Jänisten ruokinta?

jave

Kotipihassa kiinnostaisi jänisten ruokinta. Netistä löytyy paljon ohjeita ruokintakatoksista. Ohjeissa kehoitetaan useimmin ruokkimaan heinällä.
Kun nyt tuota viljaa tuossa olisi, olisiko se mieluista purtavaa jäniksille?
Viljalle olisi helppo valmistaa automaatti, josta jäniksen olisi mukava sitä pupeltaa.

12

8950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joopo

      istuta piha täyteen omenapuita, niistä ne puput tykkää (kaarnasta), ainakin lopputalvesta. ja ensi vuonna uudet puut

    • h.m

      Syöhän ne tietysti myös viljaa, kuiva heinä ei kyl oo kaikkein parasta, mut ainakin kaadetut haavat (haapa) menee nopsaan, ja kohta puut ovat valkeita. Eli ei tartte istuttaa omenapuita, nuoret haavat kelpaa paremmin. Heinä olis muuten ihan hyvä, mutta jos se on jo kovin kuivunutta, se on kuin ilmaa syöttäs. Ei minkäänlaisia ravinteita.

      • gabbe

        Haapa on hyvä tässä yhteydessä myös nopeakasvuisuutensa takia. Jänikset ovat tosin yllättävänkin kaikkiruokaisia. Kaverilla oli aikanaan jänis, joka söi mm. nakkeja! (tämä saattaa tosin kertoa jotakin ko. nakkien lihapitoisuudesta :-))


    • naapurina

      ......kiinnostaa miksi pihalla?

      • jave

        Jäniksiä pyörii pihapiirissä muutenkin ja ajattelin olla vieraanvarainen. Ruokitaanhan noita lintujakin.


      • gabbe
        jave kirjoitti:

        Jäniksiä pyörii pihapiirissä muutenkin ja ajattelin olla vieraanvarainen. Ruokitaanhan noita lintujakin.

        Itse olen ainakin ruokkinut pihalla. On mukavaa, että puutarhassakin on vähän vipinää. Sitäpaitsi pihalla ruokinta on minun kannaltani ollut hyvin helppoa ja vaivatonta


    • MualainenNainen

      Taitavat olla puunkuorifaneja aika suuresti. Kaadettu haapa olisi kenties paras lahja jänöille. :)

      • joopo

        sitä haapaa kaataa, mutta kunnon pupun ystävä istuttaa sille joka kevät uuden omenapuutaimen (tai vaikka kaksi) nakerrettavaksi. :)

        sitä se äitikin sanoi aikoinaan katsellessaan ikkunasta: on meillä kanssa mettämiehiä talossa kun jänikset syö omenapuuta pihassa. :)

        vakavasti puhuen: ainakin meilläpäin jänis söi omenapuun kaarnaa vasta loppukeväästä (jäi mieleen, kun edellisviikolla olimme ihmetelleet, kun puut olivat saaneet olla rauhassa jäniksiltä :) ), eli syy tähän? oliko sattumaa ettei ollut aikaisemmin maistunut vai oliko kyseessä ruoan vähyys? olivat meinaan aikaisemminkin pomppineet puutarhassa ympyrää...

        veikkaisin itse jälkimmäistä vaihtoehtoa. omenapuu ei ehkä ole mieluisinta ravintoa, mutta kylläkai sitäkin nälkäänsä syö.


    • oli

      heinää ja haapaa...hyvin on kelvannu. kannattaa varautua siihen, että kohta pupujusseja on riesaksi asti

    • Haverisen Jokke

      on ehdottomasti parasta ruokaa juhoille talvisin. Eipä kauaa ehdi haaparunko levätä koskemattomana hangella kun se on jo liki valkoinen.
      Mutta tässä joku kehu sitä että lehti kerput kelpaavat jäniksille.
      Omakohtainen kokemus oli kun pari vuotta takaperin käytin yhden viikonlopun juhannuksen tienoilla kerppujen tekoon eräällä taimikon raivaus alueellani.
      Oli koivua, leppää, pajua, haapaa eri nipuissa kokeeksi ja lisäsinpä joihinkin vielä hivenen suolaa lisä houkuttimeksi. Seuraavana talvena paksun hangen aikana kun näitä levittelin ruokinta automaateille ei koko talvena purasuakaan saaneet kerput jäniksiltä.
      Kyllä ympärillä oli pompittu mutta ei. No toin samoille apajille myöhemmin haapa runkoja ni kyllä se kelpas mutta kerput ei.
      Muilla samoja havaintoja?
      Lunta oli paljon että ruuasta ainakin oli pulaa silloin.

    • jänismies

      ruoki kauralla ja haavalla niin ne omppupuut jää rauhaan

    • repetsu

      keräkaalia ja kiinankaalia jäniksille..kyllä kelpaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8406
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe