Dementikon turvallisuus hoitokodissa

Iiris14

Äitini sairastaa Alzheimerin tautia. Mielestäni tauti on kolmannessa vaiheessa. Hän on hoidettavana yksityisen palvelukeskuksen dementiayksikössä. Hän ei pysty enää itse kävelemään. Hän ei kuitenkaan ymmärrä sitä ja yrittää nousta tuolista liikkeelle. Tällä hetkellä hän on lonkkaleikkauksessa kaaduttuaan hoitokodissa.

Viimeisen puolen vuoden aikana hän on kaatunut viisi kertaa. Kaksi kertaa meni onneksi ilman vaurioita. Muilla kerroilla tapahtui olkavarren luun murtuma, verta vuotava kuhmu päähän ja aivotärähdys ja nyt sitten tämä lonkan murtuma (hänellä oli kyllä tukihousut, mutta ne eivät auttaneet).

Olen ymmällä. Mitä minun pitäisi tehdä? Olen aikaisemmin jo puhunut hoitokodin henkilökunnan kanssa, että jotakin pitäisi tehdä, ettei tapahtuisi näitä toistuvia tapaturmia. Ehdotin sänkyyn laitaa ja pyörätuoliin vyötä. Kumpikaan ei käy.
Miten muualla järjestetään dementiapotilaitten turvallinen hoito?

8

2400

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • läheltä nähnyt

työskentelin itse dementtia osastolla noin vuoden ja kyllä osalla oli vyö käytössä pyörätuolissa samoin kuin sänkyssä, etteivät päääse nousemaan itse.vyö vielä on takaa kiinni niin eivät saa sitä itse auki.
      vaadi sitä hoitajilta niiden pitää laittaa se jos omainen haluaa tai sitten niillä ei ole sellaista vyötä mut se nyt luulisi olevan pieni hankinta.

• omainen

Kyllä tarttis tehä jotain,ettei äitisi olisi loukannut itseään.Miten se voi olla noin vaikeaa vyöttää sairas ettei pääse telomaan itseään.Mieleeni tulee äitini,jolle on tehty kumpaankin lonkkaan isot leikkaukset,kun kunto pahenee,lonkat menee sijoiltaan pienestäkin kaatumisesta.Tähän asti ei ole kaatunut,kävelee ja varoo lonkkiaan joka-askeleella,istuessaan.Tämä sinun tarinasi vetää mielen hiljaiseksi.Kuvittelin sairaiden saavan kunnollista hoitoa laitoksissa.

• myös dementikon om.

Kyllä hoitokodin täytyy omaisen vaatimukseen taipua, pienellä "vaivalla" suuri apu, vyöttää sänkyyn-pyörätuoliin ja laidat sänkyyn, ei luulisi rahakysymykseksi.
      Onko sanoneet syytä miksi ei voi köyttää?
      Haluavatko he lisää tapaturmia, että pääsevät hänestä?
      Ikävää lukea näitä juttuja kohtelusta, sitä luulee, että hoitokodissa olisi turvallista, mutta...
      Nyt vaan vaatimaan henkilökunnalta!

• Omark

Olen itse työskennellyt muutama vuosi sitten hoitoalalla. Muistelen, että ennen poisjääntiäni tuli joitain uusia ohjeistuksia potilaiden sitomisesta. En muista, onko kyseessä ihan lainsäädännöllä määrätty juttu.

Joka tapauksessa potilaita on jopa kuollut lepositeisiin, joten kyseessä ei ole ihan pikku juttu. Levoton potilas voi onnistua kiemurtelemaan siteissään siten, että oikeasti kuristuu ja tukehtuu kuoliaaksi. Eli erilaisten siteiden käyttö edellyttää ylimääräistä valvontaa.

Omalta osaltani muistelen, että jonkinlaiset vyöt olivat pyörätuoleissa käytössä työhistoriani loppuun. Niissä tuskin on mitään kyseenalaista. Vuoteenlaidoissakaan ei pitäisi sinällään olla mitään laitonta. Niitä käytetään varmasti edelleen. Tosin ketterä potilas kiipeää laitojen yli ja putoaa korkeammalta.

Ihan näppäränä pitäisin sellaista pyörätuoliin tai vaikkapa nojatuoliin laitettavaa liinaa, jonka päällä potilas istuu. Eli kankainen liina on ensin kiinni tuolin taka-alaosassa. Sitten potilas istuu sen päällä. Liinan kaksihaarainen alaosa tulee potilaan jalkojen välistä ja sidotaan tuolin taakse. Eli siinä ei pääse valumaan alas päin. En muista liinan nimeä (ehkä haararemmi?), enkä tiedä, onko niitä vanhusten hoitolaitoksissa käytössä. Laiha ja ketterähän voi valuttautua tavallisen vyön ali, eli siinä on kuristumisriski.

Keskustele vaihtoehdoista ja vaadi perusteluja! Jos et saa äitiäsi hoitavilta ihmisiltä, pyydä heidän esimiehiltä. On pakko olla muitakin vaihtoehtoja, kuin jatkuvat kivuliaat murtumat!

• dementiahoitaja.

tuo "potilaan sitomis laki" on olemassa mutta en tiedä sitä tarkalleen. mutta mielestäni vyötä saa kayttää kuitenkin joissakin tapauksissa. esim. koska ap. tapauksessa potilas kaatuilee niin hänet on estettävä nousemasta ylös.

• Iiris14

Kiitoksia asiallisista vastauksista. En kuitenkaan päässyt enää keskustelemaan hoitokotiin äidin hoidosta.

Hänelle ei nyt kuulu kovin hyvää. Hänet lähetettiin leikkauksen jälkeen terveyskeskukseen kuntoutettavaksi sellaiseen kuntoon, että voisi palata hoitokotiin. Siellä hänen kuntonsa ei ole kohentunut, vaikka leikkaus onnistuikin ja haava on parantunut.

Hän makaa nyt koko ajan sängyssä, ei oikein tunne enää ketään, itkeskelee, eikä puhu oikein mitään.

Terveyskeskuslääkäri ja sosiaalihoitaja päättivät, ettei häntä kannata enää lähettää dementiahoitokotiin. Hän odottaa nyt terveyskeskuksessa paikkaa vanhainkodista.

• emma
        Iiris14 kirjoitti:

Kiitoksia asiallisista vastauksista. En kuitenkaan päässyt enää keskustelemaan hoitokotiin äidin hoidosta.

Hänelle ei nyt kuulu kovin hyvää. Hänet lähetettiin leikkauksen jälkeen terveyskeskukseen kuntoutettavaksi sellaiseen kuntoon, että voisi palata hoitokotiin. Siellä hänen kuntonsa ei ole kohentunut, vaikka leikkaus onnistuikin ja haava on parantunut.

Hän makaa nyt koko ajan sängyssä, ei oikein tunne enää ketään, itkeskelee, eikä puhu oikein mitään.

Terveyskeskuslääkäri ja sosiaalihoitaja päättivät, ettei häntä kannata enää lähettää dementiahoitokotiin. Hän odottaa nyt terveyskeskuksessa paikkaa vanhainkodista.

Täällä on paljon henkilöitä.Jotka ovat työskennellyt dementtioitten kanssa.Mutta eivät tiedä lain säädäntöä. No antakaas kun opiskelija kertoo. On totta että ihmisiä on kuollut niihin kun heitä on sidottu. Nyky päivänä ei saa sitoa muuten kun LÄÄKÄRIN LUVALLA. Lääkäri antaa siis luvan sitomisiin ja sinuna keskustelisin lääkärin kanssa. Olen itse valimistumassa lähihoitajaksi keväällä ja tämä tuli minulle erittäin selväksi viime työharjottelussa (sekavuustilojen osastolla). Sitten vielä yksi asia jos ihminen sidotaan vyöhön senkyyn. Häntä pitää käydä tarkkailemassa n. 15 minuutin välein. Että ennalta ehkäisisimme näitä tapaturmia.

• lähihoitaja/muistihoitajaop...

meillä on turvallista.sängyissä on laidat,patjat sängyn viereen lattialle yöksi,jos tulee laidan yli on pehmusteet vastassa.pyörätuoleissa käytetään vöitä tai geriatrisessa tuolissa pöytälevyä ettei vanhus pääse putoamaan.ja meillä ei tule murtumia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe