Yhdistelmä jääkaappipakastimeni alkoi paukkua viimeisen sulattamisen jälkeen. Paukauksia kuuluu pääasiassa kun kompressorimoottori on ollut pysähdyksissä joitakin minuutteja, mutta välillä myös silloin kun moottori käy. Tämä on rasittava vaiva, koska nukun parin metrin päässä siitä ja se häiritsee. Mistä moinen voisi johdtua ja voiko sille itse tehdä mitään?
Kyseessä on parinvuoden takainen ostos ja takuu on juuri tainnut mennä umpeen. Ihmeellistä jos se johtuisi pelkästään lämpölaajenemisesta, koska se ei ennen pitänyt pitänyt tuollaisia ääniä.
Jääkaappipakastin paukkuu ja naksuu
4
9477
Vastaukset
- kylmälaite
kyllä se suurimmaksi osaksi lämpölaajenemisen seurausta on, sulatuksessa aina voi muutama vesipisara jäädä kylmäputkiston ja laitteen runkorakenteen väliin. Siinä tämä jääklöntti sitten aiheuttaa paukahduksia satunnaisesti. Tai mikä kohta laitteesta tahansa, muuttunut yleisen rakenteiden elämisen myötä, alkaa ottaa kiinni erilaisen lämpölaajenemiskertoimen omaavan materiaalin kanssa. Sadasosamillin nopea liikahdus hyvässä kaikupohjassa saa pauketta aikaanon (vähän sama ilmiö kuin maanjäristys nyt vain miniminikokoinen maanjäristys).
- once upon time
pauke loppui meillä kun sulatettiin päivä kaappia.
- apuva_
Kiitos vastauksista. Pitää koittaa antaa olla pois päältä sulatettuna täysi vuorokausi.
Electroluxilla ehdottivat myös pari viikkoa sitten sinne soitettuani "kylmäkiertoa", eli laitteen asettamista täydelle teholle päiväksi, pariksi. Kokeilin tuota trikkiä, ja ehkä siitä olikin apua pari päivää.
Kumma juttu että tuo pauke on vaivannut kaappeja jo 20 vuotta eikä valmistajat tee mitään sen eliminoimiseksi. Ostin autom.sulatuksella varustetun Samsung kaapin 2019 ja alusta lähtien kaappi on hieman poksahdellut toisinaan. Nyt 4 v jälkeen äänet ovat voimistuneet ja äsken kaappi pamahti niin että oikein säikähdin. Ohjekirja on 36 sivua ja peräti suomeksi. Enimmäkseen turhia "ameriikantyylisiä" varoituksia. Viimeisellä sivulla on kohta "kuuluuko epänormaalia ääntä". Normaaleja ääniä ovat naksuminen, sirinä, surina, hyrinä, suhina, kuplinta, halkeileva ääni. Kovat pamaukset siis eivät ole normaaleja, mutta mitä niille voi tehdä, siihen ohje ei anna neuvoa ??
Pitänee sulattaa kaappi kunnolla, ruuat kylmälaukkuun ja sähkö pois/ovi auki. Ehkä se pauke sitten loppuu vähäksi aikaa?
Entisaikaan kaapit eivät näin paukkuneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k1444802- 1843923
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah1163604Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia432911- 1381876
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta401668Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?581318Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk261299Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi211261Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌231213