sauvan lyhentäminen

kotonaaaaaa

miten kannattaa lämmittää hiihto sauvan kahvaa että sen saa turvallisest pois ja voi lyhentää sauvaa???

11

17632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keinot hallussa

      Kuumavesihanan alla lämmittäminen on turvallista.

      Jos et halua kastella, vie saunaan. Ennenkuin itse menet löylyyn ota sauvat pois saunasta ja vedä kahvat irti. Varovasti sitten, sommat irtoavat myös yhtä helposti.

      Sahatessa kannattaa teipata sauvat sahauskohdasta ja ehkä jopa tapittaa sisäpuolelta. Hiilikuidut alkavat helposti harottaa. Jos ei muuta ikävää tule, hankala saundi alkaa vaivata. Omat sauvani särähtävät ikävästi. Rautasaha on hyvä saha näissä hommissa.

      • sommat irti

        Sommista ei kannata vetää vetää saunan jälkeen, sillä fysiikan lakien mukaan ne jää käteen.
        Kahvasta ja sauvan rungosta kiinni, pyöräytys ensin eri suuntiin ja sitten irtiveto.
        Mieluiten rautasahaan uusi hienoterä, jos arvokas sauva.


      • ??????

        Mitenkäs teipata ja tapittaa sisäpuolelta? Voiko yhtähyvin ottaa somman irti ja lyhentää sieltä päästä? Kummasta päästä yleensä lyhennetään?
        Mitenkäs liima. sauvapään upotus sompaliimaan, vai sinne kahvaan kaadetaan?


      • sieltä "yläpäästä"
        ?????? kirjoitti:

        Mitenkäs teipata ja tapittaa sisäpuolelta? Voiko yhtähyvin ottaa somman irti ja lyhentää sieltä päästä? Kummasta päästä yleensä lyhennetään?
        Mitenkäs liima. sauvapään upotus sompaliimaan, vai sinne kahvaan kaadetaan?

        "alapäätä" jos joutuu paljon lyhentämään niin sompa ei yleensä käy paikalleen. Jos kahava on tiukka niin ei tarvitse mitään liimaa, jos löysä pyöräytä vähän erkkaria putkeen ja hyvin pysyy=tällä "tyylillä" olen "katkonut" sauvoja useita kymmneniä=toimii (perheessä 3*junnu hiihtäjää)


      • Rossari+
        ?????? kirjoitti:

        Mitenkäs teipata ja tapittaa sisäpuolelta? Voiko yhtähyvin ottaa somman irti ja lyhentää sieltä päästä? Kummasta päästä yleensä lyhennetään?
        Mitenkäs liima. sauvapään upotus sompaliimaan, vai sinne kahvaan kaadetaan?

        Olen hankkinut poistomyynneistä pitkiä sauvoja, joita olen sitten lyhennellyt sopiviksi. Lyhennän aina kahvapäästä. Ensin lämmitän kahvan kuumailmapuhaltimella. Tämä lämmitys kestää jonkin aikaa. Kuumalla vedellä päästään samaan tulokseen.
        Sitten mittaan lyhennyksen määrän ja laitan maalarinteipin putken ympäri ja viiva teippiin lyhennyksen kohdalle.
        Seuraavaksi sahaan rautasahalla merkin kohdalta putken poikki, lopussa varovasti.
        Lopuksi lämmitän sompaliimaa kuumailmapuhaltimella ja kastan putkenpäätä liimassa. Sitten kahva paikoilleen ja suunnataan tarvittaessa ennen kuin liima jämähtää. Mittaamalla tarkistan, että kahva on pohjassa. Tarvittaessa lämmitän kahvaa ja painan kahvan pohjaan.


      • carpas
        Rossari+ kirjoitti:

        Olen hankkinut poistomyynneistä pitkiä sauvoja, joita olen sitten lyhennellyt sopiviksi. Lyhennän aina kahvapäästä. Ensin lämmitän kahvan kuumailmapuhaltimella. Tämä lämmitys kestää jonkin aikaa. Kuumalla vedellä päästään samaan tulokseen.
        Sitten mittaan lyhennyksen määrän ja laitan maalarinteipin putken ympäri ja viiva teippiin lyhennyksen kohdalle.
        Seuraavaksi sahaan rautasahalla merkin kohdalta putken poikki, lopussa varovasti.
        Lopuksi lämmitän sompaliimaa kuumailmapuhaltimella ja kastan putkenpäätä liimassa. Sitten kahva paikoilleen ja suunnataan tarvittaessa ennen kuin liima jämähtää. Mittaamalla tarkistan, että kahva on pohjassa. Tarvittaessa lämmitän kahvaa ja painan kahvan pohjaan.

        kannattaa lyhentää, kavennettuun alaosaan ei kannata koskea, kavennus pienentää ilmanvastusta (alaosan nopeus on heilautuksessa suurin)


      • PertsaKalle

        Useissa sauvamalleissa on nykyisin kädensijassa korkkijäljitelmää, joka lämmitettäessä sulaa, eikä kahvaan voi silloin koskea.
        Ratkaisin ongelman tekemällä muovisesta tennispallotuubista putken, pidin sitä kahvan ympärillä ja kuumailmapuhaltimella jaksoissa puhaltamalla n. 2 min, kahvan sai irti. Jos tuubin muovi alkaa muuttaa muotoaan lämmität liian lähellä!
        Kahvaan jää aina sen verran liimaa, että lisää ei tarvitse laittaa. Tämän huomaa myös siitä, että jotta kahvan saa pohjaan saakka sitä on lämmitettävä uudelleen.


    • Anonyymi

      Kiitos saunavinkistä, kymmenen minuuttia lämpimässä saunassa, ja kahvat lähti helposti irt...

    • Anonyymi

      Olen keittänyt isossa kattilassa vettä kiehuvaksi ja upottanut sauvan kahvapäät siihen n. 2 minuutiksi ( hihnat pois) Patakinnas kädessä lämpimät kahvat lähtee helposti irti.

      Kun laittaa kahvan takaisin, sama 2 min lämmitys kahvoille putken päälle.

      Kiehuva vesi ei korkkipintaa vaurioita.

      Kuumailmapyssy on satoja asteita kuumempi...

    • Anonyymi

      Saunaa ei tarvitse lämmittää eikä kuumaa vettä lorottaa hanasta litratolkulla saati kaivaa autotallista kuumailmapuhaltajaa esille kunhan keittää vedenkeittimellä lasipurkillisen vettä ja liottaa sauvan kädensijaa siinä parisen minuuttia; Hyvin irtoaa kädensija sen jälkeen kääntelemällä.
      Toinen neuvoni koskee sauvojen mittaamista; omissa uusissa metsäsauvoissani varsiosa ei ollut kädensijan pohjassa saakka (liekö tehtaalla saatu sillä tavalla sauvalle lisää pituutta ja materiaalisäästöä) ja lisäksi varret eivät olleet samanmittaisia, ts. toinen sauvanvarsi syvemmällä kädensijassa kuin toinen. Näin ollen kannattaa käyttää metrimittaa, jos työntää molemmat sauvanvarret kädensijan pohjaan saakka kuten itse tein.
      Joka tapauksessa yllättävän helppo homma liimausta lukuun ottamatta; kaikille materiaaleille kelvolliseksi kehuttu yleispikaliima ei näköjään sovellu tähän tehtävään eli toinen, väljemmäksi osoittautunut kedensija menee uudelleenliimaukseen.

      • Anonyymi

        Tähän vielä jatkoksi, että toiseen eli siihen väljempään sauvaan vedin muoviteippiä ja työnsin kädensijan sisään. Väljyys johtui ilmeisesti siitä, että tehdasliimaa oli jäänyt ohuemmin sinne kädensijan sisään, sitähän ei sieltä ylipäätään kovin helposti saa muutenkaan pois. Mitään liimaa en enää laittanut tähän teippaamaani sauvaan. Eiköhän pysyne ainakin rauhallisilla lumikenkäreissuilla..


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2636
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1431
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1146
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      9
      1063
    Aihe