Joku, jolla on PALJON kokemusta pystykorvista!

apua..

Moi. Meillä olisi neljävuotiaan suomenpystykorva Rikun kanssa ongelmia.

Riku vetää todella paljon hihnassa kun käytän tätä lenkillä ja kun joudumme muuttamaan perheemme kanssa täältä maalta pois, kun asuminen täällä tulee niin kalliiksi, eikä haluaisi koiraa nukuttaa, vasta nelivuotias.

Elikkä Rikua ei ole mitenkään koulutettu sisäasujaksi, 1. OPPIIKOHAN enää asumaan sisällä rivitalossa? Kun on käymässä sisällä, haluaa kyllä ulos pissalle jne..

Ja tämä hihnassa kulkeminen on toinen ongelma. Koira ei kunnioita minua yhtään, vetää minua narussa ympäri pihaa, ja kun on vielä niin voimakkaaksi kasvanut että.. 2. MITEN voisin rajoittaa tätä vetämistä, että osaisi kulkea vieressä..?

Ja sitten, kolmas ja pahin ongelma. Ei ole ikinä nähnyt paljon ihmisiä, on asunut koko elämänsä maalla, 25 km. keskustasta, eikä todellakaan osaa reagoida vieraisiin ihmisiin mitenkään hyvin. Ei toki pure, mutta haukkuu ja murisee ja hyppii, toisille koirille hieman aggressiivisuutta löytyy.. 3. VOINKO saada tästä enää pitkällä ja kärsivällisellä työllä citykoiraa, luovuttaa en aio..

Vinkkejä? :) [email protected] ASIANTUNTIJAT, pistäkää neuvoja tulemaan, tai muuten olemme Rikun kanssa pulassa.. :/

13

718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • djkk

      Älä mene vain lopettamaan koiraasi.. aina parempi vaihtoehto on myydä/antaa pois :(.

      1. Kyllä minä ainakain uskon että Rikusi oppii olemaan sisällä kunhan käytät sitä usein ulkona :)

      2. Koiran voi kyllä kouluttaa ettei se vedä: pysähdy jos koira vetää ja jatka matkaa kun hihna löystyy ja anna siitä palkkioksi aina nami. :) (itsellä on toiminut tämä)
      Älä välitä siitä että ihmiset vahtaavat ja katsovat ihan hulluks sua. teet aivan oikein!

      3. Hyvä ettet luovuta sillä tämä on aika paha ongelma.
      Voit toki yrittää tehdän näin: Aina kun ihminen tulee teitä vastaa kun olette lenkillä ja Riku alkaa haukkua tai yms, niin vaihda suuntaa ja kävele vain eteen päin äläkä välitä siitä minne Riku haluaa, vedä sitä vain mukanasi (anna nami). Jos taas tulee vastaan ihminen niin vaihda taas suuntaa ja anna palkkioksi nami :) Sitten voi vähitellen alkaa mennä ohi ihmisistä ja kävelette koko ajan vain sinne minne sinä määräät.

      Mutta yksi juttu vielä. Harjoittele tätä jossain syrjäisemmässä paikassa. Älä ihan keskustassa siellä ihmisiä tulee koko ajan vastaan :D

      • apua..

        Auttoi, kokeillaan heti huomenna.. :)

        olen koittanut tuota jo tänään, ja kun pysähtyy niin nojaa eteenpäin, ja löysää joskus kymmenen minuutin päästä. :DD


      • ...
        apua.. kirjoitti:

        Auttoi, kokeillaan heti huomenna.. :)

        olen koittanut tuota jo tänään, ja kun pysähtyy niin nojaa eteenpäin, ja löysää joskus kymmenen minuutin päästä. :DD

        Tuossa vetämisjutussa voi myös auttaa se että ainakun koira vetää mielestäsi liian lujaa, nykäise vähän taaksepäin. Kokeilin sitä naapurin pystäriuroksella joka on kova vetämään, loppumatka lenkistä sujui jo aika hyvin... :) Ja sitten tuo kolmas ongelma, ehkä koirakoulu auttaisi(?). Sieltä voisi ainakin saada asiantuntijoilta apua ja samalla koirasi tottuisi muihin koiriin/ihmisiin.


      • ,,.--
        ... kirjoitti:

        Tuossa vetämisjutussa voi myös auttaa se että ainakun koira vetää mielestäsi liian lujaa, nykäise vähän taaksepäin. Kokeilin sitä naapurin pystäriuroksella joka on kova vetämään, loppumatka lenkistä sujui jo aika hyvin... :) Ja sitten tuo kolmas ongelma, ehkä koirakoulu auttaisi(?). Sieltä voisi ainakin saada asiantuntijoilta apua ja samalla koirasi tottuisi muihin koiriin/ihmisiin.

        niin ja vielä vetämiseen yks juttu :D ainakun koira alkaa vetämääm niin vaihda vain suuntaa. Ja jos taas koirasi lähtee täysiä vetämään eteenpäin niin taaas vaihda suuntaa :) muista palkita :)


    • kytkeminen

      Meillä on n. 35-kiloinen isohko uroskoira, joka on vielä rekikoira. Veti lenkeillä aina ihan mielettömästi ja lopulta minun oli sitä vaikea ilman miehen apua edes viedä.

      Yhtenä päivänä vain päätin että nyt siihen tulee stoppi, ja sain erittäin hyvän neuvon eräältä kasvattajalta:

      Koira vetää päästäkseen nopeammin sinne mihin se haluaa. Koira pitää saada ajattelemaan, että perille pääsee nopeammin jos EI vedä ja ettei välttämättä pääse lainkaan sinne mihin haluaa jos vetää.

      Koulutin sitten meidän koiran niin, että aina kun alkoi vetää joko pysähdyttiin tai sitten nykäisin taaksepäin. Tai en päästänyt suosikki-kuusen juurelle pissalle jos alkoi vetää sen nähdessään. Lopulta se siitä tokeni ja lenkit alkoivat sujua. Kuonopannat ja vedonestovaljaat ovat oikeastaan rahantuhlausta, koiralle vain pitää osata olla johtaja.

    • plaisir

      Meiltäkin pystykorva löytyy ja on myös kova poika vetämään. Juuri tuota olen itsekin harrastanut että nykäisen hihnasta jos meno yltyy liian kovaksi (puolijuoksua hihnassa roikkuen). Ja suosikkitiellehän ei käännytä jos sinne lähdetään jyräämään kamalaa vauhtia.
      Makupaloilla en ole voinut kehaista, kun ei tahdo semmoiset meidän poitsulle maistua. Kehuminen tai rapsutus kun käyttäytyy hyvin/tottelee. Pojalla on nyt ikää hieman yli 2v ja olen kyllä huomannut edistystä.
      Kokeilin itse tuota suunnan vaihtoa, ja se oli kyllä myöskin hyvä neuvo.
      Sitten vielä siihen hyppimiseen, niin meillä koulutettiin jo pennusta niin että jos hyppii päälle niin ei huomioida, ettei ala kerjäämään sillä tavoin huomiota.

      Toivotan onnea koulutusprosessillenne! :)

      • kipa

        Minulle tuli reilu 8v sammaripoika joka oli ikänsä ollut ulkokoira ja on nyt ollut meillä n.4kk ja viihtyy hyvin meidän kanssa sisälläkin (on tosin myös paljon pihalla kun asumme omakotitalossa). Vetämiseen on myös kehitetty tuollainen kuonopanta. Itse olen tätä käyttänyt koirillani ja todennut sen hyväksi. Panta ei tee kipeetä koiralle, mutta se ei myöskään pysty vetämään. pantoja saa eläintarvikekaupoista.


      • Luru
        kipa kirjoitti:

        Minulle tuli reilu 8v sammaripoika joka oli ikänsä ollut ulkokoira ja on nyt ollut meillä n.4kk ja viihtyy hyvin meidän kanssa sisälläkin (on tosin myös paljon pihalla kun asumme omakotitalossa). Vetämiseen on myös kehitetty tuollainen kuonopanta. Itse olen tätä käyttänyt koirillani ja todennut sen hyväksi. Panta ei tee kipeetä koiralle, mutta se ei myöskään pysty vetämään. pantoja saa eläintarvikekaupoista.

        Kiva kuulla uutises, mut suomenpystykorva on kuules vähän itsenäisempi kuin sammari. Ja suomipystis viihtyykin hyvin pihalla yksikseen, toisin kun samojedinkoirat. Tietysti tiet sammareista itekin, kun semmosen omistat, mut tässä oli sulle lisää tietoo suomenpystykorvasta. Vaikka molemmat kuuluu samaan roturyhmään, niin niiden luonteilla on silti eroja.

        T: Otterhound


      • muori vm. 58
        kipa kirjoitti:

        Minulle tuli reilu 8v sammaripoika joka oli ikänsä ollut ulkokoira ja on nyt ollut meillä n.4kk ja viihtyy hyvin meidän kanssa sisälläkin (on tosin myös paljon pihalla kun asumme omakotitalossa). Vetämiseen on myös kehitetty tuollainen kuonopanta. Itse olen tätä käyttänyt koirillani ja todennut sen hyväksi. Panta ei tee kipeetä koiralle, mutta se ei myöskään pysty vetämään. pantoja saa eläintarvikekaupoista.

        OVAT IHAN KAKSI ERI ASIAA. Metsästyskoira ja veto/seurakoira !


      • kipa
        muori vm. 58 kirjoitti:

        OVAT IHAN KAKSI ERI ASIAA. Metsästyskoira ja veto/seurakoira !

        eri rotujahan ne on tiedän kyllä. Muutta uskon että myös pystykorva oppii sisätiloihin, voi viedä vaan aikaa. On nimittäin kokemusta niistäkin.


    • muori vm. 58

      Myy koirasi maalle hyvään kotiin, jossa voit mahdolisesti käydä rikua tervehtimässä. Koirasi tulee kärsimään rivitalossa omakoti/maallaa asumisen jälkeen. Se on varmaa. Niin me tekisin. Ostaisin itselleni rivariin toisen rodun, jos koiraa mielii vielä. Ihan tosi jutttu.

      • erjasti

        täyttä puppua että koira kärsisi rivarissa,enenmän se kärsisi jos menettäisi perheensä!!


      • sama joka aloitti
        erjasti kirjoitti:

        täyttä puppua että koira kärsisi rivarissa,enenmän se kärsisi jos menettäisi perheensä!!

        niin.. ja en tahtoisi pois antaa, on hieman arvaamaton muille ihmisille.. :/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      273
      2730
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      209
      1753
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1465
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1221
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1081
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      943
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      72
      826
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      740
    Aihe