta on toikin hassun näköinen! Joulukuussa muistan myös yhtenä aamuna huulen olleen turvoksissa toiselta puolelta. Samoin leuan kärki oli tunnoton.

      Lukaisinpas tuossa sitten verenpainelääkkeeni Amlodipinin haittavaikutukset; ja kas, niissä mainitaan myös urticaria, ei ihan yleisimmissä mutta kuitenkin. Samoin angioödeema on vieläkin harvinaisempana. Jatkan nyt tuota kortisonia ja soitan maanantaina työterveyshuoltoon. Pitää varmaan vaihtaa verenpainelääke, ainakin. Kun en voi käsittää, mistä tämä muuten tulee.

    • aira56

      Huhtikuun 4 päivä sain kuulla nimen Heriditäärinen angioödeema. Lyhennetään: HAE

      Pusuhuulet ovat luonnostaan täyteläiset joten tosi suuriksi ne muuttui kun molemmat huulet turposi muuttaen ulkonäköni vähemmän kauniiksi.
      Viimeisen vuoden aikana ovat turvonneet jalat vaikeuttaen kävelyä, ihmeellisiä patteja ranteessa ja otsassa .Eipä ole säästynyt ylimääräiseltä paisumiselta alapääkään.
      Vuoden 2012 alussa olin selkäleikkauksessa jonka jälkeen turvotusta on tullut usein vaikka lääkärin tutkiessa tietojani epilyä tästä taudista oli ollut jo1998 silloisen nokkosihottuman vuoksi. Kesällä 2012 huomattiin että B12 ja foolihappolääkitys on paikallaan, todettiin pernisiöösi anemia. Neljäkymmentä vuotta on ollut vitiligo. Nyt tämän jälkeen ei todellakaan haittaa jos kädet ei rusketu, ja valkoisia läikkejä on siellä sun täällä.
      Selkärankareumaa epäilty viimeiset kymmenen vuotta. Siihen liittyen olen kärsinyt tuskaisista silmätulehduksesta johon kortisoonisalva on purrut vaikkakin monien viikkojen lääkitys värikalvontulehdukseen on ollut paikallaan. Tälläkin hetkellä poden todella kivuliasta silmäsärkyä. Eilisen sairaalassa oloaikanani todettiin ettei se ollutkaan iriitti, vaan viirus joka jyllää kehossa immuunitason olessa heikentynyt huomattavasti. Mitä tästä elämästä tulee? Kuuluuko nämä kaikki edellämainitut tähän HAE-sairauteen? Olen 56vuotias nainen, 23vuotiaana leskeksi jäänyt yhden lapsen äiti. Psyyke on ollut todella kovilla näinä vuosikymmeninä enkä ole työelämään paljonkaan pystynyt. Voiko tämä kaikki vaikuttaa tähän" uuteen" sairauteen?

      • Anonyymi

        Tarinasi on kuin omani. Sairastan Hae tautia, perinnöllistä. Kaikki oireet kuuluvat siihen.


    • 17v poika

      Mulla turpos yhtäkkiä puolet ylähuulesta ja vituttaa kun näytän ihan nokkaeläimeltä nyt :S En tie mikä auttais ni vedin kyy pillerin. Oon vaan ollut töissä koko päivän enkä vielä oo edes syönyt mitään, joten ei kai oo allergia. Plus mikään ei oo päässy pistämään siihen :S

    • kutkutkutkaa

      Olen tuo lähes 60 v nainen, joka kirjoitti maaliskuussa. No sama jatkuu, eilen viimeksi oli kamala kutina jaloissa ja selässä. Reidet täynnä punaisia koholla olevia leesioita (katsoin tuon jostain, eli sellasia kohollaan olevia soikeahkoja läikkiä/patteja).

      Vedän koko ajan kahta allergialääkettä. En tosin muistanutkaan kysyä tuosta verenpainelääkkeestä, josko sillä olisi osuutta. Urtikariaahan tämä on, ei siis sen vakavampaa, mutta kyllä on hirveetä kun näin kuumalla tuntuu, että se kutina vaan lisääntyy. Minulla on prednisonia, mutta odotan, että josko tämä vielä pahenisi heh...
      Lääkäri ei suositellut sen syömistä, syystä, että oireet vaan pahenevat sen vaikutuksen lakattua. Onko kellään kokemusta?

      Nyt on taas huuli turvoksissa, toispuoleisesti, tottakai. Jos joku kertoisi, että mistä tämä johtuu - esim. ruoka-aineesta - lopettaisin heti sen syömisen.
      Allergiatesteihin ei ole laitettu ja ilmeisesti niitä ennen pitäisi olla muutama päivä ilman antihistamiineja! Huh.

    • Tuuli.

      Tässä vielä minulta lisäinfoa, jota muutama kuukausi sitten tuli esille meidän lapsen tapauksessa, kun tämä ketju tuli vastaan.
      On olemassa sellainen sairaus myös kuin orofaciaalinen granulomatoosi (orofacial granulomatosis). Eräänlainen suun alueen Chrohnin tauti. Sitä laukaisevat yleisimmin bentsoaatit (E210-219), kaakao, kaneli ja vehnä. Siihen kuuluvat erityisesti tuo huulten turpoaminen. Googlaamalla löytyy pari suomalaista artikkelia, mutta ilmeisesti on aika vähäistä tieto tästä vielä, sillä meillekään ei 5 vuoden aikana kukaan lääkäri, kokeneetkaan, ollut tästä maininnut, ravitsemusterapeutti vasta. Prednisolonkuuri on ollut apuna siihen (kortisoni).

      Jos epäilee hammastahnan laukaisevan jonkin reaktion, se todennäköisesti on siinä oleva natriumlauryylisulfaatti. Elmexissä sitä ei ole :), joten kannattaa siirtyä siihen.

      Meilläkin lapsen suhteen mielenkiintoista, että erythema multiforme on todettu (iholle tulee välillä myös tulehduksen aikana näppylöitä, joissa on tumma keskus, saattavat mennä vesikelloiksi, ollaan annettu puhjeta itsestään - tämä viittaa erythema multiformeen).
      Sitten taas selkeästi kaakao (raakakaakaota pieni lusikallinen tai vaikka liikaa suklaata pienen ajan sisällä; vähäinen määrä tekee suuhun punaisia näppylöitä päiväksi pariksi mutta liika määrä laukaisee tulehduksen) suurempana määränä (esim. 3 suklaapatukkaa viikon sisällä) laukaisee vastaavaa myös, mutta oireet sopivat myörs erythemaan. Poskiin sisäpuolelle saattaa tulla vanamainen valkoinen harjanne, huulet turpoavat, limakalvot rikkoutuvat suusta sekä huulista.

      Meillä tulehdus alkaa keskimäärin 4-5 pv väärän aineen saannin jälkeen, jos kyse on yksittäisestä syömisestä, joten kannattaa miettiä mitä erityistä söi muutama pv sitten, jos tulee muillakin tuo turvotus pienellä viiveellä. En osaa itse muista sanoa, kun en kohtalotovereita tiedä.

      Lapsellamme on tutkittu Crohnin taudin mahdollisuus tähystyksellä ylä- ja alakautta, ja toisen kerran vielä myöhemmin tutkitutin hänet yksityisellä uudelleen tulehduksen ollessa päällä, ei ollut silloinkaan mitään erityistä siihen viittaavaa labra- eikä ulostekokeissa, eli siitä tuskin on oman lapsen kohdalla kyse.

      Parhaat tulokset olemme itse saaneet välttämällä lapsella tässä ja aiemmassa vastauksessani mainitsemiani aineita. Hoidoissa kortisoni on ainut, joka selkeästi laskee turvotusta ja tulehdusta ( 3vk kuuri), mutta parhaat tulokset syiden etsimisen suhteen olemme saaneet bioresonanssista ja homeopatiasta, sillä itselleni ei riitä vain oireettomaksi saaminen. Syy saattaa löytyä esim. rokote- tai nukutusaineiden jäämistä, herkät ihmiset reagoivat helpoimmin kaikenlaiseen ja oma lapseni on juuri sellainen. Lääketiedettä vastaan en ole, sen sijaan haluan hyödyntää kaiken mahdollisen, kaikesta on jotakin apua :).

    • Poppista

      Hei, liityn näin myöhässä tähän ketjuun kun ongelma ilmeni joulun aikaan..Ennen joulua minulla ilmeni patti kulmakarvojen väliin, nyt niitä on kolme ja huule turvoksissa varsinkin aamuisin. Turvotus laskee siis jonkin verran , ei kokonaan muutaman tunnin kuluessa. Nyt on alkanut alahuuli kuivua. Suunpieliin on myös tullut jotain , oikealle puolelle enemmän, mietin jo talikertymiä mitkä ei pääse ulos mutta on laajalla alueella. Kävin lääkärissä, ei osannut sanoa mitään vaan laittoi konsultaatio pyynnön iho-ja allergia sairaalaan. Todella inhottava vaiva koska näytän siltä kun oisin pumpannut huuliini täytettä, överisti.

    • huohhh

      Mulla on ollut yli puoli vuotta toinen puoli alahuulesta paisunut, sen jälkeen se on tullut nyt myös toiselle puolta alahuulta. Turvotus on pahimmillaan heti herättyäni. Myös posken limakalvot ja iho alahuulen alapuolella on paisunut ja huulen ympärillä on aina enemmän tai vähemmän punaista näppylää sekä huulet on aina kuivat vaikka jatkuvasti rasvaan. Poskien limakalvot on sisäpuolelta aivan päin helvettiä, iho on epätasaista ja poimuista jne. Lääkäri määräsi kortisonirasvaa ja lääkkeitä eikä ollut apua, nyt olen menossa ihotautilääkärille. Oma diagnoosini on juurikin tuo orofasiaalinen granulomatoosi, ainakin oireet ja valokuvat on just samanlaisia. Vituttaa.

    • ronjapotter

      ylähuuli turpos ku söin eilen jotain karkkia jota en ollu ennen maistanu. En tiiä tuliko siitä vai jostakin muusta, otettiin kyllä perus buranat ja joku allergialääke mut huuli silti sellasta nici minaj kokoa

    • Anonyymi

      Heräsin ja huuli oli turvonnut
      Auttakaa

      • Anonyymi

        Mulla kans välillä toinen puoli. Ny katoin netistä. Hammastahnan vaihto. Elmexissä ei jotain haitallista ainetta ole. Aikaisemmin olen vaihtanut tyynyliinoja, hydrokortisonia paikallisesti ja pesu. Hammasharjat pois vessasta, vessanpönttö kiinni kun vetää vessan. Ruoka-aineista ja lääkkeistä kerrotaan tässäkin keskustelussa. Kissat sängyllä? Tulee usein eräässä kyläpaikassa. Menee ohi.


    • Anonyymi

      Minulla on huuli turvonnut siksi että söin sitä kun se oli puuduksissa, paraneeko se, tarvitseeko mennä lääkäriiin?

    • Anonyymi

      Huuleni turposi eilen käyttettyäni eka kerran hampaiden geelivalkaisua ( Professional whitening gel ) Käytin n.10min ja heti poistettuani muotin oli yläikenessä hampaan yläpuolella n.centin kokoinen valkoinen läiskä. .pelästyin ja jynssäsin sitä, vähitellen hävisi.
      Mutta huuli alkoi kasvaa ja kun syön/juon huulta kirveltää. Allerginen reaktio siis ja annoin reklamaation myös tuotteen toimittajalle.

    • Anonyymi

      Itse olen allerginen monille hedelmille ja vihanneksille, joten aina kun syön porkkanaa huuleni turpoaa ja tulee tavallaan patteja huuliin, ja se tuntuu inhottavalta. Mutta voi johtua allergiasta!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1605
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      837
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe